abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_69852684
mijn 2 kids zitten op het vmbo, terwijl hun vader en ik gym en universiteit hebben gedaan. Vind het moeilijk om me voor te stellen hoe het moet zijn op het vmbo, de jongens vertellen er weinig over.
Zijn er jonge mensen die dit herkennen? Voel je je onder druk gezet omdat jij niet op het gymnasium zit? heb je het gevoel dat je ouders weten waar je mee bezig bent?
Ik heb veel vragen, en heb hier ook al met mijn zoons over gepraat, maar ik ben heel benieuwd naar andere ervaringen.
  dinsdag 9 juni 2009 @ 09:44:27 #2
15967 Frollo
You know I am a righteous man
pi_69852803
Je zegt dat ze weinig vertellen, maar je vraagt zelf toch wel hoe het op school was, neem ik aan? Hoe oud zijn ze?
pi_69853062
-doe eens niet-

[ Bericht 92% gewijzigd door Rene op 09-06-2009 12:24:40 ]
pi_69853100
ja, maar dat is denk ik net zoals mijn moeder (mulo) mij vroeger vroeg hoe het op school was gegaan. Uit haar vragen was duidelijk dat ze echt geen idee had hoe het op school toeging. En die reactie bespeur ik nu ook bij mijn zoons, 12 en 14.
pi_69853123
-doe eens niet-

[ Bericht 65% gewijzigd door Rene op 09-06-2009 12:24:54 ]
Het is geel en staat in mijn ondertitel!
3DS friend code: 2191-7623-9035
pi_69853148
-reactie op edit-

[ Bericht 98% gewijzigd door Rene op 09-06-2009 12:25:17 ]
buitenlanders zijn lui! en, ze nemen al onze banen in !!!!
pi_69853312
Vertelde zelf thuis ook nooit verhalen over school, had daar ook nooit echt behoefte aan. Ik was wel slim genoeg voor een betere opleiding (dat zeiden de leraren ook altijd) maar had totaal geen motivatie of interesse etc + ik heb dyscalculie en een lichte dyslectie, dus de motivatie (+ een soort gevoel van onzekerheid) met school was al sinds de lagere school ver zoek. Zelf vond ik het altijd erg irritant dat ze je een beeld opleggen dat je later dan een shit baan/toekomst krijgt etc, en dat je nu niet (als vb) bepaald zit te wachten op de vraag; welke opleiding doe jij, etc. Mijn ouders bemoeide zich ook verder nooit met mijn huiswerk, en besteedde dan er dan ook bar weinig tijd aan (+/-5min/week). En meeste leerstof te saai.
Dus ik er daar nu niet bepaald plezier in had, is ook mede een oorzaak dat je weinig tot niets vertelde thuis, Misschien gaan je zoons ook niet echt met plezier naar school?
pi_69853329
en het gewoon vragen is geen optie omdat?
pi_69853480
Andersom... ouders Mulo en MEAO geloof ik. Ikzelf havo en nu bijna klaar met het HBO. De eerste paar jaar ging wel goed, daarna had ik echt het idee dat ze me niet snapten. Ik kon zeg maar geen vragen stellen over mijn huiswerk, want het antwoord wisten ze toch niet.

Maar dat je kinderen nu op het VMBO zitten zegt opzich toch niet zo heel veel? Welk kader doen ze? Ze kunnen altijd nog door naar de havo en/of vwo... Of anders MBO en later HBO.
Wat vinden ze er eigenlijk zelf van?
  dinsdag 9 juni 2009 @ 10:14:28 #10
230806 Pavlovje
Does it ring a bell?
pi_69853549
Truant, mijn beide ouders zijn beide (zeer) laag opgeleid wat er samen met een nog belangrijke factor (binnen de familie) voor zorgde dat ik op het vmbo werd geplaatst. Het vmbo is het zieke afvalputje van de maatschappij, en ik voelde mij daar vier jaar lang enorm tegen het harnas gejaagd. De meest belangrijke gesprekken van de dag waren "weet juhh hoe veul ik gezopuhh hepp? Kankergaaf, man!". Wanneer een leraar iets uitlegde dat - volgens hen - boven hun niveau lag, schaamde ze zich er niet voor om te zeggen dat dit niet geleerd hoefde te worden, "omdat ze toch maar vmbo doen en geen toekomst hebben". Hun eigen woorden, niet de mijne.

Tot zover een inleidende cursus 'vmbo voor de bezorgde ouder'. Het minste wat je kan doen als je kind op het vmbo zit, is hem of haar weerbaar maken tegen groepsdruk. Maar dat geldt natuurlijk (misschien in ietwat mindere mate) ook voor de andere niveaus.

Nu heb ik mij inmiddels opgewerkt tot de universiteit, en zit ik dus in een vergelijkbare maar tegenovergestelde situatie. Over het bachelor-master systeem hoef ik niet te beginnen, want dat begrijpen ze niet. Als je zegt 'doctor' te kunnen worden, zijn ze volledig in de war omdat ze niet begrijpen wat een studie psychologie of archeologie nou met een arts te maken heeft. Om over studiepunten of inhoud van de studie nog maar te zwijgen.

Maar goed, de enige reden dat ik dit vertel is omdat er mogelijk een parallel te trekken valt. Wie weet zijn uw zoons zeer goed in techniek, waar u misschien niets van af weet. Probeer je er dan zoveel mogelijk in te verdiepen en interesseren. Als er een onzinopleiding in hun hoofd zit, probeer ze dan eventueel subtiel te motiveren om Havo te doen. Het kan natuurlijk ook zijn dat uw zoons gewoon laatbloeiers zijn. Ik denk overigens dat uw zoons er niet zozeer mee zitten dat hun ouders hoogopgeleid zijn - vmbo'ers en pubers in het algemeen hebben nogal weinig notie van klasseverschil (zoals het hoort, want mbo'ers zijn niets beter of slechter), tenzij dit ze met de paplepel in is gegoten. Ik hoop daarom dat dit niet is gebeurd.
pi_69854132
Pavlovje heeft geen vrienden.
  dinsdag 9 juni 2009 @ 10:41:36 #12
34299 davako
-GATGCTGTTGAA-
pi_69854341
quote:
Op dinsdag 9 juni 2009 09:39 schreef truant8 het volgende:
mijn 2 kids zitten op het vmbo, terwijl hun vader en ik gym en universiteit hebben gedaan. Vind het moeilijk om me voor te stellen hoe het moet zijn op het vmbo, de jongens vertellen er weinig over.
Zijn er jonge mensen die dit herkennen? Voel je je onder druk gezet omdat jij niet op het gymnasium zit? heb je het gevoel dat je ouders weten waar je mee bezig bent?
Ik heb veel vragen, en heb hier ook al met mijn zoons over gepraat, maar ik ben heel benieuwd naar andere ervaringen.
Ze moeten misschien nog op gang komen.
All I do, is sit down at the typewriter, and start hittin' the keys. Getting them in the right order, that's the trick. That's the trick.
  dinsdag 9 juni 2009 @ 10:43:29 #13
230806 Pavlovje
Does it ring a bell?
pi_69854402
quote:
Op dinsdag 9 juni 2009 10:34 schreef DirkZz het volgende:
Pavlovje heeft geen vrienden.
Ja, klopt.

Wilde je dat horen? Ik begrijp de grap niet.
pi_69854512
Bij mij thuis is het eigenlijk andersom. Mijn ouders zijn beiden niet hoog opgeleid en ik heb op mijn gemak de HAVO gehaald, bijna HBO diploma op zak en volgend jaar waarschijnlijk naar de Universiteit.

Als zij gelukkig zijn daar op school en graag een mbo opleiding willen doen, dan moeten ze dat gewoon doen en zal ik me niet teveel zorgen maken. Ga ze niet zitten pushen om een hogere opleiding te doen of HAVO als ze dat niet willen / kunnen. Je kunt natuurlijk wel altijd die optie aangeven en kijken wat ze zelf willen
Op donderdag 4 juni 2009 15:52 schreef Disorder het volgende:
Mannen van Nederland: Neuk niet met Californium.
pi_69854843
quote:
Op dinsdag 9 juni 2009 10:43 schreef Pavlovje het volgende:

[..]

Ja, klopt.

Wilde je dat horen? Ik begrijp de grap niet.
Is ook geen grap, het is gewoon dieptriest.
pi_69854905
-ophouden nu-

[ Bericht 94% gewijzigd door Rene op 09-06-2009 12:26:15 ]
  dinsdag 9 juni 2009 @ 11:12:29 #17
230806 Pavlovje
Does it ring a bell?
pi_69855199
quote:
Op dinsdag 9 juni 2009 11:00 schreef DirkZz het volgende:

[..]

Is ook geen grap, het is gewoon dieptriest.
Fijn dat je het zelf toegeeft. Dan vraag ik me af - wat? Wat verwarde je, hoe ik het vmbo ervoer, of hoe ik daarna vond dat mbo'ers niets minder zijn dan zogenaamd 'hoger opgeleiden', die in sommige gevallen minder toevoegen aan de maatschappij dan mbo'ers?

Want ik begrijp niet aan welke kant je zit. Die Z'tjes in je naam laten mij denken dat je een van die luie vmbo-alcoholisten bent die mijn reaguursel enigszins verkeerd begrijpt en zich aangevallen voelt. Laat ik het zo stellen; de maatschappij heeft meer aan een vrolijke buschauffeur die zijn werk goed doet dan honderd afgestudeerde WO-filosofen en vrijetijdskundigen. Randdebielen vind je in elk opleidingsniveau maar zijn jammer genoeg oververtegenwoordigd in het vmbo, ten koste van al die hardwerkende vmbo'ers.
pi_69855321
quote:
Op dinsdag 9 juni 2009 11:02 schreef Jesse_ het volgende:
Al die havisten en hbo'ers die denken dat ze hoogopgeleid zijn
HBO = Hoger beroeps onderwijs

LBO / MBO / HBO bashers Ik zie echt het nut daar niet van in
pi_69855370
quote:
Op dinsdag 9 juni 2009 11:12 schreef Pavlovje het volgende:

Want ik begrijp niet aan welke kant je zit. Die Z'tjes in je naam laten mij denken dat je een van die luie vmbo-alcoholisten bent die mijn reaguursel enigszins verkeerd begrijpt en zich aangevallen voelt. Laat ik het zo stellen; de maatschappij heeft meer aan een vrolijke buschauffeur die zijn werk goed doet dan honderd afgestudeerde WO-filosofen en vrijetijdskundigen. Randdebielen vind je in elk opleidingsniveau maar zijn jammer genoeg oververtegenwoordigd in het vmbo, ten koste van al die hardwerkende vmbo'ers.
dat dus
pi_69855470
quote:
Op dinsdag 9 juni 2009 11:16 schreef Californium het volgende:

[..]

HBO = Hoger beroeps onderwijs

LBO / MBO / HBO bashers Ik zie echt het nut daar niet van in
Op die manier is pindakaas ook kaas.
Maar dat is het niet!
Je mag zelf de puntjes verbinden.
  dinsdag 9 juni 2009 @ 11:22:10 #21
160834 Florian_
Anatomy is destiny
pi_69855482
Mavo is prima. Maar je moet wel kijken of ze toevalligerwijs niet meer in hun mars hebben. Het is natuurlijk jammer als ze daar eigenlijk niet op hun plek zitten, maar vanwege leerproblemen of (verkeerde) vrienden blijven steken op een laag niveau. Ik heb zelf ook mavo gedaan, en ga komend jaar naar de universiteit. Het hoeft dus niet altijd te betekenen dat je niet meer door kunt groeien als je op de mavo zit.
Primum non nocere
  dinsdag 9 juni 2009 @ 11:26:28 #22
230806 Pavlovje
Does it ring a bell?
pi_69855597
Als ik ergens een schijt hekel aan heb, dan is het wel VWO'ers die schijnen te denken dat hun middelbare schoolopleiding een soort van 'pinnacle of human achievement' is. Ik heb inmiddels elk niveau doorlopen, en het spijt me te zeggen dat VWO geen moer voorstelt en slechts weinig verschilt met HAVO. De universiteit stelt ook geen reet voor, maar, toegegeven, dat komt omdat ik misschien één van de makkelijkere studies heb uitgekozen (niet expres).
pi_69855603
quote:
Op dinsdag 9 juni 2009 11:21 schreef Jesse_ het volgende:

[..]

Op die manier is pindakaas ook kaas.
Maar dat is het niet!
Je mag zelf de puntjes verbinden.
Volgens mij zijn HBO'ers nog altijd hoogopgeleiden.... Ik vind het prima als jij het daar niet mee eens bent
pi_69855681
Het komt zoals het komt.

Als de kids meer in hun mars hebben, raken ze vanzelf hoger opgeleid. Als dat niet zo is, gewoon accepteren en doorgaan met van ze te houden.
pi_69855712
quote:
Op dinsdag 9 juni 2009 11:26 schreef Californium het volgende:

[..]

Volgens mij zijn HBO'ers nog altijd hoogopgeleiden.... Ik vind het prima als jij het daar niet mee eens bent
Dat valt simpelweg niet te ontkennen.
  dinsdag 9 juni 2009 @ 11:31:22 #26
230806 Pavlovje
Does it ring a bell?
pi_69855752
quote:
Op dinsdag 9 juni 2009 11:29 schreef Chooselife het volgende:
Het komt zoals het komt.

Als de kids meer in hun mars hebben, raken ze vanzelf hoger opgeleid. Als dat niet zo is, gewoon accepteren en doorgaan met van ze te houden.
Inderdaad. Er zijn meer soorten intelligentie dan de analytische intelligentie die op het onderwijs gevraagd wordt. Automonteurs zijn misschien 'laagopgeleid', toch zal het mij jaren duren om te kunnen wat zij (ook voor hun opleiding) moeiteloos schijnen te doen.
pi_69856078
quote:
Op dinsdag 9 juni 2009 11:31 schreef Pavlovje het volgende:

[..]

Inderdaad. Er zijn meer soorten intelligentie dan de analytische intelligentie die op het onderwijs gevraagd wordt. Automonteurs zijn misschien 'laagopgeleid', toch zal het mij jaren duren om te kunnen wat zij (ook voor hun opleiding) moeiteloos schijnen te doen.
Precies.

Ik begrijp niet dat hogeropgeleiden het in hun intelligente hoofd halen om lageropgeleiden te minachten. Getuige al die klaagverhalen op dit forum over 't vmbo etc. Dat is per definitie dom. Uiterst dom.

Laat ze alsjeblieft.
  Moderator dinsdag 9 juni 2009 @ 12:27:05 #28
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_69857674
Jesse, kappen met HBO / VMBO boohooh discussie.
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
pi_69857977
tvp
  dinsdag 9 juni 2009 @ 12:40:52 #30
58560 Oksel
Gezellig.
pi_69858111
@TS: Merk je nou ook echt dat je kinderen gewoon niet zo slim zijn? Of zie je dat niet als ouder? En zoja; wat vind je daarvan?

Het lijkt mij best moeilijk om te zien dat mijn kids iets gewoon niet kunnen omdat ze niet slim genoeg zijn, terwijl ik en mijn vrouw/vriendin dat heel gemakkelijk zouden kunnen.

Aan de andere kant; als ze maar gelukkig zijn..
pi_70002689
sommige opleidingen op het hbo stellen tegenwoordig ook niet veel voor.
Ik doe zelf mbo niveau 4 werktuigbouw en ben van plan hbo te doen volgend jaar,
Ik weet zeker dat de werktuigbouw opleiding die ik volg op het mbo moeilijker is als sommige hbo opleidingen.
Niet dat hbo slecht is maar ik vind niet dat mensen die op hbo of hoger zitten mbo-ers moeten vergelijken met hersenlozen,
Ik zeg niet dat iemand hier dit doet maar ik heb het wel redelijk vaak gehoord, en dit topic voede die opgekropte woede

Maarja even on-topic
Als je zonen niets willen vertellen van school dan betekend dat dat er niets interessants gebeurd.
Volgens mij proberen sommige ouders alles zo te overzien en controleren,laat ze gewoon hun gang gaan. als ze zich niet in hun vel voelen op school dan merk je dat wel.dus zolang ze niets vertellen betekend dit volgens mij dat er niks met ze aan de hand is.
Volgens mij zijn er niet veel kinderen die met plezier van school komen en heel blij alles vertellen wat er gebeurd is die dag, dan is er volgens mij meer mis als wat er gebeurd bij jou kinderen
Nu praat ik niet over cijfers, maar over de sociale kant van het vmbo.
Met prestaties kwamen me ouders ook niet ver als ze er over gingen " praten" met 10-minuten gesprek pissed worden was voor mij op gegeven moment genoeg om te gaan presteren.
Nu wil ik niet zeggen dat vragen hoe hun dag was verkeerd is, want als je dat niet doet gaan ze je aan de schandpaal nagelen omdat je ongeïnteresseerd bent.
Lijkt me ook geen goed idee
pi_70012668
TS,

Het zou best kunnen zijn dat je zoons tot de laatbloeiers behoren. Ik kom zelf ook uit een arbeidersmilieu en werd na de basisschool gestald op de oude vbo/mavo (oprecht een leuke schooltijd gehad daar) maar inmiddels ga ik na de zomer alweer afstuderen aan het hbo waar ik gemiddeld een 8 sta. Dus dat zij vmbo doen wil niet zeggen dat ze later kansloos zijn, ze kunnen altijd via het mbo nog terecht komen op het hbo en wo.

Wat belangrijker is, is de vriendenkring van je zoons. Doen zij havo en hebben zij plannen om te studeren? Grote kans dat je zoons uiteindelijk dan ook geen studeren. Gaan ze om met aso-vmbo'ers? Grote kans dat ze niet verder komen dan mbo-2 en gaan werken (of miss niet eens een mbo-diploma).
pi_70015317
De vraag is alleen, welke VMBO doen ze? En misschien ook wel vergelijkbaar met mijn situatie. Zelf heb ik vanaf de basisschool advies meegekregen voor havo/vwo, wat je op zich al vrij snel mee krijgt, maar ik weet dat ik het kan (achteraf). Op de middelbare school heb ik het verkloot en heb ik nog maar net in de 2de klas een vmbo-theorethische leerweg advies kunnen krijgen. Dit 2 jaar met 2 vingers in me neus gehaald (veel spijbelen, toetsen niet leren etc.). Daarna MBO4 opleiding gaan doen, maar dit beviel me niet en ben gaan werken / leren, begonnen op niveau 2 en volgend jaar ga ik beginnen met me HBO diploma in deeltijd. Het kan natuurlijk ook zo zijn dat je kinderen (zonder dat ze het zelf misschien weten) de stof veel te makkelijk vinden, waardoor er geen motivatie voor school is en daarom slechtere cijfers halen. Als dat het geval is dan komt het later, als ze gaan werken, wel naar boven omdat ze dan onder hun niveau werken. Als dat niet het geval is, zorg dan in ieder geval dat ze iets gaan doen wat ze ECHT leuk vinden, dit helpt ook voor de motivatie.
Wie niet dom is moet slim zijn!
pi_70027826
bij mij is het juist andersom. Laag opgeleide ouders en zelf ben ik (redelijk) hoog opgeleid.
pi_70029761
Mijn moeder is van de generatie dat vrouwen huisvrouw werden. Mijn pa heeft uni. Ik zelf ben ook bijna klaar met mijn uni. In dat opzicht heb ik niks toe te voegen aan dit topic. Wel verbaas ik me soms over de situaties zoals TS het beschrijft. De situatie van Ts vind ik zelfs zeer extreem. Wat ik vaker zie is dat pa + ma uni hebben en zoon dochter HAVO.

ook raar: nichtje van me, ze komt zeer intelligent over (in wat ze zegt en doet), toch lukte het niet op de HAVO. Haar zus heeft wel uni.
pi_70031366
Ik HAAT het als mijn ouders vragen hoe het ging!

Dan zeg ik 'gewoon, net als elke dag, hersendodend les.'

En dan boos worden dat ik niks vertel. En dan raar opkijken als ik school en privé gescheiden wil houden.
  maandag 15 juni 2009 @ 18:47:03 #37
230806 Pavlovje
Does it ring a bell?
pi_70033787
quote:
Op maandag 15 juni 2009 17:27 schreef Cahir het volgende:
En dan raar opkijken als ik school en privé gescheiden wil houden.

Ik ben het voor de rest met je eens, alhoewel het natuurlijk niets meer dan interesse is van je ouders. Maar kom op - school en privé gescheiden? Doe niet zo interessant.
  maandag 15 juni 2009 @ 22:07:01 #38
245888 jortkeldert
Waar de CAPS LOCKT
pi_70042027
School is prive droeftoeter.
Zelf Havo gedaan, en ga ook met wat vmbo mensen om. Je merkt wel het verschil.
Er zijn volgens mij 2 groepen. 1 groep doet gewoon echt kanker dom en wil gewoon niet leren / nadenken. Andere (kleinere) groep wordt vaak gepest en als nerd uitgemaakt omdat ze wel graag iets willen bereiken.
20 jaar oud, en wat had ik bereikt?
pi_70042316
quote:
Op maandag 15 juni 2009 18:47 schreef Pavlovje het volgende:

[..]

Ik ben het voor de rest met je eens, alhoewel het natuurlijk niets meer dan interesse is van je ouders. Maar kom op - school en privé gescheiden? Doe niet zo interessant.
Ik zit elke dag tot 10 voor half 5 op school... denk je dat ik daarna ook maar 1 moment over school wil beginnen?
pi_70042534
quote:
Op maandag 15 juni 2009 22:13 schreef Cahir het volgende:

[..]

Ik zit elke dag tot 10 voor half 5 op school... denk je dat ik daarna ook maar 1 moment over school wil beginnen?
Wat heb je het toch zwaar meid.

pi_70042572
quote:
Op maandag 15 juni 2009 22:18 schreef Jesse_ het volgende:

[..]

Wat heb je het toch zwaar meid.

Ja. Ik heb het fucking zwaar vergeleken met andere pretroosters. Zelfs op het WO hebben ze een korter rooster.
  Moderator maandag 15 juni 2009 @ 22:22:55 #42
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_70042736
Duh, WO is niet verplicht en zeker niet elke dag colleges.

Enfin, laten we Cahir niet confronteren met school buiten zijn schooltijden. Laten we naar de OP gaan.
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
pi_70098555
Ik heb vroeger VMBO gedaan om maar één reden; Ik werd ontzettend gepest. Dit maakte me zo onzeker dat alleen al het idee van een opleiding die mij enige moeite zou kosten al genoeg was voor een flinke dosis faalangst. Bovendien heb je totaal geen ambitie als je zo erg met jezelf in de knoop zit dat je eigenlijk alleen maar wil vluchten (als je kinderen de hele dag op hun kamer zitten zonder met iemand te praten, zoals ik deed, zou ik me zorgen gaan maken).

Toen ik ongeveer 18 jaar was ben ik in therapie gegaan en toen ik eenmaal weer lekker in mijn vel zat viel alles op z'n plaats. Ik doe nu een HBO opleiding.

Dat wil natuurlijk niet zeggen dat jouw zoons met dezelfde problemen kampen, maar het is één van de vele opties.

Het kan natuurlijk ook gewoon zijn dat ze of het belang van een opleiding niet inzien (het "oh ik red het wel hoor"-syndroom) of simpelweg niet goed zijn in leren.

Één ding weet ik wel; geen enkele stimulus van buitenaf heeft in die tijd ook maar enige indruk op me achter gelaten. Verandering kwam pas toen ik zelf het leven ging ondervinden. Een baan die ver onder je denkniveau zit gaat namelijk zeer snel irriteren, en dan komt die motivatie vanzelf wel.

Edit: mijn vader is trouwens een ingenieur die zeer hoge verwachtingen van me had (omdat hij weet dat ik heel erg makkelijk leren kan, net zoals hij). Maar omdat hij me constant bestookte met doemscenario's, en me koste wat kost op minstens de HAVO wilde hebben, ben ik dat juist niet naar de HAVO of VWO gegaan (ondanks schooladvies). Puur omdat de druk veel te hoog was. Ik dacht: "als ik geen HAVO/VWO doe, dan kan ik er ook niet in falen".

[ Bericht 15% gewijzigd door SLN op 17-06-2009 15:48:48 ]
pi_70116281
Ik weet wel dat ik het verschrikkelijk zou vinden als mijn kinderen later zo'n lage opleiding zouden genieten
I just had to get that stress off my chest like breast reduction.
pi_70119597
Ik ben zelf best erg gepest op de lagere school en ik ging toch naar het VWO, maar was te lui de eerste twee jaar en daarom ging ik naar de HAVO. Ik dacht toen: ik wil toch naar het HBO dus dat kan ook met HAVO. Lekker gemotiveerd dus maarja. Nu wil ik toch naar het WO omdat ik HBO niks vond.
Mijn vader deed de MULO ofzoiets en mn moeder de HAVO en toen ging ze werken, en ze heeft nu een baan op HBO niveau.

Ik weet niet hoe het op het VMBO is, maar als kinderen daar echt meer willen en ze halen hoge cijfers dan kunnen ze gewoon naar de HAVO. Zo niet, dan niet, het is hun leven en als ze het later willen rechtbreien dan kan dat! Ik zou mijn kinderen gewoon zo goed mogelijk stimuleren en ze verder met rust laten.

En de mensen die zeggen dat ze zich zouden schamen als hun kinderen naar het VMBO gaan snap ik niet, wat een arrogantie zeg ik zou me schamen als mn kind zich zou misdragen, maar niet omdat ze niet slim genoeg zijn!
pi_70119847
En daarbij is opleidingsniveau lang niet gelijk aan kennisniveau.
Je kinderen kunnen nog bereslim zijn ondanks het feit dat ze op het VMBO zitten.
Er zijn sowieso maar een selectief aantal werkzaamheden waarbij je school echt nodig hebt (en laten we eerlijk zijn) ;
ik noem piloot, doctor etc etc
Alsof je voor het vak "vertaler" een opleiding nodig hebt. Sommige dingen leer je net zo makkelijk in je eigen tijd Leraar ook overigens. Je kunt er nog zoveel boeken over lezen maar uiteindelijk is het een "skill" die zich in de praktijk ontplooit.

Ik zou er niet teveel waarde aan hechten maar als je kinderen meer kunnen, kun je ze zeer zeker voorzichtig stimuleren. Voorzichtig dus want kinderen hebben er een hekel aan wanneer pappie en mammie schreeuwen dat ze minimaal gymnasium aan kunnen Veel ouders leggen teveel onnodig druk op hun kinderen en daardoor loopt het meestal slecht af. Doe dit zeker niet!

Even een voorbeeld uit de praktijk: Ik werk nu als vertaler in orientaalse talen (o.a. thais, vietnamees) met slechts een mbo3 ict diploma en verdien een aardige duit waarmee ik over een tijdje heel riant kan wonen De sleutel in dit succes is iets kunnen waar niet veel mensen bedreven in zijn. Er zijn nou eenmaal meer mensen die Japans en Chinees kunnen spreken (omdat daar een groot assortiment aan opleidingen voor beschikbaar is) maar minder mensen die bedreven zijn in Thais, Vietnamees en Burmees (en alle 3 die talen is natuurlijk helemaal mooi).

Als je kinderen slim zijn komt het echt wel goed met ze (one way or another), ongeacht hun opleidingsniveau. Laat ze maar stimuleer ze zeer zeker tot meer, zij het op een voorzichtige manier

Veel succes TS
pi_70171822
quote:
Op maandag 15 juni 2009 00:16 schreef Leonidas82 het volgende:
Wat belangrijker is, is de vriendenkring van je zoons. Doen zij havo en hebben zij plannen om te studeren? Grote kans dat je zoons uiteindelijk dan ook geen studeren. Gaan ze om met aso-vmbo'ers? Grote kans dat ze niet verder komen dan mbo-2 en gaan werken (of miss niet eens een mbo-diploma).
Dit klopt inderdaad helemaal, ik zelf heb een vriendenkring (13 mensen ofso) waarvan iedereen op vmbo zit en/of al werkt. (grootste deel is nu net klaar met vmbo). Ik doe Havo, en ben van plan om HBO Ict te toen, en voel toch wel dat de vriendenkring hier best veel invloed op heeft (niet genoeg om mij te doen stoppen met school na havo )
  zondag 21 juni 2009 @ 21:29:04 #48
257041 Editeur
I LOVE MUDKIP K?
pi_70233772
quote:
Op dinsdag 9 juni 2009 11:26 schreef Pavlovje het volgende:
Als ik ergens een schijt hekel aan heb, dan is het wel VWO'ers die schijnen te denken dat hun middelbare schoolopleiding een soort van 'pinnacle of human achievement' is. Ik heb inmiddels elk niveau doorlopen, en het spijt me te zeggen dat VWO geen moer voorstelt en slechts weinig verschilt met HAVO. De universiteit stelt ook geen reet voor, maar, toegegeven, dat komt omdat ik misschien één van de makkelijkere studies heb uitgekozen (niet expres).
Je hebt veel wijze dingen gezegd maar hier ga je op je plaat, je bent niet de enige die meerdere niveau's heeft doorlopen knul. Heb net vwo diploma binnen gesleept na m'n Havo en er was wel degelijk verschil. Qua stof valt het mee, maar de manier van denken is wel anders.
@ TS, ik zou een doorstroom naar havo stimuleren. Ook al mogen ze misschien falen, je leert er altijd wel wat van en daarnaast moet je altijd je grens opzoeken.
Misschien dat je dan eens over iets fatsoenlijks kan praten met ze in plaats dat ze altijd over scooters en bier beginnen.
Computer games don't affect kids; I mean if Pac-Man affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music.
pi_70234258
quote:
Op woensdag 17 juni 2009 23:26 schreef Seam het volgende:
Ik weet wel dat ik het verschrikkelijk zou vinden als mijn kinderen later zo'n lage opleiding zouden genieten
Wie zegt dat (V)MBO laag is? Iemand die VMBO-T doet en vervolgens MBO4 afmaakt kan wel een goede job vinden. Met een beetje geluk kan je zelfs op deeltijd HBO doen, verdien je in de tussentijd nog een leuk zakcentje.

Meestal is het toch zo dat mensen met een academische achtergrond zelf ook hoogopgeleide kinderen krijgen. Bij mij was het zo dat mijn beide ouders laagopgeleid zijn, ik na hun zeggen een te laag iq had volgens mijn school, en dus onmogelijk een hogere opleiding kon doen. Rara, TS heeft MBO gedaan nu nu bezig met HBO.

Tsja, als ik een te laag IQ had, hoe heb ik dan ooit MBO4 kunnen halen? IQ testen kloppen vaak van geen f*ck.

[ Bericht 10% gewijzigd door F04 op 23-06-2009 08:59:36 ]
  maandag 22 juni 2009 @ 00:01:02 #50
230806 Pavlovje
Does it ring a bell?
pi_70240032
quote:
Op zondag 21 juni 2009 21:29 schreef Editeur het volgende:

[..]

Je hebt veel wijze dingen gezegd maar hier ga je op je plaat, je bent niet de enige die meerdere niveau's heeft doorlopen knul. Heb net vwo diploma binnen gesleept na m'n Havo en er was wel degelijk verschil. Qua stof valt het mee, maar de manier van denken is wel anders.
Ik zie niet in op welke manier ik op mijn plaat ga - hoogstens dat de overschakeling van de denkwijze voor mij minder salient was dan jij het ervaarde. Overigens zaten havisten en vwo'ers vaak in dezelfde klassen en kregen ze les van dezelfde leraren, misschien dat die overgang vandaar minder zichtbaar voor mij was.

Natuurlijk blijft het subjectief. Die alinea was er ook meer om te zeggen dat ik er een hekel aan heb dat sommige VWO'ers zichzelf onterecht als verreweg het hoogst haalbare zien. Typisch dat, zover ik dat ervaar, diegenen vaak in de meest nutteloze (soms HBO) studies eindigen, óf met tegenzin een prestige-studie gaan doen, enkel om zichzelf te kunnen blijven valideren als 'intelligenter dan jij'. Toch blijf ik er bij dat het niveauverschil van HAVO en VWO leerlingen niet erg groot is. In ieder geval wanneer je het vergelijkt met VMBO. Maar dat blijft mijn mening, en daar hoef je het natuurlijk niet mee eens te zijn.
  maandag 22 juni 2009 @ 00:07:32 #51
257041 Editeur
I LOVE MUDKIP K?
pi_70240235
quote:
Op maandag 22 juni 2009 00:01 schreef Pavlovje het volgende:

[..]

Ik zie niet in op welke manier ik op mijn plaat ga - hoogstens dat de overschakeling van de denkwijze voor mij minder salient was dan jij het ervaarde. Overigens zaten havisten en vwo'ers vaak in dezelfde klassen en kregen ze les van dezelfde leraren, misschien dat die overgang vandaar minder zichtbaar voor mij was.

Natuurlijk blijft het subjectief. Die alinea was er ook meer om te zeggen dat ik er een hekel aan heb dat sommige VWO'ers zichzelf onterecht als verreweg het hoogst haalbare zien. Typisch dat, zover ik dat ervaar, diegenen vaak in de meest nutteloze (soms HBO) studies eindigen, óf met tegenzin een prestige-studie gaan doen, enkel om zichzelf te kunnen blijven valideren als 'intelligenter dan jij'. Toch blijf ik er bij dat het niveauverschil van HAVO en VWO leerlingen niet erg groot is. In ieder geval wanneer je het vergelijkt met VMBO. Maar dat blijft mijn mening, en daar hoef je het natuurlijk niet mee eens te zijn.
Je zat bij havo in de klas? Forgive me, blame your school.
Computer games don't affect kids; I mean if Pac-Man affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music.
  maandag 22 juni 2009 @ 00:21:09 #52
230806 Pavlovje
Does it ring a bell?
pi_70240572
quote:
Op maandag 22 juni 2009 00:07 schreef Editeur het volgende:

[..]

Je zat bij havo in de klas? Forgive me, blame your school.

'Kay.

Verlichtend gesprek.
  dinsdag 23 juni 2009 @ 13:22:40 #53
202348 Susi
Temple of Love
pi_70287235
Grappig, bij mij is het juist andersom. Mijn ouders hebben mavo en de tuinbouwschool gedaan, ik heb vwo gedaan. Het enige wat ik vervelend vind is dat ze geen idee hebben hoe mijn (studenten)leven er uit ziet.
pi_70296697
Omgekeerde situatie bij mij: ouders hebben allebei een beroepsopleiding achter de rug terwijl ik nu op de universiteit zit. Mocht ik later kinderen hebben dan zou het me geen donder uitmaken of ze nu LBO-zwakstroom doen of promoveren in de theoretische natuurkunde. Later wil ik simpelweg dat mijn kinderen gelukkig zijn ongeacht welke opleiding zij doen of interesses die zij hebben.

Aan de mensen die het moeilijk lijkt om kinderen te krijgen die dommer dan zijzelf zijn raad ik aan om het volgende interview te lezen: klik. Een interview met één van mijn hoogleraren die een kind kreeg met syndroom van Down. Eén ding uit dat interview bleef me heel goed bij, namelijk het volgende:

"Toen Guliano een schattig babytje was vonden mijn vrouw en ik dat het niet zoveel verschil maakte, wel of geen syndroom van Down. Maar zijn toekomst...ons werd geschilderd dat hij op zijn best wasknijpers in elkaar kon zetten. Mijn god, wasknijpers in elkaar zetten! Daar denk ik nu anders over. Ik zie op dat activiteitencentrum hoe mensen de hele dag bezig zijn met voorgeprinte dingen tellen en in zakjes stoppen, maar dat druipt absoluut niet van zieligheid. Dat is hún taak. Daar zijn ze trots op. Dat ik zo dacht over wasknijpers maken, was mijn geborneerdheid."

[ Bericht 14% gewijzigd door #ANONIEM op 23-06-2009 18:14:15 ]
  dinsdag 23 juni 2009 @ 23:48:41 #55
241811 Matthijs-
Nice car, Bob
pi_70309358
Zowaar een intelligente reactie.
Oh really?
pi_70336199
Hier is de situatie ook andersom. Ouders mavo & mts, m'n zusje en ik uni. Op zich merk ik niks qua intelligentie ofzo, maar wel dat ze geen idee hebben hoe het studentenleven nou eigenlijk is. Studentenverenigingen, op kamers etc, hebben ze zelf niet meegemaakt en ze zijn altijd wel belangstellend, maar écht snappen doen ze het niet.
Naja, dan maar niet, heb genoeg andere mensen die het wel snappen.
  zondag 28 juni 2009 @ 19:58:09 #57
103930 Ewelina
Ik ben ik
pi_70454988
quote:
Op dinsdag 23 juni 2009 18:09 schreef Friek_ het volgende:
Omgekeerde situatie bij mij: ouders hebben allebei een beroepsopleiding achter de rug terwijl ik nu op de universiteit zit. Mocht ik later kinderen hebben dan zou het me geen donder uitmaken of ze nu LBO-zwakstroom doen of promoveren in de theoretische natuurkunde. Later wil ik simpelweg dat mijn kinderen gelukkig zijn ongeacht welke opleiding zij doen of interesses die zij hebben.

Aan de mensen die het moeilijk lijkt om kinderen te krijgen die dommer dan zijzelf zijn raad ik aan om het volgende interview te lezen: klik. Een interview met één van mijn hoogleraren die een kind kreeg met syndroom van Down. Eén ding uit dat interview bleef me heel goed bij, namelijk het volgende:

"Toen Guliano een schattig babytje was vonden mijn vrouw en ik dat het niet zoveel verschil maakte, wel of geen syndroom van Down. Maar zijn toekomst...ons werd geschilderd dat hij op zijn best wasknijpers in elkaar kon zetten. Mijn god, wasknijpers in elkaar zetten! Daar denk ik nu anders over. Ik zie op dat activiteitencentrum hoe mensen de hele dag bezig zijn met voorgeprinte dingen tellen en in zakjes stoppen, maar dat druipt absoluut niet van zieligheid. Dat is hún taak. Daar zijn ze trots op. Dat ik zo dacht over wasknijpers maken, was mijn geborneerdheid."
Wat ik vooral mooi vond, was de laatste quote.
quote:
'Ik hoop niet dat het normaal wordt om reserves naar voren te brengen: ik wil wel een kind, maar het moet aan die en die eisen voldoen. Dat vind ik categorale verwarring. Dat kun je van een auto zeggen en van een ijskast, maar niet van een kind.'
Ik denk dat er een hoop ouders een voorbeeld kunnen nemen aan die man.

Ik heb dat zelf ook deels meegemaakt- mijn stiefvader was architect en kreeg een geestelijk gehandicapte zoon. Nu heb ik die pas leren kennen toen ik zelf 14 was, maar ik kreeg de indruk dat ze stapelgek op elkaar waren. Ik heb nooit het idee gehad dat hij zijn andere kinderen -niet gehandicapt, allebei een HBO diploma op zak- liever mocht.
[b]Op dinsdag 27 januari 2009 21:01 schreef MariaEtcetera het volgende:[/b]
We zijn gewoon een topic vol dysfunctional awesomeness! And proud of it!
pi_70484866
Nou, als je een kind hebt wil je toch liever dat hij iedereen pwnt op elk gebied ? Ookal is dat niet mogelijk.

Over die discussie: volgens mij zijn veel mensen op het vmbo daar niet omdat ze niks kunnen(tuurlijk zijn er uitzonderingen), maar omdat ze niks willen doen of iets beters te doen (denken te) hebben. Hobby's en een sociaal leven bijvoorbeeld. Probeer ik ook te hebben, maar dat komt ook vaak een beetje in de knoop met school. Zelfs nu de rep week voorbij is, moet nog een PO maken van 15 pagina's, zodat ik nog niet zoveel tijd heb als ik zou willen in de vakantie...

Ik ben uit mezelf ook wel behoorlijk motivatieloos, de enige reden dat ik nog niet ben blijven zitten in dat mn ouders enorm zitten te zeiken op schoolwerk
  donderdag 2 juli 2009 @ 15:29:17 #59
261554 rodka
Hooi noch stro
pi_70581598
Ik lees overigens veel mensen die spreken over lager opgeleide ouders terwijl ze zelf wel hoger zijn opgeleid. Ik ben van mening dat het niveau van educatie gewoon lager is geworden, althans niet evenredig gestegen met de stijging van kennis over het algemeen.

Het hoogste wat mijn vader ooit heeft afgerond was (meen ik) de pabo of iets vergelijkbaars. Bij mijn moeder was dat iets van verzorging, beide op HBO. Zelf doe ik nu 2 universitaire studies, en ik durf wel degelijk te beweren dat mijn ouders dat ook zouden kunnen als ze nu even oud waren als ik.

Nu zeg ik niet persé dat het onderwijs makkelijker is geworden. Wat ik probeer te zeggen is dat onderwijs minder aansluit bij de persoon. In alle variatie in niveau's en dergelijke zijn ze het doel voorbijgeschoten waar het eigenlijk allemaal om gaat, aansluiting bij een persoon an sich. Zo is wat hedendaags 'intelligentie' heet grofweg het onthouden van een stof, de mate en snelheid waarmee jij dingen kan onthouden uit je boekje, om dit vervolgens weer op je blaadje te schrijven. Zo ken ik bijvoorbeeld VMBO'ers die qua écht intellect (of diepgang althans, intellect blijft een subjectieve term) driekwart van mijn vroegere mede-VWO'ers met gemak overstijgen. Mensen worden niet gestimuleerd om te doen waar ze goed in zijn, en lopen zo hun roeping mis. Ik zeg hier niet dat je kinderen wél 'slim' zijn, dat weet ik niet, ik ken ze niet. Wat ik wel weet is dat niveau in deze tijd weinig meer zegt, en dat vind ik jammer. Een appel valt niet ver van de boom, en zo is de kans groot dat als jij - bijvoorbeeld - vroeger een ster in wiskunde was, jouw kinderen ook een dergelijke gave hebben, het komt er gewoon niet uit.
pi_70581798
quote:
Op donderdag 2 juli 2009 15:29 schreef rodka het volgende:
Ik lees overigens veel mensen die spreken over lager opgeleide ouders terwijl ze zelf wel hoger zijn opgeleid. Ik ben van mening dat het niveau van educatie gewoon lager is geworden, althans niet evenredig gestegen met de stijging van kennis over het algemeen.

Niet alleen dat. Vroeger was er ook de moraal dat studeren niet belangrijk was. Dat is nu wel anders. Bovendien moet je je intelligentie wel de kans geven om te ontwikkelen: dat gebeurt voornamelijk door scholing. Als jij niks leert, kun je jezelf ook niet ontwikkelen.

Bijvoorbeeld mijn stiefvader; die was architect (ingenieur dus). Zijn beide ouders hadden niet meer dan lagere school. Waren die dan dom? Nee. Ik heb zijn ouders ooit 'onwetend' genoemd: dat was volgens hem ook de juiste term.
[b]Op dinsdag 27 januari 2009 21:01 schreef MariaEtcetera het volgende:[/b]
We zijn gewoon een topic vol dysfunctional awesomeness! And proud of it!
pi_70583541
Mijn beide ouders hebben amper een opleiding gehad. Mijn moeder heeft huishoudschool gedaan en mijn vader heeft z'n middelbareschool niet eens afgemaakt. Ik weet dat zij mij niet begrijpen als ik met hen over mijn studie praat.

Zelf ben ik een echte laatbloeier, begonnen op de mavo, vervolgens MBO gedaan. Na het MBO getwijfeld wat ik wilde, maar toch maar HBO gaan doen. Na de HBO had ik het gevoel dat ik het nog niet echt lastig had gehad qua niveau en daarom besloten om nog een universitaire master te gaan halen, daarvoor schrijf ik op dit moment mijn scriptie (respondenten gezocht!).

Door mijn lange traject ben ik al een tijdje bezig, gelukkig heb ik nog nooit vertraging opgelopen en kan ik straks als 25-jarige afstuderen. Om terug te komen op de gesprekken met mijn ouders over mijn studie, na zeven jaar studeren vroeg mijn vader nog standaard rond de kerst of ik een rapport had gekregen. Dat geeft denk ik wel ongeveer aan hoe ver het begrip reikt.

Ik vind het niet vervelend dat ik er niet met mijn ouders over kan praten, maar zeker wel een beetje jammer. Als ik zie hoe mijn vriendin met haar ouders over haar studie praat dan zie ik daar wel hele grote verschillen in.

Wat betreft de kinderen waar dit topic voor gestart werd: kinderen praten niet graag over school met hun ouders, dat houden ze liever een beetje besloten. Het is een leeftijd dat meisjes hartjes in je agenda tekenen, op die leeftijd is dat een wereld waar je je ouders liever niet in toelaat (al verschilt dat natuurlijk per persoon). Ik zou me er niet teveel zorgen over maken, probeer wel met ze te praten over wat ze hierna willen gaan doen. Ik weet nog dat mijn ouders na de mavo tegen mij zeiden: ga maar de ICT in want daar zijn veel banen in te vinden, op het MBO gedaan, maar ik vond het geen succes.
  donderdag 2 juli 2009 @ 16:47:56 #62
256934 GR
Cash is fact,profit an opinion
pi_70584201
quote:
Door mijn lange traject ben ik al een tijdje bezig, gelukkig heb ik nog nooit vertraging opgelopen en kan ik straks als 25-jarige afstuderen

Is dat ongeveer de standaardleeftijd voor afstuderen? of merk je dat je veel ouder/jonger bent dan je medestudenten?
pi_70589511
quote:
Op donderdag 2 juli 2009 16:47 schreef GR het volgende:

[..]

Is dat ongeveer de standaardleeftijd voor afstuderen? of merk je dat je veel ouder/jonger bent dan je medestudenten?
Ik heb niet het gevoel dat ik veel ouder dan mijn medestudenten ben. Tuurlijk, er zitten er tussen die direct na hun VWO zijn gaan studeren en nominaal lopen, die zijn nu 22. Maar in mijn werkgroepen zijn de meesten tussen 23 en 25 jaar. Ik moet wel zeggen dat ik voornamelijk contact heb met andere schakelaars die ook eerst hbo hebben gedaan, die zijn meestal iets ouder dan de rest.
pi_70590103
quote:
Op zondag 28 juni 2009 19:58 schreef Ewelina het volgende:
Ik heb dat zelf ook deels meegemaakt- mijn stiefvader was architect en kreeg een geestelijk gehandicapte zoon. Nu heb ik die pas leren kennen toen ik zelf 14 was, maar ik kreeg de indruk dat ze stapelgek op elkaar waren. Ik heb nooit het idee gehad dat hij zijn andere kinderen -niet gehandicapt, allebei een HBO diploma op zak- liever mocht.
Zo'n gezin ken ik ook. Ik denk dat het de meeste ouders niet uitmaakt, zolang het kind maar gelukkig is. Ze kunnen zich alleen maar moeilijk voorstellen dat je gelukkig kunt zijn als je wat minder kan. Enerzijds omdat je je niet kunt voorstellen dat je zelf gelukkig zou zijn als je dag in, dag uit wasknijpers in elkaar zou zetten. Maar anderzijds ook omdat je je zorgen maakt of er wel altijd goede zorg voor je kind zal zijn, ook als je zelf straks overleden bent.

Dat zie ik althans bij die mensen. Ze houden evenveel van al hun kinderen, maar om die ene maken ze zich wel meer zorgen, omdat ze als zwakbegaafde nu eenmaal een stuk minder zelfredzaam is.

Over die opleidingen ben ik het trouwens eens met rodka. Kinderen lijken nu wel vaak boven hun ouders uit te stijgen, maar de MULO van toen is iets heel anders dan het VMBO van nu.
  donderdag 2 juli 2009 @ 23:07:40 #65
219073 pietkanarie
Vreemde vogel
pi_70596012
Het allerbelangrijkste is dat kinderen/jongeren/jong-volwassenen een plek vinden waar ze passen. Iemand die op het VMBO zit, omdat hij (vooral) praktisch is ingesteld en graag met zijn handen werkt heeft best een grote kans tevreden te zijn met zijn opleiding. Het klopt met wie hij is.
De laatbloeiers, die graag verder leren, zullen misschien minder tevreden zijn met hun opleiding. Omdat zij voelen dat ze ergens anders beter passen.

Of een jongere zich wel of niet minder voelt dan zijn (hoogopgeleide) ouders, hangt denk ik vooral af van de vraag of iemand wel/niet past op het vmbo (qua capaciteiten maar ook qua motivatie/instelling). Op het VMBO word je bijvoorbeeld meer gestuurd en gecontroleerd. Niet iedereen kan dat even goed hebben, sommigen passen beter op een school waar meer eigen verantwoordelijkheid gevraagd wordt.
Een jongere die zich niet op het VMBO thuis voelt, kijkt misschien wel meer tegen zijn/haar hoogopgeleide ouders op.

De sfeer op het (V)MBO? Verschillend. Er zijn altijd wel een aantal leerling die de kantjes er vanaf lopen maar ook bijna altijd wel een paar die serieus en hard werken. Maakt ook wel verschil waar de school staat. In de stad of een klein dorp.

(zelf doe ik MBO kinderopvang, mijn ouders werken op een hoger niveau. Ik heb nooit het idee gehad dat zij 'op me neer kijken'. Zij stimuleren me in mijn plannen, wat die ook zijn . Nu heb ik opzich geen heel wilde plannen hoor . Maar ik ervaar wel dat het MBO echt bij je moet passen. Dat geldt natuurlijk voor alles, maar voor het MBO ook zeker. Zelf houd ik denk ik meer van de sfeer van het HBO. Meer eigen verantwoordelijkheid enzo.)
I believe i can fly!
I believe i can touch the sky!
  zaterdag 4 juli 2009 @ 15:05:19 #66
242274 Granaatappel
Explosief fruit
pi_70641880
M'n pa deed de MAVO en m'n ma deed HAVO, daarna overgestapt naar MAVO vanwege pure luiheid, zoals ze het zelf zegt. Beiden geboren in '55, in die tijd was het sowieso al dat meisjes maar de zorg in moesten of voor de kinderen moesten zorgen. Een man zoeken en een gezin onderhouden, dat was de traditie.
Zit zelf op het Gym, ik hoef ze niets te vragen, is ook niet nodig. Wel hebben ze gewoon verstand van wat ik aan het doen ben en niet zoals bij Pavlovje.
pi_70651952
Mijn ouders hadden beide de MULO afgerond, en daarna een -als dat toen ook al zo heette- een MBO opleiding.

Ik had havo advies, maar heb het gewoon niet goed gedaan dat jaar en heb dus VMBO-T afgemaakt.
Daarna MBO-4, en verder een HBO-P in 1 jaar.
Maar ik vond het niveau van het HBO eigenlijk diep triest, zeker in vergelijking met wat ik op het MBO had gedaan, het eerste jaar was zelfs makkelijker (en de opleiding was niet verwant met het MBO.)
Het afgelopen jaar heb ik besloten om maar terug te gaan naar het VAVO (type in google), om HAVO-5 en VWO-6 te doen. Net geslaagd (CL) voor H5 (N&T), nu naar V6 dit jaar september. (Natuur en Gezondheid)

Van alle schoolvormen heb ik dus wel enigszins kennis mogen maken, en het grootste verschil zit tussen VMBO en HAVO.
Het HBO is meer een veredelde vorm van het MBO-4 (alle lagere MBO's zijn echt meer een voortzetting van het VMBO, inclusief het klassikale onderwijs). Het spijt me te zeggen, maar het niveau van veel HBO opleidingen is mijns inziens teleurstellend. Neem het volgende voorbeeld: Het schrijven van rapporten en verslagen. Het taalgebruik is slecht, de zinsbouw vaak onlogisch en het verhaal niet chronologisch. Voornamelijk bij doorstromers, want deze zaken komen amper aan bod op het MBO, en niet op het VMBO.

Als je wilt doorstuderen kan het een manier zijn om via het MBO-HBO naar een WO-master dan wel een WO-bachelor te gaan. Maar je mist wel een verbreding in je algemene kennis, je hebt alleen een diepgang op jouw vakgebied (althans dat mogen we hopen )

Kijk wat je wilt, en wat je kan.
  zaterdag 4 juli 2009 @ 21:59:46 #68
230806 Pavlovje
Does it ring a bell?
pi_70652158
Endymion9, zelf nooit HBO gedaan of aspiraties om het te doen, maar volgens mij zit er erg veel variatie in HBO opleidingen onderling. Sommigen, zoals SPH en Vrijetijdsmanagement en dergelijke (al weet ik het alleen van vrijetijdsmanagement) schijnen amper beter dan MBO niveau te zijn. Sommige beta HBO opleidingen schijnen echter wel de moeite waard te zijn. Ook ken ik een promovendus archeologie die zeer te spreken is over het niveau van de HBO assistent-archeologen die bij hem meelopen..

Overigens is dat natuurlijk zo voor alle niveaus. MBO opleidingen werktuigbouwkunde of maritiem officier schijnen ook geen pretje te zijn.
pi_70652957
Ons HBO informatica had een MBO-klas en een VWO-klas. De VWO-klas was idd geneigd neer te kijken op de MBO-klas, terwijl de MBO-klas het niveau van HBO vaak erg laag vond (makkelijker dan hun MBO-opleiding informatica). Is wel een jaar of 7/8 geleden nu dus misschien is dat weer veranderd.
  zondag 5 juli 2009 @ 12:56:34 #70
261554 rodka
Hooi noch stro
pi_70664184
quote:
Op zaterdag 4 juli 2009 21:51 schreef Endymion9 het volgende:
Het HBO is meer een veredelde vorm van het MBO-4 (alle lagere MBO's zijn echt meer een voortzetting van het VMBO, inclusief het klassikale onderwijs). Het spijt me te zeggen, maar het niveau van veel HBO opleidingen is mijns inziens teleurstellend. Neem het volgende voorbeeld: Het schrijven van rapporten en verslagen. Het taalgebruik is slecht, de zinsbouw vaak onlogisch en het verhaal niet chronologisch. Voornamelijk bij doorstromers, want deze zaken komen amper aan bod op het MBO, en niet op het VMBO.

Mag ik vragen wat je hebt gestudeerd op het M/HBO?
pi_70664555
Laboratorium, chemie en microbiologie.
  zondag 5 juli 2009 @ 13:18:19 #72
230806 Pavlovje
Does it ring a bell?
pi_70664848
quote:
Op zondag 5 juli 2009 13:08 schreef Endymion9 het volgende:
Laboratorium, chemie en microbiologie.
En dat was van zo'n laag niveau?

Dat had ik niet verwacht. Zelf zat ik er een tijdje terug ook nog over te denken om die studie te doen.
pi_70664987
quote:
Op zondag 5 juli 2009 13:18 schreef Pavlovje het volgende:

[..]

En dat was van zo'n laag niveau?

Dat had ik niet verwacht. Zelf zat ik er een tijdje terug ook nog over te denken om die studie te doen.

Een van de 'moeilijkere' HBO studies inderdaad
  Moderator zondag 5 juli 2009 @ 13:33:36 #74
18653 crew  D.
pi_70665273
Ik lees eigenlijk alleen maar 'bij mij is het andersom' reacties.

Zouden de laagopgeleiden die in zich niet durven te melden of zijn ze te druk in ONZ of KLB?
  zondag 5 juli 2009 @ 15:35:23 #75
220480 Dingess
PeeVeeDeeAaa
pi_70668631
Dingess' schoolcarriere:

Basisschool: allemaal 6'jes

Klas 1: VMBO-T -----> allemaal 6'jes.
Klas 2: HAVO -----> allemaal 6'jes.
Klas 3 t/m 6: VWO ---> diploma behaald met wederom allemaal 6'jes.

Nu: Technische studie @ Leiden

Ouders: geen opleiding, hadden beide geen 'zin' in school hebben ze me verteld (m'n ma = huisvrouw, m'n pa was voetballer)

Misschien zijn je kinderen netals mij 'laatbloeiers' hoewel het voor mij weinig zal uitmaken of m'n kinderen hoogopgeleid zijn of niet. Health comes first. Tuurlijk is het leuk als ze een universitaire studie afmaken maar dat is zeker geen must.
  zondag 5 juli 2009 @ 21:01:06 #76
261554 rodka
Hooi noch stro
pi_70680050
Hoe werk je eigenlijk je weg omhoog met allemaal zesjes?
  zondag 5 juli 2009 @ 21:26:17 #77
242274 Granaatappel
Explosief fruit
pi_70680972
quote:
Op zondag 5 juli 2009 21:01 schreef rodka het volgende:
Hoe werk je eigenlijk je weg omhoog met allemaal zesjes?
Als je het intellect wel hebt maar niet volledig benut?

Verder laat mijn middelbare school mensen met 6'en op VMBO niet overgaan naar HAVO en al helemaal niet mensen met 6'en op HAVO naar VWO. Dat is onmogelijk hier, misschien ligt dat verschillend per school.
  zondag 5 juli 2009 @ 21:37:12 #78
261554 rodka
Hooi noch stro
pi_70681391
Dat laatste bedoelde ik ook. Cijfers zeggen niks over iemand's kunnen, maar scholen denken daar doorgaans anders over, vandaar.
pi_70689073
quote:
Op zaterdag 4 juli 2009 21:59 schreef Pavlovje het volgende:
Endymion9, zelf nooit HBO gedaan of aspiraties om het te doen, maar volgens mij zit er erg veel variatie in HBO opleidingen onderling. Sommigen, zoals SPH en Vrijetijdsmanagement en dergelijke (al weet ik het alleen van vrijetijdsmanagement) schijnen amper beter dan MBO niveau te zijn. Sommige beta HBO opleidingen schijnen echter wel de moeite waard te zijn. Ook ken ik een promovendus archeologie die zeer te spreken is over het niveau van de HBO assistent-archeologen die bij hem meelopen..

Overigens is dat natuurlijk zo voor alle niveaus. MBO opleidingen werktuigbouwkunde of maritiem officier schijnen ook geen pretje te zijn.
Och, de meeste WO-ballen die hier zo graag afgeven op het HBO deinzen al terug zodra ze een meervoudige integraal met daarin een stap als breuksplitsen, partieel primitiveren, of coordinaatstelselconversie polair <-> orthogonaal zien. De WO-ers die zulke kunstjes zo uit de mouw schudden hoor je dan weer nauwelijks.
  maandag 6 juli 2009 @ 11:36:06 #80
230806 Pavlovje
Does it ring a bell?
pi_70694313
quote:
Op maandag 6 juli 2009 01:46 schreef ErictheSwift het volgende:

[..]

Och, de meeste WO-ballen die hier zo graag afgeven op het HBO deinzen al terug zodra ze een meervoudige integraal met daarin een stap als breuksplitsen, partieel primitiveren, of coordinaatstelselconversie polair <-> orthogonaal zien. De WO-ers die zulke kunstjes zo uit de mouw schudden hoor je dan weer nauwelijks.
Maar da's logisch als het hun vakgebied niet is. Je kan moeilijk afgeven op mensen die niets met die informatie kunnen en het nooit zullen hoeven toepassen. Zo kan iedere student/scholier van elke willekeurige studie/opleiding wel een aantal dingen opnoemen om vervolgens te zeggen "zeau! Dat kan jij niet, hé?".

Natuurlijk niet. Want anders zouden die studies voor niets zijn, als het dingen zijn die iedereen al behoort te weten.
  maandag 6 juli 2009 @ 12:12:44 #81
241594 iBolt
Lighting
pi_70695647
quote:
Op zondag 5 juli 2009 13:23 schreef Californium het volgende:

[..]

Een van de 'moeilijkere' HBO studies inderdaad
Are you kidding me? Elektrotechniek, werktuigbouwkunde of mechatronica is toch wel een van de zwaarste studies op hbo. Iig werd door docenten van onze hogeschool de laatste als zwaarste bestempeld omdat je veel kennis moet hebben van veel vakgebieden.
  dinsdag 7 juli 2009 @ 12:33:36 #82
109533 MichielPH
Let maar niet op mij.
pi_70735000
quote:
Op maandag 6 juli 2009 12:12 schreef iBolt het volgende:

[..]

Are you kidding me? Elektrotechniek, werktuigbouwkunde of mechatronica is toch wel een van de zwaarste studies op hbo. Iig werd door docenten van onze hogeschool de laatste als zwaarste bestempeld omdat je veel kennis moet hebben van veel vakgebieden.
Muhaa! Ik vraag me toch elke keer weer af wat dan het niveau moet zijn van andere studies..

Het valt me trouwens wel op dat veel mensen zeggen dat de kinderen van TS niet dom hoeven te zijn en dat ze niet op hun neer moeten kijken, terwijl ze dat nooit zei. Het is - lijkt mij - dat ze gewoon niet weet watvoor cultuur er heerst.
'To alcohol, the cause of and the solution to all of life's problems' - Homer J. Simpson
pi_70735382
quote:
Op maandag 6 juli 2009 12:12 schreef iBolt het volgende:

[..]

Klopt... maar dan valt dat toch nog onder de 'moeilijkere' wetende dat merendeel toch makkelijk is jah
pi_70767774
quote:
Op maandag 6 juli 2009 11:36 schreef Pavlovje het volgende:
Maar da's logisch als het hun vakgebied niet is. Je kan moeilijk afgeven op mensen die niets met die informatie kunnen en het nooit zullen hoeven toepassen. Zo kan iedere student/scholier van elke willekeurige studie/opleiding wel een aantal dingen opnoemen om vervolgens te zeggen "zeau! Dat kan jij niet, hé?".

Natuurlijk niet. Want anders zouden die studies voor niets zijn, als het dingen zijn die iedereen al behoort te weten.
Nou, mij gaat het meer om het door de zogenaamd elitaire balletjes graag gebezigde babbeltje van hun patent op het denkniveau waar die HBO-ertjes nooooooit aan zouden kunnen tippen. De vergelijking HBO-beta <-> WO-beta lijkt me weinig reden tot discussie; dat niveauverschil is duidelijk aanwezig. Anderzijds; de ballen verwijten de cursisten maar wat graag "een gebrek aan vermogen tot logisch denken en abstraheren". Nou, als er 1 tak van sport is waar een beroep op logisch en abstract kunnen denken gedaan wordt, dan is het wel de afdeling harde beta, waar je een aardige sloot wiskunde meekrijgt. Ook op HBO-niveau. Daar ga je met die 1 a 2 jaar meer VWO tov het HAVO niet aankomen.
Uiteraard blijft het een kwestie van "wie eist, die bewijst", maar dat geldt natuurlijk ook andersom . Vandaar mijn vorige post.
  woensdag 8 juli 2009 @ 17:30:44 #85
261554 rodka
Hooi noch stro
pi_70785782
Mensen patsen gewoon graag met hun status, net zoals HBO'ers dat weer bij MBO'ers doen en MBO'ers van 4 tot en met 1. Zit in de mens, ik krijg het zelf ook wel eens over me heen omdat mijn ene studie vrij gamma is. Gewoon geen boodschap aan hebben, ik ken mn eigen capaciteiten en uiteindelijk komt het toch altijd voort uit onzekerheid
  zaterdag 11 juli 2009 @ 15:51:05 #86
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_70877633
quote:
Op woensdag 8 juli 2009 04:53 schreef ErictheSwift het volgende:

[..]

Nou, mij gaat het meer om het door de zogenaamd elitaire balletjes graag gebezigde babbeltje van hun patent op het denkniveau waar die HBO-ertjes nooooooit aan zouden kunnen tippen. De vergelijking HBO-beta <-> WO-beta lijkt me weinig reden tot discussie; dat niveauverschil is duidelijk aanwezig. Anderzijds; de ballen verwijten de cursisten maar wat graag "een gebrek aan vermogen tot logisch denken en abstraheren". Nou, als er 1 tak van sport is waar een beroep op logisch en abstract kunnen denken gedaan wordt, dan is het wel de afdeling harde beta, waar je een aardige sloot wiskunde meekrijgt. Ook op HBO-niveau. Daar ga je met die 1 a 2 jaar meer VWO tov het HAVO niet aankomen.
Uiteraard blijft het een kwestie van "wie eist, die bewijst", maar dat geldt natuurlijk ook andersom . Vandaar mijn vorige post.
Merk zelf op WO-betà dat de pure en harde wiskunde of mechanica minder stelselmatig voorkomt in het onderwijsprogramma. Zo zijn er HBO-betà studies waar je het eerste jaar gewoon 50 % calculus en 50 % mechanica/dynamica krijgt.

Bij het WO krijg je deze hoeveelheid er in 18 colleges doorheen en moet je de tentamens maken met 10 opgaves van integreren en momentenlijnen construeren. Hier wordt op het HBO veel meer op gehamerd en mee geoefend doordat zij dit in hun beroep ook vaker nodig zullen hebben.

Dit zelfde geldt overigens voor alle "praktische" technische vakken, zoals bouwtechniek of CAD.
HBO'ers zullen nu eenmaal de detaillisten en de cad-tekenaars zijn, terwijl de WO'ers de beleidsbepalers worden.

Een hoogleraar chemie en werktuigbouwkunde zei eens:
"Hoeveel natuurkunde en wiskunde je ook krijgt tijdens je studie, uiteindelijk zal elke academici het meeste gebruik maken van de portie economie en management & organisatie van de middelbare schooltijd, aangezien je echt geen vectoren of functies gaat ontbinden in je toekomstige beroep"
Power is a lot like real estate, it's all about location, location, location.
The closer you are to the source, the higher your property value.
pi_70909104
Mijn pa was niet zo zeer hoog opgeleid. Hij heeft HAVO gedaan, maar zit nu wel in een functie waarvoor eigenlijk een universitaire achtergrond benodigd is (teamcoordinator bij de belastingdienst).
Mijn moeder heeft huishoudschool gedaan.

Ik ben op het VMBO terecht gekomen terwijl ik daar niet thuis hoorde. Ik heb altijd leerproblemen gehad, maar niet omdat ik te dom was. Nu komen 'we' er langzaam achter dat ik waarschijnlijk ADD heb waardoor ik me nooit echt heb kunnen concentreren of inzetten op / voor school. Dat is erg vervelend. Vooral bij de intelligentere kinderen valt het vaak niet direct op dat ze een aandachtsstoornis hebben, en zelf weten ze ook niet beter want ze zijn al hun hele leven zo Het is dus echt zaak dat een ouder heel bewust bezig ermee is of het VMBO wel de juiste plek voor het kind is, en of de reden van het op het VMBO terecht komen niet in iets anders kan zitten dan de intelligentie van het kind. Het is simpelweg rampzalig om daar terecht te komen als je meer kunt. Dat wil je echt niet

Ik heb het niet bepaald leuk gehad op het VMBO. Veel gepest omdat ik dik was destijds enzo. Sowieso zit er op het VMBO natuurlijk veel uitschot. Daarnaast was ik erg onzeker. Zowel over mijn capaciteiten als over mezelf als persoon / mijn sociale vaardigheden.
Ik vond weinig aansluiting. Logisch ook, aangezien ik daar niet thuis hoorde. Dat maakt je natuurlijk nog onzekerder, want je voelt je een vreemde eend. Je zoekt op die leeftijd het probleem bij jezelf, in plaats van te bedenken dat je ook gewoon anders kunt zijn zonder dat dat aan iemand ligt.

Maar ik heb er ook veel van geleerd Ik zal mijn kinderen later zeker niet gaan pushen om naar het VWO te gaan ofzo. Wel zal ik bewuster bezig zijn met hun studie. Niet meteen voor de makkelijke weg gaan en zeggen: ze zijn te dom, of te lui.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')