Dus de zwaartekracht theorie is in jouw ogen ook niet bewezen?quote:Op vrijdag 12 juni 2009 15:40 schreef boyv het volgende:
Het is ook geen bewezen theorie, wel de meest waarschijnlijke.
Onzin, er missen nog stukken van ons eigen verleden maar dat is eigenlijk geschiedenis onderzoek. Op dit moment kunnen we door een simpele test met behulp van planten laten zien hoe evolutie werkt.quote:Op vrijdag 12 juni 2009 15:40 schreef boyv het volgende:
Het is ook geen bewezen theorie, wel de meest waarschijnlijke.
Volgens mij is een theorie per definitie niet bewezen, anders is het geen theorie meer.quote:Op vrijdag 12 juni 2009 15:43 schreef bigore het volgende:
[..]
Dus de zwaartekracht theorie is in jouw ogen ook niet bewezen?
Het elementaire deeltje graviton is nog steeds niet ontdekt.quote:Op vrijdag 12 juni 2009 15:43 schreef bigore het volgende:
[..]
Het bestaan van evolutie staat overduidelijk vast inderdaad. De grote vraag is hoe is het begonnen. Daarover verschillen de meningen nogal. En vanuit dat oogpunt vraag ik me ook af waarom de OP er zonder meer vanuitgaat dat (alle) creationisten zijn 3 voorbeelden uberhaupt zullen zien als bewijs dat evolutie uit zichzelf en uit het niets is begonnen.quote:Op vrijdag 12 juni 2009 15:46 schreef Gewoonik het volgende:
[..]
Onzin, er missen nog stukken van ons eigen verleden maar dat is eigenlijk geschiedenis onderzoek. Op dit moment kunnen we door een simpele test met behulp van planten laten zien hoe evolutie werkt.
Zwaartekracht valt niet te ontkennen. Maar wat die zwaartekracht precies is, dat is een theorie.quote:Op vrijdag 12 juni 2009 15:43 schreef bigore het volgende:
[..]
Goed verwoordquote:Op vrijdag 12 juni 2009 15:54 schreef __Saviour__ het volgende:
[..]
Zwaartekracht valt niet te ontkennen. Maar wat die zwaartekracht precies is, dat is een theorie.
Net als met wind, denk je dat het zijn wind is, blijkt het mijn wind te zijn! (tvp dus)quote:Op vrijdag 12 juni 2009 15:54 schreef __Saviour__ het volgende:
[..]
Zwaartekracht valt niet te ontkennen. Maar wat die zwaartekracht precies is, dat is een theorie.
Klopt. Dus?quote:Op vrijdag 12 juni 2009 15:57 schreef bigore het volgende:
Voor veel mensen is de evolutietheorie een vastgesteld feit, maar er zijn echt nog veel mensen in Nederland die dus geloven in een daadwerkelijke schepping van God. Met zondvloed en al, ook hier op Fok! zitten er mensen met deze overtuigingen.
Ik vind het zo vreemd dat Christenen nu weigeren te geloven dat het Heilig Boek het mogelijk fout heeft.quote:Op vrijdag 12 juni 2009 15:57 schreef bigore het volgende:
Voor veel mensen is de evolutietheorie een vastgesteld feit, maar er zijn echt nog veel mensen in Nederland die dus geloven in een daadwerkelijke schepping van God. Met zondvloed en al, ook hier op Fok! zitten er mensen met deze overtuigingen.
Eigenlijk geen enkele theoriequote:Op vrijdag 12 juni 2009 15:43 schreef bigore het volgende:
[..]
Maar daar tegenover staat dat er ook heel wat wetenschappelijk theorien sinds die tijd inmiddels naar de prullenbak zijn verwezen.quote:Op vrijdag 12 juni 2009 16:05 schreef Boschkabouter het volgende:
[..]
En dat heeft genoeg toenmalige critici de kop gekost.
Uiteraard, de wetenschap verbeterd zichzelf constant.quote:Op vrijdag 12 juni 2009 16:13 schreef KwisatzHaderach het volgende:
[..]
Maar daar tegenover staat dat er ook heel wat wetenschappelijk theorien sinds die tijd inmiddels naar de prullenbak zijn verwezen.
In de wiskunde zijn er wel strakke absoluut sluitende bewijzen. Maar zoiets mag dan ook eigenlijk geen theorie meer heten, het zijn stellingen.quote:
Nope, dat kan niemand tot nu toe. Er zijn alleen allerhande theorieën.quote:Op vrijdag 12 juni 2009 16:18 schreef GieJay het volgende:
zeer interessante bewijzen maar het verklaard inderdaad niet hoe het allemaal begonnen is.. Kun je dat ook bewijzen?
quote:Op vrijdag 12 juni 2009 15:42 schreef Nicephorus het volgende:
Met fokken wordt ook dagelijks 'natuurlijke' artificiële selectie bewezen.
Die mensen hebben hebben nog nooit een berg gezien.quote:Op vrijdag 12 juni 2009 16:05 schreef Boschkabouter het volgende:
[..]
.....
Een aantal eeuwtjes geleden hebben ze het ook hun ongelijk gekregen toen bleek dat de Aarde niet geheel plat was. ....
Jawel hoor, als de aarde een hellend vlak zou zijn.quote:Op vrijdag 12 juni 2009 16:28 schreef drijfhout het volgende:
[..]
Die mensen hebben hebben nog nooit een berg gezien.
De stommerikken.![]()
Natuurlijks is de aarde niet helemáál plat.
Als er geen bergen zijn kunnen de rivieren toch niet omlaag stromen.
Nee, maar daar gaat het niet om, de evolutietheorie geeft een verklaring voor de variatie in organismen, niet voor het ontstaan van het leven.quote:Op vrijdag 12 juni 2009 16:18 schreef GieJay het volgende:
zeer interessante bewijzen maar het verklaard inderdaad niet hoe het allemaal begonnen is.. Kun je dat ook bewijzen?
vandaar de haakjequote:
Niet enigszins, exact... binnen een paar uur zelfs...quote:Op vrijdag 12 juni 2009 17:51 schreef Zwoerd het volgende:
Op bacteriële schaal is evolutie enigsinds na te bootsen.
Hoezo is de evolutietheorie per definitie niet falsifieerbaar? Een 400 mijloen jaar oud fossiel van een konijn is genoeg om de hele theorie van tafel te gooien...quote:Op vrijdag 12 juni 2009 19:44 schreef Keepertje8 het volgende:
Alsof je het überhaupt zou kunnen bewijzen. Deze hele discussie houdt zo lang stand omdat de theorieën (heet niet voor niets theorie) per definitie niet falsifieerbaar zijn. We kunnen alleen maar gissen naar de oorsprong, en dat theorie A nou dichter bij onze hedendaagse 'realiteit' ligt dan theorie B is niet zo heel relevant vind ik.
Het probleem is een beetje dat 'bewezen' helemaal niet zo'n binair concept is als mensen denken.quote:Op vrijdag 12 juni 2009 15:47 schreef Bravebart het volgende:
[..]
Volgens mij is een theorie per definitie niet bewezen, anders is het geen theorie meer.
Hmm. Ik zou kunnen stellen/menen, God bestaat, maar dat wil nog niet zeggen dat God, of beter gezegd, alleen God verantwoordelijk zou zijn voor de schepping van de mens. Daarbij ben ik ook nog eens geen medestander van de evolutietheorie.quote:Op vrijdag 12 juni 2009 15:57 schreef bigore het volgende:
Voor veel mensen is de evolutietheorie een vastgesteld feit, maar er zijn echt nog veel mensen in Nederland die dus geloven in een daadwerkelijke schepping van God.
(Zond)vloed ja, daarvan ben ik wel van overtuigd. Ca. 10.000 jaar v. Chr. gebeurd.quote:Met zondvloed en al, ook hier op Fok! zitten er mensen met deze overtuigingen.
Wacht maar tot ik iets zwaars op je teen laat flikkerenquote:Op vrijdag 12 juni 2009 15:50 schreef teknomist het volgende:
[..]
Het elementaire deeltje graviton is nog steeds niet ontdekt.
Prima, daar kan ik mee leven, maar geloof je dan wel of niet in gemeenschappelijke afstamming? Zo nee, wil je dan je verklaring geven voor bovenstaande feiten?quote:Op vrijdag 12 juni 2009 20:46 schreef Bankfurt het volgende:
[..]
Hmm. Ik zou kunnen stellen/menen, God bestaat, maar dat wil nog niet zeggen dat God, of beter gezegd, alleen God verantwoordelijk zou zijn voor de schepping van de mens. Daarbij ben ik ook nog eens geen medestander van de evolutietheorie.
[..]
(Zond)vloed ja, daarvan ben ik wel van overtuigd. Ca. 10.000 jaar v. Chr. gebeurd.
De ondergang van het laatste stukje Atlantis.
Hier zijn wel meer dan genoeg bewijzen voor gevonden in de Atlantische oceaan.
Dat er zwaartekracht is, is een feit. Maar hoe dat komt en onder welke omstandigheden is de vraag.quote:Op vrijdag 12 juni 2009 20:47 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Wacht maar tot ik iets zwaars op je teen laat flikkeren
Na 1x geef je wel toe dat het moet bestaan...
Volgens mij heb je dan een beetje een verkeerd idee bij het woord "theorie" binnen een wetenschappelijke context. Het is de hoogste status die een wetenschappelijke postulatie kan krijgen.quote:Op vrijdag 12 juni 2009 15:47 schreef Bravebart het volgende:
[..]
Volgens mij is een theorie per definitie niet bewezen, anders is het geen theorie meer.
En dan nog. Als morgen een bioloog of chemicus in een petrischaaltje met oersoep leven uit niet-leven weet te creeren, dan zeggen de creationisten: zie je wel, leven is gecreeerdquote:Op vrijdag 12 juni 2009 16:19 schreef Bravebart het volgende:
Nope, dat kan niemand tot nu toe. Er zijn alleen allerhande theorieën.
Goede vraag.quote:Op vrijdag 12 juni 2009 20:53 schreef bigore het volgende:
[..]
Prima, daar kan ik mee leven, maar geloof je dan wel of niet in gemeenschappelijke afstamming? Zo nee, wil je dan je verklaring geven voor bovenstaande feiten?
Die topics zitten geloof ik wel in truth-forum of bij Historie.quote:Daarbij zie ik graag een topic over de bewijzen voor een zondvloed, want de bewijzen die ik gezien heb zijn niet overtuigend.
Wat heeft dit met god of evolutie te makenquote:Op vrijdag 12 juni 2009 23:11 schreef Bankfurt het volgende:
1) Hoe wij kijken naar de kleuren: afgezien van kleurenblindheid ziet ieder mens de kleur van vers gras als zijnde groen, de heldere hemel als lichtblauw en een verse tomaat als rood. Vanwaar die eensgezindheid ? Ongeacht ras, cultuur of geslacht.
2) Uniformiteit in de wiskunde. Een wet in de wiskunde is voor een Chinees op gelijke wijze werkend als voor een Indiaan, zelfs ongeacht cultuurverschillen. Zeer simpel en bot: voor een Chinees geldt de stelling van Pythagaros evengoed als voor een Indiaan.
Hoe we licht opvangen en verwerken is prima via de evolutie-theorie te verklaren, het onderliggende biologische systeem is een zeer complex en elegant technisch hoogstandje waar over heel veel is geschreven. Google eens zou ik zeggen. Maar die eensgezindheid van het interpreteren van die kleuren, dat is een heel ander ding. Een niet bestaand ding welteverstaan.quote:Op vrijdag 12 juni 2009 23:11 schreef Bankfurt het volgende:
[..]
1) Hoe wij kijken naar de kleuren: afgezien van kleurenblindheid ziet ieder mens de kleur van vers gras als zijnde groen, de heldere hemel als lichtblauw en een verse tomaat als rood. Vanwaar die eensgezindheid ? Ongeacht ras, cultuur of geslacht.
Je weet toch wel dat Onze Lieve Heer die fossielen zelf over de Aarde gestrooid heeft, en dieren met verraderlijk DNA toegerust heeft, om de stelligheid van ons geloof te testen?!quote:Op vrijdag 12 juni 2009 16:10 schreef bigore het volgende:
Deze mensen mogen de argumenten proberen te debunken.
Vastquote:Op vrijdag 12 juni 2009 23:11 schreef Bankfurt het volgende:
[..]
Goede vraag.
Ik zou hierbij willen antwoorden c.q. stellen;
een gemeenschappelijke afstamming in absoluut geestelijk opzicht; maar voor de rest zijn er vele verschillen in fysieke afstamming en relatief geestelijke afstamming en ontwikkeling.
2 voorbeelden van absolutie om dit te illustreren:
Stelling 1 bewijst volgens jouw methode juist Darwin en falsificeert een absolute Godheid.quote:Dit kan Darwin of evolutietheorie nooit verklaren, wel als je uitgaat van een absolute Godheid.
We hebben nog niet eens een volledige theorie die zwaartekracht kan beschrijven met gravitonen.quote:Op vrijdag 12 juni 2009 15:50 schreef teknomist het volgende:
[..]
Het elementaire deeltje graviton is nog steeds niet ontdekt.
Mja, dat is een definitie kwestie, maar het woord theorie impliceert dat het niet bewezen is, en daarom theoretisch is; een hypothese zegmaar. En daar komt dit natuurlijk nog bij:quote:Op vrijdag 12 juni 2009 21:51 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Volgens mij heb je dan een beetje een verkeerd idee bij het woord "theorie" binnen een wetenschappelijke context. Het is de hoogste status die een wetenschappelijke postulatie kan krijgen.
Maargoed, om nou niet in een definitiediscussie terecht te komen, laten we dat maar ff voor wat het isquote:Op vrijdag 12 juni 2009 20:45 schreef Monolith het volgende:
[..]
Het probleem is een beetje dat 'bewezen' helemaal niet zo'n binair concept is als mensen denken.
Omdat kleur wordt bepaald door de golflengte van het licht.quote:Op vrijdag 12 juni 2009 23:11 schreef Bankfurt het volgende:
[..]
Dit heeft niks met evolutie te maken, en alles met het menselijk vermogen om een denkkader te ontwikkelen dat boven talen wordt verheft.quote:2) Uniformiteit in de wiskunde. Een wet in de wiskunde is voor een Chinees op gelijke wijze werkend als voor een Indiaan, zelfs ongeacht cultuurverschillen. Zeer simpel en bot: voor een Chinees geldt de stelling van Pythagaros evengoed als voor een Indiaan.
Dat is niet zozeer een definitiediscussie maar een vrij elementair idee dat de schijnzekerheid wegneemt die mensen hebben over 'wel' en 'niet' bewezen. Alleen binnen de wiskunde kun je zaken 'bewijzen'. Binnen de empirische wetenschap formuleert men hypotheses, die bepaalde implicaties hebben. Doet men experimenten om te testen of de uitkomsten stroken met de implicaties van die hypotheses en formuleert men raamwerken (theorieën) op basis van de uikomsten van experimenten en hypotheses waarvan de implicaties worden ondersteund door experimenten.quote:Op zaterdag 13 juni 2009 11:19 schreef Bravebart het volgende:
Maargoed, om nou niet in een definitiediscussie terecht te komen, laten we dat maar ff voor wat het is
Wat een warrige zin. Wat versta je precies onder gemeenschappelijke afstamming en de implicaties daarvan?quote:Op vrijdag 12 juni 2009 23:11 schreef Bankfurt het volgende:
[..]
Goede vraag.
een gemeenschappelijke afstamming in absoluut geestelijk opzicht; maar voor de rest zijn er vele verschillen in fysieke afstamming en relatief geestelijke afstamming en ontwikkeling.
Voor zover ik weet zijn de kleuren 'zwart' en 'wit' de enige menselijke universelen d.w.z. een concept dat in elke bekende cultuur gehanteerd wordt. Classificatie van kleuren is er ook één, maar er is geen uniform classificatieschema dat elke cultuur deelt. (Een uitgebreid lijstje is bijvoorbeeld hier te vinden.) Wat betreft 'uniformiteit' ongeacht cultuur, ras of geslacht geldt vaak dat er een onzinnig onderscheid tussen 'lichamelijk' en 'geestelijk' wordt gemaakt. Daarnaast zijn sommige universals ook nog weer universeel onder andere primaten.quote:2 voorbeelden van absolutie om dit te illustreren:
Binnen een kunstmatig gedefinieerd systeem als de wiskunde is dat inderdaad zo. Maar ik zie verder niet in wat dat met evolutionaire biologie te maken heeft.quote:2) Uniformiteit in de wiskunde. Een wet in de wiskunde is voor een Chinees op gelijke wijze werkend als voor een Indiaan, zelfs ongeacht cultuurverschillen. Zeer simpel en bot: voor een Chinees geldt de stelling van Pythagaros evengoed als voor een Indiaan.
Ik moet zeggen dat dit wel een van de meest absurde 'godsbewijzen' is die ik ooit gezien heb. Afgezien van het feit dat hier gewoon al sprake is van een onjuiste dichotomie.quote:Dit kan Darwin of evolutietheorie nooit verklaren, wel als je uitgaat van een absolute Godheid.
Je bedoelt dat je, buiten de wiskunde, dingen nooit 100% kan 'bewijzen', omdat je altijd bepaalde aannames doet bij het testen van je hypothese door experimenten?quote:Op zaterdag 13 juni 2009 11:46 schreef Monolith het volgende:
[..]
Dat is niet zozeer een definitiediscussie maar een vrij elementair idee dat de schijnzekerheid wegneemt die mensen hebben over 'wel' en 'niet' bewezen. Alleen binnen de wiskunde kun je zaken 'bewijzen'. Binnen de empirische wetenschap formuleert men hypotheses, die bepaalde implicaties hebben. Doet men experimenten om te testen of de uitkomsten stroken met de implicaties van die hypotheses en formuleert men raamwerken (theorieën) op basis van de uikomsten van experimenten en hypotheses waarvan de implicaties worden ondersteund door experimenten.
Niet helemaal. De wiskunde is een kunstmatig systeem op basis van basale axioma's waarbinnen je zaken kunt bewijzen die dan 'wiskundig bewezen' zijn. In de empirische wetenschap kan ik bijvoorbeeld stellen dat een bepaald pilletje de kans op hartaanvallen verkleint. Dat is een hypothese waarvan de consequentie is dat over het algemeen bij een gedegen, blind onderzoek met een groep die het pilletje krijgt en een groep die een placebopilletje krijgt in de groep die het juiste pilletje krijgt het aantal hartaanvallen lager ligt (even aangenomen dat er geen sprake is van methodologische gebreken). Stel dat men zo'n onderzoek doet waarbij inderdaad de resultaten zijn dat in de groep die het juist pilletje kreeg significant minder hartaanvallen optreden. Vaak is dat in de populaire media bijvoorbeeld reden om dan te spreken van 'Het is bewezen dat pilletje X de kans op hartaanvallen verkleint'. Dat is een universele claim die natuurlijk absoluut niet 100% geverifieerd is of ooit kan worden. Je kunt onmogelijk iedereen zo'n pilletje gaan geven. De wetenschap gaat uit van een zekere generaliseerbaarheid van hypothesen. Dat wil zeggen dat hypothseses altijd van de vorm 'voor alle X geldt Y' zijn. Dat test je dan natuurlijk voor een representatieve subset van 'alle X' en staat continu bloot aan nieuwe mogelijke falsificaties, maar een hypothese van de vorm 'voor alle X geldt Y' is pas dan 'bewezen' als deze daadwerkelijk gecontroleerd is voor alle X. Dat is bovendien niet eens mogelijk aangezien er ook instanties van X in de toekomst zijn en die kunnen we simpelweg nooit verifiëren.quote:Op zaterdag 13 juni 2009 12:28 schreef Bravebart het volgende:
[..]
Je bedoelt dat je, buiten de wiskunde, dingen nooit 100% kan 'bewijzen', omdat je altijd bepaalde aannames doet bij het testen van je hypothese door experimenten?
Zeer zeker wel. De volgorde klopt namelijk van geen kant.quote:Op vrijdag 12 juni 2009 15:49 schreef teknomist het volgende:
Evolutietheorie sluit creationisme niet uit en vica versa als je tijdspanne van 7 dagen van ruimer neemt.
Blijkbaar heb je niet zoveel begrepen van on the origin of species, want dan zou je deze punten zelf wel onderuit halen.quote:Op vrijdag 12 juni 2009 23:11 schreef Bankfurt het volgende:
[..]
Goede vraag.
2) Uniformiteit in de wiskunde. Een wet in de wiskunde is voor een Chinees op gelijke wijze werkend als voor een Indiaan, zelfs ongeacht cultuurverschillen. Zeer simpel en bot: voor een Chinees geldt de stelling van Pythagaros evengoed als voor een Indiaan.
Dit kan Darwin of evolutietheorie nooit verklaren, wel als je uitgaat van een absolute Godheid.
[..]
Die topics zitten geloof ik wel in truth-forum of bij Historie.
Er gebeuren genoeg overstromingen zo nu en dan. Dat kun je niet te gebruiken om een verhaaltje te 'bewijzen'.quote:Op vrijdag 12 juni 2009 20:46 schreef Bankfurt het volgende:
(Zond)vloed ja, daarvan ben ik wel van overtuigd. Ca. 10.000 jaar v. Chr. gebeurd.
De ondergang van het laatste stukje Atlantis.
Hier zijn wel meer dan genoeg bewijzen voor gevonden in de Atlantische oceaan.
Geologische gegevens laten echter geen enkele aanwijzing zien die je zou verwachten als er recentelijk een wereldwijde vloed zou hebben plaatsgevonden.quote:Op maandag 15 juni 2009 15:34 schreef Bert.Wasbeer het volgende:
[..]
Er gebeuren genoeg overstromingen zo nu en dan. Dat hoef je niet te gebruiken om een verhaaltje te 'bewijzen'.
Voor mensen die 2000 jaar geleden bezig waren een boek te schrijven en die een dergelijke tsunami van een paar jaar geleden zouden hebben meegemaakt, voor hen zou deze zeker onder de noemer 'wereldwijde zondvloed' hebben kunnen vallen.quote:Op maandag 15 juni 2009 15:36 schreef Monolith het volgende:
[..]
Geologische gegevens laten echter geen enkele aanwijzing zien die je zou verwachten als er recentelijk een wereldwijde vloed zou hebben plaatsgevonden.
Natuurlijk, maar dat is al weer een wat liberalere interpretatie dan de gemiddelde jonge aarde creationist wenst aan te hangen. Het hele punt van stricte bijbelaanhangers is juist dat het herinterpreteren van dergelijke verhalen op basis van de wetenschap funest is. Wanneer je immers daar al concessies gaat doen, waarom zou je dat dan niet doen op het vlak van de morele voorschriften in de bijbel?quote:Op maandag 15 juni 2009 15:41 schreef Bert.Wasbeer het volgende:
[..]
Voor mensen die 2000 jaar geleden bezig waren een boek te schrijven en die een dergelijke tsunami van een paar jaar geleden zouden hebben meegemaakt, voor hen zou deze zeker onder de noemer 'wereldwijde zondvloed' hebben kunnen vallen.
quote:Op vrijdag 12 juni 2009 15:47 schreef Bravebart het volgende:
[..]
quote:Op vrijdag 12 juni 2009 19:44 schreef Keepertje8 het volgende:
Alsof je het überhaupt zou kunnen bewijzen. Deze hele discussie houdt zo lang stand omdat de theorieën (heet niet voor niets theorie) per definitie niet falsifieerbaar zijn. We kunnen alleen maar gissen naar de oorsprong, en dat theorie A nou dichter bij onze hedendaagse 'realiteit' ligt dan theorie B is niet zo heel relevant vind ik.
Onze ogen kunnen een bepaald spectrum van golflengten waarnemen, so what?quote:Op vrijdag 12 juni 2009 23:11 schreef Bankfurt het volgende:
[..]
Goede vraag.
1 appel en dan nog 'n appel maakt 2 appels, dat dit niet alleen voor Chinezen geldt maar ook voor Indianen lijkt me vanzelfsprekend. Dit heeft helemaal niks met evolutie te maken.quote:2) Uniformiteit in de wiskunde. Een wet in de wiskunde is voor een Chinees op gelijke wijze werkend als voor een Indiaan, zelfs ongeacht cultuurverschillen. Zeer simpel en bot: voor een Chinees geldt de stelling van Pythagaros evengoed als voor een Indiaan.
Dit kan Darwin of evolutietheorie nooit verklaren, wel als je uitgaat van een absolute Godheid.
quote:Op maandag 15 juni 2009 18:14 schreef Ps2K het volgende:
Ik speel even advocaat v/d duivel maar de banaan haalt echt alle evolutietheorien onderuit:
class="spoiler">Wilde banaan: [url=http://atheistblogger.com/wp-content/uploads/2008/06/wild-banana.jpg
Nou hij vertelt dat de banaan Gods geschenk aan de mens is en het onomstotelijke bewijs dat de wereld is gecreerd, omdat:quote:Op maandag 15 juni 2009 18:18 schreef Zwoerd het volgende:
[..]
ik kan het filmpje nu niet zien, dus ik weet niet wat die knakker allemaal zegt, maar ik dacht dat de banaan juist een bevestiging is voor evolutie (selectie en het ontstaan van nieuwe soorten)
hmm daar heeft hij wel een punt .......quote:Op maandag 15 juni 2009 18:23 schreef Ps2K het volgende:
[..]
Nou hij vertelt dat de banaan Gods geschenk aan de mens is en het onomstotelijke bewijs dat de wereld is gecreerd, omdat:
De banaan een handig dingetje heeft om hem open te maken + Precies in je hand past = God moet bestaan
quote:Op maandag 15 juni 2009 18:14 schreef Ps2K het volgende:
Ik speel even advocaat v/d duivel maar de banaan haalt echt alle evolutietheorien onderuit:
class="spoiler">Wilde banaan: http://atheistblogger.com/wp-content/uploads/2008/06/wild-banana.jpg
Als de banaan bewijst dat god bestaat, dan bewijst de ananas dat god niet bestaat.quote:Op maandag 15 juni 2009 18:23 schreef Ps2K het volgende:
[..]
Nou hij vertelt dat de banaan Gods geschenk aan de mens is en het onomstotelijke bewijs dat de wereld is gecreerd, omdat:
De banaan een handig dingetje heeft om hem open te maken + Precies in je hand past = God moet bestaan
Die is al bijna net zo geniaal als het bewijs dat abiogenese onzin is omdat er in een potje pindakaas niet spontaan leven ontstaat.quote:Op maandag 15 juni 2009 18:23 schreef Ps2K het volgende:
[..]
Heeft ie niet, wij verbouwen zelf die bananen, en welke bananen verbouwen wij liever, een banaan die te groot is etc. of een banaan die een goede grootte heeft... In de ongerepte natuur zul je vast en zeker bananen tegenkomen met harde pitten erin of ze zijn veelste groot, of ze smaken naar kut. Dus wij hebben zelf ervoor gezorgd dat de banaan is geevolueerd tot zijn huidige staat. Weer een bewijs voor de evolutie theorie.quote:Op maandag 15 juni 2009 18:25 schreef Zwoerd het volgende:
[..]
hmm daar heeft hij wel een punt .......
er zijn ergere dingen...quote:Op maandag 15 juni 2009 19:25 schreef Diabox het volgende:
of ze smaken naar kut.
gemeenschappelijke afstamming = verbinding met een gemeenschappelijk punt of bron; deze bron kan fysiek zijn (zoals DNA/erfelijkheid/klonen) of relatief geestelijk (spiritueel, zielsgroepen, naties). Maar God is absoluut, wat zich uit in de wet dat een fysieke toestand altijd een gevolg is van een geestelijke toestand.quote:Op zaterdag 13 juni 2009 12:13 schreef Monolith het volgende:
[..]
Wat een warrige zin. Wat versta je precies onder gemeenschappelijke afstamming en de implicaties daarvan?
[..]
Ik bedoel de uitleg van de bewuste waarneming van de kleur die uniform ervaren wordt.quote:Voor zover ik weet zijn de kleuren 'zwart' en 'wit' de enige menselijke universelen d.w.z. een concept dat in elke bekende cultuur gehanteerd wordt. Classificatie van kleuren is er ook één, maar er is geen uniform classificatieschema dat elke cultuur deelt. (Een uitgebreid lijstje is bijvoorbeeld hier te vinden.) Wat betreft 'uniformiteit' ongeacht cultuur, ras of geslacht geldt vaak dat er een onzinnig onderscheid tussen 'lichamelijk' en 'geestelijk' wordt gemaakt. Daarnaast zijn sommige universals ook nog weer universeel onder andere primaten.
[..]
Wiskunde was er al voordat het systeem door de mens werd gedefineerd. Waarom ? Omdat God er altijd al was. De wetten van wiskunde zijn (onderdeel van) de taal en orde van God.quote:Binnen een kunstmatig gedefinieerd systeem als de wiskunde is dat inderdaad zo. Maar ik zie verder niet in wat dat met evolutionaire biologie te maken heeft.
[..]
Het bewijs zit hem in de rede; de rede die met behulp van analyse leidt tot het erkennen van een absolute 3-eenheid: God-Zoon-Heilige Geest; als symbool van het actieve-passieve-neutrale in alle verschijnselen van het universum.quote:Ik moet zeggen dat dit wel een van de meest absurde 'godsbewijzen' is die ik ooit gezien heb. Afgezien van het feit dat hier gewoon al sprake is van een onjuiste dichotomie.
Dat klopt. De huidige gele commerciële banaan is een gedocumenteerd voorbeeld van toevallige mutatie. Daarvoor was dat ras groen of rood, en moest je de bananen bakken (gebakken banaan, nog steeds een bekend gerecht. In 1836 vond een Jamaicaan een boom met gele bananen, en die waren van zichzelf al zoet. Hij begon meteen met het verder cultiveren van die plant en het werd meteen een wereld succes.quote:Op maandag 15 juni 2009 18:18 schreef Zwoerd het volgende:
[..]
ik kan het filmpje nu niet zien, dus ik weet niet wat die knakker allemaal zegt, maar ik dacht dat de banaan juist een bevestiging is voor evolutie (selectie en het ontstaan van nieuwe soorten)
Dat zegt meer over de domheid van deze (niet-christelijke) mensen dan over die zogenaamde "wetenschappelijke theorieen".quote:Op zaterdag 20 juni 2009 19:21 schreef Machiavelli. het volgende:
Christenen die wetenschappelijke theorieën trachten onderuit te halen zorgen er veelal meer voor dat mensen hun nog minder serieus gaan nemen.
Machiavelli doelde dan ook op Christenen die de theorieen proberen onderuit te halen door crea-websites af te struinen en de onzin van dr. Dino, Answers in Genesis en True Origins etc copy/pasten.quote:Op zondag 21 juni 2009 10:18 schreef Bankfurt het volgende:
Dat zegt meer over de domheid van deze (niet-christelijke) mensen dan over die zogenaamde "wetenschappelijke theorieen".
Christenen zijn niet bang voor de evolutietheorie; ze zien het als hun morele plicht om de "dwalers" te helpen tot inzicht te komen.quote:Op zondag 21 juni 2009 10:51 schreef Knipoogje het volgende:
[..]
Machiavelli doelde dan ook op Christenen die de theorieen proberen onderuit te halen door crea-websites af te struinen en de onzin van dr. Dino, Answers in Genesis en True Origins etc copy/pasten.
Ik snap niet dat ze hun pijlen nog richten op zoiets vaststaands als evolutie. Op de Big-bang theorie en Abiogenese valt nog wat af te dingen omdat dit theorieen die nog volop in ontwikkeling zijn, maar evolutie?
De internetdiscussies die hierover gevoerd worden zijn achterhoedegevechten.
Blijkbaar zijn ze bang genoeg om toch zoveel aandacht eraan te besteden.quote:Op zondag 21 juni 2009 11:04 schreef Bankfurt het volgende:
[..]
Christenen zijn niet bang voor de evolutietheorie; ze zien het als hun morele plicht om de "dwalers" te helpen tot inzicht te komen.
De evolutie theorie is eigenlijk geen theorie meer. De bewijzen zijn voor iedereen met open ogen zichtbaar. Tot soms in de drempels die op de straat gebruikt worden aan toe. Een bewijs van het bestaan van god moet ik nog steeds zien.quote:Op zondag 21 juni 2009 10:18 schreef Bankfurt het volgende:
[..]
Dat zegt meer over de domheid van deze (niet-christelijke) mensen dan over die zogenaamde "wetenschappelijke theorieen".
Daar valt het nodige op af te dingen, waaronder kleurenblindheid, maar dat heb je voor het gemak al even buiten spel gezet. Daarnaast zijn er sterke aanwijzingen dat er ook mensen zijn die vier soorten kegeltjes hebben, waardoor ze tetrachromatische kleurwaarneming hebben.quote:Op maandag 15 juni 2009 19:59 schreef Bankfurt het volgende:
Ik bedoel de uitleg van de bewuste waarneming van de kleur die uniform ervaren wordt.
Als laatste, je keus voor kleurwaarneming is een beetje bewijs voor een bepaalde stelling zoeken, terwijl het een stuk beter zou zijn om er juist bewijs tegen te zoeken. En dat is gemakkelijk gevonden: reuk. In principe zou reuk ook absoluut kunnen zijn. Net zoals kleurwaarneming het registreren van een bepaalde frequentie electromagnetische straling behelst, behelst geur het waarnemen van bepaalde atoomcombinaties die in de vorm van moleculen olfactorische sensoren raken. Echter, het palet aan geuren is enorm en de genetische aanleg bepaalt in hoge mate wat mensen precies ruiken. Er is een verscheidenheid aan receptoren. Het is niet waarschijnlijk dat onze geurervaring identiek is. Natuurlijk ruikt voor jou een roos ook anders dan koeienpoep, maar dat voor jou een roos net zo ruikt als voor mij, dat is zeer de vraag. Ik herken een roos omdat het elke keer eenzelfde patroon aan receptoren activeert, maar zeg dat dat voor mij receptor 1, 3 en 5 is en voor jou 1, 3 en 7. Bij mij is receptor 7 genetisch defect, bij jou 5. Wij ruiken dus niet hetzelfde.quote:To test whether differences in color language lead to differences in color perception, we compared Russian and English speakers' ability to discriminate shades of blue. In Russian there is no single word that covers all the colors that English speakers call "blue." Russian makes an obligatory distinction between light blue (goluboy) and dark blue (siniy). Does this distinction mean that siniy blues look more different from goluboy blues to Russian speakers? Indeed, the data say yes. Russian speakers are quicker to distinguish two shades of blue that are called by the different names in Russian (i.e., one being siniy and the other being goluboy) than if the two fall into the same category.
Ik ken alleen de stelling van Pythagoras, maar dit terzijde.quote:Op vrijdag 12 juni 2009 23:11 schreef Bankfurt het volgende:
Volgens mij zijn er weinig wetenschappelijke hypothesen die zich zonder waarneming en experiment laten staven.quote:Op zondag 21 juni 2009 12:14 schreef Matteüs het volgende:
Waarom willen mensen de evolutie theorie bewijzen als die zichzelf bewijst?
Het is alsof je van getal 2 uit de som 1+1=2 vraagt om te bewijzen hoe hij ontstaan is.quote:Op zondag 21 juni 2009 12:23 schreef Iblis het volgende:
[..]
Volgens mij zijn er weinig wetenschappelijke hypothesen die zich zonder waarneming en experiment laten staven.
Getallen construeer je, b.v. met de Von Neumann-constructie of ze te funderen in de lambda-calculus door Church-numerals te gebruiken. Vervolgens definieer je de optelling zoals in de Peano-rekenkunde en klaar.quote:Op zondag 21 juni 2009 12:25 schreef Matteüs het volgende:
Het is alsof je van getal 2 uit de som 1+1=2 vraagt om te bewijzen hoe hij ontstaan is.
Wat dan wel?quote:Op zondag 21 juni 2009 11:48 schreef Megumi het volgende:
[..]
De evolutie theorie is eigenlijk geen theorie meer.
Ik denk dat Megumi theorie ook in de betekenis 'natte-vinger-in-de-lucht-gissing' gebruikt en wil zeggen dat het onderhand wel iets beter bewezen is dan dat.quote:
Ja, maar ik ben dan wel benieuwd wat voor status dergelijke mensen dan wel aan de evolutietheorie geven.quote:Op zondag 21 juni 2009 12:38 schreef Iblis het volgende:
[..]
Ik denk dat Megumi theorie ook in de betekenis 'natte-vinger-in-de-lucht-gissing' gebruikt en wil zeggen dat het onderhand wel iets beter bewezen is dan dat.
True.quote:Op vrijdag 12 juni 2009 15:47 schreef Bravebart het volgende:
[..]
Wat is dan wel het bewijs?quote:Op zondag 21 juni 2009 13:36 schreef Baasvaak. het volgende:
[..]
True.
De evolutietheorie is het meest waarschijnlijke, maar niet het bewijs voor het ontstaan en ontwikkelen van organismen. Er kan ook nog altijd gesleuteld worden aan deze theorie.
Dit soort dingen kun je niet bewijzen, het is geen vastgelegde wiskunde ofzo. Daarom zal het over 230439284 jaar nog steeds even hard een theorie zijn i.p.v. een bewijs voor het doorontwikkelen van organismen.quote:Op zondag 21 juni 2009 13:36 schreef Baasvaak. het volgende:
[..]
True.
De evolutietheorie is het meest waarschijnlijke, maar niet het bewijs voor het ontstaan en ontwikkelen van organismen. Er kan ook nog altijd gesleuteld worden aan deze theorie.
Nee. Je denkt misschien aan het syndroom van Down? Maar duplicatie van chromosomen treedt op. En sterker nog, primaten hebben een chromosoom meer dan wij, omdat bij ons chromosoom 2 is ontstaan uit fusie van twee chromosomen.quote:Op zondag 21 juni 2009 17:47 schreef P8 het volgende:
Wat ik me nog altijd afvraag is hoe het komt dat verschillende diersoorten een verschillend aantal chromosomen hebben.
Zodra er een chromosoom in een diersoort bijkomt of afgaat, is dit altijd slecht voor het soort.
Maar dat is een mutatie waarbij aan informatie (bijna) niks verloren gaat.quote:Op zondag 21 juni 2009 18:00 schreef Iblis het volgende:
[..]
Nee. Je denkt misschien aan het syndroom van Down? Maar duplicatie van chromosomen treedt op. En sterker nog, primaten hebben een chromosoom meer dan wij, omdat bij ons chromosoom 2 is ontstaan uit fusie van twee chromosomen.
(Maw, trisomie 13, 18, 21 en 23 zijn de enigen waarbij de vrucht enigszins een overlevingskans heeft)quote:Naast de hierboven genoemde trisomie 21, trisomie 18 en trisomie 13, kunnen trisomieën met andere chromosomen ook voorkomen. De afwijkingen die deze veroorzaken, zijn waarschijnlijk zo dodelijk, dat de bevruchte eicel meteen of binnen enkele dagen tot maanden ten gronde gaat. Dit geldt onder andere voor de volgende trisomieën. Hierbij kan ook sprake zijn van een mozaïektrisomie of een partiële trisomie, waardoor de prognose verandert.
Trisomie 1 (hierbij ontstaat er geen zygote), trisomie 2, trisomie 3, trisomie 4, trisomie 5, trisomie 6, trisomie 7, trisomie 8, trisomie 9, trisomie 10, trisomie 11, trisomie 12, trisomie 14, trisomie 15, trisomie 16, trisomie 17, trisomie 19, trisomie 20, trisomie 22.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |