quote:Op woensdag 3 juni 2009 14:52 schreef Grumpey het volgende:
113
Maar er komen er deze zomer weer 9 bij.
quote:Op woensdag 3 juni 2009 14:55 schreef spijkerbroek het volgende:
127 exclusief Rome, waar ik eind deze maand naartoe ga.
PS: ik heb in Dublin en Amsterdam gewoond.. telt dat extra?
Waarom Luxemburg en Wenen dan maar 3 punten hebben en Amsterdam 6 begrijp ik niet zo. Puur financieel gaat Luxemburg voor zou ik zeggen, en als meer criteria tellen zou Wenen toch wel vergelijkbaar moeten scoren.quote:Op woensdag 3 juni 2009 16:20 schreef Ericr het volgende:
97, vrij arbitrair lijstje overigens maar er staat dan ook bij dat het alleen om financiele criteria gaat.
Amsterdam heeft een redelijk grote effectenbeurs en alle bedrijven die daar bij horen, dat is natuurlijk wel een aardig grote bijdrage als het gaat om financiele criteria.quote:Op woensdag 3 juni 2009 16:24 schreef De_Hertog het volgende:
[..]
Waarom Luxemburg en Wenen dan maar 3 punten hebben en Amsterdam 6 begrijp ik niet zo. Puur financieel gaat Luxemburg voor zou ik zeggen, en als meer criteria tellen zou Wenen toch wel vergelijkbaar moeten scoren.
Tuurlijk, maar Luxemburg heeft onderhand meer banken dan inwoners, een aardig aantal Europese instellingen en is volgens wiki 'een van de rijkste steden ter wereld'. Ik zeg ook niet dat Amsterdam lager moet, maar dat Luxemburg hoger moet als het alleen om financiële criteria gaat.quote:Op woensdag 3 juni 2009 16:27 schreef Ericr het volgende:
[..]
Amsterdam heeft een redelijk grote effectenbeurs en alle bedrijven die daar bij horen, dat is natuurlijk wel een aardig grote bijdrage als het gaat om financiele criteria.
Nu? Nu heb je er net zoveel als ik.quote:Op woensdag 3 juni 2009 16:29 schreef Frollo het volgende:
* 12 punten: Londen, New York, Parijs
* 10 punten: Frankfurt
* 9 punten: Toronto
* 6 punten: Amsterdam, Düsseldorf
* 5 punten: Stockholm
* 4 punten: Barcelona, Istanboel, München
* 3 punten: Luxemburg
* 2 punten: Den Haag, Keulen, Rotterdam
* 1 punt: Antwerpen, Rijsel, Utrecht
96 punten, en nu?
Dat was ook mijn dilemma, steden als dusseldorf, frankfurt en seattle ben ik doorheen gereden. Maar echt bezocht heb ik ze nietquote:Op donderdag 4 juni 2009 03:45 schreef Libris het volgende:
Wat is 'bezocht'? Met het vliegtuig een tussenstop of minimaal 1 overnachting (niet op het vliegveld dus)?
Dan nog steeds Washington 6 (?!)quote:Op woensdag 3 juni 2009 16:20 schreef Ericr het volgende:
97, vrij arbitrair lijstje overigens maar er staat dan ook bij dat het alleen om financiele criteria gaat.
Lissabon > Dusseldorf
Bangkok > Brussel
Praag > Zurich
Als je kijkt naar historie, attracties, cultuur etc.
"Neem in acht dat dit schema alleen financiële criteria weegt met als gevolg dat steden met een meer culturele, politieke, of economische wereldbetekenis in het schema benadeeld zijn."quote:Op woensdag 3 juni 2009 14:40 schreef lavache het volgende:
Hoeveel punten hebben jullie als je alle steden bij elkaar optelt die je hebt bezocht.
Hieronder de link waar je alle punten kan opzoeken!
http://nl.wikipedia.org/wiki/Wereldstad
Ik kwam uit op bijna 80 punten exclusief, New York en London die ik in 3 weken ga bezoeken avec knoekie!
In 2006 was het BBP van "Groot Amsterdam" zo'n 62 miljard, versus 48 miljard voor Groot Rijnmond. Het verschil zit hem in het BBP per persoon. Groot Amsterdam heeft namelijk iets van 1.2 miljoen inwoners, Groot Rijnmond is een groter gebied en heeft er iets van 1.3m. Echter, het BBP per persoon is in Amsterdam ongeveer 51k, terwijl het in Rijnmond maar 36k is.quote:Op woensdag 8 juli 2009 14:52 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
[..]
"Neem in acht dat dit schema alleen financiële criteria weegt met als gevolg dat steden met een meer culturele, politieke, of economische wereldbetekenis in het schema benadeeld zijn."
Hoe komt het dan dat Amsterdam hoger staat dan Rotterdam? Lijkt me dat 1 der grootste havens ter wereld een groter economisch belang heeft dan drie coffeeshops en een rondvaartboot..
Zit er tussen de top 3 en "de rest" alleen nog wel enkele kilometers afstand...en het gaat om het economisch belang (zie ook vliegvelden, iets wat Amsterdam ook niet zelf heeft binnen de stadsgrenzen, en Rotterdam wel).quote:Op woensdag 8 juli 2009 16:33 schreef Grumpey het volgende:
een haven an sich verdient niet zoveel, wat er veel verdient zijn bedrijven die zich vestigen in de regio omdat er een haven in de buurt zit. En die bedrijven vestigen zich toch vaker in de regio Amsterdam dan in de regio Rotterdam. Daarnaast: Rotterdam is dan de grootste haven van europa, Amsterdam is ook nog steeds nummer 6 op die lijst.
Niet helemaal. Het brutto binnenlands product gaat over het inkomen dat gegenereerd wordt in een bepaald gebied. Dus inderdaad, ze verdienen in Rotterdam per persoon minder. Maar ze verdienen ook nog eens absoluut minder.quote:Op woensdag 8 juli 2009 16:16 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
Maar BBP is meer mbt inwonerd toch?
Dat een havenarbeider minder verdient dan een bankmedewerker is niet heel raar, maar die zelfde haven zet wel meer om dan amsterdam op alle vlakken tesamen doet..
Zo is het wel een heel betekenisloos lijstje
Een agglomeratie heet datquote:Op woensdag 8 juli 2009 16:40 schreef Grumpey het volgende:
Men rekent in regio's, niet in die krampachtig knullig klein gehouden stadsgrenzen zoals wij in nederland dat als enige in de wereld zo strikt hanteren. Regio Amsterdam omvat ook Zaandam (cacao-industrie), Schiphol, IJmuiden (chemie), Aalsmeer (bloemen) etc. Zeg maar het Amsterdam Metropolitan Area zoals dat zo mooi heet.
Die tellen dan niet, vind ik.quote:Op donderdag 4 juni 2009 08:44 schreef Blik het volgende:
[..]
Dat was ook mijn dilemma, steden als dusseldorf, frankfurt en seattle ben ik doorheen gereden. Maar echt bezocht heb ik ze niet
Hier ligt dan ook misschien het verschil, aangezien Den Haag als een eigen agglomeratie wordt gerekend.quote:Op woensdag 8 juli 2009 18:56 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
[..]
Een agglomeratie heet dat
En als die in Rdam zo ruim genomen zou worden als in Amsterdam, dan zou je Denhaag, Rotterdam, en alles wat er tussen en tegen ligt, als 1 agglomeratie moeten rekenen....![]()
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |