abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_70318189
quote:
Preview: Battlefield 1943
Een nieuwe (complete) Battlefield die je gewoon kunt downloaden voor je Xbox 360, PlayStation 3 of pc. Je zou denken dat dit niet heel veel voor kan gaan stellen, maar niets is minder waar. DICE heeft het voor elkaar gekregen om een volledige en vooral volwaardige Battlefield in zo’n 400 MB te proppen en downloadbaar te maken.

Nu heeft de ontwikkelaar natuurlijk wel iets moeten opofferen om een volledige multiplayer-game in minder dan een halve gig te proppen. Zo heb je maar de keuze uit drie maps om op te vechten. Alle drie zijn wel de beste en bekendste uit de serie en alle drie zijn zelfs verbeterd. Iwo Jima, Guadalcanal en natuurlijk Wake Island. Ze zijn allemaal wat infanterie-vriendelijker geworden om zo iedereen een redelijk gelijke kans te geven.

Vliegtuigen zullen infanterie minder snel vanuit de lucht zien, vanwege de begroeiing en de loopgraven die zich nu overal bevinden. Die loopgraven zullen de infanterie ook beter beschermen tegen tanks. Die kunnen hierdoor lastiger schieten en aanrijden is dan al helemaal van de baan. Maar die veiligheid van de infanterie kan ook heel snel voorbij zijn.

Frostbite engine

Battlefield 1943 gebruikt namelijk de Frostbite engine. Dezelfde engine die ook gebruikt wordt voor Battlefield: Bad Company. Dat betekent dat de hele omgeving gesloopt kan worden. Hutjes en bunkers hoeven dus helemaal niet voor bescherming te zorgen, omdat ze er niet lang hoeven te staan. Met een paar welgemikte schoten is een muurtje verdwenen. En mocht een infanterist onder een boompje schuilen vanwege overvliegende Spitfires, dan is dat ook op te lossen.

Het enige probleem hierbij is wel dat de hele omgeving maar één keer te slopen is. Een boom groeit dus niet meer terug en gebouwen worden niet op een of andere magische manier weer in elkaar gezet. Weg is weg. Het kan dus zomaar zijn dat je na een minuut of 5 in een compleet afgefakkelde omgeving rondrijdt, -vliegt, -loopt of -vaart. En daardoor oogt en voelt de game zeer volledig aan, maar zeker ook meer volwassen.

Klagende community

DICE had eerst voor ogen om Battlefield 1943 een zeer toegankelijke en makkelijk speelbare game te maken. Dat is natuurlijk gelukt, maar voordat het er op deze manier uitzag, was het allemaal nog veel kleurrijker en veel meer ‘kiddy’ vormgegeven. Dat paste blijkbaar meer bij het toegankelijke oogpunt van de game. Gelukkig nam de community al snel de taak op zich om hierover te klagen en de ontwikkelaar heeft daar naar geluisterd.

Sowieso is Battlefield altijd al een game geweest die het erg van een community moet hebben. Dat geeft DICE ook zeker toe en daarom luisteren ze ook naar hen. Een van de dingen die erg op prijs werd gesteld was het squad-systeem dat al eerder werd gebruikt. Je kunt nu dus weer kiezen om midden in een gevecht gedropt te worden bij een squad of op een wat rustigere basis.

Beperkte keuze

Je squad is helaas niet meer op te bouwen uit een grote verscheidenheid aan klassen. Je kunt er nu namelijk nog maar kiezen uit drie. De standaard rifle man, de scout met z’n sniper rifle en de engineer die voertuigen kan uitschakelen op verschillende manieren, maar ze ook kan repareren. Het is natuurlijk jammer dat je maar beperkt wordt tot een keuze van drie, maar aan de andere kant maakt dit de game wel een stuk toegankelijker en daar ging DICE uiteindelijk voor. En voor de evenwichtigheid van je squad maakt het weinig uit. Je zult alleen wat meer flexibiliteit van je teamgenoten moeten verwachten.

Gelukkig kun je jouw eigen squad samenstellen met behulp van je vriendenlijst. Het is nog net geen volledige clan support, maar het komt erbij in de buurt. Je kunt met behulp van het squad-systeem je eigen matches opzetten en bepalen wie er wel en wie er niet meespelen. De tegenstander wordt gematcht met behulp van Match Making.

Fun gaat voor alles

Iets wat we steeds vaker terug zien en wat ervoor zorgt dat je niet tegen veel betere of veel slechtere vijanden gezet wordt. Maar hier zijn wel een paar belangrijke uitzonderingen op gemaakt. Want als jouw squad-genoot en vriend een paar rangen hoger is en veel beter kan vechten dan jij, maar jij nog steeds met hem wilt spelen, dan kan dat ook nog steeds. Niet helemaal eerlijk, maar de fun gaat voor alles.

En dat was het qua veranderingen, want voor zover wij konden ontdekken tijdens het spelen was er niet veel anders. Het voelt allemaal wat makkelijker aan, maar het vaste element van schietend vlaggetjes overnemen is er nog steeds. En dat het nog steeds werkt en vooral ook leuk is, wordt hiermee weer bewezen. Het rondrijden in tanks, het rondvliegen in vliegtuigen en het varen in landingsvaartuigen blijft toch heel erg leuk en dan vooral als je het samen doet met een goed team.

Kortom, het blijft een Battlefield met een paar kleine beperkingen, zoals de keuze uit maar drie maps en maar drie klassen. Aan de andere kant is er ook wel het een en het ander verbeterd. Grafisch is het opgepoetst, alles kan kapot en de controls zijn een stuk soepeler dan voorheen. Het mag dan een downloadbare titel zijn, dat doet helemaal niets af aan het gevoel dat je krijgt als je aan het spelen bent. Het is een volwaardige game voor een minder dan volwaardige prijs.

Nou ik heb er zin in !
  woensdag 24 juni 2009 @ 11:59:19 #2
12888 Skull-splitter
your selection of the finest
pi_70318895
Ik mis de PC variant in de TT.
I'm fed up with all this Wi-fi-high-fiving
Steam: Skullsplitter
Origin-naam:013skullsplitter
  woensdag 24 juni 2009 @ 13:09:33 #3
21889 Chocobo
Epische gebruiker
pi_70321303
TT aangepast.
A discovery is said to be an accident meeting a prepared mind.
pi_70321789
Wie weet wanneer die nou eigenlijk uitkomt ?
Want op 10 sites staan 10 verschillende datums..
pi_70348659
quote:
Op woensdag 24 juni 2009 13:22 schreef SoldMayor het volgende:
Wie weet wanneer die nou eigenlijk uitkomt ?
Want op 10 sites staan 10 verschillende datums..
Dat zou ik ook graag willen weten
pi_70482600
Dit lijkt me echt niks want naar ik begrepen heb zijn er soortgelijke maps/games waar je hetzelfde kunt naspelen(tijdsperiode) Ik denk alleen al aan AIX 2.0 en COD 5,World at War.
75 topics = FIN
  maandag 29 juni 2009 @ 16:30:57 #7
182073 invine
blablabla etc.
pi_70482967
Slappe OP, maar ik kan niet wachten
Ik drink nooit meer! maar ook niet minder.
  maandag 29 juni 2009 @ 16:55:14 #8
44902 R_B
OEHWEE, you are good looking!
pi_70483930
release ergens tussen 1 en 12 july ofzo? toch
pi_70484044
tvp , arcade game of the year voor zowel ps3 als 360.
Op zondag 9 augustus 2009 00:52 schreef yvonne het volgende:
@remake zet je jezelf er even bij op je banlijstje?
Op zondag 9 augustus 2009 00:53 schreef Remake het volgende:
Nee.
  maandag 29 juni 2009 @ 17:01:26 #10
241851 Muchachooo
Kan ook gitaar spelen!
pi_70484166
nu alleen nog kijken of ze het nog redden em in juni te releasen xD
ze hebben nog 2 dagen
Maar doet dat eigenlijk nauwelijks nog.
pi_70485159
1942 is nog steeds 1 van mijn meest gespeelde games ooit dus deze ga ik ook zeker proberen!
If I'm sad, I stop being sad and be awesome instead. True story
pi_70485557
Ha, hier zitten jullie.
  woensdag 1 juli 2009 @ 11:02:19 #13
241851 Muchachooo
Kan ook gitaar spelen!
pi_70540207
oke uit betrouwbare bronnen vernomen dat het spel zal releasen op donderdag 9 juli
  woensdag 1 juli 2009 @ 11:17:33 #14
12888 Skull-splitter
pi_70540656
NEUN! Dan moet ik natuurlijk op vakantie (najah, eerst nog een week thuis vakantie vieren, maar dan moet ik ook andere dingen doen )
I'm fed up with all this Wi-fi-high-fiving
Steam: Skullsplitter
Origin-naam:013skullsplitter
pi_70557079
Ligt het aan mij of vallen de graphics enorm tegen?
Vigilante +1 The Coon strikes again!
Op vrijdag 10 juli 2009 09:51 schreef Zith het volgende:
TS is met z'n çollega's lunchtsverkeersleider op de comodoren.
pi_70557177
quote:
Op woensdag 1 juli 2009 19:41 schreef LockonStratos het volgende:
Ligt het aan mij of vallen de graphics enorm tegen?
Tis een arcade game he, verwacht geen killzone 2
Op zondag 9 augustus 2009 00:52 schreef yvonne het volgende:
@remake zet je jezelf er even bij op je banlijstje?
Op zondag 9 augustus 2009 00:53 schreef Remake het volgende:
Nee.
pi_70570827
Vind de graphics eigenlijk wel mooi. Zoals Remake ook zegt.. Het blijft een arcade-game.. Zoals ik het zie zijn het sterk verbeterde 1943 graphics

Ik ga hem in ieder geval zeker aanschaffen, heb destijds veel plezier aan 1942 beleefd en dit zijn juist de maps die ik het veruit het meeste speelde.
  donderdag 2 juli 2009 @ 09:23:01 #18
44902 R_B
OEHWEE, you are good looking!
pi_70571468
Idd, dit wordt een must buy voor mij.
pi_70572861
quote:
Op donderdag 2 juli 2009 08:52 schreef Speek het volgende:
Vind de graphics eigenlijk wel mooi. Zoals Remake ook zegt.. Het blijft een arcade-game.. Zoals ik het zie zijn het sterk verbeterde 1943 graphics

Ik ga hem in ieder geval zeker aanschaffen, heb destijds veel plezier aan 1942 beleefd en dit zijn juist de maps die ik het veruit het meeste speelde.
Jammer dat Battle of Britain er niet bij inzit, was mijn favoriete map in 1942
  donderdag 2 juli 2009 @ 11:01:17 #20
241851 Muchachooo
Kan ook gitaar spelen!
pi_70574051
Ook vooral die unlockable map na 43 miljoen community kills lijkt me echt vet
pi_70575767
Ja dat is Coral Sea, daar zijn alleen maar vliegtuigen. Twee vliegdekschepen en moet het andere team ze laten zinken.
  vrijdag 3 juli 2009 @ 09:23:20 #22
139380 Keltie
Meemeemeemee
pi_70602680
quote:
Op donderdag 2 juli 2009 10:17 schreef MaxC het volgende:

[..]

Jammer dat Battle of Britain er niet bij inzit, was mijn favoriete map in 1942
Die was tof jah
  vrijdag 3 juli 2009 @ 09:41:00 #23
241851 Muchachooo
Kan ook gitaar spelen!
pi_70603106
quote:
Op donderdag 2 juli 2009 12:02 schreef MaxC het volgende:
Ja dat is Coral Sea, daar zijn alleen maar vliegtuigen. Twee vliegdekschepen en moet het andere team ze laten zinken.
geweldig toch? 20 minuten lang alleen maar dogfights
ik heb er nou al zin in
  zondag 5 juli 2009 @ 23:50:28 #24
250952 SoldMayor
Dreamchaser
pi_70686668
Nog een paar dagen..
  maandag 6 juli 2009 @ 00:00:16 #25
12888 Skull-splitter
pi_70686992