Wat heb jij een stomme zus oh-oh!

Als de hondjes toch lekker in de tuin kunnen bij haar is het toch geen probleem? En jouw kerels zijn heel schoon en lief en schattig.
'Apart'dat ze haar kinderen (zijn de hare toch?) wel aan jou en je honden toevertrouwt als ze oppas nodig heeft. Zo vies vindt ze ze blijkbaar ook weer niet.
Het is officieel: het systeem suckt.
Per 1 juli ben ik dus werkeloos. Deze week heb ik dat gesprek gehad met een zorginstelling waar ik vakantiewerk zou kunnen doen. Omdat ik nu 'universitair geschoold' werk doe en dat een HBO functie is, is er natuurlijk verschil in salaris.
Als ik dat werk zou aanemen zou ik netto uitkomen op minder dan ik met mijn uitkering krijg. Is te snappen.
Dus ik ben bij het CWI gaan informeren hoe het zit met aanvulling in uitkering. Ik wíl immers graag werken.
En nu blijkt dat ze alleen uren aanvullen. Met andere woorden; ik raak werkeloos voor 32 uur, ik ga 32 tot 36 uur tijdelijk werk doen en kom netto dan lager uit in inkomsten maar krijg geen cent erbij van het CWI!
Zoals de man van het CWI letterlijk zei:
'Wij moeten mensen stimuleren om aan het werk te gaan, maar in jouw geval zou ik je aanraden het werk niet te accepteren'.
Da's toch te gek voor woorden!? Maar inderdaad, ik heb het werk net afgezegd, ik ga niet midden in de zomer 36 uur zitten sloven (wel leuk werk trouwens, maar fysiek zwaar en onregelmatige diensten) als ik met niks doen (behalve solliciteren uiteraard) meer betaald krijg. Dan betaalt de overheid me maar 100% van mijn uitkering in plaats van de 5 of 10% die ze hadden moeten aanvullen.