De meeste mensen die nu dood zijn en ik wel zou willen spreken spreken of gewoon Nederlands of Engelsquote:Op dinsdag 9 juni 2009 13:51 schreef Buffalo-Soldier het volgende:
Achja zelfde met dat grieks wat je daar ook kreeg, dat was toch oud-grieks? Oftewel je hebt er alleen wat aan als ze iets uitvinden waardoor je met dode mensen kunt praten
Heb ook zes jaar Latijn gehad... Je hebt er echt helemaal niks aan. Zelfs negen van de tien spreuken in het Latijn waarmee mensen aan komen zetten snap ik nietquote:Op dinsdag 9 juni 2009 13:46 schreef Schokbreker het volgende:
[..]
Ik snap dat Latijns echt niet hoor. Niemand spreekt het, maar het wordt nog wel gegeven op scholen.
[..]
quote:
Sed non oro pro fabis fuscis.quote:
Dat snap ik idd ook niet. Mij is ook de mogelijkheid om Gymnasium te doen aangeboden in groep 8. Maar ik vind Latijn en Grieks echt nutteloze vakkenquote:Op dinsdag 9 juni 2009 13:46 schreef Schokbreker het volgende:
[..]
Ik snap dat Latijns echt niet hoor. Niemand spreekt het, maar het wordt nog wel gegeven op scholen.
[..]
Hoax. Medicijnnamen lijken doorgaans voor geen meter op Latijn. En als ze er wel op lijken is dat omdat ze quasi-Latijn eindigen op -us of -a, niet omdat ze werkelijk Latijns zijn.quote:Op woensdag 10 juni 2009 11:50 schreef Suusje-V het volgende:
Het enige nuttige aan Latijn is dat het nog wel van pas kan komen als je later medicijnen wil gaan studeren (aangezien er veel medicijnen bestaan met namen afgeleid van het Latijn)...
Als het werkwoord voor "je" staat, komt er geen t achter de stam.quote:Op dinsdag 9 juni 2009 10:13 schreef twiFight het volgende:
Euh ja, dat gebeurt wel vaker he!? Schoolboeken staan vol met fouten. Houdt je scherp. (...)
"Loopt je" BWOAHAHquote:Op woensdag 10 juni 2009 13:16 schreef Cybey het volgende:
[..]
Als het werkwoord voor "je" staat, komt er geen t achter de stam.
"Houd je scherp".
Sorry, moest even
Dat de schoolboeken vol met fouten staan houdt je scherp.quote:Op woensdag 10 juni 2009 13:16 schreef Cybey het volgende:
[..]
Als het werkwoord voor "je" staat, komt er geen t achter de stam.
"Houd je scherp".
Sorry, moest even
Ja, zo lust ik er nog wel een, het is nuttig als je biologie gaat doen, want veel soorten krijgen een Latijnse naam. Of wacht, het is nuttig als je logica gaat studeren, want de namen van de stellingen komen vaak uit het Latijn.quote:Op woensdag 10 juni 2009 11:50 schreef Suusje-V het volgende:
Het enige nuttige aan Latijn is dat het nog wel van pas kan komen als je later medicijnen wil gaan studeren (aangezien er veel medicijnen bestaan met namen afgeleid van het Latijn)...
Gelukkig heb ik er een dubbele punt voor gezet, waardoor dat wat jij zegt niet opgaat.quote:Op woensdag 10 juni 2009 13:46 schreef Nam_Soldier het volgende:
Haha TS klaagt over taalkunde maar zelf zet hij een citaat niet tussen aanhalingstekens, waardoor het lijkt alsof hij de fout zelf maakt.
Ik kies het materiaal niet, ik geef alleen bijles. Alsof ik leraar ga worden op een schoolquote:Op dinsdag 9 juni 2009 11:38 schreef leppeh het volgende:
[..]
Hoe durf je les te geven uit zulk bar slecht materiaal?
Waarom zou je er dan nog een extra vak bij moeten hebben in je pakket?quote:Op woensdag 10 juni 2009 13:04 schreef LinkseFrieseVegetarier het volgende:
[..]
Het nuttige van klassieke talen is, zoals reeds genoemd, dat ze zowel qua vocabulaire als grammatica je taalinzicht enorm kunnen vergroten en van pas kunnen komen bij het begrijpen van vreemde talen.
Tsja nouja. Voor mij is het in ieder geval zinloos. Voor mijn interesses in eventuele studies en banen is absoluut geen Latijn vereist.quote:Op woensdag 10 juni 2009 13:42 schreef Iblis het volgende:
[..]
Ja, zo lust ik er nog wel een, het is nuttig als je biologie gaat doen, want veel soorten krijgen een Latijnse naam. Of wacht, het is nuttig als je logica gaat studeren, want de namen van de stellingen komen vaak uit het Latijn.
Dat is echter een erg armetierig beeld van een taal, en de cultuur die eraan gekoppeld is. Latijn is meer dan anderhalf millennium de culturele en wetenschappelijke taal geweest; en de invloed ervan is enorm. Daarnaast leert het je omgaan met taal op een manier die ook voor niet-Latijn van pas komt.
Ter vergelijking: Als je wiskundestudenten vraagt wat ze nu leren bij hun opleiding, dan zullen ze niet alleen zeggen ‘ik kan nu vergelijkingen, en wel heel moeilijke’ oplossen, het is daarbij een manier van denken die van pas komt. Ook bij het aanpakken van nieuwe, onbekende problemen. Dat is natuurlijk abstracter, maar niet van minder waarde. Latijn leert je ook op een abstract niveau veel.
De vraag is, denk je dat dat van belang is? Ik denk dat het zeker van pas kan komen als je een taal gaat studeren, als je kunsten, filosofie, geschiedenis, recht, medicijnen of natuurwetenschap studeert. Het is soms van essentieel belang, soms ook niet. Maar veel van de controversen of ideeën omtrent wetenschap zijn in zekere zin al terug te voeren tot de oude Grieken en Romeinen, je komt ook daar veel tegen. Het is wel extra bagage, maar het is geen bagage waar je niets mee kunt.
Natuurlijk is de keerzijde dat als je het niet leert, dat het geen onontbeerlijk gemis is. Denk ik zelf echter dat het de moeite waard is? Ja.
Aanhalingstekens zijn erg belangrijk voor netheid, structuur en het vermijden van ambiguïteit. Dus ondanks dat je het erin zou kunnen zien, gaat wat ik zeg wel op.quote:Op woensdag 10 juni 2009 13:48 schreef Irritatie100 het volgende:
[..]
Gelukkig heb ik er een dubbele punt voor gezet, waardoor dat wat jij zegt niet opgaat.
Ik vind van niet. Het lijkt me duidelijk genoeg hoe het er nu staat. Bovendien is het zo dat als jij gelijk hebt, het inderdaad alleen minder netjes is en geen grammaticafout of iets in die orde, iets wat mijn klacht wel is.quote:Op woensdag 10 juni 2009 13:57 schreef Nam_Soldier het volgende:
[..]
Aanhalingstekens zijn erg belangrijk voor netheid, structuur en het vermijden van ambiguïteit. Dus ondanks dat je het erin zou kunnen zien, gaat wat ik zeg wel op.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |