In die tijd woonde ik in een nieuwbouwwijk en dat waren toch echt wel de middeninkomens. Toen was de inkomensspreiding ook veel lager en verdiende bijna iedereen gewoon modaal. In die tijd trouwens een hoop rotzooi bij gezinnen gezien en ik weet haast wel zeker dat we dat nu weer gaan meemaken. Triest want toen zeiden we toch dat we dit in nederland nooit meer zouden moeten meemaken.quote:Op dinsdag 21 juli 2009 10:25 schreef raptorix het volgende:
[..]
Overigens is de situatie niet helemaal te vergelijk met jaren 80, de verhouding koop/huur was toen totaal anders, net als de rente, bovendien kochten toen met name "rijke" mensen een huis, middeninkomens huurden voornamelijk, dat is nu een hele andere situatie.
Je hebt gelijk heb de cijfers bekeken en het scheelt ongeveer 10 procent, ik had idee dat het veel meer was.quote:Op dinsdag 21 juli 2009 13:42 schreef antonwachter het volgende:
[..]
In die tijd woonde ik in een nieuwbouwwijk en dat waren toch echt wel de middeninkomens. Toen was de inkomensspreiding ook veel lager en verdiende bijna iedereen gewoon modaal. In die tijd trouwens een hoop rotzooi bij gezinnen gezien en ik weet haast wel zeker dat we dat nu weer gaan meemaken. Triest want toen zeiden we toch dat we dit in nederland nooit meer zouden moeten meemaken.
Woningen worden óf verkocht, óf van de markt gehaald, óf uit de database gefilterd (vanwege dubbelingen etc.)quote:Op dinsdag 21 juli 2009 17:34 schreef Fastmatti het volgende:
In een week tijd 4000 huizen verkocht. Doen ze goed daar bij Funda.
NVM contracten zijn standaard zes maanden en mogen pas na die zes maanden kosteloos ontbonden worden. Ik hou het op steeds meer mensen die het huis uit de verkoop halen omdat ze niet zo nodig moeten en gewoon even betere tijden afwachten.quote:Op dinsdag 21 juli 2009 21:08 schreef LXIV het volgende:
[..]
Woningen worden óf verkocht, óf van de markt gehaald, óf uit de database gefilterd (vanwege dubbelingen etc.)
Gezien het zomervakantie is kan ik me haast niet voorstellen dat er zoveel verkocht wordt. Ook kopers, verkopers en makelaars hebben vakantie. Blijft over opschonen database of het in de zomervakantie van de markt halen. Het heeft toch geen zin het huis te koop te laten staan als je 5 weken op vakantie bent. Afwachten wat er gebeurt als de vakantie voorbij is.
Maar kunnen die huizen dan niet tijdelijk van Funda af (bijvoorbeeld de vakantieperiode) om daarna binnen hetzelfde contract weer aangeboden te worden? Ik dacht dat dit sowieso wel vaker gebeurde.quote:Op dinsdag 21 juli 2009 21:12 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
NVM contracten zijn standaard zes maanden en mogen pas na die zes maanden kosteloos ontbonden worden. Ik hou het op steeds meer mensen die het huis uit de verkoop halen omdat ze niet zo nodig moeten en gewoon even betere tijden afwachten.
Zo dacht ik er ook over maar denk er inmiddels aan om het maar te laten. De prijzen zakken niet, ik ga niet mijn prijs laten dalen. Ga mijn contract er maar eens op naslaan en blijf de komende 5 jaar denk ik zitten. Kan ik meteen een paar dingen laten doen die ik eigenlijk niet meer wilde doen ivm een evt. verhuizing.quote:Op dinsdag 21 juli 2009 21:19 schreef LXIV het volgende:
[..]
Maar kunnen die huizen dan niet tijdelijk van Funda af (bijvoorbeeld de vakantieperiode) om daarna binnen hetzelfde contract weer aangeboden te worden? Ik dacht dat dit sowieso wel vaker gebeurde.
Het is nu wellicht moeilijker te verkopen dan voorheen, daarentegen ben je áls het lukt natuurlijk wel aan de andere kant van de markt belandt en heb je als koper alle keuze en onderhandelingsmogelijkheid. Waarom zou je dan je huis van de markt halen? Lukt het dan ben je het mannetje, lukt het niet dan is er niks aan de hand.
Maar als je gaat verhuizen is dat óf omdat je ergens anders wil wonen, óf omdat je een ander (groter) huis wil. In het eerste geval los je niks op door niet te verkopen. In het tweede geval is de markt juist in je voordeel, als het je lukt om te verkopen. Die 10% die je op jouw vraagprijs moet inleveren kun je zo krijgen bij je volgende woning.quote:Op dinsdag 21 juli 2009 21:57 schreef Sjabba het volgende:
[..]
Zo dacht ik er ook over maar denk er inmiddels aan om het maar te laten. De prijzen zakken niet, ik ga niet mijn prijs laten dalen. Ga mijn contract er maar eens op naslaan en blijf de komende 5 jaar denk ik zitten. Kan ik meteen een paar dingen laten doen die ik eigenlijk niet meer wilde doen ivm een evt. verhuizing.
Ja, in een paar dagen tijd bijna de helft van de voorgaande afzonderlijke 5 maanden... en dat terwijl de helft van Nederland op vakantie is. Heel knap van de NVMquote:Op woensdag 22 juli 2009 20:08 schreef Fastmatti het volgende:
194.334, toch veel huizen verkocht in de vakantie.
campingmakelaarsquote:Op woensdag 22 juli 2009 20:08 schreef Fastmatti het volgende:
194.334, toch veel huizen verkocht in de vakantie.
Gefeliciteerd met je nieuwe huis!quote:Op donderdag 23 juli 2009 20:07 schreef MrFl0ppY het volgende:
Ah morgen koopcontract tekenen. We hebben een leuke deal kunnen maken. Morgen dus weer 1 minder op funda. Laat die prijzen nu maar gaan stijgen!
Ik ben inderdaad benieuwd:quote:Op dinsdag 28 juli 2009 21:20 schreef jkdjjsop het volgende:
Ben benieuwd of we het nog gaan redden...
Ik zou het nu inderdaad ook van de markt halen. Tenzij ik niet anders kon omdat ik al een ander huis had gekocht.quote:Op dinsdag 28 juli 2009 21:23 schreef droom_econoom7 het volgende:
[..]
Ik ben inderdaad benieuwd:
- Gedwongen verkoper gaan natuurlijk niet via Funda, dus als dat losbarst...
- Daarnaast heb je het verschijnsel dat mensen woningen van de markt halen als ze na lange tijd niet verkocht raken. Dit om te voorkomen dat kopers denken dat er iets mis mee is. Over een jaar gaan ze dan weer in de verkoop.
De kunst van een crisis is verkopen zonder tijdsdruk met beperkt verlies, en kopen van iemand die onder tijdsdruk staat. Veel mensen zijn bang te verliezen, daarom bewegen veel vraagprijzen niet naar een niveau dat kopers geïnteresseerd zijn. Maar als je een koele kikker bent met een vast arbeidscontract, dan kun je voorruit gaan.quote:Op dinsdag 28 juli 2009 21:25 schreef jkdjjsop het volgende:
[..]
Ik zou het nu inderdaad ook van de markt halen. Tenzij ik niet anders kon omdat ik al een ander huis had gekocht.
Ik vraag me af hoeveel van die 190.000 woningen van mensen zijn die echt met een tijdsdruk zitten en hoeveel van mensen die nog met een beperkt verlies zullen verkopen. Ik neem aan dat als de huizenmarkt verder in elkaar dondert mensen die geen tijdsdruk voelen blijven zitten waar ze zitten, omdat ze geen groot verlies willen lijden.quote:Op dinsdag 28 juli 2009 21:31 schreef droom_econoom7 het volgende:
[..]
De kunst van een crisis is verkopen zonder tijdsdruk met beperkt verlies, en kopen van iemand die onder tijdsdruk staat. Veel mensen zijn bang te verliezen, daarom bewegen veel vraagprijzen niet naar een niveau dat kopers geïnteresseerd zijn. Maar als je een koele kikker bent met een vast arbeidscontract, dan kun je voorruit gaan.
Ik ken wel wat ouderen die graag willen verkopen,met het doel om in Duitsland of het noorden wat terug te kopen, en een 500.000 euro in de zak te steken, maar dat kan ook volgend jaar en die vraagprijzen zijn duidelijk aan de te hoge kant.quote:Op woensdag 29 juli 2009 08:24 schreef Aardwetenschapper het volgende:
Misschien zijn een hoop woningen op funda wel van koele kikkers die niet per se hoeven te verkopen, maar op zoek zijn naar een mooie deal.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |