abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_69904842
Mijn vriendin switcht van het uitzendbureau naar een vast contract. Bij het uitzendbureau stonden nog ca. 80 uur aan overuren/verlof open. Deze worden nu uitbetaald. Bruto zou dat ca. 800 euro zijn, maar daar zou ze netto ongeveer 400 euro aan overhouden? Dat lijkt me een wat forse belasting 'aanslag'. Het is toch niet zo dat het uitbetalen van overuren extra belasting met zich mee brengt?
pi_69904877
Dat is inderdaad wel zo.
  woensdag 10 juni 2009 @ 17:48:05 #3
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_69904884
Fiscus is niet voor niks het latijnse woord voor dief. Maar idd het tarief is dan hoog.
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
pi_69905032
Nee, de belastingtarieven voor overuren, vakantiegeld etc. zijn niet hoger dan voor je 'normale' loon.
pi_69905037
Compensatie krijg je aan het eind van het jaar, dan vindt de verrekening plaats en eventueel teveel betaalde loonheffing kan je dan terugvragen. Het wordt dus niet extra belast!
All management is Strategic Management.
  woensdag 10 juni 2009 @ 17:53:31 #6
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_69905062
Dat noemen we: "progressief belastingstelsel"
censuur :O
pi_69905078
De loonbelasting/-heffing over de overuren wordt waarschijnlijk berekend tegen het zgn. "bijzonder tarief". Bij de aangifte IB over 2009 wordt dit vanzelf weer rechtgezet.
r_one in WGR / [WGR] Feedback
.
Op vrijdag 20 juni 2025 08:15 schreef VEM2012 het volgende:
Misschien moet je juridische discussies gewoon overlaten aan juristen. Want je begrijpt er overduidelijk niets van.
pi_69905084
Het is inderdaad NIET hoger, je krijgt het alleen aan het eind van het jaar terug. Dus het LIJKT wel hoger
pi_69905097
quote:
Op woensdag 10 juni 2009 17:48 schreef Megumi het volgende:
Fiscus is niet voor niks het latijnse woord voor dief. Maar idd het tarief is dan hoog.
Fiscus betekent schatkist in het latijn.
pi_69905136
quote:
Op woensdag 10 juni 2009 17:54 schreef Xcalibur het volgende:
Het is inderdaad NIET hoger, je krijgt het alleen aan het eind van het jaar terug. Dus het LIJKT wel hoger
Aha oké, want als ik de standaard 33,65% (ofzo) gebruik dan kom ik toch op een verschil van ruim 250 euro, maar dat zien we volgend jaar dan wel
pi_69905717
Ik betaal veel meer belasting over mijn vakantiegeld! Dat kan toch niet? <<= Al tijden in de FAQ

Dit geldt voor overuren, vakantiedagen en weet ik veel wat je allemaal kan laten uitbetalen.
[b]A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?[/b]
  Licht Ontvlambaar woensdag 10 juni 2009 @ 18:18:59 #12
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_69905873
*touw zoekt...
You can't start a fire without a spark...
♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
A dirty mind is a joy forever!
pi_70256377
Ik heb een andere vraag over overuren.

Stel nou dat ik er behoorlijk veel heb. Ik ben ze nu langzaam aan het opnemen, dus lekker dagjes vrij enz. Maar die krijg ik nooit voor het eind van het jaar op. Nu gaat hier de discussie of je de overuren wel of niet mag meenemen naar het volgende jaar. Mocht de werkgever besluiten dat je ze niet mag meenemen en je kan ze ook niet opmaken. Dan moet hij ze toch uitbetalen? Of ben je je overuren dan gewoon kwijt?
pi_70259393
Hij moet je in de gelegenheid stellen de dagen op te nemen. Als hij het niet goed vindt dat je alle dagen vrij hebt, dan moet ie maar betalen.

En betalen vindt ie ook niet leuk, dus schuift hij het waarschijnlijk toch weer door naar volgend jaar.*

*ervaring

(in principe moet het in je arbeidscontract of CAO staan, wat er met niet opgenomen vakantie tijd gebeurd. Het is wel mogelijk dat als JIJ ze niet wilt opnemen dat ze dan vervallen. Met wie heb je die discussie?)
pi_70261747
Met wat collega's. Opname zelf doen we wel dus dan zal het allemaal wel goed komen.
  maandag 22 juni 2009 @ 21:34:37 #16
152789 karr-1
One man can make a difference
pi_70269317
quote:
Op maandag 22 juni 2009 16:11 schreef Stansfield het volgende:
Ik heb een andere vraag over overuren.

Stel nou dat ik er behoorlijk veel heb. Ik ben ze nu langzaam aan het opnemen, dus lekker dagjes vrij enz. Maar die krijg ik nooit voor het eind van het jaar op. Nu gaat hier de discussie of je de overuren wel of niet mag meenemen naar het volgende jaar. Mocht de werkgever besluiten dat je ze niet mag meenemen en je kan ze ook niet opmaken. Dan moet hij ze toch uitbetalen? Of ben je je overuren dan gewoon kwijt?
Bij mij was het zo dat je max 10 % mee mocht nemen naar volgend jaar. De rest was je dan gewoon kwijt. Maar je kreeg wel genoeg gelegenheid tot op nemen.
Op zondag 22 november 2015 20:44 schreef Bart2002 het volgende:
"Je bent wel een ongelooflijk eigenwijs pijpje drop."
pi_70269675
Waar kan je zoiets vinden hoe het wettelijk zit?
  maandag 22 juni 2009 @ 21:47:39 #18
47295 Angel_of_Dth
Enjoy the silence
pi_70269973
quote:
Op maandag 22 juni 2009 21:41 schreef Stansfield het volgende:
Waar kan je zoiets vinden hoe het wettelijk zit?
quote:
Artikel 642

Een rechtsvordering tot toekenning van vakantie verjaart door verloop van vijf jaren na de laatste dag van het kalenderjaar waarin de aanspraak is ontstaan.
Uit boek 7 Burgerlijk Wetboek. Hiervan mag de werkgever niet ten nadele van de werknemer afwijken (art. 7:645 BW).
Vows are spoken to be broken
Feelings are intense, words are trivial
Pleasures remain, so does the pain
Words are meaningless and forgettable
pi_70272439
Dus dat wil zeggen in jip en janneke taal dat overuren in 2008 opgebouwd pas in 2013 kunnen komen te vervallen?
  maandag 22 juni 2009 @ 22:42:42 #20
47295 Angel_of_Dth
Enjoy the silence
pi_70272618
quote:
Op maandag 22 juni 2009 22:38 schreef Stansfield het volgende:
Dus dat wil zeggen in jip en janneke taal dat overuren in 2008 opgebouwd pas in 2013 kunnen komen te vervallen?
Ohja, ik zat met vakantie in mijn hoofd (zal door de tijd van het jaar komen ). Zou zo snel niet weten of dit van toepassing is op overuren, zal morgen even kijken wat ik kan vinden (als niemand me voor is geweest).
Vows are spoken to be broken
Feelings are intense, words are trivial
Pleasures remain, so does the pain
Words are meaningless and forgettable
pi_70272829
Als je dat zou na willen kijken ben ik je zeer dankbaar
pi_71826487
Ik heb dit topic en de post van Five_Horizons in de Faq doorgelezen. Maar vraag het voor de zekerheid toch nog even, het is niet voor een gering bedrag namelijk.

Binnenkort eindigt mijn dienstverband. Ik heb nog ruim een maand aan vakantieuren en overuren (die normaal eerst tijd-voor-tijd worden gegeven bij ons). Als ik bovenstaande goed begrijpt maakt het niet uit of ik de hele bups in één keer laat uitbetalen of dat ik een regeling tref waarin mijn contract nog een maandje doorloopt zodat ik mijn vakantie kan opnemen. Enkel zal ik in het eerste geval de extra betaalde belasting later kunnen terugkrijgen van de fiscus bij mijn aangifte over 2009.

Heb ik het goed begrepen?
pi_71828200
ja, teveel betaalde belasting krijg je bij de aangifte terug. Met rente.

Vraag anders je werkgever hoe hij het precies gaat doen. Waarschijnlijk dat hij het niet door wil laten lopen omdat je dan een nieuw contract hebt, in feite.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')