abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_69860556
quote:
Op dinsdag 9 juni 2009 13:51 schreef Buffalo-Soldier het volgende:
Achja zelfde met dat grieks wat je daar ook kreeg, dat was toch oud-grieks ? Oftewel je hebt er alleen wat aan als ze iets uitvinden waardoor je met dode mensen kunt praten
De meeste mensen die nu dood zijn en ik wel zou willen spreken spreken of gewoon Nederlands of Engels
Op maandag 14 september 2009 10:46 schreef Buschetta het volgende:
Oplosing is simpel.
Koop een paar kuikentjes. Als je er meer als 3 kapot kan stampen voor een groepje kleuters dan ben je een bikkel.
  dinsdag 9 juni 2009 @ 13:55:03 #27
100642 S1nn3rz
Provocato ergo sum
pi_69860636
wat een kuttopic.
From feudal serf to spender.
pi_69860722
quote:
Op dinsdag 9 juni 2009 13:46 schreef Schokbreker het volgende:

[..]

Ik snap dat Latijns echt niet hoor. Niemand spreekt het, maar het wordt nog wel gegeven op scholen.
[..]

Heb ook zes jaar Latijn gehad... Je hebt er echt helemaal niks aan. Zelfs negen van de tien spreuken in het Latijn waarmee mensen aan komen zetten snap ik niet

OT: Heel triest, dat boek...
I get enough exercise just pushing my luck...
  dinsdag 9 juni 2009 @ 14:07:55 #29
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_69861055
Je kunt als je goed Latijn kunt natuurlijk voor het Vaticaan gaan werken. Reginald Foster heeft ook niet het eeuwige leven.

Of artikelen voor de Latijnse Wikipedia schrijven.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
pi_69863684
quote:
Op dinsdag 9 juni 2009 13:28 schreef rashudo het volgende:
o s t mus tis nt
i isti it imus istis erund
Gósta dô jôgo? Do you like the gaming?
  dinsdag 9 juni 2009 @ 15:34:19 #31
239646 Cmonv
Headbanger
pi_69864311
scherp

pi_69864829
quote:
Op dinsdag 9 juni 2009 15:17 schreef Xandrar het volgende:

[..]

i isti it imus istis erund

erunt.
En geen wonder dat je bijlespersoon moeite heeft met latijn als er zulke fouten in het boek staan
Wat gaat de jeugd van tegenwoordig toch achteruit

Nog een leuke:
Hora est ora.
Beneath the gold, bitter steel
  dinsdag 9 juni 2009 @ 16:06:29 #33
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_69865771
quote:
Op dinsdag 9 juni 2009 15:46 schreef Fingon het volgende:
Hora est ora.
Sed non oro pro fabis fuscis.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
pi_69892386
quote:
Op dinsdag 9 juni 2009 13:46 schreef Schokbreker het volgende:

[..]

Ik snap dat Latijns echt niet hoor. Niemand spreekt het, maar het wordt nog wel gegeven op scholen.
[..]

Dat snap ik idd ook niet. Mij is ook de mogelijkheid om Gymnasium te doen aangeboden in groep 8. Maar ik vind Latijn en Grieks echt nutteloze vakken Dus ben maar gewoon Atheneum gaan doen...

Het enige nuttige aan Latijn is dat het nog wel van pas kan komen als je later medicijnen wil gaan studeren (aangezien er veel medicijnen bestaan met namen afgeleid van het Latijn)...
pi_69892984
Geachte heer Irritatie100,

Je kan er blijkbaar niet mee omgaan

Hartelijke groeten,

NeverEatYellowSnow
pi_69895051
quote:
Op woensdag 10 juni 2009 11:50 schreef Suusje-V het volgende:

Het enige nuttige aan Latijn is dat het nog wel van pas kan komen als je later medicijnen wil gaan studeren (aangezien er veel medicijnen bestaan met namen afgeleid van het Latijn)...
Hoax. Medicijnnamen lijken doorgaans voor geen meter op Latijn. En als ze er wel op lijken is dat omdat ze quasi-Latijn eindigen op -us of -a, niet omdat ze werkelijk Latijns zijn.

Anatomische en ziektenamen hebben wél dikwijls Griekse en Latijnse namen, dus daarbij kan enige kennis van klassieke talen van pas komen. Het is echter uiteraard de bedoeling dat je als afgestudeerd arts de ziektes kent in plaats van uit de naam te moeten afleiden wat ze inhouden.

Het nuttige van klassieke talen is, zoals reeds genoemd, dat ze zowel qua vocabulaire als grammatica je taalinzicht enorm kunnen vergroten en van pas kunnen komen bij het begrijpen van vreemde talen.
pi_69895458
quote:
Op dinsdag 9 juni 2009 10:13 schreef twiFight het volgende:
Euh ja, dat gebeurt wel vaker he!? Schoolboeken staan vol met fouten. Houdt je scherp. (...)
Als het werkwoord voor "je" staat, komt er geen t achter de stam.
"Houd je scherp".

Sorry, moest even
pi_69895572
quote:
Op woensdag 10 juni 2009 13:16 schreef Cybey het volgende:

[..]

"Houd je scherp".

Sorry, moest even
"Loopt je" BWOAHAH !~!`1
schreef Siniti het volgende
Omg wat een topic Buffalo, je flikt et em weer, zoeen kwaliteitstopic. Je bent mijn grote voorbeeld gast !
schreef stevenmac26 het volgende:
Dit is toch een pure kwaliteits topic, hoe doet die jongen dat toch ook?
pi_69895705
quote:
Op woensdag 10 juni 2009 13:16 schreef Cybey het volgende:

[..]

"Houd je scherp".

Sorry, moest even
Dat de schoolboeken vol met fouten staan houdt je scherp.

Het was dus gewoon goed. Faal.
  woensdag 10 juni 2009 @ 13:42:50 #40
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_69896368
quote:
Op woensdag 10 juni 2009 11:50 schreef Suusje-V het volgende:
Ja, zo lust ik er nog wel een, het is nuttig als je biologie gaat doen, want veel soorten krijgen een Latijnse naam. Of wacht, het is nuttig als je logica gaat studeren, want de namen van de stellingen komen vaak uit het Latijn.

Dat is echter een erg armetierig beeld van een taal, en de cultuur die eraan gekoppeld is. Latijn is meer dan anderhalf millennium de culturele en wetenschappelijke taal geweest; en de invloed ervan is enorm. Daarnaast leert het je omgaan met taal op een manier die ook voor niet-Latijn van pas komt.

Ter vergelijking: Als je wiskundestudenten vraagt wat ze nu leren bij hun opleiding, dan zullen ze niet alleen zeggen ‘ik kan nu vergelijkingen, en wel heel moeilijke’ oplossen, het is daarbij een manier van denken die van pas komt. Ook bij het aanpakken van nieuwe, onbekende problemen. Dat is natuurlijk abstracter, maar niet van minder waarde. Latijn leert je ook op een abstract niveau veel.

De vraag is, denk je dat dat van belang is? Ik denk dat het zeker van pas kan komen als je een taal gaat studeren, als je kunsten, filosofie, geschiedenis, recht, medicijnen of natuurwetenschap studeert. Het is soms van essentieel belang, soms ook niet. Maar veel van de controversen of ideeën omtrent wetenschap zijn in zekere zin al terug te voeren tot de oude Grieken en Romeinen, je komt ook daar veel tegen. Het is wel extra bagage, maar het is geen bagage waar je niets mee kunt.

Natuurlijk is de keerzijde dat als je het niet leert, dat het geen onontbeerlijk gemis is. Denk ik zelf echter dat het de moeite waard is? Ja.
pi_69896495
Haha TS klaagt over taalkunde maar zelf zet hij een citaat niet tussen aanhalingstekens, waardoor het lijkt alsof hij de fout zelf maakt.
אין מקום כמו ארץ ישראל
pi_69896556
quote:
Op woensdag 10 juni 2009 13:46 schreef Nam_Soldier het volgende:
Haha TS klaagt over taalkunde maar zelf zet hij een citaat niet tussen aanhalingstekens, waardoor het lijkt alsof hij de fout zelf maakt.
Gelukkig heb ik er een dubbele punt voor gezet, waardoor dat wat jij zegt niet opgaat.
pi_69896618
quote:
Op dinsdag 9 juni 2009 11:38 schreef leppeh het volgende:

[..]

Hoe durf je les te geven uit zulk bar slecht materiaal?
Ik kies het materiaal niet, ik geef alleen bijles. Alsof ik leraar ga worden op een school
pi_69896654
quote:
Op woensdag 10 juni 2009 13:04 schreef LinkseFrieseVegetarier het volgende:

[..]

Het nuttige van klassieke talen is, zoals reeds genoemd, dat ze zowel qua vocabulaire als grammatica je taalinzicht enorm kunnen vergroten en van pas kunnen komen bij het begrijpen van vreemde talen.
Waarom zou je er dan nog een extra vak bij moeten hebben in je pakket?
Dan kies je toch gewoon Frans/Duits/Spaans.
Als je er nog Latijn bij kiest heb je alleen nog maar meer leerwerk. En als je gewoon goed oplet bij de andere vreemde talen heb je het helemaal niet nodig...

Ik vind 't gewoon zinloos
En zonde van je tijd.

Pluspuntje is dat je er wel enorm mee kan pronken door 'te laten zien hoe slim je bent'
pi_69896742
quote:
Op woensdag 10 juni 2009 13:42 schreef Iblis het volgende:

[..]

Ja, zo lust ik er nog wel een, het is nuttig als je biologie gaat doen, want veel soorten krijgen een Latijnse naam. Of wacht, het is nuttig als je logica gaat studeren, want de namen van de stellingen komen vaak uit het Latijn.

Dat is echter een erg armetierig beeld van een taal, en de cultuur die eraan gekoppeld is. Latijn is meer dan anderhalf millennium de culturele en wetenschappelijke taal geweest; en de invloed ervan is enorm. Daarnaast leert het je omgaan met taal op een manier die ook voor niet-Latijn van pas komt.

Ter vergelijking: Als je wiskundestudenten vraagt wat ze nu leren bij hun opleiding, dan zullen ze niet alleen zeggen ‘ik kan nu vergelijkingen, en wel heel moeilijke’ oplossen, het is daarbij een manier van denken die van pas komt. Ook bij het aanpakken van nieuwe, onbekende problemen. Dat is natuurlijk abstracter, maar niet van minder waarde. Latijn leert je ook op een abstract niveau veel.

De vraag is, denk je dat dat van belang is? Ik denk dat het zeker van pas kan komen als je een taal gaat studeren, als je kunsten, filosofie, geschiedenis, recht, medicijnen of natuurwetenschap studeert. Het is soms van essentieel belang, soms ook niet. Maar veel van de controversen of ideeën omtrent wetenschap zijn in zekere zin al terug te voeren tot de oude Grieken en Romeinen, je komt ook daar veel tegen. Het is wel extra bagage, maar het is geen bagage waar je niets mee kunt.

Natuurlijk is de keerzijde dat als je het niet leert, dat het geen onontbeerlijk gemis is. Denk ik zelf echter dat het de moeite waard is? Ja.
Tsja nouja. Voor mij is het in ieder geval zinloos. Voor mijn interesses in eventuele studies en banen is absoluut geen Latijn vereist.
pi_69896794
Ik vond Latijn trouwens altijd wel leuk
pi_69896918
quote:
Op woensdag 10 juni 2009 13:48 schreef Irritatie100 het volgende:

[..]

Gelukkig heb ik er een dubbele punt voor gezet, waardoor dat wat jij zegt niet opgaat.
Aanhalingstekens zijn erg belangrijk voor netheid, structuur en het vermijden van ambiguïteit. Dus ondanks dat je het erin zou kunnen zien, gaat wat ik zeg wel op.
אין מקום כמו ארץ ישראל
pi_69897088
Latijn, heb ik één jaar gehad. Was de enige van het hele schooljaar met een negatief advies om door te gaan

Wat een kutvak zeg

EDIT: Dat was niet omdat ik het niet kon, maar ik deed er alleen niks voor omdat het zo'n grafvak was
pi_69897113
quote:
Op woensdag 10 juni 2009 13:57 schreef Nam_Soldier het volgende:

[..]

Aanhalingstekens zijn erg belangrijk voor netheid, structuur en het vermijden van ambiguïteit. Dus ondanks dat je het erin zou kunnen zien, gaat wat ik zeg wel op.
Ik vind van niet. Het lijkt me duidelijk genoeg hoe het er nu staat. Bovendien is het zo dat als jij gelijk hebt, het inderdaad alleen minder netjes is en geen grammaticafout of iets in die orde, iets wat mijn klacht wel is.
pi_69897118
Wij hadden altijd zon halve dinosaurus als leraar Komt ie gewoon midden in de winter nog steeds op school op sandalen met zn geiten wollen sokken erin

Ohja en hij vond "volslanke" vrouwen geil ( net zoals ze dat in de oudheid ook vonden )
schreef Siniti het volgende
Omg wat een topic Buffalo, je flikt et em weer, zoeen kwaliteitstopic. Je bent mijn grote voorbeeld gast !
schreef stevenmac26 het volgende:
Dit is toch een pure kwaliteits topic, hoe doet die jongen dat toch ook?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')