Dat mag zo zijn. Maar de soldaten die gingen werden onder de kreet van "rust, orde en recht" verplicht om te gaan en 3 of meer jaar dienst te doen.quote:Op maandag 8 juni 2009 18:39 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Rust, orde en recht? De koloniale macht verdedigde gewoon zijn eigen belangen tijdens vrijheidssstrijd. Wij waren "fout".
Lekker makkelijk om je te verschuilen achter de politiek terwijl je een 10 jarig kind loopt te batsen en met je andere hand een strooien dak aan te steken....quote:Op maandag 8 juni 2009 19:33 schreef ErwinRommel het volgende:
"Wij" waren niet fout, "wij" deden onze plicht. En met "wij" bedoel ik de soldaten. De politiek had het besloten.
Het was niet de politiek in Den Haag die hele dorpen over de kling joeg. Dat waren toch echt militairen.quote:Op maandag 8 juni 2009 19:33 schreef ErwinRommel het volgende:
[..]
Dat mag zo zijn. Maar de soldaten die gingen werden onder de kreet van "rust, orde en recht" verplicht om te gaan en 3 of meer jaar dienst te doen.
"Wij" waren niet fout, "wij" deden onze plicht. En met "wij" bedoel ik de soldaten. De politiek had het besloten.
Nederland had het onder de Duitse bezetting ook niet slecht. Soms is vrijheid belangrijker dan materie. We zaten daar om de kolonie te behouden, onze bronnen zeker te stellen, niet om met de mensen aldaar het beste voor te hebben.quote:En ach, kijk naar Indië nu.............in vergelijk met toen erg veel achteruitgang. En ja, ik kan dat weten. Ben zelf een halve pinda.
quote:Op maandag 8 juni 2009 19:35 schreef Buschetta het volgende:
[..]
Lekker makkelijk om je te verschuilen achter de politiek terwijl je een 10 jarig kind loopt te batsen en met je andere hand een strooien dak aan te steken....
Is dat zo Gelly???? Ja 1 dorpje. Ragawede. Daar is dat gebeurd ja. Voor de rest kan ik me weinig excessen voorstellen.quote:Op maandag 8 juni 2009 19:36 schreef gelly het volgende:
[..]
Het was niet de politiek in Den Haag die hele dorpen over de kling joeg. Dat waren toch echt militairen.
Misschien moet je je er dan wat in verdiepen. Punt was dat je de verantwoordelijkheid bij de politiek legde en dat de militairen daar "slechts hun werk deden". Niet van onderwerp veranderen graag.quote:Op maandag 8 juni 2009 19:39 schreef ErwinRommel het volgende:
[..]
Is dat zo Gelly???? Ja 1 dorpje. Ragawede. Daar is dat gebeurd ja. Voor de rest kan ik me weinig excessen voorstellen.
Dus deden ze niet slechts hun werk.quote:En let op Gelly, die rampokkers en ploppers deden exact hetzelfde. Sterker nog, de Nederlandse militair waren nog "watjes" vergeleken met hun wrede daden.
wij waren even fout als de republiek ... alleen gedroegen we ons over het algemeen wat netterquote:Op maandag 8 juni 2009 18:39 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Rust, orde en recht? De koloniale macht verdedigde gewoon zijn eigen belangen tijdens vrijheidssstrijd. Wij waren "fout".
Het is helemaal niet te vergelijken met Afghanistan, of je moet Nederland als de Taliban in het verhaal zien. Nederland was de bezettende macht, we kwamen geen vrijheid brengen.quote:Op maandag 8 juni 2009 19:44 schreef sp3c het volgende:
[..]
wij waren even fout als de republiek ... alleen gedroegen we ons over het algemeen wat netter
maar militair gezien is het wel een boeiend verhaal om je in te verdiepen
zeker met het oog op Afghanistan
Ik ben zeer goed op de hoogte Gelly. En zoals altijd ja, de politiek stuurt militairen, en die doen dan hun werk. Soms zelfs wellicht te grondig. Ik praat dat ook niet goed.quote:Op maandag 8 juni 2009 19:41 schreef gelly het volgende:
[..]
Misschien moet je je er dan wat in verdiepen. Punt was dat je de verantwoordelijkheid bij de politiek legde en dat de militairen daar "slechts hun werk deden". Niet van onderwerp veranderen graag.
[..]
Dus deden ze niet slechts hun werk.
mwah op de grond komt het toch op hetzelfde neerquote:Op maandag 8 juni 2009 19:47 schreef gelly het volgende:
[..]
Het is helemaal niet te vergelijken met Afghanistan, of je moet Nederland als de Taliban in het verhaal zien. Nederland was de bezettende macht, we kwamen geen vrijheid brengen.
Nederland was geen bezetter van Indië vriend. De meeste Indiërs waren maar wat blij met de Nederlanders. En vraag me aub niet waarom, mijn moeke en grootouders zijn daar geboren en hebben met zeer veel pijn Indië in 1988 weer eens bezocht. Zij troffen 1 grote bende aan.quote:Op maandag 8 juni 2009 19:47 schreef gelly het volgende:
[..]
Het is helemaal niet te vergelijken met Afghanistan, of je moet Nederland als de Taliban in het verhaal zien. Nederland was de bezettende macht, we kwamen geen vrijheid brengen.
Maar wij waren dan ook de bezetters die verdreven moesten worden. En collaborateurs afmaken en martelen is daar standaard onderdeel van. Zonder koloniale overheersing was indonesie nu een moderne samenleving geweest waar we wat mensenrechten betreft nog een puntje aan konden zuigen.quote:Op maandag 8 juni 2009 19:39 schreef ErwinRommel het volgende:
[..]
Is dat zo Gelly???? Ja 1 dorpje. Ragawede. Daar is dat gebeurd ja. Voor de rest kan ik me weinig excessen voorstellen.
En let op Gelly, die rampokkers en ploppers deden exact hetzelfde. Sterker nog, de Nederlandse militair waren nog "watjes" vergeleken met hun wrede daden.
Je kan het beter vergelijken met Irak. Je liegt over massavernietigingswapens en de rotzooi die er van komt schuif je af op het verzet dat je zelf oproept.quote:Op maandag 8 juni 2009 19:47 schreef gelly het volgende:
[..]
Vandaar dat tegenwoordig Jan Soldaat persoonlijk verntwoordelijk is voor handhaving van mensenrechten en naleving van de Conventie van Geneve.quote:Op maandag 8 juni 2009 19:48 schreef ErwinRommel het volgende:
[..]
Ik ben zeer goed op de hoogte Gelly. En zoals altijd ja, de politiek stuurt militairen, en die doen dan hun werk. Soms zelfs wellicht te grondig. Ik praat dat ook niet goed.
Maar de gewone Jan Soldaat had maar te gaan. Met dank aan diezelfde politiek.
En ja oorlog is nooit clean, dat is altijd vuil spel.
Dat exes in Ragawede was wreed ja. Onnodig ook.
Bekijk het ook even vanuit een ander perspectief, namelijk door Jan Soldaat zijn ogen.
Nu vuren we Pantzer Houwitser granaten af op Taliban strijders. zgn "clean". Maar denk je dat dat zonder reden is?
grootste deel van Indonesie heeft nog steeds last van koloniale overheersing ... de kolonisator komt alleen niet meer helemaal uit Europaquote:Op maandag 8 juni 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Maar wij waren dan ook de bezetters die verdreven moesten worden. En collaborateurs afmaken en martelen is daar standaard onderdeel van. Zonder koloniale overheersing was indonesie nu een moderne samenleving geweest waar we wat mensenrechten betreft nog een puntje aan konden zuigen.
Nee dat is hetzelfde. We hebben Manhattan gestolen van de Indianen en geruild tegen Suriname.quote:Op maandag 8 juni 2009 19:51 schreef ErwinRommel het volgende:
[..]
Nederland was geen bezetter van Indië vriend. De meeste Indiërs waren maar wat blij met de Nederlanders. En vraag me aub niet waarom, mijn moeke en grootouders zijn daar geboren en hebben met zeer veel pijn Indië in 1988 weer eens bezocht. Zij troffen 1 grote bende aan.
In jou redenatie zijn wij ook deels de bezetters van de VS. Want tja, daar hebben wij ooit eens voet op aarde gezet? Of is dat toch anders?
Ja, dat vind tot op heden nog steeds geen mooie actie van Nederland. Hoe ze de Molukkers veel beloofd en niets gegeven hebben.quote:Op maandag 8 juni 2009 19:58 schreef ErwinRommel het volgende:
E toendertijd, de Molukkers, dat waren goede kerels. Die vochten voor Oranje ja.
De Molukkers zijn ook niet blij met Indonesië, sterker nog, Nederland heeft hen vaak in de kou laten staan.
Ja.quote:Op maandag 8 juni 2009 23:15 schreef PLAE@ het volgende:
Nederland moet zich diep schamen tegenover de Molukse gemeenschap...maar ik ben bang dat het nog decennia duurt voordat men zich dat echt beseft.
Carl von Clausewitz 1780-1831quote:Krieg ist die Fortsetzung der Politik unter Einbeziehung anderer Mittel.
Dat lijkt mij nogal een spanning opleveren tussen hoe een NL-soldaat zich tegenwoordig ziet, en hoe de werkelijkheid in elkaar steekt, of niet?quote:Op maandag 8 juni 2009 23:43 schreef Hyperdude het volgende:
Dat is al langer bekend:
[..]
Carl von Clausewitz 1780-1831
Dat is altijd zo. Dat valt onder training/propaganda.quote:Op maandag 8 juni 2009 23:45 schreef capricia het volgende:
[..]
Dat lijkt mij nogal een spanning opleveren tussen hoe een NL-soldaat zich tegenwoordig ziet, en hoe de werkelijkheid in elkaar steekt, of niet?
Vast.quote:Op maandag 8 juni 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:Zonder koloniale overheersing was indonesie nu een moderne samenleving geweest waar we wat mensenrechten betreft nog een puntje aan konden zuigen.
Misschien juist rijker. Wie het weet..quote:Op dinsdag 9 juni 2009 00:38 schreef waht het volgende:
[..]
Vast.
En zonder koloniën was Europa net zo rijk geworden.
quote:Op dinsdag 9 juni 2009 00:44 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Misschien juist rijker. Wie het weet..
Indien de VS niet had ingegrepen en Nederland "chanteerde" met stopzetting van de Marshall-hulp dan zou het wellicht WEL gelukt zijn. Door die acties is veel bereikt.quote:
Grotendeels Marshall hulp dacht ik..quote:Op woensdag 10 juni 2009 11:48 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
Wat ik mij trouwens meer afvraag is hoe NL aan het geld kwam om na wo2 nog eens duizenden militairen en materiaal naar de oost te sturen
In de officiele excessennota van het NIOD, zijn 76 (zware) excessen opgenomen. De nota zelf is ten eerste omstreden vanwege het feit dat er het gegronde vermoeden bestaat dat deze 76 excessen waarschijnlijk slechts het topje van de ijsberg zijn en ten tweede dat de redenering om voor exces als term te kiezen in plaats van oorlogsmisdaad nogal wankel is.quote:Op maandag 8 juni 2009 19:39 schreef ErwinRommel het volgende:
Ik heb hier ooit eens een essay over geschreven. Ik vond deze citaten uit een deel van mijn bronnen wel treffend:quote:Op woensdag 10 juni 2009 13:01 schreef Sjoewe het volgende:
[..]
In de officiele excessennota van het NIOD, zijn 76 (zware) excessen opgenomen. De nota zelf is ten eerste omstreden vanwege het feit dat er het gegronde vermoeden bestaat dat deze 76 excessen waarschijnlijk slechts het topje van de ijsberg zijn en ten tweede dat de redenering om voor exces als term te kiezen in plaats van oorlogsmisdaad nogal wankel is.
Alle respect voor de twee kanten van het verhaal en het offer dat veel soldaten hebben moetn brengen, maar 'we' hebben aardig huisgehouden daar in Indonesië.
We made a promiss we did keep....quote:Op maandag 8 juni 2009 19:58 schreef ErwinRommel het volgende:
E toendertijd, de Molukkers, dat waren goede kerels. Die vochten voor Oranje ja.
De Molukkers zijn ook niet blij met Indonesië, sterker nog, Nederland heeft hen vaak in de kou laten staan.
Dan hadden we toch ook nog Ponke Prinsen of zo, die man die niet mee wilde werken aan oorlogsmisdaden en overliep?quote:Op woensdag 10 juni 2009 13:16 schreef AgLarrr het volgende:
[..]
Ik heb hier ooit eens een essay over geschreven. Ik vond deze citaten uit een deel van mijn bronnen wel treffend:
“Een majoor, verontwaardigd over het optreden van Nederlandse soldaten : '...laat die kerels op rapport komen. Zijn ze gek geworden? Commandeer ik soms een compagnie SS-ers?'" -Zwaan, (1969). ‘Soldaat in Indië’, Zwolle: Erven Tijl, pp. 128
“De methoden van het Korps waren soms zozeer in strijd met de bepalingen van de conventie van Geneve, dat [..] commandanten die er getuige van waren schriftelijk protest aantekenden in Batavia.” -Heijboer, P. (1979). ‘De Politionele Acties’, Haarlem: Fibula-van Dishoeck, pp. 101
“Tot heftige verontwaardiging van de Nederlandse delegatie, en ook wel de leden van de Raad, ging de Australische afgevaardigde zo ver om te zeggen dat hetgeen Nederland tegen de republiek had gedaan erger was dan hetgeen Hitler tegenover Nederland had gedaan. Neen, dat was niet netjes van de Australische afgevaardigde." -Dommering, E.J. (1994). De Nederlandse publieke discussie en de politionele akties in Indonesië, Nederlands Juristen Blad vol. 69 (1994), afl. 9, pag. 277-290 (14).
Nee, Maar Nederland hield op met de acties toen de VS dreigde de marshallhulp niet te gevenquote:Op woensdag 10 juni 2009 12:53 schreef AgLarrr het volgende:
[..]
Grotendeels Marshall hulp dacht ik..
de excessen daargelaten lijkt het als twee druppels water op elkaar ... zelfde problemen, zelfde oplossingenquote:Op woensdag 10 juni 2009 23:59 schreef LordNemephis het volgende:
[..]
Dan hadden we toch ook nog Ponke Prinsen of zo, die man die niet mee wilde werken aan oorlogsmisdaden en overliep?
edit: ik heb 'm al: Poncke Princen
Het is een zwarte bladzijde uit de geschiedenis in ieder geval. En dat allemaal om de overzeese gebieden met alle geweld te behouden vanuit een verouderd denkbeeld. Niet iets om trots op te zijn.
Wat de connectie met Afghanistan is, is me een raadsel trouwens. Of branden onze troepen daar ook hele dorpen plat?
Indië werd bestuurd door een koloniaal bestuur dat ondergeschikt was aan Den Haag. Ik weet niet wat voor definitie jij er op na houdt.quote:Op maandag 8 juni 2009 19:51 schreef ErwinRommel het volgende:
[..]
Nederland was geen bezetter van Indië vriend. De meeste Indiërs waren maar wat blij met de Nederlanders. En vraag me aub niet waarom, mijn moeke en grootouders zijn daar geboren en hebben met zeer veel pijn Indië in 1988 weer eens bezocht. Zij troffen 1 grote bende aan.
In jou redenatie zijn wij ook deels de bezetters van de VS. Want tja, daar hebben wij ooit eens voet op aarde gezet? Of is dat toch anders?
De definitie is dat Nederland eeuwenlang het internationaal erkende wettig gezag was in die gebieden. De Nederlanders werden door de Japanners verdreven, en in de toenmalige beleving van nederland gingen we daar alleen maar het internationaal erkende wettig gezag van voor de oorlog herstellen. De pas uitgeroepen staat Indonesië was direct na de oorlog net zo min in staat om het land te besturen als dat Nederland dat was, en had al helemaal geen historische claim op die titel. In zekere zin hadden Soekarno en zijn vrienden misbruik gemaakt van een machtsvacuüm, ontstaan door de afwezigheid van de Nederlanders, en het gebrek aan aktie van de Britten.quote:Op zaterdag 27 juni 2009 15:35 schreef Cruoninga het volgende:
[..]
Indië werd bestuurd door een koloniaal bestuur dat ondergeschikt was aan Den Haag. Ik weet niet wat voor definitie jij er op na houdt.
op 1:03 de brigadier aan de linkerkant is mijn opa!quote:Op maandag 8 juni 2009 19:58 schreef ErwinRommel het volgende:
Tja, Indonesie heeft nooit een Dekolonisatie gehad, maar is van kolonisator veranderd. Na dat NL er weg ging werd het een kolonie van "Java". De clans die daarna Indonesie runden waren vergelijkbaar met Marcos.quote:Op zondag 28 juni 2009 12:25 schreef sp3c het volgende:
je ziet het al gebeuren he
Oost Timor is al weg en niet zonder slag of stoot, daar zijn best wel gevechtjes geweest tussen Indonesiers en Australiers (de VN olv Australie was daar wel heel erg snel bij trouwens!) door de Tsunami is het nu wat rustig op Atjeh (no pun intended) maar die zie ik nog wel afsplitsen in de toekomst
dan heb je nog de Molukken, Nieuw Guinnea en in mindere mate Bali wat gewoon nog steeds kolonies zijn van een machthebber die dan wel niet zo ver weg zit maar een stuk harder te keer gaat tegen onlusten dan Nederland
ik hoop het niet want je krijgt dan echt Balkan achtige taferelen op een veel grotere schaal!
Australie had nog wat goed te maken voor WW2. Veel Oost-Timorezen hielpen de Nederlanders en Australiers in hun guerilla tegen de Japanners. Toen zij zich uiteindelijk moesten terugtrekken zijn die mensen aan de Japanners en West-Timorezen ten prooi gevallen en afschuwelijk behandeld. Daar hebben de Aussies zich erg schuldig over gevoeld.quote:Op zondag 28 juni 2009 12:25 schreef sp3c het volgende:
..
Oost Timor is al weg en niet zonder slag of stoot, daar zijn best wel gevechtjes geweest tussen Indonesiers en Australiers (de VN olv Australie was daar wel heel erg snel bij trouwens!) ..
ieder zijn dingquote:Op maandag 13 juli 2009 14:29 schreef cultheld het volgende:
Mijn opa heeft er gediend en dingen gedaan waarvan moraalridders schande zouden spreken, maar waar ik buitengewoon trots op ben.
Idem hier!!!!quote:Op maandag 13 juli 2009 14:29 schreef cultheld het volgende:
Mijn opa heeft er gediend en dingen gedaan waarvan moraalridders schande zouden spreken, maar waar ik buitengewoon trots op ben.
En wat nou als je geen keuze hebt?quote:Op maandag 13 juli 2009 21:03 schreef capricia het volgende:
Of ik trots zou zijn op een familielid die meegedaan heeft aan zo'n oorlog?
Tja, moeilijke vraag. Een gewetenskwestie. Achteraf praten is altijd makkelijk...
Op de persoon zelf zou ik wel trots kunnen zijn.
Maar afhankelijk van wat hij/zij gedaan heeft (als mensen daar al over spreken natuurlijk), meer of minder op de daden van toen der tijd.
Ligt er maar net aan wat er gebeurt is en in welke context.
Heb daar niet zo 1-2-3 een pasklaar antwoord op.
Maar echte misstanden, nee, daar zou ik niet trots op zijn.
Definieer 'geen keuze'.quote:
Als het alternatief 'de kogel krijgen' is, is het geen lastige keuze.quote:Op maandag 13 juli 2009 21:11 schreef capricia het volgende:
[..]
Definieer 'geen keuze'.
M.i. heb je (bijna) altijd een keuze...
Tenzij ze het mes op je keel zetten.
Eens.quote:Op maandag 13 juli 2009 21:14 schreef cultheld het volgende:
[..]
Als het alternatief 'de kogel krijgen' is, is het geen lastige keuze.
er werden in Indie geen mensen geexecuteerd omdat ze zich niet wilden misdragenquote:Op maandag 13 juli 2009 21:14 schreef cultheld het volgende:
[..]
Als het alternatief 'de kogel krijgen' is, is het geen lastige keuze.
M'n opa was een halve Europeaan (geen Nederlander, ook niet half), grotendeels opgevoed in een Nederlands internaat en kon niet in een ander leger dan dat van de KNIL. Toen hij tekende als beroepsmilitair, waren er nog geen politionele acties. Officieel werd inderdaad niemand geëxecuteerd, maar ze zouden hem voor dood (in die tijd vielen zijn medesoldaten bij bosjes neer, veelal door de slechte omstandigheden waar ze in verkeerden) achterlaten als hij bepaalde dingen weigerde te doen.quote:Op maandag 13 juli 2009 21:22 schreef sp3c het volgende:
[..]
er werden in Indie geen mensen geexecuteerd omdat ze zich niet wilden misdragen
niet aan Nederlandse kant iig
Moeilijke kwestie hoor.quote:Op maandag 13 juli 2009 21:26 schreef cultheld het volgende:
[..]
M'n opa was een halve Europeaan (geen Nederlander, ook niet half), grotendeels opgevoed in een Nederlands internaat en kon niet in een ander leger dan dat van de KNIL. Toen hij tekende als beroepsmilitair, waren er nog geen politionele acties. Officieel werd inderdaad niemand geëxecuteerd, maar ze zouden hem voor dood (in die tijd vielen zijn medesoldaten bij bosjes neer, veelal door de slechte omstandigheden waar ze in verkeerden) achterlaten als hij bepaalde dingen weigerde te doen.
Hij heeft zich onder die omstandigheden als een held gedragen. Hij had een relatie met een inlandse vrouw, beschermde haar tegen een verkrachting (en de Nederlandse sergeant die haar probeerde te verkrachten heeft hij bijna doodgeslagen), heeft met een paar andere halfbloeden wat ontzettende goorlappen (bleven zelfs niet van meisjes van twaalf af) van z'n eigen eenheid te grazen genomen (meer zeg ik er niet over), zonder dat anderen het te weten zijn gekomen en hij heeft (met nagenoeg de hele eenheid) wraak genomen op de Japanse beesten die krijgsgevangenen als onmensen hebben behandeld. Een aantal Japanners capituleerde, maar dit weerhield zijn eenheid er niet van om ze vast te binden en levend in een ravijn te gooien. Bedenk wel dat dit zonder uitzondering moordenaars, folteraars en verkrachters waren geweest, dus ik begrijp de wraakgevoelens heel erg goed in de omstandigheden van zo'n oorlog.quote:Op maandag 13 juli 2009 21:32 schreef capricia het volgende:
[..]
Moeilijke kwestie hoor.
Wat ik begrijp van je is dat hij dus dingen heeft gedaan die niet netjes zijn, en die wellicht onder het kopje 'misdragingen' zouden kunnen vallen.
Kun je uitleggen waar je dan precies trots op bent?
Mijn opa, hij leeft niet meer, heeft er ook gediend. Is daar aan de dood ontsnapt toen z'n jeep onder vuur werd genomen. Hij was de enige overlevende, maar zwaar gewond. Ik heb nooit echt met hem erover gesproken. Hij praatte over de "mindere dingen" ook niet graag. Of hij dingen heeft gedaan waarvan de moraalridders schande zouden spreken weet ik niet. Het maakt me ook niet uit trouwens. Al heeft hij de meest vreselijke dingen gedaan, ik kan hem en geen enkele veteraan daarvoor veroordelen. Als je het niet zelf hebt meegemaakt hoe het is om daarwerkelijk in een oorlog te verkeren heb je wmb geen recht om daarover te oordelen.quote:Op maandag 13 juli 2009 14:29 schreef cultheld het volgende:
Okay.quote:Op maandag 13 juli 2009 21:40 schreef cultheld het volgende:
[..]
Hij heeft zich onder die omstandigheden als een held gedragen. Hij had een relatie met een inlandse vrouw, beschermde haar tegen een verkrachting (en de Nederlandse sergeant die haar probeerde te verkrachten heeft hij bijna doodgeslagen), heeft met een paar andere halfbloeden wat ontzettende goorlappen (bleven zelfs niet van meisjes van twaalf af) van z'n eigen eenheid te grazen genomen (meer zeg ik er niet over), zonder dat anderen het te weten zijn gekomen en hij heeft (met nagenoeg de hele eenheid) wraak genomen op de Japanse beesten die krijgsgevangenen als onmensen hebben behandeld. Een aantal Japanners capituleerde, maar dit weerhield zijn eenheid er niet van om ze vast te binden en levend in een ravijn te gooien. Bedenk wel dat dit zonder uitzondering moordenaars, folteraars en verkrachters waren geweest, dus ik begrijp de wraakgevoelens heel erg goed in de omstandigheden van zo'n oorlog.
Ben het niet met je eens.quote:Op maandag 13 juli 2009 21:45 schreef RedFever007 het volgende:
[..]
Mijn opa, hij leeft niet meer, heeft er ook gediend. Is daar aan de dood ontsnapt toen z'n jeep onder vuur werd genomen. Hij was de enige overlevende, maar zwaar gewond. Ik heb nooit echt met hem erover gesproken. Hij praatte over de "mindere dingen" ook niet graag. Of hij dingen heeft gedaan waarvan de moraalridders schande zouden spreken weet ik niet. Het maakt me ook niet uit trouwens. Al heeft hij de meest vreselijke dingen gedaan, ik kan hem en geen enkele veteraan daarvoor veroordelen. Als je het niet zelf hebt meegemaakt hoe het is om daarwerkelijk in een oorlog te verkeren heb je wmb geen recht om daarover te oordelen.
Ja en ja (dat tweede deden trouwens heel veel militairen, ook 'gewone' Nederlanders). Poncke is natuurlijk ook een held geweest.quote:Op maandag 13 juli 2009 21:51 schreef capricia het volgende:
[..]
Okay.
Dus als ik het goed lees heeft hij:
- Mensen van zijn eigen eenheid gedood.
- Krijgsgevangenen vermoord.
Ik heb geen idee of dit soort zaken in oorlogstijd strafbaar zijn, maar het lijkt me wel toch? Ik kan me trouwens wel goed voorstellen dat je dingen ziet en meemaakt die je helemaal gek van woede maken in moeilijke omstandigheden. Maar echt netjes is het natuurlijk niet.
Ik zou zelf wel problemen hebben om op zulke daden trots te zijn. Er kleven toch wat morele bezwaren aan...
Geeft trouwens ook heel goed aan in welk dilemma mensen zoals Poncke Princen gezeten moet hebben.
Het zijn ook moeilijke kwesties. Zelf denk ik dat we zulk gedrag van een NL-militair in Afghanistan niet zouden accepteren.quote:Op maandag 13 juli 2009 21:55 schreef cultheld het volgende:
[..]
Ja en ja (dat tweede deden trouwens heel veel militairen, ook 'gewone' Nederlanders). Poncke is natuurlijk ook een held geweest.
Voor mij is hij een held, omdat hij onschuldigen hiermee het leven heeft gered en omdat een aantal enorme hufters hierdoor niet na de oorlog voor held kon spelen en weer het gezinsleven op kon pakken dat men voor de oorlog gewend was. De zus van mijn opa is bijvoorbeeld daadwerkelijk (door een Japanner overigens) verkracht, kreeg haar oudste zoon van haar en toen hij zo'n veertig jaar later naar Japan ging omdat hij via via zijn gegevens had gevonden, bleek die vent al die jaren doodleuk als een keurige en gerespecteerde burger te hebben geleefd.
Hoe zie je die vergelijking voor je? Ten eerste leven we nu in andere tijden, ten tweede knecht Nederland de Afghaanse bevolking niet systematisch en wordt verkrachting of verminking niet getolereerd, maar gerapporteerd, waarna de betreffende militair door de Nederlandse staat vervolgd wordt. Bovendien zitten er geen Nederlanders in Afghaanse concentratiekampen vast en is Nederland niet in oorlog met de Afghaanse staat.quote:Op maandag 13 juli 2009 22:03 schreef capricia het volgende:
[..]
Het zijn ook moeilijke kwesties. Zelf denk ik dat we zulk gedrag van een NL-militair in Afghanistan niet zouden accepteren.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |