vraag 1: Ja, dat is mogelijk en op zich niet moeilijkquote:Op zondag 7 juni 2009 15:14 schreef whenky het volgende:
Ik heb een probleem met een Panasonic dmc-fx35.
Hij is op de lens gevallen en het omhulsel om de lens is beschadigt hij kan niet meer in/uit zoemen en blijft dan ook uit staan.
vraag 1:is het moelijk om de camera te demonteren?
vraag 2:waar kan ik de losse onderdelen kopen?
hoop op antwoord.
Been there, done that. Deed flink pijn. En ik was er nog zo op bedacht.. maar in een moment van onoplettendheid.. *AUW*.quote:Op zondag 7 juni 2009 15:50 schreef qltel het volgende:
En als ik je als ex-camera-reparateur nog een goede tip mag geven: ik ken de camera verder niet, maar als hij een flitser heeft (en welke heeft dat niet) dan zit er ook een flitscondensator in. Deze dingen worden opgeladen tot enkele 100'den volts. De kans dat je contacten aanraakt die met die flitscondensator te maken hebben is best aanwezig. Niet alleen gaat er dan een hoge spanning door je vinger (die brandplekken tot gevolg kunnen hebben), de kans is ook best aanwezig dat je op dat moment ook andere contacten aanraakt waardoor die hoge spanning door de rest van je camera heen gaat en hij in ieder geval helemaal stuk is. Overigens, ook als je de batterijen eruit haalt is het ding nog steeds opgeladen.
Ik zou dus oppassen met het openmaken met het ding. Dat hij dan helemaal stuk is is geen ramp, maar je kunt je pijn doen aan zo'n ding.. Ik spreek uit ervaring..
Ja hoor, kwestie van je vinger er tegenaan houden..quote:
Goeie tip bij een flitscondensator. Dan weet je tenminste zeker dat de print waar hij op zit onherstelbare schade oploopt..quote:Op zondag 7 juni 2009 16:29 schreef zquing het volgende:
ff kortsluiting maken met een schroevendraaier en oppassen dat je niet iets anders op 't bord aanraakt, doe 't vaak genoeg met voedingscondensatoren, het kan behoorlijk kut voelen als zoeiets over je arm ontlaad, liep laats een uur rond met een lamme arm
ik heb nog nooit een voeding naar de klote geholpen op die manier, natuurlijk is het met een weerstand beter, maar zolang je alleen de + met de - verbind gaat er echt niets kapotquote:Op zondag 7 juni 2009 16:31 schreef qltel het volgende:
[..]
Goeie tip bij een flitscondensator. Dan weet je tenminste zeker dat de print waar hij op zit onherstelbare schade oploopt..
We hebben het hier echter niet over een voeding. Da's het verschil.quote:Op zondag 7 juni 2009 16:33 schreef zquing het volgende:
[..]
ik heb nog nooit een voeding naar de klote geholpen op die manier, natuurlijk is het met een weerstand beter, maar zolang je alleen de + met de - verbind gaat er echt niets kapot
Anders google je even.quote:Op zondag 7 juni 2009 19:02 schreef whenky het volgende:
Heeft iemand misschien een voorbeeld hoe zo'n camera netjes te openen.
schoeven open schroeven met een schroevendraaier ipv zakmes?quote:Op zondag 7 juni 2009 19:02 schreef whenky het volgende:
Heeft iemand misschien een voorbeeld hoe zo'n camera netjes te openen.
Euh ja.quote:Op zondag 7 juni 2009 19:08 schreef whenky het volgende:
Jawel ik heb me rot gegoogeld maar kan niks vind.ps vond je het andere antwoord van raaavi serieus dan?
Euh nee.quote:Op zondag 7 juni 2009 19:14 schreef whenky het volgende:
hmmm geld teveel zeker
Eh ja, ook ik kan je heel serieus aanraden om een nieuwe te kopen.Repareren kun je 'm toch niet, je kunt 'm alleen maar meer stuk maken dan hij al is.quote:Op zondag 7 juni 2009 19:08 schreef whenky het volgende:
ps vond je het andere antwoord van raaavi serieus dan?
Heb je al nagevraagd wat de eventueele reparatiekosten gaan worden wanneer je 'm weg brengt?quote:Op zondag 7 juni 2009 19:18 schreef whenky het volgende:
Ben misschien eigenwijs maar dat moet toch te maken wezen,als ik hem wegbreng maken ze hem ook waarvoor zou ik dat niet kunnen dan.Het arbeidsloon is verekte duur .....
toestel koste 250 euro....
Tja, dan probeer je het..quote:Op zondag 7 juni 2009 19:18 schreef whenky het volgende:
Ben misschien eigenwijs maar dat moet toch te maken wezen,als ik hem wegbreng maken ze hem ook waarvoor zou ik dat niet kunnen dan.Het arbeidsloon is verekte duur .....
toestel koste 250 euro....
Alleen is daar zelf doen soms een alternatief. Zou dat bij camera's het geval zijn, dan werden de losse behuizingen en andere onderdelen ook gewoon wel via Halfords geleverd.quote:Op zondag 7 juni 2009 23:39 schreef whenky het volgende:
Ok ik ga het zelf eens proberen,ik blijf erbij zoals altijd dat het arbeidsloon het duurst is kijk naar de auto brance.
Tja.. Mensen willen nu eenmaal geld verdienen. Vreemd he? Er zijn maar heel weinig mensen geschikt voor het edele vak van camerareparateur en die mensen werken helaas voor jou niet gratis. Ik neem overigens aan dat jij ook gewoon betaald wordt voor je werk?quote:Op zondag 7 juni 2009 23:39 schreef whenky het volgende:
Ok ik ga het zelf eens proberen,ik blijf erbij zoals altijd dat het arbeidsloon het duurst is kijk naar de auto brance.
Seriouslyquote:Op woensdag 10 juni 2009 19:21 schreef whenky het volgende:
Ik heb de lens uitelkaar gehaald en een en ander was afgebroken.Daarna Panasonic gebelt en zeer netjes geholpen ik heb een email van hun gehad met een kompleet schema van de camera.Ook waren de meeste onderdelen te verkrijgen.
Zekers daar kan je niks van zeggen.Ik bewaar het ook goed echt alles staat erin.quote:Op donderdag 11 juni 2009 21:32 schreef zquing het volgende:
Vind 't wel netjes van panasonic dat ze dat soort manuals weggeven
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |