darwin had het toch juist aangetoond? Met name door de galapos eilanden? Dat is iig wat ik ervan begrepen hebquote:Op dinsdag 9 juni 2009 18:29 schreef knox_ het volgende:
Alfred Russel Wallace heeft eigenlijk evolutietheorie bewezen. Aangezien Darwin zulke ideeen al eerder had maar toen nooit had uitgewerkt was dat een soort bewijs dat zijn idee klopte. Vervolgens heeft Darwin bijna alle credits gekregen en kent bijna niemand Wallace. Maar zoals TNA zegt; zo zijn er vele mensen bekend geworden en anderen niet.
Darwin had de theorie verzonnen, maar nooit gepubliceerd. Toen Wallace na bijna 10 jaar onderzoek erachter kwam dat Darwins theorie klopte en dat kon bewijzen heeft hij hem dat via brief bekend gemaakt. Daarna heeft Darwin de theorie gepubliceerd en er eigenlijk alle eer voor opgestreken. Het is dus eigenlijk een gezamelijke ontdekkingquote:Op dinsdag 9 juni 2009 18:31 schreef BrandX het volgende:
[..]
darwin had het toch juist aangetoond? Met name door de galapos eilanden? Dat is iig wat ik ervan begrepen heb
Dat bedoel ik dus eigenlijk, niet zo zeer bewijzen van de theorie, maar eerder het verzinnen, er zijn toch vele wetenschappers eeuwen voor Darwin geweest die hebben gesproken over een evolutionaire model en dat het dus juist daarom vreemd is dat we het aan Darwin toeschrijven? Nogmaals ik heb het niet over het bewijzen.quote:Op dinsdag 9 juni 2009 18:36 schreef knox_ het volgende:
[..]
Darwin had de theorie verzonnen, maar nooit gepubliceerd. Toen Wallace na bijna 10 jaar onderzoek erachter kwam dat Darwins theorie klopte en dat kon bewijzen heeft hij hem dat via brief bekend gemaakt. Daarna heeft Darwin de theorie gepubliceerd en er eigenlijk alle eer voor opgestreken. Het is dus eigenlijk een gezamelijke ontdekking
mee eens hoor, wat hierboven al gezegd werd, de oude grieken dachten er al over na, en volgens mij is in de chineese oudheid daar ook e.e.a. over te vinden. Doch omdat (met name) Darwin het ook heeft bewezen, noemen ze het de evolutietheorie van Darwinquote:Op dinsdag 9 juni 2009 18:38 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Dat bedoel ik dus eigenlijk, niet zo zeer bewijzen van de theorie, maar eerder het verzinnen, er zijn toch vele wetenschappers eeuwen voor Darwin geweest die hebben gesproken over een evolutionaire model en dat het dus juist daarom vreemd is dat we het aan Darwin toeschrijven? Nogmaals ik heb het niet over het bewijzen.
Net zoals we dus eigenlijk beetje onterecht ontdekking van Amerika aan Columbus of de Indianen zo noemen bedoel je?quote:Op dinsdag 9 juni 2009 18:41 schreef BrandX het volgende:
[..]
mee eens hoor, wat hierboven al gezegd werd, de oude grieken dachten er al over na, en volgens mij is in de chineese oudheid daar ook e.e.a. over te vinden. Doch omdat (met name) Darwin het ook heeft bewezen, noemen ze het de evolutietheorie van Darwin
Die theorie wordt aan Darwin toegewezen omdat hij waarschijnlijk de eerste geweest in die hem ook daadwerkelijk kon bewijzen en de wetenschappers voor hem niet. Maar het is natuurlijk interessant om je af te vragen welke mensen dit zijn geweest, dat weet ik ook nietquote:Op dinsdag 9 juni 2009 18:38 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Dat bedoel ik dus eigenlijk, niet zo zeer bewijzen van de theorie, maar eerder het verzinnen, er zijn toch vele wetenschappers eeuwen voor Darwin geweest die hebben gesproken over een evolutionaire model en dat het dus juist daarom vreemd is dat we het aan Darwin toeschrijven? Nogmaals ik heb het niet over het bewijzen.
Als Darwin onder invloed was van wetenschappers zoals Lemarck, Aristotles, Ibn Farabi en dergelijke vind ik het zeer onterecht dat hij de meeste eer krijgt.quote:Op dinsdag 9 juni 2009 18:41 schreef splendor het volgende:
On the origin of species werd toch enorm populair en maakte de evolutietheorie bekend bij het grote publiek? Wat dat betreft zou hij de meeste eer moeten krijgen.
Maar je ziet wel vaker in de wetenschappelijke wereld dat er iemand de eer krijgt voor een ontdekking, terwijl er dan al jarenlang een sterk vermoeden is in die richting.
Als Da Vinci in een andere tijd had geleefd, maybe.quote:How did those shells come to lie at the tops of mountains? Leonardo's answer was remarkably close to the modern one: fossils were once-living organisms that had been buried at a time before the mountains were raised: "it must be presumed that in those places there were sea coasts, where all the shells were thrown up, broken, and divided. . ." Where there is now land, there was once ocean. It was possible, Leonardo thought, that some fossils were buried by floods -- this idea probably came from his observations of the floods of the Arno River and other rivers of north Italy -- but these floods had been repeated, local catastrophes, not a single Great Flood. To Leonardo da Vinci, as to modern paleontologists, fossils indicated the history of the Earth, which extends far beyond human records. As Leonardo himself wrote:
Since things are much more ancient than letters, it is no marvel if, in our day, no records exist of these seas having covered so many countries. . . But sufficient for us is the testimony of things created in the salt waters, and found again in high mountains far from the seas.
quote:Op dinsdag 9 juni 2009 18:43 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Net zoals we dus eigenlijk beetje onterecht ontdekking van Amerika aan Columbus of de Indianen zo noemen bedoel je?
Wallace heeft toch niet nagedacht over een stelling van Darwin? Die heeft toch onafhankelijk een soortgelijk mechanisme bedacht?quote:Op dinsdag 9 juni 2009 18:36 schreef knox_ het volgende:
[..]
Darwin had de theorie verzonnen, maar nooit gepubliceerd. Toen Wallace na bijna 10 jaar onderzoek erachter kwam dat Darwins theorie klopte en dat kon bewijzen heeft hij hem dat via brief bekend gemaakt. Daarna heeft Darwin de theorie gepubliceerd en er eigenlijk alle eer voor opgestreken. Het is dus eigenlijk een gezamelijke ontdekking
maar die modellen klopten niet (bijv. die van Lamarck) terwijl die van Darwin/Wallace wel klopten. Die hadden dus gelijk, de overige waren in een klap irrelevant en zijn alleen nog vanuit historiscxh perpectief leuk.quote:Op dinsdag 9 juni 2009 18:38 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Ja, tot hij erachter kwam dat dit mechanisme overeen kwam met de stelling van Darwinquote:Op dinsdag 9 juni 2009 18:55 schreef attila_de_hun het volgende:
[..]
Wallace heeft toch niet nagedacht over een stelling van Darwin? Die heeft toch onafhankelijk een soortgelijk mechanisme bedacht?
De discussie Wallace-Darwin wordt natuurlijk al lang gevoerd, en is in dit Darwinjaar weer opgekomen. Wat essentieel is aan Darwin is dat hij met gemeenschappelijke afstamming kwam, en de ‘tree of life’. Ook zijn boek was een gedegen uiteenzetting, hij was zich bewust van de controverse, en stelde een mechanisme voor.quote:Op dinsdag 9 juni 2009 18:38 schreef Triggershot het volgende:
had darwin zijn stelling dan in het publiek geuit? ik weet er verder ook niet veel van hoor. ik dacht dat ze beiden onafhankelijk van elkaar hetzelfde hadden bedacht, Wallace in een brief aan darwin over zijn vondst had geschreven en darwin daaran in de stress schoot want hij had veel te lang gewacht met zijn bevinding en nu had iemand anders dus ook hetzelfde idee. Maar los van dat, Wallace wist verder niks van de ideeen van darwin en was dus onafhankelijk op hetzelfde idee gekomen. Darwin mag dus eigenlijk blij zijn dat wallace hem een brief had gestuurd en niet gelijk een artikel had ingediendquote:Op dinsdag 9 juni 2009 18:59 schreef knox_ het volgende:
[..]
Ja, tot hij erachter kwam dat dit mechanisme overeen kwam met de stelling van Darwin
Volgens die redenering zou Einstein ook niet de eer moeten krijgen voor de ART, zonder Newton had ie dat nooit kunnen bedenken. Hetzelfde geldt dan voor Newton, die overigens zelf al zei: 'If I have seen further it is by standing on ye shoulders of Giants.'quote:Op dinsdag 9 juni 2009 18:45 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Als Darwin onder invloed was van wetenschappers zoals Lemarck, Aristotles, Ibn Farabi en dergelijke vind ik het zeer onterecht dat hij de meeste eer krijgt.
Wallace was bekend met Darwins reisdagboek, net als van Humboldts en Swainston (die ook met zulke zaken bezig waren). Hij stuurde zijn bevindingen naar Darwin (een wetenschappelijke penvriend van Wallace), die deze samen met zijn eigen ideeen verwerkte in On the origin of species. DIt werd dus het succes van Darwin.quote:Op dinsdag 9 juni 2009 19:05 schreef attila_de_hun het volgende:
[..]
had darwin zijn stelling dan in het publiek geuit? ik weet er verder ook niet veel van hoor. ik dacht dat ze beiden onafhankelijk van elkaar hetzelfde hadden bedacht, Wallace in een brief aan darwin over zijn vondst had geschreven en darwin daaran in de stress schoot want hij had veel te lang gewacht met zijn bevinding en nu had iemand anders dus ook hetzelfde idee. Maar los van dat, Wallace wist verder niks van de ideeen van darwin en was dus onafhankelijk op hetzelfde idee gekomen. Darwin mag dus eigenlijk blij zijn dat wallace hem een brief had gestuurd en niet gelijk een artikel had ingediend
ok, in dat dagboek wordt verder weinnig over evolutie geschreven dacht ik. maar als verder dit klopt wat jij typt(en daar twijfel ik verder niet aan) is het vanaf nu voor mij echt de theorie van Darwin/Wallace.quote:Op dinsdag 9 juni 2009 19:16 schreef knox_ het volgende:
[..]
Wallace was bekend met Darwins reisdagboek, net als van Humboldts en Swainston (die ook met zulke zaken bezig waren). Hij stuurde zijn bevindingen naar Darwin (een wetenschappelijke penvriend van Wallace), die deze samen met zijn eigen ideeen verwerkte in On the origin of species. DIt werd dus het succes van Darwin.
Hij stuurde On the origin of species trouwens op naar Wallace, en wallace gaf Darwin alle roem omdat hij alle puzzelstukjes bij elkaar had gebracht. Het maakte hem dus niet uit dat Darwin de eer kreeg.
Het idee van Darwin (wat overheen kwam met dat van Wallace) was op dat moment al 20 jaar oud en Darwin had geen bewijzen dat het idee klopte. Hij twijfelde er zelfs aan. Wallace heeft eigenlijk het overtuigende bewijs gelevert waardoor Darwin zijn idee verder kon uitwerken in een theorie. Wat dat betreft kan je het denk ik best de theorie van Darwin/Wallace noemen.quote:Op dinsdag 9 juni 2009 19:21 schreef attila_de_hun het volgende:
[..]
ok, in dat dagboek wordt verder weinnig over evolutie geschreven dacht ik. maar als verder dit klopt wat jij typt(en daar twijfel ik verder niet aan) is het vanaf nu voor mij echt de theorie van Darwin/Wallace.
tegenwoordig zou het een co-publicatie moeten worden in ieder geval (net al bijv. crick en watson).
Het is een theorie, dus 100% bewijs vindt je nooit. Maar daar ging het topic niet over.quote:Op dinsdag 9 juni 2009 20:23 schreef Thijster het volgende:
nogmaals: bewezen evolutie theorie?
Ik zou graag in dit topic het bewijs gepost zien...
danku
Er zijn ook mensen die beweren dat god bestaat, maar dat wil nog niet zeggen dat dat ook zo is.quote:Op dinsdag 9 juni 2009 20:43 schreef Thijster het volgende:
toch zijn er hier meerdere mensen die beweren dat de evolutie theorie bewezen is...
Je hebt wel een punt natuurlijk. Maar het bewijzen dat jouw theorie klopt (oftewel met feiten je ideeen onderbouwen) is wat anders dan zeggen dat die theorie de enige werkelijkheid is. Een theorie is een theorie, niet iets wat absoluut zeker is.quote:Op dinsdag 9 juni 2009 20:43 schreef Thijster het volgende:
toch zijn er hier meerdere mensen die beweren dat de evolutie theorie bewezen is...
ouch...quote:Op dinsdag 9 juni 2009 21:39 schreef knox_ het volgende:
[..]
Je hebt wel een punt natuurlijk. Maar het bewijzen dat jouw theorie klopt (oftewel met feiten je ideeen onderbouwen) is wat anders dan zeggen dat die theorie de enige werkelijkheid is. Een theorie is een theorie, niet iets wat absoluut zeker is.
Kun je dat wat nader toelichten?quote:Op dinsdag 9 juni 2009 22:23 schreef Invictus_ het volgende:
[..]
ouch...
Mag ik je aanraden eens wat rond te googlen op 'wetenschappelijke theorie'? Of misschien op ca201?
Lemarck zat er anders wel flink naast. En het is natuurlijk altijd boeren wijsheid geweest dat kinderen lijken op hun ouders.quote:Op dinsdag 9 juni 2009 18:45 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Als Darwin onder invloed was van wetenschappers zoals Lemarck, Aristotles, Ibn Farabi en dergelijke vind ik het zeer onterecht dat hij de meeste eer krijgt.
Beter luisterenquote:Op dinsdag 9 juni 2009 18:44 schreef Thijster het volgende:
de bewezen evolutie theorie?
wat bedoel je dan met evolutie theorie? ik heb nl nog nooit van een bewezen evolutie theorie gehoord...
niet slecht...quote:Op dinsdag 9 juni 2009 22:36 schreef pfaf het volgende:
Ontdekking zijn net zo'n geleidelijk proces als evolutie!
Of Shen Kua:quote:Op dinsdag 9 juni 2009 18:45 schreef Dynd het volgende:
[..]
Als Da Vinci in een andere tijd had geleefd, maybe.
Evolutie is een feit. Dit kunnen we namelijk letterlijk zien gebeuren (micro-evolutie). Het is nu de theorie dat evolutie op meso- en macroniveau op dezelfde manier gebeurd (de evolutie theorie).quote:Op dinsdag 9 juni 2009 20:23 schreef Thijster het volgende:
nogmaals: bewezen evolutie theorie?
Ik zou graag in dit topic het bewijs gepost zien...
danku
Natuurlijk zijn ze dat. De wetenschap is ook een stuk minder heroïsch en revolutionair dan de Hollywood representatie in de media over het algemeen doet vermoeden. Er is nauwelijks sprake van een revolutionair, uniek inzicht van één persoon of onderzoeksteam, het is eerder een incrementeel en parallel proces.quote:Op dinsdag 9 juni 2009 22:36 schreef pfaf het volgende:
Ontdekking zijn net zo'n geleidelijk proces als evolutie!
Dat mensen hebben geschreven over een geleidelijk proces of over een erfelijke factor betekent niet dat ze de werkelijkheid juist beschrijven. Om het maar kort-door-de-bocht te zeggen: zijn voorgangers hadden het fout. Lamarck, maar ook de meeste evolutionaire denkers hadden het fundamenteel mis door een 'doel' in de evolutie te verwerken. Vaak was de mens een eindproduct van de evolutie; een vervolmaking. De theorie dat, door willekeurige mutaties in de erfelijke structuur, het ene wezen beter overleeft om te reproduceren, uiteindelijk, na generaties van dergelijke selectie, tot een dermate grote afwijking leidt dat we het een nieuwe soort kunnen noemen is nooit eerder beschreven. De theorie zelf, maar ook het inzicht van de doelloosheid is wel degelijk aan Darwin toe te schrijven.quote:Op dinsdag 9 juni 2009 18:38 schreef Triggershot het volgende:
[..]
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |