abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_70188762
Even ter info: Sinds maart heb ik met mijn vriend een gecastreerde kater van 1 jaar bij ons wonen. Door verblijf in het buitenland is hij bij mijn schoonmoeder geboren en de eerste paar maanden gebleven. De mama-poes (ook geholpen ondertussen) woont ook bij ons.

Bij mijn schoonmoeder mocht hij altijd naar buiten. Hier gaat dat niet. We wonen wel op de begane grond, maar hij kan niet zelf naar binnen, doordat het raam te hoog zit. De deur naar het portiek krijgt hij natuurlijk vanzelfsprekend niet open. Dat houdt in dat als we 'm buiten zouden laten spelen, we iedere keer bij de deur moeten kijken of hij er al is. Aangezien hij nog vrij schuw is, is dat dus altijd een hele onderneming om 'm weer binnen te krijgen.

Sinds een week of 2 heeft de kat echter besloten om te gaan plassen. De eerste keer was op mijn kleren, de 2e keer in de schoenen van mijn vriend en vanmorgen op de vloer, waarna hij mijn schoenen erin gesleept heeft. Ik vraag me af waarom hij zoiets doet. We spelen met 'm, we knuffelen 'm, de kattenbak wordt iedere dag verschoond en hij heeft genoeg eten en drinken tot z'n beschikking.

Is het dan echt alleen maar omdat hij naar buiten wil? We krijgen in september een baby en ik zit er niet op te wachten dat hij ook de babyspullen volplast. Dus voor die tijd zou ik wel graag een oplossing hebben. Verder is het een lieve kat, behalve dan dat hij de longen uit z'n lijf miauwt op het moment dat je ergens in huis een raam open zet.

Iemand een idee?
Lotte!
Noah!
  zaterdag 20 juni 2009 @ 09:48:24 #2
94846 zomaareennaam
vindt overal wel wat van
pi_70188785
quote:
Sinds een week of 2 heeft de kat echter besloten om te gaan plassen
...? hoe moet ik me dat voorstellen? werd ze de laatste tijd ontzettend dik / zweette ze als een otter????
hoe raakte ze hiervoor die urine kwijt?

[ Bericht 13% gewijzigd door zomaareennaam op 20-06-2009 10:02:52 ]
zoekt en gij zult vinden
maar of je het gevondene waardeeert?
pi_70188890
heel grappig...buiten de kattenbak natuurlijk
Lotte!
Noah!
  zaterdag 20 juni 2009 @ 10:02:08 #4
13777 DoctorB
Bomba je hoofd
pi_70188966
Een kat doet dat om te laten zien dat hij de baas is. Als jullie de kat niet straffen door hem er met zijn neus doorheen te wrijven en hem volgens buiten te zetten, blijft ie dit doen en kan je iedere week nieuwe kleren gaan kopen. Kattenzeik krijg je er niet uitgewassen!
Indien u het niet eens bent met een van de door mij gedane uitlatingen bent u te dom om deze te begrijpen. Ik verzoek u dan ook zich verder van commentaar te onthouden.
pi_70189021
Het is er prima uitgegaan in de was. En meneer mag niet naar buiten, dat wil 'ie juist...
Lotte!
Noah!
  Eurovisie Songfestival Queen zaterdag 20 juni 2009 @ 10:10:45 #6
163650 Greys
pi_70189078
De kat is onstandig/ongelukkig omdat hij niet naar buiten kan denk ik. Probeer een Feliway stekker! Daar ruik je zelf niets van, maar dat verspreid iets waar hij een gelukkiger en kalmer gevoel van krijgt. Google er even op

http://www.feliway.nl/feliway_nl.nsf/Page?OpenForm

Anders kan je ook nog proberen Bach Rescue druppeltjes te gebruiken door zijn eten, dat doet soms ook wonderen.

Maar je moet ook even uitsluiten of hij geen blaasgruis heeft. Dan hij pijn bij het plassen en dat uit zich vaak door op allerlei plekken te plassen behalve in de kattenbak (omdat hij dat associeert met pijn!).
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
pi_70189121
Misschien moet je een kattenluik nemen.
  Eurovisie Songfestival Queen zaterdag 20 juni 2009 @ 10:16:16 #8
163650 Greys
pi_70189146
quote:
Op zaterdag 20 juni 2009 10:14 schreef Deliah het volgende:
Ik denk dat ze geen tuin(deur) hebben. Anders hadden ze dat wel gedaan denk ik
Maar ik kan het mis hebben hoor, misschien lees ik het verkeerd
Een kattenluik in de voordeur doe je niet zo snel denk ik.
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
pi_70189169
quote:
Op zaterdag 20 juni 2009 10:10 schreef Greys het volgende:
De kat is onstandig/ongelukkig omdat hij niet naar buiten kan denk ik. Probeer een Feliway stekker! Daar ruik je zelf niets van, maar dat verspreid iets waar hij een gelukkiger en kalmer gevoel van krijgt. Google er even op
Ik woon in Duitsland, maar daar hebben ze zoiets vast ook wel. Ga straks gelijk even kijken!
quote:
Anders kan je ook nog proberen Bach Rescue druppeltjes te gebruiken door zijn eten, dat doet soms ook wonderen.
Heeft dat geen gevolgen voor de andere poes, die uit hetzelfde bakje eet? Ze krijgen trouwens alleen brokjes
quote:
Maar je moet ook even uitsluiten of hij geen blaasgruis heeft. Dan hij pijn bij het plassen en dat uit zich vaak door op allerlei plekken te plassen behalve in de kattenbak (omdat hij dat associeert met pijn!).
Hier ga ik niet van uit, omdat hij ook regelmatig wel op de kattenbak gaat en niet alleen om te poepen. Hij heeft het nu in 2 a 3 weken, 3x gedaan, dus plassen an sich is geen probleem voor 'm.

Thnx voor je reactie in ieder geval
Lotte!
Noah!
pi_70189200
quote:
Op zaterdag 20 juni 2009 10:14 schreef Deliah het volgende:
We hebben inderdaad geen tuindeur. Je moet het ongeveer zo zien: Voordeur, algemene hal met trappenhuis, 6 treden, voordeur van onze woning. Daarom is het raam ook te hoog voor 'm om zelf binnen te komen. En van de woningbouwvereniging mogen de katten officieel ook niet naar buiten.
Lotte!
Noah!
  Eurovisie Songfestival Queen zaterdag 20 juni 2009 @ 10:21:25 #11
163650 Greys
pi_70189218
Kregen ze bij je schoonmoeder ook alleen brokjes? Anders is dat misschien ook een punt, als hij daar ook blikvoer kreeg, is hij nu misschien geïrriteerd dat hij alleen blokjes krijgt. Kritische katten

Ik zal ook even voor je Googlen over die Bach Rescue spray/druppels en anders vraag ik of Ingetje79 even in dit topic wil loeren. Want die heeft meerdere katten en eentje er van krijgt die spray/druppels. Misschien dat het ook gewoon over een stukje vleeswaren o.i.d. kan wat je dan alleen hem geeft.
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
  Eurovisie Songfestival Queen zaterdag 20 juni 2009 @ 10:23:07 #12
163650 Greys
pi_70189242
Oh en in dit topic: Kater heeft plas problemen !! Ik ben ten einde raad
staan ook heel veel tips waar je misschien iets aan hebt

Die kater bleek uiteindelijk wel medische problemen te hebben, maar in dat topic zijn vele tips gegeven.
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
pi_70189257
quote:
Op zaterdag 20 juni 2009 10:02 schreef DoctorB het volgende:
Een kat doet dat om te laten zien dat hij de baas is. Als jullie de kat niet straffen door hem er met zijn neus doorheen te wrijven en hem volgens buiten te zetten, blijft ie dit doen en kan je iedere week nieuwe kleren gaan kopen. Kattenzeik krijg je er niet uitgewassen!
Bullshit, dit is één van de grootste fabels ook.
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
  zaterdag 20 juni 2009 @ 10:41:26 #14
94846 zomaareennaam
vindt overal wel wat van
pi_70189501
quote:
Op zaterdag 20 juni 2009 10:23 schreef junkiexp het volgende:

[..]

Bullshit, dit is één van de grootste fabels ook.
maar het lucht wel op.
zoekt en gij zult vinden
pi_70190173
quote:
Op zaterdag 20 juni 2009 10:41 schreef zomaareennaam het volgende:

[..]

maar het lucht wel op.
Vind je ?
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_70190180
quote:
Op zaterdag 20 juni 2009 10:21 schreef Greys het volgende:
Kregen ze bij je schoonmoeder ook alleen brokjes? Anders is dat misschien ook een punt, als hij daar ook blikvoer kreeg, is hij nu misschien geïrriteerd dat hij alleen blokjes krijgt. Kritische katten

Daar kregen ze ook natvoer, maar als we dat wel eens voor ze kopen, eten ze maar een heel klein beetje. En zn eigen brokjes gaan er goed in Volgens mij issie echt zo aan het miepen omdattie niet naar buiten kan. Maar had toch verwacht dat na 3,5 maand, ook hij het wel zou begrijpen. (Ook al issie niet zo snugger )
Lotte!
Noah!
  zaterdag 20 juni 2009 @ 11:24:36 #17
94846 zomaareennaam
vindt overal wel wat van
pi_70190259
quote:
Op zaterdag 20 juni 2009 11:20 schreef junkiexp het volgende:

[..]

Vind je ?
JA
zoekt en gij zult vinden
  zaterdag 20 juni 2009 @ 11:25:06 #18
96407 cheqy
Niet om te roken nee.
pi_70190270
Als een kat opeens begint te plassen is het een teken dat het ongelukkig is of last heeft van stress. Je kan wel allemaal leuke hulpmiddeltjes kopen maar dat helpt niet.
Het enige wat je kan doen is de oorzaak waar je kat ongelukkig van wordt weg nemen.
Een dag niet gemopperd is een dag niet geleefd.
pi_70191124
quote:
Op zaterdag 20 juni 2009 11:25 schreef cheqy het volgende:
Als een kat opeens begint te plassen is het een teken dat het ongelukkig is of last heeft van stress. Je kan wel allemaal leuke hulpmiddeltjes kopen maar dat helpt niet.
Het enige wat je kan doen is de oorzaak waar je kat ongelukkig van wordt weg nemen.
In ons geval betekent dat dus de kat weg doen, omdat we echt niet de mogelijkheid hebben om 'm naar buiten te doen. Of naja, wel de mogelijkheid om 'm naar buiten te doen, maar naar binnen halen betekend dus vanaf een uur of 10 's avonds bij de deur zitten en hopen dattie komt. Op het moment dat we 'm dan eindelijk zien moeten we 'm lokken met snoepjes en door met zn moeder op onze arm in de deuropening te gaan zitten. Af en toe is dat niet erg, maar iedere dag gaat gewoon niet. Vooral niet in de winter. Laatst hebben we het geprobeerd en duurde het 5u voordattie uiteindelijk binnen was. Daarbij komt ook nog dat de kat officieel niet naar buiten mag van de woningbouwvereniging.
Lotte!
Noah!
  zaterdag 20 juni 2009 @ 15:59:28 #20
96407 cheqy
Niet om te roken nee.
pi_70197106
quote:
Op zaterdag 20 juni 2009 12:09 schreef Linda2205 het volgende:

[..]

In ons geval betekent dat dus de kat weg doen, omdat we echt niet de mogelijkheid hebben om 'm naar buiten te doen. Of naja, wel de mogelijkheid om 'm naar buiten te doen, maar naar binnen halen betekend dus vanaf een uur of 10 's avonds bij de deur zitten en hopen dattie komt. Op het moment dat we 'm dan eindelijk zien moeten we 'm lokken met snoepjes en door met zn moeder op onze arm in de deuropening te gaan zitten. Af en toe is dat niet erg, maar iedere dag gaat gewoon niet. Vooral niet in de winter. Laatst hebben we het geprobeerd en duurde het 5u voordattie uiteindelijk binnen was. Daarbij komt ook nog dat de kat officieel niet naar buiten mag van de woningbouwvereniging.
Bij onze situatie is het wel op uit huis plaatsen uitgedraaid. Als een kat ergens niet happy mee is en je kan niks aan de situatie veranderen dan moet je jezelf gaan afvragen wie je er mee helpt om het toch in huis te houden.
Wij hebben onze kat ergens anders weten te plaatsen en daar heeft het geen druppel meer naast de bak geplast en leefde het weer helemaal op.
Een dag niet gemopperd is een dag niet geleefd.
  zaterdag 20 juni 2009 @ 19:01:23 #21
20716 tonja
twitch.tv/tonjatekenshow
pi_70201607
Het kan blaasgruis zijn. Het eerste wat je moet doen als een kat afwijkend plasgedrag vertoont is een medische oorzaak uitsluiten.
Mijn tip: Naar de dierenarts.
Katten laten pas zien als ze ziek zijn als ze bijna dood zijn.
Zo vaak gehoord bij katten met plasproblemen dat het baasje er zeker van was dat het dier gezond was, om dan vaak, soms te laat, net op tijd bij de DA terecht te komen.
►►►https://www.twitch.tv/tonjatekenshow ◄◄◄◄
pi_70216052
Mijn twee katten zijn op een gegeven moment in huis gaan plassen (konden allebei niet naar buiten) en bleken blaasgruis te hebben. Omdat we van mensen die al langer katten hadden tips kregen als 'straffen' en 'feliway', hebben we ze er te lang mee laten rondlopen, waardoor 1 van beiden uiteindelijk is overleden aan blaasgruis. Mijn andere kat zit er nu nog mee te kwakkelen. Katten doen dit niet om je te pesten en voor je begint met allerlei middeltjes oid, ga langs de dierenarts om uit te sluiten dat het niet echt blaasgruis is! Dan heb jij de grootste kans dat er ook echt een oplossing voor je probleem komt en het belangrijkste: dan heeft je kat geen last meer!
pi_70216518
Maar...heeft er dan iemand een verklaring waarom het maar 1x in de anderhalve week gebeurd en niet iedere dag of iedere keer dat hij moet plassen?
Lotte!
Noah!
pi_70216844
Als een kat blaasgruis heeft doet plassen zeer. Dus gaat ie op zoek naar een plekje waar plassen misschien niet zeer doet. Hij/zij probeert dus vanalles uit (in de bak, op je kleed, bij de voordeur, etc.). Kan dus goed zijn dat er medisch wel iets aan de hand is.
Een dierenarts kan je bovendien ook goed adviseren wat je kunt doen tegen 't plassen in huis, ook als 't geen medische oorzaak heeft.
Succes er mee!
Kleur buiten de lijntjes.
pi_70216978
quote:
Op zaterdag 20 juni 2009 11:25 schreef cheqy het volgende:
Zal ik Derek Ogilvie even proberen te bellen:P misschien dat hij iets kan betekenen
Een groot man met een klein hartje
  Eurovisie Songfestival Queen zondag 21 juni 2009 @ 13:08:49 #26
163650 Greys
pi_70218405
quote:
Op zondag 21 juni 2009 12:00 schreef Linda2205 het volgende:
Maar...heeft er dan iemand een verklaring waarom het maar 1x in de anderhalve week gebeurd en niet iedere dag of iedere keer dat hij moet plassen?
Ik denk door bovenstaande reden ook dat het in dit geval geen blaasgruis zal zijn wellicht.
Maar het is wel heel makkelijk uit te sluiten door bij de DA een zakje plastic kattenbakkorrels met pipetje te halen (dat hebben ze kant en klaar liggen, zo'n pakketje) en dan even een plasje langs te brengen bij de DA om het te laten onderzoeken. Dan weet je het in elk geval zéker
Dan kan je daarna naar andere oplossingen gaan zoeken.

Het zal in elk geval héél erg wennen voor hem zijn dat hij de eerste paar maanden wel gewoon naar buiten mocht en nu ineens niet meer.
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
pi_70225561
Mijn poes die plaste eerst altijd op zijn bak en toen ineens deed ze het er ook naast, niet vaak maar toch. Op kleding op het vloerkleed maar ook nog op de bak :s hebben we van alles geprobeerd (straffen, belonen als ze op de bak is geweest, maar niks hielp echt) dit heeft iets van 4/5 maanden aangehouden en op gegeven moment is ze er mee gestopt. Geen idee waarom ze het deed, en waarom ineens niet meer.

Hopen dat dit bij jou ook geval zou zijn
'..Live the life you've dreamed..'
pi_70233463
Dat zou inderdaad super zijn! Ik heb m'n vriend ook gezegd dat ik het aan wil kijken tot de baby er is, maar als het dan door blijft gaan, moetie toch echt weg, hoe spijtig ook! (Na alles geprobeerd te hebben natuurlijk, DA enz. )
Lotte!
Noah!
  maandag 22 juni 2009 @ 10:11:31 #29
13777 DoctorB
Bomba je hoofd
pi_70244984
Baby's en katten samen is sowieso geen goed idee.
Je mag de kattenbak al niet verschonen als je zwanger bent en als ie af en toe ergens pist, zou hij ook wel eens ergens kunnen kakken...
Indien u het niet eens bent met een van de door mij gedane uitlatingen bent u te dom om deze te begrijpen. Ik verzoek u dan ook zich verder van commentaar te onthouden.
  maandag 22 juni 2009 @ 10:19:57 #30
10275 DaBuzzzzz
Mooie woonspulletjes
pi_70245182
Kat is gewoon frusti omdat ie niet naar buiten kan/mag, terwijl ie dat gewend is.

Regel gewoon dat ie naar buiten kan en investeer tijd om hem over zn angst te helpen (dat betekent dat je er bij bent als ie naar buiten gaat de eerste 3 weken)

Ja, ook een kat vergt tijd en inspanning. Zijn gedrag is gewoon logisch. Een kat kan niet praten, anders zou ie wel zeggen wat ie wil, in plaats van je spullen onder te pissen maar de boodschap is duidelijk.

Hang een plank met een plantenbak onder je raam zodat ie die als tussenstap kan gebruiken. Ik woon ook in een portiek en hou gewoon in de gaten wanneer meneer weer naar binnen wil. En ik woon 3 hoog met trappen...Als het mooi weer is laat ik de deur open.

Gewoon regelen, niet symptomen bestrijden! Geef dat beesie zijn buiten
ww.ghalia.nl De mooiste Oosterse lampen
pi_70245189
Hij poept nooit buiten de bak. Kattenbak verschonen doet vriendlief iedere dag en verder is het een superlieve kat, net als zn mama, en geloof ik niet dat ze de baby ook maar iets zullen doen. Ze zijn vrij rustig en slapen groot gedeelte van de dag, komen af en toe langs voor een knuffel. Dus daar hoef je niet over in te zitten.
Lotte!
Noah!
pi_70245263
quote:
Op maandag 22 juni 2009 10:19 schreef DaBuzzzzz het volgende:
Kat is gewoon frusti omdat ie niet naar buiten kan/mag, terwijl ie dat gewend is.

Regel gewoon dat ie naar buiten kan en investeer tijd om hem over zn angst te helpen (dat betekent dat je er bij bent als ie naar buiten gaat de eerste 3 weken)

Ja, ook een kat vergt tijd en inspanning. Zijn gedrag is gewoon logisch. Een kat kan niet praten, anders zou ie wel zeggen wat ie wil, in plaats van je spullen onder te pissen maar de boodschap is duidelijk.

Hang een plank met een plantenbak onder je raam zodat ie die als tussenstap kan gebruiken. Ik woon ook in een portiek en hou gewoon in de gaten wanneer meneer weer naar binnen wil. En ik woon 3 hoog met trappen...Als het mooi weer is laat ik de deur open.

Gewoon regelen, niet symptomen bestrijden! Geef dat beesie zijn buiten
Onder het raam is zowel voor als achter, alleen maar struikgewas. Dicht struikgewas. Dus daar iets bouwen gaat niet. En zoals gezegd, niet toegestaan.

En het gaat er niet om dat hij buiten bang is, het gaat er om dat hij schuw is en dus niet door de deur heen durft naar binnen. Als ik daar sta, wordt het er niet beter op. Alleen zn moeder krijgt 'm naar binnen, dan glipt 'ie heel snel langs me heen.

Maar jij mag graag hier 5u op de tocht op onze kat wachten, ik trek dat niet met m'n zwangere lijf
Lotte!
Noah!
  maandag 22 juni 2009 @ 14:28:17 #33
10275 DaBuzzzzz
Mooie woonspulletjes
pi_70252619
Niet je verantwoordelijkheid afwentelen. Dat je dat niet trekt is een ander verhaal, moet vriendlief het maar doen. Een kat klaarmaken voor buiten is sowieso tamelijk intensief. Dat ie schuw is maakt het niet makkelijker maar je zult gewoon moeten. Jij hebt nog een kat erbij genomen ondanks dat je van de beperkende regels wist, jij bent zwanger geworden, niet dat beesie en ik al helemaal niet.

Succes!
pi_70253769
Die kat is altijd buiten geweest bij mijn schoonmoeder...die hoeft dus helemaal niet klaar gemaakt te worden om naar buiten te gaan. Ik was al zwanger voordat de kat kwam en het was bij ons of de straat op, dus ik geloof niet dat ik zo heel vervelend ben voor het beestje.
Lotte!
Noah!
  maandag 22 juni 2009 @ 15:08:13 #35
10275 DaBuzzzzz
Mooie woonspulletjes
pi_70254049
Ondertussen pist ie je spullen onder vanwege de stress.......

Ik val je niet aan hoor maar je weigert gewoon te zien wat er aan de hand is. Ik zeg; ga eerst naar de dierenarts, zorg dat je aan het beesie zijn wensen tegemoet komt of wees onbaatzuchtig en zoek een ander thuis voor hem waar het wel kan

zie ook http://www.kattenplaza.nl/page/infoonzindelijkheid.php
pi_70254111
Dus je kat is wel gewend aan het buitenleven, maar vind de deur eng :p Hoe deden ze dit bij je schoonmoeder als ze hem binnen wouden krijgen??

Wij hebben onze kat aangeleerd dat ze eten krijgt als we fluiten. Dus nu als ze naar binnen moet fluiten we en dan komt ze met veel gemauw eraan, omdat ze weet dat ze dan eten krijgt. ze krijgt dan 2 of 3 brokjes en dan is ze tevreden

ze durft alleen niet naar binnen als er slippers bij de deur staan (ze is bang voor slippers op de een of andere manier).
deed jouw kat het altijd al dat ze moeilijk naar binnen komt of staat er misschien wat engs bij de deur?
  maandag 22 juni 2009 @ 15:13:18 #37
10275 DaBuzzzzz
Mooie woonspulletjes
pi_70254219
  Eurovisie Songfestival Queen maandag 22 juni 2009 @ 15:14:54 #38
163650 Greys
pi_70254291
quote:
Op maandag 22 juni 2009 15:13 schreef DaBuzzzzz het volgende:
nog een verhaal: Kater heeft plas problemen !! Ik ben ten einde raad
Die had ik hierboven ook al ergens gepost, liefje!
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
  maandag 22 juni 2009 @ 15:17:56 #39
10275 DaBuzzzzz
Mooie woonspulletjes
pi_70254411
quote:
Op maandag 22 juni 2009 15:14 schreef Greys het volgende:

[..]

Die had ik hierboven ook al ergens gepost, liefje!
ahoi!
pi_70285385
quote:
Op maandag 22 juni 2009 15:09 schreef Jooppiejj het volgende:
Dus je kat is wel gewend aan het buitenleven, maar vind de deur eng :p Hoe deden ze dit bij je schoonmoeder als ze hem binnen wouden krijgen??

Wij hebben onze kat aangeleerd dat ze eten krijgt als we fluiten. Dus nu als ze naar binnen moet fluiten we en dan komt ze met veel gemauw eraan, omdat ze weet dat ze dan eten krijgt. ze krijgt dan 2 of 3 brokjes en dan is ze tevreden

ze durft alleen niet naar binnen als er slippers bij de deur staan (ze is bang voor slippers op de een of andere manier).
deed jouw kat het altijd al dat ze moeilijk naar binnen komt of staat er misschien wat engs bij de deur?
Ik heb geen idee hoe ze dat daar deden. Ze had wel gewoon een eensgezinswoning, dus dat is al makkelijker dan een portiek natuurlijk. Daar kan je ook makkelijker de deur open laten staan. Eten hebben ze hier de hele dag ter beschikking, dus dat gaat helaas niet.

Naja, eerst van de week naar de dierenarts als vriendje een dag vrij heeft en dan maar zien wat het oplevert.
Lotte!
Noah!
pi_70308765
succes
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')