abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_69662741
quote:
Op woensdag 3 juni 2009 13:00 schreef buachaille het volgende:
Het gebied Jordanië werd etnisch gezuiverd van joden en ook hedentendage worden joden in jordanie vermoord en staat de doodstraf op verkoop van grond aan joden.
Ja daarvan zien we dagelijks bericht over in de media, kom eens met bewijs ipv lekker aan je dikke duim te zuigen.

En het kan wel in de wet staan in jordanie, maar is er ook ooit daadwerkelijk een doodstraf uitgevoerd vanwege het verkopen van land aan een jood.

Mag ik je ook even in herinnering roepen dat ook israel zich schuldig gemaakt heeft aan etnische zuivering en daarmee die 2 gebieden vol heeft gekregen met een stel wilde mannen.
quote:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Geschiedenis_van_de_moderne_staat_Isra%C3%ABl

↑ De Israëlische historicus Benny Morris stelt dat er sprake was van "etnische zuivering" en hij beschrijft deze als "noodzakelijk" voor de vestiging van een Joodse staat:
"Er zijn omstandigheden in de geschiedenis die etnische zuivering rechtvaardigen. Ik weet dat deze term in de 21e eeuw volkomen negatief gebruikt wordt, maar als de keuze is tussen etnische zuivering en genocide - de vernietiging van je volk - geef ik de voorkeur aan etnische zuivering. Dat was de situatie. Dat is wat het zionisme voor zich zag. Een Joodse staat zou er niet gekomen zijn zonder het verdrijven van 700.000 Palestijnen. Daarom was het noodzakelijk hen te verdrijven. Het was nodig het binnenland te zuiveren en de grensgebieden te zuiveren en de belangrijkste wegen te zuiveren. Het was nodig de dorpen te zuiveren van waaruit onze konvooien en onze nederzettingen beschoten werden." (Morris in vraaggesprek met Israëlisch dagblad Haaretz, 8 januari 2004) [1]
quote:
Er is dus niks bezet, er wordt niks geannexeerd.
Nou ik zie toch in die eerdere link toch steeds andere grens lijnen staan. En helaas staat er geen recente kaart bij, want ik weet zeker dat de muren die men gebouwd heeft op palestijns grondgebeid staan. Dat noem ik toch echt wel annexeren. Hoe wil jij dat anders betitelen?
pi_69664035
quote:
Op woensdag 3 juni 2009 13:02 schreef buachaille het volgende:
Wat een bombastische gezeik over "macht". Het enige wat men wil is wonen in een land waar "jood" geen scheldwoord is.
Waarom vertrekken velen dan uit zo'n land om op het land te gaan wonen van een ander? Als je land afpakt uit naam van het jood zijn dan krijg je natuurlijk heel snel dat het juist daar een scheldwoord wordt.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  woensdag 3 juni 2009 @ 14:14:32 #43
798 voyeur
bemoeit zich
pi_69664638
quote:
Op woensdag 3 juni 2009 13:02 schreef buachaille het volgende:

[..]

Wat een bombastische gezeik over "macht". Het enige wat men wil is wonen in een land waar "jood" geen scheldwoord is.
Welnee, de Israeliers hebben al lange tijd de ambitie een regionale macht te zijn.
Here we are now, entertain us.
  woensdag 3 juni 2009 @ 14:21:34 #44
6484 ExTec
Would you like to know more?
pi_69664912
quote:
Op woensdag 3 juni 2009 14:14 schreef voyeur het volgende:

[..]

Welnee, de Israeliers hebben al lange tijd de ambitie een regionale macht te zijn.
U denkt?

Daar hebben ze slechte kaarten voor, anders.

Heel klein land, kleine bevolking, ivm de rest.

Maar het is typisch demoniseren. Israel wil macht om het hebben van macht alleen. Geen andere motieven.

Ik denk dat de realiteit wat praktischer in elkaar steekt.
  woensdag 3 juni 2009 @ 14:29:47 #45
798 voyeur
bemoeit zich
pi_69665180
quote:
Op woensdag 3 juni 2009 14:21 schreef ExTec het volgende:

[..]

U denkt?

Daar hebben ze slechte kaarten voor, anders.

Heel klein land, kleine bevolking, ivm de rest.

Maar het is typisch demoniseren. Israel wil macht om het hebben van macht alleen. Geen andere motieven.

Ik denk niets: dat zeggen ze zelf en dat kun je lezen in alle vrijgegeven documenten, m.n. de Amerikaanse verslagen van gesprekken met de opvolgende Israelische minister-presidenten.

Ze zijn ervan overtuigd dat alleen door een regionale supermacht te zijn ze hun veiligheid kunnen garanderen. De 'bully' van het midden-oosten is de rol die ze verkiezen. Dat verklaart gelijk waarom ze nu zo'n probleem met Iran hebben. Niet om de mogelijke kernwapens in een verre toekomst, maar omdat een zelfbewust Iran hun rol in de regio aantast. (net als vroeger het nationalistische Egypte)
  woensdag 3 juni 2009 @ 14:33:08 #46
6484 ExTec
pi_69665275
quote:
Op woensdag 3 juni 2009 14:29 schreef voyeur het volgende:

Ze zijn ervan overtuigd dat alleen door een regionale supermacht te zijn ze hun veiligheid kunnen garanderen.
Motivatie is dus: hun veiligheid. Niet "macht hebben omdat we nu eenmaal machtswellustelingen zijn".

Fijn dat we daar overeenstemming over bereikt hebben
  woensdag 3 juni 2009 @ 14:36:08 #47
798 voyeur
bemoeit zich
pi_69665363
quote:
Op woensdag 3 juni 2009 14:33 schreef ExTec het volgende:

[..]

Motivatie is dus: hun veiligheid. Niet "macht hebben omdat we nu eenmaal machtswellustelingen zijn".

Fijn dat we daar overeenstemming over bereikt hebben
Hun perceptie van veiligheid, niet veiligheid. Mijn inschatting is dat ze juist door die opstelling hun veiligheid bedreigen.

Zijn we het dus inmiddels eens dat ze een regionale supermacht willen zijn?
pi_69665447
quote:
Op woensdag 3 juni 2009 14:21 schreef ExTec het volgende:
Ik denk het ook, Lebensraum voor het uitverkoren volk. Van de Middellandse Zee tot aan de Eufraat.
pi_69665503
quote:
Op woensdag 3 juni 2009 14:36 schreef voyeur het volgende:
Hun perceptie van veiligheid, niet veiligheid. Mijn inschatting is dat ze juist door die opstelling hun veiligheid bedreigen.

De onnozelheid van de omliggende landen bepaald dat ze tegen wil en dank een supermacht zijn. Als Nederland op het grondgebied van Israel was gelegen dan zouden wij het lijdend voorwerp zijn van de arabieren en de regionale supermacht.
pi_69665557
quote:

[..]

Ik denk dat ze door het zijn van een (regionale) supermacht juist hun staat hebben behouden de afgelopen tientallen jaren. De omgeving is weinig vriendelijk geweest, het is daar een niet erg geciviliseerde bedoening, en dwergstaatjes lopen sowieso een groot risico onder de voet gelopen te worden.
  woensdag 3 juni 2009 @ 14:55:23 #51
6484 ExTec
pi_69665947
quote:

[..]

Dat is antwoord op de vraag: werkt het?

Je bent van mening van niet, en dat zou best wel eens kunnen kloppen.

Maar het is al wat genuanceerder dan Israel afschilderen als een stelletje machtswellustelingen, die macht willen omdat ze nu eenmaal macht willen, snap je?

De reden waarom ze die macht graag willen ontkennen is niet ver verwijderd van outright demoniseren. Want in het verlengde ligt immers dat ze pallestijnen afmaken omdat ze daar 'plezier' in scheppen, niet een motivatie aardend in veiligheid oid.
quote:
Jahoor

Vanuit Israelisch perspectief kan ik me dat ook wel weer voorstellen. Als ik een knuppel zo groot als morgen en de hele dag heb, valt niemand me lastig.

Beide zijn waar, de beste oplossing zal wel in het midden liggen.
  woensdag 3 juni 2009 @ 14:56:49 #52
6484 ExTec
pi_69665992
quote:
Op woensdag 3 juni 2009 14:38 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Ah, je hebt eindelijk wel een topic gevonden waar je je onversneden jodenhaat de vrije loop kunt laten?

Goed van jou
  woensdag 3 juni 2009 @ 15:06:17 #53
798 voyeur
bemoeit zich
pi_69666307
quote:
Op woensdag 3 juni 2009 14:55 schreef ExTec het volgende:

[..]

Dat is antwoord op de vraag: werkt het?

Je bent van mening van niet, en dat zou best wel eens kunnen kloppen.

Maar het is al wat genuanceerder dan Israel afschilderen als een stelletje machtswellustelingen, die macht willen omdat ze nu eenmaal macht willen, snap je?

De reden waarom ze die macht graag willen ontkennen is niet ver verwijderd van outright demoniseren. Want in het verlengde ligt immers dat ze pallestijnen afmaken omdat ze daar 'plezier' in scheppen, niet een motivatie aardend in veiligheid oid.
[..]

Jahoor

Vanuit Israelisch perspectief kan ik me dat ook wel weer voorstellen. Als ik een knuppel zo groot als morgen en de hele dag heb, valt niemand me lastig.

Beide zijn waar, de beste oplossing zal wel in het midden liggen.
Ik ontken niets en demoniseer dan ook niets. Staten streven macht naar om vele redenen, maar zelden zonder belang. Macht maakt dat je je belangen eerder bereikt. Het doet er niet toe of dat economische, nationalistische of militaire redenen betreft.

Israel kiest ervoor de bully te zijn en dat zal hun ondergang blijken. Egypte heeft wijselijk afgezien van die rol, Syrie houdt zich vrij afzijdig, Jordanie kijkt de andere kant op en de rest van de Arabische wereld kiest voor de economie.
  woensdag 3 juni 2009 @ 15:11:32 #54
6484 ExTec
pi_69666493
quote:
Op woensdag 3 juni 2009 15:06 schreef voyeur het volgende:

Israel kiest ervoor de bully te zijn en dat zal hun ondergang blijken.
Wat is het tegenovergestelde van een bully?

Voor het gemak even de 'goody twoshoes'?

Denk jij echt dat Israel nog bestaan had als ze op hun knieen hadden gelegen voor de rest van de regio?

Zou je op het predikaat "naief" komen te staan.
pi_69666528
quote:
Op woensdag 3 juni 2009 15:06 schreef voyeur het volgende:
Israel kiest ervoor de bully te zijn en dat zal hun ondergang blijken.
Hoe bedoel je dat? Heb je een profetie gehad of zo?

Het uitkramen van zulke domme woorden zal jouw ondergang worden.
pi_69666664
quote:
Op woensdag 3 juni 2009 14:56 schreef ExTec het volgende:
Ah, je hebt eindelijk wel een topic gevonden waar je je onversneden jodenhaat de vrije loop kunt laten?
De beschuldiging van antisemitisme bij kritiek op Israel, wat origineel.
  woensdag 3 juni 2009 @ 15:17:29 #57
6484 ExTec
pi_69666678
quote:
Op woensdag 3 juni 2009 15:12 schreef buachaille het volgende:

[..]

Hoe bedoel je dat? Heb je een profetie gehad of zo?

Het uitkramen van zulke domme woorden zal jouw ondergang worden.
Ach het valt niet uit te sluiten; maar iig ik ben niet van mening dat Israel veel keuze is gelaten.

Je kan natuurlijk net doen alsof Israel heel erg 'braaf' maar tot in het oneindige het beste beentje voor moeten blijven zetten, en zelfs na de 6daagse oorlog, waar het lekker 'sportief': Iedereen tegen de joden! was, maar moeten blijven geloven in de heilzame werking van "een goed gesprek ", maar I for one begrijp dondersgoed dat Israel, puur om te overleven op bepaalde fronten precies dezelfde nare trekjes zal moeten vertonen om maar te overleven.
  woensdag 3 juni 2009 @ 15:19:27 #58
6484 ExTec
pi_69666756
quote:
Op woensdag 3 juni 2009 15:17 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

De beschuldiging van antisemitisme bij kritiek op Israel, wat origineel.
Ja, jij en je 'medestanders' hebben nu eenmaal geen patent op 'reflexmatig antwoorden'
pi_69667079
Tjsa, sommigen zien Israel als "bully" omdat ze flink tekeer zijn gegaan in de Gazstrook. Een beroemde uitspraak van Peres van Israel is: als ze (hamas) niet schieten dan schieten we ook niet terug. Israel heeft fors het terrorisme uit de Gazastrook beantwoord, zijn ze voorlopig weer even klaar. Maar met de steun van Iran, Syrie etc. die militaire goederen blijven leveren aan de palestijnen begint het gedonder over een paar jaar weer. Ook dan zullen behalve hamasterroristen in het druk bevolkte gebied "onschuldige" slachtoffers vallen, maar zelfs aan Israelische zijde vallen slachtoffers door "friendly fire". Ongevallen zijn niet te voorkomen!
quote:
"I admit we made some mistakes - I don't know any war without some mistakes," Peres said, noting that Israeli soldiers were killed by friendly fire during the offensive.
"We would not like to kill a single civilian," he added.

But he said Israel would not apologize, as the board of inquiry recommended, for causing civilian deaths and injuries while trying to rout Hamas.
  woensdag 3 juni 2009 @ 15:37:19 #60
798 voyeur
bemoeit zich
pi_69667479
quote:
Op woensdag 3 juni 2009 15:11 schreef ExTec het volgende:

[..]

Wat is het tegenovergestelde van een bully?

Voor het gemak even de 'goody twoshoes'?

Denk jij echt dat Israel nog bestaan had als ze op hun knieen hadden gelegen voor de rest van de regio?

Zou je op het predikaat "naief" komen te staan.
Nee, maar er is iets tussen op je rug liggen en bullying in. Israel heeft stelselmatig haar vrienden verloochend met als resultaat dat ze zonder de VS niet meer kunnen overleven. Dat is een hele zwakke basis.
Meer aandacht voor goede diplomatieke relaties en wat minder rechtlijnigheid had ervoor gezorgd dat ze niet zo afhankelijk werden van de VS. Dertig jaar geleden had Israel heel wat meer vrienden.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')