FOK!forum / Planes, Trains & Automobiles / Nuna5 komt er aan!
Nuna5zaterdag 20 juni 2009 @ 10:48
Nog een week wachten en Nuna5 is klaar. Op 25 juni presenteren wij onze nieuwste Nuna auto aan de Nederlandse pers. Ook Nuna5 zal een zero tolerance raceauto zijn op zonne-energie.

Waarom een nieuwe zonneauto? Omdat Nuna5 minder luchtweerstand heeft, efficiënter, lichter en sneller is dan al haar voorgangers. En natuurlijk om aan Nederland te laten zien wat er mogelijk is met zonne-energie.


De nieuwste telg uit het Nuna geslacht zal het moeten opnemen tegen verschillende concurrenten. Het Amerikaanse Michigan Solar Team met een enorm budget, het Belgische Umicore Solar Team die de vorige editie maar net tweede werd en natuurlijk het Twentse team met een revolutionair lenzensysteem. Onderschat ook vooral het Australische Aurora niet, een team met een superkleine en lichte auto die vorig jaar verrassend op een veel minder goed zonnepaneel derde werd.

Wil jij weten wat er zo goed is aan onze nieuwe auto Nuna5? Wil jij weten waarom wij denken dat we het de concurrentie erg moeilijk gaan maken? Wil jij zien waarom Nuna5 mogelijk de snelste Nuna ooit zal zijn? Houd dan onze website www.nuonsolarteam.com goed in de gaten en volg ons op nuonsolarteam.hyves.nl !
Bill_Ezaterdag 20 juni 2009 @ 10:56
Spam..
DABAMasterzaterdag 20 juni 2009 @ 11:05
quote:
Op zaterdag 20 juni 2009 10:56 schreef Bill_E het volgende:
Spam..
ik denk dat het eerder onder sport valt... geen spam. Ze doen daar mee voor ons Nederlanders, om de Nederlandse eer te verdedigen!
McDuckyzaterdag 20 juni 2009 @ 11:11
quote:
Op zaterdag 20 juni 2009 11:05 schreef DABAMaster het volgende:

[..]

ik denk dat het eerder onder sport valt... geen spam. Ze doen daar mee voor ons Nederlanders, om de Nederlandse eer te verdedigen!
Denk dat een nieuwe user die zich als NUNA5 heeft aangemeld en vervolgens een persbericht post, dat we dan toch wel kunnen denken aan SPAM
Tjabbozaterdag 20 juni 2009 @ 11:18
quote:
Op zaterdag 20 juni 2009 11:11 schreef McDucky het volgende:

[..]

Denk dat een nieuwe user die zich als NUNA5 heeft aangemeld en vervolgens een persbericht post, dat we dan toch wel kunnen denken aan SPAM
dus als ik het bericht had gepost was het geen spam geweest ? wat een onzin zeg.
dit is toch hardstikke tof?

als'ie dicht gaat vanwege spam dan copy/paste ik de OP wel in een nieuw topic.
Nuna5zaterdag 20 juni 2009 @ 11:26
Hee gasten!

Het leek mij wel een leuk topic voor planes, trains & automobiles! De techniek achter de auto en de verbeteringen die we dit jaar hebben gemaakt zijn zeker de moeite waard, check bijvoorbeeld even ons filmpje: en hou de site in de gaten rond de 25e.
WurMzaterdag 20 juni 2009 @ 12:26
Succes ermee in Australie.
Alexxxxxzaterdag 20 juni 2009 @ 12:44
quote:
Op zaterdag 20 juni 2009 10:56 schreef Bill_E het volgende:
Spam..
Nee.
McDuckyzaterdag 20 juni 2009 @ 13:18
quote:
Op zaterdag 20 juni 2009 11:26 schreef Nuna5 het volgende:
Hee gasten!

Het leek mij wel een leuk topic voor planes, trains & automobiles! De techniek achter de auto en de verbeteringen die we dit jaar hebben gemaakt zijn zeker de moeite waard, check bijvoorbeeld even ons filmpje: en hou de site in de gaten rond de 25e.
Heb er verder ook geen probleem mee of het nu wel of geen SPAM is overigens.

Komen er via de TU site ook standaard nieuws updates?
Bill_Ezaterdag 20 juni 2009 @ 13:34
quote:
Op zaterdag 20 juni 2009 11:11 schreef McDucky het volgende:

[..]

Denk dat een nieuwe user die zich als NUNA5 heeft aangemeld en vervolgens een persbericht post, dat we dan toch wel kunnen denken aan SPAM
Dat is ook mijn argument.
Leuk initiatief dat wel, maar toch ook reclame voor nuon.

Als er nu echt een topic was waar alle info te vinden was over het project. Maar eigenlijk worden we doorverwezen naar een website na een kort verhaal. En daar vinden de update's plaats niet in dit topic.
Nuna5zaterdag 20 juni 2009 @ 13:46
Wij van het Nuon Solar Team vinden internetfora als het FOK!forum enorm belangrijk. Wij zullen in ieder geval vaker korte verhaaltjes met updates over het project posten. Op dit moment is de auto echter helemaal nieuw en op deze manier willen we graag aandacht trekken voor het feit dat we bezig zijn met Nuna5!
Bill_Ezaterdag 20 juni 2009 @ 14:59
quote:
Op zaterdag 20 juni 2009 13:46 schreef Nuna5 het volgende:
Wij van het Nuon Solar Team vinden internetfora als het FOK!forum enorm belangrijk. Wij zullen in ieder geval vaker korte verhaaltjes met updates over het project posten. Op dit moment is de auto echter helemaal nieuw en op deze manier willen we graag aandacht trekken voor het feit dat we bezig zijn met Nuna5!
Nou ik zou zo zeggen veel update's in dit topic plaatsen dan is het geen spam maar een goed topic
Asgardzaterdag 20 juni 2009 @ 15:18

Wat een prestatie ook elke keer. Keep it up!
Sapstengelzaterdag 20 juni 2009 @ 15:19
Solar Team Twente is beter .

Maar, succes in Australië .
sangerzaterdag 20 juni 2009 @ 15:29
Veel suces inderdaad
ThaFreakzaterdag 20 juni 2009 @ 16:12



tja je bent tukker of niet
TR08zondag 21 juni 2009 @ 19:44
Een tukker en oud-Delft lid meldt zich

Ik moet zeggen dat ik de Twentse auto wel zeer strak vond overigens...duidelijk beter dan wat er voor gebouwd is dus keep up the good work
Het concept van Twente heb ik mijn twijfels over maar als het werkt en de cellen zijn zo goed als me ingefluisterd werd wordt dat een leuke race

De Nuna familie presentatie hoop ik echt bij te zijn straks..ben zeer zeer benieuwd
En ik hoop toch dat Delft wint

[ Bericht 40% gewijzigd door TR08 op 21-06-2009 19:49:37 ]
TR08zondag 21 juni 2009 @ 19:55
He niet om het een of ander maar is het wat om een centraal zonnewagen topic te maken met Belgie Twente en Delft?
sander89zondag 21 juni 2009 @ 22:16
tvp
Tjabbomaandag 22 juni 2009 @ 00:11
quote:
Op zaterdag 20 juni 2009 16:12 schreef ThaFreak het volgende:


[ afbeelding ]
tja je bent tukker of niet
precies.
heb die kar van de tukkers voor een paar weken terug gezien bij ons op het UT terrein, ook best een leuk ding.
ik ben benieuwd wat ze ("de nederlanders"| presteren in aussieland.
Turquaz52maandag 22 juni 2009 @ 00:16
quote:
Op zondag 21 juni 2009 22:16 schreef sander89 het volgende:
tvp
#ANONIEMmaandag 22 juni 2009 @ 12:09
quote:
Op zaterdag 20 juni 2009 16:12 schreef ThaFreak het volgende:


[ afbeelding ]
tja je bent tukker of niet
JohnnyKnoxvillemaandag 22 juni 2009 @ 12:12
quote:
Op zaterdag 20 juni 2009 10:48 schreef Nuna5 het volgende:
Ook Nuna5 zal een zero tolerance raceauto zijn op zonne-energie.
.
Niet links, niet rechts, maar recht door een zee van zonlicht?
JohnnyKnoxvillemaandag 22 juni 2009 @ 12:13
Jullie bedoelen neem ik aan zero emittance, of iets dergelijks?
error_404maandag 22 juni 2009 @ 13:15
tvp
Freeflyermaandag 22 juni 2009 @ 13:18
leuk topic! veel succes alvast, ga het zeker weer volgen
Ron.Burgundymaandag 22 juni 2009 @ 13:20
Interessant om te volgen.
FransDeensdinsdag 23 juni 2009 @ 15:17
Zero tolerance racewagen: als hij niet wint, ontploft hij en neemt alle toeschouwers mee!
wouter37dinsdag 23 juni 2009 @ 18:27
veel succes met de auto bouwen en racen

mag je ook gebruik maken van wind energie ?
TR08dinsdag 23 juni 2009 @ 20:47
quote:
Op dinsdag 23 juni 2009 18:27 schreef wouter37 het volgende:
veel succes met de auto bouwen en racen

mag je ook gebruik maken van wind energie ?
Dat mag volgens mij wel
Wielkappen worden vaak zo ontworpen dat ze bij zijwind wat voortstuwing geven (dus werken als een zeil).
De regels zijn hier trouwens te vinden:
http://www.wsc.org.au/Be.Part.of.It/Forms/

Volgens mij zijn er maximum afmetingen van de auto (5m lang x 1m80 breed x 1m60 hoog waarbinnen je eigenlijk wat aerodynamica betreft alles mag doen waar je maar zin in hebt. Vergeet alleen niet dat zijwind bij die zonnewagen bandjes flink slijtage kan geven. We hebben in 2003 in een paar uur een setje opgerookt omdat het hard waaide. Een bandenwissel kost je al snel 10 minuten dus je moet wel veel winst verwachten voor je echt serieus gebruik wilt maken van zijwind.

Oh en voor ik het vergeet: Je mag de batterij alleen laden met energie van de zon. Tijdens stops een windmolen naast je auto zetten die je accu laadt is dus weer niet toegestaan
Een op je auto die onder het rijden hetzelfde doet is dat ook niet. Maar buiten dat dat niet mag heb je er ook geen reet aan omdat de lucht weerstand van de molen hoger is dan de stroomlevering.

[ Bericht 16% gewijzigd door TR08 op 23-06-2009 20:56:31 ]
Nuna5dinsdag 23 juni 2009 @ 21:45
Het is inderdaad jammer dat we geen windmolens naast onze auto mogen plaatsen tijdens het laden. Ik weet dat vorig jaar team Michigan een soort van booster zonnepaneel had, een paneeltje wat alleen tijdens stops aan de auto werd gekoppeld om zo sneller te laden. Helaas mag dat dit jaar niet meer...

Op dit moment is de auto (echt) bijna klaar, morgen rijden we hem naar de studio om onze presentatie voor te bereiden. Wij zijn in ieder geval enorm tevreden over het eindresultaat. Over zero tolerance gesproken, we hebben de auto deze keer nogal minimaal ontworpen. Hoe kleiner de auto is, hoe minder luchtweerstand en gewicht. Ik pas er persoonlijk in ieder geval niet in met mijn 1 meter 90!
TR08dinsdag 23 juni 2009 @ 22:01
Ik vind het niet zo jammer dat dat niet mag

Het blijft natuurlijk wel een Solar Challenge...Gebruik van aerodynamische slimheden op je auto hoort daar wel bij. Laden met wind energie i.m.o niet
En "booster" paneeltjes ook niet...die zijn gewoon stom
Rewimodinsdag 23 juni 2009 @ 22:04
Altijd tof om te volgen. Ben benieuwd of "we" weer winnen.
Nuna5dinsdag 23 juni 2009 @ 22:09
Wij hopen in ieder geval dat een Nederlands team wint! Iets met (bijna) Altyd zoo geweescht! Was vorige week op de presentatie van Solar Team Twente en we zijn op meerdere fronten onder de indruk. Hun auto ziet er strak uit, PR was top en ook zij hebben volgens mij veel verbeteringen gemaakt.

Ben erg benieuwd hoe zij onze auto vinden aanstaande donderdag.
Nuna5vrijdag 26 juni 2009 @ 17:49
En daar is ie dan, wat zeggen jullie er van?

Rewimovrijdag 26 juni 2009 @ 18:03
HIj ziet er mooi uit Ik had al posters gezien maar daar moest je nog een beetje raden naar de vorm
TR08vrijdag 26 juni 2009 @ 18:46
Ik moet zeggen dat ik zeer zeer onder de indruk ben

Strakke wagen hoor....en ook -ondanks de eisen aan de zithoek- heel mooi slank van vorm. Respect

Wat weegt de auto tot nu toe?
sander89vrijdag 26 juni 2009 @ 21:23
Ziet er mooi uit.
Alleen maar 1 meid in het team, dat zijn er meer geweest volgens mij.
Nuna5vrijdag 26 juni 2009 @ 22:06
Tot nu toe is de schatting van het eindgewicht van de auto 160 kilogram. Dit is behoorlijk accuraat omdat het koolstof koetswerk af is en omdat de lak er al op zit. De Belgen geloven dit niet, heb een mondelinge toezegging dat een van de leden van het Belgische team een schoen opeet als in Australië officieel wordt vastgesteld dat Nuna5 minder dan 160 kilogram weegt.

Lucky us, want wij weten natuurlijk precies of we bluffen of niet
TR08vrijdag 26 juni 2009 @ 22:15
quote:
Op vrijdag 26 juni 2009 22:06 schreef Nuna5 het volgende:
-knip-
Lucky us, want wij weten natuurlijk precies of we bluffen of niet
Dat denk je maar....

Ik zou het knap vinden als je niet blijkt te bluffen.

Niet om het een of ander maar wat is de tegenprestatie als je wel boven de 160kg uit komt?
Nuna5dinsdag 30 juni 2009 @ 13:30
Ik geloof dat we de Belgen een kratje bier geven als we wel boven de 160 kg zitten, dus wat dat betreft zitten wij vrij veilig.

Gisteren hebben we nog even Nuna4 naast Nuna5 gezet in het Mekelpark op de TU, was wel een mooie fotosessie! Check ff http://www.nuonsolarteam.nl/2009/06/nuna5-naast-nuna4/ voor de foto.
cheukertdinsdag 30 juni 2009 @ 19:09
netjes tvp
Nuna5vrijdag 3 juli 2009 @ 18:15
Vandaag Nuna5 voor het eerst buiten gebruikt bij een evenement over elektrisch rijden van de ministers! Vet plan wat ze presenteren btw (check http://www.blikopnieuws.n(...)ektrisch_rijden.html ), ben benieuwd of er ook echt zoveel elektrisch gereden gaat worden komende jaren... Nuna5 is natuurlijk een mooi voorbeeld van een elektrisch voertuig, maar eerlijk gezegd ben ik wel blij dat er inmiddels ook wat handigere en meer praktische elektrische auto's aankomen.

Check nog even Wired.com http://www.wired.com/autopia/2009/07/nuna-5/, supervet artikel over Nuna5 (pool table which has been through the Pininfarina wind tunnel, super mooi! )
-Trinity-zondag 5 juli 2009 @ 22:07
Heb hem zaterdag in real life gezien en het is een strakke bak. Leuke paintjob ook, hoewel ik het wit van 4 iets mooier vond. Ga het weer volgen als jullie in Aus zitten, alvast veel succes met de rest van de voorbereiding .
Misschien leuk: World Solar Challenge topic van vorig jaar.

[ Bericht 16% gewijzigd door -Trinity- op 05-07-2009 22:19:18 ]
Nuna5maandag 6 juli 2009 @ 16:10
Goeie tip, zal jullie zeker op dat topic op de hoogte houden als we echt in Australië zitten. Over 7 weken zitten we nu in het vliegtuig, dus het komt allemaal steeds sneller dichterbij!
Nuna5woensdag 8 juli 2009 @ 17:33
Vandaag zijn we met een kleine afvaardiging naar het Duitse team geweest voor hun presentatie. De Duitsers uit Bochum gaan voor een heel ander concept dan wij. Zij bouwen een "echte" personenauto, waar in theorie drie mensen in passen. Dit is zeker te merken in hun aerodynamica en gewicht, de specificaties van hun auto liggen nogal wat hoger dan bij ons.

Toch zijn er zeker zaken waarin deze auto mogelijk beter is dan Nuna5. Wat wel zeker op te merken is, is het feit dat zij hun eigen elektromotor hebben gemaakt. Wij kiezen er elk jaar voor om een motor van de plank te kopen (en dan de behuizing te optimaliseren). De Duitsers zijn er dit jaar in geslaagd om een motor te maken die is gebaseerd op aluminium draden met een klein laagje koper erop. Normale elektromotoren maken tot nu toe gebruik van zuiver koperen draden. Een erg knappe prestatie dus, wat hen een superlichte motor oplevert.

Check vooral http://www.hochschule-bochum.de/solarcar.html, wel een Duitstalige link helaas...
Nuna5vrijdag 10 juli 2009 @ 14:29
Inmiddels gaat het echte zonnepaneel erop. De auto had tot nu toe een nep zonnepaneel vanwege problemen met de passing van de panelen. Dit is inmiddels verholpen en nu gaat het mooie, nieuwe diepzwarte zonnepaneel erop!

Check http://nuonsolarteam.hyve(...)nepaneel_gaat_er_op/ voor een foto!

Ook dit jaar hebben we weer beter cellen dan de vorige auto. Dankzij een samenwerkingsverband met de Duitse zonnecelfabrikant Azur Space hebben we speciale land zonnecellen, die zijn gebaseerd op ruimtevaarttechnologie. Hierdoor hebben ze een hoog rendement van ver boven de 30%!

Dit weekend gaan we voor het eerst testrijden op het DAF testcircuit in Sint Oedenrode. Wordt zeker spannend!
Smart-Einsteinmaandag 13 juli 2009 @ 02:00
mooi werk!
Googolplexianmaandag 13 juli 2009 @ 02:13
tvp
TR08maandag 13 juli 2009 @ 08:02
Ben je al gewend aan het op maat knippen en schuren van zonnepanelen? Ik vond dat in het begin erg spannend
Nuna5donderdag 16 juli 2009 @ 15:02
Even een berichtje vanuit de DNW windtunnel in Marknesse! We zijn hier nu de luchtweerstand van Nuna5 aan het bepalen, het ziet er naar uit dat Nuna5 de meest aerodynamische Nuna ooit zal zijn. De testen gaan dus erg goed, het is gelukt om het zonnepaneel dusdanig goed af te werken dat er op veel plekken laminaire (dus extreem rustige) luchtstroming is.



Op dit moment doen we nog testen om te kijken wat het effect van zijwind is op de uitslag van de dempers, ben benieuwd wat het resultaat is.

Vanochtend waren we om 7 uur in de windtunnel, gelukkig hebben we vlakbij op een camping ons kamp opgeslagen. Ik neem aan dat we vanavond wel Australia-style gezellig biertjes drinken rond de barbeque.

Check ook het filmpje op de FOK videopagina!

[ Bericht 6% gewijzigd door Nuna5 op 17-07-2009 14:36:06 (edit +filmpje) ]
Googolplexianwoensdag 22 juli 2009 @ 17:49
quote:
Op donderdag 16 juli 2009 15:02 schreef Nuna5 het volgende:
You have mail
skiffzondag 26 juli 2009 @ 20:29
Ik wens jullie heel veel geluk, en tot Zandvoort!
Nuna5woensdag 23 september 2009 @ 03:52
Na een tijdje afwezigheid (basisschool internet hier met veel geblokkeerde sites...) even een update vanuit Australie!

Inmiddels zijn we bijna een maand onderweg en zitten we inmiddels in Darwin in het noorden van Australie. Nuna5 is veilig aangekomen, die hebben we eind augustus zelf in een Jumbo geschoven en die werd veilig hier bij onze werkplaats afgeleverd. Ze heeft de reis goed doorstaan, behalve wat waterschade vanwege een tropische plensbui kwam ze heel uit de flightcase.

We zijn nu druk aan het werk hier om Nuna5 klaar te maken voor de race. De race is over een maandje, dus de tijd begint behoorlijk te dringen. We hebben twee testdagen in Australie gehad tot nu toe en het testen hier is nogal anders dan in Nederland. In Nederland testen we op afgesloten circuits, hier gewoon op de openbare weg tussen al het Australische verkeer. Iedereen heeft hier dikke auto's, dus het is even oppassen...

We zijn nu druk bezig met metingen aan het zonnepaneel om de definitieve efficientie te bepalen. De zon is hier behoorlijk krachtig, dus we moeten om de haverklap onze accu ontladen om de stroom kwijt te kunnen. Rondjes rijden met 100 kilometer per uur rond deze basisschool waar we nu zitten is niet zo'n goed idee, dus we plakken maar gewoon een paar bouwlampen aan de accu.

Begin volgende week gaan we voor de derde keer de weg op!
68Chevellewoensdag 23 september 2009 @ 10:54
quote:
Op woensdag 23 september 2009 03:52 schreef Nuna5 het volgende:
Na een tijdje afwezigheid (basisschool internet hier met veel geblokkeerde sites...) even een update vanuit Australie!

Inmiddels zijn we bijna een maand onderweg en zitten we inmiddels in Darwin in het noorden van Australie. Nuna5 is veilig aangekomen, die hebben we eind augustus zelf in een Jumbo geschoven en die werd veilig hier bij onze werkplaats afgeleverd. Ze heeft de reis goed doorstaan, behalve wat waterschade vanwege een tropische plensbui kwam ze heel uit de flightcase.

We zijn nu druk aan het werk hier om Nuna5 klaar te maken voor de race. De race is over een maandje, dus de tijd begint behoorlijk te dringen. We hebben twee testdagen in Australie gehad tot nu toe en het testen hier is nogal anders dan in Nederland. In Nederland testen we op afgesloten circuits, hier gewoon op de openbare weg tussen al het Australische verkeer. Iedereen heeft hier dikke auto's, dus het is even oppassen...

We zijn nu druk bezig met metingen aan het zonnepaneel om de definitieve efficientie te bepalen. De zon is hier behoorlijk krachtig, dus we moeten om de haverklap onze accu ontladen om de stroom kwijt te kunnen. Rondjes rijden met 100 kilometer per uur rond deze basisschool waar we nu zitten is niet zo'n goed idee, dus we plakken maar gewoon een paar bouwlampen aan de accu.

Begin volgende week gaan we voor de derde keer de weg op!
Dank je voor de update!

Hey, ik zie eigenlijk alleen maar foto's van de buitenkant, is het misschien mogelijk om het van binnen te zien?, accupakket ed. of moet dat geheim blijven?
Metro2005woensdag 23 september 2009 @ 11:52
quote:
Op woensdag 23 september 2009 03:52 schreef Nuna5 het volgende:
Na een tijdje afwezigheid (basisschool internet hier met veel geblokkeerde sites...) even een update vanuit Australie!

Inmiddels zijn we bijna een maand onderweg en zitten we inmiddels in Darwin in het noorden van Australie. Nuna5 is veilig aangekomen, die hebben we eind augustus zelf in een Jumbo geschoven en die werd veilig hier bij onze werkplaats afgeleverd. Ze heeft de reis goed doorstaan, behalve wat waterschade vanwege een tropische plensbui kwam ze heel uit de flightcase.

We zijn nu druk aan het werk hier om Nuna5 klaar te maken voor de race. De race is over een maandje, dus de tijd begint behoorlijk te dringen. We hebben twee testdagen in Australie gehad tot nu toe en het testen hier is nogal anders dan in Nederland. In Nederland testen we op afgesloten circuits, hier gewoon op de openbare weg tussen al het Australische verkeer. Iedereen heeft hier dikke auto's, dus het is even oppassen...

We zijn nu druk bezig met metingen aan het zonnepaneel om de definitieve efficientie te bepalen. De zon is hier behoorlijk krachtig, dus we moeten om de haverklap onze accu ontladen om de stroom kwijt te kunnen. Rondjes rijden met 100 kilometer per uur rond deze basisschool waar we nu zitten is niet zo'n goed idee, dus we plakken maar gewoon een paar bouwlampen aan de accu.

Begin volgende week gaan we voor de derde keer de weg op!
Je kan toch gewoon een laadcircuit ertussenzetten wat ermee stopt als de accu vol is Of ben ik nou gek.
Incolumiswoensdag 23 september 2009 @ 12:03
wordt nog leuk met die zandstorm in Australië
Nuna5vrijdag 25 september 2009 @ 05:37
quote:
Op woensdag 23 september 2009 11:52 schreef Metro2005 het volgende:

[..]

Je kan toch gewoon een laadcircuit ertussenzetten wat ermee stopt als de accu vol is Of ben ik nou gek.
Dat klopt, dat doen we inderdaad ook. Het enige probleem is alleen dat we dan het zonnepaneel moeten kortsluiten. In Nederland is dat prima, maar in Australie wordt het paneel dan rond de 80 graden wat erg slecht is voor de cellen...
Googolplexianvrijdag 25 september 2009 @ 05:40
Gebruik de extra stroom voor een airco
Librisvrijdag 25 september 2009 @ 05:46
Veel succes!

Ik zat een aantal weken met het Belgische team in het vliegtuig van Singapore naar Darwin. Dat was een flink groot team (20+ mensen denk ik). Hoe groot is het team van Delft?
Nuna5maandag 28 september 2009 @ 10:56
quote:
Op vrijdag 25 september 2009 05:46 schreef Libris het volgende:
Veel succes!

Ik zat een aantal weken met het Belgische team in het vliegtuig van Singapore naar Darwin. Dat was een flink groot team (20+ mensen denk ik). Hoe groot is het team van Delft?
Wij zijn hier met 14 man, maar vlak voor de race komt er nog een flinke lading oud teamleden aan die ons helpen bij het verzamelen van data, opzetten van het kamp tijdens de race en de laatste voorbereidingen voor de race. Het wordt flink oranje hier dus!
Jegorexmaandag 28 september 2009 @ 11:33
tvp.
Succes met de race
McDuckymaandag 5 oktober 2009 @ 09:54
Nuna een ongeluk gehad. Vraag aan Nuna5, gaat het op tijd goedkomen?
en_door_slechtmaandag 5 oktober 2009 @ 19:51
quote:
Op maandag 5 oktober 2009 09:54 schreef McDucky het volgende:
Nuna een ongeluk gehad. Vraag aan Nuna5, gaat het op tijd goedkomen?
Volgens hun website lijkt het daar wel op, al is de schade aanzienlijk. Wat ik er van kan maken is dit aanzienlijk meer schade dan Twente een paar maanden terug.
Nuna5woensdag 7 oktober 2009 @ 07:13
quote:
Op maandag 5 oktober 2009 09:54 schreef McDucky het volgende:
Nuna een ongeluk gehad. Vraag aan Nuna5, gaat het op tijd goedkomen?
Sorry voor de late reactie, was even een tijdje uit de running vanwege de serieuze crash!

Zoals jullie wellicht al gehoord hebben, hebben we afgelopen zaterdag een behoorlijke crash gehad met Nuna5. Bij het testen op 110 kilometer per uur ging er iets gruwelijk mis bij de achterband waardoor die waarschijnlijk geklapt is. De auto werd daardoor onbestuurbaar en ging haaks de berm in. De monocoque deed zijn werk prima, coureur Jelle kon zonder kleerscheuren zelf uitstappen. De auto zelf was er helaas iets minder goed aan toe, check bijvoorbeeld dit (lange) filmpje: http://www.autojunk.nl/2009/10/nuna5-crash-scene-investigation

Het zag er dus even nogal naar uit, maar de volgende dag (het ongeluk gebeurde aan het begin van de avond) zijn we meteen de schade gaan opnemen en zijn we begonnen met de reparaties. Vooral het bodywork van koolstof aan de rechterzijde van de auto was goed beschadigd, maar dankzij een tijdelijke houten mal hebben we dit grotendeels kunnen reconstrueren. Er moeten nog flink wat onderdelen uit Europa naar Australie komen, maar het ziet er naar uit dat alles uiteindelijk toch goed gaat komen!



Het gaat nog keihard werken worden om alles op tijd af te krijgen, maar we hebben er het volste vertrouwen in dat we een superauto aan de start van de World Solar Challenge zullen krijgen op 25 oktober!
Crazy Harryzaterdag 24 oktober 2009 @ 12:58
Even een kick
tweede
McDuckyzondag 25 oktober 2009 @ 12:17
quote:
Op zaterdag 24 oktober 2009 12:58 schreef Crazy Harry het volgende:
Even een kick
tweede
Maar wel ongeveer 10 seconden toegeven op een rondje van nog geen 3km. Nu is snelheid niet alles, al vond ik het een aardig verschil. Aangezien de rest van de top 5 telkens op een seconde van elkar staat.
-Trinity-maandag 26 oktober 2009 @ 16:21
Huidige stand: 1. Tokai University (ligt 89 km voor, ongeveer 1 uur en 15 minuten verschil)
2. Michigan University (ligt ongeveer 15 minuten voor, inhalen voor het einde van de racedag is net niet gelukt)
3. Nuna 5
4. Twente
McDuckymaandag 26 oktober 2009 @ 19:48
Hopelijk worden de problemen met de accustatus-meetapperatuur opgelost. Is het toegestaan om tijdens de stops aan de wagen te sleutelen? Denk het wel, maar ken de exacte spelregels niet.