Wat een rare ondemocratische wet, ik wist nieteens dat dat bestondquote:Wilders wil kieswet aanpassen
De Partij voor de Vrijheid (PVV) wil nog voor de volgende Tweede Kamerverkiezingen de Kieswet aanpassen.
De wet schrijft nu voor dat fracties met minder dan zestien zetels maximaal dertig kandidaten op de lijst mogen zetten.
De partij van Geert Wilders denkt echter meer zetels binnen te kunnen halen. Als dat gebeurt worden die extra zetels volgens de huidige regels verdeeld onder andere partijen.
De PVV gaat vandaag een amendement indienen om de wet te veranderen, zei Wilders naar aanleiding van een artikel in de Telegraaf.
Bron: AD, Trouw, Spitsnieuws
nederlanders die in opstand komen?quote:Op woensdag 3 juni 2009 10:19 schreef SeLang het volgende:
Dat zou wat zijn, krijgt Wilders bijvoorbeeld 35 zetels moet ie er 5 inleveren
Zou het volk dan in opstand komen? Want dit is natuurlijk puur fascisme.
Zal inderdaad wel nietquote:Op woensdag 3 juni 2009 10:20 schreef FunkyHomosapien het volgende:
[..]
nederlanders die in opstand komen?
gaat over de ruimte op die kiesbiljetten.quote:Op woensdag 3 juni 2009 10:24 schreef Ringo het volgende:
Rare wet.
Is er ook een bron, een linkje naar die wet. Of is het een hoax van Wilders, om het Grote Links-Democratische Complot in diskrediet te brengen?
Hoax dus.quote:Op woensdag 3 juni 2009 10:25 schreef FunkyHomosapien het volgende:
[..]
gaat over de ruimte op die kiesbiljetten.
_niemand_ zal je zetels ooit af kunnen pakken.
Het wordt gemeld door Trouw, AD, Leidsch Dagblad, de Gelderlander, Spitsnieuws.quote:Op woensdag 3 juni 2009 10:28 schreef FunkyHomosapien het volgende:
elke nieuwssite die de berichten van de andere site plukt zonder fact-check
Allicht, maar het gaat er even om wat het gevolg is.quote:Op woensdag 3 juni 2009 10:25 schreef FunkyHomosapien het volgende:
Zetels behoren geen partij, zetels behoren slechts de kandidaten op de kandidatenlijst, waarop gestemd is. Dus ik zie niet hoe de partij zetels kan claimen voor kandidaten die niet op de lijst staan.quote:_niemand_ zal je zetels ooit af kunnen pakken.
Precies, geen hoax dus.quote:Op woensdag 3 juni 2009 10:31 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Allicht, maar het gaat er even om wat het gevolg is.
[..]
Zetels behoren geen partij, zetels behoren slechts de kandidaten op de kandidatenlijst, waarop gestemd is. Dus ik zie niet hoe de partij zetels kan claimen voor kandidaten die niet op de lijst staan.
niet waar, zetels kunnen afgestaan worden. of dacht jij dat geert met zijn dikke kont op 15 zetels tegelijk moet gaan zitten?quote:Op woensdag 3 juni 2009 10:31 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Allicht, maar het gaat er even om wat het gevolg is.
[..]
Zetels behoren geen partij, zetels behoren slechts de kandidaten op de kandidatenlijst, waarop gestemd is. Dus ik zie niet hoe de partij zetels kan claimen voor kandidaten die niet op de lijst staan.
Jawel, want iemand die niet op het kiesbiljet staat, kan in principe niet in de kamer komen.quote:Op woensdag 3 juni 2009 10:25 schreef FunkyHomosapien het volgende:
[..]
_niemand_ zal je zetels ooit af kunnen pakken.
Maar mag je zetels geven aan mensen die niet op de lijst voorkomen? Dat is dus de hamvraag. Is dat ooit gebeurd?quote:Op woensdag 3 juni 2009 10:33 schreef FunkyHomosapien het volgende:
[..]
niet waar, zetels kunnen afgestaan worden. of dacht jij dat geert met zijn dikke kont op 15 zetels tegelijk moet gaan zitten?
de pvv kan nu gewoon een lijstje gaan maken met kandidaten. deze kandidaten kunnen weliswaar niet op het stembiljet, maar dat is een ander verhaal.
als ik het goed heb wel, een keer bij de pvda kwam dat voor dacht ik, even googlen.quote:Op woensdag 3 juni 2009 10:34 schreef SeLang het volgende:
[..]
Maar mag je zetels geven aan mensen die niet op de lijst voorkomen? Dat is dus de hamvraag. Is dat ooit gebeurd?
...wutquote:Op woensdag 3 juni 2009 10:35 schreef Mdk het volgende:
Hierzo het hele artikel: http://www.telegraaf.nl/b(...)efstal__.html?p=17,2
Zo ´n onzin is het natuurlijk ook weer niet. Stel er staan 30 namen op een lijst. Die zijn dus verkiesbaar. Een partij haalt nu 31 zetels. Wie gaat die ene zetel dan bezetten ? Dat wordt toch iemand die dus niet verkiesbaar was, lijkt me niet echt democratisch.quote:Op woensdag 3 juni 2009 10:26 schreef Hexagon het volgende:
Ik had ook nog nooit van deze wet gehoord.
Maar wat mij betreft mag zo'n onzinwet inderdaad ook wel geschrapt worden.
Lijkt mij niet eerlijk gezegd.quote:Op woensdag 3 juni 2009 10:34 schreef SeLang het volgende:
[..]
Maar mag je zetels geven aan mensen die niet op de lijst voorkomen? Dat is dus de hamvraag. Is dat ooit gebeurd?
Nee, zetels kunnen niet afgestaan worden. Je kunt op een lijst laten zetten met anderen, en dat betekent dat de stemmen voor de een bij de ander terecht kunnen komen. Dat is heel wat anders.quote:Op woensdag 3 juni 2009 10:33 schreef FunkyHomosapien het volgende:
niet waar, zetels kunnen afgestaan worden. of dacht jij dat geert met zijn dikke kont op 15 zetels tegelijk moet gaan zitten?
Hoe werkt dat dan?quote:de pvv kan nu gewoon een lijstje gaan maken met kandidaten. deze kandidaten kunnen weliswaar niet op het stembiljet, maar dat is een ander verhaal.
Kun jij dit niet verifieren bij die "top-ambtenaar" die je straks gaat bellen?quote:
Klopt inderdaad, in de 19 kieskringen die Nederland telt kan je met deels andere namen/kandidaten werken. Grote partijen gebruiken deze regel ook vaak om meer regionale kandidaten uit Groningen daar op de lijst te zetten en niet elders. Wilders/PVV kan dus wel aan meer dan 30 verkiesbare kandidaten op de verschillende lijsten komen.quote:Op woensdag 3 juni 2009 10:39 schreef Pool het volgende:
Is het niet zo dat je in meerdere regio's met lijsten met verschillende namen mag werken? Dus dat Wilders in Groningen met (deels) andere 30 namen mag werken dan in Zeeland en zo in totaal dus nationaal wel degelijk veel meer dan 30 kandidaten heeft?
Zoek het even uit dan.quote:Op woensdag 3 juni 2009 10:41 schreef FunkyHomosapien het volgende:
ik ben sceptisch over het nieuwsbericht van de telegraaf. namelijk sensatiekrant, en er staat ook niets in de kieswet over dit onderwerp (even snel ctrl+f op keywords).
Precies, dus dit is waarschijnlijk weer een typisch staaltje PVV-"diepgang". Wordt nog tof als ze ons gaan regeren.quote:Op woensdag 3 juni 2009 10:45 schreef thewarrior82 het volgende:
[..]
Klopt inderdaad, in de 19 kieskringen die Nederland telt kan je met deels andere namen/kandidaten werken. Grote partijen gebruiken deze regel ook vaak om meer regionale kandidaten uit Groningen daar op de lijst te zetten en niet elders. Wilders/PVV kan dus wel aan meer dan 30 verkiesbare kandidaten op de verschillende lijsten komen.
Vraag me trouwens niet wie bepaald hoe dan de volgorde eruit ziet van welke kandidaat wanneer gekozen is, maar het zal vast allemaal geregeld zijn in de kieswet.
De regel dat er maar 30 kandidaten bij kleinere partijen op mogen staan is volgens mij ook in de tijd van de LPF al even in het nieuws geweest omdat die in sommige peilingen ook meer dan 30 zetels leken te gaan halen in 2002.
Het probleem zal dan zijn dat de kieslijsten zo lang gaan worden omdat iedere jan boeren lullen partij dan gewoon 150 kandidaten op die lijst knalt. Gewoon omdat het kan en omdat en genoeg schaapjes zijn die denken dat partijen met een lange kandidaten lijst beter zijn.quote:Op woensdag 3 juni 2009 10:36 schreef LangeTabbetje het volgende:
Als je uit peilingen aan kan zien komen dat je over de 30 zetels gaat, moet je gewoon 35 kandidaten op de lijst zetten, is het probleem uit de wereld.
ah kijk! bedankt.quote:Op woensdag 3 juni 2009 10:49 schreef patatmetfriet het volgende:
Kieswet:
Artikel H 6
1. De namen van de kandidaten worden op de lijsten geplaatst in de volgorde waarin aan hen de voorkeur wordt gegeven.
2. Op dezelfde lijst mogen de namen van ten hoogste dertig kandidaten worden geplaatst. Op dezelfde lijst van een politieke groepering wier aanduiding was geplaatst boven een kandidatenlijst waaraan bij de laatstgehouden verkiezing van de leden van het desbetreffende vertegenwoordigend orgaan meer dan vijftien zetels zijn toegekend, mag een aantal namen worden geplaatst dat ten hoogste tweemaal het aantal zetels bedraagt, doch nimmer meer dan tachtig. Het bepaalde in de vorige volzin is van overeenkomstige toepassing ten aanzien van samenvoeging van aanduidingen van twee of meer groeperingen.
Artikel P 10
Indien bij de toepassing van de vorige bepalingen aan een lijst meer zetels zouden moeten worden toegewezen dan er kandidaten zijn, gaan de overblijvende zetel of zetels door voortgezette toepassing van die bepalingen over op één of meer van de overige lijsten, waarop kandidaten voorkomen aan wie geen zetel is toegewezen.
http://www.st-ab.nl/wetten/0172_Kieswet_KW.htm
Oh maar idd zoals hierboven gezegd, hij kan lijsten combineren, dus er zal geen probleem zijn.
Ja, hij mag dus per provincie (deels) andere namen inleveren per lijst, dus kan hij aan veel meer komen dan die 30.quote:Op woensdag 3 juni 2009 10:49 schreef patatmetfriet het volgende:
Kieswet:
Artikel H 6
1. De namen van de kandidaten worden op de lijsten geplaatst in de volgorde waarin aan hen de voorkeur wordt gegeven.
2. Op dezelfde lijst mogen de namen van ten hoogste dertig kandidaten worden geplaatst. Op dezelfde lijst van een politieke groepering wier aanduiding was geplaatst boven een kandidatenlijst waaraan bij de laatstgehouden verkiezing van de leden van het desbetreffende vertegenwoordigend orgaan meer dan vijftien zetels zijn toegekend, mag een aantal namen worden geplaatst dat ten hoogste tweemaal het aantal zetels bedraagt, doch nimmer meer dan tachtig. Het bepaalde in de vorige volzin is van overeenkomstige toepassing ten aanzien van samenvoeging van aanduidingen van twee of meer groeperingen.
Artikel P 10
Indien bij de toepassing van de vorige bepalingen aan een lijst meer zetels zouden moeten worden toegewezen dan er kandidaten zijn, gaan de overblijvende zetel of zetels door voortgezette toepassing van die bepalingen over op één of meer van de overige lijsten, waarop kandidaten voorkomen aan wie geen zetel is toegewezen.
Oh maar idd zoals hierboven gezegd, hij kan lijsten combineren, dus er zal geen probleem zijn.
gaan de overblijvende zetel of zetels door voortgezette toepassing van die bepalingen over op één of meer van de overige lijsten, waarop kandidaten voorkomen aan wie geen zetel is toegewezen.quote:Op woensdag 3 juni 2009 10:55 schreef Paulus87 het volgende:
De lijsten waarnaar word verwezen in Artikel P 10. Die zijn, voorzover ik het interpreteer, niet van een andere politieke partij. Of schrijven zij nu zo onduidelijk
Dat lijkt me wel. Uitgangspunt van de kieswet is logischerwijs dat met de stembusuitslag in alle gevallen de zetelverdeling vaststaat. De kiesraad verdeelt de zetels niet, die stelt slechts vast hoe de verdeling is die door de wet en de lijst is gegeven.quote:Op woensdag 3 juni 2009 10:45 schreef thewarrior82 het volgende:
Klopt inderdaad, in de 19 kieskringen die Nederland telt kan je met deels andere namen/kandidaten werken. Grote partijen gebruiken deze regel ook vaak om meer regionale kandidaten uit Groningen daar op de lijst te zetten en niet elders. Wilders/PVV kan dus wel aan meer dan 30 verkiesbare kandidaten op de verschillende lijsten komen.
Vraag me trouwens niet wie bepaald hoe dan de volgorde eruit ziet van welke kandidaat wanneer gekozen is, maar het zal vast allemaal geregeld zijn in de kieswet.
Misschien was toen en nu het probleem dat je dan die kandidaten in die districten moet hebben, en dat is misschien lastig als je ze alleen werft in het criminele deel van de vastgoedsector in de regio Rotterdam of iets dergelijks.quote:De regel dat er maar 30 kandidaten bij kleinere partijen op mogen staan is volgens mij ook in de tijd van de LPF al even in het nieuws geweest omdat die in sommige peilingen ook meer dan 30 zetels leken te gaan halen in 2002.
Ik zou HEEL blij zijn als de PVV eindelijk een keer publiekelijk, en voor de tokkies op een begrijpelijke manier voor paal gezet word. Want die knakker wil veel, maar het is on uitvoerbaar en populair gegepraat. Leuk voor al die tokkies met stemrecht. Maar slecht voor Nederland als die stemmen ook echt bij hem terecht komen!quote:Op woensdag 3 juni 2009 10:57 schreef FunkyHomosapien het volgende:
[..]
gaan de overblijvende zetel of zetels door voortgezette toepassing van die bepalingen over op één of meer van de overige lijsten, waarop kandidaten voorkomen aan wie geen zetel is toegewezen.
nu je het zegt.
zou wel machtig zijn als de pvv voor paal gezet wordt in de 2e kamer straks.
De lijsten waarnaar word verwezen in Artikel P 10. Die zijn, voorzover ik het interpreteer, niet van een andere politieke partij. Of schrijven zij nu zo onduidelijkquote:Op woensdag 3 juni 2009 10:57 schreef Pool het volgende:
Kieswet:
Artikel H 6
Artikel P 10
Ja, hij mag dus per provincie (deels) andere namen inleveren per lijst, dus kan hij aan veel meer komen dan die 30.
Nee, als je U13 nog eens leest, maar nu goed, dan zie je dat de zetels worden verdeeld onder de kandidaten van de andere lijsten van de groep (of combinatie). De verschillende lijsten die landelijk worden ingeleverd en waarboven de naam PVV staat, vormen samen zo'n groep.quote:Op woensdag 3 juni 2009 11:07 schreef beantherio het volgende:
Als je artikel U 13 en vervolgens artikel U 9 leest dan lijkt het erop dat Wilders inderdaad gelijkt heeft. Hele rare wettelijke constructie. Partijen zouden imo het recht moeten hebben om in dit soort situaties dan achteraf kandidaten aan te wijzen. Bij vervanging van uittredende kamerleden mag het ook dus waarom hier niet?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |