abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_69870769
Ik vraag me af hoe ver zit ik er eigenlijk historisch, filosofisch, empirisch en wetenschappelijk er naast als ik zeg dat Darwin helemaal niet diegene is geweest die evolutietheorie heeft ontdekt en me vervolgens dan afvraag waarom hij (bijna) alle credit krijgt?
  dinsdag 9 juni 2009 @ 18:24:28 #2
139330 TNA
For the stars that shine
pi_69870810
Hij heeft het blijkbaar als beste uitgewerkt. Bill Gates heeft Windows ook niet bedacht en zo zijn er velen.
pi_69870832
Wie denk je dan dat het was?
pi_69870867
Moeilijke materie dit. Ik plaats alvast een tévépetje.
pi_69870910
tvp, ik ben ook benieuwd wie het dan wel is.
pi_69870959
Alfred Russel Wallace heeft eigenlijk evolutietheorie bewezen. Aangezien Darwin zulke ideeen al eerder had maar toen nooit had uitgewerkt was dat een soort bewijs dat zijn idee klopte. Vervolgens heeft Darwin bijna alle credits gekregen en kent bijna niemand Wallace. Maar zoals TNA zegt; zo zijn er vele mensen bekend geworden en anderen niet.
  Boks-Chick dinsdag 9 juni 2009 @ 18:30:29 #7
118131 BrandX
BoksChick & CoffeeAddict
pi_69870973
Volgens mij heeft Darwin die theorie ook niet bedacht, maar wel als eerste (volgens wetenschappelijke kringen) bewezen middels zijn reizen en mn door zijn bezoek aan de galapos eilanden.
lolwut
pi_69870974
De grootvader van C. Darwin was ook al als bioloog bezig met de evolutietheorie.
  Boks-Chick dinsdag 9 juni 2009 @ 18:31:22 #9
118131 BrandX
BoksChick & CoffeeAddict
pi_69870998
quote:
Op dinsdag 9 juni 2009 18:29 schreef knox_ het volgende:
Alfred Russel Wallace heeft eigenlijk evolutietheorie bewezen. Aangezien Darwin zulke ideeen al eerder had maar toen nooit had uitgewerkt was dat een soort bewijs dat zijn idee klopte. Vervolgens heeft Darwin bijna alle credits gekregen en kent bijna niemand Wallace. Maar zoals TNA zegt; zo zijn er vele mensen bekend geworden en anderen niet.
darwin had het toch juist aangetoond? Met name door de galapos eilanden? Dat is iig wat ik ervan begrepen heb
lolwut
pi_69871012
Voor Darwin waren er talloze anderen die nadachten over evolutie. Al bij de Grieken waren er mensen die een ruwe voorlopen van Darwins theorie bedacht hadden. De bekendste pre-Darwin evolutionist was Jean-Baptiste de Lamarck, al had hij het meer over bewust gestuurde evolutie (het organisme wilde beter worden).

Verder was Russell Wallace bijna op hetzelfde moment ook bezig met een evolutie theorie.
You can't convince a believer of anything; for their belief is not based on evidence, it's based on a deep seated need to believe
C. Sagan
pi_69871095
De oorsprong van de evolutietheorie? De oerknal natuurlijk!
Acquisitie n.a.v. deze post wordt niet op prijs gesteld.
Don't you see going to heaven is just in the thought that you might?
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
pi_69871122
quote:
Op dinsdag 9 juni 2009 18:31 schreef BrandX het volgende:

[..]

darwin had het toch juist aangetoond? Met name door de galapos eilanden? Dat is iig wat ik ervan begrepen heb
Darwin had de theorie verzonnen, maar nooit gepubliceerd. Toen Wallace na bijna 10 jaar onderzoek erachter kwam dat Darwins theorie klopte en dat kon bewijzen heeft hij hem dat via brief bekend gemaakt. Daarna heeft Darwin de theorie gepubliceerd en er eigenlijk alle eer voor opgestreken. Het is dus eigenlijk een gezamelijke ontdekking
pi_69871161
quote:
Op dinsdag 9 juni 2009 18:36 schreef knox_ het volgende:

[..]

Darwin had de theorie verzonnen, maar nooit gepubliceerd. Toen Wallace na bijna 10 jaar onderzoek erachter kwam dat Darwins theorie klopte en dat kon bewijzen heeft hij hem dat via brief bekend gemaakt. Daarna heeft Darwin de theorie gepubliceerd en er eigenlijk alle eer voor opgestreken. Het is dus eigenlijk een gezamelijke ontdekking
Dat bedoel ik dus eigenlijk, niet zo zeer bewijzen van de theorie, maar eerder het verzinnen, er zijn toch vele wetenschappers eeuwen voor Darwin geweest die hebben gesproken over een evolutionaire model en dat het dus juist daarom vreemd is dat we het aan Darwin toeschrijven? Nogmaals ik heb het niet over het bewijzen.
  Boks-Chick dinsdag 9 juni 2009 @ 18:41:24 #15
118131 BrandX
BoksChick & CoffeeAddict
pi_69871256
quote:
Op dinsdag 9 juni 2009 18:38 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Dat bedoel ik dus eigenlijk, niet zo zeer bewijzen van de theorie, maar eerder het verzinnen, er zijn toch vele wetenschappers eeuwen voor Darwin geweest die hebben gesproken over een evolutionaire model en dat het dus juist daarom vreemd is dat we het aan Darwin toeschrijven? Nogmaals ik heb het niet over het bewijzen.
mee eens hoor, wat hierboven al gezegd werd, de oude grieken dachten er al over na, en volgens mij is in de chineese oudheid daar ook e.e.a. over te vinden. Doch omdat (met name) Darwin het ook heeft bewezen, noemen ze het de evolutietheorie van Darwin
lolwut
pi_69871265
On the origin of species werd toch enorm populair en maakte de evolutietheorie bekend bij het grote publiek? Wat dat betreft zou hij de meeste eer moeten krijgen.
Maar je ziet wel vaker in de wetenschappelijke wereld dat er iemand de eer krijgt voor een ontdekking, terwijl er dan al jarenlang een sterk vermoeden is in die richting.
-
pi_69871340
quote:
Op dinsdag 9 juni 2009 18:41 schreef BrandX het volgende:

[..]

mee eens hoor, wat hierboven al gezegd werd, de oude grieken dachten er al over na, en volgens mij is in de chineese oudheid daar ook e.e.a. over te vinden. Doch omdat (met name) Darwin het ook heeft bewezen, noemen ze het de evolutietheorie van Darwin
Net zoals we dus eigenlijk beetje onterecht ontdekking van Amerika aan Columbus of de Indianen zo noemen bedoel je?
pi_69871343
quote:

[..]

Die theorie wordt aan Darwin toegewezen omdat hij waarschijnlijk de eerste geweest in die hem ook daadwerkelijk kon bewijzen en de wetenschappers voor hem niet. Maar het is natuurlijk interessant om je af te vragen welke mensen dit zijn geweest, dat weet ik ook niet

edit: te laat
pi_69871361
de bewezen evolutie theorie?

wat bedoel je dan met evolutie theorie? ik heb nl nog nooit van een bewezen evolutie theorie gehoord...
pi_69871385
quote:
Op dinsdag 9 juni 2009 18:41 schreef splendor het volgende:
On the origin of species werd toch enorm populair en maakte de evolutietheorie bekend bij het grote publiek? Wat dat betreft zou hij de meeste eer moeten krijgen.
Maar je ziet wel vaker in de wetenschappelijke wereld dat er iemand de eer krijgt voor een ontdekking, terwijl er dan al jarenlang een sterk vermoeden is in die richting.
Als Darwin onder invloed was van wetenschappers zoals Lemarck, Aristotles, Ibn Farabi en dergelijke vind ik het zeer onterecht dat hij de meeste eer krijgt.
pi_69871392
quote:
How did those shells come to lie at the tops of mountains? Leonardo's answer was remarkably close to the modern one: fossils were once-living organisms that had been buried at a time before the mountains were raised: "it must be presumed that in those places there were sea coasts, where all the shells were thrown up, broken, and divided. . ." Where there is now land, there was once ocean. It was possible, Leonardo thought, that some fossils were buried by floods -- this idea probably came from his observations of the floods of the Arno River and other rivers of north Italy -- but these floods had been repeated, local catastrophes, not a single Great Flood. To Leonardo da Vinci, as to modern paleontologists, fossils indicated the history of the Earth, which extends far beyond human records. As Leonardo himself wrote:

Since things are much more ancient than letters, it is no marvel if, in our day, no records exist of these seas having covered so many countries. . . But sufficient for us is the testimony of things created in the salt waters, and found again in high mountains far from the seas.
Als Da Vinci in een andere tijd had geleefd, maybe.
  Boks-Chick dinsdag 9 juni 2009 @ 18:52:46 #22
118131 BrandX
BoksChick & CoffeeAddict
pi_69871608
quote:
Op dinsdag 9 juni 2009 18:43 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Net zoals we dus eigenlijk beetje onterecht ontdekking van Amerika aan Columbus of de Indianen zo noemen bedoel je?
zo zie ik dat wel in ieder geval. Maar ook voor columbus geldt, dat bij hem onder het gehele volk bekend werd, en dus is zijn 'ontdekking' beroemd.

Oh doch een klein verschil, toentertijd dachten ze echt dat columbus het had ondekt, omdat ze zo naief waren om te denken dat de indianen daar de originele bewoners waren van oudsher, ipv geimmigreerde mensen vanuit russich/chineese contreien

Bij Darwin wist men dat anderen er over filosofeerden, doch hij bewees het.

Oh, dus eigenlijk toch wel anders
lolwut
pi_69871713
quote:
Op dinsdag 9 juni 2009 18:36 schreef knox_ het volgende:

[..]

Wallace heeft toch niet nagedacht over een stelling van Darwin? Die heeft toch onafhankelijk een soortgelijk mechanisme bedacht?
pi_69871808
quote:

[..]

maar die modellen klopten niet (bijv. die van Lamarck) terwijl die van Darwin/Wallace wel klopten. Die hadden dus gelijk, de overige waren in een klap irrelevant en zijn alleen nog vanuit historiscxh perpectief leuk.
pi_69871819
quote:
Op dinsdag 9 juni 2009 18:55 schreef attila_de_hun het volgende:

[..]

Wallace heeft toch niet nagedacht over een stelling van Darwin? Die heeft toch onafhankelijk een soortgelijk mechanisme bedacht?
Ja, tot hij erachter kwam dat dit mechanisme overeen kwam met de stelling van Darwin
  dinsdag 9 juni 2009 @ 19:04:14 #26
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_69871989
quote:
De discussie Wallace-Darwin wordt natuurlijk al lang gevoerd, en is in dit Darwinjaar weer opgekomen. Wat essentieel is aan Darwin is dat hij met gemeenschappelijke afstamming kwam, en de ‘tree of life’. Ook zijn boek was een gedegen uiteenzetting, hij was zich bewust van de controverse, en stelde een mechanisme voor.

Delen zijn ook bij Grieken, Chinezen en Arabieren terug te vinden. Dat het leven uit het water ontstaan was, of sterker nog, dat alles uit water ontstaan is vind je al bij de Grieken. Dat soorten zich aan hun omgeving aangepast hebben, dat vind je ook bij vaker.

Echter, je kunt natuurlijk zeggen dat de uitvinding in zekere zin ‘in de lucht hing’. Grappig is b.v. dat zowel Wallace als Wallace het werk van Malthus als inspiratie noemden.

Van simultane uitvindingen zijn tal van voorbeelden te geven. De geschiedenis onthoudt meestal één naam, ook afhankelijk wie uiteindelijk de bekendheid eraan gegeven heeft. Sommige uitvindingen zijn in het westen pas later – wel vaak onafhankelijk – gedaan dan in de Arabische wereld, en worden dan ook aan een westerling toegeschreven.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
pi_69872042
quote:
Op dinsdag 9 juni 2009 18:59 schreef knox_ het volgende:

[..]

Ja, tot hij erachter kwam dat dit mechanisme overeen kwam met de stelling van Darwin
had darwin zijn stelling dan in het publiek geuit? ik weet er verder ook niet veel van hoor. ik dacht dat ze beiden onafhankelijk van elkaar hetzelfde hadden bedacht, Wallace in een brief aan darwin over zijn vondst had geschreven en darwin daaran in de stress schoot want hij had veel te lang gewacht met zijn bevinding en nu had iemand anders dus ook hetzelfde idee. Maar los van dat, Wallace wist verder niks van de ideeen van darwin en was dus onafhankelijk op hetzelfde idee gekomen. Darwin mag dus eigenlijk blij zijn dat wallace hem een brief had gestuurd en niet gelijk een artikel had ingediend
pi_69872334
quote:
Op dinsdag 9 juni 2009 18:45 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Als Darwin onder invloed was van wetenschappers zoals Lemarck, Aristotles, Ibn Farabi en dergelijke vind ik het zeer onterecht dat hij de meeste eer krijgt.
Volgens die redenering zou Einstein ook niet de eer moeten krijgen voor de ART, zonder Newton had ie dat nooit kunnen bedenken. Hetzelfde geldt dan voor Newton, die overigens zelf al zei: 'If I have seen further it is by standing on ye shoulders of Giants.'

Voor Darwin werd er al nagedacht over hoe verschillende soorten ontstonden, maar Darwin was de eerste die met het idee van natuurlijke selectie kwam waarop de huidige evolutietheorie is gebaseerd. Het kan zijn dat Wallace hetzelfde idee op dezelfde tijd had, maar hij heeft de pech gehad dat Darwin hem te snel af was met publicatie. Dat zie je wel vaker, zie de uitvinding van de boekdrukkunst.
pi_69872465
quote:
Op dinsdag 9 juni 2009 19:05 schreef attila_de_hun het volgende:

[..]

had darwin zijn stelling dan in het publiek geuit? ik weet er verder ook niet veel van hoor. ik dacht dat ze beiden onafhankelijk van elkaar hetzelfde hadden bedacht, Wallace in een brief aan darwin over zijn vondst had geschreven en darwin daaran in de stress schoot want hij had veel te lang gewacht met zijn bevinding en nu had iemand anders dus ook hetzelfde idee. Maar los van dat, Wallace wist verder niks van de ideeen van darwin en was dus onafhankelijk op hetzelfde idee gekomen. Darwin mag dus eigenlijk blij zijn dat wallace hem een brief had gestuurd en niet gelijk een artikel had ingediend
Wallace was bekend met Darwins reisdagboek, net als van Humboldts en Swainston (die ook met zulke zaken bezig waren). Hij stuurde zijn bevindingen naar Darwin (een wetenschappelijke penvriend van Wallace), die deze samen met zijn eigen ideeen verwerkte in On the origin of species. DIt werd dus het succes van Darwin.
Hij stuurde On the origin of species trouwens op naar Wallace, en wallace gaf Darwin alle roem omdat hij alle puzzelstukjes bij elkaar had gebracht. Het maakte hem dus niet uit dat Darwin de eer kreeg.
pi_69872641
quote:
Op dinsdag 9 juni 2009 19:16 schreef knox_ het volgende:

[..]

Wallace was bekend met Darwins reisdagboek, net als van Humboldts en Swainston (die ook met zulke zaken bezig waren). Hij stuurde zijn bevindingen naar Darwin (een wetenschappelijke penvriend van Wallace), die deze samen met zijn eigen ideeen verwerkte in On the origin of species. DIt werd dus het succes van Darwin.
Hij stuurde On the origin of species trouwens op naar Wallace, en wallace gaf Darwin alle roem omdat hij alle puzzelstukjes bij elkaar had gebracht. Het maakte hem dus niet uit dat Darwin de eer kreeg.
ok, in dat dagboek wordt verder weinnig over evolutie geschreven dacht ik. maar als verder dit klopt wat jij typt(en daar twijfel ik verder niet aan) is het vanaf nu voor mij echt de theorie van Darwin/Wallace.
tegenwoordig zou het een co-publicatie moeten worden in ieder geval (net al bijv. crick en watson).
pi_69872933
quote:
Op dinsdag 9 juni 2009 19:21 schreef attila_de_hun het volgende:

[..]

ok, in dat dagboek wordt verder weinnig over evolutie geschreven dacht ik. maar als verder dit klopt wat jij typt(en daar twijfel ik verder niet aan) is het vanaf nu voor mij echt de theorie van Darwin/Wallace.
tegenwoordig zou het een co-publicatie moeten worden in ieder geval (net al bijv. crick en watson).
Het idee van Darwin (wat overheen kwam met dat van Wallace) was op dat moment al 20 jaar oud en Darwin had geen bewijzen dat het idee klopte. Hij twijfelde er zelfs aan. Wallace heeft eigenlijk het overtuigende bewijs gelevert waardoor Darwin zijn idee verder kon uitwerken in een theorie. Wat dat betreft kan je het denk ik best de theorie van Darwin/Wallace noemen.
pi_69874819
nogmaals: bewezen evolutie theorie?

Ik zou graag in dit topic het bewijs gepost zien...

danku
pi_69875351
quote:
Op dinsdag 9 juni 2009 20:23 schreef Thijster het volgende:

danku
Het is een theorie, dus 100% bewijs vindt je nooit. Maar daar ging het topic niet over.
-
pi_69875491
toch zijn er hier meerdere mensen die beweren dat de evolutie theorie bewezen is...
pi_69875631
quote:
Op dinsdag 9 juni 2009 20:43 schreef Thijster het volgende:
toch zijn er hier meerdere mensen die beweren dat de evolutie theorie bewezen is...
Er zijn ook mensen die beweren dat god bestaat, maar dat wil nog niet zeggen dat dat ook zo is.

Wat zijn jouw gedachten over het feit dat Darwin algemeen wordt gezien als de ontdekker van de evolutietheorie?
pi_69875874
niet vreemd, aangezien hij degene was die zich bezighield met dit onderwerp en in de overgang leefde naar de modernere tijden.
pi_69877665
quote:
Op dinsdag 9 juni 2009 20:43 schreef Thijster het volgende:
Je hebt wel een punt natuurlijk. Maar het bewijzen dat jouw theorie klopt (oftewel met feiten je ideeen onderbouwen) is wat anders dan zeggen dat die theorie de enige werkelijkheid is. Een theorie is een theorie, niet iets wat absoluut zeker is.
  dinsdag 9 juni 2009 @ 22:23:10 #38
36971 Invictus_
Religieuze Minderheid
pi_69879483
quote:
Op dinsdag 9 juni 2009 21:39 schreef knox_ het volgende:

[..]

Je hebt wel een punt natuurlijk. Maar het bewijzen dat jouw theorie klopt (oftewel met feiten je ideeen onderbouwen) is wat anders dan zeggen dat die theorie de enige werkelijkheid is. Een theorie is een theorie, niet iets wat absoluut zeker is.
ouch...

Mag ik je aanraden eens wat rond te googlen op 'wetenschappelijke theorie'? Of misschien op ca201?
Now I'm walking on the sunnyside of the street
pi_69879873
quote:
Op dinsdag 9 juni 2009 22:23 schreef Invictus_ het volgende:

[..]

ouch...

Mag ik je aanraden eens wat rond te googlen op 'wetenschappelijke theorie'? Of misschien op ca201?
Kun je dat wat nader toelichten? Ik snap niet precies wat je punt is. Maar misschien gaat dit ook wel erg offtopic..
  dinsdag 9 juni 2009 @ 22:34:37 #40
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_69879921
Laten we er nou niet weer zo'n topic van maken.

In A short history of nearly everything kwam het Wallace-Darwin verhaal mij voor het eerst ter ore. Maar zoals al eerder vermeld worden er wel vaak ontdekking parallel aan elkaar gedaan.
  dinsdag 9 juni 2009 @ 22:35:14 #41
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_69879953
quote:
Op dinsdag 9 juni 2009 18:45 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Lemarck zat er anders wel flink naast. En het is natuurlijk altijd boeren wijsheid geweest dat kinderen lijken op hun ouders.

Hoe ver wil je gaan met het verdelen van de credits precies?
Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
  dinsdag 9 juni 2009 @ 22:36:13 #42
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_69880370
quote:
Op dinsdag 9 juni 2009 18:44 schreef Thijster het volgende:
de bewezen evolutie theorie?

wat bedoel je dan met evolutie theorie? ik heb nl nog nooit van een bewezen evolutie theorie gehoord...
Beter luisteren
Weg met de riooljournalistiek. Klik er niet op. Ze vergiftigen de maatschappij.
pi_69880687
Dit is zoals ik het verhaal ken:

Darwin schrijft / ontwikkelt On the Origin..... Zijn vrouw is vroom christen en moet er niet veel van hebben. uit liefde / respect doet Darwin er daarom 22 jaar niks mee, (al die tijd denkt hij uiteraard wel verder en blijft aan zijn theorie werken) Tot Wallace inderdaad zijn verhaal opstuurt en er bekendheid aan wil geven. Darwin is toch wel trots genoeg om dan ook met zijn versie, het is toch zijn levenswerk, naar buiten te willen komen. Darwin neemt nog de tijd om zijn verhaal als een echt boek te presenteren. Ze besluiten daarna hun beide werken tegelijk aan een Londense blah blah natuurwetenschappelijke club te presenteren. Op de bewuste datum zijn echter beide heren afwezig, Wallace was aan de andere kant van de wereld, Darwin was ziek omdat een van zijn kinderen kort daarvoor gestorven was. Iemand anders las daarom hun lezingen voor. Het werd vrij lauw ontvangen. Pas bij de boekpublikatie kort daarop werd eht een hype. omdat Darwin een veel beter boek geschreven had, is zijn naam veel beroemder geworden.
Weg met de riooljournalistiek. Klik er niet op. Ze vergiftigen de maatschappij.
pi_69922852
quote:
Op dinsdag 9 juni 2009 22:36 schreef pfaf het volgende:
Ontdekking zijn net zo'n geleidelijk proces als evolutie!
niet slecht...
I'll be back
  donderdag 11 juni 2009 @ 16:53:03 #46
235357 TitusPullo
Sehr feierlich, aber schlicht
pi_69941538
quote:
Op dinsdag 9 juni 2009 18:45 schreef Dynd het volgende:

[..]

Als Da Vinci in een andere tijd had geleefd, maybe.
Of Shen Kua:

http://en.wikipedia.org/wiki/Shen_Kuo#Geology
The crowning attainment of historical study is a historical sense - an intuitive understanding of how things do not happen. - Lewis Namier
  donderdag 11 juni 2009 @ 16:58:07 #47
36971 Invictus_
Religieuze Minderheid
pi_69941769
Ik mis onderstaand linkje in dit topic:

http://en.wikipedia.org/wiki/History_of_evolutionary_thought

Misschien even als extra opmerking: het was niet zozeer evolutie dat vernieuwend was bij Darwin, het was het selectie proces dat het idee van evolutie completeerde. Darwin bedacht niet dat er evolutie was, hij legt uit hoe het werkt.

Nog even iets over Wallace; hoewel de basis redelijk gelijk was (evolutie door natuurlijke selectie) was een kritiek punt van verschil tussen Wallace en Darwin waar die selectiestrijd plaatsvondt. Voor Wallace was het de externe druk van het milieu op een populatie, voor Darwin de individuele strijd tussen organismen. Nu we weten dat evolutie plaatsvindt via minieme verschuivingen binnen een genenpoel lijkt me Darwin terecht de winnaar in de 'naamsstrijd' rondom onze kijk op evolutie.

[ Bericht 64% gewijzigd door Invictus_ op 11-06-2009 17:08:39 ]
Now I'm walking on the sunnyside of the street
pi_69943568
quote:
Op dinsdag 9 juni 2009 20:23 schreef Thijster het volgende:

danku
Evolutie is een feit. Dit kunnen we namelijk letterlijk zien gebeuren (micro-evolutie). Het is nu de theorie dat evolutie op meso- en macroniveau op dezelfde manier gebeurd (de evolutie theorie).

Je moet niet vergeten dat de status 'theorie' in de wetenschap de hoogst mogelijke status is die te verkrijgen is en het is iets totaal anders dan een hypothese.

Om een voorbeeld te noemen;
Zwaartekracht is een feit. Elke keer als we een opject laten vallen (onder gecontroleerde omstandigheden) valt die richting de grond. De zwaartekracht theorie (om het maar zo te noemen) heeft helaas nog een paar problemen. Einstein's theorie en de quantum mechanica zijn bijvoorbeeld nog niet te verenigen (terwijl het over dezelfde krachten gaat. Bij einstein gaat het echter over zeer grote objecten en bij de quantum over zeer kleine objecten).

Ga je nu zeggen dat zwaartekracht niet bestaat of slechts een theorie is? Nee, natuurlijk niet. Hetzelfde geldt voor evolutie. Met de zwaartekracht theorie kunnen we voorspellingen doen en metingen verrichten die elke keer weer kloppen en zo ook bij de evolutie theorie (zo kunnen we de mutatie van virussen bijvoorbeeld voorspellen en daar op inspringen).

Vergeet niet dat de evolutie theorie redelijk makkelijk te ontkrachten is. 'Helaas' heeft nog niemand dat weten te doen. Er hoeft maar 1 persoon te zijn die bewijs levert tegen de evolutie theorie om hem helemaal in te laten storten (tenzij die (lichtelijk) aangepast wordt).

[ Bericht 8% gewijzigd door #ANONIEM op 11-06-2009 17:44:49 ]
pi_69944018
quote:
Op dinsdag 9 juni 2009 22:36 schreef pfaf het volgende:
Ontdekking zijn net zo'n geleidelijk proces als evolutie!
Natuurlijk zijn ze dat. De wetenschap is ook een stuk minder heroïsch en revolutionair dan de Hollywood representatie in de media over het algemeen doet vermoeden. Er is nauwelijks sprake van een revolutionair, uniek inzicht van één persoon of onderzoeksteam, het is eerder een incrementeel en parallel proces.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_69945034
quote:

[..]

Dat mensen hebben geschreven over een geleidelijk proces of over een erfelijke factor betekent niet dat ze de werkelijkheid juist beschrijven. Om het maar kort-door-de-bocht te zeggen: zijn voorgangers hadden het fout. Lamarck, maar ook de meeste evolutionaire denkers hadden het fundamenteel mis door een 'doel' in de evolutie te verwerken. Vaak was de mens een eindproduct van de evolutie; een vervolmaking. De theorie dat, door willekeurige mutaties in de erfelijke structuur, het ene wezen beter overleeft om te reproduceren, uiteindelijk, na generaties van dergelijke selectie, tot een dermate grote afwijking leidt dat we het een nieuwe soort kunnen noemen is nooit eerder beschreven. De theorie zelf, maar ook het inzicht van de doelloosheid is wel degelijk aan Darwin toe te schrijven.

Maar goed, dit is eigenlijk zoals met alle wetenschappelijke 'legendes' dat mensen misschien minder krediet krijgen dan ze eigenlijk verdienen. Dat is hier misschien ook zo (vooral bij Darwins tijdgenoten), maar het is onterecht om daarom niet de eer aan Darwin toe te schrijven.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')