Ze moeten misschien nog op gang komen.quote:Op dinsdag 9 juni 2009 09:39 schreef truant8 het volgende:
mijn 2 kids zitten op het vmbo, terwijl hun vader en ik gym en universiteit hebben gedaan. Vind het moeilijk om me voor te stellen hoe het moet zijn op het vmbo, de jongens vertellen er weinig over.
Zijn er jonge mensen die dit herkennen? Voel je je onder druk gezet omdat jij niet op het gymnasium zit? heb je het gevoel dat je ouders weten waar je mee bezig bent?
Ik heb veel vragen, en heb hier ook al met mijn zoons over gepraat, maar ik ben heel benieuwd naar andere ervaringen.
Is ook geen grap, het is gewoon dieptriest.quote:Op dinsdag 9 juni 2009 10:43 schreef Pavlovje het volgende:
[..]
Ja, klopt.
Wilde je dat horen? Ik begrijp de grap niet.
Fijn dat je het zelf toegeeft. Dan vraag ik me af - wat? Wat verwarde je, hoe ik het vmbo ervoer, of hoe ik daarna vond dat mbo'ers niets minder zijn dan zogenaamd 'hoger opgeleiden', die in sommige gevallen minder toevoegen aan de maatschappij dan mbo'ers?quote:Op dinsdag 9 juni 2009 11:00 schreef DirkZz het volgende:
[..]
Is ook geen grap, het is gewoon dieptriest.
HBO = Hoger beroeps onderwijsquote:Op dinsdag 9 juni 2009 11:02 schreef Jesse_ het volgende:
Al die havisten en hbo'ers die denken dat ze hoogopgeleid zijn
dat dusquote:Op dinsdag 9 juni 2009 11:12 schreef Pavlovje het volgende:
Want ik begrijp niet aan welke kant je zit. Die Z'tjes in je naam laten mij denken dat je een van die luie vmbo-alcoholisten bent die mijn reaguursel enigszins verkeerd begrijpt en zich aangevallen voelt. Laat ik het zo stellen; de maatschappij heeft meer aan een vrolijke buschauffeur die zijn werk goed doet dan honderd afgestudeerde WO-filosofen en vrijetijdskundigen. Randdebielen vind je in elk opleidingsniveau maar zijn jammer genoeg oververtegenwoordigd in het vmbo, ten koste van al die hardwerkende vmbo'ers.
Op die manier is pindakaas ook kaas.quote:Op dinsdag 9 juni 2009 11:16 schreef Californium het volgende:
[..]
HBO = Hoger beroeps onderwijs
LBO / MBO / HBO bashersIk zie echt het nut daar niet van in
![]()
Volgens mij zijn HBO'ers nog altijd hoogopgeleiden.... Ik vind het prima als jij het daar niet mee eens bentquote:Op dinsdag 9 juni 2009 11:21 schreef Jesse_ het volgende:
[..]
Op die manier is pindakaas ook kaas.
Maar dat is het niet!
Je mag zelf de puntjes verbinden.
Dat valt simpelweg niet te ontkennen.quote:Op dinsdag 9 juni 2009 11:26 schreef Californium het volgende:
[..]
Volgens mij zijn HBO'ers nog altijd hoogopgeleiden.... Ik vind het prima als jij het daar niet mee eens bent
Inderdaad. Er zijn meer soorten intelligentie dan de analytische intelligentie die op het onderwijs gevraagd wordt. Automonteurs zijn misschien 'laagopgeleid', toch zal het mij jaren duren om te kunnen wat zij (ook voor hun opleiding) moeiteloos schijnen te doen.quote:Op dinsdag 9 juni 2009 11:29 schreef Chooselife het volgende:
Het komt zoals het komt.
Als de kids meer in hun mars hebben, raken ze vanzelf hoger opgeleid. Als dat niet zo is, gewoon accepteren en doorgaan met van ze te houden.
Precies.quote:Op dinsdag 9 juni 2009 11:31 schreef Pavlovje het volgende:
[..]
Inderdaad. Er zijn meer soorten intelligentie dan de analytische intelligentie die op het onderwijs gevraagd wordt. Automonteurs zijn misschien 'laagopgeleid', toch zal het mij jaren duren om te kunnen wat zij (ook voor hun opleiding) moeiteloos schijnen te doen.
quote:Op maandag 15 juni 2009 17:27 schreef Cahir het volgende:
En dan raar opkijken als ik school en privé gescheiden wil houden.
Ik zit elke dag tot 10 voor half 5 op school... denk je dat ik daarna ook maar 1 moment over school wil beginnen?quote:Op maandag 15 juni 2009 18:47 schreef Pavlovje het volgende:
[..]
Ik ben het voor de rest met je eens, alhoewel het natuurlijk niets meer dan interesse is van je ouders. Maar kom op - school en privé gescheiden? Doe niet zo interessant.
Wat heb je het toch zwaar meid.quote:Op maandag 15 juni 2009 22:13 schreef Cahir het volgende:
[..]
Ik zit elke dag tot 10 voor half 5 op school... denk je dat ik daarna ook maar 1 moment over school wil beginnen?
Ja. Ik heb het fucking zwaar vergeleken met andere pretroosters. Zelfs op het WO hebben ze een korter rooster.quote:
Dit klopt inderdaad helemaal, ik zelf heb een vriendenkring (13 mensen ofso) waarvan iedereen op vmbo zit en/of al werkt. (grootste deel is nu net klaar met vmbo). Ik doe Havo, en ben van plan om HBO Ict te toen, en voel toch wel dat de vriendenkring hier best veel invloed op heeft (niet genoeg om mij te doen stoppen met school na havoquote:Op maandag 15 juni 2009 00:16 schreef Leonidas82 het volgende:
Wat belangrijker is, is de vriendenkring van je zoons. Doen zij havo en hebben zij plannen om te studeren? Grote kans dat je zoons uiteindelijk dan ook geen studeren. Gaan ze om met aso-vmbo'ers? Grote kans dat ze niet verder komen dan mbo-2 en gaan werken (of miss niet eens een mbo-diploma).
Je hebt veel wijze dingen gezegd maar hier ga je op je plaat, je bent niet de enige die meerdere niveau's heeft doorlopen knul. Heb net vwo diploma binnen gesleept na m'n Havo en er was wel degelijk verschil. Qua stof valt het mee, maar de manier van denken is wel anders.quote:Op dinsdag 9 juni 2009 11:26 schreef Pavlovje het volgende:
Als ik ergens een schijt hekel aan heb, dan is het wel VWO'ers die schijnen te denken dat hun middelbare schoolopleiding een soort van 'pinnacle of human achievement' is. Ik heb inmiddels elk niveau doorlopen, en het spijt me te zeggen dat VWO geen moer voorstelt en slechts weinig verschilt met HAVO. De universiteit stelt ook geen reet voor, maar, toegegeven, dat komt omdat ik misschien één van de makkelijkere studies heb uitgekozen (niet expres).
Wie zegt dat (V)MBO laag is? Iemand die VMBO-T doet en vervolgens MBO4 afmaakt kan wel een goede job vinden. Met een beetje geluk kan je zelfs op deeltijd HBO doen, verdien je in de tussentijd nog een leuk zakcentje.quote:Op woensdag 17 juni 2009 23:26 schreef Seam het volgende:
Ik weet wel dat ik het verschrikkelijk zou vinden als mijn kinderen later zo'n lage opleiding zouden genieten
Ik zie niet in op welke manier ik op mijn plaat ga - hoogstens dat de overschakeling van de denkwijze voor mij minder salient was dan jij het ervaarde. Overigens zaten havisten en vwo'ers vaak in dezelfde klassen en kregen ze les van dezelfde leraren, misschien dat die overgang vandaar minder zichtbaar voor mij was.quote:Op zondag 21 juni 2009 21:29 schreef Editeur het volgende:
[..]
Je hebt veel wijze dingen gezegd maar hier ga je op je plaat, je bent niet de enige die meerdere niveau's heeft doorlopen knul. Heb net vwo diploma binnen gesleept na m'n Havo en er was wel degelijk verschil. Qua stof valt het mee, maar de manier van denken is wel anders.
Je zat bij havo in de klas? Forgive me, blame your school.quote:Op maandag 22 juni 2009 00:01 schreef Pavlovje het volgende:
[..]
Ik zie niet in op welke manier ik op mijn plaat ga - hoogstens dat de overschakeling van de denkwijze voor mij minder salient was dan jij het ervaarde. Overigens zaten havisten en vwo'ers vaak in dezelfde klassen en kregen ze les van dezelfde leraren, misschien dat die overgang vandaar minder zichtbaar voor mij was.
Natuurlijk blijft het subjectief. Die alinea was er ook meer om te zeggen dat ik er een hekel aan heb dat sommige VWO'ers zichzelf onterecht als verreweg het hoogst haalbare zien. Typisch dat, zover ik dat ervaar, diegenen vaak in de meest nutteloze (soms HBO) studies eindigen, óf met tegenzin een prestige-studie gaan doen, enkel om zichzelf te kunnen blijven valideren als 'intelligenter dan jij'. Toch blijf ik er bij dat het niveauverschil van HAVO en VWO leerlingen niet erg groot is. In ieder geval wanneer je het vergelijkt met VMBO. Maar dat blijft mijn mening, en daar hoef je het natuurlijk niet mee eens te zijn.
quote:Op maandag 22 juni 2009 00:07 schreef Editeur het volgende:
[..]
Je zat bij havo in de klas? Forgive me, blame your school.
Wat ik vooral mooi vond, was de laatste quote.quote:Op dinsdag 23 juni 2009 18:09 schreef Friek_ het volgende:
Omgekeerde situatie bij mij: ouders hebben allebei een beroepsopleiding achter de rug terwijl ik nu op de universiteit zit. Mocht ik later kinderen hebben dan zou het me geen donder uitmaken of ze nu LBO-zwakstroom doen of promoveren in de theoretische natuurkunde. Later wil ik simpelweg dat mijn kinderen gelukkig zijn ongeacht welke opleiding zij doen of interesses die zij hebben.
Aan de mensen die het moeilijk lijkt om kinderen te krijgen die dommer dan zijzelf zijn raad ik aan om het volgende interview te lezen: klik. Een interview met één van mijn hoogleraren die een kind kreeg met syndroom van Down. Eén ding uit dat interview bleef me heel goed bij, namelijk het volgende:
"Toen Guliano een schattig babytje was vonden mijn vrouw en ik dat het niet zoveel verschil maakte, wel of geen syndroom van Down. Maar zijn toekomst...ons werd geschilderd dat hij op zijn best wasknijpers in elkaar kon zetten. Mijn god, wasknijpers in elkaar zetten! Daar denk ik nu anders over. Ik zie op dat activiteitencentrum hoe mensen de hele dag bezig zijn met voorgeprinte dingen tellen en in zakjes stoppen, maar dat druipt absoluut niet van zieligheid. Dat is hún taak. Daar zijn ze trots op. Dat ik zo dacht over wasknijpers maken, was mijn geborneerdheid."
Ik denk dat er een hoop ouders een voorbeeld kunnen nemen aan die man.quote:'Ik hoop niet dat het normaal wordt om reserves naar voren te brengen: ik wil wel een kind, maar het moet aan die en die eisen voldoen. Dat vind ik categorale verwarring. Dat kun je van een auto zeggen en van een ijskast, maar niet van een kind.'
Niet alleen dat. Vroeger was er ook de moraal dat studeren niet belangrijk was. Dat is nu wel anders. Bovendien moet je je intelligentie wel de kans geven om te ontwikkelen: dat gebeurt voornamelijk door scholing. Als jij niks leert, kun je jezelf ook niet ontwikkelen.quote:Op donderdag 2 juli 2009 15:29 schreef rodka het volgende:
Ik lees overigens veel mensen die spreken over lager opgeleide ouders terwijl ze zelf wel hoger zijn opgeleid. Ik ben van mening dat het niveau van educatie gewoon lager is geworden, althans niet evenredig gestegen met de stijging van kennis over het algemeen.
quote:Door mijn lange traject ben ik al een tijdje bezig, gelukkig heb ik nog nooit vertraging opgelopen en kan ik straks als 25-jarige afstuderen
Ik heb niet het gevoel dat ik veel ouder dan mijn medestudenten ben. Tuurlijk, er zitten er tussen die direct na hun VWO zijn gaan studeren en nominaal lopen, die zijn nu 22. Maar in mijn werkgroepen zijn de meesten tussen 23 en 25 jaar. Ik moet wel zeggen dat ik voornamelijk contact heb met andere schakelaars die ook eerst hbo hebben gedaan, die zijn meestal iets ouder dan de rest.quote:Op donderdag 2 juli 2009 16:47 schreef GR het volgende:
[..]
Is dat ongeveer de standaardleeftijd voor afstuderen? of merk je dat je veel ouder/jonger bent dan je medestudenten?
Zo'n gezin ken ik ook. Ik denk dat het de meeste ouders niet uitmaakt, zolang het kind maar gelukkig is. Ze kunnen zich alleen maar moeilijk voorstellen dat je gelukkig kunt zijn als je wat minder kan. Enerzijds omdat je je niet kunt voorstellen dat je zelf gelukkig zou zijn als je dag in, dag uit wasknijpers in elkaar zou zetten. Maar anderzijds ook omdat je je zorgen maakt of er wel altijd goede zorg voor je kind zal zijn, ook als je zelf straks overleden bent.quote:Op zondag 28 juni 2009 19:58 schreef Ewelina het volgende:
Ik heb dat zelf ook deels meegemaakt- mijn stiefvader was architect en kreeg een geestelijk gehandicapte zoon. Nu heb ik die pas leren kennen toen ik zelf 14 was, maar ik kreeg de indruk dat ze stapelgek op elkaar waren. Ik heb nooit het idee gehad dat hij zijn andere kinderen -niet gehandicapt, allebei een HBO diploma op zak- liever mocht.
Mag ik vragen wat je hebt gestudeerd op het M/HBO?quote:Op zaterdag 4 juli 2009 21:51 schreef Endymion9 het volgende:
Het HBO is meer een veredelde vorm van het MBO-4 (alle lagere MBO's zijn echt meer een voortzetting van het VMBO, inclusief het klassikale onderwijs). Het spijt me te zeggen, maar het niveau van veel HBO opleidingen is mijns inziens teleurstellend. Neem het volgende voorbeeld: Het schrijven van rapporten en verslagen. Het taalgebruik is slecht, de zinsbouw vaak onlogisch en het verhaal niet chronologisch. Voornamelijk bij doorstromers, want deze zaken komen amper aan bod op het MBO, en niet op het VMBO.
En dat was van zo'n laag niveau?quote:
quote:Op zondag 5 juli 2009 13:18 schreef Pavlovje het volgende:
[..]
En dat was van zo'n laag niveau?
Dat had ik niet verwacht. Zelf zat ik er een tijdje terug ook nog over te denken om die studie te doen.
Als je het intellect wel hebt maar niet volledig benut?quote:Op zondag 5 juli 2009 21:01 schreef rodka het volgende:
Hoe werk je eigenlijk je weg omhoog met allemaal zesjes?
Och, de meeste WO-ballen die hier zo graag afgeven op het HBO deinzen al terug zodra ze een meervoudige integraal met daarin een stap als breuksplitsen, partieel primitiveren, of coordinaatstelselconversie polair <-> orthogonaal zien. De WO-ers die zulke kunstjes zo uit de mouw schudden hoor je dan weer nauwelijks.quote:Op zaterdag 4 juli 2009 21:59 schreef Pavlovje het volgende:
Endymion9, zelf nooit HBO gedaan of aspiraties om het te doen, maar volgens mij zit er erg veel variatie in HBO opleidingen onderling. Sommigen, zoals SPH en Vrijetijdsmanagement en dergelijke (al weet ik het alleen van vrijetijdsmanagement) schijnen amper beter dan MBO niveau te zijn. Sommige beta HBO opleidingen schijnen echter wel de moeite waard te zijn. Ook ken ik een promovendus archeologie die zeer te spreken is over het niveau van de HBO assistent-archeologen die bij hem meelopen..
Overigens is dat natuurlijk zo voor alle niveaus. MBO opleidingen werktuigbouwkunde of maritiem officier schijnen ook geen pretje te zijn.
Maar da's logisch als het hun vakgebied niet is. Je kan moeilijk afgeven op mensen die niets met die informatie kunnen en het nooit zullen hoeven toepassen. Zo kan iedere student/scholier van elke willekeurige studie/opleiding wel een aantal dingen opnoemen om vervolgens te zeggen "zeau! Dat kan jij niet, hé?".quote:Op maandag 6 juli 2009 01:46 schreef ErictheSwift het volgende:
[..]
Och, de meeste WO-ballen die hier zo graag afgeven op het HBO deinzen al terug zodra ze een meervoudige integraal met daarin een stap als breuksplitsen, partieel primitiveren, of coordinaatstelselconversie polair <-> orthogonaal zien. De WO-ers die zulke kunstjes zo uit de mouw schudden hoor je dan weer nauwelijks.
Are you kidding me? Elektrotechniek, werktuigbouwkunde of mechatronica is toch wel een van de zwaarste studies op hbo. Iig werd door docenten van onze hogeschool de laatste als zwaarste bestempeld omdat je veel kennis moet hebben van veel vakgebieden.quote:Op zondag 5 juli 2009 13:23 schreef Californium het volgende:
[..]
Een van de 'moeilijkere' HBO studies inderdaad
quote:Op maandag 6 juli 2009 12:12 schreef iBolt het volgende:
[..]
Are you kidding me? Elektrotechniek, werktuigbouwkunde of mechatronica is toch wel een van de zwaarste studies op hbo. Iig werd door docenten van onze hogeschool de laatste als zwaarste bestempeld omdat je veel kennis moet hebben van veel vakgebieden.
Klopt... maar dan valt dat toch nog onder de 'moeilijkere' wetende dat merendeel toch makkelijk is jahquote:Op maandag 6 juli 2009 12:12 schreef iBolt het volgende:
[..]
Are you kidding me? Elektrotechniek, werktuigbouwkunde of mechatronica is toch wel een van de zwaarste studies op hbo. Iig werd door docenten van onze hogeschool de laatste als zwaarste bestempeld omdat je veel kennis moet hebben van veel vakgebieden.
Nou, mij gaat het meer om het door de zogenaamd elitaire balletjes graag gebezigde babbeltje van hun patent op het denkniveau waar die HBO-ertjes nooooooit aan zouden kunnen tippen. De vergelijking HBO-beta <-> WO-beta lijkt me weinig reden tot discussie; dat niveauverschil is duidelijk aanwezig. Anderzijds; de ballen verwijten de cursisten maar wat graag "een gebrek aan vermogen tot logisch denken en abstraheren". Nou, als er 1 tak van sport is waar een beroep op logisch en abstract kunnen denken gedaan wordt, dan is het wel de afdeling harde beta, waar je een aardige sloot wiskunde meekrijgt. Ook op HBO-niveau. Daar ga je met die 1 a 2 jaar meer VWO tov het HAVO niet aankomen.quote:Op maandag 6 juli 2009 11:36 schreef Pavlovje het volgende:
Maar da's logisch als het hun vakgebied niet is. Je kan moeilijk afgeven op mensen die niets met die informatie kunnen en het nooit zullen hoeven toepassen. Zo kan iedere student/scholier van elke willekeurige studie/opleiding wel een aantal dingen opnoemen om vervolgens te zeggen "zeau! Dat kan jij niet, hé?".
Natuurlijk niet. Want anders zouden die studies voor niets zijn, als het dingen zijn die iedereen al behoort te weten.
Merk zelf op WO-betà dat de pure en harde wiskunde of mechanica minder stelselmatig voorkomt in het onderwijsprogramma. Zo zijn er HBO-betà studies waar je het eerste jaar gewoon 50 % calculus en 50 % mechanica/dynamica krijgt.quote:Op woensdag 8 juli 2009 04:53 schreef ErictheSwift het volgende:
[..]
Nou, mij gaat het meer om het door de zogenaamd elitaire balletjes graag gebezigde babbeltje van hun patent op het denkniveau waar die HBO-ertjes nooooooit aan zouden kunnen tippen. De vergelijking HBO-beta <-> WO-beta lijkt me weinig reden tot discussie; dat niveauverschil is duidelijk aanwezig. Anderzijds; de ballen verwijten de cursisten maar wat graag "een gebrek aan vermogen tot logisch denken en abstraheren". Nou, als er 1 tak van sport is waar een beroep op logisch en abstract kunnen denken gedaan wordt, dan is het wel de afdeling harde beta, waar je een aardige sloot wiskunde meekrijgt. Ook op HBO-niveau. Daar ga je met die 1 a 2 jaar meer VWO tov het HAVO niet aankomen.
Uiteraard blijft het een kwestie van "wie eist, die bewijst", maar dat geldt natuurlijk ook andersom. Vandaar mijn vorige post.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |