quote:
Op zaterdag 13 juni 2009 01:32 schreef Haushofer het volgende:Kun je dit tekstueel onderbouwen, behalve die tekst uit het scheppingsverhaal?
ja hoor, maar natuurlijk!
Als ook maar één tekst iets zegt is het bindend (binnen zijn context, wat de hele Schrift kan omvatten), maar in dit geval zijn er vele voorbeelden in de bijbel te vinden waaruit blijkt dat de mens geen aparte ziel heeft, maar in zijn geheel een levend wezen is met een levensadem welke gewoon verdwijnt wanneer men sterft.
Zie de levende mens als een brandende kaars. Wanneer de kaars wordt uitgeblazen verdwijnt de vlam, insgelijks verdwijnt bij een mens zijn levenskracht of levensadem, maar er is niet iets dat overblijft of dat ergens anders heengaat. Het enige dat overblijft is het levenloze lichaam, de 'kaars'.
In de Hebreeuwse Geschriften is het Nederlandse woord 'ziel' de weergave van het Hebreeuwse woord ne'fesj, dat meer dan 750 keer voorkomt. Het equivalent ervan in de Griekse Geschriften is psu'che, dat meer dan 100 keer voorkomt. Interessant is ook het gegeven dat niet alleen mensen zielen zijn, maar ook dieren.
Het woord ziel betekent in feite ''wezen'' of heel letterlijk: ''ademer''. Een ziel kan dus dood of levend zijn, een dood wezen of een levend wezen. Als een wezen leeft heeft het een geest, een levenskracht, denk aan de kaars.
Even tussendoor:
Het Griekse woord pneu′ma (geest) stamt van pne′o, wat ''ademen'' of ''waaien (blazen)'' betekent, en het Hebreeuwse woord roe′ach (geest) is vermoedelijk afgeleid van een grondwoord dat dezelfde betekenis heeft. Roe′ach en pneu′ma hebben dus de grondbetekenis van ''adem'', maar hebben bovendien nog ruimere betekenissen. Ze kunnen ook de betekenis hebben van wind; de
levenskracht in levende schepselen; de geest van de mens; geesten, met inbegrip van God en zijn engelen; en Gods werkzame kracht of heilige geest.
Psalm 146
quote:
4 Zijn geest gaat uit, hij keert terug naar zijn grond;
Waarlijk, op die dag vergaan zijn gedachten.
De geest is de vlam van de kaars die verdwijnt wanneer de ziel, het wezen, sterft. Alles vergaat, er blijft niets over dan een dode ziel, een dood wezen, zonder leven.
Maar om nu echt in te gaan op de bijbelse stelling wat betreft de ziel:
Nou Genesis 2:7 noemde je al:
quote:
7 En Jehovah God ging ertoe over de mens te vormen uit stof van de aardbodem en in zijn neusgaten de levensadem te blazen, en de mens werd een levende ziel.
''Levende ziel'' is hier dus in de zin van 'ademend schepsel', of 'ademend wezen'.
Zoals gezegd kan ''ziel'' dus ook zeker slaan op dieren (die sowieso niet naar een hemel of een hel gaan, daar is iedereen het wel over eens dunkt mij) :
quote:
Lev 11
10 En al wat in de zeeën en de stromen geen vinnen en schubben heeft, van elk wemelend schepsel der wateren en van elke levende ziel die in de wateren is — ze zijn voor U een gruwel.
quote:
Gen 1
24 Verder zei God: „Laat de aarde levende zielen voortbrengen naar hun soort: huisdieren en zich bewegend gedierte en wild gedierte der aarde naar hun soort.” En het werd zo.
Maar in andere teksten slaat het dus gewoon weer op mensen:
quote:
Ex 1
5 Alle zielen dan die uit Jakobs opperdij zijn voortgekomen, bedroegen zeventig zielen, maar Jozef was reeds in Egypte.
Dit is een voorbeeld uit het NT waar dus het woord psu'che wordt gebruikt:
quote:
1 Petrus 3
20 die eens ongehoorzaam waren geweest, toen het geduld van God wachtte in de dagen van Noach, terwijl de ark werd gebouwd, waarin weinigen, namelijk acht zielen, veilig door het water heen werden gevoerd.
De bijbel gebruikt het woord 'ziel' nog op vele andere manieren. Genesis 9:5 zegt:
quote:
Ik [zal] uw bloed van uw zielen terugeisen.
Hier wordt van de ziel gezegd dat ze bloed heeft.
In Exodus 12:16 staat:
quote:
Slechts wat iedere ziel nodig heeft om te eten, alleen dat mag voor u worden gedaan.
In dit geval wordt er van de ziel gezegd dat ze eet.
Deuteronomium 24:7 spreekt over een man die ’een ziel van zijn broeders ontvoert’. Het was beslist niet een onsterfelijke ziel die werd ontvoerd.
Psalm 119:28 zegt:
quote:
Mijn ziel is slapeloos geweest van droefheid.
De ziel kan dus zelfs wakker liggen en de slaap niet kunnen vatten.
De bijbel toont absoluut aan dat de ziel sterfelijk is:
Leviticus 7:20:
quote:
Die ziel moet van zijn volk worden afgesneden
Numeri 6:6:
quote:
Hij [mag] niet bij enige dode ziel komen
Jozua 2:14:
quote:
Onze ziel dient te sterven
Handelingen 3:23:
quote:
Elke ziel die niet naar die Profeet luistert, zal volledig worden verdelgd
Openbaring 16:3:
quote:
Elke levende ziel stierf.
Ez. 18:
quote:
4 Ziet! Alle zielen - mij behoren ze toe. Zoals de ziel van de vader zo eveneens de ziel van de zoon — mij behoren ze toe. De ziel die zondigt, díé zal sterven.
En ik heb hem al zovaak aangehaald, maar het blijft een meesterlijke tekst:
Prediker 9
quote:
5 Want de levenden zijn zich ervan bewust dat zij zullen sterven; maar wat de doden betreft, zij zijn zich van helemaal niets bewust, ook hebben zij geen loon meer, want de gedachtenis aan hen is vergeten.
Het is niet ingewikkelder dan dit.
Nog een laatste gedachte:
quote:
Gen 3
19 In het zweet van uw aangezicht zult gij brood eten, totdat gij tot de aardbodem terugkeert, want daaruit werdt gij genomen. Want stof zijt gij en tot stof zult gij terugkeren.
Merk hieruit ook nog op dat de mens niet zou teruggaan naar de hemel of naar een hel of ergens anders heen of zou doorleven op een andere wijze, maar hij zou slechts weer stof worden, meer niet.
De conclusie van al deze teksten is dus dat de ziel een wezen of schepsel zelf voorstelt, hetzij mens of dier, en deze zijn sterfelijk er is geen onafscheidelijk deel dat voortleeft na het sterven. Bij de dood vergaan iemands gedachten en zijn levenskracht verdwijnt, slechts een dood lichaam blijft over. Er blijft niets achter en er is geen onsterfelijk deel. De mens IS een ziel en de ziel kan dood.
En er zijn dus niet een paar teksten waar ne'fesj of psu'che in verband worden gebracht met sterfelijk menselijk of dierlijk leven, maar vele honderden. Ook hierover is eindeloos meer te vertellen maar ik denk dat ik het voorlopig hierbij laat. Ik hoop dat het de zaken wat verduidelijkt

.
[ Bericht 2% gewijzigd door STORMSEEKER op 13-06-2009 13:09:19 ]