Dat mag zo zijn. Maar de soldaten die gingen werden onder de kreet van "rust, orde en recht" verplicht om te gaan en 3 of meer jaar dienst te doen.quote:Op maandag 8 juni 2009 18:39 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Rust, orde en recht? De koloniale macht verdedigde gewoon zijn eigen belangen tijdens vrijheidssstrijd. Wij waren "fout".
Lekker makkelijk om je te verschuilen achter de politiek terwijl je een 10 jarig kind loopt te batsen en met je andere hand een strooien dak aan te steken....quote:Op maandag 8 juni 2009 19:33 schreef ErwinRommel het volgende:
"Wij" waren niet fout, "wij" deden onze plicht. En met "wij" bedoel ik de soldaten. De politiek had het besloten.
Het was niet de politiek in Den Haag die hele dorpen over de kling joeg. Dat waren toch echt militairen.quote:Op maandag 8 juni 2009 19:33 schreef ErwinRommel het volgende:
[..]
Dat mag zo zijn. Maar de soldaten die gingen werden onder de kreet van "rust, orde en recht" verplicht om te gaan en 3 of meer jaar dienst te doen.
"Wij" waren niet fout, "wij" deden onze plicht. En met "wij" bedoel ik de soldaten. De politiek had het besloten.
Nederland had het onder de Duitse bezetting ook niet slecht. Soms is vrijheid belangrijker dan materie. We zaten daar om de kolonie te behouden, onze bronnen zeker te stellen, niet om met de mensen aldaar het beste voor te hebben.quote:En ach, kijk naar Indië nu.............in vergelijk met toen erg veel achteruitgang. En ja, ik kan dat weten. Ben zelf een halve pinda.
quote:Op maandag 8 juni 2009 19:35 schreef Buschetta het volgende:
[..]
Lekker makkelijk om je te verschuilen achter de politiek terwijl je een 10 jarig kind loopt te batsen en met je andere hand een strooien dak aan te steken....
Is dat zo Gelly???? Ja 1 dorpje. Ragawede. Daar is dat gebeurd ja. Voor de rest kan ik me weinig excessen voorstellen.quote:Op maandag 8 juni 2009 19:36 schreef gelly het volgende:
[..]
Het was niet de politiek in Den Haag die hele dorpen over de kling joeg. Dat waren toch echt militairen.
Misschien moet je je er dan wat in verdiepen. Punt was dat je de verantwoordelijkheid bij de politiek legde en dat de militairen daar "slechts hun werk deden". Niet van onderwerp veranderen graag.quote:Op maandag 8 juni 2009 19:39 schreef ErwinRommel het volgende:
[..]
Is dat zo Gelly???? Ja 1 dorpje. Ragawede. Daar is dat gebeurd ja. Voor de rest kan ik me weinig excessen voorstellen.
Dus deden ze niet slechts hun werk.quote:En let op Gelly, die rampokkers en ploppers deden exact hetzelfde. Sterker nog, de Nederlandse militair waren nog "watjes" vergeleken met hun wrede daden.
wij waren even fout als de republiek ... alleen gedroegen we ons over het algemeen wat netterquote:Op maandag 8 juni 2009 18:39 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Rust, orde en recht? De koloniale macht verdedigde gewoon zijn eigen belangen tijdens vrijheidssstrijd. Wij waren "fout".
Het is helemaal niet te vergelijken met Afghanistan, of je moet Nederland als de Taliban in het verhaal zien. Nederland was de bezettende macht, we kwamen geen vrijheid brengen.quote:Op maandag 8 juni 2009 19:44 schreef sp3c het volgende:
[..]
wij waren even fout als de republiek ... alleen gedroegen we ons over het algemeen wat netter
maar militair gezien is het wel een boeiend verhaal om je in te verdiepen
zeker met het oog op Afghanistan
Ik ben zeer goed op de hoogte Gelly. En zoals altijd ja, de politiek stuurt militairen, en die doen dan hun werk. Soms zelfs wellicht te grondig. Ik praat dat ook niet goed.quote:Op maandag 8 juni 2009 19:41 schreef gelly het volgende:
[..]
Misschien moet je je er dan wat in verdiepen. Punt was dat je de verantwoordelijkheid bij de politiek legde en dat de militairen daar "slechts hun werk deden". Niet van onderwerp veranderen graag.
[..]
Dus deden ze niet slechts hun werk.
mwah op de grond komt het toch op hetzelfde neerquote:Op maandag 8 juni 2009 19:47 schreef gelly het volgende:
[..]
Het is helemaal niet te vergelijken met Afghanistan, of je moet Nederland als de Taliban in het verhaal zien. Nederland was de bezettende macht, we kwamen geen vrijheid brengen.
Nederland was geen bezetter van Indië vriend. De meeste Indiërs waren maar wat blij met de Nederlanders. En vraag me aub niet waarom, mijn moeke en grootouders zijn daar geboren en hebben met zeer veel pijn Indië in 1988 weer eens bezocht. Zij troffen 1 grote bende aan.quote:Op maandag 8 juni 2009 19:47 schreef gelly het volgende:
[..]
Het is helemaal niet te vergelijken met Afghanistan, of je moet Nederland als de Taliban in het verhaal zien. Nederland was de bezettende macht, we kwamen geen vrijheid brengen.
Maar wij waren dan ook de bezetters die verdreven moesten worden. En collaborateurs afmaken en martelen is daar standaard onderdeel van. Zonder koloniale overheersing was indonesie nu een moderne samenleving geweest waar we wat mensenrechten betreft nog een puntje aan konden zuigen.quote:Op maandag 8 juni 2009 19:39 schreef ErwinRommel het volgende:
[..]
Is dat zo Gelly???? Ja 1 dorpje. Ragawede. Daar is dat gebeurd ja. Voor de rest kan ik me weinig excessen voorstellen.
En let op Gelly, die rampokkers en ploppers deden exact hetzelfde. Sterker nog, de Nederlandse militair waren nog "watjes" vergeleken met hun wrede daden.
Je kan het beter vergelijken met Irak. Je liegt over massavernietigingswapens en de rotzooi die er van komt schuif je af op het verzet dat je zelf oproept.quote:Op maandag 8 juni 2009 19:47 schreef gelly het volgende:
[..]
Vandaar dat tegenwoordig Jan Soldaat persoonlijk verntwoordelijk is voor handhaving van mensenrechten en naleving van de Conventie van Geneve.quote:Op maandag 8 juni 2009 19:48 schreef ErwinRommel het volgende:
[..]
Ik ben zeer goed op de hoogte Gelly. En zoals altijd ja, de politiek stuurt militairen, en die doen dan hun werk. Soms zelfs wellicht te grondig. Ik praat dat ook niet goed.
Maar de gewone Jan Soldaat had maar te gaan. Met dank aan diezelfde politiek.
En ja oorlog is nooit clean, dat is altijd vuil spel.
Dat exes in Ragawede was wreed ja. Onnodig ook.
Bekijk het ook even vanuit een ander perspectief, namelijk door Jan Soldaat zijn ogen.
Nu vuren we Pantzer Houwitser granaten af op Taliban strijders. zgn "clean". Maar denk je dat dat zonder reden is?
grootste deel van Indonesie heeft nog steeds last van koloniale overheersing ... de kolonisator komt alleen niet meer helemaal uit Europaquote:Op maandag 8 juni 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Maar wij waren dan ook de bezetters die verdreven moesten worden. En collaborateurs afmaken en martelen is daar standaard onderdeel van. Zonder koloniale overheersing was indonesie nu een moderne samenleving geweest waar we wat mensenrechten betreft nog een puntje aan konden zuigen.
Nee dat is hetzelfde. We hebben Manhattan gestolen van de Indianen en geruild tegen Suriname.quote:Op maandag 8 juni 2009 19:51 schreef ErwinRommel het volgende:
[..]
Nederland was geen bezetter van Indië vriend. De meeste Indiërs waren maar wat blij met de Nederlanders. En vraag me aub niet waarom, mijn moeke en grootouders zijn daar geboren en hebben met zeer veel pijn Indië in 1988 weer eens bezocht. Zij troffen 1 grote bende aan.
In jou redenatie zijn wij ook deels de bezetters van de VS. Want tja, daar hebben wij ooit eens voet op aarde gezet? Of is dat toch anders?
Ja, dat vind tot op heden nog steeds geen mooie actie van Nederland. Hoe ze de Molukkers veel beloofd en niets gegeven hebben.quote:Op maandag 8 juni 2009 19:58 schreef ErwinRommel het volgende:
E toendertijd, de Molukkers, dat waren goede kerels. Die vochten voor Oranje ja.
De Molukkers zijn ook niet blij met Indonesië, sterker nog, Nederland heeft hen vaak in de kou laten staan.
Ja.quote:Op maandag 8 juni 2009 23:15 schreef PLAE@ het volgende:
Nederland moet zich diep schamen tegenover de Molukse gemeenschap...maar ik ben bang dat het nog decennia duurt voordat men zich dat echt beseft.
Carl von Clausewitz 1780-1831quote:Krieg ist die Fortsetzung der Politik unter Einbeziehung anderer Mittel.
Dat lijkt mij nogal een spanning opleveren tussen hoe een NL-soldaat zich tegenwoordig ziet, en hoe de werkelijkheid in elkaar steekt, of niet?quote:Op maandag 8 juni 2009 23:43 schreef Hyperdude het volgende:
Dat is al langer bekend:
[..]
Carl von Clausewitz 1780-1831
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |