abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  FOK!-Schrikkelbaas zaterdag 27 juni 2009 @ 10:43:59 #53
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_70418778
quote:
Op zaterdag 27 juni 2009 10:41 schreef donderopman het volgende:
ik heb al een upgrade van leopard op mijn macbook draaien, dan kan ik vast niet weer aan snow leopard voor 29 euro komen
Jawel
pi_70418894
quote:
Op zaterdag 27 juni 2009 10:43 schreef Swetsenegger het volgende:

[..]

Jawel
Gaat snow leopard gewoon 30 euro kosten.....damn hoe doen ze dat bij apple
Don't take life too serious or you'll never get out of life.
  FOK!-Schrikkelbaas zaterdag 27 juni 2009 @ 10:53:56 #55
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_70418907
quote:
Op zaterdag 27 juni 2009 10:53 schreef donderopman het volgende:

[..]

winst maken op de hardware.
pi_70419004
quote:
Op zaterdag 27 juni 2009 10:53 schreef donderopman het volgende:

[..]

Omdat er t.o.v. Leopard nauwelijks iets nieuws in zit Ja, nauwelijks iets nieuws dat te zien is. Het is een performance upgrade bedoeld voor Mac's die op Intel draaien. 10.6 is dan ook het eerste Mac OS dat geen ondersteuning biedt voor het Power PC platform.

Voor de opvolger van Snow Leopard mag je gewoon weer ¤129 neerleggen
pi_70419005
quote:
Op zaterdag 27 juni 2009 10:53 schreef Swetsenegger het volgende:

[..]

winst maken op de hardware.
Das waar, maar toch, marketing technisch is dit echt wel heel strak om te doen
Don't take life too serious or you'll never get out of life.
  FOK!-Schrikkelbaas zaterdag 27 juni 2009 @ 11:10:37 #58
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_70419141
quote:
Op zaterdag 27 juni 2009 11:00 schreef Kremers het volgende:

[..]

Omdat er t.o.v. Leopard nauwelijks iets nieuws in zit Ja, nauwelijks iets nieuws dat te zien is. Het is een performance upgrade bedoeld voor Mac's die op Intel draaien. 10.6 is dan ook het eerste Mac OS dat geen ondersteuning biedt voor het Power PC platform.

Voor de opvolger van Snow Leopard mag je gewoon weer ¤129 neerleggen
Nou niets nieuws. Native exchange server support vind ik wel een hele belangrijke om macs zakelijk veel aantrekkelijker te maken. Naast de enorme performance verbeteringen die te verwachten zijn. Snow Leopard staat tot Leopard als Windows 7 tot Vista. Ik weet niet of Microsoft al prijzen heeft aangekondigd?
pi_70420815
Mja voor de meeste (casual) gebruikers verandert er weinig dat ze kunnen zien dus tja
pi_70421350
quote:
Op zaterdag 27 juni 2009 12:39 schreef TwyLight het volgende:
Mja voor de meeste (casual) gebruikers verandert er weinig dat ze kunnen zien dus tja
Precies, en vandaar ook deze prijs. De meeste mensen kijken niet verder dan de oppervlakte wat betreft een OS omdat ze van achterliggende zaken toch geen verstand hebben. En hoe maak je dan aan average Joe duidelijk dat ¤129 een goede investering is als je komt van Leopard?

En MS heft de prijzen van Windows 7 al bekend gemaakt. Ik geloof dat Home Premium Update $129 gaat kosten.
pi_70421569
Er is een nieuwe seed uit van Snow Leopard. Daar is o.a. de nieuwe Expose functie in opgenomen. Erg handig.

En deze build is al behoorlijk stabiel en rap, zelfs op een externe FW800 schijf.
Calmer than you are
pi_70422012
Ik heb net de nieuwe features bekeken. Wat mij meteen opviel was de intelligente manier van tekst selecteren in een PDF bestand. Van de week moest ik een stuk tekst hebben uit een pagina met meerdere kolommen waardoor ik ook tekst kreeg die ik helemaal niet wilde hebben. Dat is nu dus opgelost
  zaterdag 27 juni 2009 @ 13:58:40 #63
10526 broer
Nutteloze van de nacht.
pi_70422639
quote:
Op zaterdag 27 juni 2009 13:34 schreef Kremers het volgende:
Ik heb net de nieuwe features bekeken. Wat mij meteen opviel was de intelligente manier van tekst selecteren in een PDF bestand. Van de week moest ik een stuk tekst hebben uit een pagina met meerdere kolommen waardoor ik ook tekst kreeg die ik helemaal niet wilde hebben. Dat is nu dus opgelost
Oe! Dat is heel goed nieuws!

Gewoon in Preview?
pi_70422893
quote:
Op zaterdag 27 juni 2009 13:58 schreef broer het volgende:

[..]

Oe! Dat is heel goed nieuws!

Gewoon in Preview?
quote:
Easy PDF text selection.
Here’s an enhancement that exemplifies the pursuit of perfection. When using a PDF viewer such as Preview, have you ever tried to copy text from a PDF document that has more than one column? It’s almost impossible. Instead of selecting only the text you want, your cursor selects all the text across the page, so you end up with a mix of words from every column.

Mac OS X Snow Leopard applies sophisticated artificial intelligence algorithms to fix the problem. It analyzes the layout of each page in the PDF to identify columns of text. So when you use the cursor to select text, you get only the words you want. That’s a real time-saver.
http://www.apple.com/nl/macosx/refinements/
pi_70425658
Werkt BIBIT in het weekend, of maken ze maandag pas mijn geld over aan Apple?
Ik typ straat.
Mijn fashion blog: http://ludosfashionblog.wordpress.com/
pi_70426279
ookal werkt het in het weekend (waarschijnlijk niet) apple verwerkt zelf sowieso niks in het weekend
pi_70426299
quote:
Op zaterdag 27 juni 2009 16:13 schreef TwyLight het volgende:
ookal werkt het in het weekend (waarschijnlijk niet) apple verwerkt zelf sowieso niks in het weekend
Luie flikkers!
Ik typ straat.
Mijn fashion blog: http://ludosfashionblog.wordpress.com/
pi_70428931
quote:
Op zaterdag 27 juni 2009 13:13 schreef Walter_Sobchak het volgende:
Er is een nieuwe seed uit van Snow Leopard. Daar is o.a. de nieuwe Expose functie in opgenomen. Erg handig.

[ afbeelding ]

En deze build is al behoorlijk stabiel en rap, zelfs op een externe FW800 schijf.
Exposé is sowieso een stuk geordender. Nu worden alle schermen zomaar neergegooid in het overzicht, in SL staan ze allemaal netjes in een tabel.
pi_70441845
Goedemorgen!
Work hard, play harder!
Last.fm
pi_70443511
Weet iemand hier hoe het nu precies zit met het opzeggen van je mobiele abonnement tegenwoordig? Ik lees dus op de website van mijn provider - Telfort - dat mijn huidige contract loopt to maart 2010, maar dat is een verlenging waarbij ik een nieuw toestel kreeg. Het is dus niet het eerste contact dat ik bij Telfort af heb gesloten. Kan ik nu met die nieuwe regeling binnen 1 maand van mijn huidige contract af zijn zodat ik voor de 3GS kan gaan?
Work hard, play harder!
Last.fm
pi_70443579
Per Maart 2010 kan je overstappen naar Tmobile.
Verlenging is gewoon een contract of je nu een nieuwe of bestaande klant bent.
pi_70444528
quote:
Op zondag 28 juni 2009 11:56 schreef TheEgoHasLanded het volgende:
Weet iemand hier hoe het nu precies zit met het opzeggen van je mobiele abonnement tegenwoordig? Ik lees dus op de website van mijn provider - Telfort - dat mijn huidige contract loopt to maart 2010, maar dat is een verlenging waarbij ik een nieuw toestel kreeg. Het is dus niet het eerste contact dat ik bij Telfort af heb gesloten. Kan ik nu met die nieuwe regeling binnen 1 maand van mijn huidige contract af zijn zodat ik voor de 3GS kan gaan?
Opzegging per maand geldt voor stilzwijgende verlengingen, waarbij er van beide kanten niets gebeurd. Het afsluiten van een nieuwe overeenkomst, met daarbij een nieuw toestel of een lager abonnementstarief, kun je niet echt beschouwen als stilzwijgend. Jullie (jij en Telfort) gaan beiden bewust een nieuwe overeenkomst aan. Dan geldt 'een man een man, een woord een woord' gewoon nog steeds. Je zult dus tot maart 2010 verbonden zijn aan Telfort.

En dan wil je liever niet meteen naar T-Mobile voor een 3GS, omdat dan waarschijnlijk drie maanden later een nieuwe iPhone wordt geďntroduceerd
pi_70444924
quote:
Op zondag 28 juni 2009 12:00 schreef nelisb het volgende:
Per Maart 2010 kan je overstappen naar Tmobile.
Verlenging is gewoon een contract of je nu een nieuwe of bestaande klant bent.
quote:
Op zondag 28 juni 2009 12:45 schreef JohnnyStardust het volgende:

[..]

Opzegging per maand geldt voor stilzwijgende verlengingen, waarbij er van beide kanten niets gebeurd. Het afsluiten van een nieuwe overeenkomst, met daarbij een nieuw toestel of een lager abonnementstarief, kun je niet echt beschouwen als stilzwijgend. Jullie (jij en Telfort) gaan beiden bewust een nieuwe overeenkomst aan. Dan geldt 'een man een man, een woord een woord' gewoon nog steeds. Je zult dus tot maart 2010 verbonden zijn aan Telfort.

En dan wil je liever niet meteen naar T-Mobile voor een 3GS, omdat dan waarschijnlijk drie maanden later een nieuwe iPhone wordt geďntroduceerd
Daar was ik idd al bang voor. Bedankt voor de info! Zal dus naar Belgie ofzo moeten voor mn iPhone
Work hard, play harder!
Last.fm
pi_70445222
quote:
Op zondag 28 juni 2009 13:04 schreef TheEgoHasLanded het volgende:

[..]

[..]

Daar was ik idd al bang voor. Bedankt voor de info! Zal dus naar Belgie ofzo moeten voor mn iPhone
- Of een tweedehands 3G kopen op Marktplaats;
- Of een jaar moeten wachten

Is niet leuk, maar volgend jaar kun je altijd nog een telefoon kopen. Ik heb zelf de iPhone 3G en persoonlijk heb ik niet de behoefte om die nu te verkopen en een 3GS te halen. Dan loop ik volgend jaar weer achter, omdat volgend jaar een nieuw model op de markt wordt gezet.

Ik verleng volgend jaar juni/juli wel weer!
pi_70445351
Het verschil tussen het hebben van een iPhone 3G en het niet hebben van een iPhone is nogal groot

Ik kan het weten, loop al een jaar rond met met een s(hit)Phone van LG Maar geduld is een schone zaak zeggen ze dan Ik vind wachten eerder irritant
pi_70445499
quote:
Op zaterdag 27 juni 2009 13:04 schreef Kremers het volgende:

[..]

En MS heft de prijzen van Windows 7 al bekend gemaakt. Ik geloof dat Home Premium Update $129 gaat kosten.

It's funny
But not ha-ha funny.
  Redactie Games zondag 28 juni 2009 @ 16:03:55 #77
52557 crew  Mr.Noodle
Offtopic in geleuter...
pi_70448953
Blegh, falende Airco vandaag op het werk. Vanwege probleem met de automatische aansturing, zal wel weer windows achterliggen..
Stuk of 70 computers en medewerkers in één ruimte aan op het werk.. Lekker opgezweept zitten met muffe zweetlucht... Echt vies warm en benauwd, ben nu thuis, maar ga maar meteen douchen..
How do you get precisely 4 Gallons of water with a 3 Gallon and 5 Gallon Can...
  FOK!-Schrikkelbaas zondag 28 juni 2009 @ 16:06:13 #78
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_70449010
Ik heb sinds de laatste patches opeens regelmatig een bloedhete laptop en 'coreservicesd' wat een berg CPU power consumeert. Wtf is dit
  Redactie Games zondag 28 juni 2009 @ 16:13:20 #79
52557 crew  Mr.Noodle
Offtopic in geleuter...
pi_70449192
Falende Airport-update?
  FOK!-Schrikkelbaas zondag 28 juni 2009 @ 16:14:39 #80
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_70449231
Nee wat was er, bluetooth, safari 4.01 en java ofzo?
  Redactie Games zondag 28 juni 2009 @ 16:15:49 #81
52557 crew  Mr.Noodle
Offtopic in geleuter...
pi_70449258
Kijk wel even, ik heb nog niet geupdate sinds lange tijd..
  FOK!-Schrikkelbaas zondag 28 juni 2009 @ 16:18:23 #82
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_70449317
En waarom blijven die firmware updaters in hulpprogramma's staan. Kan ik die gewoon wegknikkeren nu?
  Redactie Games zondag 28 juni 2009 @ 16:21:44 #83
52557 crew  Mr.Noodle
Offtopic in geleuter...
pi_70449406
Nope, alleen Airport en iLife updates zie ik tussen m'n updates staan.. Safari 4 draai ik nog niet, bluetooth helemaal niks en Java ook niet...
pi_70449613
Grr... De iTunes Store (en dus de helft van de interface van mijn engelstalige iTunes op mijn engelstalige Leopard) is vernederlandsd. Ik haat gemixede interfaces met hier en daar een woord engels en hier en daar een woord nederlands. Hoop niet dat ze het idee hebben dat dit klantvriendelijk is of zo - hoveel mensen zouden er wel niet zijn met een Nederlands iTunes accounts en hun OS-taal op Engels?
  FOK!-Schrikkelbaas zondag 28 juni 2009 @ 16:37:02 #85
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_70449818
Ik begrijp nooit dat gedweep met een engels OS. Wat is er mis met Nederlands?
pi_70449960
quote:
Op zondag 28 juni 2009 16:29 schreef Zpottr het volgende:
Grr... De iTunes Store (en dus de helft van de interface van mijn engelstalige iTunes op mijn engelstalige Leopard) is vernederlandsd. Ik haat gemixede interfaces met hier en daar een woord engels en hier en daar een woord nederlands. Hoop niet dat ze het idee hebben dat dit klantvriendelijk is of zo - hoveel mensen zouden er wel niet zijn met een Nederlands iTunes accounts en hun OS-taal op Engels?
Het probleem zit hem volgens mij in de lokalisatiekeuze... Ik heb zelf de taal op Engels staan maar lokalisatie op Dutch > Netherlands en sindsien heb ik de dagen van de week en maanden in het Nederlands, net als de iTunes winkel.

Als ik hem op Engels zet is alles weer engels, maar dan worden de punt en komma weer omgedraaid... (bijv. ¤2,111.50)
pi_70450125
quote:
Op zondag 28 juni 2009 16:37 schreef Swetsenegger het volgende:
Ik begrijp nooit dat gedweep met een engels OS. Wat is er mis met Nederlands?
Dat lang niet alle applicaties gelokaliseerd zijn waardoor je een gemengde interface krijgt - en dat de vertalingen vaak onbeholpen zijn. "Maak mijn album compleet"? "Sociaal Netwerken"? "Favoriet bij onze medewerkers"? Dat doet het niet echt voor mij.

Bij de iTunes store heb je dan nog het overgrote deel van de apps die niet gelokaliseerd zijn zodat je pareltjes krijgt als:
quote:
NIEUW IN DEZE VERSIE:
- We now support iPod music from within the game!

Wat ik het meest waardeer aan mijn Mac is de consistente interface, en die krijg je alleen in het Engels. Tot voor kort dan

@Kremers: daar ligt het helaas niet aan, het is volgens mij sinds kort gekoppeld aan een NL account. Zie ook de verhalen van expats op Apple forums. Mijn Britse vriendin (met NL creditcard maar uiteraard een Mac volledig in het engels, en actief iTunes / App Store klant)zal dit ook zeer kunnen waarderen
  FOK!-Schrikkelbaas zondag 28 juni 2009 @ 16:51:53 #88
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_70450234
quote:
Op zondag 28 juni 2009 16:48 schreef Zpottr het volgende:

[..]

Dat lang niet alle applicaties gelokaliseerd zijn waardoor je een gemengde interface krijgt - en dat de vertalingen vaak onbeholpen zijn. "Maak mijn album compleet"? "Sociaal Netwerken"? "Favoriet bij onze medewerkers"? Dat doet het niet echt voor mij.

Bij de iTunes store heb je dan nog het overgrote deel van de apps die niet gelokaliseerd zijn zodat je pareltjes krijgt als:
[..]

Wat ik het meest waardeer aan mijn Mac is de consistente interface, en die krijg je alleen in het Engels. Tot voor kort dan

@Kremers: daar ligt het helaas niet aan.
Consistentie in een GUI zit in gebruik van elementen en niet in een taal. Daarnaast kan ik de vertalingen die je noemt niet schokkend noemen, wat is er mis mee dan? "Maak mijn album compleet" klopt toch gewoon? "Sociaal netwerken" is een geaccepteerde nederlandse beschrijving voor... sociale netwerken en ik begrijp echt niet wat er mis is aan "favoriet bij onze medewerkers"

En de hele mengelmoes is me sowieso nog nooit opgevallen. Als een app geen lokalisatie heeft, is alles in die app in het engels?
pi_70450310
quote:
Op zondag 28 juni 2009 16:51 schreef Swetsenegger het volgende:

[..]

Consistentie in een GUI zit in gebruik van elementen en niet in een taal.
Jaja. Bepaal jij dat anders even voor mij. Ik heb het over de interface, niet alleen over jouw beperkte definitie van een GUI.
quote:
Daarnaast kan ik de vertalingen die je noemt niet schokkend noemen, wat is er mis mee dan? "Maak mijn album compleet" klopt toch gewoon? "Sociaal netwerken" is een geaccepteerde nederlandse beschrijving voor... sociale netwerken en ik begrijp echt niet wat er mis is aan "favoriet bij onze medewerkers"
het is wel correct. Maar het is onbeholpen. Computers en telefoons werken het best in de taal waarin ze zijn ontworpen.
quote:
En de hele mengelmoes is me sowieso nog nooit opgevallen. Als een app geen lokalisatie heeft, is alles in die app in het engels?
Ja, dat is dus het hele probleem En zie mijn quote waarom het niet werkt.

Edit: Krijg tijdens het typen van deze post gvd een "Uw ontvangstbewijs #11...." binnen in plaats van een iTunes receipt. Worden dingen ook lekker duidelijker van

Wat een belachelijke verandering.

[ Bericht 6% gewijzigd door Zpottr op 28-06-2009 17:00:00 ]
  FOK!-Schrikkelbaas zondag 28 juni 2009 @ 16:58:49 #90
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_70450459
quote:
Op zondag 28 juni 2009 16:54 schreef Zpottr het volgende:

[..]

Jaja. Bepaal jij dat anders even voor mij.
Hmz, nee dat is gui design.
quote:
het is wel correct. Maar het is onbeholpen.
Wat is er onbeholpen aan dan? Als het je allemaal zo verschrikkelijk stoort mag ik toch minimaal verwachten dat je klip en klaar onder woorden kan brengen wat er dan mis mee is. Tot nu toe blijf ik bij 'gedweep' want een steek houdende verklaring kom ik nog niet tegen.
quote:
Computers en telefoons werken het best in de taal waarin ze zijn ontworpen.
Nonsens, de functionaliteit is niet anders in het nederlands.
quote:
Ja, dat is dus het hele probleem En zie mijn quote waarom het niet werkt.

Edit: Krijg tijdens het typen van deze post gvd een "Uw ontvangstbewijs #11...." binnen in plaats van een receipt. Worden dingen ook lekker duidelijker van

Wat een belachelijke verandering.
Wat is het probleem dan als je Brits bent? Dan zet je de zooi op engels.

Kijk je mag best VINDEN dat het niet goed is, maar objectief gezien valt dat allemaal 100% mee.
pi_70450569
quote:
Op zondag 28 juni 2009 16:58 schreef Swetsenegger het volgende:

[..]

Hmz, nee dat is gui design.
Ik heb het over de hele interface, niet alleen jouw definitie van een GUI.
quote:
Nonsens, de functionaliteit is niet anders in het nederlands.
Ik geef een duidleijk voorbeeld van waar Apple Engels en Nederlands direct onder elkaar zet. Storend.
quote:
Wat is het probleem dan als je Brits bent? Dan zet je de zooi op engels.
Dat gaat dus niet als je in NL woont en een NL creditcard hebt. Dan heb je ook een NL account.
pi_70450643
quote:
Op zondag 28 juni 2009 16:48 schreef Zpottr het volgende:

@Kremers: daar ligt het helaas niet aan, het is volgens mij sinds kort gekoppeld aan een NL account. Zie ook de verhalen van expats op Apple forums. Mijn Britse vriendin (met NL creditcard maar uiteraard een Mac volledig in het engels, en actief iTunes / App Store klant)zal dit ook zeer kunnen waarderen
Dat zou ook heel goed kunnen, want ik heb het ook pas sinds gisteren ofzo... Daarvoor had ik gewoon Engels.
  FOK!-Schrikkelbaas zondag 28 juni 2009 @ 17:09:13 #93
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_70450779
quote:
Op zondag 28 juni 2009 17:02 schreef Zpottr het volgende:

[..]

Ik heb het over de hele interface, niet alleen jouw definitie van een GUI.
GUI betekent Graphical User Interface. Consistentie zit in de grafische stijlelementen en navigatie. Vandaar ook dat ongeacht de lokalisatie die elementen gelijk, consistent blijven. Of de taal nu engels of Nederlands is, links boven vind ik het appeltje. Daarnaast het eerste pulldown van de app, met daarin o.a. de eigenschappen van de app. Altijd. DAT is consistentie. De taal heeft daar an sich niets mee van doen. Immers, als ik alles altijd op dezelfde plek kan vinden wordt taal steeds minder belangrijk.

Ik moet wel eens in de macbook van een Italiaanse collega wat instellen en weet eigenlijk zonder problemen in 1 keer de juiste knoppen te klikken, etc omdat de GUI op mac zo consistent is.
quote:
Ik geef een duidleijk voorbeeld van waar Apple Engels en Nederlands direct onder elkaar zet. Storend.
[..]
Nee je geeft een voorbeeld van een UK app met een NL inhoud. Dat is ongeveer net zoiets als je browser verwijten dat je een UK website krijgt als je je browser op Nederlands instelt.
quote:
Dat gaat dus niet als je in NL woont en een NL creditcard hebt. Dan heb je ook een NL account.
Dan stel je het in het Nederlands in. Maar goed, dat je in de store geen account kan nemen in een ander land is inderdaad storend, maar beleid staat weer los van een GUI.

Ow, ter informatie ik bouw regelmatig een GUI en heb wat cursussen in GUI design gedaan. Ik ben niet volledig onwetend
pi_70454463
quote:
Op zondag 28 juni 2009 17:09 schreef Swetsenegger het volgende:
GUI betekent Graphical User Interface. Consistentie zit in de grafische stijlelementen en navigatie. Vandaar ook dat ongeacht de lokalisatie die elementen gelijk, consistent blijven. Of de taal nu engels of Nederlands is, links boven vind ik het appeltje. Daarnaast het eerste pulldown van de app, met daarin o.a. de eigenschappen van de app. Altijd. DAT is consistentie. De taal heeft daar an sich niets mee van doen. Immers, als ik alles altijd op dezelfde plek kan vinden wordt taal steeds minder belangrijk.
Mooi verhaal, maar ik heb het hierboven over de INTERFACE. Waar de GUI deel van uit maakt. Als in: appeltje-komma is prefs, werkt (vrijwel) overal op een Mac en is dus ook een voorbeeld van consistentie in de interface (maar niet de GUI als je die iets te strak definieert). Je kunt praten als Brugman maar een interface met gemende taalelementen vind ik niet consistent. En daarom geef ik de voorkeur aan 100% Engels, anders zul je daar altijd tegenaan lopen. Ik denk terug aan gemengde Windows dialog boxes en huiver.
quote:
Nee je geeft een voorbeeld van een UK app met een NL inhoud. Dat is ongeveer net zoiets als je browser verwijten dat je een UK website krijgt als je je browser op Nederlands instelt.
Nee, want ik heb die keuze niet(!!!) dat is nu juist het hele punt: ik geef een voorbeeld van een Engelse app (iTunes) die geforceerd Nederlandstalige interfaceelementen laat zien (NIEUW IN DEZE VERSIE:) waaronder Engelse content staat (- We now support iPod music from within the game!). Binnen een pagina, samengesteld door een Apple-server, tegen mijn voorkeuren in gegrabbeld uit twee talen.
Als ik gewoon (zoals een week geleden) Engels als interface taal had in de iTunes store bestond dit probleem niet. Nu bestaat het wel. Het probleem is door Apple veroorzaakt, niet door mij - mijn hele interface is ingesteld op de engelse taal, dus waarom dit deel niet?

Voor de duidelijkheid: elke gebruiker met een Nederlands account heeft dit per definitie nu. Terwijl er een perfect acceptabele oplossing is - elke app die ooit interessant zal zijn voor een Nederlandse gebruiker heeft tenslotte op zijn minst een Engelse beschrijving. Dan mag de gebruiker nog kiezen voor een interface 90% NL, 10% EN (GB) - als die dat prettig vindt.
quote:
Dan stel je het in het Nederlands in. Maar goed, dat je in de store geen account kan nemen in een ander land is inderdaad storend, maar beleid staat weer los van een GUI.
Echt. Dus mijn Britse vriendin, die door de uitstekende taalondersteuning op de Mac overal ter wereld een Apple produkt kan kopen dat in het Engels te gebruiken is, moet Of een mix accepteren van Engels en Nederlands Of haar hele Mac op Nederlands instellen om geen gemixte interface te krijgen?
Ik ben je even helemaal kwijt geloof ik. Ik kan voor mijn situatie niet helderder verwoorden waarom het wenselijk is om mijn interface 100% in het Engels te draaien (omdat 100% Nederlands niet kan, vnml) maar hier zet je de belangen van de gebruiker echt helemaal achteraan. Dat ik dit in een Mac-thread moet uitleggen is vrij bijzonder - alhoewel je natuurlijk niet al te openlijk kritiek moet leveren op het moederschip, mea culpa.
En nogmaals, een week geleden was dit geen issue.
quote:
Ow, ter informatie ik bouw regelmatig een GUI en heb wat cursussen in GUI design gedaan. Ik ben niet volledig onwetend
Het gaat ook meer om willlen dan om kunnen begrijpen ben ik bang...
  FOK!-Schrikkelbaas zondag 28 juni 2009 @ 19:49:45 #95
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_70454744
quote:
Op zondag 28 juni 2009 19:41 schreef Zpottr het volgende:

[..]

Mooi verhaal, maar ik heb het hierboven over de INTERFACE. Waar de GUI deel van uit maakt. Als in: appeltje-komma is prefs, werkt (vrijwel) overal op een Mac en is dus ook een voorbeeld van consistentie in de interface (maar niet de GUI als je die iets te strak definieert). Je kunt praten als Brugman maar een interface met gemende taalelementen vind ik niet consistent. En daarom geef ik de voorkeur aan 100% Engels, anders zul je daar altijd tegenaan lopen. Ik denk terug aan gemengde Windows dialog boxes en huiver.
Tja daar verschillen we van mening. Taal is bij een goede interface totaal ondergeschikt. Dat is helaas een utopie, maar hoe minder tekst nodig is, des te beter het is. Ergo, consistentie heeft dus niet per definitie iets met lokalisatie te maken.
quote:
Nee, want ik heb die keuze niet(!!!) dat is nu juist het hele punt: ik geef een voorbeeld van een Engelse app (iTunes) die geforceerd Nederlandstalige interfaceelementen laat zien (NIEUW IN DEZE VERSIE:) waaronder Engelse content staat (- We now support iPod music from within the game!). Binnen een pagina, samengesteld door een Apple-server, tegen mijn voorkeuren in gegrabbeld uit twee talen.
Als ik gewoon (zoals een week geleden) Engels als interface taal had in de iTunes store bestond dit probleem niet. Nu bestaat het wel. Het probleem is door Apple veroorzaakt, niet door mij - mijn hele interface is ingesteld op de engelse taal, dus waarom dit deel niet?
Als het veranderd is is dat raar. Dat is niet wat je net zei. Verder blijf ik erbij dat wanneer je content in een app haalt dat die content niet noodzakelijkerwijs in dezelfde taal hoeft te zijn als de app.
quote:
Voor de duidelijkheid: elke gebruiker met een Nederlands account heeft dit per definitie nu. Terwijl er een perfect acceptabele oplossing is - elke app die ooit interessant zal zijn voor een Nederlandse gebruiker heeft tenslotte op zijn minst een Engelse beschrijving. Dan mag de gebruiker nog kiezen voor een interface 90% NL, 10% EN (GB) - als die dat prettig vindt.
Die keuze heb je nu toch? Of engels MET engelse notatie OF 90% NL met 10% GB
quote:
Echt. Dus mijn Britse vriendin, die door de uitstekende taalondersteuning op de Mac overal ter wereld een Apple produkt kan kopen dat in het Engels te gebruiken is, moet Of een mix accepteren van Engels en Nederlands Of haar hele Mac op Nederlands instellen om geen gemixte interface te krijgen?
Ik zeg net dat ik het niet handig vind dat je geen buitenlands account kan kiezen. Maar dat is beleid en heeft niets met een GUI te maken.
quote:
Ik ben je even helemaal kwijt geloof ik.
Dat blijkt, aangezien ik het op dat punt gewoon met je eens ben.
quote:
Ik kan voor mijn situatie niet helderder verwoorden waarom het wenselijk is om mijn interface 100% in het Engels te draaien (omdat 100% Nederlands niet kan, vnml) maar hier zet je de belangen van de gebruiker echt helemaal achteraan.
Nee, het belang van de gebruiker is dat hij blindelings kan vinden waar hij moet zijn, ongeacht de taal. Daar heb ik nooit problemen mee gezien in OSX.
quote:
Dat ik dit in een Mac-thread moet uitleggen is vrij bijzonder - alhoewel je natuurlijk niet al te openlijk kritiek moet leveren, mea culpa.
Tja, beetje kinderachtige opmerking dit. Je kan zelf niet helder onder woorden brengen wat nu eigenlijk je probleem is met prima vertalingen en dan doe je net nu alsof je in een mac topic geen kritiek mag hebben.
quote:
En nogmaals, een week geleden was dit geen issue.
Dat is vreemd, maar nogmaals het gaat meer om content dan om GUI. Maak anders eens een screenshot van wat je bedoelt.
quote:
Het gaat ook meer om willlen dan om kunnen begrijpen ben ik bang...
Nou ik heb meer het idee dat jij ergens een probleem van wil maken wat er met betrekking de GUI niet is. Of je bedoelt iets compleet anders.
  zondag 28 juni 2009 @ 20:02:20 #96
4283 nietzman
Geen zin meer.
pi_70455096
Onzin Swets, taal is van essentieel belang bij een goede GUI en dat weet jij net zo goed als de rest. Leg OsX's dialoogvensters eens naast die van Windows en maak de "Save" - "Don't Save" tegen "Ok" - "Cancel" vergelijking even.
Ik ga naar huis.
  FOK!-Schrikkelbaas zondag 28 juni 2009 @ 20:11:10 #97
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_70455334
quote:
Op zondag 28 juni 2009 20:02 schreef nietzman het volgende:
Onzin Swets, taal is van essentieel belang bij een goede GUI en dat weet jij net zo goed als de rest. Leg OsX's dialoogvensters eens naast die van Windows en maak de "Save" - "Don't Save" tegen "Ok" - "Cancel" vergelijking even.
Nee, geen onzin. Zolang de acties altijd gelijk zijn is de taal compleet onbelangrijk. Mooi voorbeeld is mijn dochter van net 5 die zonder enige probleem door de GUI van een nintendo wii heen browsed in welke game dan ook TOTDAT er plotseling een extra stap is toegevoegd om het spel te starten.

Taal is volkomen irrelevant in een goede GUI.

En dat microsoft bij die schaarse keren dat je taal nodig hebt dit ook nog verneukt doet daar niets aan af. Als je weet wat welke knop betekent heb je die taal in die knop niet meer nodig. Of moet jij elke keer lezen wat er in de knop staat als je wil saven? Nee he?
  zondag 28 juni 2009 @ 20:23:56 #98
4283 nietzman
Geen zin meer.
pi_70455706
Dat zal allemaal prima, maar Leopard is geen Wii en Apple neemt niet voor niets ellenlange lappen in hun HIG op over tekstgebruik in een applicatie. Heck, ze hebben er een complete styleguide voor.

Kan best dat een applicatie op icoontjes zou moeten kúnnen draaien (Wat in feite ook onzin is aangezien symbolen net zo goed als kleuren regio gebonden zijn. Kom bij Boedhisten niet wit gekleed bij een bruiloft.) maar zolang dat niet het geval is kan de boel maar beter goed geschreven zijn.
Ik ga naar huis.
  FOK!-Schrikkelbaas zondag 28 juni 2009 @ 20:31:07 #99
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_70455930
quote:
Op zondag 28 juni 2009 20:23 schreef nietzman het volgende:
Dat zal allemaal prima, maar Leopard is geen Wii en Apple neemt niet voor niets ellenlange lappen in hun HIG op over tekstgebruik in een applicatie. Heck, ze hebben er een complete styleguide voor.

Kan best dat een applicatie op icoontjes zou moeten kúnnen draaien (Wat in feite ook onzin is aangezien symbolen net zo goed als kleuren regio gebonden zijn. Kom bij Boedhisten niet wit gekleed bij een bruiloft.) maar zolang dat niet het geval is kan de boel maar beter goed geschreven zijn.
Dat klopt, maar daar ging het niet om. Het ging erom of taal van doorslaggevend belang is. En ik ben van mening dat dat niet zo is. Consistentie zit in events die altijd aan dezelfde handeling hangen. En of dat event dan 'Opslaan' of 'Hoeperdepoep' heet is van weinig belang. Mits je natuurlijk weet welke handeling wat is.

Als ik jou vertel dat bij een keuzemogelijkheid de veilige keuze altijd links staat en de risicovolle rechts, maakt het dan uit of er in die linkse knop 'Opslaan' of 'Neoigel' staat?

Anyway, mijn vraag was wat er mis was met OSX in het Nederlands. Dat weet ik nu nog steeds niet.

[ Bericht 3% gewijzigd door Swetsenegger op 28-06-2009 20:36:47 ]
  zondag 28 juni 2009 @ 20:33:07 #100
130370 bodylotion
Since 16.09.05
pi_70455986
is er ook een manier ,buiten expose om, om alle openstaande vensters in een keer te minimaliseren?
Please, make yourself uncomfortable.
pi_70456122
Shit, ik ben bang dat mijn Macbook accu wat opgezwollen is. Nu moest ik gelukkig al terug omdat mijn Airport het nog steeds niet doet, maar dit maakt mij wel een beetje bang. Dinsdag vervalt mijn garantie...
pi_70456222
Mijn laatste post, dit is echt te gek.
quote:
Op zondag 28 juni 2009 19:49 schreef Swetsenegger het volgende:
Tja daar verschillen we van mening. Taal is bij een goede interface totaal ondergeschikt. Dat is helaas een utopie, maar hoe minder tekst nodig is, des te beter het is. Ergo, consistentie heeft dus niet per definitie iets met lokalisatie te maken.
Ja, dat is jouw mening. Niet een waar ik het mee eens ben: hoe kan lokalisatie nu wel deel uitmaken van een interface maar niets te maken hebben met de consistentie daarvan??
quote:
Als het veranderd is is dat raar. Dat is niet wat je net zei.
Niet alleen af te leiden uit Apple SC # 285: Met RedSn0w naar Snow Leopard , het staat letterlijk in Apple SC # 285: Met RedSn0w naar Snow Leopard
quote:
Verder blijf ik erbij dat wanneer je content in een app haalt dat die content niet noodzakelijkerwijs in dezelfde taal hoeft te zijn als de app.
Zowel interface als content zijn nu gemixed Engels en Nederlands.
quote:
Die keuze heb je nu toch? Of engels MET engelse notatie OF 90% NL met 10% GB
Nee, je hebt nu alleen 90% NL met 10% GB of andersom. 100% Engels bestaat niet meer met een NL store account, en 100% NL heeft nooit bestaan.
quote:
Ik zeg net dat ik het niet handig vind dat je geen buitenlands account kan kiezen. Maar dat is beleid en heeft niets met een GUI te maken.
En is ook het probleem niet hier.
quote:
Tja, beetje kinderachtige opmerking dit. Je kan zelf niet helder onder woorden brengen wat nu eigenlijk je probleem is met prima vertalingen en dan doe je net nu alsof je in een mac topic geen kritiek mag hebben.
Wat ik voornamelijk bedoel is dat juist Macheads toch vetrouwd zouden moeten zijn met een discussie waar het voordeel van (daar heb je hem weer) interface-consistentie wordt verdedigd. En het spijt me zeer, maar je leest mijn posts maar half en negeert of bagetalliseert de punten waar Apple het verprutst in deze. Daar spreekt een zekere bias uit.
quote:
Dat is vreemd, maar nogmaals het gaat meer om content dan om GUI. Maak anders eens een screenshot van wat je bedoelt.
Ik heb je een letterlijke quote gegeven. Tenzij jij alles wat anno 2009 van een server getrokken wordt "content" wilt noemen en alles wat grijs is, er uit ziet als een knopje en lokaal staat "interface" (wat ik niet hoop voor je) is de interface van iTunes sinds afgelopen week een mixed bag. Dat was al zo bij een NL taalinstelling, nu is het ook zo bij een GB taalinstelling.
Maar goed, nog een voorbeeld: Ik klik op Engelse tekst om updates voor mijn applicaties op te halen, klik nogmaals op een Engelse dialog om ze te zien (a rant for another day), klik op een Engelse of Nederlandse (dat weet ik niet meer) tekst om ze te installeren, en krijg een Nederlandse tekst om me te vertellen dat er geen updates meer zijn. Enzovoorts. De taalinstelling van je Mac is een paar karakters in de spotlight search van je verwijderd, dan kun je het zelf aanschouwen.
quote:
Nou ik heb meer het idee dat jij ergens een probleem van wil maken wat er met betrekking de GUI niet is. Of je bedoelt iets compleet anders.
Jij komt met de term "gedweep" als het over een gebruikersvoorkeur gaat - en dan nog wel een voorkeur die eerder perfect beantwoord werd en nu niet meer. Ik zou spontaan benieuwd worden naar de GUIs die je ontworpen hebt En over problemen maken gesproken: ik vraag me af of je baas het accepteert dat de halve interface (die lokaal staat) in taal 1 is en de andere helft (die toevallig aan een server gelinked is) in taal 2 is. En dan heb ik het niet over 'content'. Althans, tenzij je de menustructuur van de iTunes-store (grotendeels Nederlands, op termen als Account en Games na) "content" vindt en bv. de iTunes source pane of de zin "Check for updates / Get More Applications" in het iTunes applications venster "GUI".

En tenslotte dan:
quote:
Op zondag 28 juni 2009 20:31 schreef Swetsenegger het volgende:
Anyway, mijn vraag was wat er mis was met OSX in het Nederlands. Dat weet ik nu nog steeds niet.
Dat het niet (lang) bestaat. Installeer een paar applicaties en je bent in twee talen waan het werken.

Oh, nog een secundair argument: via het wereldwijde web een probleem oplossen werkt ook niet zo lekker met Nederlandse zoektermen

[ Bericht 0% gewijzigd door Zpottr op 28-06-2009 20:54:26 ]
  FOK!-Schrikkelbaas zondag 28 juni 2009 @ 21:00:18 #103
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_70456923
quote:
Op zondag 28 juni 2009 20:41 schreef Zpottr het volgende:
Mijn laatste post, dit is echt te gek.
Doe maar, gelet op je vervolg.
quote:
Ja, dat is jouw mening. Niet een waar ik het mee eens ben: hoe kan lokalisatie nu wel deel uitmaken van een interface maar niets te maken hebben met de consistentie daarvan??
Nee dat is geen mening. Taal is alleen ondersteunend.
quote:
Tja daar plaats je 3 keurige vertalingen. Nogmaals, wat is het probleem met 'sociaal netwerken' als vertalingen voor... sociaal netwerken?
quote:
Zowel interface als content zijn nu gemixed Engels en Nederlands.
Geef dan eens een screenshot want ik begrijp niet wat je bedoel.
quote:
Nee, je hebt nu alleen 90% NL met 10% GB of andersom. 100% Engels bestaat niet meer met een NL store account, en 100% NL heeft nooit bestaan.
Geef dan eens een screenshotje want ik begrijp niet wat je bedoel.
quote:
En is ook het probleem niet hier.
Geef dan eens een screenshotje want ik begrijp niet wat je bedoel
quote:
Wat ik voornamelijk bedoel is dat juist Macheads toch vetrouwd zouden moeten zijn met een discussie waar het voordeel van (daar heb je hem weer) interface-consistentie wordt verdedigd.
Tja dat ik een andere mening hebt wil niet per definitie zeggen dat ik niet weet wat interface consistentie is.
quote:
En het spijt me zeer, maar je leest mijn posts maar half en negeert of bagetalliseert de punten waar Apple het verprutst in deze. Daar spreekt een zekere bias uit.
Ik lees ze prima, ga op elk punt in en vraag concrete voorbeelden waarop jij niet verder komt dan een gestameld "Ik kan het niet goed onder woorden brengen" Wie is er nu bevooroordeeld?
quote:
Ik heb je een letterlijke quote gegeven. Tenzij jij alles wat anno 2009 van een server getrokken wordt "content" wilt noemen en alles wat grijs is, er uit ziet als een knopje en lokaal staat "interface" (wat ik niet hoop voor je) is de interface van iTunes sinds afgelopen week een mixed bag. Dat was al zo bij een NL taalinstelling, nu is het ook zo bij een GB taalinstelling.
Wij verschillen duidelijk van mening over content en app. Jij vind de iTunes store onderdeel van het OS, maar is dat natuurlijk absoluut niet. Dat het voorheen beter was volgens jou is inderdaad vreemd en daarvan mag je je afvragen waarom die wijzigingen zijn doorgevoerd.
quote:
Maar goed, nog een voorbeeld: Ik klik op Engelse tekst om updates voor mijn applicaties op te halen, klik nogmaals op een Engelse dialog om ze te zien (a rant for another day), klik op een Engelse of Nederlandse (dat weet ik niet meer) tekst om ze te installeren, en krijg een Nederlandse tekst om me te vertellen dat er geen updates meer zijn. Enzovoorts. De taalinstelling van je Mac is een paar karakters in de spotlight search van je verwijderd, dan kun je het zelf aanschouwen.
Hoe moeilijk is het om even een screenshotje te maken? Of had ik nu ondertussen moeten gaan raden in welke applicaties jij allemaal aan het klikken was om te zien of er ergens een mixed lokalisatie is?
quote:
Jij komt met de term "gedweep" als het over een gebruikersvoorkeur gaat - en dan nog wel een voorkeur die eerder perfect beantwoord werd en nu niet meer.
Tja en vervolgens kom jij met antwoord dat je "Favoriet van onze medewerkers" niet 'trekt'. Dat bevestigt alleen mijn opmerking.
quote:
Ik zou spontaan benieuwd worden naar de GUIs die je ontworpen hebt
Ah nu gaan we direkt op de man spelen? Mijn GUI's staan in diverse routers die ik helaas onder omstandigheden moet ontwikkelen dat het commercieel niet mogelijk is volledige consistentie te behalen. Gelet echter op de vele positieve opmerkingen mbt de GUI bij diverse internationale onafhankelijke tests van deze produkten gaat het best goed. Nog lang niet perfect, een van de redenen waarom we (zie signature) op zoek zijn naar Linux engineers.
quote:
En over problemen maken gesproken: ik vraag me af of je baas het accepteert dat de halve interface (die lokaal staat) in taal 1 is en de andere helft (die toevallig aan een server gelinked is) in taal 2 is
Dat is afhankelijk van de situatie. Als ik te weinig invloed kan uitoefenen op de server (niet in eigen handen) of er vanuit commercieel oogpunt voor een bepaalde lokalisatie is gekozen zal hij daar geen probleem mee hebben.
quote:
. En dan heb ik het niet over 'content'. Althans, tenzij je de menustructuur van de iTunes-store (grotendeels Nederlands, op termen als Account en Games na) "content" vindt en bv. de iTunes source pane of de zin "Check for updates / Get More Applications" in het iTunes applications venster "GUI".
Zo zie ik dat ja.
  FOK!-Schrikkelbaas zondag 28 juni 2009 @ 21:05:00 #104
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_70457125
Anyway ik ben er wel klaar mee.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')