abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_70144280
tje of je het moet doen kunnen wij niet zeggen

ik heb zelf net een huis gekocht (alleen) en ben daar erg blij mee tuurlijk is het duur je zult dus wel prioriteiten moeten stellen. niet alles kan zomaar meer
  donderdag 18 juni 2009 @ 20:27:49 #27
124630 Sender_
Rotterdam echt wel !!
pi_70144328
Ik zit in dezelfde situatie.
Ben ook begonnen met rekenen maar je houd gewoon echt bitter weinig over.
Ben er zelf nog niet helemaal uit wat ik ga doen.
Gory Gory what a Hell of a way to Die
pi_70145059
Ok, ik ga niet alles quoten maar gewoon even at random wat antwoorden geven op de opmerkingen/vragen (bedankt daarvoor overigens!)

- 1900 netto is inclusief vakantiegeld he, vergeet dat niet! (We moeten ook niet gaan overdrijven )Ook zit daar 1 avond in de maand bij wat ik bijklus. Ook heb ik even gekeken wat er gebeurt als ik bruto meer ga verdienen. Netto komt daar gewoon bar weinig bij. Als ik 400 bruto in de maand meer ga verdienen (toch aardig wat dacht ik zo!), komt er maar iets van 175 netto bij.

- Dan onderhoudskosten voor de auto. Inderdaad 50 euro. Gelukkig heb ik nog een redelijk nieuwe auto (december 2006), dus de kans dat er grote reparaties binnenkort aan zitten te komen, is niet supergroot. Daarnaast, mocht het 1 keer per jaar gebeuren, is 700/800 euro voor een grote reparatie zo gebeurd!

- Gas en licht kan inderdaad misschien iets naar beneden, laat het 30 euro zijn. Ook geen megaverschil...

- Twee keer per week bij mijn ouders eten, dat is nog wel een goed idee. Scheelt toch weer iets en is nog gezellig ook.

- Dan zegt iemand (Espex) dat mijn netto inkomsten meer worden vanwege de hypotheek aftrek.. Zit dat al niet gewoon in mijn berekening naar netto hypotheek kosten? Bruto hypotheekkosten zijn 680 - 200 euro belastingvoordeel = 480 euro.

- Daarnaast heb ik een spaarhypotheek, hierdoor spaar ik 120 euro in de maand

- Huren is geen optie, evenveel kwijt en ik bouw niets op

- En, wat belangrijk is, het is een fucking mooie kans, supermooie bouw voor een mooie prijs en 90m2
Chuck Norris has the greatest Poker-Face of all time. He won the 1983 World Series of Poker, despite holding only a Joker, a Get out of Jail Free Monopoloy card, a 2 of clubs, 7 of spades and a green #4 card from the game UNO.
pi_70145209
quote:
Op donderdag 18 juni 2009 20:13 schreef FinancialBubble het volgende:

[..]

Je kan juist heel erg mooi wonen, als je 1900,- netto verdient.
[..]

Huren moet je met 1900,- niet gaan doen, wat mij betreft. Ieder jaar stijgt je huur en je bouwt niks op.

Koop lekker een huis, zet de rente vast voor 5 jaar (of langer als je wil) dan weet je precies waar je de komende vijf jaar aan toe bent. Bovendien ga je ieder jaar nog meer verdienen.
Als je er niet uitvliegt idd. Ik weet niet of TS in een gunstige sector werkt?
quote:
Echt, je lacht de ballen uit je broek als je eenmaal een eigen woning hebt.
Ik vind het dus best zorgelijk dat die eigen leuke woning inmiddels voor een single met een prima salaris een mijlpaal is die niet zomaar te nemen is. Al die mensen die dat niveau hebben bereikt "lachen hun ballen uit hun broek" oftewel die zitten zo ongeveer op zeker. Maar steeds minder mensen halen dat station of het is zo'n sprong dat normale ontwikkelingen zoals bijvoorbeeld een kinderwens erdoor uitgesteld moeten worden.
If you have a problem, if no-one else can help, and if you can find them, maybe you can hire the A-Team
pi_70145507
quote:
Op donderdag 18 juni 2009 20:48 schreef EasyDakota het volgende:
Als ik 400 bruto in de maand meer ga verdienen (toch aardig wat dacht ik zo!), komt er maar iets van 175 netto bij.
Ho even. We betalen een hoop belasting in Nederland, maar echt geen 56%. De hoogste schijf is maar 42%. Dis je houdt daar echt wel veel meer van over.
pi_70145570
quote:
Op donderdag 18 juni 2009 21:01 schreef FinancialBubble het volgende:

[..]

Ho even. We betalen een hoop belasting in Nederland, maar echt geen 56%. De hoogste schijf is maar 42%. Dis je houdt daar echt wel veel meer van over.
En als je dan nog eens een huis hebt heb je kans dat je er zelfs nog wat meer van over houdt door de HRA.
pi_70145608
quote:
Op donderdag 18 juni 2009 20:53 schreef Mwanatabu het volgende:

Als je er niet uitvliegt idd. Ik weet niet of TS in een gunstige sector werkt?
Als je zo redeneert kan je nooit iets doen. Dan moet je er rekening mee gaan houden dat je ontslagen wordt, arbeidsongeschikt raakt, een gehandicapt kind krijgt, je vrouw je verlaat en de helft van de woning eist, je ineens alimentatie moet betalen aan die scharrel van zaterdagnacht etc.
quote:
Ik vind het dus best zorgelijk dat die eigen leuke woning inmiddels voor een single met een prima salaris een mijlpaal is die niet zomaar te nemen is. Al die mensen die dat niveau hebben bereikt "lachen hun ballen uit hun broek" oftewel die zitten zo ongeveer op zeker. Maar steeds minder mensen halen dat station of het is zo'n sprong dat normale ontwikkelingen zoals bijvoorbeeld een kinderwens erdoor uitgesteld moeten worden.
Een eigen koopwoning is nog steeds prima betaalbaar volgens mij. Dat geeft dit topic ook weer aan.
pi_70152007
je geeft aan 1910 netto, inclusief vakantiegeld. Ik zou het vakantiegeld niet meerekenen, dan is dat een leuke spaarbonus of vakantie per jaar. Bovendien heb je meer buffer.

1810 netto. Ik neem verder aan dat dat inclusief reiskostenvergoeding is.

Volgens mij zou je het volgende moeten kunnen realiseren.
Kosten per maand
Hypotheek netto ¤ 484.50
Servicekosten ¤ 125.00
Gas en licht ¤ 140.00 75
Water ¤ 20.00
Inboedel/aansprakelijkheids/rechtsbijstand/auto verzekering ¤ 71.65
Ziektekosten ¤ 100.00 90
Gemeentelijke belastingen ¤ 60.00
Rijnland ¤ 15.00
Huishoud kosten ¤ 300.00 250
Kleding ¤ 75.00 50
Telefoon ¤ 30.00
Kabel TV ¤ 16.25
Internet ¤ 19.95
Lenzen ¤ 19.95
Auto belasting ¤ 31.00
Benzine ¤ 60.00
Onderhoud auto ¤ 50.00
Medische voorzieningen ¤ 10.00
Onvoorziene uitgaven ¤ 50.00
Ontspanning ¤ 100.00
kado's ¤ 10.00

Je kan dus 100euro besparen. Kom je uit op zo'n 1625. Hiermee spaar je een kleine 200 euro. Iets dat ruimer wordt per jaar.

Op zich is dit goed te doen, echter heb je nu geen ademruimte mocht er iets gebeuren. Ik zou minimaal 5000 euro, liever 10.000 euro op een spaarrekening hebben voor onvoorziene momenten. Dit kan zijn een wasmachine, tijdelijk werkloos, etc. Spreek je die buffer aan, dan vul je die met maandelijks sparen weer aan. Daarboven doe je ermee wat je wilt. Die buffer geeft op zo'n manier een veel rustiger gevoel.
pi_70153245
Wil je op vakantie kunnen? Of zit dat in 'ontspanning'?
pi_70154016
Op vakantie gaan scheelt ook weer veel geld. Als je 2 weken op vakantie gaat scheelt het je tog 322 euro aan uitgaven die je dan dus niet in je eigen huis maakt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Karakter en zelfvertrouwen verkopen ze niet in kledingwinkels vrees ik.
pi_70154028
En je televisie kan ook goedkoper als je Digitenne (7,50 p/m) neemt ipv Kabel tv. Scheelt je weer dik 100 euro op jaarbasis.
Karakter en zelfvertrouwen verkopen ze niet in kledingwinkels vrees ik.
pi_70154108
quote:
Op donderdag 18 juni 2009 21:01 schreef FinancialBubble het volgende:

[..]

52% is de hoogste belating schijf maar met 1900 netto incl vak geld zit je daar niet aan.

Ik verdien zelf ongeveer 1900 bruto per 4 weken excl vakantiegeld. Ik ben eerlijk dat al je richting de randstad zit je gewoon het daarmee minder makkelijk red dan als je meer richting zuiden, noorden of oosten zit. Toch en reden voor mij om nog niet op mezelf te zijn ondanks een leuk spaargeld.
Doe gewoon dan doe je al gek genoeg.
pi_70154479
-volgens mij reken je eventuele reparaties aan je auto (dec 2006!!) ook ruim.

- zit opstalverzekering er ook bij?

-Van 400 euro moet je veel meer overhouden dan 175. Wordt overwerk misschien het hoogst belast en dat je dat met de aangifte weer terug kunt krijgen? Dan kun je overwegen om dat mee tenemen in de voorlopige teruggave

- ik zou het vakantiegeld uit het maandplaatje halen en automatisch op een spaarrekening storten. Dan kun je op vakantie of toch een buffer voor tegenslagen.

- belangrijkste vraag vind ik is of je zeker bent van je inkomen, en of je zeker bent dat je hier langere tijd blijft wonen. Financieel kun je het wel, als je geen gekke dingen doen.
  vrijdag 19 juni 2009 @ 08:26:18 #39
112386 avotar
P0werd by Black Coffee
pi_70155882
Ik mis de waterschapsbelastingen nog volgens mij?
"Arrogance has to be earned. Tell me what you've done to earn yours." - House MD
"Dear life, when I asked whether or not my day could get any worse, it was meant as a rethorical question, not a challenge!"
pi_70155988
quote:
Op vrijdag 19 juni 2009 08:26 schreef avotar het volgende:
Ik mis de waterschapsbelastingen nog volgens mij?
dit staat in het lijstje als 'Rijnland' genoemd (Hoogheemraadschap van Rijnland)
De wereld verandert niet omdat iedereen het gelijk anders wil, maar omdat er een paar mensen zijn die het anders blijven doen.
(Roos Vonk)
pi_70156030
quote:
Op donderdag 18 juni 2009 20:53 schreef Mwanatabu het volgende:

Ik vind het dus best zorgelijk dat die eigen leuke woning inmiddels voor een single met een prima salaris een mijlpaal is die niet zomaar te nemen is.
Nou voor mij was het toch ook wel een mijlpaal hoor. Had nog nooit eerder in 1 keer zoveel geld geleend en uitgegeven. Daar moest ik toch wel even goed over nadenken..
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
pi_70156086
Niet doen, veel te veel geld. Daarnaast; waar ga je je nieuwbouwwoning mee inrichten? Kost ook geld...
Zo krap laat geen ruimte over voor defecte apparaten, je hebt totaal geen buffer.
pi_70156401
quote:
Op vrijdag 19 juni 2009 01:32 schreef MoneyTalks het volgende:
Op vakantie gaan scheelt ook weer veel geld. Als je 2 weken op vakantie gaat scheelt het je tog 322 euro aan uitgaven die je dan dus niet in je eigen huis maakt.

Gas en licht ¤ 70
Het merendeel van gas en licht zit in je netwerk en aansluitkosten die blijven wel gewoon doorlopen.
  Moderator vrijdag 19 juni 2009 @ 09:16:35 #44
9859 crew  Karina
Woman
pi_70156838
De suggestie van twee keer per week bij je ouders eten en de was bij je ouders doen, sorry hoor, maar dat vind ik nogal zielig, je gaat op "jezelf" wonen of je blijft thuis. Als je op die manier in je onderhoud moet voorzien, dan weet je dus eigenlijk al dat je het niet zelf kunt betalen.
Op donderdag 15 mei 2014 22:18 schreef sp3c het volgende:
niet zo tof doen
  vrijdag 19 juni 2009 @ 09:22:47 #45
34775 Metro2005
Mind explorer
pi_70156948
quote:
Op donderdag 18 juni 2009 19:35 schreef EasyDakota het volgende:
Hallo!

Sinds kort te horen gekregen dat ik mooie kans heb voor een nieuwbouwhuis. Ik zit nog wat te twijfelen over de maandlasten en of het wel verantwoordelijk is om dit alleen te doen, en of dit normaal is. Heb je op- of aanmerkingen over bepaalde kosten, laat maar horen.

Kosten per maand
Hypotheek netto ¤ 484.50
Servicekosten ¤ 125.00
Gas en licht ¤ 140.00 -> nogal hoog voor 1 persoon
Water ¤ 20.00 -> idioot hoog voor 1 persoon
Inboedel/aansprakelijkheids/rechtsbijstand/auto verzekering ¤ 71.65
Ziektekosten ¤ 100.00
Gemeentelijke belastingen ¤ 60.00
Rijnland ¤ 15.00 -> wat is dit?
Huishoud kosten ¤ 300.00 -> wat versta je hieronder, ik vind het rijkelijk veel voor 1 persoon
Kleding ¤ 75.00 -> jij geeft 900 euro per jaar aan kleding uit ?
Telefoon ¤ 30.00 -> kan met gemak gehalveerd worden
Kabel TV ¤ 16.25
Internet ¤ 19.95
Lenzen ¤ 19.95
Auto belasting ¤ 31.00
Benzine ¤ 60.00
Onderhoud auto ¤ 50.00
Medische voorzieningen ¤ 10.00
Onvoorziene uitgaven ¤ 50.00
Ontspanning ¤ 100.00 ->

Totaal, a whopping ¤1775... fucking hell wat is alleen wonen duur...

Per maand zijn de netto inkomsten ¤1930 (incl ¤100 per maand vakantiegeld), wat betekend dat er maar ¤155 overblijft.

Wat vinden jullie, en wat zijn jullie ervaringen? Thnx!
Wat ik vind is dat je veel te veel uitgeeft aan nutteloze dingen, als je op jezelf gaat wonen moet je keuzes maken en dan is 100 euro per maand ontspanning best veel en is 300 euro huishoudgeld enorm veel en is een telefoonabbo van 30 euro absurd.

Snijden in die kosten! dan kan je het met gemak betalen. Ik doe het zelf van 1350 euro netto en mijn hypotheek is slechts 100 euro lager dan die van jou. ( en ik kan elke maand rond de 350-400 euro sparen)

van 1900 euro moet je echt mákkelijk kunnen rondkomen, dat is echt een heel goed inkomen.
Childhood is over the moment you know you're going to die.
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
pi_70156962
Ik heb er zelf voorlopig voor gekozen om niet te kopen, omdat ik in een dure stad woon en kopen zou betekenen dat ik erop achteruit zou gaan qua soort wijk en qua locatie. En ik hou van reizen en wil dat dus graag blijven doen.

Maar kopen kan zeker wel op zo'n inkomen als het jouwe. Als het een leuk huis betreft op een prettige plek, kun je het zeker overwegen.
  vrijdag 19 juni 2009 @ 09:26:11 #47
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_70157021
quote:
Op donderdag 18 juni 2009 20:48 schreef EasyDakota het volgende:
- Als ik 400 bruto in de maand meer ga verdienen (toch aardig wat dacht ik zo!), komt er maar iets van 175 netto bij.
Dat klopt niet, tenzij het bij een andere werkgeve ris waar je geen loonheffingskorting laat toepassen.
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
  vrijdag 19 juni 2009 @ 09:26:55 #48
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_70157036
Ik vind het krap. Maar aan de andere kant leef je naar wat je te besteden hebt.
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
  vrijdag 19 juni 2009 @ 09:34:50 #49
34775 Metro2005
Mind explorer
pi_70157213
quote:
Op donderdag 18 juni 2009 20:12 schreef LXIV het volgende:

[..]

75 euro per maand aan kleding veel? Daar koop je nog niet één broek van!

Je kunt alles natuurlijk wel op zijn goedkoopst doen, niet stappen, goedkope kleding, niet vaak op vakantie, geen CD's, DVD's etc, boodschappen bij de Aldi doen, thuis in de koude zitten, etc, etc, etc. Dan bespaar je inderdaad heel veel geld. Maar waar leef en werk je dan nog voor? Dan kun je bijna net zo goed op een uitkering gaan zitten. Kun je de auto er ook uit gooien en heb je tijd om alle koopjes af te lopen.
Je hebt toch niet gestudeerd en je werkt toch geen 38 uur p/w om op een houtje te bijten?
Overdrijven is ook een vak. een spijkerbroek van Levi's koop je er niet van nee maar een spijkerbroek van cars ofzo wel en die zijn net zo goed. Die kosten rond de 50 euro. En dan nog, ga je elke maand een andere spijkerbroek kopen ofzo? Dan heb je 12 spijkerbroeken na een jaar , lekker nuttig Tshirts, overhemden ed zijn al helemaal niet zo duur en je hoeft ook niet elke maand nieuwe kleding te kopen, dat is gewoon pure luxe en bijna decadent. Kleding gaat makkelijk een paar jaar mee.

O en newsflasht: er zijn héél veel mensen die 40u of meer per week werken en ook zuinig moeten leven. Zeg maar het grootste deel van de bevolking. Een modaal salaris is namelijk slechts 1500 euro netto, nog 400 euro minder dan wat TS verdient.
Childhood is over the moment you know you're going to die.
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
pi_70157240
Ik vind het echt een dom idee ik denk dat als je wilt leven zoals je in gedachten hebt het er niet mee red.
Je vakantiegeld mee tellen vind ik ook niet slim.

En waarom is huren geen optie?
Je kan oefenen? lukt het niet heb je niet een huis op je naam staan?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')