Grappig om te zien hoe sommige trolls racisme en ras weer bij de discussie betrekken terwijl niemand een woord rept over de Zuid-Afrikanen.quote:Op donderdag 18 juni 2009 18:55 schreef Siniti het volgende:
Tief een end op Keepertje8. Omdat het KOELTOER is moet het ineens kunnen? Ten eerste kan je mensen doodslaan met die dingen, ik mocht een keer geeneens met een flesje drinken een stadion in. Ten tweede en belangrijkste is het een godskolere kankergeluid. Laat die mensen lekker trommelen, dit is gewoon 90 minuten lang een hele zwerm bijen die rond mijn kamer vliegt. En dan zit er ook geen melodie in, nee het is een monotoon geluid dat 90 minuten lang aanhoudt. Maar mensen gaan meteen "DISCRIMINATIE!!!" roepen omdat het toevallig negers zijn die deze vuvuzela's gebruiken. Nee, het is dus geen discriminatie. Niemand heeft wat tegen die negers, maar tegen die kuttoeters. En dan zeg jij ook nog dat zij het normaal bestempelen. Ja klopt, maar de confederations cup en het WK zijn internationale toernooien, waar wss 99% van het publiek het een tiefesgeluid vind.
Dan moet je als FIFA geen toernooi in Zuid-Afrika houden.quote:Op donderdag 18 juni 2009 18:55 schreef Siniti het volgende:
Tief een end op Keepertje8. Omdat het KOELTOER is moet het ineens kunnen? Ten eerste kan je mensen doodslaan met die dingen, ik mocht een keer geeneens met een flesje drinken een stadion in. Ten tweede en belangrijkste is het een godskolere kankergeluid. Laat die mensen lekker trommelen, dit is gewoon 90 minuten lang een hele zwerm bijen die rond mijn kamer vliegt. En dan zit er ook geen melodie in, nee het is een monotoon geluid dat 90 minuten lang aanhoudt. Maar mensen gaan meteen "DISCRIMINATIE!!!" roepen omdat het toevallig negers zijn die deze vuvuzela's gebruiken. Nee, het is dus geen discriminatie. Niemand heeft wat tegen die negers, maar tegen die kuttoeters. En dan zeg jij ook nog dat zij het normaal bestempelen. Ja klopt, maar de confederations cup en het WK zijn internationale toernooien, waar wss 99% van het publiek het een tiefesgeluid vind.
Of je komt tot een tussenoplossing.quote:Op donderdag 18 juni 2009 19:05 schreef Keepertje8 het volgende:
[..]
Dan moet je als FIFA geen toernooi in Zuid-Afrika houden.
Daar ben ik het sowieso mee eens. De politiek is daar nog niet goed genoeg voor in orde.quote:Op donderdag 18 juni 2009 19:05 schreef Keepertje8 het volgende:
[..]
Cultuur is een belangrijk aspect, maar als iedere supporter, behalve die van het organisatorisch land zelf, zich de tiefes ergert aan die toeters gaat dat boven die toeters. Er zijn genoeg andere culturele instrumenten die zij kunnen gebruiken en niet irritant zijn.quote:Het heeft trouwens helemaal niks met discriminatie of negers te maken, maar met een veel te egocentrisch wereldbeeld. Afrikanen zullen exact dezelfde houding tegenover gastoeters en gezang hebben als wij die hebben tegenover deze blaastoeters. Cultuur is één van de meest belangrijke aspecten rond een WK, het verbieden van de vuvuzela om culturele redenen zal dan ook belachelijk zijn.
Dat hopen we dan maar.quote:Maar goed, als de FIFA die dingen verbiedt vanwege de gevaarlijke vorm ervan en het feit dat je er mee kan slaan, dan is daar weinig tegen in te brengen.
De redenen die worden aangegeven is dat het vrijwel onmogelijk wordt om naar de wedstrijden te kijken.quote:Op donderdag 18 juni 2009 19:05 schreef Keepertje8 het volgende:
[..]
Het heeft trouwens helemaal niks met discriminatie of negers te maken, maar met een veel te egocentrisch wereldbeeld. Afrikanen zullen exact dezelfde houding tegenover gastoeters en gezang hebben als wij die hebben tegenover deze blaastoeters. Cultuur is één van de meest belangrijke aspecten rond een WK, het verbieden van de vuvuzela om culturele redenen zal dan ook belachelijk zijn.
Maar goed, als de FIFA die dingen verbiedt vanwege de gevaarlijke vorm ervan en het feit dat je er mee kan slaan, dan is daar weinig tegen in te brengen.
Ja dus. Het WK zijn ontzettend veel wedstrijden waarvan ik er graag een aantal wil zien. En dan is het gewoon een klote geluid. En wedstrijden van Turkse clubs kijk ik niet dus heb ik daar ook geen last van. Verder hebben ze zich in Zuid-Afrika maar aantepassen aan de rest van de wereld.quote:Op donderdag 18 juni 2009 17:10 schreef Apekoek het volgende:
[..]
Ik kan er echt niet wakker van liggen. Zo heeft elk land zijn geouwehoer met wedstrijden. Wedstrijden bij galataseray en fenerbache wel eens gezien?
De wereld is op bezoek in Zuid-Afrika. Ze hebben zich maar aan te passen.quote:Op donderdag 18 juni 2009 18:45 schreef Keepertje8 het volgende:
Ik zou het een belachelijk voorbeeld van Cultureel Imperialisme vinden wanneer die toeters verboden zouden worden. Er is hier sprake van hetzelfde fenomeen dat Wilders probeert te bestrijden, een soort Culturele infiltratie door 'anderen' binnen 'vertrouwde' sferen, in dit geval dus het voetbal. We houden totaal geen rekening met wat de Zuid-Afrikaanse voetbalsupporters als 'normaal' bestempelen, alleen onze eigen houding t.o.v. het normale telt. Ik kan me ook niet voorstellen dat de FIFA de toeters verbiedt, dat zal geheid voor een politieke rel gaan zorgen op internationaal niveau.
Verder zijn wedstrijden van Turkse clubs net zo erg, en zet ik daar vaak ook de tv af terwijl ik een wedstrijd eigenlijk toch wil zien.quote:Op donderdag 18 juni 2009 19:32 schreef DuvelDuvel het volgende:
[..]
Ja dus. Het WK zijn ontzettend veel wedstrijden waarvan ik er graag een aantal wil zien. En dan is het gewoon een klote geluid. En wedstrijden van Turkse clubs kijk ik niet dus heb ik daar ook geen last van. Verder hebben ze zich in Zuid-Afrika maar aantepassen aan de rest van de wereld.
Aparte reactie... Wanneer moslims naar Nederland komen moeten ze zich aanpassen (redelijk ingeburgerd idee), maar wanneer Nederlanders naar Zuid Afrika komen moeten Zuid-Afrikanen zich aanpassen? Dubbele moraal.quote:Op donderdag 18 juni 2009 19:33 schreef DuvelDuvel het volgende:
[..]
De wereld is op bezoek in Zuid-Afrika. Ze hebben zich maar aan te passen.
Aparte vergelijking... Een groep mensen die eeuwig in een land blijft met een totaal verschillende cultuur en er ook voor kunnen kiezen niet hier naartoe te komen en de hele wereld die voor 1 maand in Zuid-Afrika op bezoek is (wat trouwens natuurlijk ook gigantisch goed is voor Zuid-Afrika als land). En ja wij kunnen kiezen om niet te gaan kijken, maar dat is natuurlijk een flutargument.quote:Op donderdag 18 juni 2009 19:50 schreef Keepertje8 het volgende:
[..]
Aparte reactie... Wanneer moslims naar Nederland komen moeten ze zich aanpassen (redelijk ingeburgerd idee), maar wanneer Nederlanders naar Zuid Afrika komen moeten Zuid-Afrikanen zich aanpassen? Dubbele moraal.
Waar het om gaat is dat er een voetbaltoernooi wordt gehouden in Zuid-Afrika. De FIFA heeft hier bewust voor gekozen. Zuid-Afrika heeft een traditie als het gaat om vuvuzela's, en wat is er nou mooier voor een land dan het centraal stellen van haar eigen cultuur ? (zie de alpenhoedjes twee jaar terug). Omdat het in dit geval voor Westerse mensen (iemand bronnen met kritiek uit Aziatische, Arabische of Latijns Amerikaanse hoek?) blijkbaar irritant is, zouden we het moeten verbieden?quote:Op donderdag 18 juni 2009 19:52 schreef Siniti het volgende:
[..]
Aparte vergelijking... Een groep mensen die eeuwig in een land blijft met een totaal verschillende cultuur en er ook voor kunnen kiezen niet hier naartoe te komen en de hele wereld die voor 1 maand in Zuid-Afrika op bezoek is (wat trouwens natuurlijk ook gigantisch goed is voor Zuid-Afrika als land). En ja wij kunnen kiezen om niet te gaan kijken, maar dat is natuurlijk een flutargument.
Zuid-Afrika is gastheer van een mondiaal toernooi waar miljoenen mensen naar kijken. Zuid-Afrika heeft de organisatie op zich genomen en zal er dus alles aan moeten doen om het de kijkers(dus niet alleen de Zuid-Afrikanen) naar de zin te maken.quote:Op donderdag 18 juni 2009 19:50 schreef Keepertje8 het volgende:
[..]
Aparte reactie... Wanneer moslims naar Nederland komen moeten ze zich aanpassen (redelijk ingeburgerd idee), maar wanneer Nederlanders naar Zuid Afrika komen moeten Zuid-Afrikanen zich aanpassen? Dubbele moraal.
Het gaat er meer om dat een land dat de hele wereld ontvangt, en daarvoor veel terugkrijgt, best rekening mag houden met deze hele wereld. Wat is het probleem een ander traditioneel instrument te kiezen die niet zo verschrikkelijk monotoon klinkt te kiezen?quote:Op donderdag 18 juni 2009 20:13 schreef Keepertje8 het volgende:
[..]
Waar het om gaat is dat er een voetbaltoernooi wordt gehouden in Zuid-Afrika. De FIFA heeft hier bewust voor gekozen. Zuid-Afrika heeft een traditie als het gaat om vuvuzela's, en wat is er nou mooier voor een land dan het centraal stellen van haar eigen cultuur ? (zie de alpenhoedjes twee jaar terug). Omdat het in dit geval voor Westerse mensen (iemand bronnen met kritiek uit Aziatische, Arabische of Latijns Amerikaanse hoek?) blijkbaar irritant is, zouden we het moeten verbieden?
Wat ik al zei, als de FIFA het om die reden verbiedt zal dat leiden tot irritaties op politiek niveau tussen Afrika en de Westerse wereld. Ik denk dat bij dat soort gevolgen de gemiddelde Westerse voetbalsupporter aardig in het niet valt, en terecht.
quote:Ergernis over Afrikaanse lawaaitrompet
REPORTAGE, Van onze verslaggever Willem Vissers
Gepubliceerd op 18 juni 2009 08:25, bijgewerkt op 18 juni 2009 14:58
Rustenburg - Elke wedstrijd tijdens de Confederations Cup speelt zich af tussen een geweldige geluidsmuur: truuuuuuuuuuu. Of whuuuuuuuu.
De vuvuzela, een plastic trompet zonder ventielen. (EPA) Fonetisch is het lawaai onbeschrijfbaar. Het klinkt alsof een kudde olifanten een frisse neus haalt. En dat negentig minuten lang. Plus blessuretijd.
De stadions in Zuid-Afrika zijn mooi en de perscentra schitterend, maar toch is er iets gevonden waarover Europeanen klagen, hoe triviaal het ook klinkt. Het gaat om de vuvuzela, een soort plastic trompet zonder ventielen. In de taal van de Zulu’s betekent vuvuzela zoiets als de hoorn die veel lawaai maakt.
Verstoord
Europese tv-kijkers klagen. Ze horen vooral die truuuuuuuu. Of die whuuuuu. Europeanen vinden ook dat het natuurlijke verloop van het spel, met zijn oprispingen, wordt verstoord door al dat getoeter. Ze houden ervan als een stadion juicht voor een mooi doelpunt, of schreeuwt bij een scheidsrechterlijke dwaling. Hier gaat veel verloren in een snelkookpan van lawaai, één langgerekte whuuuuu, met een uithaal aan het eind, alsof de olifanten hun laatste restje adem wegblazen.
‘Ja, deze speciale trompetten maken veel lawaai’, gaf FIFA-voorzitter Blatter woensdag toe. ‘We zijn enigszins bezorgd, in verband met de tv, en zullen de problematiek bespreken. Maar we mogen niet vergeten dat het de Afrikaanse manier van voetbalbeleving is, met veel energie, muziek en dans. En we zijn hier in Afrika.’
Andere reacties zijn feller. Waar tv-commentator Jan Roelfs van de NOS mild is gestemd, is collega Jeroen Grueter duidelijk: ‘Het is te veel. In het stadion is het best gezellig, maar ik heb ook een paar wedstrijden op tv gezien. Dan word je er helemaal gek van, alsof een zwerm wespen in je kamer hangt. Het commentaar is niet te verstaan. Geluidstechnici zitten met de handen in het haar. Kijkers klagen en masse. Hun plezier wordt vergald.’ Tekst gaat door onder video
Irritant
Reacties op het Volkskrant-weblog de Ballenjongens sluiten daarbij aan. Erik D: ‘Het klinkt alsof er constant een enorme muggenzwerm rond de microfoons zweeft. Ontzettend irritant.’ Frans P: ‘Ik wil een anti-toetercampagne.’ Het tegengeluid komt van iemand die zich Rlf noemt: ‘We willen toch niet imperialistisch het Afrikaanse continent onttoeteren?’
Want de botsing is, met het oog op het WK, ook een confrontatie tussen voetbalbeleving in Europa en Afrika, de commercie en de tv versus traditie. Waar supporters in West-Afrika roffelen op hun trommels, is in Zuid-Afrika de vuvuzela onvermijdbaar. En de geluidsorkaan is natuurlijk ook wat anders dan het gemurmel van Nederlandse fans die zijn ingedommeld omdat ze de hele dag hebben gedronken.
Standjes in Rustenburg verkopen woensdag, voor het duel tussen het gastland en Nieuw-Zeeland, nee bij vragen om een vuvuzela. Uitverkocht. Alles weg. Rood, blauw, groen, geel. Groot, heel groot, klein.
Dora en Sophy uit Pretoria, gelukkige bezitters van een vuvuzela, blazen op verzoek een partijtje mee. Ze variëren zelfs in toon. Sophy: ‘Europeanen moeten leren van de vuvuzela te houden.’ En Dora: ‘Het hele land speelt op de vuvuzela. Het is als bij jullie een piano of een fluit. Zelfs president Zuma speelt op de vuvuzela.’
Het valt overigens niet mee om de vuvuzela te bespelen. Je moet met je lippen trillen, zegt een kenner die trompet speelt. Maar met een heel stadion tegelijk toeteren is onmogelijk. Als de een zonder adem is en even naar lucht hapt, is de ander net op stoom en zet weer een ander net in.
Maar een eventueel verbod door de FIFA, daarbij kunnen Dora en Sophy uit Pretoria zich niets voorstellen. ‘Dan zullen we vragen: waarom?’
quote:Verstoord
Europese tv-kijkers klagen. Ze horen vooral die truuuuuuuu. Of die whuuuuu. Europeanen vinden ook dat het natuurlijke verloop van het spel, met zijn oprispingen, wordt verstoord door al dat getoeter. Ze houden ervan als een stadion juicht voor een mooi doelpunt, of schreeuwt bij een scheidsrechterlijke dwaling. Hier gaat veel verloren in een snelkookpan van lawaai, één langgerekte whuuuuu, met een uithaal aan het eind, alsof de olifanten hun laatste restje adem wegblazen.
Ja jammer dan, Europeanen hebben nou eenmaal niet alles voro het zeggen, al denken we dat wel.quote:
Ik ben gewoon een realist. de kijker wil die dingen niet, de kijker betaald de rekening (coca cola e.d betalen de rekening, maar de kijker kijkt naar de reclame. minder kijken = minder reclame)quote:Op donderdag 18 juni 2009 21:28 schreef SCH het volgende:
Er is een westerse aversie tegen. Nou kun je het westen natuurlijk als het universum zien maar misschien moet je dan nog eens een herkansinkje aardrijkskunde doen.
Jezus, wat een arrogantiequote:Op donderdag 18 juni 2009 21:38 schreef vaarsuvius het volgende:
[..]
Ik ben gewoon een realist. de kijker wil die dingen niet, de kijker betaald de rekening (coca cola e.d betalen de rekening, maar de kijker kijkt naar de reclame. minder kijken = minder reclame)
Als er een technische oplossing voor de tv kijker komt vind ik het ook best, en mogen ze daar lekker blijven toeteren.
Ik denk bv aan commentaar vanuit een geluiddichte commentaar positie, gemixed met sound van andere wedstrijden.
Ik zap ook weg , of zet hem op mute bij irritaties uit eigen land, denk aan die vreselijke hoempapa toeters in Thialf, tijdens de dweilpauze.
Toevallig is dit in afrika, maar dat maakt niks uit, het zijn die kleretoeters die erg zijn.
Je snapt het echt niet hé? Het gaat hier er louter en alleen om dat deze toeters een kutgeluid produceren, dat de dynamiek en het plezier uit een wedstrijd haalt.quote:
Hebben we onze ouwe troll ook weer hoorquote:Op donderdag 18 juni 2009 21:38 schreef Oldbie het volgende:
Vuvuzela. Geweldige dingen zijn dat![]()
Gelukkig hebben wij er bij rugby geen last van
Wel een grappig topic om te lezen.
Hoe verbolgen waren de nederlandse supporters toen hun roeptoeters verboden werden in stadions? Nu roepen zij (zonder roeptoeter) het hardst om het verbieden van vuvuzela's. Het is maar wat in je straatje past.....
Dat vind jij .Ik vind het een feest.quote:Op donderdag 18 juni 2009 21:43 schreef Siniti het volgende:
[..]
Je snapt het echt niet hé? Het gaat hier er louter en alleen om dat deze toeters een kutgeluid produceren, dat de dynamiek en het plezier uit een wedstrijd haalt.
Dus een monotoon geluid, 90 minuten lang, dat klinkt als een zwerm bijen valt bij jouw onder een feest?quote:
Waarom is de FIFA westers?quote:Op donderdag 18 juni 2009 21:45 schreef Supersoep het volgende:
Niet zeiken over westerse bemoeienis. De FIFA is een westerse organisatie die leiding geeft en mag dus prima voorwaarden opleggen om die KLERE&$#&^$ toeter te verbieden.
Frans is de taal van een groot del van Afrika. Maar de FIFA is er gewoon voor de hele wereld.quote:Op donderdag 18 juni 2009 21:58 schreef Supersoep het volgende:
[..]
Franse naam en opgericht in Parijs, Europees hoofdkwartier in Zwitserland.
Dat neemt niet weg dat het een westerse organisatie is. Neem Shell of Heineken, beiden met een globaal bereik, maar valt toch onder de noemer westers als je de geschiedenis en oorsprong bekijkt.quote:Op donderdag 18 juni 2009 21:59 schreef SCH het volgende:
[..]
Frans is de taal van een groot del van Afrika. Maar de FIFA is er gewoon voor de hele wereld.
De Fifa is een organisatie voor alle voetballanden van de wereld, azie, afrika, europa, zuid-amerika etc etc. Niet alleen van de westerse landen natuurlijk. Dat is het hele punt in deze discussie.quote:Op donderdag 18 juni 2009 22:01 schreef Supersoep het volgende:
[..]
Dat neemt niet weg dat het een westerse organisatie is. Neem Shell of Heineken, beiden met een globaal bereik, maar valt toch onder de noemer westers als je de geschiedenis en oorsprong bekijkt.
het punt is dat vuvuzelas kut zijnquote:Op donderdag 18 juni 2009 22:03 schreef SCH het volgende:
[..]
De Fifa is een organisatie voor alle voetballanden van de wereld, azie, afrika, europa, zuid-amerika etc etc. Niet alleen van de westerse landen natuurlijk. Dat is het hele punt in deze discussie.
Ah, geschiedenis en oorsprong van apartheid is ook vrij westers. Nederlands om precies te zijn. Een geboren nederlander was grondlegger van het apartheidssysteem.quote:Op donderdag 18 juni 2009 22:01 schreef Supersoep het volgende:
[..]
Dat neemt niet weg dat het een westerse organisatie is. Neem Shell of Heineken, beiden met een globaal bereik, maar valt toch onder de noemer westers als je de geschiedenis en oorsprong bekijkt.
Helaas is dat alweer afgeschaft. Nu heb je natuurlijk wel omgekeerde apartheid, waar de blanke mensen aldaar de dupe zijn geworden.quote:Op donderdag 18 juni 2009 22:08 schreef Oldbie het volgende:
[..]
Ah, geschiedenis en oorsprong van apartheid is ook vrij westers. Nederlands om precies te zijn. Een geboren nederlander was grondlegger van het apartheidssysteem.
Om jouw redenatie door te trekken: Zuid Afrika is dus een westers land. Geen reden om de vuvuzela te verbieden dus
Jezus, wat een arrogantie. Ik blanke kaaskop vind het niet fijn en wil dat jullie iets anders doen, dikke boehoequote:Op donderdag 18 juni 2009 22:10 schreef vaarsuvius het volgende:
nogmaals het interesseert ons geen ruk of je nu chinees, afrikaans of boliviaans bent en op zo'n toeter blaast....
het geluid van die krengen is zwaar kut. het is niet eens een muzikaal geluid, maar een irritant monotoom gezoem, juist omdat er duizenden van die dingen zijn.
Bedenk als land een leukere manier om je eigen cultuur uit te dragen naar de rest van de wereld
Ja, kom, we zetten allemaal een schuimrubberen klomp op ons kop. Dat is leuk!!!quote:Op donderdag 18 juni 2009 22:10 schreef vaarsuvius het volgende:
Bedenk als land een leukere manier om je eigen cultuur uit te dragen naar de rest van de wereld
nee dat is niet leuk, maar in elk geval hoor ik dat niet, dus ik erger me daar wat minder aan. (En je ziet het ook niet tijdens de wedstrijd als het beeld op het veld en de spelers gericht is. ) dus ik heb daar veel minder last vanquote:Op donderdag 18 juni 2009 22:15 schreef Oldbie het volgende:
[..]
Ja, kom, we zetten allemaal een schuimrubberen klomp op ons kop. Dat is leuk!!!
Die toeters in Nederland waren toch ook verbannen van stadions?quote:Op donderdag 18 juni 2009 22:13 schreef SCH het volgende:
[..]
Jezus, wat een arrogantie. Ik blanke kaaskop vind het niet fijn en wil dat jullie iets anders doen, dikke boehoe
Het blijft arrogant en stompzinnig om zo van je zelf uit te gaan.quote:Op donderdag 18 juni 2009 22:16 schreef vaarsuvius het volgende:
haha, je weet niet eens of ik blank ben... Ik ben niet eens nederlander van oorsprong en ik lust geen kaas.
Al eens overwogen om in een grot te gaan wonen?quote:Op donderdag 18 juni 2009 22:20 schreef vaarsuvius het volgende:
NB ik zap ook weg bij extreem kreunende tennis meisjes, hoe goed ze de bal ook slaan, ik kan niet tegen dat geluid.....
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |