Ik ben nog dagelijks overgeleverd aan de nukken van de Jappen: Suzuki hèquote:Mijn opa was zelf 3 jaar lang overgeleverd aan de nukken van de Jappen.
Na Suzuki is zo slecht nog niet.quote:Op vrijdag 12 juni 2009 19:16 schreef LordNemephis het volgende:
Net zoals in Neurenberg zijn er ook rechtbanken opgezet waar Japanners zijn aangeklaagd. Niet alleen is het minder bekend wat voor beesten sommige Japanners waren in de oorlog, de rechtzaken die daarna zijn gevoerd zijn evenmin bekend.
Hier iets meer info
[..]
Ik ben nog dagelijks overgeleverd aan de nukken van de Jappen: Suzuki hè![]()
Waarom? De mensenhouden alleen zaken bij die henzelf betreffen. Als je voormalig NI-kampgevangenen vraagt, zul je merken, dat zij veel meer weten over de Tokyo-processen en minder over Neurenberg.quote:Op vrijdag 12 juni 2009 19:29 schreef ErwinRommel het volgende:
[..]
Na Suzuki is zo slecht nog niet.
OT:
De processen tegen Japanse oorlogsmisdadigers zijn erg vaag.
Het is ook jammer dat daar niet meer algemeen over bekend is.
Een ieder kent wel die Nueremberg processen, maar de Tokyo processen en op andere lokaties is bar weinig van bekend bij de Nederlander.
Dat steekt mij soms wel.
D is logisch omdat het HEN aangaat, en andersom idem.quote:Op vrijdag 12 juni 2009 19:33 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Waarom? De mensenhouden alleen zaken bij die henzelf betreffen. Als je voormalig NI-kampgevangenen vraagt, zul je merken, dat zij veel meer weten over de Tokyo-processen en minder over Neurenberg.
Vergeet niet dat ten tijde van de processen de politionele acties en de onafhankelijkheid van Indonesië speelden. Die waren vele malen belangrijker voor Nederland dan het berechten van de Japanners.quote:Op vrijdag 12 juni 2009 19:46 schreef ErwinRommel het volgende:
[..]
D is logisch omdat het HEN aangaat, en andersom idem.
Maar ik dacht toch echt dat toenmalig Nederlands-Indie echt deel uitmaakte van Nederland. Men weet dus weinig over dit stukje geschiedenis.
Omdat de japanse cultuur heel anders is. Eer, schaamte, dingen die daar heel anders werken dan hier. Wij schonen "ons" geweten door mensen publiekelijk te berechten. In Japan zou dat betekenen dat het zelfmoordcijfer nog hoger zou uitvallen. Scheelt je wel doodstraf natuurlijk, maat dat terzijde.quote:Op vrijdag 12 juni 2009 19:04 schreef ErwinRommel het volgende:
Waarom word er hierover zo weinig aandacht besteed?
Blijft voor de gemiddelde NL-er een ver-van-mijn-bed show. We weten ook veel minder over WO1 bijvoorbeeld.quote:Op vrijdag 12 juni 2009 19:46 schreef ErwinRommel het volgende:
[..]
D is logisch omdat het HEN aangaat, en andersom idem.
Maar ik dacht toch echt dat toenmalig Nederlands-Indie echt deel uitmaakte van Nederland. Men weet dus weinig over dit stukje geschiedenis.
Niet om het een of ander en heel interessant wat je vertelt, maar dat zou alleen opgaan als het de Japanners waren geweest, die de processen voerden. Echter, evenals in Duitsland zijn het de Geallieerden geweest, die de oorlogsmisdadigers hebben berecht.quote:Op zaterdag 13 juni 2009 08:11 schreef Pheno het volgende:
[..]
Omdat de japanse cultuur heel anders is. Eer, schaamte, dingen die daar heel anders werken dan hier. Wij schonen "ons" geweten door mensen publiekelijk te berechten. In Japan zou dat betekenen dat het zelfmoordcijfer nog hoger zou uitvallen. Scheelt je wel doodstraf natuurlijk, maat dat terzijde.
Japan is niet open in dat soort dingen en dat zullen ze ook niet snel worden.
Ik ben in Hiroshima geweest, waar ze juist de slechte dingen die hen is verkomen getoond is, men heeft het niet in het openbaar over de wandaden die zij hebben gepleegd.
Maar goed, wij hebben het ook niet zo over "onze" tijd in Indonesie...dat is dan ook weer wat hypocriet.
Waar zijn ze dan berecht?quote:Op zondag 14 juni 2009 15:54 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Niet om het een of ander en heel interessant wat je vertelt, maar dat zou alleen opgaan als het de Japanners waren geweest, die de processen voerden. Echter, evenals in Duitsland zijn het de Geallieerden geweest, die de oorlogsmisdadigers hebben berecht.
Je verhaal en vergelijking gaan dus niet op.
Er zijn wel zeker straffen uitgedeeld, maar de beschuldigden waren niet zo bekend als de Duitse leiders dus boeide het de mensen niet zo.quote:Japanese War Crimes Trials 1946-1948
The American public largely ignored the war crimes trials in Tokyo and throughout Asia in 1946-1948. Unlike the charismatic Nazi leadership, who were infamous throughout Europe, the Japanese leadership was not well known. That was due in part to the Allied propaganda, which did not want to criminalize the Emperor. If the Allied public saw him as a criminal, they would demand his removal, which would have prolonged the war.
The men put on trial in 1947 and 1948 were the first of 20,000 civilian and military former leaders who had either killed prisoners or had participated in the vague crime of instigating the war. While many would endure prison sentences of varying lengths, 900 were executed in trials around Asia.
Vertel hem dan dit jaar eens, dat hij al jaren een dag te laat is, aangezien Hiroshima op 6 augustus is gebombardeerd is.quote:Op maandag 15 juni 2009 10:47 schreef Nr.G het volgende:
Mijn vader zat in een jappenkamp en hangt elk jaar op 7 augustus de vlag uit om de 1e atoombom te eren.
quote:Tijdens de Tweede Wereldoorlog werd op 6 augustus 1945 om kwart over acht 's ochtends boven Hiroshima de uraniumbom Little Boy (die 4400kg woog) afgeworpen uit de Amerikaanse B-29 Superfortress bommenwerper Enola Gay.
toen was het in NL trouwens nog 5 Augustus..quote:Op maandag 15 juni 2009 17:26 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Vertel hem dan dit jaar eens, dat hij al jaren een dag te laat is, aangezien Hiroshima op 6 augustus is gebombardeerd is.
[..]
http://www.worldwar2database.com/html/warcrimes.htmquote:The Men put on trial in 1947 and 1948 were the first of 20,000 civilian and military former leaders who had either killed prisoners or had participated in the vague crime of instigating the war. While many would endure prison sentences of varying lengths, 900 were executed in trials around Asia.
De overwinnaar heeft het gelijk aan zijn zijde toch ?quote:Op maandag 15 juni 2009 18:25 schreef Pietverdriet het volgende:
* Pietverdriet vraagt zich eerder af waarom je nooit eens wat aan serieus onderzoek ziet naar geallieerde oorlogsmisdaden.
Hoor wel eens verhalen over massale verkrachtingen, krijgsgevangenen executeren, krijgsgevangenen mijnen laten ruimen zonder apparatuur of voorzieningen. Is een erg taboe themaquote:Op maandag 15 juni 2009 21:07 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
De overwinnaar heeft het gelijk aan zijn zijde toch ?
Je bedoelt o.a. de massamoorden van Hirosjima en Nagasaki ?
*ver-van-mijn-bedquote:Op vrijdag 12 juni 2009 19:04 schreef ErwinRommel het volgende:
De behandeling van krijgsgevangenen, en dat weet ik uit eerste rang. Mijn opa was zelf 3 jaar lang overgeleverd aan de nukken van de Jappen.
Waarom word er hierover zo weinig aandacht besteed?
http://historiek.net/inde(...)rt-te-verliezen.htmlquote:Ik Beken leest als een roman en beschrijft niet alleen het persoonlijke verhaal van Ferry Holtkamp zeer indringend, maar ook het leven in Japanse gevangenissen en de gebeurtenissen tijdens de Bersiap-tijd. “Een periode in de geschiedenis die heel erg onderbelicht gebleven is”, volgens Lengkeek. “Dit boek wil de nuance laten zien van: kijk nou eens echt wat er gebeurd is, wat heeft er plaatsgevonden en wie zijn er in de strijd vermorzeld?”
http://indisch4ever.web-l(...)raak-hr-bu.html#morequote:Verder is er hier in Nederland heel weinig bekend over het Indische Verzet, dat veel heftiger was dan het Nederlandse verzet. In Nederland werden over een periode van vijf jaar van de 4500 verzetsmensen in het gewapend verzet 1500 door de Duitsers gefusilleerd, dus 30% vond de dood. In Nederlands-Indië verloren in 1942 en begin -1943 in anderhalf jaar tijd circa 2000 Nederlandse verzetsmensen het leven door executie, en bedroeg het percentage overlevenden minder dan 10%. De reden was het ongenadig hard optreden van de beruchte Japanse politie, de Kempei Tai, tegen alles wat op verzet leek, waarmee dit verzet effectief werd gebroken. Alleen al op het Ereveld Antjol bij Jakarta liggen 1700 geëxecuteerde Nederlandse verzetsmensen.
Ik heb weleens gelezen dat overgave als 'eerloos' werd gezien in Japan. En dat van personen verwacht werd dat ze vochten tot de dood of zelfmoord pleegde. Vanwege de Bushido, waarin overgave zelfs nadrukkelijk verboden was en als schande werd gezien, waren personen die zich overgaven en onder het bewind van de vijand kwamen minderwaardige eerloze mensen. En dus werden ze als zulks behandeld.quote:Op zaterdag 20 juni 2009 15:39 schreef zuiderbuur het volgende:
De vraag die ik me vaak stel is: hoe dacht de gewone Japanner erover?
Hoe erg een oorlog ook kan zijn, ik kan me niet voorstellen dat je een heel volk echt aan zoiets kan laten meewerken zonder dat een flink deel van hen gelooft dat het ergens gerechtvaardigd is.
Omdat deze in WO II in het niet vielen bij de gruwelijkheden van de Duitsers en Japanners. De Russen hebben dan nog wel aardig huisgehouden in Duitsland en hebben ook aardig wat krijgsgevangen al dan niet bewust over de kling gejaagd, het is kinderspel vergeleken met de massaslachtingen die de Duitsers en Japanners hebben aangericht.quote:Op maandag 15 juni 2009 18:25 schreef Pietverdriet het volgende:
* Pietverdriet vraagt zich eerder af waarom je nooit eens wat aan serieus onderzoek ziet naar geallieerde oorlogsmisdaden.
Nopes.. Dresen (en volgens mij Hamburg ook) was doelgericht op burgers om het moraal van de Duitsers te breken.quote:Op donderdag 25 juni 2009 13:13 schreef Ericr het volgende:
[..]
Omdat deze in WO II in het niet vielen bij de gruwelijkheden van de Duitsers en Japanners. De Russen hebben dan nog wel aardig huisgehouden in Duitsland en hebben ook aardig wat krijgsgevangen al dan niet bewust over de kling gejaagd, het is kinderspel vergeleken met de massaslachtingen die de Duitsers en Japanners hebben aangericht.
Wat wij nu zien als misdaden werd toen gezien als vergeldingsacties en in dat licht bezien valt het nog mee dat niet heel Japan en Duitsland gewoon van de aardbodem zijn geveegd.
Dat klopt en Bomber Harris wordt ook niet echt als held gezien. Churchill heeft op een gegeven moment ook afstand genomen van zijn acties.quote:Op donderdag 25 juni 2009 13:40 schreef Keltie het volgende:
[..]
Nopes.. Dresen (en volgens mij Hamburg ook) was doelgericht op burgers om het moraal van de Duitsers te breken.
quote:The Nazis entered this war under the rather childish delusion that they were going to bomb everyone else, and nobody was going to bomb them. At Rotterdam, London, Warsaw, and half a hundred other places, they put their rather naive theory into operation. They sowed the wind, and now they are going to reap the whirlwind
Dat maakt het nog geen legitieme actie ipv een oorlogsmisdaad.quote:Op donderdag 25 juni 2009 13:43 schreef Ericr het volgende:
[..]
Dat klopt en Bomber Harris wordt ook niet echt als held gezien. Churchill heeft op een gegeven moment ook afstand genomen van zijn acties.
Maar een groot gedeelte van wat je kan zien als misdaden was pure vergelding en in feite zag Harris het ook zo :
[..]
Het waren wel 2 leuke testjesquote:Op donderdag 25 juni 2009 13:45 schreef DrDentz het volgende:
Ik vond die atoombommen op Hiroshima en Nagasaki ook vrij ernstige oorlogsmisdaden.
Het is zeker niet goed maar als je steden in as zijn gelegd en er in diverse landen hele volkeren worden uitgeroeid wel goed voorstelbaar dat je de agressor ook wat tikken terug geeft. WO II kent zijn gelijke niet qua gruwelijkheden, aan beide kanten.quote:Op donderdag 25 juni 2009 13:47 schreef Keltie het volgende:
[..]
Dat maakt het nog geen legitieme actie ipv een oorlogsmisdaad.
"Hunnie doen het dus mogen wij het ook", zo werkt het niet.. In de praktijk gebeurd het wel, maar dat betekend niet dat het goed is.
Over welke, aantoonbare, miljoenen omgekomen Japanse burgers heb jij het?quote:Op zaterdag 20 juni 2009 15:40 schreef muay-toy het volgende:
nog maar niet te spreken over de VS tijdens WO2, ff een paar atoombommen droppen en miljoenen onschuldige mensen laten omkomen
enquote:The bombs killed as many as 140,000 people in Hiroshima and 80,000 in Nagasaki by the end of 1945,[4] roughly half on the days of the bombings. Amongst these, 15–20% died from injuries or the combined effects of flash burns, trauma, and radiation burns, compounded by illness and radiation sickness.[5] Since then, more have died from leukemia (231 observed) and solid cancers (334 observed) attributed to exposure to radiation released by the bombs.[6] In both cities, the overwhelming majority of the dead were civilians.[7][8][9]
Hoewel het enorm veel slachtoffers zijn, loopt dit bij lange na niet in de miljoenen.quote:Post-attack casualties
According to most estimates, the immediate effects of the blast killed approximately 70,000 people in Hiroshima. Estimates of total deaths by the end of 1945 from burns, radiation and related disease, the effects of which were aggravated by lack of medical resources, range from 90,000 to 140,000.[4][35] Some estimates state up to 200,000 had died by 1950, due to cancer and other long-term effects.[1][7][36] Actually, from 1950 to 1990, roughly 9% of the cancer and leukemia deaths among bomb survivors was due to radiation from the bombs, the statistical excess being estimated to 89 leukemia and 339 solid cancers.[37] At least eleven known prisoners of war died from the bombing.[38]
Dat zeg ik toch? Maar dan blijft het nog wel een oorlogsmisdaadquote:Op donderdag 25 juni 2009 13:54 schreef Ericr het volgende:
[..]
Het is zeker niet goed maar als je steden in as zijn gelegd en er in diverse landen hele volkeren worden uitgeroeid wel goed voorstelbaar dat je de agressor ook wat tikken terug geeft.
Nah, weet ik niet.quote:WO II kent zijn gelijke niet qua gruwelijkheden, aan beide kanten.
Ligt er aan natuurlijk. Als je het standpunt aanhoud dat deze aanvallen nodig waren om de oorlog danig te verkorten, dan snijd die beschuldiging over oorlogsmisdaden geen hout, daar het dan gewoon om een oologshandeling ging.quote:Op donderdag 25 juni 2009 13:45 schreef DrDentz het volgende:
Ik vond die atoombommen op Hiroshima en Nagasaki ook vrij ernstige oorlogsmisdaden.
Bijna niet kunnen weten. Er wordt op dat gebied vrijwel niets geschreven of onderwezen in Japan. Alleen enkele historici houden zich er mee bezig. En men maakt nog steeds ruzie over wat er wel en niet in de schoolboeken en dergelijke moet komen te staan. Dit tot grote woede van China en Korea. Dit probleem doet de relatie tussen Japan en de buren geen goed.quote:Op donderdag 25 juni 2009 14:23 schreef Ericr het volgende:
Weten niets of willen er gewoon niets van weten? Nanking, Burmalijn en andere zaken heb je toch redelijk snel gevonden als je de oorlog in Azie iets nader bestudeerd. Japanners zijn in Azie reislustig genoeg om toch minimaal wel eens aan te lopen tegen de zaken die hun voorouders hebben aangericht.
De omvang is misschien wel groot (al betwijfel ik of er relatief gezien de grootste massamoorden in WW2 begaan zijn) maar de manier waarop er gemoord is valt in het niet bij veel andere oorlogen.quote:Op donderdag 25 juni 2009 13:54 schreef Ericr het volgende:
[..]
Het is zeker niet goed maar als je steden in as zijn gelegd en er in diverse landen hele volkeren worden uitgeroeid wel goed voorstelbaar dat je de agressor ook wat tikken terug geeft. WO II kent zijn gelijke niet qua gruwelijkheden, aan beide kanten.
Hoe wil je dat weten als er nooit serieus onderzoek naar gedaan is?quote:Op donderdag 25 juni 2009 13:13 schreef Ericr het volgende:
[..]
Omdat deze in WO II in het niet vielen bij de gruwelijkheden van de Duitsers en Japanners. De Russen hebben dan nog wel aardig huisgehouden in Duitsland en hebben ook aardig wat krijgsgevangen al dan niet bewust over de kling gejaagd, het is kinderspel vergeleken met de massaslachtingen die de Duitsers en Japanners hebben aangericht.
Wat wij nu zien als misdaden werd toen gezien als vergeldingsacties en in dat licht bezien valt het nog mee dat niet heel Japan en Duitsland gewoon van de aardbodem zijn geveegd.
Raad ik je toch aan om een goed boek over de Holocaust en andere slachtingen te lezen. De slachtingen van de Duitsers zijn zo goed als ongeevenaard. Bedenk wel dat ze binnen een jaar of 3 1/2 meer dan tien miljoen mensen over de kling gejaagd hebben, vaalk op de meest gruwelijke wijze. De Mongolen hebben ook aardig huisgehouden wereldwijd en daarvoor vele veroveraars net zo goed maar industriele moord is begonnen bij de Duitsers. Ook al was Japan qua snelheid van moorden minstens de gelijke van de Duitsers, maar de Japanners hadden veel minder een machine op gang gebracht dan de Duitsers. De botte bijl methode was de Japanners meer toevertrouwd.quote:Op vrijdag 26 juni 2009 20:07 schreef EricT het volgende:
[..]
De omvang is misschien wel groot (al betwijfel ik of er relatief gezien de grootste massamoorden in WW2 begaan zijn) maar de manier waarop er gemoord is valt in het niet bij veel andere oorlogen.
Dus jij denkt dat er nooit serieus onderzoek gedaan is naar de bombardementen op de Duitse steden, de wraakacties van de Russen en hun bondgenoten, de behandeling van Duitse gevangenen na de oorlog etc? Volgens mij is dat toch redelijk goed vastgelegd, alleen zijn de meeste schuldigen wel de dans ontsprongen. Maar de meeste schuldigen aan Duitse of Japanse kant zijn net zo goed de dans ontsprongen of zeer lang na de oorlog nog een keer berecht.quote:Op vrijdag 26 juni 2009 21:00 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Hoe wil je dat weten als er nooit serieus onderzoek naar gedaan is?
Oke, de Duitsers hebben er een industrie van gemaakt daar heb je een punt. Maar je begint weer over de hoeveelheid doden. Kijk naar andere slachtingen van de 20e eeuw; Joegoslavie, Rwanda, De coup in Indonesia, waren die minder gruwelijk?quote:Op vrijdag 26 juni 2009 21:20 schreef Ericr het volgende:
[..]
Raad ik je toch aan om een goed boek over de Holocaust en andere slachtingen te lezen. De slachtingen van de Duitsers zijn zo goed als ongeevenaard. Bedenk wel dat ze binnen een jaar of 3 1/2 meer dan tien miljoen mensen over de kling gejaagd hebben, vaalk op de meest gruwelijke wijze. De Mongolen hebben ook aardig huisgehouden wereldwijd en daarvoor vele veroveraars net zo goed maar industriele moord is begonnen bij de Duitsers. Ook al was Japan qua snelheid van moorden minstens de gelijke van de Duitsers, maar de Japanners hadden veel minder een machine op gang gebracht dan de Duitsers. De botte bijl methode was de Japanners meer toevertrouwd.
Niet minder gruwelijk, wel minder industrieel. De Ruandezen doen wel een gooi naar de grootste slachting binnen de kortste tijd. Maar dan nog 'blinken' de Duitsers uit in het uitzoeken van methoden hoe ze van hun 'untermenschen' konden afkomen. Levend verbranden, doodschieten, kapot slaan, vergassen, verdrinken, laten zinken met boot en al, dodenmarsen, uithongering, experimenten. Ze hielden in ieder geval wel van variatie. Maar inderdaad, enkelvoudige methoden van executie zijn net zo gruwelijk.quote:Op vrijdag 26 juni 2009 21:29 schreef EricT het volgende:
[..]
Oke, de Duitsers hebben er een industrie van gemaakt daar heb je een punt. Maar je begint weer over de hoeveelheid doden. Kijk naar andere slachtingen van de 20e eeuw; Joegoslavie, Rwanda, De coup in Indonesia, waren die minder gruwelijk?
Nee, zoals ik al zei, ik ben ze nooit tegengekomen. En ik had het niet over de bombardementenquote:Op vrijdag 26 juni 2009 21:24 schreef Ericr het volgende:
[..]
Dus jij denkt dat er nooit serieus onderzoek gedaan is naar de bombardementen op de Duitse steden, de wraakacties van de Russen en hun bondgenoten, de behandeling van Duitse gevangenen na de oorlog etc? Volgens mij is dat toch redelijk goed vastgelegd, alleen zijn de meeste schuldigen wel de dans ontsprongen. Maar de meeste schuldigen aan Duitse of Japanse kant zijn net zo goed de dans ontsprongen of zeer lang na de oorlog nog een keer berecht.
Studies weet ik niet zo snel maar een boek als 'A Woman in Berlin' is in 1954 al uitgekomen. Andere documentatie van misdragingen heeft misschien wat langer op zich laten wachten maar dat is ook niet zo vreemd met een Russische bezettingsmacht die tot eind jaren 80 de touwtjes in handen had in de gebieden waar ze hebben huisgehouden.quote:Op vrijdag 26 juni 2009 22:15 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Nee, zoals ik al zei, ik ben ze nooit tegengekomen. En ik had het niet over de bombardementen
Noem eens een paar studies
Eerder een vlijmscherp zwaard. Die Japanse officieren droegenquote:Op vrijdag 26 juni 2009 21:20 schreef Ericr het volgende:
De botte bijl methode was de Japanners meer toevertrouwd.
Theo Holman over zijn opaquote:Wat wist ik van mijn grootvader?
Helemaal niets. Mijn vader sprak nooit over hem, behalve dan dat hij inderdaad streng was en in Indië was omgekomen, waarschijnlijk na te zijn gemarteld, en mijn moeder had hem wel eens beschreven als nors, maar ook vriendelijk, maar meer dan dat eigenlijk niet.
Ik vroeg her en der aan familieleden iets over grootvader, maar de enige die iets meer wist te vertellen was mijn zuster. Ze mailde mij: 'Wat ik wel weet, maar dat gaat over Omi, is dat zij het lijk van opa Holman met een handkar heeft opgehaald, met zijn hoofd er los naast, samen met oom Herbert en nog een buurvrouw.
Om en nabij inderdaad. En dan was het Erntefest nog niet eens onderdeel van de Einsatzgruppen acties. 42.000 doden binnen twee dagen is bijna niet voor te stellen.quote:Op vrijdag 26 juni 2009 23:58 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Eerder een vlijmscherp zwaard.
Hoeveel executies hebben de nazi's niet gedaan met de einsatzgroepen ? 1,5 miljoen ?
Dat gebeurde vaker.. Aan het einde van de oorlog duurde het vergassen te lang dus werden mensen/ kinderen levend in de oven gegooid.quote:Op dinsdag 30 juni 2009 21:32 schreef latexpiepbeestje het volgende:
Jozef Mengele, de kamp'dokter' heeft ook zulke zieke experimenten gedaan. Ik heb ook wel eens gelezen dat in zijn opdracht een vrachtwagen vol met Joodse kinderen naar een bos reed, waarna de kinderen levend werden verbrand in een grote kuil. Wie er uit wilde klimmen werd er met een stok weer in geslagen..
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |