abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 20 juni 2009 @ 18:30:00 #201
47122 ATuin-hek
theguyver's sidekick!
pi_70200720
quote:
Op zaterdag 20 juni 2009 18:27 schreef chevere het volgende:

[..]

We zullen zien wat er gebeurd als ze CERN aan hebben gezert.. Een onbalansje in een wiel heeft soms vreemde gevolgen.
En ja hoor, draai er maar weer onderuit.
Egregious professor of Cruel and Unusual Geography
Onikaan ni ov dovah
  zaterdag 20 juni 2009 @ 18:32:14 #202
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_70200787
quote:
[b]Op zaterdag 20 juni 2009 18:27 schreef chevere het volgende:
We zullen zien wat er gebeurd als ze CERN aan hebben gezert.. Een onbalansje in een wiel heeft soms vreemde gevolgen.
quote:
Dat is gewwon een eenvoudige vraag die je met ja of nee kunt beantwoorden zonder enige wiksunde toe te passen.

We spreken niet allemaal exact dezelfde taal als de wetenschap, maar ja of nee begrijpt iedereen denk ik?
Dus voor de draad ermee: ja of nee?
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
pi_70200857
quote:
Op zaterdag 20 juni 2009 18:25 schreef Iblis het volgende:

[..]

Waarop ik jou als wedervraag stelde: Jij denkt dus dat het mogelijk is om de aarde uit haar baan te duwen door maar hard genoeg tegen een muur aan te duwen?
Nee, dat gaat niet lukken op die manier. Maar als je springt, dan bewwegt de aarde in feite net zoveel van jou af als dat jij van de aarde af beweegt.

Als je heel zachtjes de trap op gaat, en je laat je vervolgens vallen. Dat beweegt de aarde een heel klein stukje naar "beneden".

Net zoiets als dat je met een hamer een spijker naar beneden slaat.
  zaterdag 20 juni 2009 @ 18:37:40 #204
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_70200950
quote:
Op zaterdag 20 juni 2009 18:34 schreef chevere het volgende:
Als je heel zachtjes de trap op gaat, en je laat je vervolgens vallen. Dat beweegt de aarde een heel klein stukje naar "beneden".
Bewegingen twee objecten met massa niet naar elkaar toe?
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
pi_70201020
quote:
Op zaterdag 20 juni 2009 18:37 schreef Iblis het volgende:

[..]

Bewegingen twee objecten met massa niet naar elkaar toe?
Jawel toch, zowel de staan als de trap willen het liefst op de grond blijven staan.
  zaterdag 20 juni 2009 @ 18:41:51 #206
42829 Mister1977
Furred, not shaven
pi_70201078
quote:
Op zaterdag 20 juni 2009 18:34 schreef chevere het volgende:

[..]

Nee, dat gaat niet lukken op die manier. Maar als je springt, dan bewwegt de aarde in feite net zoveel van jou af als dat jij van de aarde af beweegt.

Net zoiets als dat je met een hamer een spijker naar beneden slaat.
De aarde beweegt juist een (onmeetbaar) klein beetje naarboven (naar je toe). De drijvende kracht van "het vallen" is de zwaartekracht. De persoon die valt en de aarde trekken elkaar aan.

Als je het hebt over een spijker die in een stuk hout wordt geslagen praat je over een heel andere kracht, namelijk die van de kinetische energie van de hamer die aan de spijker wordt doorgegeven en grotendeels door het hout wordt opgenomen.
"If nothing else works, a total pig-headed unwillingness to look facts in the face will see us through" General Melchett
Klik hier voor uw dagelijkse portie vitaminen.
  zaterdag 20 juni 2009 @ 18:43:25 #207
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_70201122
quote:
Op zaterdag 20 juni 2009 18:40 schreef chevere het volgende:

[..]

Jawel toch, zowel de staan als de trap willen het liefst op de grond blijven staan.
Ik snap niet wat je hier zegt. Besef wel dat het beeld dat je schetst tot een wat rare situatie leidt. Iemand die een trap op loopt zet zich telkens af tegen de trap daarbij 'de aarde van zich weg duwende'; als hij dan ook nog naar beneden valt duwt hij volgens jou 'de aarde nog iets verder van zich af'.

Als dat zou werken, dan zou achter in m'n auto kunnen gaan zitten en zachtjes tegen bestuurdersstoel aanduwen en de hele auto zou in beweging komen.
pi_70201148
quote:
Op zaterdag 20 juni 2009 18:41 schreef Mister1977 het volgende:

[..]

De aarde beweegt juist een (onmeetbaar) klein beetje naarboven (naar je toe). De drijvende kracht van "het vallen" is de zwaartekracht. De persoon die valt en de aarde trekken elkaar aan.

Als je het hebt over een spijker die in een stuk hout wordt geslagen praat je over een heel andere kracht, malijk die van de kinetische energie van de hamer die aan de spijker wordt doorgegeven en grotendeels door het hout wordt opgenomen.

Juist, kunnen we het nu weer over de kinetische kracht hebben die een vaststaand muurtje opvangt. Die kracht brengt hij natuurlijk over naar de aarde.

Vandaar dat Iblis zijn berekening fout was, en dat ik het bij het juiste eind had.
  zaterdag 20 juni 2009 @ 18:46:00 #209
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_70201190
quote:
Op zaterdag 20 juni 2009 18:44 schreef chevere het volgende:
Juist, kunnen we het nu weer over de kinetische kracht hebben die een vaststaand muurtje opvangt. Die kracht brengt hij natuurlijk over naar de aarde.
En dan is het dus geen kinetische energie meer!
pi_70201221
quote:
Op zaterdag 20 juni 2009 18:46 schreef Iblis het volgende:

[..]

En dan is het dus geen kinetische energie meer!

Ja, want de aarde staat stil volgens jou.
  zaterdag 20 juni 2009 @ 18:49:21 #211
47122 ATuin-hek
theguyver's sidekick!
pi_70201289
quote:
Op zaterdag 20 juni 2009 18:46 schreef chevere het volgende:

[..]

BWAHAHAHAHHAHAHA
Onikaan ni ov dovah
  zaterdag 20 juni 2009 @ 18:49:28 #212
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_70201293
quote:
Op zaterdag 20 juni 2009 18:46 schreef chevere het volgende:

[..]

Ja. Dat is de hele grap. Kinetische energie hangt af van wat je als referentiestelsel aanneemt. En als je de aarde neemt (zoals wij dus doen), dan staat die aarde stil. Ik vind het prima als jij de hele berekening over doet maar dan met de zon als referentiepunt, maar je zult zien dat er hetzelfde uitkomt.
pi_70201297
De kinetische energie is netto gelijk natuurlijk, maar misschien dat de impact op een van de auto's bedoeld wordt? De elasticiteit bij de botsing met een goede betonnen muur lijkt me natuurlijk minder dan die met een auto van 800 kg.
pi_70201318
quote:
Op zaterdag 20 juni 2009 18:49 schreef Iblis het volgende:

[..]

Ja. Dat is de hele grap. Kinetische energie hangt af van wat je als referentiestelsel aanneemt. En als je de aarde neemt (zoals wij dus doen), dan staat die aarde stil.

Ja, en je kunt ook stellen dat de steen op wietjes stilstaat en dat de aarde er tegen aan botst.
  zaterdag 20 juni 2009 @ 18:51:01 #215
42829 Mister1977
Furred, not shaven
pi_70201334
quote:
Op zaterdag 20 juni 2009 18:44 schreef chevere het volgende:

[..]

Vandaar dat Iblis zijn berekening fout was, en dat ik het bij het juiste eind had.
De vraag was toch hoeveel energie er vrijkwam in de ene t.o.v. de andere situatie?
"If nothing else works, a total pig-headed unwillingness to look facts in the face will see us through" General Melchett
pi_70201354
quote:
Op zaterdag 20 juni 2009 18:51 schreef Mister1977 het volgende:

[..]

De vraag was toch hoeveel energie er vrijkwam in de ene t.o.v. de andere situatie?
Nee, we waren eruit dat die gelijk is volgens Ek=1/2*m*v2 toch?
pi_70201427
quote:
Op zaterdag 20 juni 2009 18:52 schreef mrkanarie het volgende:

[..]

Nee, we waren eruit dat die gelijk is volgens Ek=1/2*m*v2 toch?
Het gaat inmiddels niet meer om de situatie uit de OP, maar om deze:
quote:
Op zaterdag 20 juni 2009 12:34 schreef gnomaat het volgende:
Even voor de duidelijkheid, dit is situatie A:

En dit is situatie B:

Mee eens?
En dan is de kinetische energie wel degelijk verschillend.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 20-06-2009 18:55:29 ]
  zaterdag 20 juni 2009 @ 18:55:05 #218
65394 Montov
Dogmaticus Irritantus
pi_70201435
quote:
Op zaterdag 20 juni 2009 18:09 schreef chevere het volgende:

[..]

Iik weet het wel, maar jullie schijnbaar niet.

Dus ik zou zeggen, zoek het uit voor jezelf. Ik heb wel een beetje genoeg energie in jullie gestoken..
Hier is maar 1 smiley van toepassing, namelijk diegene die de aarde steeds een stukje opschuift door zijn gehamer.
Géén kloon van tvlxd!
pi_70201500
quote:
Op zaterdag 20 juni 2009 18:54 schreef Wombcat het volgende:

[..]

[..]

Het gaat om de totale energie, ook de aarde krijgt in feite kinetische energie te voorduren. En dat was Iblis vergeten, vandaar dat hij geen 10.000euro krijgt..

Tenzij iemand bewijst dat de totale energie verschillend is.

( stap eens uit je hokjes denken zou ik willen zeggen.. )
pi_70201616
quote:
Op zaterdag 20 juni 2009 18:57 schreef chevere het volgende:

[..]

Het gaat om de totale energie, ook de aarde krijgt in feite kinetische energie te voorduren. En dat was Iblis vergeten, vandaar dat hij geen 10.000euro krijgt..

Tenzij iemand bewijst dat de totale energie verschillend is.

( stap eens uit je hokjes denken zou ik willen zeggen.. )
De aarde krijgt alleen de kinetische energie te verduren van 1 karretje van 1 kg dat met 20 km/u voortbeweegt. Er was immers gedefinieerd dat de aarde stilstond.

In het andere voorbeeld heb je de kinetische energie van 2 karretjes van 1 kg die met 20 km/u voortbewegen. Dus twee keer zoveel kinetische energie.
  zaterdag 20 juni 2009 @ 19:04:10 #221
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_70201700
quote:
Op zaterdag 20 juni 2009 18:50 schreef chevere het volgende:

[..]

Ja, en je kunt ook stellen dat de steen op wietjes stilstaat en dat de aarde er tegen aan botst.
Prima. Reken het eens uit vanuit dat perspectief?
pi_70201706
quote:
Op zaterdag 20 juni 2009 19:01 schreef Wombcat het volgende:

[..]

De aarde krijgt alleen de kinetische energie te verduren van 1 karretje van 1 kg dat met 20 km/u voortbeweegt. Er was immers gedefinieerd dat de aarde stilstond.

In het andere voorbeeld heb je de kinetische energie van 2 karretjes van 1 kg die met 20 km/u voortbewegen. Dus twee keer zoveel kinetische energie.
Wie heeft gedefiinieerd dat de aarde stil stond?

De aarde staat toch niet stil? Dat lijkt me niet zo'n vreemde constatering..
pi_70201732
quote:
Op zaterdag 20 juni 2009 19:04 schreef Iblis het volgende:

[..]

Prima. Reken het eens uit vanuit dat perspectief?
Dan krijg je exact hetzelfde antwoord. Dus waarom zou ik?
pi_70201818
quote:
Op zaterdag 20 juni 2009 19:04 schreef chevere het volgende:

[..]

In het plaatje staat geen snelheid van de aarde aangegeven.
Je was het eens met het plaatje: oftewel de aarde staat stil.
Als je het er niet mee eens bent: welke snelheid van de aarde wil je meenemen?
  zaterdag 20 juni 2009 @ 19:09:12 #225
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_70201856
quote:
Op zaterdag 20 juni 2009 19:05 schreef chevere het volgende:

[..]

Dan krijg je exact hetzelfde antwoord. Dus waarom zou ik?
Welk antwoord? Wees eens concreet!
  zaterdag 20 juni 2009 @ 19:09:59 #226
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_70201881
quote:
Op zaterdag 20 juni 2009 19:04 schreef chevere het volgende:

[..]

Je bent weer aan het chicaneren, of je snapt de klassieke mechanica niet. Jij mag kiezen.
pi_70201899
quote:
Op zaterdag 20 juni 2009 19:07 schreef Wombcat het volgende:

[..]

In het plaatje staat geen snelheid van de aarde aangegeven.
Je was het eens met het plaatje: oftewel de aarde staat stil.
Als je het er niet mee eens bent: welke snelheid van de aarde wil je meenemen?
Zonder de beweging van de aarde mee te tellen blijft de totale hoeveelheid energie gelijk.

Dat jullie dat weer op willen splitsen in 2 soorten energie is aangeleerd, maar niet de waarheid.
pi_70201909
quote:
Op zaterdag 20 juni 2009 19:09 schreef Iblis het volgende:

[..]

Je bent weer aan het chicaneren, of je snapt de klassieke mechanica niet. Jij mag kiezen.
Dat ook idd.
pi_70202009
quote:
Op zaterdag 20 juni 2009 19:10 schreef chevere het volgende:

[..]

Zonder de beweging van de aarde mee te tellen blijft de totale hoeveelheid energie gelijk.

Dat jullie dat weer op willen splitsen in 2 soorten energie is aangeleerd, maar niet de waarheid.
Leuk en aardig, maar als je wilt dat een beweging wordt meegerekend, moet je wel aangeven wat voor beweging dat is. Anders kun je 't niet meerekenen.

Dat de totale hoeveelheid energie gelijk blijft in een systeem is nogal logisch. Da's de Wet van behoud van energie.
Dat was echter niet de vraag. De vraag was: hoeveel kinetische energie komt vrij.

Je probeert je er nu uit te wurmen door achteraf er weer andere dingen bij te halen (die bovendien geen effect hebben op de uitkomst van je vraag. Want de vrijkomende kinetische energie blijft gelijk. Dat die elders wordt geabsorbeerd, was de vraag niet).
  zaterdag 20 juni 2009 @ 19:18:30 #230
47122 ATuin-hek
theguyver's sidekick!
pi_70202126
quote:
Op zaterdag 20 juni 2009 19:09 schreef Iblis het volgende:

[..]

Optie 3, beide
Onikaan ni ov dovah
  zaterdag 20 juni 2009 @ 19:19:01 #231
68576 eleusis
fokked op kidz
pi_70202143
De ¤10.000 is niet gevallen dus?
Ik in een aantal worden omschreven: Ondernemend | Moedig | Stout | Lief | Positief | Intuïtief | Communicatief | Humor | Creatief | Spontaan | Open | Sociaal | Vrolijk | Organisator | Pro-actief | Meedenkend | Levensgenieter | Spiritueel
pi_70202183
Rude begint Harriechristus voorbij te gaan qua wartaal, geloof ik
  zaterdag 20 juni 2009 @ 19:21:05 #233
47122 ATuin-hek
theguyver's sidekick!
pi_70202219
quote:
Op zaterdag 20 juni 2009 19:20 schreef Haushofer het volgende:
Rude begint Harriechristus voorbij te gaan qua wartaal, geloof ik
Ik denk dat het idd niet heel veel meer scheelt nee...
Onikaan ni ov dovah
pi_70202398
quote:
Op zaterdag 20 juni 2009 19:19 schreef eleusis het volgende:
De ¤10.000 is niet gevallen dus?

Inderdaad, hij is niet gevallen..

En als ik zou verliezen hoefde ik er niets voor terug, gevalletje merkwaardig toch?
  zaterdag 20 juni 2009 @ 19:27:00 #235
42829 Mister1977
Furred, not shaven
pi_70202408
quote:
Op zaterdag 20 juni 2009 18:54 schreef Wombcat het volgende:

[..]

[..]

Maar de uiteindelijke vraag was dus hoeveel energie er in beide gevallen vrijkomt?

Maar wat was dan die bal? laat maar
  zaterdag 20 juni 2009 @ 19:28:18 #236
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_70202447
quote:
Op zaterdag 20 juni 2009 19:26 schreef chevere het volgende:
En als ik zou verliezen hoefde ik er niets voor terug, gevalletje merkwaardig toch?
Ik denk dat iedereen het inderdaad wel merkwaardig vindt, maar wat het is, dat zal denk ik wat verschillen tussen jou en ons.
pi_70202512
quote:
Op zaterdag 20 juni 2009 19:21 schreef ATuin-hek het volgende:

[..]

Ik denk dat het idd niet heel veel meer scheelt nee...
De laatste weken loopt-ie echt dingen te roepen die qua nonsens-gehalte nog niet echt konden tippen aan zijn vroegere uitspraken. Het is ook een vorm van wanhoop denk ik, want hij begint steeds meer in te zien hoeveel onbegrip hij zal tegenkomen.

Dat kan ruwweg 2 zaken betekenen: of hij heeft het verkeerd, maar dat is natuurlijk wel erg zuur na al die jaren. Dus kruipt Rude in die andere rol: wetenschapsrevolutionair. Fijn de kop in het zand steken en menen dat je de waarheid in pacht hebt als een soort profeet. Die mensen hebben we hier in de stad ook wel, die menen op straat te moeten roepen dat de eindtijd gekomen is en dat die persoon dan natuurlijk de mensheid kan redden. Daarna volgt een brei wartaal.

Tsja, daar voel ik altijd wel wat medelijden mee. Het moet wel raar lopen wil je zo vervreemd raken van de wereld. Ik heb Rude laatst ook een PM gestuurd waarin ik em es heb aangeraden om gestructureerd en kritisch naar zijn eigen spuisels te kijken, maar dat vatte hij helemaal verkeerd op. Ik denk eigenlijk niet eens dat-ie ook maar een kwart van de posts hier leest. Het interesseert em gewoon niet

Het enige wat-ie volgens mij wil is verzuipen in dat fijne gevoel dat hij de waarheid bezit, en wij niet omdat we niet buiten onze hokjes kunnen denken.
  zaterdag 20 juni 2009 @ 19:31:40 #238
42829 Mister1977
Furred, not shaven
pi_70202543
Waarom is de beweging van de aarde relevant als je deze vantevoren kiest (samen met het muurtje) als referentie ten opzichte waarvan je de snelheid van de karretjes definieert?

Gaat dadelijk de snelheid van het zonnestelstel ook meedoen?
pi_70202558
quote:
Op zaterdag 20 juni 2009 19:26 schreef chevere het volgende:

[..]

Inderdaad, hij is niet gevallen..

Merkwaardig inderdaad, dat je op een internetforum bent en meent dat mensen dit soort aanbiedingen serieus gaan nemen. Los van al die tientallen topics die bewijzen dat jij slecht leest, slecht argumenteert en drogredeneert.
pi_70202801
quote:
Op zaterdag 20 juni 2009 19:32 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Merkwaardig inderdaad, dat je op een internetforum bent en meent dat mensen dit soort aanbiedingen serieus gaan nemen. Los van al die tientallen topics die bewijzen dat jij slecht leest, slecht argumenteert en drogredeneert.

Merkwaardig dat zelfs jij niet in staat bent om een antwoord te geven..

Tja, je verlies toegeven doet pijn als je gevoel weet dat je ongelijk hebt. so it be.

.
pi_70202886
quote:
Op zaterdag 20 juni 2009 19:39 schreef chevere het volgende:

[..]

Tja, je verlies toegeven doet pijn als je gevoel weet dat je ongelijk hebt. so it be.

.
Allemachtig, ik heb een heel uitgebreid antwoord gegeven, en jij verdomt het om daarop inhoudelijk in te gaan

Het wordt wel met de post triester zo, Rude.
  zaterdag 20 juni 2009 @ 19:41:42 #242
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_70202894
quote:
Prachtig! γνῶθι σεαυτόν!
pi_70202922
Is dat nou lekker, dat gevoel dat jij alles doorgrondt en de wetenschappelijke wereld er naast zit omdat ze het vertikken om buiten hun kadertje te kijken?
pi_70203068
Nou ja, ik voorspel alvast weer even de gang van zaken.

Rude wordt steeds gefrustreerder, gaat steeds meer raaskallen en de arrogante baas uithangen. Daar komen de gebruikelijke arrogante reacties op. Vervolgens worden zijn topics gesloten. En ja, da's dan weer inperking van de vrijheid op meningsuiting hé. Alle moeite van de afgelopen weken ten spijt is het de schuld van iedereen behalve Rudie zelf. Hoop gejank en geschreeuw, en Rudie leaves the building.

Nou, en na een tijdje komt-ie gewoon weer terug. Om het kunstje weer opnieuw te doen
pi_70203123
quote:
Op zaterdag 20 juni 2009 19:42 schreef Haushofer het volgende:
Is dat nou lekker, dat gevoel dat jij alles doorgrondt en de wetenschappelijke wereld er naast zit omdat ze het vertikken om buiten hun kadertje te kijken?

Ja.. dat werkt bevrijdend. Ik hoef overigens geen lang antwoord..

Je had ook gewoon kunnen zeggen dat mijn veronderstelling juist was. Daar zijn toch niet zoveel woorden voor nodig?
pi_70203152
quote:
Op zaterdag 20 juni 2009 19:48 schreef chevere het volgende:

[..]

Je had ook gewoon kunnen zeggen dat mijn veronderstelling juist was. Daar zijn toch niet zoveel woorden voor nodig?
Dat had inderdaad een hoop flauwekul bespaard.

Nou, heb je toch weer mooi alle inhoudelijke argumentatie weten te omzeilen
  zaterdag 20 juni 2009 @ 19:49:17 #247
47122 ATuin-hek
theguyver's sidekick!
pi_70203162
quote:

[..]

.
Ja je verlies toegeven is lastig he? Het is alleen een beetje triest om dat zonder enige rationele argumentatie op iemand anders af te schuiven
Onikaan ni ov dovah
  zaterdag 20 juni 2009 @ 19:49:28 #248
42829 Mister1977
Furred, not shaven
pi_70203172
Om het Rude wat gemakkelijker te maken:
http://ocw.mit.edu/OcwWeb(...)eoLectures/index.htm
  zaterdag 20 juni 2009 @ 19:50:49 #249
42829 Mister1977
Furred, not shaven
pi_70203210
quote:
Op zaterdag 20 juni 2009 19:48 schreef chevere het volgende:

[..]

Oh, in dat geval:

Je veronderstelling was niet juist.
  zaterdag 20 juni 2009 @ 19:51:29 #250
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_70203231
Had Ruud ooit trouwens ook niet met 't Hooft gediscussieerd? Dat zou ik wel willen hebben horen…
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')