Ik werd dus vanochtend door mijn moeder m'n bed en huis uit gesleurd met de mededeling dat we met oma even naar het winkelcentrum gingen. Nou prima. Ik mee als goed (klein)zoon lief.
Aangekomen in het winkelcentrum daar in Amstelveen. Liepen we langs een filiaal van Swarovski. Met de verjaardag van m'n vriendin in m'n achterhoofd dacht ik. Even kijken wat er daar te beleven valt misschien is er nog iets leuks. Ik kom daar nooit maar wie weet.
En ja wel hoor. Een leuke ketting, leren touwtje, en een klein rood hartje met ingelegde kristalletjes. Het prijskaartje er onder:
¤50,- nu ¤35,-
40% korting
Met m'n slaperige kop doe ik de wiskunde overigens niet. Wel spookt het rond dat 35 euro wel een hoog bedrag is om vanaf 50 euro 40% er af te halen. Ik gooi het op een intuitie fout. Ik ben nog moe.
Prima. 35 euro was het mij nog net waard zo'n klein ding. Het glinsterde erg mooi.
Tijdens het pinnen wederom met m'n slaperige kop niet gekeken welk bedrag ik accoord mee ging. Dat zou allemaal wel prima zijn toch? In zo'n bedrouwbaar klinkende winkel.
Onderweg naar de auto toch nog even het bonnetje bekeken. Zie ik tot mijn schrik 42 euro. Het eerste wat ik dacht is "daar hebben ze laterhand nog even BTW bij gerekend". Mijn moeder pakt meteen haar mobiel om te bellen en te vragen hoe dat zit om vervolgens door een 'gebrekkig Nederlands' sprekende mevrouw verteld te worden dat dat helemaal niet klopte. "En dat ding kostte gewoon 42 euro. en dat was dat". Mijn moeder informeerde de vrouw dat wij terug zouden komen om het terug te brengen. Waarop wij terug naar de winkel liepen om het geval terug te brengen. Het is een principe kwestie. Over prijzen moet je niet liegen.
Eenmaal aangekomen was het filiaal al dicht maar gelukkig waren ze er nog om ons naar binnen te laten. Snel even weer naar de etalage gelopen hadden ze onderhand het prijskaartje aangepast
¤50,- nu ¤42,-
(kortingskaartje was weg!!!)
Mijn moeder kan zich altijd vrij kwaad maken over dit soort dingen maar zelfs zij kreeg nauwelijks de kans om uit te spreken. De vrouw achter de balie bleef maar steeds roepen "maar ik kan die ketting helemaal niet voor 35 euro verkopen mevrouw en HET SPIJT ONS WIJ BIEDEN ONZE EXCUSES AAN U KRIJGT UW GELD TERUG!". En maar steeds herhalen dwars door m'n moeders verwoedde pogingen heen om te achterhalen waarom dit zo gegaan is. Ze wilde duidelijk de discussie niet aan over prijzen en prijskaartjes.
Voor ik m'n geld terug kreeg werd er nog even gefluisterd tegen de in ontvangstnemende werknemer dat deze mensen wel even legitimatie moesten laten zien want je weet maar nooit. Heel fijn om te horen natuurlijk. Je voelt je een crimineel in een winkel waar je gewoon wordt afgezet.
42 euro in m'n hand. Terug naar de auto lopend realiseerde wij ons dat die 40% korting over 50 euro zou betekenen dat het 30 euro moest zijn zelfs. Wat een stelletje prutsers.
Wat ik geleerd heb vandaag:
- Ookal ziet een winkel er rijk uit kunnen het nog steeds (of misschien wel juist) geldgraaiende druiloren zijn.
- Nooit meer wat kopen bij Swarovski.
Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. -
https://www.healthinharmony.org/