alvast goed nieuws voor mijn Adoptierenner:
quote:
Frederik Willems voor het derde jaar op rij aan de start van de Ronde van Frankrijk
Wat in de lijn van de verwachtingen lag, is deze week bevestigd. Frederik Willems mag voor het derde opeenvolgende jaar naar de Tour. Een bewijs dat de Meetjeslander bij de Liquigas-ploeg meer dan ooit als een vaste waarde wordt bestempeld.
'In de seizoensplanning was mijn naam al opgenomen bij de Tourkandidaten. Maar om dit plaatsje effectief te bemachtigen, moet je natuurlijk ook resultaten kunnen voorleggen. De eindzege in de driedaagse van De Panne heeft me zeker goed goede punten opgeleverd. Maar ook deze Dauphiné Liberé is uiteraard belangrijk. Hier mag je niet door de mand vallen. Het is dé voorbereidingskoers voor de Tour.'
'De benen voelen goed aan, maar ik besef dat ik de komende weken nog enkele procentjes moet kunnen groeien om echt top te zijn. Ik hoop in de Tour in ieder geval mijn niveau van twee jaar geleden te halen. Toen was ik echt op mijn best. Vorig jaar was iets minder. Aan mij om dit jaar beter te doen', aldus de Meetjeslander, die zich goed voelt bij het Italiaanse Liquigas.
'Ik ben er mijn derde seizoen aan de slag en mag er mijn derde Tour rijden. Dat zegt genoeg zeker. Ik heb er bovendien nog een contract lopen voor volgend seizoen. Er zijn dus nog zekerheden in het leven', lacht Frederik Willems, die in deze Dauphiné Liberé in dienst mag fietsen van Ivan Basso.
'Het valt me op hoe rustig Basso is. De Italiaan liet al verstaan dat hij enorm blij is om weer te kunnen koersen. Maar je ervaart bij hem geen enkele druk. Hij straalt alleen vertrouwen uit. Daar trekt de hele ploeg zich aan op. In de Tour is Basso er niet bij, de Vuelta staat wel op zijn programma, maar het is wel een toprenner die indruk op mij maakt.'
Willems heeft al zicht op zijn taken in de Ronde van Frankrijk.
'Ik kan inderdaad al vermoeden wat me te wachten staat. Met Roman Kreuziger, Vicenzo Nibali en Franco Pellizotti tellen we drie klassementsrijders. In hun dienst rijden wordt zeker één van mijn taken. En ik vermoed dat ook Daniele Bennati klaar geraakt voor de Tour. De eerste week zal hij misschien nog wat tekort schieten, maar in de twee daaropvolgende weken mag je hem in de spurten voorin verwachten. En dan zal voor de voorbereidingen van de spurt uiteraard op mij worden gerekend.'
Mont Ventoux
'Maar ook mezelf geef ik een kans om uit te blinken. Er staan dit jaar veel overgangsritten geprogrammeerd en dat zint me wel om een keer op het voorplan te kunnen fietsen', stelt Frederik Willems, die op 8 september 30 kaarsjes mag uitblazen.
Vandaag staat in de Dauphiné Liberé de spraakmakende rit naar de top van de Mont Ventoux geprogrammeerd. Twee jaar geleden kleurde de Meetjeslander deze rit, maar kwam finaal niet in aanmerking voor de prijzen. 'De rit naar de top van de Mont Ventoux blijft telkens weer een speciale onderneming, maar of ik deze keer ook voorin een rol kan spelen, laat ik in het midden. Ik denk eerder dat ik in de ritten nadien een rolletje van betekenis kan spelen.'
Cancellara; "Tweede worden is gemakkelijker dan eerste worden"
FOK!sport *O* ✩ ✩ ✩ Ajax O+