Er is gewerkt.

Alleen zijn de plannen gewijzigd. Jullie hebben me niet vertelt het slim kan zijn een boek over tuinieren te lezen.

Dat heb ik dus zelf maar bedacht. En daarin staat dat regel 1 is:
maak een plan Alleen een gevorderde tuinenbouwer kan zonder uitgewerkt plan. En ik kom niet verder dan een paar plantenbakken, dus ik ben begonnen met het plan.
voor![]()
Jullie willen vast niet alle 259 versies van mijn plan horen (mijn man ook niet namelijk), maar het grootste idee is nu wel een beetje hetzelfde. Er komt maar 1 boompje bij in de tuin, anders staat het heel snel vol. Onder de bomen komen groenblijvende planten van ongeveer 50-60 cm hoog. (niet bij de stam, een eindje daarvan af, in de winter hebben de bomen geen blaadjes, dus ik ga op zoek naar winterbloeiers, als die bestaan) Daaromheen planten van 30-40 cm hoog. Het liefst bij elke boom een kleur. Tussen de planten blijven groene bodembedekkers komen, die laag bij de grond blijven.
De gele flagstones komen er zeker niet, dat wordt zo overheersend. Hier ben ik nog niet overuit. Misschien geen stapstenen.
In eerste instantie wilde ik geen tuinhekje maken, maar dat ga ik toch doen. Tip van de buurvrouw: haar man rijdt nu namelijk regelmatig bij ons over het grind, waardoor de tuin een beetje is ingezakt.
tijdens![]()
Het split is praktisch allemaal opgehaald (leve marktplaats) en een buxusbol in die in de hoek stond, ben ik ook kwijt (leve marktplaats).
vanmiddag![]()
Inmiddels ben ik bezig met het leggen van tuinaarde. Ik heb namelijk ontdekt (lijkt Sherlock Homes wel) dat er wit zand in de tuin ligt.

En dat is niet goed voor plantjes. Nu gaat er dus als eerste tuinaarde doorheen (er is al een stuk gemengd, maar dat zie je niet op de foto) en daarna ga ik kijken wat er verder door moet om het gezond te maken.
Van een vriendin (bedankt!!) heb ik geleerd dat je moet kijken wat voor soort grond er in je tuin zit en dat je daarop je planten aan moet passen. Dan groeit het veel beter en anders blijf je bezig met vervangen van planten. Aangezien de esdoorn goed groeit en de rozen achter ook heel hard gaan, dacht ze dat het zure grond is. Iemand die daar verstand van heeft?
"wat een heerlijke yppiaanse reactie! Vol begrip, nooit veroordelend en zeker niet stekelig! #hulde"
Hoe langer de weg naar de top, hoe mooier het uitzicht!
*OUD heilige*