abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 3 juni 2009 @ 10:15:00 #1
78918 SeLang
Black swans matter
pi_69657668
quote:
Wilders wil kieswet aanpassen

De Partij voor de Vrijheid (PVV) wil nog voor de volgende Tweede Kamerverkiezingen de Kieswet aanpassen.

De wet schrijft nu voor dat fracties met minder dan zestien zetels maximaal dertig kandidaten op de lijst mogen zetten.

De partij van Geert Wilders denkt echter meer zetels binnen te kunnen halen. Als dat gebeurt worden die extra zetels volgens de huidige regels verdeeld onder andere partijen.

De PVV gaat vandaag een amendement indienen om de wet te veranderen, zei Wilders naar aanleiding van een artikel in de Telegraaf.

Bron: AD, Trouw, Spitsnieuws
Wat een rare ondemocratische wet, ik wist nieteens dat dat bestond
Succes met aanpassen, want linksen en babyboomers hebben nu een meerderheid en gaan dus nooit accoord met een wijziging.

[ Bericht 0% gewijzigd door SeLang op 03-06-2009 10:29:51 ]
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  woensdag 3 juni 2009 @ 10:16:28 #2
241597 FunkyHomosapien
de macht, de mat.
pi_69657693
hier ben ik het wel mee eens, waarom bestaat deze wet

beetje raar.
't logo goudgeel, oppervlag in kersenrood; symbool van de strijd tegen een systeem dat je hersens doodt.
  woensdag 3 juni 2009 @ 10:19:39 #3
78918 SeLang
Black swans matter
pi_69657761
Dat zou wat zijn, krijgt Wilders bijvoorbeeld 35 zetels moet ie er 5 inleveren
Zou het volk dan in opstand komen? Want dit is natuurlijk puur fascisme.
Mijn reisverslagen
  woensdag 3 juni 2009 @ 10:19:49 #4
188345 Py
op zich
pi_69657766
Huh? Een wet die zegt dat een te groot succes van een kleine partij afgeroomd moet worden en verdeeld over de andere partijen???
  woensdag 3 juni 2009 @ 10:20:47 #5
241597 FunkyHomosapien
de macht, de mat.
pi_69657795
quote:
Op woensdag 3 juni 2009 10:19 schreef SeLang het volgende:
Dat zou wat zijn, krijgt Wilders bijvoorbeeld 35 zetels moet ie er 5 inleveren
Zou het volk dan in opstand komen? Want dit is natuurlijk puur fascisme.
nederlanders die in opstand komen?
't logo goudgeel, oppervlag in kersenrood; symbool van de strijd tegen een systeem dat je hersens doodt.
  woensdag 3 juni 2009 @ 10:21:13 #6
78918 SeLang
Black swans matter
pi_69657805
quote:
Op woensdag 3 juni 2009 10:20 schreef FunkyHomosapien het volgende:

[..]

nederlanders die in opstand komen?
Zal inderdaad wel niet
Maar dat wordt dan wel een interessante situatie.
Het aardige is dat Wilders die wet voor de verkiezingen kan gebruiken om zijn underdog positie verder te versterken. Levert zo weer een paar zetels op.
Mijn reisverslagen
pi_69657809
What the fuck. Ik ben het totaal niet eens met Wilders zijn ideeën maar deze wet slaat nergens op en zou direct aangepast moeten worden.
"Reality is an illusion created by a lack of alcohol."
  woensdag 3 juni 2009 @ 10:23:05 #8
241597 FunkyHomosapien
de macht, de mat.
pi_69657854
__!

even verder gekeken op internet, het gaat over de ruimte op de kiesbiljetten.
  woensdag 3 juni 2009 @ 10:24:28 #9
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_69657889
Rare wet.

Is er ook een bron, een linkje naar die wet. Of is het een hoax van Wilders, om het Grote Links-Democratische Complot in diskrediet te brengen?
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
  woensdag 3 juni 2009 @ 10:24:43 #10
241597 FunkyHomosapien
de macht, de mat.
pi_69657895
toch slim van wilders.. weer een aantal stemmen erbij van mensen die niet verder kijken dan hun neus lang is.
  woensdag 3 juni 2009 @ 10:25:31 #11
241597 FunkyHomosapien
de macht, de mat.
pi_69657924
quote:
Op woensdag 3 juni 2009 10:24 schreef Ringo het volgende:
Rare wet.

Is er ook een bron, een linkje naar die wet. Of is het een hoax van Wilders, om het Grote Links-Democratische Complot in diskrediet te brengen?
gaat over de ruimte op die kiesbiljetten.

_niemand_ zal je zetels ooit af kunnen pakken.
  woensdag 3 juni 2009 @ 10:26:00 #12
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_69657932
Ik had ook nog nooit van deze wet gehoord.

Maar wat mij betreft mag zo'n onzinwet inderdaad ook wel geschrapt worden.
  woensdag 3 juni 2009 @ 10:26:21 #13
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_69657935
quote:
Op woensdag 3 juni 2009 10:25 schreef FunkyHomosapien het volgende:

[..]

Hoax dus.

Next.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
  woensdag 3 juni 2009 @ 10:28:08 #14
241597 FunkyHomosapien
de macht, de mat.
pi_69657986
elke nieuwssite die de berichten van de andere site plukt zonder fact-check
  woensdag 3 juni 2009 @ 10:30:39 #15
78918 SeLang
Black swans matter
pi_69658063
quote:
Op woensdag 3 juni 2009 10:28 schreef FunkyHomosapien het volgende:
elke nieuwssite die de berichten van de andere site plukt zonder fact-check
Het wordt gemeld door Trouw, AD, Leidsch Dagblad, de Gelderlander, Spitsnieuws.
Die eersten zijn toch respectabele kranten
Mijn reisverslagen
  woensdag 3 juni 2009 @ 10:30:59 #16
188345 Py
op zich
pi_69658072
Aha, vond het al zo vreemd. Dus het voorstel van Wilders is een soort van poehé, kijk ons eens veel mensen in de partij hebben, jullie kunnen rustig op ons stemmen hoor, we bulken van de 'leden', we kunnen elke zetel bemannen
pi_69658077
quote:
Allicht, maar het gaat er even om wat het gevolg is.
quote:
Zetels behoren geen partij, zetels behoren slechts de kandidaten op de kandidatenlijst, waarop gestemd is. Dus ik zie niet hoe de partij zetels kan claimen voor kandidaten die niet op de lijst staan.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  woensdag 3 juni 2009 @ 10:32:42 #18
78918 SeLang
Black swans matter
pi_69658115
quote:
Op woensdag 3 juni 2009 10:31 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

[..]

Zetels behoren geen partij, zetels behoren slechts de kandidaten op de kandidatenlijst, waarop gestemd is. Dus ik zie niet hoe de partij zetels kan claimen voor kandidaten die niet op de lijst staan.
Precies, geen hoax dus.
Mijn reisverslagen
  woensdag 3 juni 2009 @ 10:33:26 #19
241597 FunkyHomosapien
de macht, de mat.
pi_69658141
quote:
Op woensdag 3 juni 2009 10:31 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

[..]

niet waar, zetels kunnen afgestaan worden. of dacht jij dat geert met zijn dikke kont op 15 zetels tegelijk moet gaan zitten?

de pvv kan nu gewoon een lijstje gaan maken met kandidaten. deze kandidaten kunnen weliswaar niet op het stembiljet, maar dat is een ander verhaal.
pi_69658145
quote:
[..]
Jawel, want iemand die niet op het kiesbiljet staat, kan in principe niet in de kamer komen.

[ Bericht 0% gewijzigd door nerd4sale op 03-06-2009 10:39:13 ]
  woensdag 3 juni 2009 @ 10:34:50 #21
78918 SeLang
Black swans matter
pi_69658177
quote:
Op woensdag 3 juni 2009 10:33 schreef FunkyHomosapien het volgende:

[..]

niet waar, zetels kunnen afgestaan worden. of dacht jij dat geert met zijn dikke kont op 15 zetels tegelijk moet gaan zitten?

de pvv kan nu gewoon een lijstje gaan maken met kandidaten. deze kandidaten kunnen weliswaar niet op het stembiljet, maar dat is een ander verhaal.
Maar mag je zetels geven aan mensen die niet op de lijst voorkomen? Dat is dus de hamvraag. Is dat ooit gebeurd?
Mijn reisverslagen
  woensdag 3 juni 2009 @ 10:35:02 #22
8875 Mdk
Smart-ass
  woensdag 3 juni 2009 @ 10:35:38 #23
241597 FunkyHomosapien
de macht, de mat.
pi_69658201
quote:
Op woensdag 3 juni 2009 10:34 schreef SeLang het volgende:

[..]

Maar mag je zetels geven aan mensen die niet op de lijst voorkomen? Dat is dus de hamvraag. Is dat ooit gebeurd?
als ik het goed heb wel, een keer bij de pvda kwam dat voor dacht ik, even googlen.
  woensdag 3 juni 2009 @ 10:36:55 #24
241597 FunkyHomosapien
de macht, de mat.
pi_69658243
quote:
Op woensdag 3 juni 2009 10:35 schreef Mdk het volgende:
Hierzo het hele artikel: http://www.telegraaf.nl/b(...)efstal__.html?p=17,2
...wut

waarom zegt elke site iets anders? beter geven ze gewoon een wetboek artikel # mee.

disregard deze posts van mij hierboven, ik ga dit even uitzoeken.
pi_69658246
quote:
Op woensdag 3 juni 2009 10:26 schreef Hexagon het volgende:
Ik had ook nog nooit van deze wet gehoord.

Maar wat mij betreft mag zo'n onzinwet inderdaad ook wel geschrapt worden.
Zo ´n onzin is het natuurlijk ook weer niet. Stel er staan 30 namen op een lijst. Die zijn dus verkiesbaar. Een partij haalt nu 31 zetels. Wie gaat die ene zetel dan bezetten ? Dat wordt toch iemand die dus niet verkiesbaar was, lijkt me niet echt democratisch.

Als je uit peilingen aan kan zien komen dat je over de 30 zetels gaat, moet je gewoon 35 kandidaten op de lijst zetten, is het probleem uit de wereld.
Honey ! Take me drunk, i am home !
pi_69658272
quote:
Op woensdag 3 juni 2009 10:34 schreef SeLang het volgende:

[..]

Lijkt mij niet eerlijk gezegd.
Honey ! Take me drunk, i am home !
  woensdag 3 juni 2009 @ 10:39:00 #27
79102 Pool
Noord noch Zuid
pi_69658307
Is het niet zo dat je in meerdere regio's met lijsten met verschillende namen mag werken? Dus dat Wilders in Groningen met (deels) andere 30 namen mag werken dan in Zeeland en zo in totaal dus nationaal wel degelijk veel meer dan 30 kandidaten heeft?

EDIT: ja, volgens mij werkt het zo:

Uit de Kieswet:

Artikel R 10
1. Kandidatenlijsten, ingeleverd in verschillende provincies, waarop dezelfde kandidaten in gelijk aantal en in dezelfde volgorde zijn geplaatst, vormen te zamen een stel gelijkluidende lijsten.
2. Kandidatenlijsten waarboven dezelfde aanduiding van een politieke groepering is geplaatst of waarvan de eerste kandidaat dezelfde is, vormen te zamen een lijstengroep. Het bepaalde in de vorige volzin is mede van toepassing ten aanzien van samenvoeging van aanduidingen van twee of meer groeperingen.

Artikel U 12
1. De verdeling van de aan een lijstengroep toegewezen zetels over de lijsten waaruit de groep bestaat, geschiedt als volgt.
2. Het centraal stembureau deelt het stemcijfer van de lijstengroep door het aantal aan de groep toegewezen zetels.
3. Het aldus verkregen quotiënt wordt groepskiesdeler genoemd.
4. Zoveel maal als de groepskiesdeler is begrepen in het stemcijfer van elk van de lijsten waaruit de groep bestaat, wordt aan die lijst een van de aan de groep toegewezen zetels toegewezen.
5. De restzetels worden achtereenvolgens toegewezen aan de lijsten van de groep waarvan de stemcijfers bij deling door de groepskiesdeler de grootste overschotten hebben. Hierbij worden lijsten die geen overschot hebben, geacht lijsten te zijn met het kleinste overschot. Indien overschotten gelijk zijn, beslist zo nodig het lot.

Artikel U 13
1. Indien bij de toepassing van artikel U 11 of artikel U 12 aan een lijst meer zetels zouden moeten worden toegewezen dan er kandidaten zijn, gaan de overblijvende zetel of zetels door voorgezette toepassing van dat artikel over op een van de andere lijsten van de combinatie, onderscheidenlijk van de groep, waarop kandidaten voorkomen aan wie geen zetel is toegewezen.

[ Bericht 79% gewijzigd door Pool op 03-06-2009 10:47:03 ]
pi_69658315
quote:
Op woensdag 3 juni 2009 10:33 schreef FunkyHomosapien het volgende:
Nee, zetels kunnen niet afgestaan worden. Je kunt op een lijst laten zetten met anderen, en dat betekent dat de stemmen voor de een bij de ander terecht kunnen komen. Dat is heel wat anders.
quote:
Hoe werkt dat dan?
  woensdag 3 juni 2009 @ 10:41:49 #29
241597 FunkyHomosapien
de macht, de mat.
pi_69658385
ik ben sceptisch over het nieuwsbericht van de telegraaf. namelijk sensatiekrant, en er staat ook niets in de kieswet over dit onderwerp (even snel ctrl+f op keywords).
  woensdag 3 juni 2009 @ 10:44:02 #30
258188 Paulus87
Dictum, factum
pi_69658459
quote:
Op woensdag 3 juni 2009 10:26 schreef Ringo het volgende:

[..]

Hoax dus.

Next.
Kun jij dit niet verifieren bij die "top-ambtenaar" die je straks gaat bellen?

Of is dat ook slechts een hoax!!!
pi_69658497
quote:
Op woensdag 3 juni 2009 10:39 schreef Pool het volgende:
Is het niet zo dat je in meerdere regio's met lijsten met verschillende namen mag werken? Dus dat Wilders in Groningen met (deels) andere 30 namen mag werken dan in Zeeland en zo in totaal dus nationaal wel degelijk veel meer dan 30 kandidaten heeft?
Klopt inderdaad, in de 19 kieskringen die Nederland telt kan je met deels andere namen/kandidaten werken. Grote partijen gebruiken deze regel ook vaak om meer regionale kandidaten uit Groningen daar op de lijst te zetten en niet elders. Wilders/PVV kan dus wel aan meer dan 30 verkiesbare kandidaten op de verschillende lijsten komen.
Vraag me trouwens niet wie bepaald hoe dan de volgorde eruit ziet van welke kandidaat wanneer gekozen is, maar het zal vast allemaal geregeld zijn in de kieswet.
De regel dat er maar 30 kandidaten bij kleinere partijen op mogen staan is volgens mij ook in de tijd van de LPF al even in het nieuws geweest omdat die in sommige peilingen ook meer dan 30 zetels leken te gaan halen in 2002.
pi_69658501
quote:
Op woensdag 3 juni 2009 10:41 schreef FunkyHomosapien het volgende:
ik ben sceptisch over het nieuwsbericht van de telegraaf. namelijk sensatiekrant, en er staat ook niets in de kieswet over dit onderwerp (even snel ctrl+f op keywords).
Zoek het even uit dan.
  woensdag 3 juni 2009 @ 10:47:30 #33
241597 FunkyHomosapien
de macht, de mat.
pi_69658541
mja in principe zou het ook wel kunnen met die wet. het is is immers een oud ding, dat kieswet.

neemt trouwens niet weg dat de PVV weer overduidelijk de sensatie aan het zoeken is en zichzelf gelijk in de slachtofferrol stopt.

volgens mij moet zoiets namelijk zonder al te veel discussie gewoon aangepast kunnen worden.
  woensdag 3 juni 2009 @ 10:48:13 #34
79102 Pool
Noord noch Zuid
pi_69658563
quote:
Op woensdag 3 juni 2009 10:45 schreef thewarrior82 het volgende:

[..]

Klopt inderdaad, in de 19 kieskringen die Nederland telt kan je met deels andere namen/kandidaten werken. Grote partijen gebruiken deze regel ook vaak om meer regionale kandidaten uit Groningen daar op de lijst te zetten en niet elders. Wilders/PVV kan dus wel aan meer dan 30 verkiesbare kandidaten op de verschillende lijsten komen.
Vraag me trouwens niet wie bepaald hoe dan de volgorde eruit ziet van welke kandidaat wanneer gekozen is, maar het zal vast allemaal geregeld zijn in de kieswet.
De regel dat er maar 30 kandidaten bij kleinere partijen op mogen staan is volgens mij ook in de tijd van de LPF al even in het nieuws geweest omdat die in sommige peilingen ook meer dan 30 zetels leken te gaan halen in 2002.
Precies, dus dit is waarschijnlijk weer een typisch staaltje PVV-"diepgang". Wordt nog tof als ze ons gaan regeren.
pi_69658587
quote:
Op woensdag 3 juni 2009 10:36 schreef LangeTabbetje het volgende:

Als je uit peilingen aan kan zien komen dat je over de 30 zetels gaat, moet je gewoon 35 kandidaten op de lijst zetten, is het probleem uit de wereld.
Het probleem zal dan zijn dat de kieslijsten zo lang gaan worden omdat iedere jan boeren lullen partij dan gewoon 150 kandidaten op die lijst knalt. Gewoon omdat het kan en omdat en genoeg schaapjes zijn die denken dat partijen met een lange kandidaten lijst beter zijn.
pi_69658599
Kieswet:

Artikel H 6

1. De namen van de kandidaten worden op de lijsten geplaatst in de volgorde waarin aan hen de voorkeur wordt gegeven.

2. Op dezelfde lijst mogen de namen van ten hoogste dertig kandidaten worden geplaatst. Op dezelfde lijst van een politieke groepering wier aanduiding was geplaatst boven een kandidatenlijst waaraan bij de laatstgehouden verkiezing van de leden van het desbetreffende vertegenwoordigend orgaan meer dan vijftien zetels zijn toegekend, mag een aantal namen worden geplaatst dat ten hoogste tweemaal het aantal zetels bedraagt, doch nimmer meer dan tachtig. Het bepaalde in de vorige volzin is van overeenkomstige toepassing ten aanzien van samenvoeging van aanduidingen van twee of meer groeperingen.

Artikel P 10

Indien bij de toepassing van de vorige bepalingen aan een lijst meer zetels zouden moeten worden toegewezen dan er kandidaten zijn, gaan de overblijvende zetel of zetels door voortgezette toepassing van die bepalingen over op één of meer van de overige lijsten, waarop kandidaten voorkomen aan wie geen zetel is toegewezen.

http://www.st-ab.nl/wetten/0172_Kieswet_KW.htm

Oh maar idd zoals hierboven gezegd, hij kan lijsten combineren, dus er zal geen probleem zijn.
  woensdag 3 juni 2009 @ 10:53:06 #37
241597 FunkyHomosapien
de macht, de mat.
pi_69658696
quote:
Op woensdag 3 juni 2009 10:49 schreef patatmetfriet het volgende:
Kieswet:

Artikel H 6

1. De namen van de kandidaten worden op de lijsten geplaatst in de volgorde waarin aan hen de voorkeur wordt gegeven.

2. Op dezelfde lijst mogen de namen van ten hoogste dertig kandidaten worden geplaatst. Op dezelfde lijst van een politieke groepering wier aanduiding was geplaatst boven een kandidatenlijst waaraan bij de laatstgehouden verkiezing van de leden van het desbetreffende vertegenwoordigend orgaan meer dan vijftien zetels zijn toegekend, mag een aantal namen worden geplaatst dat ten hoogste tweemaal het aantal zetels bedraagt, doch nimmer meer dan tachtig. Het bepaalde in de vorige volzin is van overeenkomstige toepassing ten aanzien van samenvoeging van aanduidingen van twee of meer groeperingen.

Artikel P 10

Indien bij de toepassing van de vorige bepalingen aan een lijst meer zetels zouden moeten worden toegewezen dan er kandidaten zijn, gaan de overblijvende zetel of zetels door voortgezette toepassing van die bepalingen over op één of meer van de overige lijsten, waarop kandidaten voorkomen aan wie geen zetel is toegewezen.

Oh maar idd zoals hierboven gezegd, hij kan lijsten combineren, dus er zal geen probleem zijn.
ah kijk! bedankt.
  woensdag 3 juni 2009 @ 10:55:06 #38
258188 Paulus87
Dictum, factum
pi_69658747
De lijsten waarnaar word verwezen in Artikel P 10. Die zijn, voorzover ik het interpreteer, niet van een andere politieke partij. Of schrijven zij nu zo onduidelijk

Want het zou eigenlijk van ze zotte EN ondemocratisch zijn wanneer de "overgebleven" zetels van een "kleine" partij worden gedoneerd aan een andere partij die nog kandidaten "over heeft".
  woensdag 3 juni 2009 @ 10:57:08 #39
79102 Pool
Noord noch Zuid
pi_69658804
quote:
Op woensdag 3 juni 2009 10:49 schreef patatmetfriet het volgende:
Kieswet:

Artikel H 6

Artikel P 10

Ja, hij mag dus per provincie (deels) andere namen inleveren per lijst, dus kan hij aan veel meer komen dan die 30.
pi_69658805
Wilders heeft op dit punt gewoon gelijk. De wet is achterhaald en moet worden aangepast.
  woensdag 3 juni 2009 @ 10:57:55 #41
241597 FunkyHomosapien
de macht, de mat.
pi_69658819
quote:
Op woensdag 3 juni 2009 10:55 schreef Paulus87 het volgende:
De lijsten waarnaar word verwezen in Artikel P 10. Die zijn, voorzover ik het interpreteer, niet van een andere politieke partij. Of schrijven zij nu zo onduidelijk
gaan de overblijvende zetel of zetels door voortgezette toepassing van die bepalingen over op één of meer van de overige lijsten, waarop kandidaten voorkomen aan wie geen zetel is toegewezen.

nu je het zegt.

zou wel machtig zijn als de pvv voor paal gezet wordt in de 2e kamer straks.
pi_69658865
quote:
Op woensdag 3 juni 2009 10:45 schreef thewarrior82 het volgende:
Dat lijkt me wel. Uitgangspunt van de kieswet is logischerwijs dat met de stembusuitslag in alle gevallen de zetelverdeling vaststaat. De kiesraad verdeelt de zetels niet, die stelt slechts vast hoe de verdeling is die door de wet en de lijst is gegeven.
quote:
Misschien was toen en nu het probleem dat je dan die kandidaten in die districten moet hebben, en dat is misschien lastig als je ze alleen werft in het criminele deel van de vastgoedsector in de regio Rotterdam of iets dergelijks.

Als het uitgangspunt van de kieswet is dat voor een dergelijke zetelgroei landelijke dekking is vereist, dan hoeft de wet wat mij betreft niet gewijzigd te worden. Dat lijkt me een redelijk vereiste.
  woensdag 3 juni 2009 @ 11:02:17 #43
258188 Paulus87
Dictum, factum
pi_69658937
quote:
Op woensdag 3 juni 2009 10:57 schreef FunkyHomosapien het volgende:

[..]

gaan de overblijvende zetel of zetels door voortgezette toepassing van die bepalingen over op één of meer van de overige lijsten, waarop kandidaten voorkomen aan wie geen zetel is toegewezen.

nu je het zegt.

zou wel machtig zijn als de pvv voor paal gezet wordt in de 2e kamer straks.
Ik zou HEEL blij zijn als de PVV eindelijk een keer publiekelijk, en voor de tokkies op een begrijpelijke manier voor paal gezet word. Want die knakker wil veel, maar het is on uitvoerbaar en populair gegepraat. Leuk voor al die tokkies met stemrecht. Maar slecht voor Nederland als die stemmen ook echt bij hem terecht komen!
pi_69658966
Wilders heeft inderdaad geen gelijk, de kieswet voorziet zelf al in het voorkomen van dergelijke toestanden.
Allah Al Watan Al Malik
  woensdag 3 juni 2009 @ 11:05:49 #45
78918 SeLang
Black swans matter
pi_69659047
Mooi, is dat ook weer opgelost.
Mijn reisverslagen
  woensdag 3 juni 2009 @ 11:07:04 #46
38114 beantherio
4900 op de schaal van Richter
pi_69659089
Als je artikel U 13 en vervolgens artikel U 9 leest dan lijkt het erop dat Wilders inderdaad gelijkt heeft. Hele rare wettelijke constructie. Partijen zouden imo het recht moeten hebben om in dit soort situaties dan achteraf kandidaten aan te wijzen. Bij vervanging van uittredende kamerleden mag het ook dus waarom hier niet?
pi_69659138
Nou, wat dit betreft ben ik het wel met hem eens als die wet echt zo werkt. Wat raar.
  woensdag 3 juni 2009 @ 11:08:35 #48
258188 Paulus87
Dictum, factum
pi_69659141
quote:
Op woensdag 3 juni 2009 10:57 schreef Pool het volgende:

Kieswet:

Artikel H 6

Artikel P 10

Ja, hij mag dus per provincie (deels) andere namen inleveren per lijst, dus kan hij aan veel meer komen dan die 30.

Dus de lijsten waarnaar verwezen worden in Artikel P 10 zijn dus de lijsten die per regio verschillen, wat een slimme kleine partij dus doet om op die manier meer mensen verkiesbaar te maken.

Laten we hopen dat Wilders niet op dit forum kijkt
pi_69659205
Wtf stel hij krijgt 50 zetels worden dan 20 zetels aan andere partijen gegeven?
Dat slaat nergens op... hij kreeg de zetels toch. Het volk gaf de zetels aan hem en niet aan de andere partijen...
  woensdag 3 juni 2009 @ 11:11:43 #50
79102 Pool
Noord noch Zuid
pi_69659230
quote:
Op woensdag 3 juni 2009 11:07 schreef beantherio het volgende:
Als je artikel U 13 en vervolgens artikel U 9 leest dan lijkt het erop dat Wilders inderdaad gelijkt heeft. Hele rare wettelijke constructie. Partijen zouden imo het recht moeten hebben om in dit soort situaties dan achteraf kandidaten aan te wijzen. Bij vervanging van uittredende kamerleden mag het ook dus waarom hier niet?
Nee, als je U13 nog eens leest, maar nu goed, dan zie je dat de zetels worden verdeeld onder de kandidaten van de andere lijsten van de groep (of combinatie). De verschillende lijsten die landelijk worden ingeleverd en waarboven de naam PVV staat, vormen samen zo'n groep.

Dus als álle kandidaten op de Zuid-Hollandse PVV-lijst voldoende stemmen hebben om in de Kamer te komen en er juist nog stemmen over zijn, dan kan de nummer 30 van de Groningse PVV-lijst die zetel innemen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')