abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_69975406
Dit is weer zo'n evolutietheorie topic, maar ik wil het nu eigenlijk gewoonweg over de bewijzen hebben. Ik ben er al een aantal jaren mee bezig en nog hoor je vaak mensen zeggen dat de evolutietheorie geen bewezen theorie is.
Nu wil ik eigenlijk een aantal bewijzen neerzetten wat in mijn ogen zulke sterke bewijzen voor evolutietheorie dat je er als creationist niet meer omheen kunt. Mochten er creationisten zijn die deze bewijzen op een wetenschappelijk verantwoorde manier kunnen debunken zie ik dat graag.

1. De menselijke staart.

Veel creationisten pakken dit veel te oppervlakkig op en komen met argumenten dat het staartbeen wel degelijk een functie heeft. Maar het daadwerkelijk onomstotelijke bewijs negeren ze voor het gemak. Neem nu de mensen die geboren worden met een staart, dit kan je niet wegverklaren door te zeggen, dit is een foutje en geen staart. We praten over een volledig functionerende staart, inclusief bot,weefsel,huid en zenuwen, deze mensen kunnen de staart notabene bewegen. Als voorbeeld geef ik dit plaatje.

Er zit namelijk een geinactiveerd gen in ons DNA, of in makkelijke verwoording: Er zit een instructieset in je DNA om een staart te maken, alleen deze is gedeactiveerd en door een mutatie wil deze weleens aangezet worden per ongeluk. Deze genen zijn geidentificeerd in muizen en deze vergeleken met het menselijke genoom en inderdaad, deze genen zitten ook in de mens.

2. Chromosome 2

De mens heeft 46 chromosomen, alle andere primaten hebben er 48. Hieruit kon dus jaren geleden al voorspeld worden dat er iets met deze chromosomen gebeurd moest zijn waardoor wij 46 chromosomen kregen. Als er niets te vinden viel was gemeenschappelijke afstamming per definitie uitgesloten aangezien een volledig verliezen van een chromosome dodelijk is.
1 van de voorspellingen was een fusie tussen bepaalde chromosomen, hoe kan je dit beter uittesten dan te kijken naar de chromosomen van mensen en chimpansee's, aangezien deze het dichtst bij elkaar staan op de evolutionaire boom. En wat blijkt, chromosome 12 en 13 van chimpansee zijn gefuseerd tot chromosome 2 van de mens. Zoals we in dit plaatje kunnen zien:

De linker chromosome is van de mens, de twee ernaast zijn van de chimp. Zoals je ziet is de overeenkomst ongelooflijk groot, behalve in het gefuseerde deel in het midden.

3. Nagels op vinnen van zeekoeien

Als je het al vreemd vind dat walvissen rudimentaire achterpoten hebben in hun skelet, dan zijn de nagels op vinnen van zeekoeien helemaal vreemd. Nagels komen namelijk alleen voor bij landdieren.

Interessant stukje macro evolutie als je het mij vraagt. Van poten naar vinnen.

Aangezien de openingspost alweer veel te groot is en pas 3 argumenten verder ben hou ik het even hierbij. Ik zie graag de creationistische antwoorden hoe ze dit soort argumenten passen in een creatie theorie.
pi_69975508
Het is ook geen bewezen theorie, wel de meest waarschijnlijke.
  vrijdag 12 juni 2009 @ 15:42:05 #3
257727 Nicephorus
Alias Fritz Spritz
pi_69975557
Met fokken wordt ook dagelijks 'natuurlijke' selectie bewezen.
Spritzkuchen oder auch Spritzringe sind ein Fett- bzw. Siedegebäck aus Brandteig. Sie sollten innen noch etwas feucht sein und schmecken am Tag der Zubereitung am besten.
pi_69975622
quote:
Op vrijdag 12 juni 2009 15:40 schreef boyv het volgende:
Dus de zwaartekracht theorie is in jouw ogen ook niet bewezen?
  vrijdag 12 juni 2009 @ 15:43:33 #5
26400 wijsneus
Radicaal Democraat
  vrijdag 12 juni 2009 @ 15:46:33 #6
79665 Gewoonik
Streng maar rechtvaardig
pi_69975761
quote:
Op vrijdag 12 juni 2009 15:40 schreef boyv het volgende:
Onzin, er missen nog stukken van ons eigen verleden maar dat is eigenlijk geschiedenis onderzoek. Op dit moment kunnen we door een simpele test met behulp van planten laten zien hoe evolutie werkt.
Met vriendelijke groet,
Gewoonik
  vrijdag 12 juni 2009 @ 15:47:14 #7
122648 Bravebart
København er på plads ja
pi_69975785
quote:
Op vrijdag 12 juni 2009 15:43 schreef bigore het volgende:

[..]

Volgens mij is een theorie per definitie niet bewezen, anders is het geen theorie meer.
Op donderdag 22 november 2012 00:14 schreef ondeugend het volgende:
liefdevolle gevoelens voor de duisternis
pi_69975865
Evolutietheorie sluit creationisme niet uit en vica versa als je tijdspanne van 7 dagen van ruimer neemt.
“Everyone wants to live at the expense of the state. They forget that the state lives at the expense of everyone.” ― Frédéric Bastiat
pi_69975894
quote:

[..]

Het elementaire deeltje graviton is nog steeds niet ontdekt.
“Everyone wants to live at the expense of the state. They forget that the state lives at the expense of everyone.” ― Frédéric Bastiat
  vrijdag 12 juni 2009 @ 15:51:00 #10
24604 KwisatzHaderach
There are no facts
pi_69975921
quote:
Op vrijdag 12 juni 2009 15:46 schreef Gewoonik het volgende:

[..]
Onzin, er missen nog stukken van ons eigen verleden maar dat is eigenlijk geschiedenis onderzoek. Op dit moment kunnen we door een simpele test met behulp van planten laten zien hoe evolutie werkt.
Het bestaan van evolutie staat overduidelijk vast inderdaad. De grote vraag is hoe is het begonnen. Daarover verschillen de meningen nogal. En vanuit dat oogpunt vraag ik me ook af waarom de OP er zonder meer vanuitgaat dat (alle) creationisten zijn 3 voorbeelden uberhaupt zullen zien als bewijs dat evolutie uit zichzelf en uit het niets is begonnen.
"I know," said Jane. "It's the most charming thing about humans. You are all so sure that the lesser animals are bleeding with envy because they didn't have the good fortune to be born homo sapiens."
pi_69976028
Persoonlijk vind ik een theorie pas echt goed, als er voorspellingen mee kunnen worden gedaan. Neem nu de Tiktaalik, de overgangsvorm van water tot landdieren.

Paleontologen gingen dus zoeken in een 375 miljoen jaar oude aardlaag omdat volgens de evolutietheorie toen het moment moet zijn geweest van water naar landdieren. Dus een voorspelling op basis van de evolutietheorie. Als creationist kan je niets anders doen dan deze feiten negeren en hopen dat niemand er nog over begint.
  Donald Duck held vrijdag 12 juni 2009 @ 15:54:52 #12
46149 __Saviour__
Superstapelsmoor op Kristel
pi_69976058
quote:

[..]

Zwaartekracht valt niet te ontkennen. Maar wat die zwaartekracht precies is, dat is een theorie.
❤ Rozen zijn rood ❤
❤ Viooltjes zijn blauw ❤
❤ Kristel, ik hou van jou! ❤
  vrijdag 12 juni 2009 @ 15:56:07 #13
122648 Bravebart
København er på plads ja
pi_69976100
quote:
Op vrijdag 12 juni 2009 15:54 schreef __Saviour__ het volgende:

[..]

Zwaartekracht valt niet te ontkennen. Maar wat die zwaartekracht precies is, dat is een theorie.
Goed verwoord
pi_69976150
Voor veel mensen is de evolutietheorie een vastgesteld feit, maar er zijn echt nog veel mensen in Nederland die dus geloven in een daadwerkelijke schepping van God. Met zondvloed en al, ook hier op Fok! zitten er mensen met deze overtuigingen.
pi_69976315
quote:
Op vrijdag 12 juni 2009 15:54 schreef __Saviour__ het volgende:

[..]

Net als met wind, denk je dat het zijn wind is, blijkt het mijn wind te zijn! (tvp dus)
Op dinsdag 7 juli 2009 @ 09:30 schreef iemand het volgende:
Dan moet je het wel goed uitleggen. Als "je" naar de persoonvorm komt krijgt de uitgang alleen geen "t" als het jij betekent. ;)
  vrijdag 12 juni 2009 @ 16:02:35 #16
122648 Bravebart
København er på plads ja
pi_69976325
quote:
Op vrijdag 12 juni 2009 15:57 schreef bigore het volgende:
Voor veel mensen is de evolutietheorie een vastgesteld feit, maar er zijn echt nog veel mensen in Nederland die dus geloven in een daadwerkelijke schepping van God. Met zondvloed en al, ook hier op Fok! zitten er mensen met deze overtuigingen.
Klopt. Dus?
pi_69976445
quote:
Ik vind het zo vreemd dat Christenen nu weigeren te geloven dat het Heilig Boek het mogelijk fout heeft.
Een aantal eeuwtjes geleden hebben ze het ook hun ongelijk gekregen toen bleek dat de Aarde niet geheel plat was. En dat heeft genoeg toenmalige critici de kop gekost.
pi_69976611
quote:
Op vrijdag 12 juni 2009 16:02 schreef Bravebart het volgende:

[..]

Klopt. Dus?
Deze mensen mogen de argumenten proberen te debunken.
pi_69976678
quote:

[..]

Eigenlijk geen enkele theorie
  vrijdag 12 juni 2009 @ 16:13:00 #20
24604 KwisatzHaderach
There are no facts
pi_69976727
quote:
Op vrijdag 12 juni 2009 16:05 schreef Boschkabouter het volgende:

[..]

En dat heeft genoeg toenmalige critici de kop gekost.
Maar daar tegenover staat dat er ook heel wat wetenschappelijk theorien sinds die tijd inmiddels naar de prullenbak zijn verwezen.
"I know," said Jane. "It's the most charming thing about humans. You are all so sure that the lesser animals are bleeding with envy because they didn't have the good fortune to be born homo sapiens."
pi_69976770
quote:
Op vrijdag 12 juni 2009 16:13 schreef KwisatzHaderach het volgende:

[..]

Maar daar tegenover staat dat er ook heel wat wetenschappelijk theorien sinds die tijd inmiddels naar de prullenbak zijn verwezen.
Uiteraard, de wetenschap verbeterd zichzelf constant.
pi_69976916
zeer interessante bewijzen maar het verklaard inderdaad niet hoe het allemaal begonnen is.. Kun je dat ook bewijzen?
Amsterdamse Football Club Ajax - Liverpool F.C.
  Donald Duck held vrijdag 12 juni 2009 @ 16:18:15 #23
46149 __Saviour__
Superstapelsmoor op Kristel
pi_69976925
quote:
Op vrijdag 12 juni 2009 16:11 schreef boyv het volgende:

[..]

Eigenlijk geen enkele theorie
In de wiskunde zijn er wel strakke absoluut sluitende bewijzen. Maar zoiets mag dan ook eigenlijk geen theorie meer heten, het zijn stellingen.
❤ Rozen zijn rood ❤
❤ Viooltjes zijn blauw ❤
❤ Kristel, ik hou van jou! ❤
  vrijdag 12 juni 2009 @ 16:19:57 #24
122648 Bravebart
København er på plads ja
pi_69976983
quote:
Op vrijdag 12 juni 2009 16:18 schreef GieJay het volgende:
zeer interessante bewijzen maar het verklaard inderdaad niet hoe het allemaal begonnen is.. Kun je dat ook bewijzen?
Nope, dat kan niemand tot nu toe. Er zijn alleen allerhande theorieën.
pi_69977052
quote:
Op vrijdag 12 juni 2009 15:42 schreef Nicephorus het volgende:
Met fokken wordt ook dagelijks 'natuurlijke' artificiële selectie bewezen.
  vrijdag 12 juni 2009 @ 16:28:41 #26
251529 drijfhout
harder dan hard genoeg
pi_69977306
quote:
Op vrijdag 12 juni 2009 16:05 schreef Boschkabouter het volgende:

[..]

.....
Een aantal eeuwtjes geleden hebben ze het ook hun ongelijk gekregen toen bleek dat de Aarde niet geheel plat was. ....
Die mensen hebben hebben nog nooit een berg gezien.
De stommerikken.

Natuurlijks is de aarde niet helemáál plat.
Als er geen bergen zijn kunnen de rivieren toch niet omlaag stromen.
Ik pak mijn brommer en ik ga.
  vrijdag 12 juni 2009 @ 16:31:45 #27
122648 Bravebart
København er på plads ja
pi_69977395
quote:
Op vrijdag 12 juni 2009 16:28 schreef drijfhout het volgende:

[..]

Die mensen hebben hebben nog nooit een berg gezien.
De stommerikken.

Natuurlijks is de aarde niet helemáál plat.
Als er geen bergen zijn kunnen de rivieren toch niet omlaag stromen.
Jawel hoor, als de aarde een hellend vlak zou zijn.
pi_69977922
quote:
Op vrijdag 12 juni 2009 16:18 schreef GieJay het volgende:
Nee, maar daar gaat het niet om, de evolutietheorie geeft een verklaring voor de variatie in organismen, niet voor het ontstaan van het leven.

Daarnaast is het antwoord : " Dat weet ik (nog) niet." Bv op de vraag hoe is het eerste leven onstaan.....

-eleganter
-simpeler
-correcter en
eerlijker dan:

Het flying spagettimonster* heeft het gedaan.

* <insert je favoriete verzonnen entiteit>
Weg met de riooljournalistiek. Klik er niet op. Ze vergiftigen de maatschappij.
  vrijdag 12 juni 2009 @ 17:17:17 #29
257727 Nicephorus
Alias Fritz Spritz
pi_69978699
quote:
Op vrijdag 12 juni 2009 16:21 schreef boyv het volgende:

[..]

vandaar de haakje
Spritzkuchen oder auch Spritzringe sind ein Fett- bzw. Siedegebäck aus Brandteig. Sie sollten innen noch etwas feucht sein und schmecken am Tag der Zubereitung am besten.
pi_69979633
Op bacteriële schaal is evolutie enigsinds na te bootsen.
Цой жив
  vrijdag 12 juni 2009 @ 18:36:34 #31
36971 Invictus_
Religieuze Minderheid
pi_69980821
quote:
Op vrijdag 12 juni 2009 17:51 schreef Zwoerd het volgende:
Op bacteriële schaal is evolutie enigsinds na te bootsen.
Niet enigszins, exact... binnen een paar uur zelfs...
Now I'm walking on the sunnyside of the street
  vrijdag 12 juni 2009 @ 19:44:33 #32
219097 Keepertje8
Postmodernist
pi_69983043
Alsof je het überhaupt zou kunnen bewijzen. Deze hele discussie houdt zo lang stand omdat de theorieën (heet niet voor niets theorie) per definitie niet falsifieerbaar zijn. We kunnen alleen maar gissen naar de oorsprong, en dat theorie A nou dichter bij onze hedendaagse 'realiteit' ligt dan theorie B is niet zo heel relevant vind ik.
pi_69984355
quote:
Op vrijdag 12 juni 2009 19:44 schreef Keepertje8 het volgende:
Alsof je het überhaupt zou kunnen bewijzen. Deze hele discussie houdt zo lang stand omdat de theorieën (heet niet voor niets theorie) per definitie niet falsifieerbaar zijn. We kunnen alleen maar gissen naar de oorsprong, en dat theorie A nou dichter bij onze hedendaagse 'realiteit' ligt dan theorie B is niet zo heel relevant vind ik.
Hoezo is de evolutietheorie per definitie niet falsifieerbaar? Een 400 mijloen jaar oud fossiel van een konijn is genoeg om de hele theorie van tafel te gooien...
pi_69985033
quote:
Op vrijdag 12 juni 2009 15:47 schreef Bravebart het volgende:

[..]

Volgens mij is een theorie per definitie niet bewezen, anders is het geen theorie meer.
Het probleem is een beetje dat 'bewezen' helemaal niet zo'n binair concept is als mensen denken.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_69985058
quote:
Voor veel mensen is de evolutietheorie een vastgesteld feit, maar er zijn echt nog veel mensen in Nederland die dus geloven in een daadwerkelijke schepping van God.
Hmm. Ik zou kunnen stellen/menen, God bestaat, maar dat wil nog niet zeggen dat God, of beter gezegd, alleen God verantwoordelijk zou zijn voor de schepping van de mens. Daarbij ben ik ook nog eens geen medestander van de evolutietheorie.
quote:
Met zondvloed en al, ook hier op Fok! zitten er mensen met deze overtuigingen.
(Zond)vloed ja, daarvan ben ik wel van overtuigd. Ca. 10.000 jaar v. Chr. gebeurd.
De ondergang van het laatste stukje Atlantis.

Hier zijn wel meer dan genoeg bewijzen voor gevonden in de Atlantische oceaan.
pi_69985078
quote:
Op vrijdag 12 juni 2009 15:50 schreef teknomist het volgende:

[..]

Wacht maar tot ik iets zwaars op je teen laat flikkeren
Na 1x geef je wel toe dat het moet bestaan...
pi_69985265
quote:
Op vrijdag 12 juni 2009 20:46 schreef Bankfurt het volgende:

[..]

Hmm. Ik zou kunnen stellen/menen, God bestaat, maar dat wil nog niet zeggen dat God, of beter gezegd, alleen God verantwoordelijk zou zijn voor de schepping van de mens. Daarbij ben ik ook nog eens geen medestander van de evolutietheorie.
[..]

(Zond)vloed ja, daarvan ben ik wel van overtuigd. Ca. 10.000 jaar v. Chr. gebeurd.

Prima, daar kan ik mee leven, maar geloof je dan wel of niet in gemeenschappelijke afstamming? Zo nee, wil je dan je verklaring geven voor bovenstaande feiten?

Daarbij zie ik graag een topic over de bewijzen voor een zondvloed, want de bewijzen die ik gezien heb zijn niet overtuigend.
pi_69985310
quote:
Op vrijdag 12 juni 2009 20:47 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Wacht maar tot ik iets zwaars op je teen laat flikkeren
Na 1x geef je wel toe dat het moet bestaan...
Dat er zwaartekracht is, is een feit. Maar hoe dat komt en onder welke omstandigheden is de vraag.
Op atomaire schaal zijn er krachten sterker dan de zwaartekracht: elektromagnetische, sterke/zwakke kernkracht. Dus het ligt er ook aan op welke schaal je het bekijkt...

En om de analogie naar de evolutie door te trekken. Dat de mens geëvolueerd is, trekt geen twijfel, maar hoe en onder welke omstandigheden is niet geheel duidelijk. Daarom is de evolutie een theorie, en nog geen wet.
  vrijdag 12 juni 2009 @ 21:51:31 #39
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_69986987
quote:

[..]

Volgens mij heb je dan een beetje een verkeerd idee bij het woord "theorie" binnen een wetenschappelijke context. Het is de hoogste status die een wetenschappelijke postulatie kan krijgen.
Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
  vrijdag 12 juni 2009 @ 22:01:37 #40
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_69987305
Daarnaast zijn de voorbeelden uit de voorbeelden uit de OP natuurlijk leuke 'posterchilds'. Maar persoonlijkk zou ik zelfs veel uitdagender willen stellen dat Dobzhansky eigenlijk de spijker op de kop sloeg met de titel van z'n boek: Nothing in Biology Makes Sense Except in the Light of Evolution.
Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
pi_69987678
quote:
Op vrijdag 12 juni 2009 16:19 schreef Bravebart het volgende:
Nope, dat kan niemand tot nu toe. Er zijn alleen allerhande theorieën.
En dan nog. Als morgen een bioloog of chemicus in een petrischaaltje met oersoep leven uit niet-leven weet te creeren, dan zeggen de creationisten: zie je wel, leven is gecreeerd
beter een knipoog dan een blauw oog
pi_69989450
quote:
Op vrijdag 12 juni 2009 20:53 schreef bigore het volgende:

[..]

Prima, daar kan ik mee leven, maar geloof je dan wel of niet in gemeenschappelijke afstamming? Zo nee, wil je dan je verklaring geven voor bovenstaande feiten?
Goede vraag.

Ik zou hierbij willen antwoorden c.q. stellen;

een gemeenschappelijke afstamming in absoluut geestelijk opzicht; maar voor de rest zijn er vele verschillen in fysieke afstamming en relatief geestelijke afstamming en ontwikkeling.

2 voorbeelden van absolutie om dit te illustreren:

1) Hoe wij kijken naar de kleuren: afgezien van kleurenblindheid ziet ieder mens de kleur van vers gras als zijnde groen, de heldere hemel als lichtblauw en een verse tomaat als rood. Vanwaar die eensgezindheid ? Ongeacht ras, cultuur of geslacht.

2) Uniformiteit in de wiskunde. Een wet in de wiskunde is voor een Chinees op gelijke wijze werkend als voor een Indiaan, zelfs ongeacht cultuurverschillen. Zeer simpel en bot: voor een Chinees geldt de stelling van Pythagaros evengoed als voor een Indiaan.

Dit kan Darwin of evolutietheorie nooit verklaren, wel als je uitgaat van een absolute Godheid.
quote:
Daarbij zie ik graag een topic over de bewijzen voor een zondvloed, want de bewijzen die ik gezien heb zijn niet overtuigend.
Die topics zitten geloof ik wel in truth-forum of bij Historie.
pi_69989927
quote:
Op vrijdag 12 juni 2009 23:11 schreef Bankfurt het volgende:

1) Hoe wij kijken naar de kleuren: afgezien van kleurenblindheid ziet ieder mens de kleur van vers gras als zijnde groen, de heldere hemel als lichtblauw en een verse tomaat als rood. Vanwaar die eensgezindheid ? Ongeacht ras, cultuur of geslacht.

2) Uniformiteit in de wiskunde. Een wet in de wiskunde is voor een Chinees op gelijke wijze werkend als voor een Indiaan, zelfs ongeacht cultuurverschillen. Zeer simpel en bot: voor een Chinees geldt de stelling van Pythagaros evengoed als voor een Indiaan.
Wat heeft dit met god of evolutie te maken
Цой жив
  zaterdag 13 juni 2009 @ 06:13:17 #44
36971 Invictus_
Religieuze Minderheid
pi_69993817
quote:

[..]
Hoe we licht opvangen en verwerken is prima via de evolutie-theorie te verklaren, het onderliggende biologische systeem is een zeer complex en elegant technisch hoogstandje waar over heel veel is geschreven. Google eens zou ik zeggen. Maar die eensgezindheid van het interpreteren van die kleuren, dat is een heel ander ding. Een niet bestaand ding welteverstaan.

http://en.wikipedia.org/wiki/Berlin_and_Kay
http://en.wikipedia.org/wiki/Eleanor_Rosch

(In zijn boek Consilience beschrijft Edward O. Wilson onderzoeken van (oa) beide bovenstaande personen in zijn hoofdstuk 'From Genes to Culture').
Now I'm walking on the sunnyside of the street
pi_69993834
quote:
Op vrijdag 12 juni 2009 16:10 schreef bigore het volgende:

Deze mensen mogen de argumenten proberen te debunken.
Je weet toch wel dat Onze Lieve Heer die fossielen zelf over de Aarde gestrooid heeft, en dieren met verraderlijk DNA toegerust heeft, om de stelligheid van ons geloof te testen?!
pi_69995639
quote:

[..]

Goede vraag.

een gemeenschappelijke afstamming in absoluut geestelijk opzicht; maar voor de rest zijn er vele verschillen in fysieke afstamming en relatief geestelijke afstamming en ontwikkeling.

Vast
De kleur van iets is chemisch (?) bepaald en hangt af van de kleurstoffen en de mate van lichtreflectie/absorbering. Daar heeft de mens totaal niets van doen. De interpretatie van kleuren, iets wat wel 100% door de mens bepaald wordt is juist uitgesproken subjectief. Iedereen heeft ander lievelingskleuren, verschillende gradaties in 'smaak', verschillende gradaties in 'absolute smaak' (dwz: zien of bepaalde kleuren bij elkaar passen of niet) of uberhaupt kleurherkenning. Kleurenblindheid is weidverspreid.

Je voorbeeld is juist een anti-voorbeeld en juist een goed voorbeeld voor evolutie: Kleureninterpratie dat voor iedereen net iets anders werkt afhankelijk van je werking van het oog en je hersencelletjes.
quote:
Dit kan Darwin of evolutietheorie nooit verklaren, wel als je uitgaat van een absolute Godheid.
Stelling 1 bewijst volgens jouw methode juist Darwin en falsificeert een absolute Godheid.
pi_69996296
quote:
Op vrijdag 12 juni 2009 15:50 schreef teknomist het volgende:

[..]

We hebben nog niet eens een volledige theorie die zwaartekracht kan beschrijven met gravitonen.
  zaterdag 13 juni 2009 @ 11:19:15 #48
122648 Bravebart
København er på plads ja
pi_69996338
quote:
Op vrijdag 12 juni 2009 21:51 schreef SpecialK het volgende:

[..]

Volgens mij heb je dan een beetje een verkeerd idee bij het woord "theorie" binnen een wetenschappelijke context. Het is de hoogste status die een wetenschappelijke postulatie kan krijgen.
Mja, dat is een definitie kwestie, maar het woord theorie impliceert dat het niet bewezen is, en daarom theoretisch is; een hypothese zegmaar. En daar komt dit natuurlijk nog bij:
quote:
Op vrijdag 12 juni 2009 20:45 schreef Monolith het volgende:

[..]

Het probleem is een beetje dat 'bewezen' helemaal niet zo'n binair concept is als mensen denken.
Maargoed, om nou niet in een definitiediscussie terecht te komen, laten we dat maar ff voor wat het is
pi_69996599
quote:

[..]

Omdat kleur wordt bepaald door de golflengte van het licht.

Waarom vallen we allemaal even snel naar beneden, ongeacht ras, cultuur of geslacht? Waarom maakt zwaartekracht geen onderscheid tussen mannen en vrouwen?
quote:
Dit heeft niks met evolutie te maken, en alles met het menselijk vermogen om een denkkader te ontwikkelen dat boven talen wordt verheft.

Daarbij, alles kun je verklaren met een "absolute Godheid". Dat maakt het niet 1 van de sterkste argumenten.
pi_69997048
quote:
Op zaterdag 13 juni 2009 11:19 schreef Bravebart het volgende:
Maargoed, om nou niet in een definitiediscussie terecht te komen, laten we dat maar ff voor wat het is
Dat is niet zozeer een definitiediscussie maar een vrij elementair idee dat de schijnzekerheid wegneemt die mensen hebben over 'wel' en 'niet' bewezen. Alleen binnen de wiskunde kun je zaken 'bewijzen'. Binnen de empirische wetenschap formuleert men hypotheses, die bepaalde implicaties hebben. Doet men experimenten om te testen of de uitkomsten stroken met de implicaties van die hypotheses en formuleert men raamwerken (theorieën) op basis van de uikomsten van experimenten en hypotheses waarvan de implicaties worden ondersteund door experimenten.
pi_69997764
quote:

[..]

Goede vraag.

Wat een warrige zin. Wat versta je precies onder gemeenschappelijke afstamming en de implicaties daarvan?
quote:

Voor zover ik weet zijn de kleuren 'zwart' en 'wit' de enige menselijke universelen d.w.z. een concept dat in elke bekende cultuur gehanteerd wordt. Classificatie van kleuren is er ook één, maar er is geen uniform classificatieschema dat elke cultuur deelt. (Een uitgebreid lijstje is bijvoorbeeld hier te vinden.) Wat betreft 'uniformiteit' ongeacht cultuur, ras of geslacht geldt vaak dat er een onzinnig onderscheid tussen 'lichamelijk' en 'geestelijk' wordt gemaakt. Daarnaast zijn sommige universals ook nog weer universeel onder andere primaten.
quote:
Binnen een kunstmatig gedefinieerd systeem als de wiskunde is dat inderdaad zo. Maar ik zie verder niet in wat dat met evolutionaire biologie te maken heeft.
quote:
Ik moet zeggen dat dit wel een van de meest absurde 'godsbewijzen' is die ik ooit gezien heb. Afgezien van het feit dat hier gewoon al sprake is van een onjuiste dichotomie.
  zaterdag 13 juni 2009 @ 12:28:35 #52
122648 Bravebart
København er på plads ja
pi_69998169
quote:
Op zaterdag 13 juni 2009 11:46 schreef Monolith het volgende:

[..]

Dat is niet zozeer een definitiediscussie maar een vrij elementair idee dat de schijnzekerheid wegneemt die mensen hebben over 'wel' en 'niet' bewezen. Alleen binnen de wiskunde kun je zaken 'bewijzen'. Binnen de empirische wetenschap formuleert men hypotheses, die bepaalde implicaties hebben. Doet men experimenten om te testen of de uitkomsten stroken met de implicaties van die hypotheses en formuleert men raamwerken (theorieën) op basis van de uikomsten van experimenten en hypotheses waarvan de implicaties worden ondersteund door experimenten.
Je bedoelt dat je, buiten de wiskunde, dingen nooit 100% kan 'bewijzen', omdat je altijd bepaalde aannames doet bij het testen van je hypothese door experimenten?
pi_70001247
quote:
Op zaterdag 13 juni 2009 12:28 schreef Bravebart het volgende:

[..]

Je bedoelt dat je, buiten de wiskunde, dingen nooit 100% kan 'bewijzen', omdat je altijd bepaalde aannames doet bij het testen van je hypothese door experimenten?
Niet helemaal. De wiskunde is een kunstmatig systeem op basis van basale axioma's waarbinnen je zaken kunt bewijzen die dan 'wiskundig bewezen' zijn. In de empirische wetenschap kan ik bijvoorbeeld stellen dat een bepaald pilletje de kans op hartaanvallen verkleint. Dat is een hypothese waarvan de consequentie is dat over het algemeen bij een gedegen, blind onderzoek met een groep die het pilletje krijgt en een groep die een placebopilletje krijgt in de groep die het juiste pilletje krijgt het aantal hartaanvallen lager ligt (even aangenomen dat er geen sprake is van methodologische gebreken). Stel dat men zo'n onderzoek doet waarbij inderdaad de resultaten zijn dat in de groep die het juist pilletje kreeg significant minder hartaanvallen optreden. Vaak is dat in de populaire media bijvoorbeeld reden om dan te spreken van 'Het is bewezen dat pilletje X de kans op hartaanvallen verkleint'. Dat is een universele claim die natuurlijk absoluut niet 100% geverifieerd is of ooit kan worden. Je kunt onmogelijk iedereen zo'n pilletje gaan geven. De wetenschap gaat uit van een zekere generaliseerbaarheid van hypothesen. Dat wil zeggen dat hypothseses altijd van de vorm 'voor alle X geldt Y' zijn. Dat test je dan natuurlijk voor een representatieve subset van 'alle X' en staat continu bloot aan nieuwe mogelijke falsificaties, maar een hypothese van de vorm 'voor alle X geldt Y' is pas dan 'bewezen' als deze daadwerkelijk gecontroleerd is voor alle X. Dat is bovendien niet eens mogelijk aangezien er ook instanties van X in de toekomst zijn en die kunnen we simpelweg nooit verifiëren.
pi_70001724
quote:
Op vrijdag 12 juni 2009 15:49 schreef teknomist het volgende:
Evolutietheorie sluit creationisme niet uit en vica versa als je tijdspanne van 7 dagen van ruimer neemt.
Zeer zeker wel. De volgorde klopt namelijk van geen kant.
There is no love sincerer than the love of food.
pi_70025302
quote:

[..]

Goede vraag.

[..]

Die topics zitten geloof ik wel in truth-forum of bij Historie.
Blijkbaar heb je niet zoveel begrepen van on the origin of species, want dan zou je deze punten zelf wel onderuit halen.

1. Is er misschien een voordeel dat wij 'al' het verse gras als groen zien? Als het een bepaald voordeel heeft, is het evolutionair gezien te verklaren. Het zou pas raar zijn als deze eigenschap aanwezig was zonder bepaalde voordelen te geven ten opzichte van ons overleven.

2. Zeer simpel en bot: Waarom is dit een argument?
pi_70027289
quote:
Op vrijdag 12 juni 2009 20:46 schreef Bankfurt het volgende:

Er gebeuren genoeg overstromingen zo nu en dan. Dat kun je niet te gebruiken om een verhaaltje te 'bewijzen'.
Dan moet je het wel goed uitleggen. Als "je" naar de persoonvorm komt krijgt de uitgang alleen geen "t" als het jij betekent. ;)
pi_70027360
quote:
Op maandag 15 juni 2009 15:34 schreef Bert.Wasbeer het volgende:

[..]

Er gebeuren genoeg overstromingen zo nu en dan. Dat hoef je niet te gebruiken om een verhaaltje te 'bewijzen'.
Geologische gegevens laten echter geen enkele aanwijzing zien die je zou verwachten als er recentelijk een wereldwijde vloed zou hebben plaatsgevonden.
pi_70027514
quote:
Op maandag 15 juni 2009 15:36 schreef Monolith het volgende:

[..]

Geologische gegevens laten echter geen enkele aanwijzing zien die je zou verwachten als er recentelijk een wereldwijde vloed zou hebben plaatsgevonden.
Voor mensen die 2000 jaar geleden bezig waren een boek te schrijven en die een dergelijke tsunami van een paar jaar geleden zouden hebben meegemaakt, voor hen zou deze zeker onder de noemer 'wereldwijde zondvloed' hebben kunnen vallen.
pi_70027851
quote:
Op maandag 15 juni 2009 15:41 schreef Bert.Wasbeer het volgende:

[..]

Voor mensen die 2000 jaar geleden bezig waren een boek te schrijven en die een dergelijke tsunami van een paar jaar geleden zouden hebben meegemaakt, voor hen zou deze zeker onder de noemer 'wereldwijde zondvloed' hebben kunnen vallen.
Natuurlijk, maar dat is al weer een wat liberalere interpretatie dan de gemiddelde jonge aarde creationist wenst aan te hangen. Het hele punt van stricte bijbelaanhangers is juist dat het herinterpreteren van dergelijke verhalen op basis van de wetenschap funest is. Wanneer je immers daar al concessies gaat doen, waarom zou je dat dan niet doen op het vlak van de morele voorschriften in de bijbel?
  maandag 15 juni 2009 @ 17:52:30 #60
221431 servus_universitas
Profeta Pluriforma
pi_70032150
quote:

[..]

quote:
Op vrijdag 12 juni 2009 19:44 schreef Keepertje8 het volgende:

We hebben het hier over een wetenschappelijke theorie: een bewijsbare en falsificeerbare voorstelling van de werkelijkheid.
pi_70032566
quote:

[..]

Goede vraag.

Onze ogen kunnen een bepaald spectrum van golflengten waarnemen, so what?
quote:

1 appel en dan nog 'n appel maakt 2 appels, dat dit niet alleen voor Chinezen geldt maar ook voor Indianen lijkt me vanzelfsprekend. Dit heeft helemaal niks met evolutie te maken.
  maandag 15 juni 2009 @ 18:14:48 #62
94617 Ps2K
And his space hamster Skeletor
pi_70032844
Ik speel even advocaat v/d duivel maar de banaan haalt echt alle evolutietheorien onderuit:
class="spoiler">Wilde banaan: http://atheistblogger.com/wp-content/uploads/2008/06/wild-banana.jpg
http://www.last.fm/user/psych02k
Yes, it is perfectly reasonable that Kirk had the know-how to make the gunpowder and put together the bazooka to defeat the Gorn. That\'s why he\'s the goddamn Captain.
  maandag 15 juni 2009 @ 18:18:54 #63
65902 Zwoerd
pi_70032955
quote:
Op maandag 15 juni 2009 18:14 schreef Ps2K het volgende:
Ik speel even advocaat v/d duivel maar de banaan haalt echt alle evolutietheorien onderuit:
class="spoiler">Wilde banaan: [url=http://atheistblogger.com/wp-content/uploads/2008/06/wild-banana.jpg
]http://atheistblogger.com/wp-content/uploads/2008/06/wild-banana.jpg
[/quote][/url]
ik kan het filmpje nu niet zien, dus ik weet niet wat die knakker allemaal zegt, maar ik dacht dat de banaan juist een bevestiging is voor evolutie (selectie en het ontstaan van nieuwe soorten)
Цой жив
  maandag 15 juni 2009 @ 18:23:11 #64
94617 Ps2K
And his space hamster Skeletor
pi_70033066
quote:
Op maandag 15 juni 2009 18:18 schreef Zwoerd het volgende:

[..]

ik kan het filmpje nu niet zien, dus ik weet niet wat die knakker allemaal zegt, maar ik dacht dat de banaan juist een bevestiging is voor evolutie (selectie en het ontstaan van nieuwe soorten)
Nou hij vertelt dat de banaan Gods geschenk aan de mens is en het onomstotelijke bewijs dat de wereld is gecreerd, omdat:

De banaan een handig dingetje heeft om hem open te maken + Precies in je hand past = God moet bestaan
http://www.last.fm/user/psych02k
Yes, it is perfectly reasonable that Kirk had the know-how to make the gunpowder and put together the bazooka to defeat the Gorn. That\'s why he\'s the goddamn Captain.
  maandag 15 juni 2009 @ 18:25:45 #65
65902 Zwoerd
pi_70033137
quote:
Op maandag 15 juni 2009 18:23 schreef Ps2K het volgende:

[..]

Nou hij vertelt dat de banaan Gods geschenk aan de mens is en het onomstotelijke bewijs dat de wereld is gecreerd, omdat:

De banaan een handig dingetje heeft om hem open te maken + Precies in je hand past = God moet bestaan
hmm daar heeft hij wel een punt .......
Цой жив
  maandag 15 juni 2009 @ 18:42:06 #66
97510 P8
pi_70033640
quote:
Op maandag 15 juni 2009 18:14 schreef Ps2K het volgende:
class="spoiler">Wilde banaan: http://atheistblogger.com/wp-content/uploads/2008/06/wild-banana.jpg

tvp
Extremistisch gematigd.
  maandag 15 juni 2009 @ 19:00:37 #67
251529 drijfhout
harder dan hard genoeg
pi_70034201
quote:

[..]

Als de banaan bewijst dat god bestaat, dan bewijst de ananas dat god niet bestaat.
Ik pak mijn brommer en ik ga.
  maandag 15 juni 2009 @ 19:21:29 #68
66582 Monolith
geniaal
pi_70034907
quote:

[..]

Die is al bijna net zo geniaal als het bewijs dat abiogenese onzin is omdat er in een potje pindakaas niet spontaan leven ontstaat.
  maandag 15 juni 2009 @ 19:25:49 #69
185035 Diabox
pi_70035071
quote:
Op maandag 15 juni 2009 18:25 schreef Zwoerd het volgende:

[..]

hmm daar heeft hij wel een punt .......
Heeft ie niet, wij verbouwen zelf die bananen, en welke bananen verbouwen wij liever, een banaan die te groot is etc. of een banaan die een goede grootte heeft... In de ongerepte natuur zul je vast en zeker bananen tegenkomen met harde pitten erin of ze zijn veelste groot, of ze smaken naar kut. Dus wij hebben zelf ervoor gezorgd dat de banaan is geevolueerd tot zijn huidige staat. Weer een bewijs voor de evolutie theorie.
  maandag 15 juni 2009 @ 19:48:57 #70
221110 vaarsuvius
pi_70035973
quote:
Op maandag 15 juni 2009 19:25 schreef Diabox het volgende:
of ze smaken naar kut.
er zijn ergere dingen...
  maandag 15 juni 2009 @ 19:59:26 #71
184183 Bankfurt
pi_70036400
quote:
Op zaterdag 13 juni 2009 12:13 schreef Monolith het volgende:

[..]

Wat een warrige zin. Wat versta je precies onder gemeenschappelijke afstamming en de implicaties daarvan?
[..]
gemeenschappelijke afstamming = verbinding met een gemeenschappelijk punt of bron; deze bron kan fysiek zijn (zoals DNA/erfelijkheid/klonen) of relatief geestelijk (spiritueel, zielsgroepen, naties). Maar God is absoluut, wat zich uit in de wet dat een fysieke toestand altijd een gevolg is van een geestelijke toestand.

Implicaties: vele mogelijke combinaties van verschijningen (fysiek, geestelijk); maar de geestelijke variabele determineert de fysieke variabele; d.w.z. een fysieke verschijning van hogere orde complexiteit en superieure eigenschappen kan alleen worden verklaard als de geestelijke component van een hogere orde is.

Een voorbeeld is de dolfijn en de mens die hoogwaardige geestelijke wezens zijn en over hoogwaardige eigenschappen beschikken. Een steen, virus, grassprietje of worm staan op een geestelijk veel lager niveau.
quote:
Voor zover ik weet zijn de kleuren 'zwart' en 'wit' de enige menselijke universelen d.w.z. een concept dat in elke bekende cultuur gehanteerd wordt. Classificatie van kleuren is er ook één, maar er is geen uniform classificatieschema dat elke cultuur deelt. (Een uitgebreid lijstje is bijvoorbeeld hier te vinden.) Wat betreft 'uniformiteit' ongeacht cultuur, ras of geslacht geldt vaak dat er een onzinnig onderscheid tussen 'lichamelijk' en 'geestelijk' wordt gemaakt. Daarnaast zijn sommige universals ook nog weer universeel onder andere primaten.
[..]
Ik bedoel de uitleg van de bewuste waarneming van de kleur die uniform ervaren wordt.
quote:
Binnen een kunstmatig gedefinieerd systeem als de wiskunde is dat inderdaad zo. Maar ik zie verder niet in wat dat met evolutionaire biologie te maken heeft.
[..]
Wiskunde was er al voordat het systeem door de mens werd gedefineerd. Waarom ? Omdat God er altijd al was. De wetten van wiskunde zijn (onderdeel van) de taal en orde van God.
quote:
Ik moet zeggen dat dit wel een van de meest absurde 'godsbewijzen' is die ik ooit gezien heb. Afgezien van het feit dat hier gewoon al sprake is van een onjuiste dichotomie.
Het bewijs zit hem in de rede; de rede die met behulp van analyse leidt tot het erkennen van een absolute 3-eenheid: God-Zoon-Heilige Geest; als symbool van het actieve-passieve-neutrale in alle verschijnselen van het universum.
  maandag 15 juni 2009 @ 20:01:54 #72
221110 vaarsuvius
pi_70036500
quote:
Op maandag 15 juni 2009 18:18 schreef Zwoerd het volgende:

[..]

Dat klopt. De huidige gele commerciële banaan is een gedocumenteerd voorbeeld van toevallige mutatie. Daarvoor was dat ras groen of rood, en moest je de bananen bakken (gebakken banaan, nog steeds een bekend gerecht. In 1836 vond een Jamaicaan een boom met gele bananen, en die waren van zichzelf al zoet. Hij begon meteen met het verder cultiveren van die plant en het werd meteen een wereld succes.

NB de banaan die ineens geel werd was niet een wilde banaan, maar een soort die al millenia lang door de mensheid gecultiveerd werd. Het verschil zit hem dus dat er zonder tussenkomst van de mens ineens iets gebeurde waardoor de banaan zoeter werd, De banaan als wilde soort komt oorspronkelijk uit zuid oost azie, maar omdat de gele variant een in de amerikas gebeurde, kennen we daar het begrip bananenrepubliek, want in zuid amerika kwamen de eerste grote commerciële plantages
  maandag 15 juni 2009 @ 21:30:41 #73
26400 wijsneus
Radicaal Democraat
pi_70040421
Ach nee! Kijk! er zijn mensen die Ray Comfort serieus nemen?

Siamo Tutti Antifascisti!
  maandag 15 juni 2009 @ 21:34:41 #74
26400 wijsneus
Radicaal Democraat
pi_70040591
Maar even zonder gekheid. Ik heb helemaal bovenin eregens een artikeltje gelinked met 29+ bewijzen voor de evolutietheorie. Het mooie van dit stuk is dat er per bewijs dat aangedragen wordt, er ook aangedragen wordt deze te ontkrachten.

Ik heb echt werkelijk nog nooit een creationist de moeite zien nemen om daadwerkelijk de wetenschap te bedrijven om dit voorelkaar te boksen.
Siamo Tutti Antifascisti!
  maandag 15 juni 2009 @ 22:06:47 #75
54312 bigore
pi_70042020
nou, het is wel grappig, want er zijn wel creationisten die dit proberen, hier bijvoorbeeld, daar wordt punt voor punt de 29+ bewijzen voor macroevolutie "aan de tand" gevoeld.

http://www.trueorigin.org/theobald1a.asp

het is alleen zulke slechte wetenschap dat me tenen bijna afbraken van tenenkrullende opvattingen.
  zaterdag 20 juni 2009 @ 19:21:19 #76
236109 Machiavelli.
er is geen betere!
pi_70202225
Christenen die wetenschappelijke theorieën trachten onderuit te halen zorgen er veelal meer voor dat mensen hun nog minder serieus gaan nemen.
De waarheid is slechts een illusie, opgewekt door een gebrek aan alcohol.
  zondag 21 juni 2009 @ 10:18:53 #77
184183 Bankfurt
pi_70214803
quote:
Op zaterdag 20 juni 2009 19:21 schreef Machiavelli. het volgende:
Christenen die wetenschappelijke theorieën trachten onderuit te halen zorgen er veelal meer voor dat mensen hun nog minder serieus gaan nemen.
Dat zegt meer over de domheid van deze (niet-christelijke) mensen dan over die zogenaamde "wetenschappelijke theorieen".
  zondag 21 juni 2009 @ 10:51:08 #78
154335 Knipoogje
*smile*
pi_70215256
quote:
Op zondag 21 juni 2009 10:18 schreef Bankfurt het volgende:
Dat zegt meer over de domheid van deze (niet-christelijke) mensen dan over die zogenaamde "wetenschappelijke theorieen".
Machiavelli doelde dan ook op Christenen die de theorieen proberen onderuit te halen door crea-websites af te struinen en de onzin van dr. Dino, Answers in Genesis en True Origins etc copy/pasten.

Ik snap niet dat ze hun pijlen nog richten op zoiets vaststaands als evolutie. Op de Big-bang theorie en Abiogenese valt nog wat af te dingen omdat dit theorieen die nog volop in ontwikkeling zijn, maar evolutie?
De internetdiscussies die hierover gevoerd worden zijn achterhoedegevechten.
  zondag 21 juni 2009 @ 11:04:45 #79
184183 Bankfurt
pi_70215488
quote:
Op zondag 21 juni 2009 10:51 schreef Knipoogje het volgende:

[..]

Machiavelli doelde dan ook op Christenen die de theorieen proberen onderuit te halen door crea-websites af te struinen en de onzin van dr. Dino, Answers in Genesis en True Origins etc copy/pasten.

Ik snap niet dat ze hun pijlen nog richten op zoiets vaststaands als evolutie. Op de Big-bang theorie en Abiogenese valt nog wat af te dingen omdat dit theorieen die nog volop in ontwikkeling zijn, maar evolutie?
De internetdiscussies die hierover gevoerd worden zijn achterhoedegevechten.
Christenen zijn niet bang voor de evolutietheorie; ze zien het als hun morele plicht om de "dwalers" te helpen tot inzicht te komen.
  zondag 21 juni 2009 @ 11:32:36 #80
47122 ATuin-hek
theguyver's sidekick!
pi_70215939
quote:
Op zondag 21 juni 2009 11:04 schreef Bankfurt het volgende:

[..]

Christenen zijn niet bang voor de evolutietheorie; ze zien het als hun morele plicht om de "dwalers" te helpen tot inzicht te komen.
Blijkbaar zijn ze bang genoeg om toch zoveel aandacht eraan te besteden.
Egregious professor of Cruel and Unusual Geography
Onikaan ni ov dovah
  zondag 21 juni 2009 @ 11:48:21 #81
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_70216246
quote:
Op zondag 21 juni 2009 10:18 schreef Bankfurt het volgende:

[..]

De evolutie theorie is eigenlijk geen theorie meer. De bewijzen zijn voor iedereen met open ogen zichtbaar. Tot soms in de drempels die op de straat gebruikt worden aan toe. Een bewijs van het bestaan van god moet ik nog steeds zien.
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
  zondag 21 juni 2009 @ 11:57:49 #82
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_70216444
quote:
Op maandag 15 juni 2009 19:59 schreef Bankfurt het volgende:
Ik bedoel de uitleg van de bewuste waarneming van de kleur die uniform ervaren wordt.
Daar valt het nodige op af te dingen, waaronder kleurenblindheid, maar dat heb je voor het gemak al even buiten spel gezet. Daarnaast zijn er sterke aanwijzingen dat er ook mensen zijn die vier soorten kegeltjes hebben, waardoor ze tetrachromatische kleurwaarneming hebben.

Verder lijkt het dat kleurwaarneming ook nog beïnvloed worden door taal:
quote:
To test whether differences in color language lead to differences in color perception, we compared Russian and English speakers' ability to discriminate shades of blue. In Russian there is no single word that covers all the colors that English speakers call "blue." Russian makes an obligatory distinction between light blue (goluboy) and dark blue (siniy). Does this distinction mean that siniy blues look more different from goluboy blues to Russian speakers? Indeed, the data say yes. Russian speakers are quicker to distinguish two shades of blue that are called by the different names in Russian (i.e., one being siniy and the other being goluboy) than if the two fall into the same category.
Als laatste, je keus voor kleurwaarneming is een beetje bewijs voor een bepaalde stelling zoeken, terwijl het een stuk beter zou zijn om er juist bewijs tegen te zoeken. En dat is gemakkelijk gevonden: reuk. In principe zou reuk ook absoluut kunnen zijn. Net zoals kleurwaarneming het registreren van een bepaalde frequentie electromagnetische straling behelst, behelst geur het waarnemen van bepaalde atoomcombinaties die in de vorm van moleculen olfactorische sensoren raken. Echter, het palet aan geuren is enorm en de genetische aanleg bepaalt in hoge mate wat mensen precies ruiken. Er is een verscheidenheid aan receptoren. Het is niet waarschijnlijk dat onze geurervaring identiek is. Natuurlijk ruikt voor jou een roos ook anders dan koeienpoep, maar dat voor jou een roos net zo ruikt als voor mij, dat is zeer de vraag. Ik herken een roos omdat het elke keer eenzelfde patroon aan receptoren activeert, maar zeg dat dat voor mij receptor 1, 3 en 5 is en voor jou 1, 3 en 7. Bij mij is receptor 7 genetisch defect, bij jou 5. Wij ruiken dus niet hetzelfde.

Dit maakt ook dat het vergelijken van geuren lastig is. 'Het ruikt als' kan bij een ander snel leveren 'nee, dat vind ik helemaal niet'. Geurwaarneming is dus bij uitstek iets waarvan het niet waarschijnlijk is dat we dit allemaal gelijk ervaren, omdat de meet-apparatuur bij verschillende mensen anders aangelegd is. Bij zicht lijkt dat stukken uniformer (doch nog steeds niet geheel uniform) te zijn.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
  zondag 21 juni 2009 @ 12:10:52 #83
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_70216769
quote:

Ik ken alleen de stelling van Pythagoras, maar dit terzijde. Je beeld van de wiskunde is Platonisch. Dat mag, en je zult dit vaak vinden, maar het is niet iets wat als een paal boven water staat. Er zijn bekende wiskundigen die dit verwerpen en die wiskunde als geconstrueerd zien, niet als iets wat ontdekt is.

Natuurlijk geldt de stelling van Pythagoras voor een Chinees ook, maar slechts indien hij ook de axiomata van de Euclidische meetkunde onderschrijft! Neemt hij die aan, dan volgt – de problemen van Carroll's What the Tortoise Said to Achilles daargelaten – de stelling van Pythagoras ontegenzeggelijk. Maar die axiomata zijn natuurlijk in zekere zin aannames. Stel ik zou een heel grote driehoek op de aarde tekenen, met 1 punt op de pool, 1 punt op de evenaar op de nulmeridiaan en voorts nog een ander punt op de evenaar. Nu meet ik de lengte over de nulmeridiaan (kwart van de omtrek van de aarde) en de lengte over de evenaar, en ook de schuine zijde. Alhoewel de rechthoek rechthoekig is, zal de stelling van Pythagoras niet opgaan, omdat we hier met een sferische geometrie van doen hebben.

En dan rijst de vraag, in hoeverre heeft de stelling van Pythagoras een absolute status? Dat lijkt me betwistbaar. Je kunt de stelling funderen in God, en zo zelfs de hele Platonische mathematische wereld, maar dat lijkt me eerder een gevolg van je Godsaanname dan een conclusie die je kunt trekken op basis van de geldigheid van een stelling die axiomata rust. Die laatste kant lijk jij op te willen.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
  zondag 21 juni 2009 @ 12:14:00 #84
205163 Matteüs
pi_70216840
Waarom willen mensen de evolutie theorie bewijzen als die zichzelf bewijst?
  zondag 21 juni 2009 @ 12:23:18 #85
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_70217091
quote:
Op zondag 21 juni 2009 12:14 schreef Matteüs het volgende:
Waarom willen mensen de evolutie theorie bewijzen als die zichzelf bewijst?
Volgens mij zijn er weinig wetenschappelijke hypothesen die zich zonder waarneming en experiment laten staven.
  zondag 21 juni 2009 @ 12:25:30 #86
205163 Matteüs
pi_70217152
quote:
Op zondag 21 juni 2009 12:23 schreef Iblis het volgende:

[..]

Volgens mij zijn er weinig wetenschappelijke hypothesen die zich zonder waarneming en experiment laten staven.
Het is alsof je van getal 2 uit de som 1+1=2 vraagt om te bewijzen hoe hij ontstaan is.
  zondag 21 juni 2009 @ 12:29:36 #87
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_70217267
quote:
Op zondag 21 juni 2009 12:25 schreef Matteüs het volgende:
Het is alsof je van getal 2 uit de som 1+1=2 vraagt om te bewijzen hoe hij ontstaan is.
Getallen construeer je, b.v. met de Von Neumann-constructie of ze te funderen in de lambda-calculus door Church-numerals te gebruiken. Vervolgens definieer je de optelling zoals in de Peano-rekenkunde en klaar.
  zondag 21 juni 2009 @ 12:36:22 #88
85843 Haushofer
pi_70217477
quote:
Op zondag 21 juni 2009 11:48 schreef Megumi het volgende:

[..]

De evolutie theorie is eigenlijk geen theorie meer.
Wat dan wel?
  zondag 21 juni 2009 @ 12:38:55 #89
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_70217551
quote:
Op zondag 21 juni 2009 12:36 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Wat dan wel?
Ik denk dat Megumi theorie ook in de betekenis 'natte-vinger-in-de-lucht-gissing' gebruikt en wil zeggen dat het onderhand wel iets beter bewezen is dan dat.
  zondag 21 juni 2009 @ 13:07:56 #90
85843 Haushofer
pi_70218379
quote:
Op zondag 21 juni 2009 12:38 schreef Iblis het volgende:

[..]

Ik denk dat Megumi theorie ook in de betekenis 'natte-vinger-in-de-lucht-gissing' gebruikt en wil zeggen dat het onderhand wel iets beter bewezen is dan dat.
Ja, maar ik ben dan wel benieuwd wat voor status dergelijke mensen dan wel aan de evolutietheorie geven.
  zondag 21 juni 2009 @ 13:36:25 #91
229352 Baasvaak.
I who have nothing
pi_70219116
quote:

[..]

True.

De evolutietheorie is het meest waarschijnlijke, maar niet het bewijs voor het ontstaan en ontwikkelen van organismen. Er kan ook nog altijd gesleuteld worden aan deze theorie.
I've known for many years that I would turn to rust
I find a reason for another breath
Before my return to dust
I become one with science and mathematic and the rising of the sun
  zondag 21 juni 2009 @ 13:44:48 #92
85843 Haushofer
pi_70219339
quote:
Op zondag 21 juni 2009 13:36 schreef Baasvaak. het volgende:

[..]

True.

De evolutietheorie is het meest waarschijnlijke, maar niet het bewijs voor het ontstaan en ontwikkelen van organismen. Er kan ook nog altijd gesleuteld worden aan deze theorie.
Wat is dan wel het bewijs?
  zondag 21 juni 2009 @ 17:45:02 #93
185035 Diabox
pi_70226561
quote:
Op zondag 21 juni 2009 13:36 schreef Baasvaak. het volgende:

[..]

True.

Dit soort dingen kun je niet bewijzen, het is geen vastgelegde wiskunde ofzo. Daarom zal het over 230439284 jaar nog steeds even hard een theorie zijn i.p.v. een bewijs voor het doorontwikkelen van organismen.

[ Bericht 0% gewijzigd door Diabox op 21-06-2009 18:41:55 ]
  zondag 21 juni 2009 @ 17:47:44 #94
97510 P8
pi_70226622
Wat ik me nog altijd afvraag is hoe het komt dat verschillende diersoorten een verschillend aantal chromosomen hebben.
Zodra er een chromosoom in een diersoort bijkomt of afgaat, is dit altijd slecht voor het soort.
Extremistisch gematigd.
  zondag 21 juni 2009 @ 18:00:39 #95
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_70226980
quote:
Op zondag 21 juni 2009 17:47 schreef P8 het volgende:
Wat ik me nog altijd afvraag is hoe het komt dat verschillende diersoorten een verschillend aantal chromosomen hebben.
Zodra er een chromosoom in een diersoort bijkomt of afgaat, is dit altijd slecht voor het soort.
Nee. Je denkt misschien aan het syndroom van Down? Maar duplicatie van chromosomen treedt op. En sterker nog, primaten hebben een chromosoom meer dan wij, omdat bij ons chromosoom 2 is ontstaan uit fusie van twee chromosomen.
  zondag 21 juni 2009 @ 18:27:48 #96
97510 P8
pi_70227670
quote:
Op zondag 21 juni 2009 18:00 schreef Iblis het volgende:

[..]

Nee. Je denkt misschien aan het syndroom van Down? Maar duplicatie van chromosomen treedt op. En sterker nog, primaten hebben een chromosoom meer dan wij, omdat bij ons chromosoom 2 is ontstaan uit fusie van twee chromosomen.
Maar dat is een mutatie waarbij aan informatie (bijna) niks verloren gaat.
Ik denk niet alleen aan het Down-syndroom, maar aan trisomie in het algemeen. Stukje van wiki:
quote:
Naast de hierboven genoemde trisomie 21, trisomie 18 en trisomie 13, kunnen trisomieën met andere chromosomen ook voorkomen. De afwijkingen die deze veroorzaken, zijn waarschijnlijk zo dodelijk, dat de bevruchte eicel meteen of binnen enkele dagen tot maanden ten gronde gaat. Dit geldt onder andere voor de volgende trisomieën. Hierbij kan ook sprake zijn van een mozaïektrisomie of een partiële trisomie, waardoor de prognose verandert.

Trisomie 1 (hierbij ontstaat er geen zygote), trisomie 2, trisomie 3, trisomie 4, trisomie 5, trisomie 6, trisomie 7, trisomie 8, trisomie 9, trisomie 10, trisomie 11, trisomie 12, trisomie 14, trisomie 15, trisomie 16, trisomie 17, trisomie 19, trisomie 20, trisomie 22.
(Maw, trisomie 13, 18, 21 en 23 zijn de enigen waarbij de vrucht enigszins een overlevingskans heeft)

Monosomie is altijd dodelijk, behalve wanneer dit optreedt bij het X chromosoom.

Ik vraag me dan ook af of een verschil in aantal chromosomen, waarbij de overlevingskans vergroot wordt, ooit is waargenomen.
Extremistisch gematigd.
  zondag 21 juni 2009 @ 22:39:48 #97
227435 heartz
Illusion 4 Confusion
pi_70236811
Het lijkt me duidelijk dat evolutie in de zin van natuurlijke selectie heeft plaatsgevonden. Alleen zitten hier verschillende theorieen achter.
Volg je hart, gebruik je verstand.
  zondag 21 juni 2009 @ 22:47:25 #98
227435 heartz
Illusion 4 Confusion
pi_70237150
en nog steeds plaatsvindt, moet ik zegge.........
Volg je hart, gebruik je verstand.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')