abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_69852684
mijn 2 kids zitten op het vmbo, terwijl hun vader en ik gym en universiteit hebben gedaan. Vind het moeilijk om me voor te stellen hoe het moet zijn op het vmbo, de jongens vertellen er weinig over.
Zijn er jonge mensen die dit herkennen? Voel je je onder druk gezet omdat jij niet op het gymnasium zit? heb je het gevoel dat je ouders weten waar je mee bezig bent?
Ik heb veel vragen, en heb hier ook al met mijn zoons over gepraat, maar ik ben heel benieuwd naar andere ervaringen.
  dinsdag 9 juni 2009 @ 09:44:27 #2
15967 Frollo
You know I am a righteous man
pi_69852803
Je zegt dat ze weinig vertellen, maar je vraagt zelf toch wel hoe het op school was, neem ik aan? Hoe oud zijn ze?
pi_69853062
-doe eens niet-

[ Bericht 92% gewijzigd door Rene op 09-06-2009 12:24:40 ]
pi_69853100
ja, maar dat is denk ik net zoals mijn moeder (mulo) mij vroeger vroeg hoe het op school was gegaan. Uit haar vragen was duidelijk dat ze echt geen idee had hoe het op school toeging. En die reactie bespeur ik nu ook bij mijn zoons, 12 en 14.
pi_69853123
-doe eens niet-

[ Bericht 65% gewijzigd door Rene op 09-06-2009 12:24:54 ]
Het is geel en staat in mijn ondertitel!
3DS friend code: 2191-7623-9035
pi_69853148
-reactie op edit-

[ Bericht 98% gewijzigd door Rene op 09-06-2009 12:25:17 ]
buitenlanders zijn lui! en, ze nemen al onze banen in !!!!
pi_69853312
Vertelde zelf thuis ook nooit verhalen over school, had daar ook nooit echt behoefte aan. Ik was wel slim genoeg voor een betere opleiding (dat zeiden de leraren ook altijd) maar had totaal geen motivatie of interesse etc + ik heb dyscalculie en een lichte dyslectie, dus de motivatie (+ een soort gevoel van onzekerheid) met school was al sinds de lagere school ver zoek. Zelf vond ik het altijd erg irritant dat ze je een beeld opleggen dat je later dan een shit baan/toekomst krijgt etc, en dat je nu niet (als vb) bepaald zit te wachten op de vraag; welke opleiding doe jij, etc. Mijn ouders bemoeide zich ook verder nooit met mijn huiswerk, en besteedde dan er dan ook bar weinig tijd aan (+/-5min/week). En meeste leerstof te saai.
Dus ik er daar nu niet bepaald plezier in had, is ook mede een oorzaak dat je weinig tot niets vertelde thuis, Misschien gaan je zoons ook niet echt met plezier naar school?
pi_69853329
en het gewoon vragen is geen optie omdat?
pi_69853480
Andersom... ouders Mulo en MEAO geloof ik. Ikzelf havo en nu bijna klaar met het HBO. De eerste paar jaar ging wel goed, daarna had ik echt het idee dat ze me niet snapten. Ik kon zeg maar geen vragen stellen over mijn huiswerk, want het antwoord wisten ze toch niet.

Maar dat je kinderen nu op het VMBO zitten zegt opzich toch niet zo heel veel? Welk kader doen ze? Ze kunnen altijd nog door naar de havo en/of vwo... Of anders MBO en later HBO.
Wat vinden ze er eigenlijk zelf van?
  dinsdag 9 juni 2009 @ 10:14:28 #10
230806 Pavlovje
Does it ring a bell?
pi_69853549
Truant, mijn beide ouders zijn beide (zeer) laag opgeleid wat er samen met een nog belangrijke factor (binnen de familie) voor zorgde dat ik op het vmbo werd geplaatst. Het vmbo is het zieke afvalputje van de maatschappij, en ik voelde mij daar vier jaar lang enorm tegen het harnas gejaagd. De meest belangrijke gesprekken van de dag waren "weet juhh hoe veul ik gezopuhh hepp? Kankergaaf, man!". Wanneer een leraar iets uitlegde dat - volgens hen - boven hun niveau lag, schaamde ze zich er niet voor om te zeggen dat dit niet geleerd hoefde te worden, "omdat ze toch maar vmbo doen en geen toekomst hebben". Hun eigen woorden, niet de mijne.

Tot zover een inleidende cursus 'vmbo voor de bezorgde ouder'. Het minste wat je kan doen als je kind op het vmbo zit, is hem of haar weerbaar maken tegen groepsdruk. Maar dat geldt natuurlijk (misschien in ietwat mindere mate) ook voor de andere niveaus.

Nu heb ik mij inmiddels opgewerkt tot de universiteit, en zit ik dus in een vergelijkbare maar tegenovergestelde situatie. Over het bachelor-master systeem hoef ik niet te beginnen, want dat begrijpen ze niet. Als je zegt 'doctor' te kunnen worden, zijn ze volledig in de war omdat ze niet begrijpen wat een studie psychologie of archeologie nou met een arts te maken heeft. Om over studiepunten of inhoud van de studie nog maar te zwijgen.

Maar goed, de enige reden dat ik dit vertel is omdat er mogelijk een parallel te trekken valt. Wie weet zijn uw zoons zeer goed in techniek, waar u misschien niets van af weet. Probeer je er dan zoveel mogelijk in te verdiepen en interesseren. Als er een onzinopleiding in hun hoofd zit, probeer ze dan eventueel subtiel te motiveren om Havo te doen. Het kan natuurlijk ook zijn dat uw zoons gewoon laatbloeiers zijn. Ik denk overigens dat uw zoons er niet zozeer mee zitten dat hun ouders hoogopgeleid zijn - vmbo'ers en pubers in het algemeen hebben nogal weinig notie van klasseverschil (zoals het hoort, want mbo'ers zijn niets beter of slechter), tenzij dit ze met de paplepel in is gegoten. Ik hoop daarom dat dit niet is gebeurd.
pi_69854132
Pavlovje heeft geen vrienden.
  dinsdag 9 juni 2009 @ 10:41:36 #12
34299 davako
-GATGCTGTTGAA-
pi_69854341
quote:
Op dinsdag 9 juni 2009 09:39 schreef truant8 het volgende:
mijn 2 kids zitten op het vmbo, terwijl hun vader en ik gym en universiteit hebben gedaan. Vind het moeilijk om me voor te stellen hoe het moet zijn op het vmbo, de jongens vertellen er weinig over.
Zijn er jonge mensen die dit herkennen? Voel je je onder druk gezet omdat jij niet op het gymnasium zit? heb je het gevoel dat je ouders weten waar je mee bezig bent?
Ik heb veel vragen, en heb hier ook al met mijn zoons over gepraat, maar ik ben heel benieuwd naar andere ervaringen.
Ze moeten misschien nog op gang komen.
All I do, is sit down at the typewriter, and start hittin' the keys. Getting them in the right order, that's the trick. That's the trick.
  dinsdag 9 juni 2009 @ 10:43:29 #13
230806 Pavlovje
Does it ring a bell?
pi_69854402
quote:
Op dinsdag 9 juni 2009 10:34 schreef DirkZz het volgende:
Pavlovje heeft geen vrienden.
Ja, klopt.

Wilde je dat horen? Ik begrijp de grap niet.
pi_69854512
Bij mij thuis is het eigenlijk andersom. Mijn ouders zijn beiden niet hoog opgeleid en ik heb op mijn gemak de HAVO gehaald, bijna HBO diploma op zak en volgend jaar waarschijnlijk naar de Universiteit.

Als zij gelukkig zijn daar op school en graag een mbo opleiding willen doen, dan moeten ze dat gewoon doen en zal ik me niet teveel zorgen maken. Ga ze niet zitten pushen om een hogere opleiding te doen of HAVO als ze dat niet willen / kunnen. Je kunt natuurlijk wel altijd die optie aangeven en kijken wat ze zelf willen
Op donderdag 4 juni 2009 15:52 schreef Disorder het volgende:
Mannen van Nederland: Neuk niet met Californium.
pi_69854843
quote:
Op dinsdag 9 juni 2009 10:43 schreef Pavlovje het volgende:

[..]

Ja, klopt.

Wilde je dat horen? Ik begrijp de grap niet.
Is ook geen grap, het is gewoon dieptriest.
pi_69854905
-ophouden nu-

[ Bericht 94% gewijzigd door Rene op 09-06-2009 12:26:15 ]
  dinsdag 9 juni 2009 @ 11:12:29 #17
230806 Pavlovje
Does it ring a bell?
pi_69855199
quote:
Op dinsdag 9 juni 2009 11:00 schreef DirkZz het volgende:

[..]

Is ook geen grap, het is gewoon dieptriest.
Fijn dat je het zelf toegeeft. Dan vraag ik me af - wat? Wat verwarde je, hoe ik het vmbo ervoer, of hoe ik daarna vond dat mbo'ers niets minder zijn dan zogenaamd 'hoger opgeleiden', die in sommige gevallen minder toevoegen aan de maatschappij dan mbo'ers?

Want ik begrijp niet aan welke kant je zit. Die Z'tjes in je naam laten mij denken dat je een van die luie vmbo-alcoholisten bent die mijn reaguursel enigszins verkeerd begrijpt en zich aangevallen voelt. Laat ik het zo stellen; de maatschappij heeft meer aan een vrolijke buschauffeur die zijn werk goed doet dan honderd afgestudeerde WO-filosofen en vrijetijdskundigen. Randdebielen vind je in elk opleidingsniveau maar zijn jammer genoeg oververtegenwoordigd in het vmbo, ten koste van al die hardwerkende vmbo'ers.
pi_69855321
quote:
Op dinsdag 9 juni 2009 11:02 schreef Jesse_ het volgende:
Al die havisten en hbo'ers die denken dat ze hoogopgeleid zijn
HBO = Hoger beroeps onderwijs

LBO / MBO / HBO bashers Ik zie echt het nut daar niet van in
pi_69855370
quote:
Op dinsdag 9 juni 2009 11:12 schreef Pavlovje het volgende:

Want ik begrijp niet aan welke kant je zit. Die Z'tjes in je naam laten mij denken dat je een van die luie vmbo-alcoholisten bent die mijn reaguursel enigszins verkeerd begrijpt en zich aangevallen voelt. Laat ik het zo stellen; de maatschappij heeft meer aan een vrolijke buschauffeur die zijn werk goed doet dan honderd afgestudeerde WO-filosofen en vrijetijdskundigen. Randdebielen vind je in elk opleidingsniveau maar zijn jammer genoeg oververtegenwoordigd in het vmbo, ten koste van al die hardwerkende vmbo'ers.
dat dus
pi_69855470
quote:
Op dinsdag 9 juni 2009 11:16 schreef Californium het volgende:

[..]

HBO = Hoger beroeps onderwijs

LBO / MBO / HBO bashers Ik zie echt het nut daar niet van in
Op die manier is pindakaas ook kaas.
Maar dat is het niet!
Je mag zelf de puntjes verbinden.
  dinsdag 9 juni 2009 @ 11:22:10 #21
160834 Florian_
Anatomy is destiny
pi_69855482
Mavo is prima. Maar je moet wel kijken of ze toevalligerwijs niet meer in hun mars hebben. Het is natuurlijk jammer als ze daar eigenlijk niet op hun plek zitten, maar vanwege leerproblemen of (verkeerde) vrienden blijven steken op een laag niveau. Ik heb zelf ook mavo gedaan, en ga komend jaar naar de universiteit. Het hoeft dus niet altijd te betekenen dat je niet meer door kunt groeien als je op de mavo zit.
Primum non nocere
  dinsdag 9 juni 2009 @ 11:26:28 #22
230806 Pavlovje
Does it ring a bell?
pi_69855597
Als ik ergens een schijt hekel aan heb, dan is het wel VWO'ers die schijnen te denken dat hun middelbare schoolopleiding een soort van 'pinnacle of human achievement' is. Ik heb inmiddels elk niveau doorlopen, en het spijt me te zeggen dat VWO geen moer voorstelt en slechts weinig verschilt met HAVO. De universiteit stelt ook geen reet voor, maar, toegegeven, dat komt omdat ik misschien één van de makkelijkere studies heb uitgekozen (niet expres).
pi_69855603
quote:
Op dinsdag 9 juni 2009 11:21 schreef Jesse_ het volgende:

[..]

Op die manier is pindakaas ook kaas.
Maar dat is het niet!
Je mag zelf de puntjes verbinden.
Volgens mij zijn HBO'ers nog altijd hoogopgeleiden.... Ik vind het prima als jij het daar niet mee eens bent
pi_69855681
Het komt zoals het komt.

Als de kids meer in hun mars hebben, raken ze vanzelf hoger opgeleid. Als dat niet zo is, gewoon accepteren en doorgaan met van ze te houden.
pi_69855712
quote:
Op dinsdag 9 juni 2009 11:26 schreef Californium het volgende:

[..]

Volgens mij zijn HBO'ers nog altijd hoogopgeleiden.... Ik vind het prima als jij het daar niet mee eens bent
Dat valt simpelweg niet te ontkennen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')