Nee hoor, permanentquote:Op maandag 22 juni 2009 16:19 schreef ktnxbye het volgende:
Die actie was vandaag voor het laatst hoor
identiek product terugvinden hoeft niet zo lastig te zijnquote:Op maandag 22 juni 2009 16:25 schreef Pandora73 het volgende:
# Vindt u toch een van deze actieproducten die u bij ons heeft gekocht in een folder van een andere winkel in de buurt van uw Albert Heijn tegen een lagere prijs? Dan krijgt u bij onze servicebalie op vertoon van uw AH kassabon en de originele papieren folder van deze winkel het aankoopbedrag terug en een appeltaartje cadeau.
# De laagste actieprijsgarantie geldt alleen voor volledig identieke producten (merk, verpakking, inhoud, smaak etc.; deze producten hebben dezelfde streepjescode) die in een overlappende actieperiode worden aangeboden.
Kortom, die Euroshopperproducten tellen niet mee, want dat zijn geen A-merken. Bovendien zul je nooit een identiek product (dus ook Euroshopper) in een andere winkel vinden.
Maar je moet dus ook nog met een folder van de andere winkel aankomen om te laten zien dat het elders goedkoper in de aanbieding is. Lastig hoor... Denk niet dat ze er veel moeten uitdelen, van die taartjes...
Je (en AH zelf) vergist je flink: http://www.dumpert.nl/tag/piekemafailquote:Op maandag 22 juni 2009 16:25 schreef Pandora73 het volgende:
Denk niet dat ze er veel moeten uitdelen, van die taartjes...
Er staat in de voorwaarden inderdaad dat ze ten alle tijde de voorwaarden e.d mogen veranderen. Dit staat echt wel haaks op de wet, net zoals drukfouten voorbehouden..quote:
aangezien dat bij -elke- actie staat lijkt mij het stug dat dat haaks op de wet staat...quote:Op maandag 22 juni 2009 17:07 schreef SemperFii het volgende:
[..]
Er staat in de voorwaarden inderdaad dat ze ten alle tijde de voorwaarden e.d mogen veranderen. Dit staat echt wel haaks op de wet, net zoals drukfouten voorbehouden..
Je doelt op art. 6:219, lid 1.quote:Op maandag 22 juni 2009 16:19 schreef SemperFii het volgende:
Zoals velen van jullie waarschijnlijk wel vernomen hebben, heeft de Albert Heijn tegenwoordig een goedkoopste actie waarbij je je geld terug krijgt mocht je een identiek product bij een andere winkel vinden. Het gevolg van deze actie is dat de AH steeds weer moet verlagen om geen gratis producten weg te hoeven geven.
Nu bedacht ik me het artikel dat in BW 6 staat, weet het artikel nummer zo even niet, waar in staat dat als er bij een aanbod een termijn gesteld wordt, dit aanbod onherroepelijk is. Dit is dwingend recht dus er mag niet van worden afgeweken.
Dit zou betekenen dat de AH zijn prijzen niet midden in de week omlaag zou mogen bijstellen voor deze actie omdat in de folder nadrukkelijk een termijn is genoemd. Het is immers in het nadeel van de klanten die gebruik willen maken van de actie.
Is dit juridisch correct of zit ik maar wat te raaskallen?
hier in de buurtsuper (MCD) wordt gewoon euroshopper verkocht hoor. euroshopper is niet AH exclusief. al zul je het bij Bas van der Heijden e.d. niet vindenquote:Op maandag 22 juni 2009 16:25 schreef Pandora73 het volgende:
Kortom, die Euroshopperproducten tellen niet mee, want dat zijn geen A-merken. Bovendien zul je nooit een identiek product (dus ook Euroshopper) in een andere winkel vinden.
Zij zitten natuurlijk ook niet te wachten op volk dat hun supermarkt komt leeghalen.quote:Op dinsdag 23 juni 2009 09:11 schreef MikeyMo het volgende:
Wat me meer tegen de borst staat is hoe ver AH winkeleigenaren tegenwoordig gaan om onder deze actie uit te komen. Ook al heb je een folde, staat het product met een foto er bij dan nog probeert men excuses te bedenken om niet aan deze actie mee te hoeven doen...
Ow, ik dacht dat Euroshopper wel exclusief van Appie was.quote:Op dinsdag 23 juni 2009 09:56 schreef Salatrel het volgende:
[..]
hier in de buurtsuper (MCD) wordt gewoon euroshopper verkocht hoor. euroshopper is niet AH exclusief. al zul je het bij Bas van der Heijden e.d. niet vinden
Dat valt wel mee volgens mij. Het zijn sloebers die dit doen, en die doen het dan ook gelijk goed. 'Het is gratis dus ik wil het' . Dat die crackers bijvoorbeeld niet te eten zijn boeit niet, het is toch gratisquote:Op maandag 22 juni 2009 16:31 schreef UncleSam het volgende:
[..]
Je (en AH zelf) vergist je flink: http://www.dumpert.nl/tag/piekemafail
Volgens mij klopt dat niet helemaal. Als ik een advertentie in de krant zet met een bepaalde termijn erbij, is dit ook niet specefiek naar 1 iemand. Als iemand reageert ben ik echter wel verplicht me aan de overeenkomst te houden, die is dan immers gesloten. Hetzelfde geldt dus voor de appie folder.quote:Op dinsdag 23 juni 2009 09:52 schreef Maharbal het volgende:
[..]
Je doelt op art. 6:219, lid 1.
Er wordt echter in jouw voorbeeld geen concreet aanbod gedaan, althans niet tot jou gericht. Op het moment dat jij je boodschappen afrekent komt de overeenkomst (aanbod en aanvaarding) tot stand, maar het enkele feit dat de boodschappen zijn "tentoongesteld" betekent niet meteen dat er een concrete - naar jou toe gerichte - onherroepelijke aanbod is gedaan. In feite zou je het kunnen zien als een uitnodiging om in "onderhandeling" te treden, ware het niet dat de prijzen in die supermarkten gefixeerd zijn.
Volgens mij zou je zelfs kunnen stellen dat alle boodschappen vrijblijvend worden aangeboden (acties daargelaten).
Nee. Een advertentie in een krant is slechts een uitnodiging tot het onderhandelen over een eventuele overeenkomst (arrest HR: Hofland/Hennis; dit arrest komt hier wel vaak voorbij zeg).quote:Op dinsdag 23 juni 2009 17:57 schreef SemperFii het volgende:
[..]
Volgens mij klopt dat niet helemaal. Als ik een advertentie in de krant zet met een bepaalde termijn erbij, is dit ook niet specefiek naar 1 iemand. Als iemand reageert ben ik echter wel verplicht me aan de overeenkomst te houden, die is dan immers gesloten. Hetzelfde geldt dus voor de appie folder.
Klopt, een normale advertentie wel, met een specifieke termijn erbij gesteld niet. (Ik weet het zeker, heb hierdoor een tentamen niet gehaaldquote:Op dinsdag 23 juni 2009 18:00 schreef Maharbal het volgende:
[..]
Nee. Een advertentie in een krant is slechts een uitnodiging tot het onderhandelen over een overeekomst (arrest HR: Hofland/Hennis; dit arrest komt hier wel vaak voorbij zeg).
Het ging niet om een specifieke termijn, maar om iets anders. Hier heb je de letterlijke essentie:quote:Op dinsdag 23 juni 2009 18:03 schreef SemperFii het volgende:
[..]
Klopt, een normale advertentie wel, met een specifieke termijn erbij gesteld niet. (Ik weet het zeker, heb hierdoor een tentamen niet gehaald)
Waar het bij de actie van de Albert Heijn om gaat is dat de prijzen die zij in hun folder hebben staan, goedkoper zijn dan andere winkels die op dat moment dezelfde artikelen in hun folder hebben staan.quote:Op dinsdag 23 juni 2009 18:21 schreef Maharbal het volgende:
[..]
Het ging niet om een specifieke termijn, maar om iets anders. Hier heb je de letterlijke essentie:
"Een advertentie waarin een bepaalde zaak voor een bepaalde prijs te koop wordt aangeboden, leent zich in beginsel er niet toe door eventuele gegadigden anders te worden opgevat dan als een uitnodiging om in onderhandeling te treden".
Enfin, we dwalen af.
Ik ben je overigens een beetje kwijt: je hebt het eerst over de AH zelf, en dan over een folder. Waar gaat het nu precies om?
Ik kan me enigszins vinden in je redenering.quote:Op dinsdag 23 juni 2009 21:00 schreef SemperFii het volgende:
[..]
Waar het bij de actie van de Albert Heijn om gaat is dat de prijzen die zij in hun folder hebben staan, goedkoper zijn dan andere winkels die op dat moment dezelfde artikelen in hun folder hebben staan.
In deze folder wordt wel een specifieke termijn genoemd, namelijk geldig van maandag 21 juni tot zondag 28 juni.
Daarom vraag ik mij dus af of ze de prijzen na beneden mogen aanpassen volgens art. 6:219 lid 1 BW. Dit mede omdat het verlagen van de prijzen nadelig is voor de klant m.b.t hun laagste prijs garantie.
Onze prof. mw. Sieburg (en die schreef hierover in de Asser) vindt Hofland Hennis een van de meest verkeerd begrepen arresten. Zij stelt ook dat een uitnodiging tot aanbod alleen een bestaand leerstuk is zover het gaat om een zaak die ook overeen komt met een zaak zoals in HH. Een van die eisen zou zijn dat je een persoonlijke relatie tot de zaak hebt. In alle andere gevallen moet je maar gewoon aangeven dat het gaat om een herroepelijk aanbod, zo vindt zij.quote:Op dinsdag 23 juni 2009 21:29 schreef Maharbal het volgende:
[..]
Ik kan me enigszins vinden in je redenering.
Ik denk nog steeds dat het stallen van de boodschappen min of meer een vrijblijvend aanbod is.
Mij is ook geleerd dat de overeenkomst tot stand komt op het moment dat jij gaat afrekenen bij de kassa.
Ik denk overigens dat het naar beneden bijstellen van de prijs over het algemeen gunstig is voor de klant, en dat het niet in combinatie met dit soort acties gezien moet worden. Waarschijnlijk staat in de algemene voorwaarden van de actie wel iets m.b.t. prijsverlagingen e.d.
Het is een beetje een schemergebied. Misschien moet je het in de rechten SC posten, wellicht dat er daar nog wat andere verhelderende gedachtes bovenkomen.
PM maar als je 't hebt gevonden.quote:Op dinsdag 7 juli 2009 18:49 schreef N.i.c.k het volgende:
[..]
Onze prof. mw. Sieburg (en die schreef hierover in de Asser) vindt Hofland Hennis een van de meest verkeerd begrepen arresten. Zij stelt ook dat een uitnodiging tot aanbod alleen een bestaand leerstuk is zover het gaat om een zaak die ook overeen komt met een zaak zoals in HH. Een van die eisen zou zijn dat je een persoonlijke relatie tot de zaak hebt. In alle andere gevallen moet je maar gewoon aangeven dat het gaat om een herroepelijk aanbod, zo vindt zij.
als ik tijd heb zal k dit ook eens daadwerkelijk opzoeken in Asser.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |