abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_70126753
quote:
Griepgolf komt na de zomer

De Mexicaanse griep rukt ook in Nederland op. Het aantal dodelijke slachtoffers van de pandemie zal meevallen, verwacht het RIVM.

Op basisscholen in Waalre, Woerden en Amsterdam-Osdorp zijn de afgelopen week gevallen van Mexicaanse griep vastgesteld. De reactie daarop varieerde per school. In Woerden wordt ouders geadviseerd hun kinderen uit één groep voorlopig thuis te houden. In Waalre krijgen medeleerlingen een virusremmer toegediend en in Osdorp gaan de lessen gewoon door in afwachting van eventuele ziekteverschijnselen.

‘De regie ligt bij de GGD’, zegt Jim van Steenbergen, hoofd infectieziektebestrijding van het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM). ‘De GGD’s kunnen het virus tot dusver nog achterhalen en vaststellen wie de naaste contacten zijn. Afhankelijk van de situatie besluit men of het zin heeft om schoolklassen naar huis te sturen of scholen te sluiten.’

Die afweging wordt alleen gemaakt bij scholen en andere instellingen voor kinderen, dus niet bij bedrijven. ‘Bekend is dat het virus heel gemakkelijk door kinderen wordt overgedragen. Dat komt door hun gedrag: stoeien, knuffelen, aan elkaar zitten.’

Tussenfase
De overweging om klassen naar huis te sturen of de kinderen pillen te geven, hoort bij de huidige ‘tussenfase’ van de epidemie, zegt Van Steenbergen. ‘Maar het is zeker dat we dat gevecht verliezen. Als de griep eenmaal heerst, is het zinloos om individuele gevallen te gaan isoleren van hun omgeving.’

‘We hopen dat we de huidige fase kunnen rekken tot alle scholen met zomervakantie gaan. Daarna komt iedereen terug uit alle windstreken, en moeten we er rekening mee houden dat de griep heerst. De grote golf wordt verwacht in het najaar. Er zullen zeker mensen overlijden van wie je dat niet had verwacht.’

Net als bij de gewone griep, die in Nederland jaarlijks 500 tot 800 mensen velt, lopen kwetsbare ouderen grotere risico’s. Maar bij deze nieuwe griep zijn dat ook kinderen. ‘We dubben nu ernstig over de vraag welke groepen de grootste kans lopen op overlijden en als eerste in aanmerking komen voor medicijnen. Zijn het kinderen tot en met 6, 12 of 18 jaar?’

De vraag of één school moet worden gesloten, is tegen die tijd niet relevant meer, zegt de RIVM-expert. Misschien wel de vraag of alle scholen in Nederland voor enkele weken gesloten moeten worden.

Uitval
Bedrijven en instellingen doen er verstandig aan rekening te houden met tijdelijke uitval van personeel. ‘30 procent zieken over het hele seizoen, zoals we hebben uitgerekend voor het worstcasescenario, is nog steeds mogelijk. Maar dat zijn zieken; we denken dat het aantal dodelijke slachtoffers van de pandemie zal meevallen.’

Door hoog verzuim kan post misschien niet meer bezorgd worden. Cafés kunnen sluiten en lessen op scholen kunnen uitvallen. Wie ziek is, moet meteen naar huis gestuurd. Thuiswerk en gescheiden werkplekken worden aangemoedigd. Van Steenbergen: ‘De Volkskrant heeft toch een speciale bezetting voor in de weekeinden en vakanties? Misschien moet u zoiets overwegen voor het geval de Mexicaanse griep echt toeslaat.’
Bevestigde gevallen en doden (Bron):

Wereld: 39620 gevallen, 167 doden (WHO)
Europa: 2741 gevallen, 1 dode. (ECDC)
Nederland: 83 gevallen, 0 doden. (RIVM)

Links:

WHO
http://www.who.int/en/

RIVM
http://www.rivm.nl/

CDC
http://www.cdc.gov/h1n1flu/

ECDC
http://www.ecdc.europa.eu(...)virus/2009_Outbreak/

WIKIPEDIA
http://en.wikipedia.org/wiki/2009_swine_flu_outbreak

GroteGriepMeting
http://www.degrotegriepmeting.nl/public/

Verspreidingskaart BBC
http://news.bbc.co.uk/2/hi/americas/8021547.stm

Nog een Verspreidingskaart
http://flutracker.rhizalabs.com/

Reisadvies BuZa
http://www.minbuza.nl/nl/(...)isadvies_mexico.html

Vorige topic: H1N1 Flu WorldWide Outbreak? #13
"Friendship is like wetting your pants. Everyone can see it, but only you can feel its warmth."
pi_70126983
Vriendin van me dacht dat ze het had, was ook naar ziekenhuis geweest enz. Ze mocht het huis niet meer uit maar inmiddels is het alweer over dus zal wel een normaal griepje zijn geweest.
Bodybuilding #1
Hardlopen #2
pi_70127101
quote:
Op donderdag 18 juni 2009 12:29 schreef Kerol het volgende:
Vriendin van me dacht dat ze het had, was ook naar ziekenhuis geweest enz. Ze mocht het huis niet meer uit maar inmiddels is het alweer over dus zal wel een normaal griepje zijn geweest.
Het gros van de mensen die deze griep hebben gehad, zijn alweer beter.
Let's drop some acid and go to a titty bar.
pi_70127187
Ik meen ergens gelezen te hebben dat er in Nederland al meer dan 250 besmettingen waren.
pi_70127287
quote:
Op donderdag 18 juni 2009 12:33 schreef PBateman1978 het volgende:

[..]

Ze had het ongeveer 4 dagen..
Bodybuilding #1
Hardlopen #2
pi_70127293
quote:
Op donderdag 18 juni 2009 12:39 schreef Kerol het volgende:

[..]

Ze had het ongeveer 4 dagen..
Dus ?
pi_70127309
quote:
Op donderdag 18 juni 2009 12:39 schreef PBateman1978 het volgende:

[..]

Dus ?
Vond het best kort
Bodybuilding #1
Hardlopen #2
pi_70127321
quote:
Op donderdag 18 juni 2009 12:33 schreef PBateman1978 het volgende:

[..]

Dat is eigenlijk het grootste nadeel dat dit soort statistieken hebben... Er staat wel hoeveel er ziek zijn, en je kan er ook wel uithalen hoeveel er niet dood zijn gegaan, maar er staat niet hoeveel van de (volgens RIVM.nl) 87 gevallen er alweer compleet beter zijn.
"Friendship is like wetting your pants. Everyone can see it, but only you can feel its warmth."
  donderdag 18 juni 2009 @ 12:51:39 #9
3542 Gia
User under construction
pi_70127698
quote:
Op donderdag 18 juni 2009 12:40 schreef Kerol het volgende:

[..]

Vond het best kort
Ze DACHT dat het de Mexicaanse griep was.

Waarschijnlijk was het gewoon een virusje. Flinke verkoudheid of zo.

Zoiets heb ik hier nu ook op de bank liggen. Heb voor de zekerheid wel even overlegd met de doktersassistent. Die wist niet eens dat er 9 gevallen in de regio Eindhoven waren.

Ik denk trouwens ook dat heel veel mensen niet eens naar de dokter gaan en gewoon wel die griep kunnen hebben. Op het moment schijnt het een mild ziekteverloop te hebben. Daar ga je toch niet mee naar de dokter!! Maar 'zieke' moeders brengen wel hun gezonde kinderen naar school.

Dus de verspreiding kan weleens sneller gaan dan we denken.

Persoonlijk ga ik grote mensenmassa's wel mijden. Niet naar pretparken, dierentuinen, volle stranden en zo, maar lekker 'hinten am Platz' met de BBQ.
pi_70127774
quote:
Op donderdag 18 juni 2009 12:51 schreef Gia het volgende:
Persoonlijk ga ik grote mensenmassa's wel mijden. Niet naar pretparken, dierentuinen, volle stranden en zo, maar lekker 'hinten am Platz' met de BBQ.
Persoonlijk vind ik dat zwaar overdreven, we hebben het hier niet over ebola, maar over een hele milde griep-variant.
pi_70128017
quote:
Op donderdag 18 juni 2009 12:53 schreef PBateman1978 het volgende:

[..]

Persoonlijk vind ik dat zwaar overdreven, we hebben het hier niet over ebola, maar over een hele milde griep-variant.
Jaja, nu weten we het wel. Wacht maar af :p
  donderdag 18 juni 2009 @ 13:02:58 #12
3542 Gia
User under construction
pi_70128057
quote:

[..]

Die voor iemand met hartklachten zoals ik, wel gevaarlijk kan zijn, zolang er nog geen vaccin is.

Ik word niet voor niets elk jaar gevaccineerd tegen de griep.
pi_70128065
quote:

Binnenkort de vierdaagse van Nijmegen. 1 miljoen mensen die feestvieren in de stad. De wandelaars komen uit bijna alle landen ter wereld waaronder zeer vele britten, amerikanen en canadezen. Deze gebeurtenis wordt de echte start voor het swine flu virus.
pi_70128080
quote:
Op donderdag 18 juni 2009 13:02 schreef Gia het volgende:

[..]

Die voor iemand met hartklachten zoals ik, wel gevaarlijk kan zijn, zolang er nog geen vaccin is.

Ik word niet voor niets elk jaar gevaccineerd tegen de griep.
Excuus, van je hartklachten wist ik niets af, toch lijkt het mijden van grote groepen mensen me echt overdreven.
  donderdag 18 juni 2009 @ 13:08:12 #15
3542 Gia
User under construction
pi_70128213
quote:
Op donderdag 18 juni 2009 13:03 schreef PBateman1978 het volgende:

[..]

Excuus, van je hartklachten wist ik niets af, toch lijkt het mijden van grote groepen mensen me echt overdreven.
Ach, als ik het overleef, kan ik nog jaren naar al die plekken die ik nu zou mijden.

Bovendien hebben we al veel gezien, op vakantie gingen we al niet en verder sluit ik me heus niet in huis op of zo. Terrasje pikken doe ik gewoon wel. Ook daar kun je het in feite oplopen.

Ga alleen niet naar mensenmassa's waar ook veel buitenlandse toeristen komen, zoals inderdaad de Vierdaagse.

Mocht één van mijn kids het virus nu al hebben, zijn beide ziek (geweest), dan post ik misschien over enkele weken niet meer. Wie weet.

Ach, voorkomen kun je het toch niet. Uitzieken is beter dan behandelen, omdat je dan weerstand opbouwt. Maar ik hoef het niet op te zoeken, natuurlijk.
  donderdag 18 juni 2009 @ 13:27:30 #16
151456 Tokamak
Bad shrooms...
pi_70128861
quote:

[..]

Nog wel, wacht maar tot t muteert In Sao Paulo is al een (geïsoleerde) mutatie gevonden.
pi_70129043
quote:
Op donderdag 18 juni 2009 13:27 schreef Tokamak het volgende:

[..]

Nog wel, wacht maar tot t muteert In Sao Paulo is al een (geïsoleerde) mutatie gevonden.
Elk virus muteert, het ligt er maar net aan of het op een nadelige manier muteert.
pi_70129156
quote:
Op donderdag 18 juni 2009 13:27 schreef Tokamak het volgende:

[..]

Mutaties gaan in vrijwel alle gevallen van gevaarlijk naar mild en niet andersom.
pi_70129483
quote:
Op donderdag 18 juni 2009 13:08 schreef Gia het volgende:

[..]

Ach, als ik het overleef, kan ik nog jaren naar al die plekken die ik nu zou mijden.

Mocht één van mijn kids het virus nu al hebben, zijn beide ziek (geweest), dan post ik misschien over enkele weken niet meer. Wie weet.

Wat een drama maak je ervan ,alsof je al ten dode bent opgeschreven . iedereen kan het oplopen maar ik verwacht dat de weerstand van de gemiddelde inwoner van Nederland toch wel sterk genoeg is. En als je hartpatient bent , zal je vast nauwgezet in de gaten worden gehouden door artsen bij eventuele griep.
pi_70130394
quote:
Op donderdag 18 juni 2009 13:43 schreef zeemonster het volgende:

[..]

Wat een drama maak je ervan ,alsof je al ten dode bent opgeschreven . iedereen kan het oplopen maar ik verwacht dat de weerstand van de gemiddelde inwoner van Nederland toch wel sterk genoeg is. En als je hartpatient bent , zal je vast nauwgezet in de gaten worden gehouden door artsen bij eventuele griep.
Juist met een goede weerstand ga je dood.
pi_70130514
quote:
Op donderdag 18 juni 2009 14:09 schreef wanhoopz het volgende:

[..]

Dood ga je sowieso.
pi_70130565
quote:

[..]

Dus ongezond leven is de oplossing en daarnaast.. dan overleeft Gia toch? Die heeft tenslotte geen goede weerstand .. of een minder goede in ieder geval.
pi_70130757
quote:

[..]

Je verwart een paar griepjes.
pi_70130850
quote:
Op donderdag 18 juni 2009 14:18 schreef Omentuva het volgende:

[..]

Je verwart een paar griepjes.
Als je een goede weerstand hebt ga je deaud door de overreactie van je immuunsysteem.
pi_70130927
quote:
Op donderdag 18 juni 2009 14:20 schreef wanhoopz het volgende:

[..]

Als je een goede weerstand hebt ga je deaud door de overreactie van je immuunsysteem.
Dit is volgens mij allang weer achterhaald hoor.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')