Ja, het is waar. Goede observatie. Toch idioot dat zelfs in een land waarvan de burgers, aldus de "grote winnaar" van de verkiezingen, "de buik vol hebben van Europa", maar 36% van de stemgerechtigden de moeite neemt te stemmen als het over datzelfde Europa gaat.quote:zondag 7 juni 2009 door Sander Heijne
Afrikaanse verkiezingswaarnemer waarschuwt Europa
“Als Europeanen niet bereid zijn te stemmen, ondermijnen ze hun eigen democratie.” Dat zegt Marwick Khumalo uit Swaziland, hij is een van de vijftien Afrikaanse waarnemers bij de Europese verkiezingen. De Afrikanen zijn hier op uitnodiging van het Europees Parlement. Ze vallen op in hun groene hesjes, met op de rug de tekst Pan-African Parliament Election Observer.
Khumalo legt uit waarom een Afrikaanse afvaardiging het Europese verkiezingsproces waarneemt. “Bij verkiezingen in Afrikaanse landen komen Europese waarnemers ook altijd, het is dan niet meer dan logisch dat het andersom dan ook gebeurt.”
De waarnemers waren aanwezig op stembureaus in het Verenigd Koninkrijk en Duitsland. Vanavond volgen ze de uitslagen vanuit het Europees Parlement in Brussel. Onregelmatigheden zijn ze tijdens hun werkzaamheden niet tegen gekomen. Toch maakt Khulamo zich zorgen over de staat waarin de Europese democratie verkeert.
“Ik heb vanmorgen twintig minuten in een leeg stembureau in Wiesbaden (Duitsland) gestaan. Als er in Afrika ergens verkiezingen zijn, dan zijn mensen bereid om uren in de rij te staan. In Europa nemen de meeste mensen niet eens even vijf minuten de tijd om te gaan stemmen. Als zo weinig mensen de gang naar de stembus maken moet je jezelf de vraag stellen hoe democratisch de uitkomst nog is.”
Als buitenstaander heeft Khulamo geen verklaring voor de lage opkomst. Hij verbaast zich over het contrast. “In Afrika zijn de mensen arm, en soms teleurgesteld. Maar uiteindelijk houden ze altijd hoop op een betere toekomst. Die hoop uiten ze als ze kunnen stemmen.”
Of het gebrek aan belangstelling voor de Europese verkiezingen iets met de Europese welvaart te maken heeft? “Geen idee, ik hoopte dat jij als Europeaan mij dat kon vertellen.”
Wat een afschuwelijke zin, Ringo.quote:maar 36% van de stemgerechtigden de moeite neemt om zijn/haar stem te laten horen als het over datzelfde Europa gaat.
Slaat natuurlijk nergens op. Die Afrikaanse verkiezingen moeten in de gaten worden gehouden omdat veel van die landen daar door en door corrupt zijn.quote:Khumalo legt uit waarom een Afrikaanse afvaardiging het Europese verkiezingsproces waarneemt. “Bij verkiezingen in Afrikaanse landen komen Europese waarnemers ook altijd, het is dan niet meer dan logisch dat het andersom dan ook gebeurt.”
Waarom vertaal je niet stemmen als geen kankermoer kunnen schelen?quote:Op zondag 7 juni 2009 23:30 schreef Ringo het volgende:
http://weblogs3.nrc.nl/eu(...)r-waarschuwt-europa/
Zou, naar aanleiding van dit idioot lage opkomstpercentage, Europa niet gewoon beter bij wijze van volksexperiment worden omgevormd tot dictatoriale superstaat? Het kan de burger blijkbaar toch geen ene k-nkermoer schelen.
Hier werd ik wel door getroffen. Redelijk schaamteloos en decadent om niet van je democratisch recht gebruik te maken.quote:..."Als er in Afrika ergens verkiezingen zijn, dan zijn mensen bereid om uren in de rij te staan. In Europa nemen de meeste mensen niet eens even vijf minuten de tijd om te gaan stemmen. Als zo weinig mensen de gang naar de stembus maken moet je jezelf de vraag stellen hoe democratisch de uitkomst nog is.”
En de EU is niet corrupt?quote:foto Op zondag 7 juni 2009 23:33 schreef __Saviour__ het volgende:
[..]
Slaat natuurlijk nergens op. Die Afrikaanse verkiezingen moeten in de gaten worden gehouden omdat veel van die landen daar door en door corrupt zijn.
Democratie is geen begrip met granieten definitie. Zorgwekkend is het wel, maar ondemocratisch?quote:''Als zo weinig mensen de gang naar de stembus maken moet je jezelf de vraag stellen hoe democratisch de uitkomst nog is.”
En hier zou dat niet zo kunnen zijn? Wat is er mis met de komst van Afrikaanse waarnemers bij onze verkiezingen? Mogen wij ons niet in de keuken laten kijken? Hoor en wederhoor? Ik kijk bij jou en jij kijkt bij mij, kunnen we misschien iets van leren? Vanuit welk misplaatst gevoel van superioriteit kraam jij deze onzin uit?quote:Op zondag 7 juni 2009 23:33 schreef __Saviour__ het volgende:
[..]
Slaat natuurlijk nergens op. Die Afrikaanse verkiezingen moeten in de gaten worden gehouden omdat veel van die landen daar door en door corrupt zijn.
Democratie heeft meer te maken met het kiezen van zijn leiders / vertegenwoordigers dan met wat jij democratie noemt.quote:Op zondag 7 juni 2009 23:32 schreef OldJeller het volgende:
Waarom zou de burger plots zogenaamd democratisch doen en een stukje toneel neerzetten waarbij wordt gespeeld dat je stem iets uitmaakt.
De Europese Grondwet (= het verdrag van Lissabon) had er helemaal niet mogen komen. Een groot deel van de EU / het Europese orgaan zou helemaal niet bestaan als het werkelijk democratisch ging.
Dus komen niet met democratisch aanzetten wanneer het je uitkomt.
Heel veel dingen vinden wij heel gewoon, omdat het al jaren niet anders is.quote:Op zondag 7 juni 2009 23:33 schreef __Saviour__ het volgende:
[..]
Iets gelijkstellen wat niet gelijk is, dat is onzin. Europa is beter dan Afrika, zo simpel is het. Wij kunnen prima democratische verkiezingen organiseren, daar is geen buitenlands toezicht bij nodig.quote:foto Op zondag 7 juni 2009 23:36 schreef Ringo het volgende:
En hier zou dat niet zo kunnen zijn? Wat is er mis met de komst van Afrikaanse waarnemers bij onze verkiezingen? Mogen wij ons niet in de keuken laten kijken? Hoor en wederhoor? Ik kijk bij jou en jij kijkt bij mij, kunnen we misschien iets van leren? Vanuit welk misplaatst gevoel van superioriteit kraam jij deze onzin uit?
Als iemand jou een vraag stelt en jij weigert die vraag pertinent te beantwoorden, jij zwijgt die vragensteller in alle talen dood -- mag ik dan concluderen dat jou die vraag, degene die de vraag stelde én het mogelijke antwoord erop, geen ene k-nkermoer kunnen schelen?quote:Op zondag 7 juni 2009 23:33 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Waarom vertaal je niet stemmen als geen kankermoer kunnen schelen?
Het is ook maar de vraag of dat verdrag er uiteindelijk komt. Ierland heeft het nl. nog steeds niet geratificeerd.quote:Op zondag 7 juni 2009 23:32 schreef OldJeller het volgende:
De Europese Grondwet (= het verdrag van Lissabon) had er helemaal niet mogen komen.
Onzin. Als alle voornemens en ideeën van een partij in een partijplan werden gezet en men precies wist hoe een partij, in een regering, zou handelen bij verschillende situaties, dán zou het wellicht wat eerlijker zijn.quote:Op zondag 7 juni 2009 23:37 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Democratie heeft meer te maken met het kiezen van zijn leiders / vertegenwoordigers dan met wat jij democratie noemt.
Dus het doordrukken van "het verdrag van Lissabon" is juist heel democratisch.
Je geeft in een democratie de macht in handen van minkuukels die jij met anderen uitkiest.
Dat die vervolgens die macht niet goed gebruiken is een ander verhaal.
Maar daar heb je weer nieuwe verkiezingen voor...
Maar het is toch heel redelijk dat er bij iedere grote verkiezingen buitenlandse waarnemers aanwezig zijn? Was het niet ter controle, dan toch wel om die waarnemers te laten zien hoe het er elders ter wereld aan toegaat?quote:Op zondag 7 juni 2009 23:40 schreef __Saviour__ het volgende:
[..]
Iets gelijkstellen wat niet gelijk is, dat is onzin. Europa is beter dan Afrika, zo simpel is het. Wij kunnen prima democratische verkiezingen organiseren, daar is geen buitenlands toezicht bij nodig.
Het is geen toezicht in de zin van "controleren".quote:Op zondag 7 juni 2009 23:40 schreef __Saviour__ het volgende:
[..]
Iets gelijkstellen wat niet gelijk is, dat is onzin. Europa is beter dan Afrika, zo simpel is het. Wij kunnen prima democratische verkiezingen organiseren, daar is geen buitenlands toezicht bij nodig.
Ik geloof dat de meerderheid in Nederland tegen het verdrag had gestemd en toch heeft Bakellende het geratificeerd. Hoe verklaar je dat? Ik noem het niet democratisch als de meerderheid van de bevolking wordt genegeerdquote:Op zondag 7 juni 2009 23:37 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Democratie heeft meer te maken met het kiezen van zijn leiders / vertegenwoordigers dan met wat jij democratie noemt.
Dus het doordrukken van "het verdrag van Lissabon" is juist heel democratisch.
Je geeft in een democratie de macht in handen van minkuukels die jij met anderen uitkiest.
Dat die vervolgens die macht niet goed gebruiken is een ander verhaal.
Maar daar heb je weer nieuwe verkiezingen voor...
Ik vind het niet leuk van je dat je mijn tekst in één woord bestempelt tot "onzin".quote:Op zondag 7 juni 2009 23:43 schreef OldJeller het volgende:
[..]
Onzin. Als alle voornemens en ideeën van een partij in een partijplan werden gezet en men precies wist hoe een partij, in een regering, zou handelen bij verschillende situaties, dán zou het wellicht wat eerlijker zijn.
Daarnaast is het zo'n vals dilemma. Want hoeveel partijen waren EU-sceptisch/kritisch?
Iemand die het b.v. geheel eens is met de VVD behalve op het punt van Europa zou niet snel op SP gaan stemmen. Dus dat het volk dit wil is kul.
De bevolking van Ierland heeft "nee" gezegd. Net zoals burgers van andere landen (NL, Fr), maar naar hen wordt niet geluisterd. De volksvertegenwoordigers hebben immers hun eigen agenda.quote:Op zondag 7 juni 2009 23:42 schreef nerd4sale het volgende:
[..]
Het is ook maar de vraag of dat verdrag er uiteindelijk komt. Ierland heeft het nl. nog steeds niet geratificeerd.
Het democratische ligt er in dat je je leiders kiest en de verantwoordelijkheid geeft.quote:Op zondag 7 juni 2009 23:44 schreef Ex-Lekkerlander het volgende:
[..]
Ik geloof dat de meerderheid in Nederland tegen het verdrag had gestemd en toch heeft Bakellende het geratificeerd. Hoe verklaar je dat? Ik noem het niet democratisch als de meerderheid van de bevolking wordt genegeerd
Gek genoeg bestaat anorexia ook in Afrika.quote:Op zondag 7 juni 2009 23:48 schreef Farenji het volgende:
Het is wel grappig om zulke rake kritiek vanuit die hoek te krijgen. Maar aan de andere kant ook wel logisch. Om dezelfde reden dat er in Afrika geen anorexia bestaat koesteren ze daar hun stemrecht ook veel meer dan hier. Wat dat betreft kunnen we veel van Afrika leren.
Het verdrag kan pas van kracht worden als alle lidstaten het geratificeerd hebben. Ook Ierland.quote:Op zondag 7 juni 2009 23:47 schreef OldJeller het volgende:
[..]
De bevolking van Ierland heeft "nee" gezegd. Net zoals burgers van andere landen (NL, Fr), maar naar hen wordt niet geluisterd. De volksvertegenwoordigers hebben immers hun eigen agenda.
Als één lidstaat tegenstemde zou de hele ratificering niet doorgaan. Ierland heeft b.v. "nee" gezegd, maar toch gaat de ratificering rustig door...
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |
Dat begrijpen we, maar is wel erg jammer. Je kunt FOK! namelijk wel gratis LEZEN, maar we kunnen FOK! niet gratis MAKEN. De inkomsten van de advertenties zorgen ervoor dat we de kosten van de site kunnen dragen zodat je ook morgen FOK! nog kunt bezoeken.
Zou je willen overwegen om voor FOK! een uitzondering te maken in je adblocker (of andere middelen die onze ads blokkeren)? Je krijgt deze melding dan nooit meer te zien.
Ja, ik wil fok.nl whitelisten, laat me zien hoe
Ik neem liever een premium account zodat ik geen advertenties hoef te zien (je moet eerst inloggen)
Ja, breng me naar de shop