![]()
![]()
Abstracte kenschetsingD66 - progressief, liberaal, doch sociaal
GroenLinks - groen, sociaal, best progressief
PvdA - sociaal, gematigd-progressief
Met sociaal wordt bedoeld dat de sterkeren in de samenleving de zwaarste lasten moeten willen dragen zodat die zelfde samenleving sterker wordt, investeren in de samenleving, en gelijke kansen proberen te bewerkstelligen
Progressief zijn wordt in mijn beleving gezien als open staan voor nieuwe mogelijkheden om de samenleving sociaal te bevorderen, op allerlei vlak als economie, technologie, en de mensenrechten
Liberaal is een begrip dat vrijheid uitdraagt, vrijheid van meningsuiting, vrijheid om van het leven te kunnen genieten, vrijheid van geloof, vrijheid om met elkaar samen te leven in vrede, en jezelf te ontplooien in een solidaire open samenleving
Groen betekent voor mij een oog voor het milieu, onze leefomgeving, en die van toekomstige generaties
Zelf voel ik mij in mijn gedachtegoed het meest verbonden met bovenstaande partijen, samen zorgen ze voor een balans in beoogd beleid. D66, GroenLinks, en de Partij van de Arbeid. Gisteren boekten zowel D66 als GroenLinks winst tijdens de Europese Parlementsverkiezingen, terwijl de PvdA fors verlies boekte. Los van de abstracte kenschetsing die de drie partijen in mijn gedachtegoed verbindt stel ik het volgende.
Waar ligt het aan?
Alle drie zijn ze voor Europa, D66 had een sterke duidelijke JA-campagne, PvdA had een complex verhaal voor een beter anders Europa
PvdA zit in het kabinet en draagt regeringsverantwoordelijkheid en wordt erop afgerekend
PvdA moet progresiever worden (op welke punten, en hoe zonder hun sociaal-democratische identiteit te verliezen?)
PvdA is niet groen genoeg
De achterban van de PvdA heeft geen vertrouwen in de PvdA in Europa, of is tegen Europa, of interesseert zich niet in Europa en bleef thuis
De PvdA ontbreekt het aan een Barack Hussein Obama
De tijdsgeest zit de PvdA niet mee
De woorden zitten de PvdA niet mee
Het ligt aan de media
Er is te weinig plek om alle drie de partijen van een winst te voorzien
Centrale vraag
Waar ligt het aan dat D66 en GroenLinks wel mooi een winst konden bewerkstelligen en de Partij van de Arbeid niet?
[ Bericht 0% gewijzigd door Matamalam op 05-06-2009 04:14:30 ]