abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_70224037
quote:
Op zondag 21 juni 2009 13:36 schreef GR het volgende:

[..]

WO psychologie is een twijfelgeval als het gaat om de wiskundekennis op VWO niveau. De Nederlandse universiteiten verschillen qua toelatingseisen. De RuG heeft bijvoorbeeld geen wiskundeis: hbo studenten met een propedeuse zijn direct toelaatbaar. De universiteit van Leiden kent echter wel de eis dat je wiskundekennis op vwo niveau moet zijn. Ze zijn hier echter minder streng dan bij de technische- of economische studies. Mocht je de toelatingstoets niet halen, dan mag je wel met de opleiding beginnen maar dien je nog een wiskundecursus er naast te doen.
[..]

Ik zou daar niet te makkelijk over denken. Vergeet niet dat het hbo totaal anders is dan de havo. Daarnaast is het zo dat veel studenten er moeite mee hebben om de propedeuse binnen een jaar te halen. Om je een voorbeeld te geven: Ik studeer zelf heao bedrijfseconomie en van de 35 studenten uit mijn studiejaar haalden slechts 6 studenten de propedeuse binnen een jaar. Ik weet niet in hoeverre er een niveauverschil is tussen bedrijfseconomie en psychologie, maar je kunt in ieder geval concluderen dat de propedeuse niet iets is wat je zo even simpel haalt. Uit je berichten kan ik echter wel halen dat je ambitieus bent, dus met hard werken lukt het jou misschien ook wel!
Tsja nouja. Mijn decaan zei dat je over het algemeen met alle profielen wordt toegelaten op het HBO (volgens mij ook wel met WO maar idd soms een extra cursus volgen als je niet voldoende wiskunde hebt gehad ofzo).
Ik heb zelf 4 jaar wiskunde op VWO niveau gehad. Maar toen mocht ik dus over naar havo 4 op voorwaarde dat ik C&M zou doen. En bij C&M op havo zit g้้n wiskunde tenzij je het kiest (ik kon dat niet meer kiezen aangezien ik alles pas in de vakantie te horen kreeg).
Nu heb ik dus weer bij m'n decaan gechecked of ik volgend jaar niet beter wiskunde erbij kan nemen, maar dat vond ze geen slim plan. Omdat je op het HBO sowieso wel toegelaten wordt zonder wiskunde, en als het bij WO nodig is ik altijd nog een extra wiskunde cursus kan volgen.

En ik denk eerlijk gezegd dat bedrijfseconomie en psychologie niet echt vergelijkbaar zijn met elkaar Maar persoonlijk denk ik dat ik het echt wel kan om in 1 jaartje m'n propedeuse te halen. Natuurlijk moet ik dat over 2/3 jaar nog maar even zien. Maar ik hoor van alle kanten (en ik vind dat eerlijk gezegd zelf ook wel) dat mijn capaciteiten meer dan goed genoeg zijn voor VWO en WO (de reden dat mijn schoolloopbaan zo slecht verloopt heeft dus andere redenen dan mijn capaciteiten). Ze hebben me ook nog aangeboden om MBO te doen, omdat het voortgezet onderwijs eigenlijk niets voor mij is, en ik er nu al 5 jaar zit.
Maar MBO is gewoon , niets tegen MBO. Maar voor mํj is het gewoon helemaal niets.
Mijn doel is om psychologe te worden. Ik wil ook geen sociaal werkster of iets dergelijks worden, dat vind ik ook eigenlijk niets ookal heeft het wel meer praktijk etc.
Hoe ik er kom, zie ik dan wel. Als zo'n propedeuse me niet lukt kan ik altijd nog gewoon m'n HBO af maken.
  zondag 21 juni 2009 @ 17:00:59 #27
37895 Sharkdoggie
Made of chocolate
pi_70225375
Wat wil je later precies doen als psycholoog? Hou bijvoorbeeld rekening dat de psychologen die je bent tegengekomen een stuk langer door hebben gestudeerd (GGZ postmaster na de master). Dat zijn de hoger opgeleide psychologen die begonnen zijn aan hun postmaster nadat ze gepromoveerd zijn, jaren werkervaring hebben en/of mooie cijferlijsten hebben.

Ik heb zelf gemerkt dat een groot deel van de studenten die aan psychologie beginnen een totaal verkeerde beeld (zou bijna zeggen droombeeld) hebben waardoor ze snel teleurgesteld zijn en stoppen met de studie. De hoeveelheid stof, tempo en statistiek wordt vaak verkeerd ingeschat. Het is belangrijk om zo goed mogelijk te ori๋nteren voordat je aan een studie begint.
Op zondag 29 augustus 2004 03:57 schreef nikky het volgende:
*drukt Sharkdoggie stevig tegen haar boezum aan en kroelt een beetje in zijn haren*
pi_70226345
quote:
Op zondag 21 juni 2009 17:00 schreef Sharkdoggie het volgende:
Wat wil je later precies doen als psycholoog? Hou bijvoorbeeld rekening dat de psychologen die je bent tegengekomen een stuk langer door hebben gestudeerd (GGZ postmaster na de master). Dat zijn de hoger opgeleide psychologen die begonnen zijn aan hun postmaster nadat ze gepromoveerd zijn, jaren werkervaring hebben en/of mooie cijferlijsten hebben.
Oh oke, dat wist ik niet. Maar dan is het decanaat op onze school ook verkeerd ingelicht. Want ook zij (en alles wat ik op internet heb gevonden) zeiden dat je na je WO opleiding en wat stages je gewoon fulltime psycholoog kon worden.
Kun je hier misschien wat meer info over geven?
  zondag 21 juni 2009 @ 19:32:43 #29
37895 Sharkdoggie
Made of chocolate
pi_70229204
Google eens Met alleen een bachelor psychologie ben je er nog niet. Je zal een master moeten nemen, maar dan ben je er nog steeds niet. Er is een overschot aan psychologen in de hulpverlening. Klinische psycholoog worden is erg populair, waardoor er veel concurrentie is tussen psychologie afgestudeerden. Heb weleens gezien dat bij een vacature 30 op af kwamen terwijl er maar 1 nodig was.

Het begint tijdens de studie al met een stageplek zoeken, wat alles behalve makkelijk gaat (instellingen cre๋ren liever stageplekken voor personeel die willen studeren). Er zijn studenten die geen stageplek kunnen krijgen en vertraging oplopen.

Eenmaal afgestudeerd moet je opboksen tegen de rest. Hulpverleningsinstellingen vragen mensen met ervaring waardoor alleen de mensen kans hebben die niet vers van de studie afkomen tenzij ze een mooie cijferlijst hebben of iets anders speciaals hebben (dan bedoel ik niet "ervaringsdeskundig ". Ik zie vaker psycholoog afgestudeerden in de hulpverlening die werken als groepsbegeleider, zelfs uitbetaald worden als MBO'er puur omdat ze als klinische psycholoog nergens aan de bak komen.

Na je bachelor en master ben je inderdaad fulltime psycholoog maar of je werk vind in de hulpverlening is een ander verhaal. Er is vraag naar hogere afgestudeerde psychologen, die evt. onderzoek hebben gedaan, concurrentie van mede eerder afgestudeerden (diegene die eenmaal erin zitten hebben gewoon veel meer kans omdat ze ervaring hebben en opdoen), naar psychologen die deskundig zijn op bepaalde vakgebieden etc.
*drukt Sharkdoggie stevig tegen haar boezum aan en kroelt een beetje in zijn haren*
pi_70232219
quote:
Op zondag 21 juni 2009 19:32 schreef Sharkdoggie het volgende:
Google eens Met alleen een bachelor psychologie ben je er nog niet. Je zal een master moeten nemen, maar dan ben je er nog steeds niet. Er is een overschot aan psychologen in de hulpverlening. Klinische psycholoog worden is erg populair, waardoor er veel concurrentie is tussen psychologie afgestudeerden. Heb weleens gezien dat bij een vacature 30 op af kwamen terwijl er maar 1 nodig was.

Het begint tijdens de studie al met een stageplek zoeken, wat alles behalve makkelijk gaat (instellingen cre๋ren liever stageplekken voor personeel die willen studeren). Er zijn studenten die geen stageplek kunnen krijgen en vertraging oplopen.

Eenmaal afgestudeerd moet je opboksen tegen de rest. Hulpverleningsinstellingen vragen mensen met ervaring waardoor alleen de mensen kans hebben die niet vers van de studie afkomen tenzij ze een mooie cijferlijst hebben of iets anders speciaals hebben (dan bedoel ik niet "ervaringsdeskundig ". Ik zie vaker psycholoog afgestudeerden in de hulpverlening die werken als groepsbegeleider, zelfs uitbetaald worden als MBO'er puur omdat ze als klinische psycholoog nergens aan de bak komen.

Na je bachelor en master ben je inderdaad fulltime psycholoog maar of je werk vind in de hulpverlening is een ander verhaal. Er is vraag naar hogere afgestudeerde psychologen, die evt. onderzoek hebben gedaan, concurrentie van mede eerder afgestudeerden (diegene die eenmaal erin zitten hebben gewoon veel meer kans omdat ze ervaring hebben en opdoen), naar psychologen die deskundig zijn op bepaalde vakgebieden etc.
Hartstikke bedankt voor je info! Precies wat ik eigenlijk nodig had.
Want ik wist namelijk niet dat het zo moeilijk was om als afgestudeerde psycholoog aan de bak te komen.
Ik zal eens aan mijn eigen psycholoog vragen hoe hij bij de Gelderse Roos (GGZ instelling in Gelderland) is gekomen, wat hem dat allemaal heeft gekost enzo.

Nogmaals bedankt
  zondag 21 juni 2009 @ 21:59:11 #31
37895 Sharkdoggie
Made of chocolate
pi_70235051
pi_70235405
quote:
Op zondag 21 juni 2009 20:53 schreef Suusje-V het volgende:

[..]

Hartstikke bedankt voor je info! Precies wat ik eigenlijk nodig had.
Want ik wist namelijk niet dat het zo moeilijk was om als afgestudeerde psycholoog aan de bak te komen.
Ik zal eens aan mijn eigen psycholoog vragen hoe hij bij de Gelderse Roos (GGZ instelling in Gelderland) is gekomen, wat hem dat allemaal heeft gekost enzo.

Nogmaals bedankt
Het ligt er aan wat je precies binnen de opleiding voor richting kiest. Klinische psychologie is bijvoorbeeld lastig omdat de mogelijke instroom in de arbeidsmarkt niet groot is. Maar met sociale of organisatiepsychologie is het alweer anders. Als het je leuk lijkt zou ik na een HBO propedeuse gewoon beginnen met WO, het is niet echt een hele moeilijke studie. Al zal dat ook per persoon verschillen.
pi_70238649
quote:
Op zondag 21 juni 2009 22:07 schreef Solaar het volgende:

[..]

Het ligt er aan wat je precies binnen de opleiding voor richting kiest. Klinische psychologie is bijvoorbeeld lastig omdat de mogelijke instroom in de arbeidsmarkt niet groot is. Maar met sociale of organisatiepsychologie is het alweer anders. Als het je leuk lijkt zou ik na een HBO propedeuse gewoon beginnen met WO, het is niet echt een hele moeilijke studie. Al zal dat ook per persoon verschillen.
Nouja, dat wil ik tijdens de studie dus even uitzoeken, welke richting mij het meest aantrekt.
Ik denk ook niet dat ik het een heel moeilijke studie zal vinden, omdat het mij gewoon enorm interesseert. Dingen die mij interesseren vind ik nooit zo moeilijk en als ik daar dingen voor moet doen of uitzoeken doe ik dat met plezier
pi_70286226
Ik ben miss ook van plan Psychologie te gaan studeren aan een uni, maar ik moet me nog wel even goed laten voorlichten en ori๋nteren... Die boeken die hier genoemd zijn kosten aardig wat geld en ik ben een arme student. Nou keek ik op de site van de plaatselijke bieb, daar hebben ze de volgende boeken:

Psychologie in een notendop door F. Verstraten
en
Psychologie in hoofdlijnen Jacques Soonius

Iemand bekend met deze boeken, zijn het goede boeken die een goed beeld geven over wat ik kan verwachten?

Ach what the heck, ik ga ze gewoon ophalen
  dinsdag 23 juni 2009 @ 13:11:09 #35
37895 Sharkdoggie
Made of chocolate
pi_70286872
http://www.bol.com/nl/p/b(...)002734908/index.html

Zou die aanraden. Is 45 euro meer dan waard.
pi_70289136
quote:
Op dinsdag 23 juni 2009 13:11 schreef Sharkdoggie het volgende:
http://www.bol.com/nl/p/b(...)002734908/index.html

Zou die aanraden. Is 45 euro meer dan waard.
Oke, ik ga denk ik toch voor Psychologie: een inleiding.

Maak je tijdens de studie eigenlijk voornamelijk gebruik van Engelse literatuur? Niet dat dit een probleem moet zijn, maar lijkt me in het begin wel lastig
  dinsdag 23 juni 2009 @ 14:42:59 #37
37895 Sharkdoggie
Made of chocolate
pi_70289953
Scheelt per uni. In Leiden zijn bijna alle boeken in het Engels. Maar aan Engels zal je nooit ontsnappen aangezien onderzoeken bijna altijd in het Engels zijn. De masters zijn ook altijd in het Engels, dus kan je beter aan wennen tijdens de bachelor. Check of die boeken uit de bieb ook echt op universiteiten worden gebruikt of op het HBO. Qua hoeveelheid en details is er een wereld van verschil tussen boeken bedoeld voor uni en HBO vandaar ook dat ik Gray aanraad. Je kan ook een boekenhandel inlopen waar ze studieboeken verkopen en daar eens snuffelen.
pi_70291298
Ik heb zelf een jaartje (lees: semester) Toegepaste psychologie gestudeerd. Maar ik meende dat je dit niet zomaar met elk profiel kon doen. Volgens mij had je en biologie en wiskunde a12 of zelfs b nodig. Maargoed doet er ook niet zo toe. Voor mij was de opleiding helemaal niks. Veel te praktijk gericht (wel een beetje logisch ook natuurlijk). En daarbij veel te gedisciplineerd. Als je toch naar de universiteit wilt kun je elke willekeurige opleiding gaan doen. Als je je P maar haalt...
pi_70294832
7 jaar pas?

hier 9 ofzo.. met omleidingen uiteraard
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

[ Bericht 32% gewijzigd door hardromacore op 23-06-2009 17:26:05 ]
pi_70296754
quote:
Op dinsdag 23 juni 2009 15:21 schreef SemperFii het volgende:
Ik heb zelf een jaartje (lees: semester) Toegepaste psychologie gestudeerd. Maar ik meende dat je dit niet zomaar met elk profiel kon doen. Volgens mij had je en biologie en wiskunde a12 of zelfs b nodig. Maargoed doet er ook niet zo toe. Voor mij was de opleiding helemaal niks. Veel te praktijk gericht (wel een beetje logisch ook natuurlijk). En daarbij veel te gedisciplineerd. Als je toch naar de universiteit wilt kun je elke willekeurige opleiding gaan doen. Als je je P maar haalt...
Wanneer was dat dan?
Sinds vorig jaar/2 jaar terug zijn alle toelatingseisen veranderd omdat de vernieuwde 2e fase op de middelbare scholen in werking gesteld werd.
Ik heb in die boekjes die het decanaat heeft (van schooljaar 2008-2009) gezien dat je op het HBO met alle profielen toegelaten wordt. En wiskunde is geen vereiste.
  dinsdag 23 juni 2009 @ 22:52:49 #41
219590 oompaloompa
doompadeedee
pi_70307174
Kijk anders eens of je een dagje met iemand van tpp kunt meelopen. Dan kun je een beter overwogen keuze maken denk ik.
Op dinsdag 1 november 2016 00:05 schreef JanCees het volgende:
De polls worden ook in 9 van de 10 gevallen gepeild met een meerderheid democraten. Soms zelf +10% _O-
pi_70307619
quote:
Op dinsdag 23 juni 2009 22:52 schreef oompaloompa het volgende:
Kijk anders eens of je een dagje met iemand van tpp kunt meelopen. Dan kun je een beter overwogen keuze maken denk ik.
Ik heb dat aangeboden gekregen van de zus van een vriend van me. Probleem is: Dat is in Maastricht (ik woon in de buurt van Arnhem), en ik heb ruzie met die vriend..
  dinsdag 23 juni 2009 @ 23:17:58 #43
219590 oompaloompa
doompadeedee
pi_70308270
quote:
Op dinsdag 23 juni 2009 23:03 schreef Suusje-V het volgende:

[..]

Ik heb dat aangeboden gekregen van de zus van een vriend van me. Probleem is: Dat is in Maastricht (ik woon in de buurt van Arnhem), en ik heb ruzie met die vriend..
Gewoon even je HBO naar keuze mailen en vragen of t mogelijk is. De meeste instellingen vragen dan gewoon aan studenten of zij iemand een dagje mee kunnen laten lopen. Uiteindelijk kun je heel veel op het internet vinden maar kun je alleen zelf beslissen wat het beste bij je past. Aangezien je je toch voor een aantal jaar vastlegt mag dat best een beetje moeite kosten
Op dinsdag 1 november 2016 00:05 schreef JanCees het volgende:
De polls worden ook in 9 van de 10 gevallen gepeild met een meerderheid democraten. Soms zelf +10% _O-
pi_70308475
quote:
Op dinsdag 23 juni 2009 23:17 schreef oompaloompa het volgende:

[..]

Gewoon even je HBO naar keuze mailen en vragen of t mogelijk is. De meeste instellingen vragen dan gewoon aan studenten of zij iemand een dagje mee kunnen laten lopen. Uiteindelijk kun je heel veel op het internet vinden maar kun je alleen zelf beslissen wat het beste bij je past. Aangezien je je toch voor een aantal jaar vastlegt mag dat best een beetje moeite kosten
Oke! Daar zal ik volgend jaar dan nog even verder naar informeren ivm toestemming van m'n eigen school
pi_70769373
Bump!

In afwachting van de loting.... (drums)
pi_70778396
quote:
Op woensdag 8 juli 2009 09:32 schreef Sok41 het volgende:
Bump!

In afwachting van de loting.... (drums)
Spannoooondd
pi_70779840
Even terugkomend op eerder commentaar, ik vind het vreemd dat sommigen hun P niet meteen in het eerste jaar halen. Ik moet wellicht oppassen met wat ik zeg Maar op het moment, een half jaar in mijn eerste jaar (februari instroom) heb ik nog steeds een A advies, en dat heb je nodig om je P te kunnen krijgen (wil zeggen dat je alles gehaald hebt). Ik kan nou niet zeggen dat ik echt op volle toeren draai hoor, ik doe wel dingen, maar moet echt niet blokken ofzo. En het gaat hier om Informatica, Software Engineering, om precies te zijn. Staat volgens mij ook niet bepaald bekend als de meest simpele studie. Ik denk dat interesse en aanleg het belangrijkst is, dan kom je er wel met die P.

Ik wil trouwens na dit jaar ook psychologie gaan studeren. Ik doe nu even SE omdat ik dat wel interessant vond en het ook wel min of meer een hobby is (en ik sowieso toch die P nodig had ivm toelating op de uni). Straks dus weer iets heel anders. Zo blijft het ook leuk, beetje afwisseling
pi_70780667
quote:
Op woensdag 8 juli 2009 14:15 schreef Suusje-V het volgende:

[..]

Spannoooondd
Nogal, ben ingedeeld in cat. C.

Zijn 200 plaatsen en 347 aanmeldingen.

pi_70780848
Loting waar?
pi_70780921
quote:
Op woensdag 8 juli 2009 15:15 schreef RRGJL het volgende: