quote:
Op woensdag 10 juni 2009 18:30 schreef Mutant01 het volgende:Wat is dat nou weer voor onzin, ze maken gewoon gebruik, legaal, van een wettelijke regeling.
Dat klopt. Maar de gezinshereniging was voornamelijk bedoeld om bestaande gastarbeiders te laten herenigen met hun gezin. De gastarbeiders waren al jaren hier immers, bleken goede arbeiders en weinig problemen op te leveren.... dus toen de VVD en voorlopers van het CDA samen aan de macht waren in 1969, en de toenmalige minister van Buitenlandse Zaken van de VVD met zijn nieuwe immigratiewet kwam (er was toen nog geen Minister van Immigratie/Integratie etc) dacht iedereen er ook zo over.
De wet is echter vrij snel niet gebruikt waar hij voor bedoeld was. Marokkanen trouwden met uitgehuwelijkte vrouwen uit Marokko, en haalden ze met duizenden per jaar naar Nederland onder het motto "gezinshereniging", in plaats van binnen de Nederlandse cultuur een bruid of bruidegom te zoeken. En op zich is dat nog niet eens zo'n enorm probleem, maar tijdens de jaren 90 begon dat echt de spuigaten uit te lopen omdat alle kinderen van de gastarbeiders uit de jaren 60/70 opeens bruiden en bruidegommen uit het thuisland moesten halen omdat de familie en de familie-eer voorschreef dat het beter was te trouwen met een Marokkaan(se) uit het thuisland.
En uiteraard is het zo dat dit een compleet legale manier van immigratie is, en ik geloof dat het momenteel veel minder voorkomt, omdat Marokkanen zich steeds meer wortelen in de Nederlandse maatschappij, en de gemeenschap hier ook groot genoeg is om een Marokkaan(se) te vinden om het leven mee te delen.
Maar juist door die explosie van importbruiden, is het Nederlanders die bijv. een Amerikaanse trouwen - zoals ik - VEEL moeilijker gemaakt om deze naar Nederland te halen dan andersom. In 1998 was het nog enigszins te doen, maar ik moest allerlei verklaringen ondertekenen, verklaring van mijn werk vragen, en ik werd LETTERLIJK met een ZWAAIENDE vinger verteld (geen gein), zonder mijn vrouw aan te kijken en zich tot haar te richten dat zij geen uitkering mocht aanvragen, "of anders....". Ik voelde me als
Nederlander nog nooit zo onwelkom als toen.
Om de groei aan importbruiden in te dammen, is begin 1999 geloof ik een verscherpte wet ingevoerd. Als ik op dat moment mijn Amerikaanse vrouw had willen importeren, dan KON het niet eens, want ik had namelijk een jaarcontract met het bedrijf waar ik voor werkte (wat trouwens gewoon elk jaar vernieuwd werd) en dat mocht niet, kon alleen met een vast contract vanaf dat moment..... en daardoor zijn anderen die ik ken in de problemen gekomen, en die hebben uiteindelijk eieren voor hun geld gekozen en zijn uit Nederland vertrokken.
En in de afgelopen 8 jaar hebben we dan ook een emigratieoverschot gehad. Was het nu nog steeds makkelijker om gewoon je geliefde van buiten de EU naar Nederland te halen, dan hadden we dat denk ik niet gehad. (Maar ook veel meer importbruiden.

)
En ik snap het ook best wel, die aangescherpte wetten..... maar het is werkelijk BELACHELIJK dat een Nederlander die ik ken, die een eigen bedrijfje heeft (eenmanszaak) en daarmee voldoende verdiend om iemand (goed!) te onderhouden, en netjes zijn belasting betaald etc.... zijn Amerikaanse vriendin niet naar Nederland kan halen omdat hij geen vast contract heeft bij een werkgever. De enige manier om bij elkaar te zijn was dus eigen zaak opgeven, en opnieuw beginnen in de VS.... en dat heeft ie (met succes) gedaan.
En ik vind het gewoon zonde dat het zo moet. En alhoewel het een compleet legale methode is, is door het OVERVLOEDIG gebruik van deze methode (laten we het geen misbruik noemen), de methode zoveel malen flink aangescherpt dat ook hen die geen uitgehuwelijkte importbruiden willen invoeren, maar gewoon hun geliefde die ze op vakantie ontmoet hebben graag naar Nederland willen halen, goed de dupe van.
Proud to be American.
Hier woon ik."Beer is proof that God loves us" - Benjamin Franklin.
-
"Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety deserve neither Liberty nor Safety" - Benjamin Franklin