abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_69952841
Ik gebruik nu al enige tijd, nou eigenlijk al jaren Oxazepam, natuurlijk niet chronisch maar slechts sporadisch om wat beter in slaap te komen. Nu was ik toch wat nieuwsgierig naar de werking van dit goedje en besloot dit eens op te zoeken op Google en Wikipedia. Wat ik frappant vindt is dat ik in de Engelse wiki zie staan dat dit goedje mogelijk kankerverwekkend is. Nu vraag ik me toch wel af of dit middel veilig is, en wie hier dit spul ook gebruikt? Wat zijn jouw (chronische) ervaringen met dit middel, en in hoeverre verschillen zij het met de slaap benzo's zoals Temazepam en Diazepam (Valium)? Verder heb je volgens ook ook nog iets van alprazolam (Xanax) en Lorazepam, enkel de Oxazepam staat geregistreerd als mogelijk kankerverwekkend.

Mogelijk kankerverwekkend is wel iets vaags, is het nou ja of nee, en wat zijn dan de risico;s?

[ Bericht 15% gewijzigd door F04 op 11-06-2009 22:53:49 ]
  donderdag 11 juni 2009 @ 21:33:45 #2
172490 Jetje86
Ja,ja ik ben me dr eentje
pi_69952947
quote:
Op donderdag 11 juni 2009 21:31 schreef F04 het volgende:
Ik gebruik nu al enige tijd, nou eigenlijk al jaren Oxazepam, natuurlijk niet chronisch maar slechts sporadisch om wat beter in slaap te komen. Nu was ik toch wat nieuwsgierig naar de werking van dit goedje en besloot dit eens op te zoeken op Google en Wikipedia. Wat ik frappant vindt is dat ik in de Engelse wiki zie staan dat dit goedje mogelijk kankerverwekkend is. Nu vraag ik me toch wel af of dit middel veilig is, en wie hier dit spul ook gebruikt? Wat zijn jouw ervaringen met dit middel, en in hoeverre verschild het met benzo's zoals Temazepam en Diazepam (Valium)?
Ik heb het gebrukt, en dat het kankerverwekkend is heb ik echt nog nooit gehoord
Alles is tegenwoordig kankerverwekkend.
Ik gebruikte het trouwens voor mijn paniekstoornis, hielp bij mij niets.
Maar als het is om even lekker te slapen...denk ik dat het wel gaat lukken
But that was when I ruled the world..
  donderdag 11 juni 2009 @ 21:39:07 #3
243159 Lundegaard
You're darned tootin'
pi_69953208
Tja, mobiel bellen is ook kankerverwekkend, teveel spinazie eten ook. Schijnt...

Qua verschil met Temaze: Als je echt een slaapmiddel wilt, dan gebruik je dat. Oxa is in het algemeen meer om 'rustiger' te worden.

Met Temaze weet ik zeker dat ik binnen een uur geen stap meer kan verzetten en gewoon verplicht in slaap donder. Met Oxa ben ik relaxter en zou kunnen slapen als ik dat zou willen. Wil ik wakker blijven kan dat ook.
  donderdag 11 juni 2009 @ 21:40:42 #4
227143 Kopbal
Bal met de kop.
pi_69953295
Pindakaas is ook kankerverwekkend.
pi_69953397
Bij mij heeft dat spul een speed-achtige uitwerking Niet dat ik ooit speed gebruikt heb, maar van oxazepam raak ik compleet opgefokt, paranoide, panisch, verward, trillerig en krijg ik hoge koorts. Dus dat het niet goed is, geloof ik best
pi_69953511
Drop ook!

Heb et zelf ook een tijdje gebruikt maar leef nog steeds
Je kan beter alleen iets homeopatisch gebruiken!
Goed is et niet voor je die zooi!
  donderdag 11 juni 2009 @ 21:45:43 #7
243159 Lundegaard
You're darned tootin'
pi_69953549
quote:
Op donderdag 11 juni 2009 21:42 schreef grizegrijn het volgende:
Bij mij heeft dat spul een speed-achtige uitwerking Niet dat ik ooit speed gebruikt heb, maar van oxazepam raak ik compleet opgefokt, paranoide, panisch, verward, trillerig en krijg ik hoge koorts. Dus dat het niet goed is, geloof ik best
Volgens mij loopt je huisarts je te naaien.
  donderdag 11 juni 2009 @ 21:57:08 #8
172490 Jetje86
Ja,ja ik ben me dr eentje
pi_69954089
quote:
Op donderdag 11 juni 2009 21:45 schreef Lundegaard het volgende:

[..]

Volgens mij loopt je huisarts je te naaien.
Nee dat kan echt bij dat spul, dat het de verkeerde kant uitslaat zeg maar
But that was when I ruled the world..
pi_69954141
Heb het een kort gebruikt als soort van kalmeermiddel, maar ik werd er meer gevoelloos en 'numb' van... Vond het maar niks en ben er toen ook maar mee gekapt
Have fun...
  donderdag 11 juni 2009 @ 21:58:23 #10
243159 Lundegaard
You're darned tootin'
pi_69954155
quote:
Op donderdag 11 juni 2009 21:57 schreef Jetje86 het volgende:

[..]

Nee dat kan echt bij dat spul, dat het de verkeerde kant uitslaat zeg maar
Ja klopt. Wanneer je een wandelende psycho TBS-er bent.
  donderdag 11 juni 2009 @ 22:07:42 #11
94609 TheVotary
Let's go Apeshit!
pi_69954581
Een aantal keer genomen, lekker gevoel je wordt er ontzettend mellow van. Lijkt me daarnaast niet geschikt als slaapmiddel, dan zou ik eerder voor zolpidem kiezen (of Ambien zoals de Amerikanen het kennen). Zolpidem heeft een lage verslavingskans en bij sporadisch gebruik meer dan afdoende om de slaap te vatten. Bij chronisch gebruik merk je wel dat zolpidem de sterke werking gaat verliezen die je in het begin nog wel had. Oxazepam is eigenlijk ook meer voor als je wat dingen wil ondernemen, maar je geestelijke gesteldheid zit dit in de weg maar je wil toch weer de draad als het ware oppakken. Een soort tijdelijke steun in de rug om situaties in het dagelijks leven weer aan te gaan. Voor slapen zijn andere geschiktere middelen te vinden.

[ Bericht 8% gewijzigd door TheVotary op 11-06-2009 22:17:32 ]
pi_69954619
quote:
Op donderdag 11 juni 2009 21:58 schreef Lundegaard het volgende:

[..]

Ja klopt. Wanneer je een wandelende psycho TBS-er bent.
Ik ben er allergisch voor
pi_69957272
Ik juist denken dat Oxazepam een slaapmiddel was. Ik heb hier 10mg tabletten, één uur na inname voel ik wel duidelijk meer verlangen naar slaap, maar kom dan éénmaal in bed vaak toch nier meer tot slaap. Wel een slaperig gevoel maar echt in slaap komen lukt dan weer net niet. Ook zijn er gevallen geweest wanneer ik juist wel in slaap viel door maar één tablet.
  donderdag 11 juni 2009 @ 23:17:50 #14
243159 Lundegaard
You're darned tootin'
pi_69957805
quote:
Op donderdag 11 juni 2009 23:05 schreef F04 het volgende:
Ik juist denken dat Oxazepam een slaapmiddel was. Ik heb hier 10mg tabletten, één uur na inname voel ik wel duidelijk meer verlangen naar slaap, maar kom dan éénmaal in bed vaak toch nier meer tot slaap. Wel een slaperig gevoel maar echt in slaap komen lukt dan weer net niet. Ook zijn er gevallen geweest wanneer ik juist wel in slaap viel door maar één tablet.
Als je geestelijk en lichamelijk gewoon al redelijk moe bent, dan zal je sneller in slaap vallen met een Oxa op ja.
Maar het is meer om je tijdens gevoel van paniek, stress, drukte, je een relaxter gevoel te geven.
Als je een stressgevoel zou meten in 1( heel rustig) tot 10 ( zware paniek), en je zit eigenlijk op een 2 dan flikker je wel in slaap ja.
Zit je op een ruime 8 dan word je gewoon een stukkie rustiger.
pi_69958577
quote:
Op donderdag 11 juni 2009 23:05 schreef F04 het volgende:
Het is een benzodiazepine, wat voor zowel het verminderen van angst (anxiolyticum) als slaapmiddel wordt gebruikt. Het wordt meestal als anxiolyticum gebruikt, andere benzodiazepine(-achtigen) (temazepam, zolpidem) liggen meer voor de hand als slaapmiddel.

Verder zou ik me weinig zorgen maken over de eventuele kankerverwekkendheid van oxazepam. Waar ik me wel een beetje zorgen om zou maken is je oxazepamgebruik. Incidentieel moeilijk in slaap komen is redelijk normaal en daar wordt als het goed is geen medicatie voor voorgeschreven. Enkel als je functioneren overdag echt gestoord is, is het verantwoord kortdurend (max. 2 weken) slaapmiddelen te slikken. Ik zou eens gaan praten met je huisarts of je niet op een andere manier beter in slaap kunt komen.

[ Bericht 10% gewijzigd door dotKoen op 11-06-2009 23:42:59 ]
  donderdag 11 juni 2009 @ 23:47:37 #16
243159 Lundegaard
You're darned tootin'
pi_69958947
Onzin, tenminste vind ik.
Waarom uren liggen woelen in bed ( om welke reden dan ook) terwijl je een pilletje, of desnoods een halfje, kan pakken en weten dat je binnen een half uur slaapt?
pi_69959162
quote:
Op donderdag 11 juni 2009 23:47 schreef Lundegaard het volgende:
Onzin, tenminste vind ik.
Waarom uren liggen woelen in bed ( om welke reden dan ook) terwijl je een pilletje, of desnoods een halfje, kan pakken en weten dat je binnen een half uur slaapt?
Omdat wetenschappelijk onderzoek heeft aangetoond dat gebruik van benzo's op de lange termijn ongezond is. Niet verschrikkelijk ongezond, maar het gevaar is uiteraard dat men van incidenteel gebruik makkelijk in chronisch gebruik vervalt, waar het lastig is uit te komen.

Verder moet je als je binnen 30 minuten wilt slapen sowieso geen oxazepam gebruiken, omdat dat pas na 2 uur voldoende hoge plasmaconcentraties bereikt. Als TS dus al binnen een uur inslaapt na gebruik oxazepam is het effect vooral te wijten aan het placebo-effect.
  vrijdag 12 juni 2009 @ 00:04:40 #18
243159 Lundegaard
You're darned tootin'
pi_69959425
quote:
Op donderdag 11 juni 2009 23:55 schreef dotKoen het volgende:

[..]

Omdat wetenschappelijk onderzoek heeft aangetoond dat gebruik van benzo's op de lange termijn ongezond is. Niet verschrikkelijk ongezond, maar het gevaar is uiteraard dat men van incidenteel gebruik makkelijk in chronisch gebruik vervalt, waar het lastig is uit te komen.

Verder moet je als je binnen 30 minuten wilt slapen sowieso geen oxazepam gebruiken, omdat dat pas na 2 uur voldoende hoge plasmaconcentraties bereikt. Als TS dus al binnen een uur inslaapt na gebruik oxazepam is het effect vooral te wijten aan het placebo-effect.
Ja dat klopt. Ik bedoelde ook echt incidenteel. Spreek ik voor mezelf dat kan het eens per maand, twee maanden wel eens voorkomen dat ik de slaap echt niet kan vatten. Dan is het een uitkomst.
En dat heb ik het over een Temaze ja.
pi_69994193
Toen ik eerder naar mijn huisarts ging heb ik duidelijk gerapporteerd dat ik wat problemen had betreft het slapen, voeren ze me oxazepam wat dus zover ik begrijp dus eigenlijk geen slaapmiddel is?

Ik heb even wat opgezocht over slaapmedicatie en zie een hoop benzo's zoals Diazepam en Temazepam, maar zie ook dat bepaalde antidepressiva en antihistamine worden gebruikt als slaapmiddel.

Ik word overigens wel bang als ik zie wat voor effecten slapeloos kan hebben op de lange termijn.

pi_69994206
quote:
Op zaterdag 13 juni 2009 08:37 schreef F04 het volgende:

Ik word overigens wel bang als ik zie wat voor effecten slapeloos kan hebben op de lange termijn.
Op lange termijn ga je dood. Slapeloosheid of niet.
Op dinsdag 21 februari 2012 22:30 schreef JoanFranka het volgende:
PINGUINS RULEREN!! Dat zijn echt een van de grappigste dieren op aarde hahahaa
  zaterdag 13 juni 2009 @ 09:17:09 #21
243159 Lundegaard
You're darned tootin'
pi_69994448
quote:
Op zaterdag 13 juni 2009 08:37 schreef F04 het volgende:
Toen ik eerder naar mijn huisarts ging heb ik duidelijk gerapporteerd dat ik wat problemen had betreft het slapen, voeren ze me oxazepam wat dus zover ik begrijp dus eigenlijk geen slaapmiddel is?

Voor sommige mensen wel. Die worden er dus een stuk rustiger van en vallen ( makkelijker) in slaap. Bij sommige mensen werkt het enkel om rustiger te worden en vallen er niet van in slaap. Dan heb je iets sterkers nodig.
Vraag om Temazepam. En zorg dat je een kwartier na inname lekker in je bedje ligt want na een half uur, drie kwartier kun je weinig meer
pi_92242335
Er mag wel wat meer openheid komen tussen voorschrijver en patient.
Dat de dokter bijvoorbeeld vraagt, wil je 50mg oxazepam proberen of een sterker middel, gewoon een open gesprek :)
pi_92242425
Oxazepam maakt je niet heel suf, maar werkt ook niet puur voor de angst gevoelens en spanning, zit er een beetje tussen in, trouwens.
  woensdag 2 februari 2011 @ 20:43:52 #24
124912 Henk-B
Dus, fok jou dan!
pi_92243049
Slik al 2 jaar 0,5 MG Clonazepam om in te slapen en dat werkt wel aardig.
Ook ben ik niet meer zo paniekerig.

Ook haalt het het scherpe randje van mijn tinnitus af.
Nee papa niet met die stok, Helppppp , snik snik !
pi_92243306
Ik krijg het nou anderhalf jaar, m'n psychiater zei: ach, je kunt hooguit 5 jaar eerder dement worden, dus ik ben wel aan het afbouwen, zat op 8, nu 2 per dag
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')