Ik ben ondertussen al weer terug van vakantie, die heerlijk was, zolang ik vrijdagavond of zaterdagochtend, maar niet op internet het nieuws ging checken.
Alles lijkt er al over gezegd, maar ik ga toch nog even mijn mening geven over dat supportersgedrag, al heb ik geen recht van spreken, want ik ben bijna nooit aanwezig bij een wedstrijd en heb van de afgelopen twee wedstrijden slechts het verslag gelezen.
Maar ik vind je middelvinger opsteken naar of uitschelden van je eigen spelers echt iets wat ik maar niet kan begrijpen. Je hoeft er niet tevreden mee te zijn, maar ga dan met je rug naar het veld staan, stil zijn of als je de mogelijkheid hebt eerder vertrekken tijdens de wedstrijd of later binnenkomen bij de volgende wedstrijd, als je dan zonodig je frustratie zo zichtbaar wilt uiten.
Maar de spelers weten heel goed dat het publiek niet tevreden is en elke speler zal er ook zo over voelen en zeker een speler als Dingsdag die al hele lange tijd bij de club zit en door zijn tijd bij Vitesse ook nog eens een grote hekel heeft aan NEC.
Wat ik een behoorlijk ridicuul argument vind is dat je je middelvinger op kan steken naar spelers omdat ze toch heel veel verdienen en degenen die dat doen juist van de uitkering leven (of het niet zo breed hebben). Dat voetballers veel verdienen is nu eenmaal een feit, dat hoort tegenwoordig net zo bij profvoetbal als de bal en het doel bij de sport. Als je daar iets op tegen hebt moet je maar gewoon weer je lokale amateurclub aanmoedigen (daar is niets mis mee, want dat doen ook genoeg mensen om die reden). Waarom zou je überhaupt nog naar een wedstrijd komen als je denkt dat de spelers het toch niet uitmaakt of ze een middelvinger van het publiek krijgen en zich alleen maar zorgen maken of de champagne thuis wel koud staat.
Een paar weken geleden werd er heel erg terecht verontwaardiging uitgesproken over het feit dat de spelers na de verliespartij tegen Sint-Truiden niet de supporters kwamen bedanken, dat het nu weer blijft bij eentje is een schande, maar Dingsdag weet voor de volgende keer wel beter, die is geen profvoetballer omdat hij zo goed tegen middelvingers kan, die komt niet meer. En, maar dat is speculeren, ik heb zo'n vermoeden dat het bedankje uitblijft na zo'n grote verliespartij omdat ook zij merken dat het de supporters alleen maar aggressiever maakt.
Dezelfde spelers zijn er ook voor de club, en zelfs als ze er alleen voor zichzelf waren, hadden ze dit niet gedaan, want zo'n slechte prestatie staat nou niet bepaald mooi op hun CV. Kortom: denken dat ze alleen maar op het veld staan om het geld op te strijken slaat nergens op.
En wat meer peper in de reet kunnen ze gebruiken, maar die middelvingers zorgen voor te veel peper, en met te veel peper in de reet is het moeilijk voetballen.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn
ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis
Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
17 mei 2009: Bekerfinale: s.c. Heerenveen - FC Twente 2-2 (5-4)