quote:Raad Iran stemt in met hertelling
De Raad van Hoeders in Iran is bereid om de stemmen die zijn uitgebracht bij de presidentsverkiezingen opnieuw te tellen. Volgens het hoogste juridische orgaan in Iran gaat het om een hertelling in de gebieden waar de oppositie de uitslag in twijfel trekt.
Oppositieleider Mousavi zegt dat er bij de verkiezingen is gefraudeerd. Hij eist dat de Raad van Hoeders de uitslag van de verkiezingen ongeldig verklaart.
quote:20 killed at opposition rallies across Iran
By News Agencies
Twenty people were killed at rallies across Iran on Tuesday, as opposition activists demontrated against the disputed results of last week's presidential elections, according to various media reports.
Iran's defeated presidential candidate Mirhossein Mousavi urged his supporters not to attend a planned rally in Tehran on Tuesday in light of the violence, his spokesman said........
Volg de berichtgeving op de voet via o.a. Youtube en Twitter:quote:Ahmadinejad herkozen als president Iran
TEHERAN - De aartsconservatieve Iraanse president Mahmoud Ahmadinejad is met een ruime meerderheid herkozen.
Een tweede ronde lijkt niet meer nodig nu Ahmadinjead circa 64 procent van de stemmen heeft gekregen. Wanneer iemand in de eerste ronde 50 procent of meer van de stemmen krijgt, vervalt een tweede ronde.
De tegenstanders van de conservatieve president zijn verbijsterd over de monsterzege. De belangrijkste en hervormingsgezinde rivaal van Ahmadinejad, Mir Hossein Mousavi, stond zaterdagmorgen op 32,57 procent van stemmen met nog slechts 6 procent van de stemmen ongeteld, meldde de Iraanse nieuwszender Presstv.
De overige twee kandidaten, Mohsen Rezai en Mehdi Karoubi, komen naar het zich laat aanzien niet verder dan respectievelijk 1,66 en 0,83 procent.
Opkomst
De opkomst was volgens de verkiezingscommissie ongekend groot. Ruim 32 miljoen van de 46 miljoen stemgerechtigde Iraniërs hebben hun stem uitgebracht.
Een aantal waarnemers meende voor de verkiezingen dat een hoge opkomst de oppositie tegen Ahmadinejad zou versterken.
Maar de uitslagen geven de president toch een enorme overwinning. Vooral de omvang daarvan is volgens Ahmadinejads tegenstanders veel te groot om waar te zijn. Zij stellen dat er op grote schaal verkiezingsfraude moet zijn gepleegd.
Rivaal
Vrijdagavond had de belangrijkste rivaal van Ahmadinejad, ex-premier Mir Hossein Mousavi (67), zichzelf op een persconferentie tot onbetwiste winnaar uitgeroepen.
Hij klaagde dat veel kiezers niet in staat zouden zijn geweest hun stem uit te brengen, hoewel de sluitingstijd van de stembureaus met vier uur was verlengd.
Ook zou een aantal van zijn vertegenwoordigers de toegang tot stembureaus zijn geweigerd. Zij wilden daar controleren of de verkiezingen eerlijk verliepen.
Volgens naaste medewerkers van Mousavi behaalde hun kandidaat 65 procent van de stemmen. Zij baseerden dat resultaat op ''informatie'' uit provincies en de Iraanse hoofdstad Teheran.
Spannend
Met twee 'winnaars' blijft het ook na de presidentsverkiezingen uiterst spannend in de klaarblijkelijk uiterst verdeelde strengislamitische republiek.
Dat het geen gewone stembusronde was, bleek al uit de relatief grote belangstelling onder kiesgerechtigden.
Zelfs toen de eerste resultaten bekend werden en de stembusronde officieel was beëindigd, stonden nog kiezers in de rij om te stemmen.
Volgens andere bronnen bij lange na niet:quote:Op dinsdag 16 juni 2009 23:34 schreef Tevik het volgende:
Volgens aljazeera is het aantal pro-Mousavi demonstranten kleiner dan die van pro-Ahmadinejad:
aljazeera
quote:Steunbetuiging
Daarop deden regeringsgezinde aanhangers massaal een oproep via de media om op dezelfde locatie om vier uur lokale tijd te verzamelen als steunbetuiging aan de president.
Tienduizenden mensen gaven gehoor aan de massaal verspreide oproep om Ahmadinejad publiekelijk te steunen.
Dat aantal verbleekt echter bij de honderdduizenden tegenstanders van de president, die maandag betoogden in het centrum, ondanks een demonstratieverbod.
Die protesttocht eindigde met rellen, waarbij ten minste zeven mensen werden doodgeschoten.
Ik ben dit zojuist op hyves tegengekomen:quote:Op dinsdag 16 juni 2009 23:30 schreef AryaMehr het volgende:
Iemand trouwens ergens gelezen wat er voor vandaag (woensdag) is gepland?
Ik bedoel eerlijk gezegd in Iran.quote:Op dinsdag 16 juni 2009 23:37 schreef Hafez het volgende:
[..]
Ik ben dit zojuist op hyves tegengekomen:
-- 17 juni om 12:30 Universiteit TU Delft (Mekelweg Park) tegenover de AULA!!! Dit zal 1 uur duren....
-- Donderdag 18 juni om 14:00 tot 16:00 plein Dame Amsterdam.......
-- Donderdag 18 juni om 16:30 tot 19:00 het plein voor de Tweede Kamer (binnenhof) Lange Houtstraat 1 - Den Haag
-- Zaterdag 20 juni 14:00 tot 16:00 bij de iraanse ambassade in Den Haag
BULLSHITquote:Op dinsdag 16 juni 2009 23:34 schreef Tevik het volgende:
Volgens aljazeera is het aantal pro-Mousavi demonstranten kleiner dan die van pro-Ahmadinejad:
aljazeera
Aljazeera berichtte in eerste instantie helemaal niet over (mogelijke) fraude en protesten, maar gaf alleen aan welke leiders ahmi gefeliciteerd hadden...quote:Op dinsdag 16 juni 2009 23:34 schreef Tevik het volgende:
aljazeera
Leukste spelling tot nu toe.quote:Op dinsdag 16 juni 2009 23:44 schreef Zith het volgende:
Iraanse TV liet ook beelden van de Mousavi demonstatie zien en vertelde dat het een pro-adhandinedjan demonstratie was
Met alle respect, maar ik vind aljazeera geloofwaardig dan wat jij aanhaalt. Ik hoef niet te raden naar je bron als ik het volgende stukje zo lees:quote:Op dinsdag 16 juni 2009 23:36 schreef AryaMehr het volgende:
[..]
Volgens andere bronnen bij lange na niet:
[..]
Tegenstanders van de president. Lees eens goed. De Pro-Mousavi demonstraties hebben trouwens ongeveer 30/40 keer zoveel man op de been gekregen dan de pro-Ahmadinejad demonstraties. Bovendien had Al-Jazeerah het over vandaag. En vandaag was de demonstratie zelfs nog afgelast door Mousavi.quote:Op dinsdag 16 juni 2009 23:51 schreef Tevik het volgende:
[..]
Met alle respect, maar ik vind aljazeera geloofwaardig dan wat jij aanhaalt. Ik hoef niet te raden naar je bron als ik het volgende stukje zo lees:
"Dat aantal verbleekt echter bij de honderdduizenden tegenstanders van de president, die maandag betoogden in het centrum, ondanks een demonstratieverbod."
Niet erg objectief, want volgens mij had Mousavi officeel verloren, dus is hij geen president, behalve dan voor de Mousavi-aanhangers.
Tegenstanders van de president zijn aanhangers van Moussavi hoor.quote:Op dinsdag 16 juni 2009 23:51 schreef Tevik het volgende:
[..]
Met alle respect, maar ik vind aljazeera geloofwaardig dan wat jij aanhaalt. Ik hoef niet te raden naar je bron als ik het volgende stukje zo lees:
"Dat aantal verbleekt echter bij de honderdduizenden tegenstanders van de president, die maandag betoogden in het centrum, ondanks een demonstratieverbod."
Niet erg objectief, want volgens mij had Mousavi officeel verloren, dus is hij geen president, behalve dan voor de Mousavi-aanhangers.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |