quote:Preview: Battlefield 1943
Een nieuwe (complete) Battlefield die je gewoon kunt downloaden voor je Xbox 360, PlayStation 3 of pc. Je zou denken dat dit niet heel veel voor kan gaan stellen, maar niets is minder waar. DICE heeft het voor elkaar gekregen om een volledige en vooral volwaardige Battlefield in zo’n 400 MB te proppen en downloadbaar te maken.
Nu heeft de ontwikkelaar natuurlijk wel iets moeten opofferen om een volledige multiplayer-game in minder dan een halve gig te proppen. Zo heb je maar de keuze uit drie maps om op te vechten. Alle drie zijn wel de beste en bekendste uit de serie en alle drie zijn zelfs verbeterd. Iwo Jima, Guadalcanal en natuurlijk Wake Island. Ze zijn allemaal wat infanterie-vriendelijker geworden om zo iedereen een redelijk gelijke kans te geven.
Vliegtuigen zullen infanterie minder snel vanuit de lucht zien, vanwege de begroeiing en de loopgraven die zich nu overal bevinden. Die loopgraven zullen de infanterie ook beter beschermen tegen tanks. Die kunnen hierdoor lastiger schieten en aanrijden is dan al helemaal van de baan. Maar die veiligheid van de infanterie kan ook heel snel voorbij zijn.
Frostbite engine
Battlefield 1943 gebruikt namelijk de Frostbite engine. Dezelfde engine die ook gebruikt wordt voor Battlefield: Bad Company. Dat betekent dat de hele omgeving gesloopt kan worden. Hutjes en bunkers hoeven dus helemaal niet voor bescherming te zorgen, omdat ze er niet lang hoeven te staan. Met een paar welgemikte schoten is een muurtje verdwenen. En mocht een infanterist onder een boompje schuilen vanwege overvliegende Spitfires, dan is dat ook op te lossen.
Het enige probleem hierbij is wel dat de hele omgeving maar één keer te slopen is. Een boom groeit dus niet meer terug en gebouwen worden niet op een of andere magische manier weer in elkaar gezet. Weg is weg. Het kan dus zomaar zijn dat je na een minuut of 5 in een compleet afgefakkelde omgeving rondrijdt, -vliegt, -loopt of -vaart. En daardoor oogt en voelt de game zeer volledig aan, maar zeker ook meer volwassen.
Klagende community
DICE had eerst voor ogen om Battlefield 1943 een zeer toegankelijke en makkelijk speelbare game te maken. Dat is natuurlijk gelukt, maar voordat het er op deze manier uitzag, was het allemaal nog veel kleurrijker en veel meer ‘kiddy’ vormgegeven. Dat paste blijkbaar meer bij het toegankelijke oogpunt van de game. Gelukkig nam de community al snel de taak op zich om hierover te klagen en de ontwikkelaar heeft daar naar geluisterd.
Sowieso is Battlefield altijd al een game geweest die het erg van een community moet hebben. Dat geeft DICE ook zeker toe en daarom luisteren ze ook naar hen. Een van de dingen die erg op prijs werd gesteld was het squad-systeem dat al eerder werd gebruikt. Je kunt nu dus weer kiezen om midden in een gevecht gedropt te worden bij een squad of op een wat rustigere basis.
Beperkte keuze
Je squad is helaas niet meer op te bouwen uit een grote verscheidenheid aan klassen. Je kunt er nu namelijk nog maar kiezen uit drie. De standaard rifle man, de scout met z’n sniper rifle en de engineer die voertuigen kan uitschakelen op verschillende manieren, maar ze ook kan repareren. Het is natuurlijk jammer dat je maar beperkt wordt tot een keuze van drie, maar aan de andere kant maakt dit de game wel een stuk toegankelijker en daar ging DICE uiteindelijk voor. En voor de evenwichtigheid van je squad maakt het weinig uit. Je zult alleen wat meer flexibiliteit van je teamgenoten moeten verwachten.
Gelukkig kun je jouw eigen squad samenstellen met behulp van je vriendenlijst. Het is nog net geen volledige clan support, maar het komt erbij in de buurt. Je kunt met behulp van het squad-systeem je eigen matches opzetten en bepalen wie er wel en wie er niet meespelen. De tegenstander wordt gematcht met behulp van Match Making.
Fun gaat voor alles
Iets wat we steeds vaker terug zien en wat ervoor zorgt dat je niet tegen veel betere of veel slechtere vijanden gezet wordt. Maar hier zijn wel een paar belangrijke uitzonderingen op gemaakt. Want als jouw squad-genoot en vriend een paar rangen hoger is en veel beter kan vechten dan jij, maar jij nog steeds met hem wilt spelen, dan kan dat ook nog steeds. Niet helemaal eerlijk, maar de fun gaat voor alles.
En dat was het qua veranderingen, want voor zover wij konden ontdekken tijdens het spelen was er niet veel anders. Het voelt allemaal wat makkelijker aan, maar het vaste element van schietend vlaggetjes overnemen is er nog steeds. En dat het nog steeds werkt en vooral ook leuk is, wordt hiermee weer bewezen. Het rondrijden in tanks, het rondvliegen in vliegtuigen en het varen in landingsvaartuigen blijft toch heel erg leuk en dan vooral als je het samen doet met een goed team.
Kortom, het blijft een Battlefield met een paar kleine beperkingen, zoals de keuze uit maar drie maps en maar drie klassen. Aan de andere kant is er ook wel het een en het ander verbeterd. Grafisch is het opgepoetst, alles kan kapot en de controls zijn een stuk soepeler dan voorheen. Het mag dan een downloadbare titel zijn, dat doet helemaal niets af aan het gevoel dat je krijgt als je aan het spelen bent. Het is een volwaardige game voor een minder dan volwaardige prijs.
Dat zou ik ook graag willen wetenquote:Op woensdag 24 juni 2009 13:22 schreef SoldMayor het volgende:
Wie weet wanneer die nou eigenlijk uitkomt ?
Want op 10 sites staan 10 verschillende datums..
Tis een arcade game he, verwacht geen killzone 2quote:Op woensdag 1 juli 2009 19:41 schreef LockonStratos het volgende:
Ligt het aan mij of vallen de graphics enorm tegen?
Jammer dat Battle of Britain er niet bij inzit, was mijn favoriete map in 1942quote:Op donderdag 2 juli 2009 08:52 schreef Speek het volgende:
Vind de graphics eigenlijk wel mooi. Zoals Remake ook zegt.. Het blijft een arcade-game.. Zoals ik het zie zijn het sterk verbeterde 1943 graphics
Ik ga hem in ieder geval zeker aanschaffen, heb destijds veel plezier aan 1942 beleefd en dit zijn juist de maps die ik het veruit het meeste speelde.
Die was tof jahquote:Op donderdag 2 juli 2009 10:17 schreef MaxC het volgende:
[..]
Jammer dat Battle of Britain er niet bij inzit, was mijn favoriete map in 1942
geweldig toch? 20 minuten lang alleen maar dogfightsquote:Op donderdag 2 juli 2009 12:02 schreef MaxC het volgende:
Ja dat is Coral Sea, daar zijn alleen maar vliegtuigen. Twee vliegdekschepen en moet het andere team ze laten zinken.
behalve als je PC speelt...quote:
Jaa iddquote:
Same here, maar ik ga daar alleen maar harde content instoppen, en geen downloads.quote:
1200 punten dus das niet zoveel.quote:Op maandag 6 juli 2009 06:41 schreef Keltie het volgende:
Wat gaat dat ding eigenlijk kosten als download?
Nou het is toch een leuke opwarming voor BF3 danquote:Op maandag 6 juli 2009 10:35 schreef ikheetmartijn het volgende:
24 vs 24 players, regenerating health, unlimited ammo, 3 mapjes...neh dank je. Ik wacht wel op BF3
Ziet er goed uit, is altijd actie, je zit heel snel in een match en de lag is nagenoeg opgelostquote:Op woensdag 8 juli 2009 15:00 schreef Stephan1237 het volgende:
En ervaringen van het spel?
Zit in System settings > Network settings, en dan kan je test network.quote:Op woensdag 8 juli 2009 19:32 schreef Keltie het volgende:
Ik heb geen flauw idee hoe je dat kan checken
Je moet NAT op strict laten staan en UPnP aanzettenquote:Op woensdag 8 juli 2009 19:18 schreef Ame_thyst het volgende:
Iemand met een xbox 360 die zijn router NAT settings op Strict heeft staan en het kan spelen?
Ik zit met zo'n @&_$^ KPN router waar ik de NAT settings met geen mogelijkheid kan veranderen.
Geen zin om het spel te kopen als ik het niet kan spelen.
Bij mij geeft het geweer van de middelste klasse bij de Amerikanen geen geluid?quote:Op donderdag 9 juli 2009 10:52 schreef SoldMayor het volgende:
Ik heb gisteren 3 potjes kunnen spelen![]()
![]()
8 kills en 35 deaths ..niet bepaald goed dus.
Maar het spel zelf is wel heel goed. Het geluid is mega goed. De graphics zijn ook goed. Alleen wat jammer dat er maar 3 verschillende wapen klassen maja.
Uhm de thompson dus..quote:Op donderdag 9 juli 2009 11:45 schreef Keltie het volgende:
[..]
Bij mij geeft het geweer van de middelste klasse bij de Amerikanen geen geluid?
Viel mij gistermiddag op.quote:Op donderdag 9 juli 2009 11:48 schreef SoldMayor het volgende:
[..]
Uhm de thompson dus..
ook vaag dan want daar ik had ik helemaal geen problemen mee..
Ze moeten niet klooien, gewoon de capaciteit verhogenquote:Op donderdag 9 juli 2009 12:10 schreef Muchachooo het volgende:
nu werkt het in ieder geval niet. Gisteren even wel, heb er nu 2u op zitten,
echt een topgame![]()
ze hebben trouwens de prijzen op Marketplace aangepast zodat niemand hem koopt, dan kunnen ze met de servers gaan klooien![]()
http://twitpic.com/9rtaj
http://twitpic.com/9rta8
hah, 90000 punten, wel hard voor die mensen die het dan ook echt gaan kopen ofzoquote:Op donderdag 9 juli 2009 12:10 schreef Muchachooo het volgende:
nu werkt het in ieder geval niet. Gisteren even wel, heb er nu 2u op zitten,
echt een topgame![]()
ze hebben trouwens de prijzen op Marketplace aangepast zodat niemand hem koopt, dan kunnen ze met de servers gaan klooien![]()
http://twitpic.com/9rtaj
http://twitpic.com/9rta8
Misschien dat je via een machtiging betaalt ofzo. o.a. creditcard. en dat het automatisch wordt berekend naar euro's.quote:Op donderdag 9 juli 2009 12:21 schreef Slappy het volgende:
Die krijgen vast wel die punten terugWie zal er zoveel punten hebben dan
Als je al een achievementwhore bent, ga dan geen 1200 MSP uitgeven voor 200Gquote:
Ik heb gisteren heledag geen problemen gehad.quote:Op vrijdag 10 juli 2009 11:07 schreef Scarface2004 het volgende:
Nog steeds niet te doen bij mij.
Of ik kan niet joinen of ik word gekicked vanwege connectie problemen.
Zo jammer dit
Mwah, had het toch anders gedaan... Als er iets beroerde reclame voor een game is, is dit het wel.quote:Op vrijdag 10 juli 2009 12:44 schreef SoldMayor het volgende:
[..]
Ik heb gisteren heledag geen problemen gehad.
Maar op Xbox zijn al meer dan 100.000 mensen die hem hebben.![]()
Dat hadden ze echt niet verwacht dat het zo'n hit zou worden.
Vandaag weer regen dus maar weer BF 1943 doen.
De lag is weg, heb ik eigenlijk nooit last van gehad.. Maar dat ik een half uur bezig ben om te kunnen connecten (geen aanwezige spellen e.d.), of is dat ook gelijk verholpen?quote:Op vrijdag 10 juli 2009 13:01 schreef Scarface2004 het volgende:
In het hoofdmenu staat zo'n newsflash...dat er rond 17:00 (GMT+1) die lag weg is en er komen nieuwe servers bij.
Hoorde ook al dat we over de 5 miljoen kills zaten.
43 miljoen is een eitje, misschien hebben we maandag Coral Sea al
Ik!quote:Op woensdag 8 juli 2009 19:18 schreef Ame_thyst het volgende:
Iemand met een xbox 360 die zijn router NAT settings op Strict heeft staan en het kan spelen?
Ik zit met zo'n @&_$^ KPN router waar ik de NAT settings met geen mogelijkheid kan veranderen.
Geen zin om het spel te kopen als ik het niet kan spelen.
Nah, lijkt mij niet aangezien ik bij andere games 0,0 problemen heb.quote:Op vrijdag 10 juli 2009 13:37 schreef Remake het volgende:
Nee, komt momdat jullie netwerk anders is en dat je lang moet wachten op een match heeft inderdaad te maken met je strict nat.
Ame_Thyst, jij moet wat ports forwarden, en je kan me niet vertelen dat dat niet kan met je router?
Als je de router (zo'n linksys ding) zo instelt dat'ie niets moet doen op Wirelessgebeuren na is het gewoon een accesspointquote:Op vrijdag 10 juli 2009 13:57 schreef Remake het volgende:
Daar kan ik je niet mee helpen want dat wordt een hele lange post,
een modem, met daarna nog eens een router, brrr gaming ramp. En dan ook nog is een deel wireless![]()
Echt mazzel dat jij of de mensen waarmee je speelt geen lag hebben
Enige site die ik kan geven is: http://portforward.com/
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |