Ik zou eerst maar eens leren hoe je met procenten moet rekenen. Als je een kaartje hebt van 10 euro incl 19% BTW, dan heb je het over een BTW-bedrag van 1,60 euro, en niet van 1,90quote:Op zaterdag 20 juni 2009 15:48 schreef jp84 het volgende:
als je bijvoorbeeld een parkeerkaartje hebt van 10 euro van een zakelijke bijeenkomst. dan zit er zeg maar 1,90 btw over.
Als jij iets voor je bedrijf koopt mag je de BTW uiteraard gewoon aftrekken. Als je het doorverkoopt moet je wel weer BTW innen over de verkoopprijs en dit afdragen.quote:Op zaterdag 20 juni 2009 15:51 schreef Afvoerput het volgende:
Volgens mij mag je alleen btw aftrekken wanneer het goed voor doorverkoop bestemd is. Dit is nu niet het geval dus mag je het ook niet verrekenen in mijn ogen.
Je BTW heeft helemaal niets te maken met je winst, inkomsten of whateverquote:Op zaterdag 20 juni 2009 16:00 schreef jp84 het volgende:
En je btw afdracht staat los van je totale inkomsten toch?
Dus je haalt eerst alle btw eraf die je moet betalen van het totaal bedrag, en over het bedrag wat dan overblijft betaal je inkomstenbelasting?
Tuurlijk wel. zijn gewoon bedrijfskosten. (ervan uitgaande dat het een eenmanszaak is.)quote:Op zaterdag 20 juni 2009 16:00 schreef Roy_T het volgende:
[..]
En nee, die 8,40 euro kun je niet van je inkomstenbelasting aftrekkenDat zou een feest zijn
Lees de zin nog eensquote:Op zaterdag 20 juni 2009 16:06 schreef Homdeck het volgende:
Tuurlijk wel. zijn gewoon bedrijfskosten.
ik bedoel dat het aftrekbaar is voor de bepaling van de winst. Dus indirect ook aftrekbaar van de IB, aangezien hij waarschijnlijk IB-ondernemer is. Ik denk dat TS dat ook bedoelt.quote:Op zaterdag 20 juni 2009 16:08 schreef Roy_T het volgende:
[..]
Lees de zin nog eens
Je maakt een x-bedrag winst, moet daarom een y-bedrag belasting betalen, en daar trek je die 8,40 euro vanaf? Ik zou het van x-bedrag aftrekken, en dan pas y-bedrag uitrekenen
En waarom niet ? Als je aan de belastingdienst kunt aantonen dat dit zakelijke kosten zijn, dan mag je dat gewoon van je winst aftrekken hoor.Tenzij de auto niet op de balans staat, en je hem dus prive rijdt en jezelf een kilometervergoeding voor de zakelijke kilometers toekent.quote:Op zaterdag 20 juni 2009 16:00 schreef Roy_T het volgende:
[..]
Ik zou eerst maar eens leren hoe je met procenten moet rekenen. Als je een kaartje hebt van 10 euro incl 19% BTW, dan heb je het over een BTW-bedrag van 1,60 euro, en niet van 1,90(even los van het feit dat er wellicht helemaal geen BTW betaalt wordt over dat parkeerkaartje).
En nee, die 8,40 euro kun je niet van je inkomstenbelasting aftrekkenDat zou een feest zijn
Je hebt gelijk..Ook ik las "van de winst aftrekken"quote:Op zaterdag 20 juni 2009 16:08 schreef Roy_T het volgende:
[..]
Lees de zin nog eens
Je maakt een x-bedrag winst, moet daarom een y-bedrag belasting betalen, en daar trek je die 8,40 euro vanaf? Ik zou het van x-bedrag aftrekken, en dan pas y-bedrag uitrekenen
Maar wel een inkomstenpost: De kleine ondernemersregeling (KOR). Als je minder dan (ff uit mn hoofd, rond de) 1800 euro per jaar aan BTW moet afdragen, kun je gebruik maken van de KOR.Je hoeft de BTW dan niet af te dragen, maar je moet dat bedrag wel bij je winst op tellen (en daar dan weer IB over betalen)quote:Op zaterdag 20 juni 2009 16:04 schreef Roy_T het volgende:
[..]
Je BTW heeft helemaal niets te maken met je winst, inkomsten of whateverBTW over je verkopen in je namens de Belastingdienst en maak je netjes aan ze over, verminderd met de BTW die je al betaalt hebt over de aanschaf van goederen/diensten. Per saldo schuif je alleen geld door dus, en is BTW op geen enkele manier van invloed op je winst. BTW kan dus ook nooit een kostenpost zijn.
Ehmm, de auto hoeft niet op de balans te staan hoor. Daar staat bv. een leaseauto ook niet op.quote:Op zaterdag 20 juni 2009 16:14 schreef Labtech het volgende:
[..]
En waarom niet ? Als je aan de belastingdienst kunt aantonen dat dit zakelijke kosten zijn, dan mag je dat gewoon van je winst aftrekken hoor.Tenzij de auto niet op de balans staat, en je hem dus prive rijdt en jezelf een kilometervergoeding voor de zakelijke kilometers toekent.
Daar is een uitzondering voor gemaakt mbt bv. parkeerbonnetjes en taxikosten.quote:Op zaterdag 20 juni 2009 16:20 schreef RJD het volgende:
Je mag alleen BTW aftrekken, als de BTW ook daadwerkelijk op het bonnetje vermeld staat. Als op je parkeerbonnetje alleen een bedrag van 10 euro staat, zonder vermelding van BTW-percentage of -bedrag, dan mag je dus ook geen BTW aftrekken.
Soms welquote:Op zaterdag 20 juni 2009 16:23 schreef sanger het volgende:
[..]
Ehmm, de auto hoeft niet op de balans te staan hoor. Daar staat bv. een leaseauto ook niet op.
Dus mogelijk een inkomstenpost. Niet altijd.quote:Op zaterdag 20 juni 2009 16:18 schreef Labtech het volgende:
[..]
Maar wel een inkomstenpost: De kleine ondernemersregeling (KOR). Als je minder dan (ff uit mn hoofd, rond de) 1800 euro per jaar aan BTW moet afdragen, kun je gebruik maken van de KOR.Je hoeft de BTW dan niet af te dragen, maar je moet dat bedrag wel bij je winst op tellen (en daar dan weer IB over betalen)
Klopt, maar niet per definitiequote:
Kun jij dit verklaren dan:quote:Op zaterdag 20 juni 2009 16:02 schreef Roy_T het volgende:
[..]
Als jij iets voor je bedrijf koopt mag je de BTW uiteraard gewoon aftrekken. Als je het doorverkoopt moet je wel weer BTW innen over de verkoopprijs en dit afdragen.
Weet ik, maar het topic is al lekker verwarrend, dus ik dacht, ik doe er nog een schepje boven opquote:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |