Even een ordinaire crosspost van een topic uit FOT. (de foto's dan)
Nu weer anderhalve week in NL. Ik wou dat ik terug kon! Wat was Vietnam geweldig. Voor iedereen die zit te twijfelen of hij/zij er wel naar toe moet gaan heb ik 1 tip. DOEN!! Je krijgt er geen spijt van. De cultuur is geweldig. De mensen zijn er vriendelijk. Het eten is fantastisch. En het land ontzettend mooi.
Daarnaast is het goed reizen in Vietnam. Ik zal een kort verslag uit de doeken doen. Maar de foto's hier onder spreken voor zich.
We begonnen onze trip in Hanoi. Daar zouden we 2 nachten blijven om vervolgens te gaan zien waar we naar toe willen. Het enige wat we in NL hadden geregeld was een visum aanvraag, en 2 nachten hotel in Hanoi. Verder hadden we niks geregeld.
Hanoi is echt een gezellige Aziatische stad. Stervens druk, vies, smog, lawaaierig maar leuk! We hebben in 2 dagen de Highlights van Hanoi gedaan zoals: Water Puppets, Old Quarter, Ho Chi Minh Museum, Markets etc.
Daarna hebben we een tour geboekt naar Halong Bay. Waar we 3 dagen zijn geweest op een "privat island" (boek bij Ocean Tours!!). Het eiland is op een klein resortje na helemaal onbewoond. We hadden ons prive hutje aan het strand. Overdag's zijn we wezen mountainbiken en canoen. En 's avonds een heerlijke BBQ op het strand.
Na Halong Bay zijn we via Hanoi met de nachttrein naar Sapa gegaan. Sapa zelf is geen reet aan. Veel te toeristisch en koud!! Maar daarom heen liggen kleine dorpjes waar de lokale stammen wonen zoals ze dat al 100den jaren doen. Dat was een hele ervaring om doorheen te lopen. De mensen daar zijn echt nog oprecht verbaasd om westerlingen te zien.
Na Sapa weer terug naar Hanoi, waar we een vlucht naar Hue genomen hebben. Hue zelf is wederom een grote drukke stad. Maar er staat een schitterend paleis van een oud chinese keizer. Helaas hebben de Amerikanen ook daar lekker huis gehouden dus veel is nog in opbouw/herbouw.
Na Hue zijn we naar Hoi An gegaan. De stad van de zijde. Je ontkomt er hier niet aan om een pak/jurk/broek of paar schoenen op maat te laten maken. Ook wij zijn voor de bijl gegaan.
Na Hoi An hebben we de bus naar Nha Trang genomen. Nha Trang is een beetje het Calella van Vietnam. De 2 grootste vrije tijds bestedingen zijn bakken op het strand en drinken in de vele kroegjes/disco's.
Daarna hebben we een Easy Rider trip gemaakt naar Dalat. Daar hebben we 3 dagen over gedaan. De Easy Riders was echt de highlight van onze vakantie. Echt geweldig om achter op een motor door het land te rijden. Ik snap nu het gevoel van vrijheid wat past bij motor rijden. Mocht je ooit naar Vietnam gaan, ga dan minstens een paar dagen achter op met de Easy Riders mee. Op wat pijn in je kont na zul je er geen spijt van krijgen!
Dalat was een beetje een tegenvallen. Na 1 dag heb je dat wel gezien. Maar misschien kwam het wel omdat het er zo koud was

.
Na Dalat zijn we naar Saigon gevlogen waar we nog 2 dagen zijn gebleven. En toen moesten we helaas weer terug naar Nederland.
Zie hier een paar foto's!
#1. Welkom in Saigon. Het is even een culture shock. 3.5 miljoen inwoners en minstens zo veel brommertjes.
Flickr#2. Daily transport. Je vervoert of per brommer (10 kratjes, of 5 personen, 12 varkens) of per bamboo manden. Voornamelijk vrouwen dragen die zware manden.
Flickr#3. Rijst velden op Cat Ba Islands.
Flickr#4. De beste manier om je te vervoeren in Vietnam. Motor! Op de achtergrond zie je nog een paar mager begroeide heuveltoppen. Een nalatenschap van de Amerikanen die daar
Agent Orange op gegooid hebben.
![]()
Flickr#5. Dry Sap Waterfalls.
Flickr#6. Hoi An Market. Hoi An is de stad van de zijde. Vroeger een uitvals basis van zeevaarders over de hele wereld. Nu kun je er op elke hoek van de straat pakken op maat laten maken.
Flickr#7. Nha Trang Beach. Need I say more...
Flickr#8. Hmong jongentje. In de bergen rondom Sapa zijn nog dorpjes waar zelden een westerling komt. Vooral niet met zo'n lompe camera. Dus hij wilde met alle liefde even poseren voor zijn school. Wat overigens het enige bakstenen gebouw van het dorp was. De rest waren lemen of bamboo huisjes.
Flickr#9. Hmong Woman. Poseren oke. Maar ik moest natuurlijk wel wat kleren van der kopen. Kleren die zo afgeven dat je 3 dagen blauw zag als je het een middagje aanhad. Daar hebben we dus van afgezien.
Flickr#10. Zhao. Deze stam leefde ook ten noorden van Vietnam. Vlakbij China.
FlickrVoor meer pics zie m'n
Flickr page.