Klopt, op deze manier worden we er beiden blij van; hij hoeft geen fotograaf om 4u 's nachts op pad te sturen, geen rekening te houden met het weer (Regen maakt deze foto waarschijnlijk niet mooier, of geeft een compleet ander beeld) en ik heb op deze manier een mooie, zeker geen kinderachtige referentie erbij. Die ¤250 was alleen wel even wat leuker geweest voor de aanschaf van een nieuwe camera, misschien wat jammer dat ik me iets te snel rijk gerekend heb aan de hand van de reacties op pagina 1. Waarom die fotograaf overigens zijn foto voor maar ¤85 (Ex BTW) verkocht heeft snap ik echt niet, ook dit is een bloedmooie foto, 's avonds gemaakt zonder ook maar één of andere voetganger of andere asset die de foto compleet kan verneuken?quote:
Da's wel een ietsje andere situatie. Jij huurt een fotograaf in, dat maakt jou tot opdrachtgever, en dus de eigenaar van de fotos die gemaakt worden. Je betaalt gewoon een uurtarief, alsof je een werknemer inhuurt. Het klinkt triviaal, maar voor de rechter maakt het alle verschil hoe die fotos tot stand zijn gekomen.quote:Op vrijdag 12 juni 2009 15:46 schreef jack4ya het volgende:
WIj betalen ong 400,- aan een fotograaf per dagdeel, "rechtenvrij" daar komen dan ca 10-25 (heel) goede foto's uit (afhankelijk het onderwerp).
Dus 150,- is niet beroerd.
Dat was eigenlijk ook mijn eerste reactie toen ik hun antwoord zag, maar dan met een ietsje andere insteek.quote:Je hebt niet hoeven leuren, ze hebben jou benaderd.
Lijkt me een mooie deal. Vooral omdat je er dan best wel eens een veel knappere prijs uit zou kunnen slepen, goede lenzen zijn niet echt goedkoop.quote:En evt een in natura betaling? Een mooie lens oid? Daar kan men soms iets meer mee.
Ik denk dat je het niet helemaal begrepen hebt, of ik heb het verkeerd geformuleerd. Hieronder een korte samenvatting van hoe "het" liep;quote:Op vrijdag 12 juni 2009 17:28 schreef Skull-splitter het volgende:
Het huisvoorbeeld van RonaldV is wel het eerste wat me tebinnen schoot bij het lezen van de reactie...
Ook lekker handig, eerst een bod van 250 doen, waardoor jij gaat nadenken, daarna een foto terugsturen met het idee dat jij je foto ook voor 150 mag verkopen
Precies, de "hoofdprijs" (Dat bedrag van 275 pecunia's) zal er niet komen, ik heb vanmiddag een mail gestuurd dat 'ie voor 150 euro volledig van hem is, waarschijnlijk zal ik maandag antwoord krijgen. Wat jij zegt over het ons kent ons wereldje is inderdaad mooi meegenomen, hopelijk zal ik voor meerdere projecten gevraagd worden.quote:Op vrijdag 12 juni 2009 18:47 schreef TheFrankey het volgende:
Ik vind de architect ook tof in zijn mails! 150 euro, gewoon lekker pakken. Misschien een motivatie om je werk ook zelf aan te gaan bieden! Het is toch een ons kent ons wereldje en die architect kent jouw werk nu!
En dat is ook best wat waard
Eerlijk gezegd denk ik dat je je niet teveel rijk zou moeten rekenen (in de OP maakte je die fout al en nu dreig je hem opnieuw te maken), hoe leuk het natuurlijk ook is dat je de foto van de brug hebt kunnen verkopen, nota bene aan de architect.quote:Op vrijdag 12 juni 2009 20:30 schreef Jerkmaine het volgende:
Wat jij zegt over het ons kent ons wereldje is inderdaad mooi meegenomen, hopelijk zal ik voor meerdere projecten gevraagd worden.
In theorie zou je het wel moeten opgeven aan de belastingdienst, maar let's face it....dit gaat ergens onder de tafel doorquote:Op zaterdag 13 juni 2009 16:47 schreef BlueCurl het volgende:
Als je foto's gaat aanbieden voor geld moet je dan niet ingeschreven staat bij de KvK? En inkomsten van die foto's alles bijhouden voor de belasting?
Wat je het best kunt doen - en ik spreek uit ervaring -, is het aanvragen van een Verklaring ArbeidsRelatie (VAR-verklaring).quote:Op dinsdag 16 juni 2009 14:45 schreef PdeHoog het volgende:
[..]
In theorie zou je het wel moeten opgeven aan de belastingdienst, maar let's face it....dit gaat ergens onder de tafel doorEn een inschrijving bij de KvK wordt pas interessant als je van plan bent structureel geld aan je foto's te verdienen. Als je een keer wat verkoopt, is het niet nodig.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |