Vink dit lijstje afquote:Kenmerken in de muziek:
1. Melodisch: - Vaak langere thema's dan voorheen - Brede bogen naar climax of rust - Chromatiek - Accelerando/ritenuto - Crescendo/diminuendo
2. Harmonisch: - Toenemende chromatiek - Steeds verdergaande modulaties - Leidtoon spanning
3. Compositie-technieken: - Homofoon, soms ook wel polyfoon - Virtuositeit
4. Klankkleur: - Groter orkest - Meer aandacht voor andere groepen dan de strijkers - Kleurmenging - Uitbuiten van de kleurmogelijkheden van de diverse instrumenten
5. Toonsoorten: - Mineur/majeur (met een lichte voorkeur voor mineur)
6. Contrasten: - Groter dan classicisme (dynamiek)
7. Structuur: - Hoofdvorm wordt nog gebruikt, maar uitgebreid en soms ook andere, vrije structuren - Programmamuziek volgt het verhaal
Garantie op Franse vertalingen van mij loopt echter af voordat m’n signature ten einde is.quote:
- Cava: ontbreekt een tekenquote:Op zaterdag 28 november 2009 18:24 schreef GinoPietermaai. het volgende:
Ik moet dinsdag een presentatie houden voor Frans waarin ik mezelf voorstel.
Ik ben al aardig op weg maar bij sommige dingen kom ik echt niet verder en vertaalmachines e.d. vertrouw ik niet dus even kijken of iemand hier me wil/kan/gaat helpen..
Tekst in het Nederlands :
Hallo allemaal,
Alles goed?
Mijn naam is Curtis Jackson,
Ik ben 100 jaar oud,
Ik woon in Brooklynn, New York.
Ik woon samen met mijn vrienden Lloyd Banks en Tony Yayo.
Lloyd is 20 jaar oud en Tony is 10 jaar oud.
Ik werk in de rap industrie en dat bevalt me tot nu toe prima.
Verder zijn hobbies zijn voetballen, rotsklimmen en uitgaan.
Dit was mijn presentatie.
Ik hoop dat jullie ervan genoten hebben want ik heb er veel tijd en moeite in gestoken.
*Even wachten-moment*
Als grote afsluiter wil ik jullie nog graag een van mijn raps laten horen.
Kijk en huiver...
Tekst in het ''Frans'' :
Salut allemaal,
Ca va?
Je m’appele Curtis Jackson,
Je suis cent jaar oud.
J’habite à Brooklynn, New York.
J’habite samen avec mon amis Llyod Banks et Tony Yayo.
Llyod c’est vingt jaar oud et Tony c’est dix jaar oud.
Je travaille à industrie de rap et dat bevalt me tot nu toe prima.
Verder sont mon hobbies faire de foot, faire de l’escalade et uitgaan.
C’est mon presentation, ik hoop dat jullie ervan genoten hebben want ik heb er veel tijd en moeite in gestoken.
*Even wachten-moment*
Als grote afsluiter wil ik jullie nog graag een van mijn raps laten écouter.
Regardé et huiver...
Bij voorbaat dank..
Bedankt.quote:Op zondag 29 november 2009 17:29 schreef Bilmiyorem het volgende:
[..]
- Cava: ontbreekt een teken
- leeftijd: geen je suis, maar j'ai .. ans
- avec is goed, samen weglaten, amis meervoud, dus geen "mon" ervoor zetten
- leeftijd van die vrienden moet je ook niet op die manier noemen, zie punt 2
- bevalt me goed = ca me plait bien (accenten zoek je zelf maar uit)
- Zin over hobby's is in het Nederlands al vreemd/klopt niet, doe daar eerst iets aan
- Presentation is volgens mij vrouwelijk en ook daar ontbreekt een accent, mon moet je veranderen in ma
- Als grote afsluiter wil ik jullie nog graag een van mijn raps laten écouter: maak voor jezelf die zin wat makkelijker, begin het met "je veux", dan lukt het wel, gebruik een woordenboek
Tip: maak meer/langere zinnen, weet niet waar deze presentatie voor is/welke klas je zit, maar dit is wel erg weinig
Ik was zo slim om die in m'n kluisje te laten liggen...quote:Op zondag 29 november 2009 17:30 schreef motorbloempje het volgende:
heb je het al met een 'gewoon woordenboek', je weet wel, zo'n Van Dale ofzo geprobeerd? Is altijd prima uit te komen..
Ik dacht aan een beschouwing, toen ik die alinea las, maar je komt inderdaad geen tegenargument tegen. Je moet wel weten dat je in een beschouwing vaak over mogelijke oplossingen leest. Ook wordt er in een beschouwing vaak over verklaringen gesproken en dat woord zie je ook terug in de alinea die jij hebt gepost. Een betoog is veel subjectiever, in een beschouwing staat je eigen mening niet centraal.quote:Op woensdag 9 december 2009 23:13 schreef Briseis het volgende:
Ik heb altijd een beetje twijfels over het tekstverklaren bij Nederlands gehad. Vind de antwoorden vaak nogal subjectief en vaak zijn andere opties ook verdedigbaar. Ik ben net bezig geweest met een aantal opgaven en heb om éen of andere juist regelmatig de tekstsoort fout. Kan iemand me met de volgende opdracht helpen?
De tekst waarom het gaat bestaat uit 4 alinea's. De eerste drie alinea's zijn slechts een situatieschets: de bejaarde moeder van de auteur probeerde een fiets uit het fietsenrek te halen, maar was niet sterk / handig genoeg. Niemand schoot haar gedurende de vijftien minuten dat ze daarmee bezig was te hulp. De vierde alinea is belangrijk voor de vraag en heb ik maar even overgenomen:
Is dit zomaar een anekdote, een incident zonder verdere betekenis? Nee. De onverschilligheid van het terraspubliek is geen uitzondering. Ze is in tal van opzichten de norm geworden in Nederland als het gaat om de manier waarop mensen met elkaar samenleven. Voor die cultuur van afzijdigheid moet een verklaring te vinden zijn. Ook is het zaak na te gaan wat de maatschappelijke gevolgen van die houding zijn. Ten slotte is het van belang de mogelijkheden te onderzoeken die er wellicht zijn om deze onverschilligheid aan te pakken.
(tekst is trouwens van Jos van der Lans en de opgave komt uit het VWO examen van '98).
De vraag is: tot welke tekstsoort hoort deze tekst? Ik dacht meteen dat het een betoog zou moeten zijn: er wordt een aanleiding tot schrijven gegeven, een schrijnend voorbeeld, en daarna een stellingname gedaan: dat onverschilligheid de norm is geworden in de Nederlandse samenleving. Bovendien spoort de auteur aan tot verbetering. Echter, volgens het antwoordenmodel is het een beschouwing, en wel om de volgende reden:
De auteur wil een verschijnsel van verschillende kanten belichten. Hij zoekt naar een verklaring voor het verschijnsel, de gevolgen ervan en mogelijkheden om het op te lossen.
Kan iemand mij dit uitleggen? Hoe komen ze erbij dat de auteur het van verschillende kanten wil belichten? Had hij dan, bijvoorbeeld, geen tegenvoorbeeld moeten geven?
Geen probleem.quote:Op woensdag 9 december 2009 23:43 schreef Briseis het volgende:
Dankjewel voor de uitleg.
Het blijft gewoon lastig. Ik denk ook vaak dat een uiteenzetting een beschouwing is, omdat ik me op dat kenmerk "objectief" blindstaar, terwijl geen enkele tekst volledig objectief is (en zeker niet een essay van ruim 3000 woorden over een maatschappelijk ontwikkeling, bijvoorbeeld). Kan een zoektocht naar verklaringen (de oplossingen even buiten beschouwing gelaten) niet ook op een uiteenzetting duiden?
Het huiswerk is niet de informatie zoeken en kopieren plakken, het gaat erom dat ik bepaalde aannames op het gebied van de beweeg redenen van basisschool scholieren kan onderbouwen. Op school heb ik hier een aantal boeken over gevonden, was alleen benieuwd of er op internet dingen te vinden waren.quote:Op vrijdag 11 december 2009 15:52 schreef motorbloempje het volgende:
laat op z'n minst even weten wat je zelf al WEL hebt gevonden.. dit is niet het grote 'wie doet mijn huiswerk voor mij' forum..
Zoek je nu een tekst met daarin redenen van scholieren om te sporten? 'beweeg redenen' lijkt me dan in ieder geval geen goede term om op te zoeken. Een goede manier om te zoeken naar artikelen is niet via google zelf maar via scholar.google.nl. Dan krijg je meteen artikelen e.d.quote:Op vrijdag 11 december 2009 16:00 schreef bhm het volgende:
[..]
Het huiswerk is niet de informatie zoeken en kopieren plakken, het gaat erom dat ik bepaalde aannames op het gebied van de beweeg redenen van basisschool scholieren kan onderbouwen. Op school heb ik hier een aantal boeken over gevonden, was alleen benieuwd of er op internet dingen te vinden waren.
Ik heb aardig wat google termen gebruikt, maar kwam er tot dusver niet uit.
Op kritiek van (of door) mensenrechtenactivisten reageert de Witrus, die oppositieleden graag in de gevangenis stopt, echter allergerisch, zoals gebruikelijk. Uiteindelijk is er “in Witrusland wat te eten, de mensen hebbn iets om aan te trekken. Bij ons laat men elkaar leven.’ Doch het daagt de dictator dat warme woningen en heel nette (te nette eigenlijk) straten op een zeker moment niet meer voldoende zullen zijn voor de mensen.quote:Op donderdag 17 december 2009 15:23 schreef Europees het volgende:
Auf Kritik von Menschenrechtlern reagiert der Weißrusse, der Oppositionelle gern ins Gefängnis steckt, zwar nach wie vor allergisch. Schließlich gebe es "in Weißrussland etwas zu essen, die Menschen haben etwas anzuziehen. Bei uns lässt es sich leben." Doch dem Diktator dämmert, dass warme Wohnungen und geleckte Straßen den Menschen irgendwann nicht mehr ausreichen könnten. Warum also nicht mit ein paar Zahlen anfangen?
http://www.welt.de/politi(...)print=yes#reqdrucken
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |