quote:
Op vrijdag 5 juni 2009 04:46 schreef Lyrebird het volgende:[..]
(De Amerikaanse onderklasse is in veel gevallen beter af dan de Nederlandse middenklasse.)
Die mensen worden geholpen door hun medeburgers. Een paar voorbeelden uit mijn eigen omgeving. Mijn ex-vriendin was zwaar conservatief, was tegen het innen van belasting, maar bezocht wel iedere vrijdagmiddag een 90-jarige vrouw, die ze voorheen niet kende. Amerikanen krijgen vanuit school mee dat ze iets voor hun medemens moeten doen.
Op mijn universiteit waren er allerlei programma's om de minderbedeelden te helpen. Bij een overstroming werden bijvoorbeeld twee families geadopteerd, die voorzien werden van nieuwe kleding, voedsel, speelgoed en gift cards. Veel van mijn vrienden zaten in het big sister / big brother project, waarbij ze ieder weekend een kind uit een eenouder / arm gezin een dag onder hun hoede namen.
Het meest onder de indruk was ik van het werk in sommige (hogere middenklasse) buurten, waarbij bijvoorbeeld een slachtoffer van een verkeersongeluk een aangepaste woning van zijn buren kreeg aangeboden.
Als belastingbetaler zie je niet wat er met je geld gebeurt. Als je met eigen ogen het resultaat van je inspanningen kunt zien, is de drijfveer ook veel groter om iets te doen. Het is niet voor niets zo dat Amerikanen de gulste gevers ter wereld zijn.
Een paar voorbeelden zeggen natuurlijk niets. Dat voorbeeld van die hulp na een overstroming is roerend, tegelijkertijd weten we ook dat het merendeel van de (zwarte) bevolking van New Orleans gewoon ijskoud in de steek gelaten is. Bottomline is dat het een feit is dat er grote groepen Amerikanen zijn, zwart en wit, die geen nagel hebben om hun kont te krabben, geen zorgverzekering, geen uitzicht op een fatsoenlijke opleiding voor hun kinderen etc. De groepen net daarboven, die twee fulltime banen moeten runnen om een enigszins fatsoenlijk inkomen te verwerven nog buiten beschouwing gelaten. Ieder zijn (politieke) voorkeuren, maar zo'n scheve situatie is absoluut niet mijn kopje thee, dan betaal ik veel liever een paar honderd euro belasting extra per maand.
heeft de hoop dat het allemaal stiekum toch nog goed komt...
Fotoboek