abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_70376703
25-06-2009

Niks onbewust denkproces

Heeft Ap Dijksterhuis ongelijk? Is ons onbewuste wel zo slim?
Volgens professor Ap Dijksterhuis neemt ons onbewuste de beste beslissingen. Maar uit nieuwe experimenten blijkt dat de eerste indruk net zo goed is, en een rationele afweging nog beter. Wat is er aan de hand?

Ap Dijksterhuis schreef een boek over het nemen van onbewuste beslissingen

Stel: je wilt een huis kopen, dus je bezichtigt drie woningen. Je kunt ter plekke besluiten welk huis je voorkeur heeft, of je kunt een dag besteden aan rationeel wegen van alle voor- en nadelen. Maar volgens de Nijmeegse hoogleraar Ap Dijksterhuis kun je het beste even iets anders gaan doen, om daarna op je gevoel af te gaan. Dat geeft je onbewuste namelijk de tijd om het denkwerk te doen. Een goed idee, als je bedenkt dat het onbewuste tot 20.000 keer zoveel informatie kan verwerken als je bewuste, en het resultaat van die verwerking bovendien keurig aflevert als ‘onderbuikgevoel’. Zo neem je dus vanzelf de beste beslissingen.

Een doordacht besluit
Of niet? Nieuw onderzoek van de Amerikaanse psycholoog Daniel Lassiter en zijn collega’s vertelt een ander verhaal. Zij deden dezelfde experimenten als Dijksterhuis, maar veranderden daar iets belangrijks aan. Terwijl hun proefpersonen probeerden de beste auto te kiezen, werd hun brein afgeleid met een moeilijke geheugentaak. Ze moesten namelijk niet alleen kiezen, maar ook zoveel mogelijk kenmerken van de verschillende auto’s onthouden. Nu was de uitkomst van het experiment helemaal anders. De mensen die de voor en tegens bewust hadden afgewogen, maakten nu de beste keuze.

Dankzij Lassiter en Dijksterhuis moeten we nu nóg een keuze maken: nemen we een belangrijke beslissing onbewust of gaan we erover nadenken?

.Wat is hier aan de hand?

Wat is hier aan de hand? Volgens Lassiter betekent dit dat de beslissingen die het onbewuste neemt helemaal niet superieur zijn aan een bewust en rationele keuze. Hij trekt zelfs het bestaan van zo’n onbewust denkproces in twijfel. Daarin krijgt hij bijval van Axel Cleeremans van de Universiteit van Brussel. Die liet een groep mensen het beste appartement kiezen en ontdekte dat de groep die meteen moet beslissen het net zo goed deed als de groep die zijn onbewuste op het probleem losliet. Hij oppert dat mensen die even afleiding zoeken helemaal niet de denkkracht van het onbewuste inzetten, maar na de afleiding gewoon teruggrijpen op hun eerste oordeel.

Nadenken of niet?

Ap Dijksterhuis vindt het allemaal niet zo overtuigend. In eerder onderzoek van hem bleek een onbewuste beslissingen namelijk wel beter te zijn dan een eerste indruk. Er is dus nog meer research nodig om vast te stellen wat er nou precies aan de hand is.

Daniel Lassiter en co publiceerden hun resultaten in het vakblad Psychological Science onder de titel ‘The Deliberation-Without-Attention Effect: Evidence for an Artifactual Interpretation’. Cleeremans presenteerde zijn bevindingen op de jaarlijkse bijeenkomst van de Association for the scientific study of Consciousness.

(Kennislink)
Death Makes Angels of us all
And gives us wings where we had shoulders
Smooth as raven' s claws...
pi_70376853
Een nachtje over slapen en dan de voor- en nadelen afwegen.
  donderdag 25 juni 2009 @ 23:17:47 #3
139330 TNA
For the stars that shine
pi_70376903
quote:
Op donderdag 25 juni 2009 23:16 schreef Ada. het volgende:
Een nachtje over slapen en dan de voor- en nadelen afwegen.
Dat dus. Dijksterhuis heeft een punt maar overdrijft. Je moet niet de hele dag nadenken maar ook niet alleen maar op basis van je onbewuste kiezen.
pi_70377045
Naar mijn weten is het bewustzijn een concept wat eigenlijk bestaat uit een aantal gelijktijdige processen in onze hersenen die wij als 1 ervaren. Heb niet het idee dat een onderbewustzijn bestaat, laat staan dat het beslissingen voor me neemt.
  vrijdag 26 juni 2009 @ 14:55:20 #5
12644 secret17
To go even further beyond
pi_70397295
Ik heb het boek over Intuitie van Traufetter gelezen en hij maakt geen onderscheid in ons 'onbewuste denkproces' en 'het eerste gevoel', omdat dat laatste juist ontstaat door je onbewuste denkproces, alleen om dat dat zo verdraait snel werkt ligt het antwoord als onderbuikgevoel meestal zeer snel klaar. In dit opzicht lijkt het me dan inderdaad logisch dat je na een nachtje slapen zonder afleiding gewoon op je eerste gevoel teruggrijpt wanneer je een intuitief besluit gaat nemen: je had het besluit immers al genomen.

Daarentegen wordt er nog wel altijd gezegd dat je inuitie vaak vele malen beter beschikt is om complexe beslissingen zoals het kiezen van een huis of een auto te nemen, dan puur rationeel te werk te gaan (mits je op je gevoel kunt vertrouwen en enige ervaring in soortgelijke beslissingen hebt opgedaan). Uit dit onderzoek komt niet echt naar voren dat de ratio per definitie toch beter blijkt te zijn aan bijvoorbeeld 'het eerste gevoel'.
Life is all about development
pi_70403549
Lijkt me goed om je eerste indruk vast te houden en wat later je eerste indruk bevestigd te zien in de zin van niet al teveel twijfel.

Maar hoe komt het dan dat er mensen zijn die niet kunnen beslissen terwijl je toch alle info hebt, speelt zich dat dan op een niveau af?
Ik bedoel het gaat niet alleen om de waarneming maar ook om deze te effectueren
nothing will change without a rebel
  woensdag 1 juli 2009 @ 03:04:16 #7
107058 Lord_of_the_String
vechter voor waarheid
pi_70535511
ik heb een tijdje geleden de grens tussen onbewuste en bewustzijn laten vervagen.
ik ervaar het onbewuste bewust en ben mij bij tijd en wijle onbewust van het bewuste.
sommige mensen noemen mij schizofreen.. en dat terwijl wat bij iedereen de meesten gespleten is bij mij juist is versmolten met elkaar. daarom hoefde ik ook niet een nachtje te slapen voordat dit antwoord als vanzelf uit mijn gedachten kwam.

[ Bericht 8% gewijzigd door Lord_of_the_String op 01-07-2009 03:24:00 ]
"Ego is de god die de regels maakt vandaag. Waarheid is onbelangrijk,
beter dan de ander lijken is het ideaal." Lord of the String Oktober 2015
pi_70535598
als je dr de tijd voor hebt kun je de beslissing beter uitstellen , geef t de detijd t te vergeten , want soms , als je t t minst verwacht , doet zich een nieuwe invals hoek voor. [b.v. als je staat te douchen]
uiteindelijk lukt altijd alles
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')