Wat hadden we een boel flauwe Belgenmoppen moeten missen danquote:De Belgische koning Leopold II (1835-1909) had vergevorderde plannen om Nederland binnen te vallen. Dit blijkt uit documenten in het Koninklijk Huisarchief in Brussel, die zijn gevonden door de Vlaamse journalist en historicus Kris Clerckx, waarover het Nederlands Dagblad vandaag publiceert.
Leopold stuurde onder meer spionnen naar Nederland om de militaire kracht van ons land in kaart te brengen. Ook zette hij een topdiplomaat in om steun van de Fransen te verwerven. Als het aan Leopold lag marcheerde het Belgische leger in korte tijd naar Amsterdam, zodat het nieuws van de aanval gelijktijdig kwam met het nieuws van de Nederlandse overgave. Het Europese evenwicht bleef zo behouden.
Belgische spionnen rapporteerden in 1854 dat het Belgische leger superieur was aan het Hollandse. Zo had Nederland slechts 1397 officieren, waar van de meeste 'oude mannen' waren, tegen 2127 Belgische. Ook had België een aanmerkelijk groter defensiebudget en ging een groot deel van de Nederlandse defensie-uitgaven naar de marine. Een legeronderdeel dat bij een Belgische invasie volkomen nutteloos zou zijn. De hoogste militair in de spionagemissie, kolonel Chauchet, voorzag echter wel problemen met de Hollandse waterlinie en de grote vaderlandsliefde van de Hollanders. Deze zou leiden tot 'fel verzet' tegen de inval.
Uiteindelijk zette Leopold het plan in de ijskast omdat zijn hoogste diplomaat in Frankrijk, de Prins van Chimay, weinig zag in de aanval. Hij slaagde er dan ook niet in Franse steun voor de invasie te krijgen. Zonder steun van de Europese grootmacht was de aanval gedoemd te mislukken.
ken je die van die Belgische koning die naar Nederland ging ?quote:Op woensdag 24 juni 2009 09:20 schreef Waterwereld het volgende:
Bron
[..]
Wat hadden we een boel flauwe Belgenmoppen moeten missen dan[
quote:Op woensdag 24 juni 2009 09:27 schreef admiraal_anaal het volgende:
dan hadden we wel friet gegeten ipv patat
In 1830 hebben we nog oorlogje met ze gespeeldquote:Op woensdag 24 juni 2009 09:29 schreef Incolumis het volgende:
Nederland wilde België toch ook al binnenvallen aan het begin van de 20e eeuw dacht ik?
Jawell, wanneer precies weet ik niet...quote:Op woensdag 24 juni 2009 09:29 schreef Incolumis het volgende:
Nederland wilde België toch ook al binnenvallen aan het begin van de 20e eeuw dacht ik?
Ik heb het gevoel dat we er meer over te weten kunnen komen, maar dan niet zonder kostenquote:Op woensdag 24 juni 2009 09:25 schreef remlof het volgende:
Tsja, intressant verhaal. Vraag me af hoelang na de afscheiding dit speelde.
Om België uit te breiden?quote:Op woensdag 24 juni 2009 09:31 schreef Terecht het volgende:
Waarom zou Leopold II dit gewild hebben?
De enige reden die ik kan bedenken is om de toegang tot de Antwerpse haven in Belgische handen te krijgen.quote:
Dat was toch al van belgie?...quote:Op woensdag 24 juni 2009 09:45 schreef Terecht het volgende:
[..]
De enige reden die ik kan bedenken is om de toegang tot de Antwerpse haven in Belgische handen te krijgen.
De Westerschelde niet.quote:Op woensdag 24 juni 2009 09:47 schreef JoeThePlumber het volgende:
[..]
Dat was toch al van belgie?...
Toegang niet hoor, boten moeten eerst door nederlands grondgebied varen om daar te komen. Nederland kon (en deed het ook!) de toegang sluiten en antwerpen economisch vernietigen.quote:Op woensdag 24 juni 2009 09:47 schreef JoeThePlumber het volgende:
[..]
Dat was toch al van belgie?...
Correctie, Vlaanderen en Nederland...quote:Op woensdag 24 juni 2009 10:05 schreef DrWolffenstein het volgende:
Goed idee. Nederland en België horen 1 land te zijn.
Ze willen het wel alleen ze weten het nog niet.quote:Op woensdag 24 juni 2009 10:08 schreef JoeThePlumber het volgende:
[..]
Correctie, Vlaanderen en Nederland...
Helaas wil Vlaanderen dat niet, zoek fok! topics eerder...
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |