abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 20 augustus 2009 @ 15:59:06 #101
44920 TallMan
Permanent brain failure
pi_72043181
Whehe, ik heb in een dorp genaamd Neder Tandslet gewoond. Als een Nederlander je niet verstaat kan dat natuurlijk mooie problemen opleveren

'Waar woon je?'
'Neder Tandslet'
*klap*
'huh, watte'
'Je noemde me slet'

Sja, 'Nederland slet' en Neder Tandslet' scheelt je inderdaad maar een letter.
geheelonthouder met geheugenverlies
Mensen die zeggen dat domme vragen niet bestaan stellen ze zelf.
pi_72061619

Ja prima hoor: gooi maar een lijstje in de groep.
Ik garandeer echter helemaal niks! Want zoals ik al zei: zonder vertaling kom je er volgens mij niet eenvoudig op, ook al lijkt het woord op iets Duits ofzo bijv...

Maargoed, we zien wel....
 FR
  vrijdag 21 augustus 2009 @ 08:26:56 #103
44920 TallMan
Permanent brain failure
pi_72063207
- Maling
- Måling
- bil
- reol
- tastatur
- boliglån
- møde
- pige
- dreng
- farfar

Nu moet ik eerlijk zeggen dat ik er maar een stuk of 3 a 4 in gedachte had. Heb er nog even een aantal bij moeten bedenken. Zou helemaal leuk zijn waarom je een bepaalde vertaling dacht. Misschien dat de gedachtenkronkels helemaal niet zo gek zijn.
  vrijdag 21 augustus 2009 @ 09:27:01 #104
26193 Draz
Mortui / Salena
pi_72063911
Even voor de duidelijkheid, de 3 extra letters in het Deens:
ø - spreek je bijna altijd uit als 'eu', soms ook als korte 'u'
æ - spreek je uit als 'a' of 'ee' of 'e', verschilt bijna per woord. ('ee' in 'at læse' - 'e' in 'at være' - 'a' in 'fræk')
å - spreek je bijna altijd uit als korte 'o', soms als lange 'o'

@ TallMan, volgens mij heb je niet de allermakkelijkste woorden uitgekozen al denk ik wel dat Bora 3 tot 5 zeker goed kan hebben.
Woonachtig in: Rødovre - København - Danmark
pi_72064235
Nou, al mijn papieren ingeleverd bij de Statsforvaltningerne, en kan 3 weken duren, zucht Mijn baan is echt super, in Nørrebro, dus lekker in het centrum, en nu alleen nog mn skattekort ophalen en zodra mn inschrijving verwerkt is, me inschrijven bij de commune.

Morgen dus trouwen, mijn CPR al binnen, en mijn leven in Denemarken is dus echt begonnen, tis echt geweldig. Als iemand in de buurt van Dragor is morgen, kom maar even langs op de bruiloft
  vrijdag 21 augustus 2009 @ 10:06:07 #106
26193 Draz
Mortui / Salena
pi_72064679
quote:
Op vrijdag 21 augustus 2009 09:43 schreef Happychappy het volgende:
Nou, al mijn papieren ingeleverd bij de Statsforvaltningerne, en kan 3 weken duren, zucht Mijn baan is echt super, in Nørrebro, dus lekker in het centrum, en nu alleen nog mn skattekort ophalen en zodra mn inschrijving verwerkt is, me inschrijven bij de commune.

Morgen dus trouwen, mijn CPR al binnen, en mijn leven in Denemarken is dus echt begonnen, tis echt geweldig. Als iemand in de buurt van Dragor is morgen, kom maar even langs op de bruiloft
Heh, ja duurde bij mij ook 2 weken

Hmm, ben morgen naar m'n nieuwe huis om het één en ander op te meten en dat is niet echt in de buurt van Dragør helaas
Wel heel veel plezier en geluk gewenst
  vrijdag 21 augustus 2009 @ 10:14:32 #107
44920 TallMan
Permanent brain failure
pi_72064851
@Draz: Ik moest ook wel even nadenken welke woorden niet te duidelijk waren om te raden uit het Engels of Duits.

@HappyChappy: Veel geluk morgen maar ik ga toch even niet langskomen, nogal veel uurtjes in de auto.
Denk er wel aan dat je sokken zonder gaten aandoet.
Traditie waarbij bij het feest na de bruiloft de bruid en bruidegom moeten dansen en dan de bruidegom wordt omringt door de mannen op het feest waarbij hij wordt gevangen, schoenen uit worden gedaan en de punten van de sokken worden afgeknipt
pi_72065534
Hahaha ja ik heb mn nagels al met alle felle kleuren van de regenboog gevervd Wil hun gezichten wel eens ff zien
  vrijdag 21 augustus 2009 @ 10:58:54 #109
44920 TallMan
Permanent brain failure
pi_72065851
Als die familie de sok niet eerst een stuk van je tenen aftrekt, maar meteen begint te knippen is dat overigens een teken dat ze toch niet helemaal blij zijn met de keuze van dochterlief.

Ik had zelf toen sokken met stippellijntjes waarlangs ze konden knippen.

Ow, zorg er in ieder geval voor dat je een extra paar sokken bijhebt. Die sokken gaan oprollen in je schoenen en als je daarop nog moet lopen/dansen/feesten ga je echt pijn lijden.
pi_72067554
De familie mag me zeker wel, die zijn zo blij dat ik er ben. I know, klinkt nogal zelfverzekerd, maar het ging voor die tijd niet zo goed met haar. Nu gaat het allemaal super, dus over die sokken maak ik mij niet druk :-D T'is nu meer de stress en het zitten op m'n werk wat me enorm in de stress doet schieten Ach komt helemaal goed, en extra sokken neem ik zeker mee ;-) We worden na het feest (of tijdens, zo rond 12 uur ofzo) opgehaald en naar een plek gebracht voor de huwelijksnacht e.d, ze willen er niet veel over zeggen, maar het lijkt er op dat het dat enorm grote hotel word in het centrum van Copenhagen.

Stressssss
pi_72067663
quote:
Op donderdag 20 augustus 2009 13:19 schreef Draz het volgende:

@Bob
Succes! Drink eens 10 bier en probeer het dan nog eens
Hm, dat zou nog best eens kunnen helpen ja. Hoe lang wonen jullie al in Denemarken? En lukt die uitspraak (ook zonder bier) ondertussen al wel een beetje?

En aparte traditie, met die sokken.
In ieder geval, heel erg veel plezier gewenst morgen Happychappy!
  vrijdag 21 augustus 2009 @ 12:40:05 #112
44920 TallMan
Permanent brain failure
pi_72068272
Ik woon hier sinds Dec. 2006. Deens sprak ik overigens al ervoor gezien ik na een sollicitatiegesprek in het Deens in Nov. 2006 al een baan had. Maargoed, ik heb al 12 jaar de tijd gehad, paar cursussen in NL gedaan.

Kwa uitspraak hoort men het meteen wel aan me dat ik geen Deen ben. Maar de meeste zeggen dan wel dat ik beter ben dan Prins Frederik (de man van de Koningin) die al lang geleden uit Frankrijk naar DK is verhuisd.
  vrijdag 21 augustus 2009 @ 12:55:27 #113
26193 Draz
Mortui / Salena
pi_72068583
Ik woon hier nu vanaf maart 2008.
Daarvoor een jaar heen en weer gereisd, maar zonder de taal echt te leren (in dat jaar paar standaard woorden geleerd alleen).

De uitspraak gaat nu gewoon goed, kan overal in mee en iedereen is erg verbaasd hoe snel en goed ik het geleerd heb. Ikzelf bedank voor hun complimenten, maar vind dat ik nog veel beter kan worden. Heb het gevoel dat ik nog fouten maak, een gevoel dat ik niet wil hebben.
Er zijn natuurlijk nog woorden die ik niet ken, maar dat komt vanzelf wel.
En inderdaad, de vergelijking met prins Frederik wordt ook gemaakt bij mij, waardoor je al gauw in de goede aarde valt bij de Denen, als je de taal wat gaat beheersen, aangezien je er dan beter in bent dan hun prins (wat ze eigenlijk belachelijk vinden dat hij nog niet beter Deens kan)
pi_72074303
quote:
Op vrijdag 21 augustus 2009 09:43 schreef Happychappy het volgende:
Mijn baan is echt super, in Nørrebro, dus lekker in het centrum
Dan zit je bij mij om de hoek. Welkom in Denemarken, en bij deze alvast een mooie dag gewenst morgen.
quote:
Op vrijdag 21 augustus 2009 12:12 schreef Bob. het volgende:
Hoe lang wonen jullie al in Denemarken? En lukt die uitspraak (ook zonder bier) ondertussen al wel een beetje?
Ik ben nog maar net begonnen met lessen, maar wat betreft uitspraak vind ik de 'stød' tot nu toe het lastigst, omdat we die in het Nederlands niet echt kennen. Vooral als er meerdere in een zin zitten, valt het me niet mee om zo'n zin er soepel uit te laten rollen.
pi_72075905
quote:
Op vrijdag 21 augustus 2009 16:29 schreef chibibo het volgende:

[..]

Dan zit je bij mij om de hoek. Welkom in Denemarken, en bij deze alvast een mooie dag gewenst morgen.
[..]

Ik ben nog maar net begonnen met lessen, maar wat betreft uitspraak vind ik de 'stød' tot nu toe het lastigst, omdat we die in het Nederlands niet echt kennen. Vooral als er meerdere in een zin zitten, valt het me niet mee om zo'n zin er soepel uit te laten rollen.
Oh ja, daar heeft mijn docent het al wel over gehad, maar ze vond het nu nog te ingewikkeld om het ons te leren. Dat zal waarschijnlijk wel veranderen als mijn echte lessen beginnen, en ik vond het nu al zo moeilijk.
  vrijdag 21 augustus 2009 @ 17:38:40 #116
44920 TallMan
Permanent brain failure
pi_72075992
quote:
De dialecten van Zuid-Jutland, Zuid Funen en Zuid Seeland en Bornholm hebben geen stød.
Hehe, geen probleem voor mij dan .

De term stød was ik kwa taal/uitspraak nog niet tegengekomen overigens. Zo leer je altijd weer iets. Ik haal bij de lijkende woorden de betekenis eigenlijk automatisch uit de context. Maargoed, ik zal maar niet met die neder-semizweden daar (ja, Draz en Chibibo) gaan praten in het Deens.

Ik moet dan weer wel opmerken dat ik hier een extra handicap heb m.b.t. de taal verbeteren. Van alles wat ik hoor moet ik bedenken of het nu Deens of Sønderjysk is en of ik het dus of wel of niet moet onthouden.
Ow, en collega's die te aardig zijn om je fouten te verbeteren
pi_72085192
quote:
Op vrijdag 21 augustus 2009 12:40 schreef TallMan het volgende:
Ik woon hier sinds Dec. 2006. Deens sprak ik overigens al ervoor gezien ik na een sollicitatiegesprek in het Deens in Nov. 2006 al een baan had. Maargoed, ik heb al 12 jaar de tijd gehad, paar cursussen in NL gedaan.
Al 12 jaar de tijd? Wilde je altijd al absoluut naar Denemarken dan?
quote:
Prins Frederik (de man van de Koningin) die al lang geleden uit Frankrijk naar DK is verhuisd.
Fransen en talen hè...

Maar natuurlijk wél handig voor jullie dat ze zo'n prins hebben!

Ik ga morgen nog eens naar dat woordenlijstje kijken. Ik was nog niet voldoende geïnspireerd! (waarschijnlijk door het missen van een context ook)
 FR
  zaterdag 22 augustus 2009 @ 01:58:28 #118
44920 TallMan
Permanent brain failure
pi_72085283
quote:
Op zaterdag 22 augustus 2009 01:50 schreef Bora-Bora het volgende:

[..]

Al 12 jaar de tijd? Wilde je altijd al absoluut naar Denemarken dan?
Neuh, maar zolang ben ik al samen met mijn Deense vriendin (nu vrouw)
quote:
Ik ga morgen nog eens naar dat woordenlijstje kijken. Ik was nog niet voldoende geïnspireerd! (waarschijnlijk door het missen van een context ook)
Zal ik eens aardig zijn

- Maling (Har du købt det hvide maling til hegnet?)
- Måling (Har du tjekket målingerne?)
- bil (Har du set vores nye bil !!!einz!!111)
- reol (Mappen står nok på reolen)
- tastatur (Bruger i et dansk eller engelsk tastatur?)
- boliglån (Har du fået et godt rente på dit boliglån?)
- møde (møden er hævet)
- pige (piger leger med dukker)
- dreng (drengen synes alle piger er dumme)
- farfar (farfar er desværre død)
pi_72085473
quote:
Op zaterdag 22 augustus 2009 01:58 schreef TallMan het volgende:

[..]

Neuh, maar zolang ben ik al samen met mijn Deense vriendin (nu vrouw)
[..]

Zal ik eens aardig zijn

- Maling (Har du købt det hvide maling til hegnet?)
- Måling (Har du tjekket målingerne?)
- bil (Har du set vores nye bil !!!einz!!111)
- reol (Mappen står nok på reolen)
- tastatur (Bruger i et dansk eller engelsk tastatur?)
- boliglån (Har du fået et godt rente på dit boliglån?)
- møde (møden er hævet)
- pige (piger leger med dukker)
- dreng (drengen synes alle piger er dumme)
- farfar (farfar er desværre død)
Neee ik wil het nog niet lezen!
(en k kijk niet wat ik typ nu.. )
 FR
  zaterdag 22 augustus 2009 @ 17:08:21 #120
44920 TallMan
Permanent brain failure
pi_72094508
Bora, je hebt nu tijd genoeg gehad.
  maandag 24 augustus 2009 @ 09:22:06 #121
26193 Draz
Mortui / Salena
pi_72105008
@ Bob & Chicibo

Wat betreft de stød, de korte (bijna-)sluiting van de luchtpijp, krijg je vanzelf wel door als je met Denen in deze regio omgaat. Bij mij was het aan het begin ook erg moeilijk, zeker in zinnen waar m'n lerares aangaf waar ze zaten (met die speciale tekens), waardoor ik geoefend werd om ze er wel in te verwerken. Aan het begin was dat echt een ramp, maar nu ik erover nadenk, zit in mijn huidige uitspraak de stød al ingebouwd en is absoluut niet moeilijk meer.

Maar aan het begin was het echt lastig
Mooi voorbeeld om op te oefenen: geel en goud.
Geel = gul
Goud = guld
Zoals je waarschijnlijk al weet, wordt de 'd' in guld niet duidelijk uitgesproken (meer verlenging van de l), waardoor je zou denken dat je 2 dezelfde woorden zou hebben. Maar geel/gul heeft zo'n stød, voor de l.
Geel = Gu'l (waar de apostrophe de stød aangeeft)
Goud = Gul (zonder stød)

@ Bora

Even wat tips:
- Maling (Har du købt det hvide maling til hegnet?) - Heb je de witte .... gekocht voor ....?
- Måling (Har du tjekket målingerne?) - Heb je de .... gechecked?
- bil (Har du set vores nye bil !!!einz!!111) - Heb je onze nieuwe .... gezien!!!einz!!111
- reol (Mappen står nok på reolen) - De map staat vast wel op de ....
- tastatur (Bruger i et dansk eller engelsk tastatur?) - Gebruiken jullie een Deens of een Engels ....?
- boliglån (Har du fået et godt rente på dit boliglån?) - Heb je een goede rente voor je .... gekregen?
- møde (møden er hævet) - .... is gesloten
- pige (piger leger med dukker) - .... spelen met poppen (hmm, te makkelijk nu )
- dreng (drengen synes alle piger er dumme) - .... vind dat alle .... stom zijn
- farfar (farfar er desværre død) - .... is helaas dood

[ Bericht 16% gewijzigd door Draz op 24-08-2009 16:31:04 ]
  maandag 24 augustus 2009 @ 14:51:46 #122
44920 TallMan
Permanent brain failure
pi_72111973
Je maakt ze nu allemaal nogal makkelijk, ding was namelijk dat de meeste mensen het kunnen lezen omdat er zoveel Duits/Engels inzit. Als het dan ineens allemaal Nederlands is ook nog.
  maandag 24 augustus 2009 @ 15:25:05 #123
26193 Draz
Mortui / Salena
pi_72112706
I know, maar d'r kwam zo weinig uit joh

Gewoon nieuwe lijst als deze geraden is
pi_72112957
Ik vind hem ook nog best moeilijk. Maag ik ook mee raden of is het alleen voor Bora?
  maandag 24 augustus 2009 @ 21:36:52 #125
44920 TallMan
Permanent brain failure
pi_72123491
Raad maar even mee in PM, geef ik wel aan hoe goed je het hebt gedaan. Ik wil eerst Bora's antwoord zien.

En die heeft van een niet nader te noemen persoon al meer dan genoeg hulp gehad
pi_72127082
Ik zie net dat mijn hele straat is afgezet door politiewagens met zwaailichten en lint. Ben benieuwd wat er gebeurd is.
  maandag 24 augustus 2009 @ 23:27:55 #127
44920 TallMan
Permanent brain failure
pi_72127650
Ze hebben een Nederlander in de straat ontdekt
pi_72130635
quote:
Op maandag 24 augustus 2009 21:36 schreef TallMan het volgende:
Raad maar even mee in PM, geef ik wel aan hoe goed je het hebt gedaan. Ik wil eerst Bora's antwoord zien.

En die heeft van een niet nader te noemen persoon al meer dan genoeg hulp gehad
Hihi, wat een eer. Ik kom nog langs hoor, maar heb 't even te druk om er lekker voor te gaan zitten.
M'n 1e indruk was dat het nog best tegenviel hoor! (wat ik ook al wel verwachtte)
Zelfs met de zinnetjes veranderde het nog niet echt veel aan mijn 1e ideeën.

Voor nu, welterusten!
 FR
pi_72130659
quote:
Op maandag 24 augustus 2009 15:35 schreef Bob. het volgende:
Ik vind hem ook nog best moeilijk. Maag ik ook mee raden of is het alleen voor Bora?
Zet er gerust maar hier bij hoor.
Ik beloof aan Tallman dat ik je antwoorden nog even niet zal lezen.
 FR
  dinsdag 25 augustus 2009 @ 09:26:56 #130
26193 Draz
Mortui / Salena
pi_72132318
@ Chibibo
Je woont toch bij Nørrebro? Dan kan je dat verwachten met de bende-oorlogen daar

@TallMan
Geen idee over wie je het hebt
pi_72146878
quote:
Op dinsdag 25 augustus 2009 09:26 schreef Draz het volgende:
@ Chibibo
Je woont toch bij Nørrebro? Dan kan je dat verwachten met de bende-oorlogen daar
Ik leef nog in ontkenning. De bende-oorlogen zijn in Amager!

Vanmorgen even op de site van EkstraBladet gekeken, en volgens het nieuws aldaar dacht men in eerste instantie aan een schietpartij, maar gaat men er nu vanuit dat het vuurwerk of een gaspistool (?) was. Ik heb zelf overigens geen knal gehoord.
  donderdag 27 augustus 2009 @ 00:43:07 #132
44920 TallMan
Permanent brain failure
pi_72189541
Kom op bora, nu heb je echt wel genoeg tijd gehad.
pi_72190077
Ik heb familie op bezoek!
 FR
  donderdag 27 augustus 2009 @ 08:38:22 #134
44920 TallMan
Permanent brain failure
pi_72191906
Dat had ik ook toen ik de lijst maakte, ik zie het probleem dan ook niet echt.

Maareh, geniet maar ff van je bezoek. Er zal tijdens het bezoek wel een gaatje vallen om ff 5 minuten te kunnen nadenken.
pi_72201872
In Norrebro? Verbaasd me niets, ik zal straks ook even kijken, welke straat precies? Zit er toch in de buurt... Of is het standaard onder de spoorbrug?
pi_72204095
quote:
Op donderdag 27 augustus 2009 15:05 schreef Happychappy het volgende:
In Norrebro? Verbaasd me niets, ik zal straks ook even kijken, welke straat precies? Zit er toch in de buurt... Of is het standaard onder de spoorbrug?
Het was drie dagen geleden, ik denk niet dat er nu nog veel van terug te zien is.
pi_72205221
oh ik kon alleen de eerste reactie op de pagina lezen eerder... doh

Was net ook politie bij het cafe waar 2 mqaanden geleden die vent is neergeknald met een uzi..
pi_72210698
quote:
Op donderdag 27 augustus 2009 16:53 schreef Happychappy het volgende:
Was net ook politie bij het cafe waar 2 mqaanden geleden die vent is neergeknald met een uzi..
Dat is toch in de buurt van Nørrebro station, of niet?
  donderdag 27 augustus 2009 @ 21:22:45 #139
44920 TallMan
Permanent brain failure
pi_72213522
Ey happy, waarom heb je niet even een verslag van je bruiloft gepost? Heb je al je tenen nog?
pi_72231573
Mijn bruiloft was geweldig, echt super zo'n traditionele ceremonie. Mn ouders uit nederland waren er
en natuurlijk niet zo traditioneel als hier... M'n stiefmoeder was in het wit, dus die moest naar huis om haarzelf om te kleden, maar gelukkig
wisten mn eigen ouders wel hoe ze zich moesten kleden. Call me a pussy, maar toen mn bruid binnenkwam, hield ik het niet meer droog Zag er enorm mooi uit.

Mooie ceremonie dus, daarna met een Limo door de buurt gereden, en mooie fotos gemaakt op verschillende locaties
Daarna naar de feestruimte gereden, en daar waren beide families (die elkaar nog nooit hadden gezien) al enorm aan het feesten
Champagne overal, ik kreeg een fles in mijn handen geduwd, en die op de goede manier opengemaakt Als in, het spoot alle kanten op en wederom feel fotos.

Met zijn allen wat buiten gedronken, en toen al naar binnen gegaan want het eten begon. Daar alles opgediend, en er werden wat speeches gegeven.. maakt toch echt een indruk op je.
Toen werdt er op de glazen getikt, dus wij op de stoelen, zoenen, op de grond gestampt, onder tafel zoenen, en zo ging dit 10 keer
Veel gezongen in het deens en nederlands, en toen iedereen al een beetje in de war was van de drank, alle tafels er uit, muziek op en dansen.
Ik die muziek uitgezet in het midden van een nummer, mijn speech gegeven, zij ook huilen, toen weer verder dansen, en toen wilden we beginnen met de Brudewals.
Maar als verrassing had zij ook een speech voor mij geschreven, en mooier heb ik het niet kunnen hebben, stond gewoon publiekelijk te janken hehehe.
Toen de dans gedaan, en op het eind werd ik tegen de grond gewerkt, schoenen uitgetrokken, en hebben ze mn sokken afgeknipt (En ja, ze hebben wel eerst de sok omhoog getrokken, dus heb al mn tenen nog:P)
Iedereen verrast door mijn felle kleuren op mn nagels en veel gelachen, daarna haar "strik" om haar been met de mond uitgetrokken, en het publiek ingegooid, en verder gedanst tot laat

Echt een superfeest, en als klap op de vuurpijl hadden ze een verzorgde nacht geregeld voor ons in de bruidsuite van Dragor Fort. Echt top.

Nu alweer een week verder, de tijd gaat echt zo snel! Maar in Denemarken blijf ik zeker lang wonen
pi_72243994
Happychappy: klinkt als een superbruiloft.

Zeg, ik heb even een vraagje. Ik ben van plan om part-time in Denemarken te gaan wonen. Weet iemand of je in NL en in DK tegelijk mag werken? Mag je uberhaupt als Nederlander 'zomaar' aan het werk in Denemarken? Bij voorbaat dank
pi_72319897
Het is geen probleem om hier aan het werk te gaan, mits je je registreerd bij de gemeente e.d.

Weet iemand waarom half Norrebro was afgezet vandaag? politie overal, en mn bus reed ineens de andere kant op
  dinsdag 1 september 2009 @ 09:13:25 #143
26193 Draz
Mortui / Salena
pi_72332412
Klinkt als een mooie bruiloft Happchappy gefeliciteerd!!

Wat betreft Nørrebro, ik denk dat er dit aan de hand was: Link naar Berlingske
Korte vertaling: Granaat gevonden in een zandbak van een kinderopvang in Nørrebro. De politie heeft een groot gebied afgezocht naar meer explosieven.
  dinsdag 1 september 2009 @ 22:15:39 #144
44920 TallMan
Permanent brain failure
pi_72355887
Die jeugd begint al steeds vroeger met die criminele activiteiten. Only on sjælland.
pi_72356665
ja ik hoorde het vandaag, een vriend van mij woont in de flat met uitzicht over de zandbak (bij hun in de achtertuin zeg maar)

Mja daar zit je dan op het balkon terwijl kinderen beneden een granaat vinden....
  woensdag 2 september 2009 @ 00:51:30 #146
111382 Ofyles2
Bestemming: onbekend
pi_72360385
quote:
Op dinsdag 1 september 2009 22:15 schreef TallMan het volgende:
Die jeugd begint al steeds vroeger met die criminele activiteiten. Only on sjælland.
Volgens mij is rechtsextremisme helaas ook iets wat de jongeren bezig houdt in Denemarken.
pi_72362072
quote:
Op vrijdag 28 augustus 2009 21:51 schreef Lotte. het volgende:
Zeg, ik heb even een vraagje. Ik ben van plan om part-time in Denemarken te gaan wonen. Weet iemand of je in NL en in DK tegelijk mag werken? Mag je uberhaupt als Nederlander 'zomaar' aan het werk in Denemarken? Bij voorbaat dank
Voor zover ik weet ben je als inwoner van de Europese Unie vrij om overal binnen de EU te wonen en te werken. Het kan echter zo zijn dat er wat betreft de belasting nog haken en ogen aan zitten. Als je als Nederlander meer dan een bepaald aantal dagen per jaar in het buitenland werkt, dan heeft dit invloed op de belasting die je moet betalen. Dit geldt in ieder geval als je bij een Nederlandse werkgever in dienst bent en van daaruit in het buitenland te werk wordt gesteld. Ik weet niet of dit op jou van toepassing zal zijn, maar ook als dat niet zo is, zijn er wellicht andere regels die in jouw geval in werking treden.

Ik zou als ik jou was even informeren bij de belastingdienst en de Deense ambassade.
  zondag 6 september 2009 @ 23:19:43 #148
168739 Red_85
'echt wel'
pi_72505926
quote:
Op vrijdag 28 augustus 2009 21:51 schreef Lotte. het volgende:
Happychappy: klinkt als een superbruiloft.

Grondbeginsel van de EU
'vrij verkeer van mensen en goederen'. Opzich zou het dus geen probleem moeten zijn.

Heb een tijdje in Kopenhagen gewerkt. Mijn bedrijf heeft een vestiging in NL en DK. Geen problemen mee gehad.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  maandag 7 september 2009 @ 15:27:35 #149
26193 Draz
Mortui / Salena
pi_72520103
Ok, wie heeft er net naar m'n werk gebeld met de vraag of we mensen kunnen gebruiken hier?
Collega tegenover me had net een Nederlander aan de lijn die wilde gaan solliciteren hehe... moet niet te gek worden hier! Heb net een heerlijke privilége als enige Nederlander hier.

Altså!

Zou wel grappig zijn

Ze hebben natuurlijk wel uitstekende ervaringen hier met Nederlanders

[ Bericht 17% gewijzigd door Draz op 07-09-2009 15:43:30 ]
  maandag 7 september 2009 @ 16:57:37 #150
44920 TallMan
Permanent brain failure
pi_72522734
Moeten die Nederlanders toch minimaal eerst die eerder door mij gepubliceerde lijst woorden raden (Bora, Bob)

Anyways, 3 weken solo. Mijn vrouw zit in het buitenland. Who's up for a party ?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')