quote:Op vrijdag 26 juni 2009 22:57 schreef Five_Horizons het volgende:
Versheid en smaak (vooral dat laatste).
Ah ok, dus het is vooral gezonden ...en lekkerder dat ben ik wel met je eensquote:Op vrijdag 26 juni 2009 23:04 schreef Stokkie_ het volgende:
De sinaasappelsap uit pak is gemaakt uit een extract. Dat komt er op neer dat een hoop sap wat machinaal uit sinaasappels geperst is gedroogd wordt (voor makkelijkere transport) onder hoge temperatuur om al het water te verdampen wat in het proces alle vitaminen en nog veel andere goede stoffen vernietigd. Vervolgens wordt het extract aangemengd met water en met wat kunstmatige vitamine c weer in een pak gestopt.
Kortom, vers geperst smaakt een stuk lekkerder en is een heel stuk gezonder!
Mocht je doelen op het verschil tussen pers en handsinaasappels dan is het verschil dat er over het algemeen meer sap in perssinaasappels zit. Dit is echter niet altijd het geval.
Ah ok..maar het is toch een behoorlijk prijsverschil, ook met een pak "vers geperst"quote:Op vrijdag 26 juni 2009 23:09 schreef Jordy-B het volgende:
Ja, want sinaasappels die helemaal naar Nederland getransporteerd moeten worden om hier "lekker vers" uitgeperst te worden, hebben al hun vitamientjes nog.
Er wordt overigens geen extra vitamine C aan sinaasappelsap uit pak toegevoegd (tenzij op het pak vermeld), maar enkel water. En sinaasappelsap uit pak bevat toch meer vitamine C dan vers geperst. Komt gewoon doordat er voor sinaasappelsap uit pak goede, rijpe sinaasappels gebruikt worden, die direct na de pluk worden geperst. Bij het proces van sap naar concentraat gaat er niet zoveel van die vitamines verloren als men je wil doen geloven.
Maar over smaak valt niet te twisten.
Je hebt zeker wel een punt maar sinaasappels als geheel zijn soort van ' zelf onderhoudend' omdat het nog steeds in de vrucht zit gaan de natuurlijke processen gewoon door. Een sinaasappel is onder de 20c weken te bewaren zonder dat de kwaliteit erg achteruit gaat.quote:Op vrijdag 26 juni 2009 23:09 schreef Jordy-B het volgende:
Ja, want sinaasappels die helemaal naar Nederland getransporteerd moeten worden om hier "lekker vers" uitgeperst te worden, hebben al hun vitamientjes nog.
Er wordt overigens geen extra vitamine C aan sinaasappelsap uit pak toegevoegd (tenzij op het pak vermeld), maar enkel water. En sinaasappelsap uit pak bevat toch meer vitamine C dan vers geperst. Komt gewoon doordat er voor sinaasappelsap uit pak goede, rijpe sinaasappels gebruikt worden, die direct na de pluk worden geperst. Bij het proces van sap naar concentraat gaat er niet zoveel van die vitamines verloren als men je wil doen geloven.
Maar over smaak valt niet te twisten.
Ah ja ..daar had ik niet aan gedacht, goede toevoegingquote:Op vrijdag 26 juni 2009 23:23 schreef Iblis het volgende:
In marketingtaal betekent verst geperst niets anders dan dat men verse sinaasappelen bij het persen heeft gebruikt. (M.a.w. ongeveer alles is vers geperst.) Verse sinaasappelsap is wat je wilt.Zelfs de Aldi heeft vers geperst. Dat is net zoiets als ‘live opgenomen’ bij een voetbalwedstrijd van 2 jaar oud in beeld zetten. Het klopt wel, maar het is waardeloos.
Ja, natuurlijk... Het vervoer van concentraat is véél goedkoper dan het vervoer van hele sinaasappels. Dat concentraat gaat gewoon in een tanker en daar is niet zoveel haast mee gemoeid. Dat beetje water wat er hier wordt bijgegoten drijft de prijs echt niet omhoog en dat kartonnetje stelt ook niet zoveel voor.quote:Op vrijdag 26 juni 2009 23:20 schreef qonmann het volgende:
[..]
Ah ok..maar het is toch een behoorlijk prijsverschil, ook met een pak "vers geperst"
Vandaar mijn vraag..maar het is dus vooral de smaak
(en de voldoening dat je het zelf perst natuurlijk)
das wel minder jaquote:Op zaterdag 27 juni 2009 01:16 schreef zhe-devilll het volgende:
Soms pers je ze uit komt er niets uit bijna, kun je beter versgeperste sap halen bij de ah
Zo weinig? Dan doe je echt iets verkeerdquote:Op vrijdag 26 juni 2009 22:56 schreef qonmann het volgende:
In de Supermarkt kosten ze ongeveer 1 euro per kg.
Uit 1 kg haal ik 0.3 liter geperst sap
quote:Op zaterdag 27 juni 2009 00:45 schreef RobinOok het volgende:
Er is tegenwoordig een nieuwe techniek om versgeperst sinaasappelsap langer houdbaar te maken: pascaliseren. Dat is onder druk brengen, beetje alsof je er eerst een paar honderd meter mee onder water gaat. Dat beinvloedt de smaak helemaal niet, maar de houdbaarheid wel. Ik heb het zelf "getest", flesje geproefd met sap dat die dag geperst was (of de dag ervoor of zo, ik weet niet meer precies). En toen zo'n zelfde flesje (dat nog dicht zat) twee weken later. Smaakte precies zo. Naar versgeperst sinaasappelsap.
[ afbeelding ]
Geloof alleen niet dat het al op de markt is.
Dat mag geen sap heten maar Nectarquote:Op zaterdag 27 juni 2009 14:06 schreef josvr het volgende:
Nog een aanvulling:
* Veel pakken sinaasappelsap bestaan helemaal niet uit 100% sap, maar uit zeg 40-50% sap aangevuld met water en extra suiker om dezelfde zoetkracht te houden;
Ik denk dat dit zelfs de naam nectar niet mag hebbenquote:* Aldi heeft nu ook een 'hybridesap': eentje die gemaakt is van concentraat, en voor 10% uit echt sap.
Correctquote:* Inderdaad, ik heb ooit een uitzending van De Keuringsdienst van Waarde gezien over sinaasappelsap. Deze worden dan geperst in Brazilië, het water wordt eruit verdampt, zodat je een bepaalde stroop overhoudt. Deze stroop gaat in zo'n groot tankerschip naar Europa. Hier gooien ze er dan weer water bij.
* Sinaasappelsap met vruchtvlees, dat is gewoon sinaasappelsap waar ze pulp/vruchtvlees bij hebben gegooid, deze pulp kun je gewoon los in vaten kopen.
Coolbest is idd beflikkerhandel.quote:* Wat ook bleek uit die uitzending van KVW was dat er verschillende kwaliteiten concentraat zijn. Zo bestaat/bestond CoolBest ook uit Concentraat, maar deze is van betere kwaliteit dan b.v. Appelsientje (dat van hetzelfde concern is/was).
iddquote:Op zaterdag 27 juni 2009 14:30 schreef MaGNeT het volgende:
Ik haal die halve liter flesjes van de Lidl altijd, AH heeft ze ook maar dan in glas.
Kost ongeveer 1,49 tot 2 euro per flesje, afhankelijk of je alleen jus d'orange hebt of gemengd met kiwi, banaan of aardbei.
Het is zeer vers, ik proef vrijwel geen verschil met thuis zelf persen. Niets toegevoegd.
TS koopt uitgedroogde supermarktshit voor veel te veel geld.quote:
Dat laatste dus, of ik heb verkeerd gemetenquote:Op zaterdag 27 juni 2009 14:41 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
TS koopt uitgedroogde supermarktshit voor veel te veel geld.
Gemaakt uit buitenlands concentraat. Nederlandse industrieappels zijn te duur.quote:Op zondag 28 juni 2009 13:47 schreef Nieuwschierig het volgende:
Appelsap daarentegen wordt gewoon in Nederland (of Belgie, Duitsland) geperst en afgevuld.
Goh, laat ik nu toevallig tegenover een fruitverwerkingsbedrijf werken. Daar staan in september de vrachtwagens met appels in de rij om te kunnen lossen.quote:Op zondag 28 juni 2009 13:51 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Gemaakt uit buitenlands concentraat. Nederlandse industrieappels zijn te duur.
Chinees appelsap concentraat doet een 2000 dollar per ton
Gooi 2 liter water bij je zelfgeperste sinaasappelsap en je krijgt iets dat vergelijkbaar is aan een pak aldi-sap. Kijk, net zo duur!quote:Op vrijdag 26 juni 2009 22:56 schreef qonmann het volgende:
In de Supermarkt kosten ze ongeveer 1 euro per kg.
Uit 1 kg haal ik 0.3 liter geperst sap
Dus 1 liter kost mij ca. 3 Euro
In diezelde supermarkt (Aldi in dit geval) kost een pak sinaasappelsap ca. 1 Euro, dacht ik
groen geplukt en dan over veel vitamientjes hebbenquote:Op vrijdag 26 juni 2009 23:09 schreef Jordy-B het volgende:
Precies. Versgeperste sinaasappelsap is niet te vergelijken met sinaasappelsap uit pak. Uit pak vind ik smerig, altijd gevonden. Vers vind ik een van de lekkerste dingen die ik ken.quote:Op zondag 28 juni 2009 15:40 schreef Vloris het volgende:
[..]
Gooi 2 liter water bij je zelfgeperste sinaasappelsap en je krijgt iets dat vergelijkbaar is aan een pak aldi-sap. Kijk, net zo duur!
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |