Voor nieuws en verkiezingretoriek rond de PVV is het centrale topic ingericht:SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Edit: en een link naar deeltje 1. [/quote]
65 plussers kunnen leven van hun pensioen. Voor vrijwel iedere werknemer is er tegenwoordig een pensioenregeling beschikbaar, de AOW is dus overbodig geworden want de werknemer bouwt zijn eigen pensioen op. Wel moet er natuurlijk een overgangsregeling zijn, bijvoorbeeld (het is dus een voorbeeld) mensen die nu 45 jaar en ouder zijn ontvangen nog wel gewoon AOW, zij dragen daar premie voor af en een deel zal moeten worden aangevuld vanuit de algemene middelen. Voor de jongeren wordt de AOW-premie afgeschaft en zij zullen dus volledig voor hun eigen pensioen moeten sparen zoals dat nu al het geval is voor 99 % van de werknemers, zij betalen door de aanvulling van de dan nog resterende AOW-rechten vanuit de belastingen mee, maar dat zal dus een fors kleiner bedrag zijn dan aan premie vrij komt waardoor zij er per saldo toch fors op vooruit gaan.quote:Op vrijdag 5 juni 2009 02:32 schreef Tja..1986 het volgende:
De WW en AOW afschaffen? Waar moeten 65+ers dan van leven.
Dat klopt, wie geen terugval in inkomen kan hebben omdat hij kinderen en een hypotheek heeft zou na moeten gaan denken over een manier om dat op te gaan vangen. Er kan een particuliere werkloosheidsverzekering afgesloten worden of je treft een voorziening in de vorm van een spaarrekening. Je kan er dus zeker nog voor zorgen dat je een periode van werkloosheid kan overbruggen alleen zijn mensen daar zelf verantwoordelijk voor.quote:En iedereen kan wat maandjes werkloos zijn.
De bijstand wil ik intact laten, dat is een voldoende vangnet om totale armoede te voorkomen. De rest is meer een eigen verantwoordelijkheid van mensen zelf en geen zaak van het collectief. Wat ik wel een belangrijk punt voor het collectief vind is de zorg voor mensen in de WAO en de AWBZ, zij moeten echt een riantere uitkering krijgen.quote:En voor mensen in de lagere klasse is dat niet zomaar te overbruggen.
Mag dat eigenlijk wel van de PVV? Die Polen?quote:Op vrijdag 5 juni 2009 02:37 schreef LuxAeterna het volgende:
Oeh, het is al half 3morgenochtend komt een stel Polen m'n badkamer verbouwen.
Was een geintje.quote:Op vrijdag 5 juni 2009 02:45 schreef Tja..1986 het volgende:
[..]
Mag dat eigenlijk wel van de PVV? Die Polen?
Jeejtje, wat een enge ideeen. Ieder voor zich. Leuke samenleving heb je dan.quote:Op vrijdag 5 juni 2009 02:42 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
65 plussers kunnen leven van hun pensioen. Voor vrijwel iedere werknemer is er tegenwoordig een pensioenregeling beschikbaar, de AOW is dus overbodig geworden want de werknemer bouwt zijn eigen pensioen op. Wel moet er natuurlijk een overgangsregeling zijn, bijvoorbeeld (het is dus een voorbeeld) mensen die nu 45 jaar en ouder zijn ontvangen nog wel gewoon AOW, zij dragen daar premie voor af en een deel zal moeten worden aangevuld vanuit de algemene middelen. Voor de jongeren wordt de AOW-premie afgeschaft en zij zullen dus volledig voor hun eigen pensioen moeten sparen zoals dat nu al het geval is voor 99 % van de werknemers, zij betalen door de aanvulling van de dan nog resterende AOW-rechten vanuit de belastingen mee, maar dat zal dus een fors kleiner bedrag zijn dan aan premie vrij komt waardoor zij er per saldo toch fors op vooruit gaan.
[..]
Dat klopt, wie geen terugval in inkomen kan hebben omdat hij kinderen en een hypotheek heeft zou na moeten gaan denken over een manier om dat op te gaan vangen. Er kan een particuliere werkloosheidsverzekering afgesloten worden of je treft een voorziening in de vorm van een spaarrekening. Je kan er dus zeker nog voor zorgen dat je een periode van werkloosheid kan overbruggen alleen zijn mensen daar zelf verantwoordelijk voor.
[..]
De bijstand wil ik intact laten, dat is een voldoende vangnet om totale armoede te voorkomen. De rest is meer een eigen verantwoordelijkheid van mensen zelf en geen zaak van het collectief.
Gokte ik al, mijn vraag was dan ook niet serieusquote:
Welterustenquote:Op vrijdag 5 juni 2009 02:49 schreef Tja..1986 het volgende:
[..]
Gokte ik al, mijn vraag was dan ook niet serieus![]()
Maar het is onder tussen al kwart voor 3 geweest. Ik ga maar eens slapen.
Slaap lekker allemaal.
Stufie ook maar afschaffen, en mensen de voledige kosten van hun studie laten betalen.quote:
Helemaal niet, ik ben een warm mens die anderen graag helpt. Ik haal verantwoordelijkheid voor een warme en vriendelijke samenleving weg bij de overheid en leg deze neer bij de mensen zelf, precies daar waar het hoort. Jij bent er als buurman, zoon, of kennis verantwoordelijk voor dat jouw naasten niet tussen de wal en het schip vallen. Als een kennis moeite heeft om rekeningen te betalen dan moet je hem daar bij helpen, en dat is jouw verantwoordelijkheid als zijnde iemand die wel goed met geld om kan gaan, om maar een voorbeeld te noemen. Ik denk serieus dat veel maatschappelijke problemen voort komen uit het feit dat de verantwoordelijkheid voor een sociale samenleving bij de burger weggehaald is en bij de overheid is neergezet.quote:Op vrijdag 5 juni 2009 02:47 schreef Tja..1986 het volgende:
Jeejtje, wat een enge ideeen. Ieder voor zich. Leuke samenleving heb je dan.
Er is een bijstand, dat is zeker niet riant maar het is zeker een vangnet, dat blijft dus gewoon bestaan.quote:Er zullen vele mensen uit dat systeem vallen waar geen vangnet voor is. Er zijn nou eenmaal altijd mensen die niet voor zichzelf kunnen zorgen.
Dat zal pijn doen bij mijquote:Op vrijdag 5 juni 2009 02:50 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
Stufie ook maar afschaffen, en mensen de voledige kosten van hun studie laten betalen.
Werkenden hoeven natuurlijk niet op te draaien voor studenten
Tja mij zal het ook pijn doen. Maar ik heb nog altijd de levensverzekering van mijn ouders op mijn naam dus ik kan wel wat lijen. Alleen lijkt een systeem zoals je voorstelt me nogal stom omdat er dus heel veel mensen gewoon niet hun potentie waar gaan maken.quote:Op vrijdag 5 juni 2009 02:54 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Dat zal pijn doen bij mij, maar je hebt helemaal gelijk, gelijke monniken gelijke kappen.
Kijk, over dat soort dingen valt met mij altijd te praten, als er mensen besluiten geen studie te gaan doen omdat zij dat niet kunnen betalen dan moet daar een regeling voor getroffen worden, dat ben ik met je eens. Maar de vraag is voor mij echt of dat grootschalig gaat gebeuren. Heel veel ouders steunen hun studerende kinderen en bovendien hoop en denk ik dat universiteiten, hogescholen en MBO's de handschoen (zij hebben immers een groot belang bij nieuwe en goede studenten) op zullen rapen en zich in gaan zetten voor een beurzensysteem (met geld van de overheid, het bedrijfsleven, donaties en geld van de instellingen zelf) waaruit studenten een beurs kunnen ontvangen als zij toegelaten worden voor een opleiding maar problemen hebben om het te betalen of omdat zij bijvoorbeeld uitmuntende cijfers halen. Mocht dat nog niet voldoende zijn, dan is er mijns inziens een legitieme grond om vanuit de overheid daar een mouw aan te passen.quote:Op vrijdag 5 juni 2009 02:58 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
Alleen lijkt een systeem zoals je voorstelt me nogal stom omdat er dus heel veel mensen gewoon niet hun potentie waar gaan maken.
Noem eens één argument waarom je redelijkerwijs zou kunnen verwachten dat de samenleving zulke zorgtaken van de overheid daadwerkelijk in redelijke mate zou overnemen?quote:Op vrijdag 5 juni 2009 02:53 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Helemaal niet, ik ben een warm mens die anderen graag helpt. Ik haal verantwoordelijkheid voor een warme en vriendelijke samenleving weg bij de overheid en leg deze neer bij de mensen zelf, precies daar waar het hoort. Jij bent er als buurman, zoon, of kennis verantwoordelijk voor dat jouw naasten niet tussen de wal en het schip vallen. Als een kennis moeite heeft om rekeningen te betalen dan moet je hem daar bij helpen, en dat is jouw verantwoordelijkheid als zijnde iemand die wel goed met geld om kan gaan, om maar een voorbeeld te noemen. Ik denk serieus dat veel maatschappelijke problemen voort komen uit het feit dat de verantwoordelijkheid voor een sociale samenleving bij de burger weggehaald is en bij de overheid is neergezet.
[..]
Er is een bijstand, dat is zeker niet riant maar het is zeker een vangnet, dat blijft dus gewoon bestaan.
Op zich ben ik het er wel mee eens dat de overheid niet overal vanzelfspreken betrokken bij moet zijnquote:Op vrijdag 5 juni 2009 03:07 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Waar ik vanaf wil is dat de overheid overal als vanzelfsprekend bij betrokken is, dat vind ik een ongezonde situatie omdat er veel creativiteit en betrokkenheid vanuit de samenleving door verloren gaat.
Omdat heel veel mensen de sociale behoefte hebben om iets voor een ander te kunnen betekenen. Verder wil ik de bal terugkaatsen, waarom vindt jij dat er een haast vanzelfsprekende inmenging van de overheid moet zijn in dit soort zaken terwijl de overheid met afgedwongen geld gefinancierd wordt? Als de overheid gefinancierd zou zijn op vrijwillige basis dan zou het legitiem zijn om te verwachten dat de overheid dit soort taken op zich neemt, maar dat is niet het geval. Voor iedere cent die je uitgeeft moet je in je achterhoofd houden dat het gedwongen afgedragen gelden zijn en dat je dat tot op een minimum moet beperken omdat je mensen beperkt in hun economische vrijheid, en daarmee ook hun vrijheid om sociaal taken op zich te nemen.quote:Op vrijdag 5 juni 2009 03:17 schreef keesjeislief het volgende:
Noem eens één argument waarom je redelijkerwijs zou kunnen verwachten dat de samenleving zulke zorgtaken van de overheid daadwerkelijk in redelijke mate zou overnemen?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |