quote:
Op maandag 15 februari 2010 19:55 schreef mecano het volgende:Het vuurwerk was niet echt spectaculair. Die van het westerse nieuwjaar was beter. Het is nu echt vreselijk koud zeker in de New Territories waar ik verbijf. Ik dacht dat HK wel warmer dan in NL zal zijn. Over een paar dagen moet ik weer terug naar NL. Het was een leuke vakantie. Denk dat ik over een paar jaar HK weer bezoek.
Nu ik hier bijna 2 maanden ben, heb ik het volgende opgemerkt: werken in HK is alleen goed als je veel verdient. Flink aantal mensen verdienen niet genoeg om van te leven. En 6 dagen/week werken van 10~12 uur/dag is normaal hier. Er is groot verschil tussen arm en rijk. Dat zie ik ook terug in de winkels. Je hebt hier hele dure of hele goedkope winkels. Er zijn weinig winkels in het midden segment.
en kong hei fat choi!
Ik weet niet hoe het in HK zit maar hier in mainland (Hangzhou, Zhejiang Province - 1.5 uur van Shanghai) is het vuurwerk waardeloos, zit nu al twee weken naar miljoenklappers te luisteren. Vuurwerk met EXPO's is vaak veel spectaculairder omdat dan het echte siervuurwerk uit de kast komt.
Nieuwjaarsvuurwerk is in NL aantrekkelijker maar EXPO vuurwerk is zo onvoorstelbaar mooi... al moet ik eerlijk toegeven dat ik meer naar de mensenmassa gekeken heb dan naar het vuurwerk, ooit weleens drie miljoen mensen bij elkaar gezien in een stadscentrum?
HK is nogal prijzig maar zo ook in Shanghai kan je volgens mij ook redelijk goedkoop overleven. Ja, veel mensen werken 10-12 uur per dag en 6 dagen per week maar dat is (in het goedkopere) China ook heel normaal. In Shanghai kan je overleven met 5000 RMB per maand maar dan moet je wel weten hoe!
Er zijn veel winkels in het midden-segment maar je moet weten waar, als toerist maak je vaak een land heel anders mee dan dat je voor langere tijd ergens verblijft.