Of bezwaren opgelost zijn doet niet zo veel terzake, het gaat erom hoe er beslist is, in eerste instantie door de gemeente en later door de rechtbank.quote:Op maandag 29 juni 2009 19:53 schreef tomegel het volgende:
En dat terwijl er nog bezwaren liepen die tot de dag van vandaag nog niet opgelost zijn.
quote:Op maandag 29 juni 2009 23:29 schreef Driekeerniks.be het volgende:
vergunning wordt eerst verleend, dan is er 6 weken de tijd voor bezwaren.
tot de tijd het definitief verleend wordt, is het bouwen op eigen risico.
2e scenario van walter ego
Je wilt dus een rechtzaak tegen de gemeente vanwege je eigen vergunning?!quote:Op maandag 29 juni 2009 19:53 schreef tomegel het volgende:
Ik heb een vraag voor de mensen die hier iets vanaf weten.
Het gaat over het nieuwbouwappartement wat ik gekocht heb.
In januari is er een vergunning verleend van dit bouwproject door de gemeente.
(zie deze link)
http://www.deweekkrant.nl(...)_loft_gaat_van_start
En dat terwijl er nog bezwaren liepen die tot de dag van vandaag nog niet opgelost zijn.
Mag de gemeente wel een vergunning verlenen als er nog bezwaren lopen? Dit zou dus een fout van de gemeente zijn. Ik heb namelijk gehoord dat we er dan een rechtzaak hiervan kunnen maken en de bouwrente terug kunnen vragen tot de dag dat er gebouwd gaat worden. Weet iemand hier meer van of dit mogelijk is ja of nee?
krijg wel eens de vraag van mensen: Mag ik op eigen risico alvast beginnen te bouwen? JA is dan volmondig het antwoord!quote:
Oei, da's wel een hele stomme fout! Dat horen ze van te voren al te weten en volgens mij moeten dit soort zaken ook in het bestemmingsplan staan. Ik zou bijna zeggen dat dit werk voor juristen is. Ik kan er i.i.g. niet zoveel mee.quote:Op dinsdag 30 juni 2009 18:06 schreef tomegel het volgende:
Nou omdat de vergunning verleend is ben ik naar de notaris gegaan. Dus betaal nu al 4 maanden wat niet gehoeven had.
Oke, bezwaren dat kan ik me indenken. Maar dat ze pas na de vergunning achterkomen dat de bouw niet kan starten omdat er een tankstation in de straat ligt met een LPG tank! Dat had toch vantevoren uitgezocht moeten zijn?
waar zou ik dit kunnen aankaarten?quote:Op dinsdag 30 juni 2009 18:41 schreef Walter-Ego het volgende:
[..]
Oei, da's wel een hele stomme fout! Dat horen ze van te voren al te weten en volgens mij moeten dit soort zaken ook in het bestemmingsplan staan. Ik zou bijna zeggen dat dit werk voor juristen is. Ik kan er i.i.g. niet zoveel mee.
Wat doet "de gemeente" voordat ze een bouwvergunning verlenen?quote:Op woensdag 1 juli 2009 03:27 schreef r_one het volgende:
Volgens mij kun je pas bezwaar aantekenen tegen een bouwvergunning nádat die vergunning verleend is. Dus ik snap je vraag niet echt ...
Vraagstelling klopt ook helemaal niet, er is helemaal geen bezwaar ingediend, maar men heeft geconstateerd dat er een gastank in de grond zit. Heeft helemaal niks met een bezwaarprocedure te maken lijkt me.quote:Op woensdag 1 juli 2009 03:27 schreef r_one het volgende:
Volgens mij kun je pas bezwaar aantekenen tegen een bouwvergunning nádat die vergunning verleend is. Dus ik snap je vraag niet echt ...
Ik ben het met je eens dat de gemeente dit hoort te weten. Maar het staat los van het verlenen van de bouwvergunning. De bouwvergunning wordt slechts geweigerd op een limitatief aantal gronden genoemd in de woningwet en de gemeentelijke bouwverordening.quote:Op dinsdag 30 juni 2009 18:41 schreef Walter-Ego het volgende:
[..]
Oei, da's wel een hele stomme fout! Dat horen ze van te voren al te weten en volgens mij moeten dit soort zaken ook in het bestemmingsplan staan. Ik zou bijna zeggen dat dit werk voor juristen is. Ik kan er i.i.g. niet zoveel mee.
De gemeente toetst de bouwvergunning aan de, zoals hierboven gezegd, limitatief opgenoemde weigeringsgronden in de WoningWet en aan de criteria opgenomen in de gemeentelijke bouwverordening (+ welstantstoets bij reguliere bouwvergunningen).quote:Op woensdag 1 juli 2009 09:07 schreef zuchtje het volgende:
[..]
Wat doet "de gemeente" voordat ze een bouwvergunning verlenen?
En wie maakt er een bezwaar van dat er geen woonwijk langs een LPG-tank mag liggen?
Ik had verwacht dat de gemeente dit zou doen, voordat ze een vergunning verlenen.
Of moet de gemeente eerst een vergunning verlenen, waarna ze zelf bezwaar aantekenen? Dit lijkt me omslachtig.
Het is in dit opzicht niet aan de gemeente om te achterhalen of de bouw wel of niet kan starten. Jij hebt een bouwvergunning aangevraagd en zij verlenen die.quote:Op dinsdag 30 juni 2009 18:06 schreef tomegel het volgende:
Nou omdat de vergunning verleend is ben ik naar de notaris gegaan. Dus betaal nu al 4 maanden wat niet gehoeven had.
Oke, bezwaren dat kan ik me indenken. Maar dat ze pas na de vergunning achterkomen dat de bouw niet kan starten omdat er een tankstation in de straat ligt met een LPG tank! Dat had toch vantevoren uitgezocht moeten zijn?
De gemeente had de aanvraag toch ook aan kunnen houden? Op basis van de Milieuvergunning?quote:Op woensdag 1 juli 2009 14:27 schreef Maharbal het volgende:
Ik heb alleen sterk het gevoel dat je de door jou betaalde bouwrente (of welke kosten je ook bedoelt) terug kan vorderen door de gemeente. Wellicht is het handig als je hierover eerst contact opneemt met de gemeente. Heb je al iets vernomen van de gemeente omtrent de gastank? Waarom kun je niet bouwen? Komt dit door verontreiniging? Gevaar?
Dat is dus de vraag. Aangezien de gemeente de bouwvergunning heeft verleend kan aangenomen worden dat er 1) al een milieuvergunning was afgegeven of 2) er was geen milieuvergunning nodig of 3) de gemeente heeft lopen slapen waardoor de bouwvergunning wel is afgegeven maar de bouwer er nu niks mee kan omdat hij geen milieuvergunning heeft (wat overigens heel erg onwaarschijnlijk is omdat dit in principe wettelijk onmogelijk is).quote:Op woensdag 1 juli 2009 15:06 schreef ueberduitser het volgende:
[..]
De gemeente had de aanvraag toch ook aan kunnen houden? Op basis van de Milieuvergunning?
Het bouwplan zal wel binnen de risico-grenzen vallen en daardoor mag er gewoonweg niet gebouwd worden, tenzij de gastank gesaneerd wordt. De afstanden van de risicogrenzen zijn afhankelijk van de jaarlijks gas-omzet. Op http://www.infomil.nl staat het een en ander wel vermeld...
We hebben het over een LPG-station toch?
Ik ging er dan ook vanuit dat de TS een virtueel stukje grond/huis had gekocht bij een projectontwikkelaar (welke die vergunningen dus wel nodig heeft).quote:Op woensdag 1 juli 2009 16:44 schreef ueberduitser het volgende:
TS heeft als woning-bouwer toch helemaal geen Milieuvergunning nodig. Milieuvergunning heb je als particulier normaal gesproken niet nodig. (of je hebt een gas/olie tank in de tuin, dan wel)
p.s., straks komt men er bij de KLIC-melding nog achter dat er een hoofdgas-leiding loopt, wordt het verhaal nog leuker!
TS heeft een nieuwbouwappartement gekocht, dus dit lijkt me idd waar.quote:Op woensdag 1 juli 2009 16:50 schreef Maharbal het volgende:
[..]
Ik ging er dan ook vanuit dat de TS een virtueel stukje grond/huis had gekocht bij een projectontwikkelaar (welke die vergunningen dus wel nodig heeft).
Jammer dat je zelf niet wat meer concrete informatie geeft. Wat voor bezwaren? Wat is er met die bezwaren gedaan? Wat is de bestemming op het stuk grond van de woning? Wat staat er in de voorschriften die bij deze bestemming horen? Wat voor uitspraak zouden B&W en de raad moeten nemen over het LPG-station? etc etc.quote:Op woensdag 1 juli 2009 23:51 schreef tomegel het volgende:
Bedankt voor de reacties.
22 juli komt er een uitspraak van de burgemeester en wethouders en de gemeenteraad van de gemeente over het LPG station. Mocht die positief zijn dan begint het bouwbedrijf de 24e nog met het grondklaar maken en kan de bouw na de vakantie beginnen. Tot die tijd ga ik nog niks ondernemen, heb geen zin in gezeik en zeker niet dat het dalijk nog langer uitgesteld word. Maar ik ga hier zeker wat mee doen.
Late reactie. Tja het is vakantiequote:Op donderdag 16 juli 2009 22:10 schreef RobertoCarlos het volgende:
[..]
Jammer dat je zelf niet wat meer concrete informatie geeft. Wat voor bezwaren? Wat is er met die bezwaren gedaan? Wat is de bestemming op het stuk grond van de woning? Wat staat er in de voorschriften die bij deze bestemming horen? Wat voor uitspraak zouden B&W en de raad moeten nemen over het LPG-station? etc etc.
Zoals Marhabal als zei: zonder meer concrete info is het moeilijk je te helpen...
Allereerst: het vetgedrukte klopt niet: ook daarna kan de lpg-eigenaar nog in beroep gaan enzo.quote:Op donderdag 23 juli 2009 18:55 schreef tomegel het volgende:
[..]
Late reactie. Tja het is vakantie![]()
Maargoed. Het gaat om een appartementencomplex waarvan ik een appartement van heb gekocht, samen met 30 andere kopers zijn we al vanaf januari aan het wachten tot ze eindelijk de eerste staan gaan leggen.
Nu is er dus een bezwaar van een buurtbewoner. Het is de eigenaar van het LPG station die wil niet hebben dat er gebouwd word. Want om de hoek van de bouw ligt zijn LPG station (BP) en die moet weg mag er gebouwd worden (vanwege ontploffingsgevaar, tja staan 100 huizen omheen en toch mag er niet gebouwd worden)
Nu zou de b&w 21 juli een uitspraak doen. Als die goed werd gekeurd dan ging de bouw 22 juli beginnen en zou dus het LPG station definitief verdwijnen. Nou hebben ze GEEN uitspraak gedaan. Ofwel ze zijn er nog niet over uit met de eigenaar. Eigenaar gelukkig want die kan nu lekker verder met zn lpg station. Wij, 30 kopers kunnen weer langer gaan wachten tot er gebouwd gaat worden en betalen gewoon de bouwrente door. We betalen nu al 5 maanden bouwrente en er is tot nu toe nog geen halve steen gelegd.
ik ken de situatie niet, maar het is in ieder geval geen 'gewone bouwvergunning'.quote:Op donderdag 23 juli 2009 19:48 schreef RobertoCarlos het volgende:
[..]
Allereerst: het vetgedrukte klopt niet: ook daarna kan de lpg-eigenaar nog in beroep gaan enzo.
Verder geef je nog geen antwoord op mijn vragen.... wat voor procedure en wat voor besluit van B&W?
Verder: als het gaat om een besluit op een bezwaar zijn hieraan gewoon termijnen waaraan ook B&W zich moet houden. Daar kun je en je vrienden weer tegenin gaan.
Maar het belangrijkste is misschien dat jij met je appartment-vrienden flink moeten zeuren bij die projectontwikkelaar. Want die heeft een bouwvergunning aangevraagd en die moet klagen bij de gemeente en eventueel zelf de gemeente aansprakelijk stellen als ze iets in strijd met een wet doen.
Kortom: informeer bij een jurist en zeur bij de projectontwikkelaar!
Jij bent cker ambtenaar of zo?quote:Op donderdag 30 juli 2009 17:38 schreef komrad het volgende:
[..]
ik ken de situatie niet, maar het is in ieder geval geen 'gewone bouwvergunning'.
(verhaal)
Mijn werk vereist kennis van planologische proceduresquote:Op donderdag 30 juli 2009 18:15 schreef RobertoCarlos het volgende:
[..]
Jij bent cker ambtenaar of zo?
Makelaar dan?quote:Op donderdag 30 juli 2009 18:58 schreef komrad het volgende:
[..]
Mijn werk vereist kennis van planologische procedures
Het is trouwens best lastige materie die voor een koper lastig te doorgronden is. Projectontwikkelaar mag hier trouwens wel wat aan informatievoorziening doen mi
ik denk dat je de makelaars met dit soort kennis op 1 hand kunt tellen. Maareh, het moge duidelijk zijn dat ik niet precies wil vertellen wat ik voor werk doequote:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |