abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 20 juni 2009 @ 20:03:39 #1
51435 mrSPLIFFY
Its evolution baby!!
pi_70203679
Alo!

Vorig jaar naar aanleiding van dit topic een 2e hands pctje gekocht met deze specs;

CPU: AMD Athlon X2 4800+ (s939)
Geheugen: 2GB (4x 512 in dualchannel) Kingstond HyperX modules. DDR400
Videokaart: GeForce 8600GT
Moederbord: Asus A8N-E
HDD:
1x 200GB Sata
2x 120GB IDE
Kast: Coolermaster centurion 5 zwart.
Voeding: Tagan 380 Watt. (bij upgrade moet je die vervangen. Deze voeding is oud en tikt nu tegen zijn maximum vermogen aan)

Aangezien t allemaal weer eens wat sneller moet kan ik 2 dingen doen...

Een nieuwe kopen, maar heb niet erg veel budget

Of deze beetje upgraden...

ik heb max 400 euro... Wat ik doe is films ed van usenet downen, dus uitpakken en repairen...
Photoshoppen, internet en ook wel gamen...

Wat is slim om te kopen??? thnx alvast

(oohja de video kaart is idle 60 graden, is dat normaal?? en ook de kast staat altijd open anders wordt m'n proc. te heet.. heeft dat met die voeding te maken dat die te weinig stroom levert dat m'n fans niet optimaal draaien of zo?
☐ Geschikt | ☑ Ongeschikt
Carved upon my stone my body lie, but still I roam...
pi_70203947
Kast open zetten is niet goed voor de luchtstroom van de fans. Big faal!

Wat je het beste kunt doen is een betere videokaart, je doet veel aan photoshop, gamen en films kijken. Dat kan al aardig rap worden met een goede videokaart. Wat geheugen erbij kan ook. Let op! 4 GB geheugen max want anders heb je een 64-bits besturingssysteem nodig om de overige gigabytes mee te laten werken.

EDIT!:
Grotere voeding is ook nodig, zeker als je een X2 videokaart koopt, dus een videokaart met 2 chips op een kaartje.

PS zorg ook voor een goede kast, eentje met een goede airflow. Je kast is waarschijnlijk niet compatibel met de warmte die je onderdelen creëren.
pi_70204096
Je hebt vier basisdingen nodig: processor, videokaart, moederbord, geheugen.
Bij elkaar kun je voor 400 eigenlijk net niet leuk spul halen. Geef 150 meer uit. Dan praat je over een E8400, een GTX 260, een leuk mobo, 4 GB geheugen, een nieuwe voeding en een 1 TB harde schijf. Als je veel downloadt en uitpakt, heb je echt niet genoeg aan 440 GB wat je nu hebt.

60 graden idle is aan de hoge kant, maar kan geen kwaad. En zorg gewoon voor een opgeruimde nette kast met voldoende ventilatie, dan wordt het spul ook niet te heet.
  zaterdag 20 juni 2009 @ 20:17:58 #4
51435 mrSPLIFFY
Its evolution baby!!
pi_70204145
thnx voor de help!
dus dan ben ik toch al snel 400 euro verder denk ik...
want 4 gyg geheugen kost al 2 x 91 euro bij alternate...
dan een voeding ( weet niet welke) en video kaart... weet eigenlijk ook niet welke.. die aanbieding van 99 euro is dat wat?
http://www.alternate.nl/html/shop/productDetails.html?artno=JBXVU4&baseId=265645
pi_70204150
quote:
Op zaterdag 20 juni 2009 20:12 schreef ManianMan het volgende:
Let op! 4 GB geheugen max want anders heb je een 64-bits besturingssysteem nodig om de overige gigabytes mee te laten werken.
Dat heb je sowieso al nodig bij 4 GB. 32-bit ziet maar iets van 3,2 GB.

Maar hallo, het is 2009. Tenzij je echt specifiek oude software gebruikt dat niet op 64-bit draait, zie ik geen enkele reden om geen 64-bit te gebruiken.
pi_70204163
quote:
Op zaterdag 20 juni 2009 20:16 schreef Saekerhett het volgende:
Je hebt vier basisdingen nodig: processor, videokaart, moederbord, geheugen.
Bij elkaar kun je voor 400 eigenlijk net niet leuk spul halen. Geef 150 meer uit. Dan praat je over een E8400, een GTX 260, een leuk mobo, 4 GB geheugen, een nieuwe voeding en een 1 TB harde schijf. Als je veel downloadt en uitpakt, heb je echt niet genoeg aan 440 GB wat je nu hebt.

60 graden idle is aan de hoge kant, maar kan geen kwaad. En zorg gewoon voor een opgeruimde nette kast met voldoende ventilatie, dan wordt het spul ook niet te heet.
Met het budget heb je gelijk. Voor 600 euro heb je een topsysteem, niet de snelste maar meer eentje waar je alles mee kan doen wat nu op de markt komt.
pi_70204200
quote:
Op zaterdag 20 juni 2009 20:18 schreef Saekerhett het volgende:

[..]

Dat heb je sowieso al nodig bij 4 GB. 32-bit ziet maar iets van 3,2 GB.

Maar hallo, het is 2009. Tenzij je echt specifiek oude software gebruikt dat niet op 64-bit draait, zie ik geen enkele reden om geen 64-bit te gebruiken.
Dan zal hij dat wel ergens af moeten halen (CENSORED) bijvoorbeeld
pi_70204215
quote:
Op zaterdag 20 juni 2009 20:17 schreef mrSPLIFFY het volgende:
thnx voor de help!
Dan kijk je verkeerd, want 2x2 GB Kingston is al voor 45 euro overal te koop...
quote:
dan een voeding ( weet niet welke) en video kaart... weet eigenlijk ook niet welke.. die aanbieding van 99 euro is dat wat?
http://www.alternate.nl/html/shop/productDetails.html?artno=JBXVU4&baseId=265645
Voor de voeding zou je eens kunnen kijken naar een merk als Cooler Master, Corsair, Chieftec, Zalman etc... dat zijn de bekende goede a-merken. 500 watt moet genoeg zijn.

Voor 99 euro haal je niet bijzonder veel. Geef liever iets meer uit (richting de 150) en haal de GTX 260. Ik ben persoonlijk geen fan van ATI, maar anders zou je ook een HD4870 kunnen overwegen.
  zaterdag 20 juni 2009 @ 20:20:25 #9
51435 mrSPLIFFY
Its evolution baby!!
pi_70204217
hehe Saekerhett's reactie stond er net nog niet toe ik postte

ik heb zelf nog een Externe erbij hangen van 500 gyg...

maar dat mobo is dus ook niet echt meer wat??
pi_70204289
quote:
Op zaterdag 20 juni 2009 20:17 schreef mrSPLIFFY het volgende:
thnx voor de help!
Dat is een budget kaart dan kan je over een paar maanden weer een nieuwe halen

Met een gt260 van Nvidia (hopelijk heb ik het goed gespeld ) of een ATI 4870 kun je zeker een jaartje mee vooruit.
pi_70204297
quote:
Op zaterdag 20 juni 2009 20:20 schreef mrSPLIFFY het volgende:
maar dat mobo is dus ook niet echt meer wat??
Sterker nog, dat gaat niet passen als je er nieuwe onderdelen in zet. Neem aan dat je nu DDR1 hebt? Sowieso gaat een Intel cpu niet op een moederbord voor AMD passen natuurlijk.
pi_70204402
quote:
Op zaterdag 20 juni 2009 20:22 schreef Saekerhett het volgende:

[..]

Sterker nog, dat gaat niet passen als je er nieuwe onderdelen in zet. Neem aan dat je nu DDR1 hebt? Sowieso gaat een Intel cpu niet op een moederbord voor AMD passen natuurlijk.
Trouwens als je van gamen houdt kun je beter voor Intel gaan niet voor AMD Ik vul je reactie even aan als het mag

AMD kopieert alles van Intel.
pi_70204475
quote:
Op zaterdag 20 juni 2009 20:25 schreef ManianMan het volgende:

[..]

Trouwens als je van gamen houdt kun je beter voor Intel gaan niet voor AMD Ik vul je reactie even aan als het mag

AMD kopieert alles van Intel.
Dat ligt ook aan de periode. Vroegah toen AMD een beetje in opkomst was met de Athlon's (XP) kon je beter voor AMD gaan. Nu is er een hele tijd geweest dat Intel met kop en schouders boven alles uitstak, maar AMD komt de laatste maanden goed terug. Het is aan hun om hun positie weer te veroveren.
pi_70232369
Ah, mn oude mattie.
Hij maakt het nog goed?

Wat betreft upgraden, tjah.
Als je er niet gaming bij had gezegd had ik het voorlopig nog gelaten bij wat meer geheugen en evt een 64 bits OS om dat te supporten.
Gaming maakt het allemaal net weer wat moeilijker.
Aangezien een nieuwe videokaart dan sowieso een kwestie is zou je eerst die kunnen upgraden en kijken wat dat voor je doet. (nadat je idd de voeding upgrade, want die heeft het wel gehad inderdaad)
Mocht dat niet het gewenste resultaat leveren kom je toch aan nieuwe moederbord en processor, die CPU is als ik me niet vergist de snelste die op die socket is uitgekomen.
Maargoed aangezien een video-kaart upgrade het meest noodzakelijke is i.v.m gaming zou je dat als eerste kunnen doen en kijken hoe dat je helpt.
  zondag 21 juni 2009 @ 22:53:58 #15
51435 mrSPLIFFY
Its evolution baby!!
pi_70237423
Thnx m8!

hmm misschien dan toch voorlopig maar blijven gamen op mn ps3...
want alles vervangen, mobo, proc geheugen... kan ik net zo goed een nieuwe kopen toch??
pi_70240173
quote:
Op zondag 21 juni 2009 22:53 schreef mrSPLIFFY het volgende:
Thnx m8!

hmm misschien dan toch voorlopig maar blijven gamen op mn ps3...
want alles vervangen, mobo, proc geheugen... kan ik net zo goed een nieuwe kopen toch??
Heel kort door de bocht: Ja.
Maargoed die videokaart is volgens mij nogsteeds de bottleneck in die configuratie, dus je zou er sowieso stevig op vooruit gaan met een videokaart upgrade.
Of het het waard is er een hele dikke in te rammen, dat laat ik liever over ter beoordeling aan iemand die in de gamewereld zit.
Ik lig er al een tijdje uit.
pi_70241199
quote:
Op zaterdag 20 juni 2009 20:03 schreef mrSPLIFFY het volgende:
Alo!

Vorig jaar naar aanleiding van dit topic een 2e hands pctje gekocht met deze specs;

CPU: AMD Athlon X2 4800+ (s939)
Geheugen: 2GB (4x 512 in dualchannel) Kingstond HyperX modules. DDR400
Videokaart: GeForce 8600GT
Moederbord: Asus A8N-E
HDD:
1x 200GB Sata
2x 120GB IDE
Kast: Coolermaster centurion 5 zwart.
Voeding: Tagan 380 Watt. (bij upgrade moet je die vervangen. Deze voeding is oud en tikt nu tegen zijn maximum vermogen aan)

Aangezien t allemaal weer eens wat sneller moet kan ik 2 dingen doen...

Een nieuwe kopen, maar heb niet erg veel budget

Of deze beetje upgraden...

ik heb max 400 euro... Wat ik doe is films ed van usenet downen, dus uitpakken en repairen...
Photoshoppen, internet en ook wel gamen...

Wat is slim om te kopen??? thnx alvast

(oohja de video kaart is idle 60 graden, is dat normaal?? en ook de kast staat altijd open anders wordt m'n proc. te heet.. heeft dat met die voeding te maken dat die te weinig stroom levert dat m'n fans niet optimaal draaien of zo?
Wat voor games wil je dan zoal spelen? want dat is uiteindelijk wel belangrijk in de keuze van je videokaart.
Ik zou de videokaart en de voeding vervangen. Verder zou ik ook naar het geheugen kijken of je daar nog een upgrade kan doen. Als je nog ddr1 geheugen gebruikt zou ik het niet doen omdat ze 2 x zo duur zijn als ddr2.
  maandag 22 juni 2009 @ 08:00:29 #18
204633 Fred2
Kritisch
pi_70242974
quote:
Op zaterdag 20 juni 2009 20:20 schreef Saekerhett het volgende:
Dan kijk je verkeerd, want 2x2 GB Kingston is al voor 45 euro overal te koop...
Ik denk dat jij ook een beetje verkeerd zit te kijken, TS heeft DDR nodig, geen DDR2...

@TS: ik zou er een nieuw mobo + cpu + geheugen + videokaart inzetten.
So we just called him Fred too
pi_70244311
quote:
Op maandag 22 juni 2009 08:00 schreef Cothen het volgende:

[..]

Ik denk dat jij ook een beetje verkeerd zit te kijken, TS heeft DDR nodig, geen DDR2...
Bij een upgrade met nieuw moederbord toch niet?
  maandag 22 juni 2009 @ 19:44:15 #20
51435 mrSPLIFFY
Its evolution baby!!
pi_70264619
thnx voor de hulp mensen!

ik heb weer wat stof tot nadenken

zal voorlopig wel ff sparen worden...
  maandag 22 juni 2009 @ 19:46:22 #21
51435 mrSPLIFFY
Its evolution baby!!
pi_70264722
quote:
Op maandag 22 juni 2009 00:52 schreef editoor het volgende:

[..]

Wat voor games wil je dan zoal spelen? want dat is uiteindelijk wel belangrijk in de keuze van je videokaart.
Ik zou de videokaart en de voeding vervangen. Verder zou ik ook naar het geheugen kijken of je daar nog een upgrade kan doen. Als je nog ddr1 geheugen gebruikt zou ik het niet doen omdat ze 2 x zo duur zijn als ddr2.
ben meestal wel van de shooters...

maar een tijdje terug wilde ik GTA IV spelen, maar dat trok tie toch niet

maar vooral shooters... maar goed wat ik al zei, kheb sinds kort ook een PS3 dus als t moet game ik daar wel op
pi_70277039
quote:
Op maandag 22 juni 2009 19:46 schreef mrSPLIFFY het volgende:

[..]

ben meestal wel van de shooters...

maar een tijdje terug wilde ik GTA IV spelen, maar dat trok tie toch niet

maar vooral shooters... maar goed wat ik al zei, kheb sinds kort ook een PS3 dus als t moet game ik daar wel op
De noot moet daarbij wel gemaakt worden dat ik uit meerdere hoeken heb vernomen dat GTA IV nogal brak geport is naar de PC, en dat het performance issues geeft die het niet zou moeten hebben.
Zo killer ziet GTA IV er nou ook weer niet uit en die specs zouden dat in mijn boekje gewoon hadden moeten kunnen dragen.
pi_70277095
tvp
  dinsdag 23 juni 2009 @ 06:16:05 #25
51435 mrSPLIFFY
Its evolution baby!!
pi_70278694
hey cool thnx dat ziet er wel goed uit

en kan makkelijk, kast is nog perfect.. ondanks t mckillem logo
en drives en hd'sen monitor doen t ook nog prima...
pi_70280054
Betere processor of videokaart en meer geheugen.
A friend doesn't go on a diet because you are fat
pi_70281950
quote:
Op dinsdag 23 juni 2009 06:16 schreef mrSPLIFFY het volgende:

ondanks t mckillem logo
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')