Dit is weer zo'n evolutietheorie topic, maar ik wil het nu eigenlijk gewoonweg over de bewijzen hebben. Ik ben er al een aantal jaren mee bezig en nog hoor je vaak mensen zeggen dat de evolutietheorie geen bewezen theorie is.
Nu wil ik eigenlijk een aantal bewijzen neerzetten wat in mijn ogen zulke sterke bewijzen voor evolutietheorie dat je er als creationist niet meer omheen kunt. Mochten er creationisten zijn die deze bewijzen op een wetenschappelijk verantwoorde manier kunnen debunken zie ik dat graag.
1. De menselijke staart.
Veel creationisten pakken dit veel te oppervlakkig op en komen met argumenten dat het staartbeen wel degelijk een functie heeft. Maar het daadwerkelijk onomstotelijke bewijs negeren ze voor het gemak. Neem nu de mensen die geboren worden met een staart, dit kan je niet wegverklaren door te zeggen, dit is een foutje en geen staart. We praten over een volledig functionerende staart, inclusief bot,weefsel,huid en zenuwen, deze mensen kunnen de staart notabene bewegen. Als voorbeeld geef ik dit plaatje.
![]()
Er zit namelijk een geinactiveerd gen in ons DNA, of in makkelijke verwoording: Er zit een instructieset in je DNA om een staart te maken, alleen deze is gedeactiveerd en door een mutatie wil deze weleens aangezet worden per ongeluk. Deze genen zijn geidentificeerd in muizen en deze vergeleken met het menselijke genoom en inderdaad, deze genen zitten ook in de mens.
2. Chromosome 2
De mens heeft 46 chromosomen, alle andere primaten hebben er 48. Hieruit kon dus jaren geleden al voorspeld worden dat er iets met deze chromosomen gebeurd moest zijn waardoor wij 46 chromosomen kregen. Als er niets te vinden viel was gemeenschappelijke afstamming per definitie uitgesloten aangezien een volledig verliezen van een chromosome dodelijk is.
1 van de voorspellingen was een fusie tussen bepaalde chromosomen, hoe kan je dit beter uittesten dan te kijken naar de chromosomen van mensen en chimpansee's, aangezien deze het dichtst bij elkaar staan op de evolutionaire boom. En wat blijkt, chromosome 12 en 13 van chimpansee zijn gefuseerd tot chromosome 2 van de mens. Zoals we in dit plaatje kunnen zien:
![]()
De linker chromosome is van de mens, de twee ernaast zijn van de chimp. Zoals je ziet is de overeenkomst ongelooflijk groot, behalve in het gefuseerde deel in het midden.
3. Nagels op vinnen van zeekoeien
Als je het al vreemd vind dat walvissen rudimentaire achterpoten hebben in hun skelet, dan zijn de nagels op vinnen van zeekoeien helemaal vreemd. Nagels komen namelijk alleen voor bij landdieren.
![]()
Interessant stukje macro evolutie als je het mij vraagt. Van poten naar vinnen.
Aangezien de openingspost alweer veel te groot is en pas 3 argumenten verder ben hou ik het even hierbij. Ik zie graag de creationistische antwoorden hoe ze dit soort argumenten passen in een creatie theorie.